Eiköhän tänne voi vastata suoraankin, ei EU-maksuissa pitäisi olla mitään epäilyttävää.
1) valitse muut maksuasiat > maksu ulkomaille
2) syötä ensin omat tiedot (tulevat automaattisesti), sitten saajan osalta IBAN (tilinumero), nimi, osoite, maa, valuutaksi eur, maksun tyypiksi SHA, jolloin se on ilmaista molemmille ja sitten saajan pankin SWIFT/BIC-koodi, muut pankin tiedot tulevat automaattisesti koodista (minulla tosin on maksupohjaan näemmä tallennettu myös pankin maa, joten voihan senkin valita)
3) lopuksi hyväksy maksuehdot, vahvista maksu ja maksa se, käsittelyssä kestää yleensä joitakin tunteja ja sen jälkeen maksu veloittuu tililtäsi, saajan tilillä sen pitäisi olla 3 pankkipäivän sisällä
Noilla pitäisi onnistua. Jos jäi vielä jotain kysyttävää, niin pistä vaikka YV:tä. Ainakin kameratarvikkeiden tilaus Saksasta onnistuu tuolla metodilla.
EDIT: Lisätään tähän vielä se, että kannattaa valita nimenomaan se SHA, vaikka monet keskieurooppalaiset yritykset aina jaksavatkin muistuttaa, että asiakkaan pitää varmistaa, että maksaa kaikki kulut, etteivät ne jää liikkeen kuluiksi. Tämä siksi, että jos valitsee maksavansa kaikki kulut, ei maksu enää ole EU-maksu, eikä siten ilmainen. Tämä siis ihan vain muistutuksena, että älkää tehkö kaikki samaa virhettä kuin minä joskus aikanaan hölmöyksissäni olen tehnyt :)
Muistelin tehneeni asiat yksinkertaisemmin kuin Pere, joten piti oikein testata asiaa. Kyllä, homma onnistuu niin yksinkertaisesti, että klikkaat "uusi maksu" ja tilinumeroksi iban, esimerkiksi DE76 7506 0150 0000 475 xxx. Ei siis tarvitse kikkailla yhtään mitään sen kummempaa kuin maksussa Suomeenkaan.