Olen joskus käynyt katselemassa näitä viskihuutokauppoja, ja silloin tällöin on tullut vastaan tuotteita joiden ulkoasu on herättänyt kysymyksiä niiden aitoudesta. Tuoteväärennöksiä on viskeissäkin löytynyt, ja trendi taitaa olla kasvava, mikä on suuri sääli.
Olen melko varma että alkeellisimmillaan tuoteväärennöksen tekee joku jolla on mahdollisuus esimerkiksi vaihtaa jonkin pullotteen etiketti toiseen. Baarien kanssa tekemisissä oleva voi saada haltuunsa tyhjiä pulloja tai niiden tuubeja. Joskus metallitulppahuppu pullon suun suojana on näyttänyt erilaiselta kuin miltä sen minusta olisi pitänyt näyttää, ja helpostihan tuon tulpan saakin laitettua mikäli omaa vermeet pullotusta varten.
Ongelmaa ei helpota se että kaikissa viskeissä ei ole pullossa merkittyä valmistuskoodia, ja viskipullottajat ovat saattaneet muuttaa tuotteen ulkonäköä vuosien saatossa. Esim. uudemmissa Douglas Laing & Co. McGibbon's Provenance pulloissa on tuo metallihuppu valkoinen ja siinä lukee Provenance. Ymmärtääkseni vanhemmissa pullotteissa näin ei kuitenkaan asia ole, vaan pullon sulkuna oleva huppu on "geneerinen" kullanvärinen. Sanoin kaiketi on asianlaita ollut Cadenhead's pullojen kanssa.
Olisi hienoa tietää eri valmistajien tuotteiden ulkoasusta enemmänkin eri aikakausina, jotta voisi hetimiten osata epäillä onko jossain tuotteessa mahdollisesti fuulaa tai ei. Itse olen nykyään hyvin varovainen enkä tee elettäkään ostaakseni tuotetta joka näyttää vähimmässäkään määrin epäilyttävältä. Varmaankin tämän takia olen myös menettänyt tilaisuuksia ostaa hyviäkin tuotteita. Olen nähnyt esim. Rare Malts sarjan pullon jossa oli vaihdettu suojahuppu (se olikin musta!) ja edradour-pullon jonka huppu oli kullanvärinen sen sijaan että se olisi ollut valkoinen ja täynnä tislaamon nimitekstiä.
Verratkaapa vaikkapa täällä http://whiskyauction.com/cgi-bin/auction/auction.pl?action=Go&category=Islay%20Malt%20C-P olevia Cadenhead's pulloja ja niiden metallihuppuja, sekä myös esim. Signatory ja Provenance-pullotteita niin huomaatte mistä puhun.
Julkinen tietopankki olisi varmasti hieno asia, mutta sitä varmaan myös mahdolliset väärentäjät tutkisivat ahkerasti..
On tietysti totta, että kaikkea väärennetään, niin viskiä, tauluja rahaa, yms.. Oma kantani on kuitenkin se, että yksityisen henkilön on melko turha stressata itseään tällä, sillä huutokauppaliikkeillä on varmastikin näiden suhteen paljon isommat asiat pelissä. Varmastikin isot (ja hyvämaineiset) huutokaupat tekevät kaikkensa estääkseen väärennöksiä päätymästä myyntiin ja ammatikseen tätä työtä tekivinä heillä on varmasti keinot tutkia onko myytävä tuote aito vai ei. Jos väärennöksiä päätyy myyntii, suurin kärsijä tuskin on yksittäinen asiakas, vaan huutokauppa, jonka maine näin pilaantuu ja seurauksena voi olla koko elinkeinon tyrehtyminen.
Joten mielestäni asiakkaan täytyy voida luottaa näihin huutokaupan tekemiin tarkastuksiin. Kaikki tietysti on aina mahdollista, mutta jos liikaa asiaa miettii, niin uskaltaako mitään "second hand" tavaraa milloinkaan ostaa, oli tuote sitten mikä hyvänsä.