Hämeenlinnan suunnilla on aiemmin testattu jo pullotetun, tynnyrivahvuisen viskin, lisäkypsyttämistä: Tarkoitan tällä siis viskin laittamista vielä uudelleen pieneen viiden litran kypsytystynnyriin, jossa on aiemmin pidetty tummaa sherryä muutama kuukausi.
Ruoholahden one pintin väki innostui kokeilemaan vastaavaa, ja tulos on nyt maisteltavissa pubissa nimellä "Islay XP - eXPerience".
Islay XP on siis läpikäynyt uuden tynnyröinnin, jonka seurauksena melko tavanomaisen oloiseen, savuiseen ja tynnyrivahvuiseen viskiin on saatu hurjasti lisää potkua maun suhteen. Tuhti sherryisyys tekee juomasta huikean täyteläisen BBQ-savuisen makuelämyksen, johon itse ainakin koin parhaaksi laittaa muutaman pisaran vettä.
Jälkimaussa on selvästi myös tammen tanniineja, muttei ainakaan minua häiritsevää määrää, vaan aika sopivasti. Tuo vahva maku jatkuu, jatkuu - ja jatkuu. nuotiosavu, terva, jotain lihaisaa, tammella höystettynä.
Itse pidin kylmänä syys-iltana tästä juomasta kovastikin, ja oli hauska huomata että jotain täysin uutta löytyy baaripuoleltakin! Ainakin tämäkin kokeilu näytti toteen, että joskus kokeilumielellä saa aikaan ihan uusia ulottuvuuksia juomiin.
Hinta ei ollut aivan edullisimmasta päästä (18 euroa 4cl), mutta siinä varmasti näkyy mukana myös itse kypsytystynnyrin ja projektissa käytetyn sherryn hinta.
What can I say, yksi tämän vuoden parhaita uusia viski-innovaatioita omasta mielestäni. Hämeenlinnan viskiklubin 1-vuotisjuhlissa osa pääsi maistamaan jotain vastaavaa noin viikko sitten, tosin juoma-aihio on näissä kahdessa kuulemma eri. Aika uniikkeja tuotteita kummatkin joka tapauksessa.
JK: Juoma tarjoiltiin pienestä tynnyristä, joka ei kuulemma ollut se kypsytystynnyri, vaan ns. säilytys- ja tarjoilutynnyri, joka siis on verhoiltu sisältä muovitetulla metallilla, jottei viski maku enää muuttuisi siinä.