Mitä kaapissa pitää aina olla?

WWW001 (12.1.2007 19.08.08)

Tässä lyhyen ajan aikana, kun on viskejä tullut maisteltua, niin on jo selvästi syntynyt ajatuksia siitä mitä kaapissa pitää AINA olla!
Oma valikoima on aika pieni joten ajattelin, jottei suurempi erehdyksiä tulisi, kysellä mitkä viskit kenelläkin on sellaisia jota tarvii aina tarpeen tullen olla olemassa...

Ennen kun alkaa mitään "erikoisuuksia" ostelemaan, niin olisi mukava olla kaapissa niitä varmasti hyviä valintoja!   :D

Ei muuta kun suosikkeja listaamaan!

Mie alan kirjottaa hankintalistaa.....  

JaRiMi (12.1.2007 22.51.06)

Voi kuulostaa itsestäänselvyydeltä, mutta pari hyvää (savuista) Islay-viskiä pitäisi olla ainakin minusta. Suomen oloissa se voisi tarkoittaa vaikkapa Lagavulin 16v ja Caol Ila 12v, tai sitten Ardbegin 10yo ja Caol Ila 12v. Jos haluaa hiukan erilaista Islay-perussettiä, voisi se olla vaikka Ardbegin 10v ja Bunnahabbhain / Bruichladdich.

Mitäs muuta? Joku Lowland pitäisi minusta olla, ihan vaan referenssiksi.  Glenkinchie tai Auchentoshan, Rosebank jos löytyy.

Noiden lisäksi ottaisin jonkun sherryisemmän viskin mukaan, vaikkapa Macallan tai Glenfarclas.

Sitten semmoinen perus-ok mallas jota on mukava juoda kun ei tahdo turhia ihmetellä, vaikkapa joku Glenlivetin vaihtoehdoista (itse pidän 18v. versiosta, loistava tasapaino mutta onpa tuota 12v juomaakin mennyt) tai Balvenien founders reserve 10v (se tosin vedetään markkinoilta).

Kaapissa saisi olla myös yksi Irkku, referenssinä. Jos haluaa niin vaikka joku kohtalainen Bourbonikin.

Noillahan perustaa jo pienen perusviskibaarin kummasti! Perussetti, mutta edustava. Jos tuohon ottaisi vielä jonkun ekstran, se on sitten makukysymys. Vaikkapa Springbankin 15v. tai jotain kivaa.

Kahdeksalla viskillä tekee jo ihmeitä!

pete_83 (13.1.2007 8.10.08 last edit 13.1.2007 8.10.43)

Olen yrittänyt pitää sopivaa tasapainoa saari-muut -akselilla. Ennen pidin auki yhtä tai kahta molemmista kategorioista, mutta nyt olen availlut vähän enemmän. Itsellä on tällä hetkellä hyllyssä auki kolme saariviskiä ja kolme muuta: Talisker 18yo, Bruichladdich Waves 7yo, Caol Ila 12yo, Balvenie PortWood 21yo, Linkwood 23yo ja Aberlourin a'bunadh batch 17. Noilla saa ihan mukavasti vaihtelua. Mitään erityisen kevyttä tuossa ei ole, mutta eipä sellaista näin talvella kaipaakaan. Seuraavaksi voisi hankkia vaikka jonkun lowlanderin. Saaripuolelta on vielä reservissä Ardbegin Still Young ja "Beist".

Eli lyhyesti: kaapissa pitää aina olla jotain saarilta ja jotain muuta.

xenoth (13.1.2007 9.37.41)

Ihannekaapissani olisi perussettinä (ainakin yksi) saariviski + Highland/Speyside + Lowland + joku irkku + joku hyvä blendi "talousviskiksi".

Eli mahdollisimman monipuolisesti vaan eri tyylisuuntia, jotta löytyy jokaiseen hetkeen sopiva viski. Optiona voisi ottaa mukaan myös jonkun Campbelltownin viskin, menneitä aikoja kunnioittaen.

Lauri (13.1.2007 14.10.52)

Skotit onkin jo aika hyvin lueteltu. Irlantilaisista maltaista mun valinta on ollut Bushmills 10, tosin nyt juuri ostin tyhjentyneen pullon tilalle 16:ta. Blendinä Tullamore Dew, mutta luulen että sen tilalle tulee hankittua Black Bush seuraavaksi. Tai miksei vaikka molemmat, hyviä kun ovat.

Nämä siis ihan Alkosta saatavia kaikki.

Marko76 (16.1.2007 9.06.08 last edit 16.1.2007 9.06.49)

N. 30 erilaista viskipullotetta. + min. 5 uutta miniatyyriä.  :P