eläväpullo (3.5.2013 18.49.30)Tässä kun on viskisceneä parisen vuotta seuraillut, niin tietyt pullotteet ovat useammistakin lähteistä vaikuttaneet nauttivan kulttisuosiota harrastajien keskuudessa. Tällainen kulttiasema ei toki tarkoita, että viski itsessään olisi välttämättä jumalaista, mutta ilmeisen hyvää sen kai on oltava. Itse olen tällaiseen asemaan (varmasti vailla sen kummempaa logiikkaa) nostanut vanhemman Lagavulin 21yo:n (ainoa jota olen maistanut), Ardbeg Provenancen ja Bowmore Whiten. Olisi mukava kuulla kokeneemmilta, minkälaisen top10 legendaariset viskit -listan muodostaisitte. Nuo voivat olla joko itse maistamia tai sellaisia, jotka mielestänne ansaitsisivat päästä moiselle listalle.
[*]Springbank 21
[/list]
Molemmat (tai ainakin Bowmore) maksoivat muutaman kympin 90-luvulla ja kyllä olivat namia.. Tämän päivän about vastaavat eivät ole edes samalta planeetalta (vähän nostalgiaa..)
Itsellänikin tämä kysymys on mielessä ajoittain vieraillut. Legendaarisia viskejähän löytyy pilvin pimein, niin hyvässä, kuin pahassakin. Valitettavasti LEGENDAARISET ovat hinnoiltaan ja saatavuudeltaan varsin ongelmallisia. Osaa olen maistanut, osa on omassa kaapissa, osa jää haaveeksi.
-Ardeg Provenance (varmaan se 1. versio)
-Ardbeggeddon DL
-Brora 1972 Rare Malts
-Brorageddon
-Bowmore Black (3 ensimmäistä versiota)
-Bowmore 1966 Samaroli (Bouquet)
-Glen Garioch 1971 Samaroli
-Laphroaig 1967 Samaroli
-Port Ellen 21th Anniversary
-Springbank 1966 "Local Barley" (mikä tahansa tynnyri)
-Springbank 12- vuotias (Samarolille)
-Loch Dhu
Sorry, tais tulla yli 10, mutta ei voi mitään.