Nyt on kierroksessa otsikossa mainitut maut. Olen eri lähteistä saanut sen käsityksen, että nämä kolme ovat vahvasi sidoksissa toisiinsa, usein niitä käytetään myös kuvaamaan samaa makua. Olenko jäljillä? Esim. Lappiksesta ja Ardbegin 10:stä esiin tunkeva maku kuvaillaan juuri em. termeillä lähteestä riippuen. Löytyykö muita peruspullotuksia joista nämä maut olisivat bongattavissa yhtä selkeästi?
Termi "lääkkeenomainen" on hyvin abstrakti ja siten vaikeasti ymmärrettävissä. Toki tajuan mitä sillä haetaan. Merilevä taas sisältää runsaasti jodia ja siksi kai näitä käytetään ristiin. Työni puolesta minulla on mahdollisuus maistaa jodia (pitoisuus 350mg jodia/ml:ssä, eli tosi paljon) ja voin sanoa, että se ei haise eikä maistu millekkään, täysin neutraali haju, polttelee hieman kurkunpäätä mutta ei maistu lainkaan.
Onkos joku maistanut merilevää, että voisi kertoa onko siinä samaa makua kun esim. Lappiksen 10:ssä?
Muuten olen sitä mieltä, että viskin maistelua ei pidä ottaa liian vakavasti.
Jodin olen aina ymmärtänyt tuoksuvan/haisevan Betadine-puhdistusaineelle, sille keltaiselle joditöhnälle, jolla putsataan ihoa ainakin leikkaussalissa ja mummolassa. Lieneekö jodi sitten hajutonta, ja varsinainen tuoksu tulee jostain muusta? Sille (ja nuotiolle) se lapparin kuivunut lasinpohja kuitenkin tuoksuu, minusta.
Väittäisin että riippuu ihan maistajasta, mitä noista termeistä käyttää minkäkin maun kuvaamiseen. :) Ei viskin maistelua pidäkään ottaa liian vakavasti. Minulle merilevä ja lääkemäisyys ovat olleet aina kaksi erillistä asiaa. Tuota jodi-kysymystä olen pohtinut itsekin, eli miltä jodi oikeasti tuoksuu (maussa en ole jodia ikinä havainnut)? Minulle jodi on aina liittynyt tuoksullisesti jotenkin mereen ja suolaisuuteen - ei siis ainakaan merilevään. Lääkemäisyyteen ehkä hieman.