Kun MacPihi viskishoppaa käännytystyöhön sopivaa, mutta hinnaltaan viemäriinkin (eli viskejä vihaavat kaverit, naapurit ja sukulaiset) kaadettavaksi sopivaa sinkkumallasta, niin katse kääntyy yleensä nuoriin bastardeihin. Tuo SSB:n valikoimasta löytyvä Vintage Islay tuli tynnyrivahvana versionaan toissavuonna testattua. Silloin se myytiin Caol Ilana, ja sitä se myös mitä todennäköisemmin oli. Ainakin minun makumarkkerina on savustettu pähkinä Caol Ilan kohdalla, ja sitä oli tarjolla.
Kierrekorkki tuossa halpiksessa oli halvinta mahdollista mallia, eli täysin käyttökelvoton. Sopivaa korkkia ei löytynyt silloisesta tyhjien pullojen arsenaalista. Se oli siis aivan pakko kuluttaa nopeasti ja tehokkaasti...
Nykyään tuo Vintage Islay on SSB:n mielestä Lagavulin. Ikää olisi pauttiarallaa viisipiisi. Hinta alta kolmen kympin. Onko kukaan napannut tuota Lakua vielä haltuunsa, eli onko se nykyisin mistään kotoisin? Edes taskumatin täytteeksi sopivaa lientä? (Kuka sitä nyt vettä mukanaan kanniskelisi?)
Nimim. Joulu on kohta, eikä sukua jaksa selvin päin / Suku ei jaksa selvää minua
Mikko (21.11.2006 0.19.34)
Kolmas hehkutus nyt tuosta n. 25 euron hintaisesta McLeodsin 8 yo Islay-pullotteesta. Lagavulinina myytiin SSB:sta ja siksi todettu muuallakin ja se tuosta nousee mieleen. Mielestäni noin nuoreksi äärettömän pehmeä ja maukas, etkös sinäkin kovasti, Janne, tuosta pitänyt? Aion tilata lisää.
Siika-Ahon Seppo kertoi viskin joskus jossain Helsingin tastingissa keränneen kehuja.
Ehkä juuri noita Islay-bastardeja uskaltaisi laajemminkin hankkia, tuo Jannen aikoinaan hankkima ilmeinen Caol Ilhan oli sanfgen mainio tisle. Tuhoamisessa kun olin mukana.