Old Potreron tarinaa

JaRiMi (2.2.2008 10.26.15)

Kun tuolla inhokki-osastolla on haukuttu tätä "Poteroa"...Varaan itselleni kunnian ja vastuun ensimmäisestä Suomeen eksyneestä Old Potrero pullosta. Se oli joskus vuonna 2000 - 2001, kun olin työmatkalla Dallasissa muutaman viikon ajan. Siinä mietin mitä viskiä pitäisi sieltä roudata Suomeen - siellä oli yksi hieno viskiliikekin, mutta sieltä ei kuitenkaan saanut ihan kaikkea, joten soitin Park Avenue Liquor Storeen New Yorkiin ja tilasin yhden pullon Old Potreroa tulemaan. Siihen aikaan kovin, kovin harva oli missään maistanut sitä tuotetta.

Pullo tuli, löysi jopa hotellissa omistajansa ja avot, niin lähti villin lännen tuote kohti Pohjolaa. Tänne saavuttuaan sitä piti tietysti maistella, joten kutsuin kasaan Wanhan senaikaiset baarimiehet Mellinin & Väänäsen, muistaakseni Pellisen herran sekä McA:n. Pakko sanoa mutta me innostuimme silloin tästä tuotteesta hyvin paljon! Ruista oli, ja hyvässä muodossa.  Ikäisekseen viski oli miellyttävää ja maukasta.

Nyttemmin olen maistanut Old Potreroa kaksi kertaa, ja kumpanakin kertana on maku ollut hyvin kaukana siitä mitä tuon ekan pullon maku oli. Huomattavasti heikompaa on ollut tuotos laadultaan minusta.

Pullon kylkeä tulkitsemalla olen ollut havaitsevinani kaksi asiaa: A) Kypsyttely on ollut huomattavasti vielä lyhyempiaikaista mitä silloin joskus, ja B) tehdyt määrät ovat kasvaneet huomattavasti Ankkuri-tislaamolla. Liekö muutakin muutosta tapahtunut, vaan ei Potrero maistu enää ihan samalta kuin silloin joskus about 7 vuotta sitten kun vielä teeskentelin olevani nuori mies  8-)

Hauskaa ajatella että monikin viski on tullut maistettua jo yli kymmenenkin vuotta sitten, mutta koitan myös muistaa asian että jos esimerkiksi Lagavulinin 16v. tuli maistettua joskus 1994, ei maistelunoottini ole aivan ajan tasalla - asia minkä huomasin myös Bowmore Darkestin suhteen (ja monen muun)..