Alkuvalmistelut: 8 cl sample jääkaappiin vuorokaudeksi, kaappi hiukan normaalia kylmemmäksi. Suodatus seuraavana päivänä yhden suodatinpussin läpi, samplepullo sen jälkeen odottamaan huoneenlämpöön palaamista. (Ennen suodattamista olin testannut suodatinpussin vedellä, ja makua se ei jättänyt.)
Ulkonäkö: suodatettu versio oli aavistuksen ehkä (!!!) vaaleampi, mutta kyseessä oli aluperinkin melkein valkoviinin vaalea viski. Jalat suodatetussa versiossa olivat taas selvästi ohuemmat eivätkä jääneet pitkäksi aikaa lasin reunaa koristamaan. Veden lisääminen antoi molempiin versioihin pilviä, mutta nämä olivat suodattamattomassa selvästi paksummat.
Tuoksu: pelkkää mind screwingia, pistin itseni solmuun... Tuliko alkoholi selvemmin esille, turpeisuus taas ei niin paksuna????
Maku: ei mitään eroa, mutta suutuntuma oli suodattamattomassa paksumpi.
No joo... Toistan kokeen ennen pitkää. Ei ollut paras maistelupäivä ja viitisen tuntia aiemmin syöty mausteinen ruokakin saattoi vaikuttaa. Seuraavalla kerralla teen luultavasti jykevämmän suodatuksen ja valitsen entuudestaan tutumman viskin. Lisäksi tämä on pakko tehdä sokkona, on ihmismieli sen verran ihmeellinen.
Anyway... Älkää minun juttuja uskoko, vaan kokeilkaa itse. Tavallisen harrastajan keräämä tieto on usein toisen käden tietoa, ja tässä on yksi tapa kartuttaa ensi käden tietoa ja antaa painoa mielipiteelle (oli se sitten kylmäsuodatuksen puolesta tai vastaan). Edellä mainittujen äijien blogeista saa lisätietoa, linkki löytynee. Jälkimmäinen oli Maniacseille kirjoittanut kylmäsuodatuksesta erinomaisen e-pistlen, missä koetta ehdotetaan, ja se on varmasti muutenkin lukemisen arvoinen.