Whisky Nosing Aroma Kit

Ismo (4.12.2010 16.53.43)

Tervehdys,

ensimmäinen postaus asiantuntijapalstalle. Ensin vähän taustaa: Olen muutaman vuoden ollut kiinnostunut niin skottikulttuurista yleensä kuin erityisesti single malt -maailmasta. Lähtölaukaus oli Laphroaig 10, jonka maut ja tuoksut mullistivat käsityksen alkoholijuomista.

Kokemusta on Alkon peruspullotteista, mitään harvinaisuuksia ei ole listalla. Suosikit Lagavulin 16 ja Glengoyne 12 CS.

Onko alan asiantuntijoilla tällaisesta kokemusta:
http://www.justminiatures.co.uk/the-scottish-whisky-nosing-aroma-kit-p-11376.html

Yleisesti kieltämättä kiinnostaisi, jotta saisi eroteltua aromeja paremmin ja näin juomien piirteet tulisivat entistä paremmin esille.

Whisky (4.12.2010 17.23.51)

Joskus on jonkin tastingin yhteydessä tällaisia pulloja tullut haisteltua ja ainakaan itse en niistä saa irti käytännössä katsoen juurikaan mitään. Osa tuoksuista on kovin teennäisiä ja mielleyhtymiä viskeihin en niiden avulla ainakaan itse saanut rakennettua. Toiminee joillakin - itselläni ei.

Uhraisin siis tuonkin rahan viskihankintoihin. Niistä saat huomattavasti enemmän irti ostamalla ihan vaikkapa perusviskejä eri alueilta. Aromien tunnistaminen ei tuolla haistelusetillä juurikaan parane - näin uskaltaisin väittää. Paras keino on tunkea nenää lasiin ja hakea sitä kautta tuttuja tuoksuja ja mielleyhtymiä.

Ismo (4.12.2010 18.00.36)

Kiitoksia tiedosta. Onhan tuo hinnaltaan aika suolainen. Tuntuu vaan että tuo erottelukyky ei vielä oikein ole jalostunut. Pakkohan se on asiantuntijaa uskoa että kokemuksen kasvaessa päästään nooteissa mitä mielikuvituksellisimpiin ilmauksiin.

Whisky (4.12.2010 18.32.46)

Kannattaa myös aina pitää mielessä se, että jokaisen haju- ja makuaisti ovat erilaisia. Mikään ei ole väärin. Jos jostain viskistä tuntee löytävänsä parkettilattiaa vasten hinkkaantunutta huopatossua, niin sitä se sitten on.