Vaihtuuko viskisi vuodenajan mukaan

Whisky (13.7.2006 10.20.48 last edit 13.7.2006 11.34.24)

Kuinka on, vaihtuvatko juomanne viskit näin lämpimään kesäaikaan kevyempään suuntaan, vai tuleeko myös helteellä herkuteltua Islayn savuhirviöillä tai Speysiden sherrypommeilla? Itse jotenkin huomaan, että näin lämpimällä säällä tulee tartuttua hanakammin jonkin kevyemmän viskipullon kaulaan. Kaapissa etualalle ovatkin siirtyneet viime aikoina Arranin un-chill-filtered, jonka pohja tosin on pelottavan lähellä sekä Bruichladdichin 10-vuotias. Molemmat mukavan kevyitä, mutta silti aromikkaita viskejä, jotka sopivat mukavasti lämpimämpäänkin kesäiltaan. (Eivätkä kuivata kukkaroa ruvelle vaikka sortuisi ottamaan toisen ja kolmannenkin lasillisen.)

Eipä silti, tulee sitä savuunkin kesäisin tartuttua varsinkin sadeiltoina. Ilmeisesti kysymys on siis kuitenkin enemmän ilman lämpötilasta kuin itse vuodenajasta.

xenoth (13.7.2006 10.46.17)

Vaihtuu. Vielä vuodenaikaakin enemmän asiaan vaikuttaa kyllä ympäristö. Kotona tulee juotua kevyitä viskejä (Lowland/Speyside), kun taas mökillä eli meren äärellä juo mielellään Islay-tavaraa. Nyt olen tyhjentänyt kotona Littlemillin pulloa, joka onkin kohta tyhjä. Myös Balvenie 12 ja Bowmore Legend on tällä hetkellä auki. Jälkimmäinen lähinnä juuri mökkiä varten. Kunhan Littlemill tyhjenee, niin taidan avata Balvenien Port Woodin jotta voin vertailla sitä Double Woodin kanssa. Viskikaapin Islay -osasto eli Caol Ila, Lagavulin ja Port Ellen saavat ihan suosiolla pysyä avaamattomina ainakin syksyyn tai talveen saakka.

pere (13.7.2006 11.03.30)

Kyllähän tuolla jotain vaikutusta taitaa olla, varsinkin ympäristötekijöillä yleensäkin. Kesäkuun alussa työreissulla koleassa pohjoisnorjassa tuli tyhjennettyä mukana ollutta Taliskeria urakalla. Nyt lämpimillä keleillä kotona Tampereella se on saanut olla kaapissa aika rauhassa. Sen sijaan olen koittanut juoda pois keväämmällä avattua Tomintoul 10yo pulloa, joka on itseasiassa alkanut maistua ihan hyvältä viimeaikoina, vaikka alkukeväästä pidinkin sitä aika pliisuna ja mauttomana.

Marko76 (13.7.2006 18.55.26)

Sää ja vuodenaika ei tunnu juurikaan vaikuttavan juoma valintoihin millään tavalla. Juomat valikoituvat pääasiassa fiilispohjalta, esim Kreikan +35 asteen helteissä maistui Laga 16y yhtä mainiolle (jos ei paremmallekkin) kuin kotisuomessa.  :)

viskisieppo (14.7.2006 7.40.07)

Ei vuodenajalla ole merkitystä, enemmänkin on niin että mielialalla on merkitystä. Joskus menee enemmän voimakkaita viskejä ja päin vastoin, ei ole kauaa kun lasissa oli Laphroaig ja Ardbeg :P  vaikka lämpöä oli reippaasti Suomen keskiverto sitokyvyn yläpuolella. Vastaavasti keskellä talveakin tulee juotua kevyempiä viskejä, eli sitä otetaan mitä tekee mieli sillä hetkellä. ;)

xenoth (14.7.2006 9.12.50)

Oikeastaan minulla homma menee niin, että talvella juon sekä raskaita että kevyitä viskejä tasapainoisesti. Kesäisin sitten jätän kuitenkin automaattisesti raskaimmat viskit yleensä hieman syrjempään, vaikka toki poikkeuksiakin löytyy.

Quercus (16.7.2006 17.27.21)

Kyllä jo yli viikko ilman Islayn viskiä aiheuttaa ahdistusta, joten sanoisin, että merkittävin tekijä on lämpötila. Pahimpina hellepäivinä minulle ei ole maistunut alkoholijuomista kuin jokin vaalea vehnäolut erittäin kylmänä tai "oikea" siideri kuten esimerkiksi Old Rosie tai Magners. Kokeiltu on: mallasviski helteisellä terassilla maistui erittäin alkoholiselta sekä raskaalta ja vettä kului runsaasti, vaikkei viski olisikaan raskaimmasta päästä. Illan hämärtyessä jo onneksi helpottaa...

Cat (19.7.2006 8.56.12)

Kesällä tulee enemmän juotua siiderijuomia. Whiski on parhaimmillaan, kun itsellä on kylmä (ikuinen luuviulu :-[) ja saa kaksi nautintoa samaan lasiin. Ensin Whiskin ihana aromi ja sitten lämmin tuulahdus kehossa. Vielä kun saisi takan loimotuksen olisi nautinto huipussa  ;D.