Viskin tilaaminen Saksan sisällä?

Hegu (3.11.2010 14.09.06 last edit 3.11.2010 21.31.26)

Tyttöystäväni muutti hetkeksi saksaan ja ajattelimme tilata viskiä hänen saksan osoiteeseensa. Tarvitsisin enään tietoa keneltä kannattaa tilata. Tietenkin jos jollakulla on tietoa mahdollisista mutkista tai yllätyksistä joita voi matkaan tulla ja niiden väistämistä otan tietoa mielellään vastaan.

En ole aivan varma onko tämä topikki oikeassa paikassa mutta Whisky varmaan siirtää minut parempaan paikkaan jos sellaista on.

Lovsan (4.11.2010 18.33.50 last edit 4.11.2010 18.59.23)

Tällä foorumilla ei ymmärtääkseni saa keskustella viskin ostamisesta ulkomailta/ulkomailla käytännössä, eikä muusta sellaisesta viskin nauttimista oikeasti lisäävästä toiminnasta. Tärkeämpää tuntuu olevan kertoa mitä juuri nyt juon tai mikä pullo pääsi tyhjenemään, ja miten monta pulloa viskiä on kelläkin kaapissa, yms. Tämä aihe ilmeisesti aiheuttaa jostain syystä ihmisissä "närää", mitä itse en kuitenkaan tällä kommentilla tarkoita luoda.

Omalla nimellä:
Tero Kankainen

Ard-Begbie (4.11.2010 19.35.21 last edit 4.11.2010 19.40.01)

quote[6E4D5451434C220 (link)]:
Tällä foorumilla ei ymmärtääkseni saa keskustella viskin ostamisesta ulkomailta/ulkomailla käytännössä, eikä muusta sellaisesta viskin nauttimista oikeasti lisäävästä toiminnasta. Tärkeämpää tuntuu olevan kertoa mitä juuri nyt juon tai mikä pullo pääsi tyhjenemään, ja miten monta pulloa viskiä on kelläkin kaapissa, yms. Tämä aihe ilmeisesti aiheuttaa jostain syystä ihmisissä "närää", mitä itse en kuitenkaan tällä kommentilla tarkoita luoda.

Omalla nimellä:
Tero Kankainen

Se nyt on aivan sama jos tilaa Saksasta Saksaan. Ei varmaan ketään haittaa. Samat liikkeet löytyy helposti googlellakin, joten tuskin tulli ja poliisi on kovin paljoa tämän foorumin antamien johtolankojen varassa. Ja alkuperäiselle kyselijälle: Se on paljon helpompaa kuin tilata mihinkään muuhun maahan. Malt whisky yearbookissa on kattava lista nettikaupoista. Eikä maksa paljoa... Ainoa mutka matkassa voi olla spirituosen-superbillig joka ei aina halua oikeita pulloja lähettää. Sekin firma kyllä löytyy tästä samasta osiosta.

smoke on the water (4.11.2010 19.50.05 last edit 4.11.2010 20.06.57)

Suomeen tilatessa on tiettyjä lakiongelmia. Saksa-Saksa kaikki ok. Suositeltavia ainakin Art of Whisky ja Malts and More. Kannattaa katsoa myös Weinquelle ja Scoma..

JaRiMi (4.11.2010 20.04.32 last edit 4.11.2010 20.05.33)

Iltaa Tero,

Luin kommenttisi pariin otteeseen, enkä suoraan sanoen oikein ymmärtänyt kiukkuasi tai pointtiasi.

"Tällä foorumilla ei ymmärtääkseni saa keskustella viskin ostamisesta ulkomailta/ulkomailla käytännössä, eikä muusta sellaisesta viskin nauttimista oikeasti lisäävästä toiminnasta. "

Miten keskusteleminen viskin ostamisesta ulkomailta lisää oikeasti sinun viskin nauttimista, sitä en tiedä - enkä osaa edes arvuutella? Sekö on se "SE" juttu viskistä keskustelemisessa? Ja mitähän ne muut sitten ovat? KENEN viskin nautiskelua tämä aihe lisää, ei ainakaan minun?

Se joka osaa kirjoittaa, osaa lukea. Foorumin ylläpito, jota kohtaan soisin ainakin itse että osoittaisimme kaikki hieman kunnioitusta mukavasta palvelusta viskinharrastajille, sen sijaan että puramme sitä omaa känkkäränkkäpäivää täällä, on linjannut jutustelun säännöt selkeästi:

http://www.viskikaappi.net/yabb2/YaBB.pl?num=1244550088

[klikkaa hiirellä linkkiä, niin pääset lukemaan nuo säännöt]

Miksi tämän yhden ainoan ohjeen noudattaminen on aikuiselle ihmiselle niin vaikeaa?

Varmaan Sinäkin osaat käyttää yksityisviestejä sekä sähköpostia, jos tulee pakottava tarve kysellä tästä asiasta joltakulta. Tai, mikä vielä parempaa, käytät esimerkiksi ystäväämme Googlea http://www.google.fi, ja etsit sitä tietoa internetin syvyyksistä kuten niin moni muukin on tehnyt ennen sinua, ja sinun jälkeesi. Ei se ole niin vaikeaa, jos muutkin ovat siinä onnistuneet.

Voin antaa muuten hyvän vinkin: Mikäli olet juurikin jonkin erityisen pullotteen perässä, saatat sen löytää käyttämällä kätevää http://www.whiskyfinder.eu palvelua. Se, saatko ostaa tuotteen Suomeen ja miten on minusta sinun ja kaupan välinen asia - eikä suoraan sanoen kiinnosta ainakaan minua, tai lisää esimerkiksi Minun viskinautintoani.

Jos viskin osteleminen on TODELLAKIN AINOA ASIA mistä haluat jutella muiden viskinharrastajien kanssa, niin hmm, miten sen nyt sanoisi, tuntuu vähän hassulta...sekö on harrastuksesi ydin - ei esim. viskin maku, historia, tms?

Jos satut olemaan Suomen Mallaswhiskyseuran jäsen, niin otetaan aihe vaikka puheeksi joskus kokouksessa, voidaan sitten jakaa mielipiteitä ja tietoa ihan kasvotusten ja sovussa, samalla nauttien hyvistä viskeistä ja -seurasta. Tai lähde mukaan seuraavalle Skotlanninreissullemme, käymme siellä myös monissa upeissa viskikaupoissa joista saa käsittämättömän monia hienoja viskejä kotiin tuliaisiksi.

Ystävällisin terveisin, ihan myös omalla nimelläni esitetty mielipide,

Mika Jansson

JaRiMi (4.11.2010 20.07.13)

quote[47595B5F516B5B5A6B405C516B4355405146340 (link)]:
Suomeen tilatessa on tiettyjä lakiongelmia. Saksa-Saksa kaikki ok. Suositeltavia ainakin Art of Whisky ja Malts of More. Kannattaa katsoa myös Weinquelle ja Scoma..

http://www.whiskyfinder.eu Tämä auttaa usein löytämään pullotteet pienistäkin kaupoista, eikä tosiaankaan Saksan sisällä tilaamisessa ole mitään pahaa.

Marko76 (5.11.2010 8.46.23 last edit 5.11.2010 8.49.48)

http://www.thewhiskytrader.de/

Hyvä valikoima ja ihan kohtuu hinnat. Saksan sisäiset toimituksetkin taisivat sujua ilman suurempia kulunkeja.

Lovsan (5.11.2010 17.49.45 last edit 5.11.2010 20.45.17)

Katson viskifoorumin otsikot läpi päivittäin syötteenlukijalla, ja suurimmaksi osaksi ne tuntuvat koskevan lähinnä juuri viskin juomista. Maku ja sen luonnehtiminen ovat subjektiivisia kokemuksia ja mukava keskustelun aihe lasin äärellä, mutta näin foorumilla en ainakaan itse jaksa niitä kiinnostua lukemaan ja kommentoimaan.

Olen huomannut, että aloitetut keskustelut viskin hankinnoista ulkomailta jostain syystä vaijetaan kuoliaaksi tällä foorumilla, mitä olen ihmetellyt. Sensuurissa on harvemmin mitään rakentavaa. Yksityishenkilöllä on myös sananvapaudellinen oikeus, eikä siitä saa seurata mitään "harmia" kuten ylläpitäjä perustelee keskustelu kieltoa. Ylläpitäjän ohjeissa sanotaan: ” Foorumilla sovittuihin tapoihin kuuluu, että ulkomailta mahdollisesti tehdyistä tilauksista ei keskusteltaisi kuin yleisellä tasolla.” Mielestäni ensimmäinen kommentointini asiasta oli juuri hyvin yleistä, ja siten foorumin säännöt huomioivaa. En myöskään osoittanut kommenttiani kenellekkään henkilökohtaisesti, vaan puhuin foorumin sisällöstä. Tästä ei mielestäni kenenkään tarvitse ottaa itseensä kuten arvasin kyllä käyvän.

Itselle viskiharrastus on ollut hyvin antoisaa, ja olen parhaani mukaan valistanut ja opastanut ystäväpiiriäni kys. asiassa kykyjeni mukaan ja saanut myös muutamia ”ei mulle kiitos” ihmisiä innostumaan viskistä. Olet Mika oikeassa esim. tuo historian tuntemuksen kannalta. Ilman viskin historian, ja vaikkapa tislaamojen tislausmenetelmien ja laitteiden tuntemista kokisin ainakin itse ettei viskin nauttiminen olisi niin mielenkiintoista kun se on. Nykyään englanninkielistä kirjallisuutta ja lehteä on kiitettävästi saatavilla ja olenkin tätä lähtökohtaa viskin maailmaan muille suositellut. Käytän aikaa lähes päivittäin asian parissa seuraillen missä mennään ja mitä on tapahtumassa missäkin päin maailmaa, ja sanoisin että se on vähintään yhtä antoisaa ja mielenkiintoista kuin esim. viskin maistelu.

Joten tuo viskin ostelu kuten arvailit, ei ole missään pääosassa, en ole keräilijä, vaan ihan tavallinen harrastaja omaksi iloksi. Ravintolat ovat parempi paikka aloittaa viskiharrastus kun oman pulloarmeijan kasaaminen, näin ainakin olen itse aikanaan aloittanut. Ulkomailla käynti pari kertaa vuodessa on pitänyt oman viskitarjoilun hyvässä kunnossa ja välillä voi käydä tietysti ihailemassa Alkon pientä mutta järkyttävän hintaista viskitarjontaa.

Hyvää Pyhäinpäivää myös Mikalle, kohotetaan lasillinen huomenna.

P.S. Kävin tänään Teerenpelissä kysymässä joko se uusi Teerenpelin Vattet Malt olisi saapunut, että voisin kirjoittaa jotakin palstalle; Mitä juot nyt, tai vaikka eilen, mutta kuulemma vasta viikolla 46 saadaan tänne Turkuun. (Enkä ole syntyperäinen, joten ei tarvitse siitä nyt vetää mitään johtopäätöksiä).

-T

pere (5.11.2010 20.42.13)

quote[46657C796B640A0 (link)]:
Yksitysihenkilöllä on myös sananvapaudellinen oikeus, eikä siitä saa seurata mitään "harmia".

Nykyinen ja varsinkin tuleva lainsäädäntö on kyllä webbifoorumien osalta aika eri linjoilla tämän asian kanssa. Ylläpidolla on velvollisuus sensuroida ~kaikki mahdollinen ja lopustakin on kohta henkilökohtaisesti vastuussa.

Ard-Begbie (5.11.2010 22.12.11 last edit 5.11.2010 22.19.28)

quote[2E0D1411030C620 (link)]:
Katson viskifoorumin otsikot läpi päivittäin syötteenlukijalla, ja suurimmaksi osaksi ne tuntuvat koskevan lähinnä juuri viskin juomista. Maku ja sen luonnehtiminen ovat subjektiivisia kokemuksia ja mukava keskustelun aihe lasin äärellä, mutta näin foorumilla en ainakaan itse jaksa niitä kiinnostua lukemaan ja kommentoimaan.

Olen huomannut, että aloitetut keskustelut viskin hankinnoista ulkomailta jostain syystä vaijetaan kuoliaaksi tällä foorumilla, mitä olen ihmetellyt. Sensuurissa on harvemmin mitään rakentavaa. Yksityishenkilöllä on myös sananvapaudellinen oikeus, eikä siitä saa seurata mitään "harmia" kuten ylläpitäjä perustelee keskustelu kieltoa. Ylläpitäjän ohjeissa sanotaan: ” Foorumilla sovittuihin tapoihin kuuluu, että ulkomailta mahdollisesti tehdyistä tilauksista ei keskusteltaisi kuin yleisellä tasolla.” Mielestäni ensimmäinen kommentointini asiasta oli juuri hyvin yleistä, ja siten foorumin säännöt huomioivaa. En myöskään osoittanut kommenttiani kenellekkään henkilökohtaisesti, vaan puhuin foorumin sisällöstä. Tästä ei mielestäni kenenkään tarvitse ottaa itseensä kuten arvasin kyllä käyvän.

Itselle viskiharrastus on ollut hyvin antoisaa, ja olen parhaani mukaan valistanut ja opastanut ystäväpiiriäni kys. asiassa kykyjeni mukaan ja saanut myös muutamia ”ei mulle kiitos” ihmisiä innostumaan viskistä. Olet Mika oikeassa esim. tuo historian tuntemuksen kannalta. Ilman viskin historian, ja vaikkapa tislaamojen tislausmenetelmien ja laitteiden tuntemista kokisin ainakin itse ettei viskin nauttiminen olisi niin mielenkiintoista kun se on. Nykyään englanninkielistä kirjallisuutta ja lehteä on kiitettävästi saatavilla ja olenkin tätä lähtökohtaa viskin maailmaan muille suositellut. Käytän aikaa lähes päivittäin asian parissa seuraillen missä mennään ja mitä on tapahtumassa missäkin päin maailmaa, ja sanoisin että se on vähintään yhtä antoisaa ja mielenkiintoista kuin esim. viskin maistelu.

Joten tuo viskin ostelu kuten arvailit, ei ole missään pääosassa, en ole keräilijä, vaan ihan tavallinen harrastaja omaksi iloksi. Ravintolat ovat parempi paikka aloittaa viskiharrastus kun oman pulloarmeijan kasaaminen, näin ainakin olen itse aikanaan aloittanut. Ulkomailla käynti pari kertaa vuodessa on pitänyt oman viskitarjoilun hyvässä kunnossa ja välillä voi käydä tietysti ihailemassa Alkon pientä mutta järkyttävän hintaista viskitarjontaa.

Hyvää Pyhäinpäivää myös Mikalle, kohotetaan lasillinen huomenna.

P.S. Kävin tänään Teerenpelissä kysymässä joko se uusi Teerenpelin Vattet Malt olisi saapunut, että voisin kirjoittaa jotakin palstalle; Mitä juot nyt, tai vaikka eilen, mutta kuulemma vasta viikolla 46 saadaan tänne Turkuun. (Enkä ole syntyperäinen, joten ei tarvitse siitä nyt vetää mitään johtopäätöksiä).

-T

Hyvä ja asiallinen kirjoitus. Kuitenkin hirvittävän pieni osa viskistä nauttimiseen liittyy tilauksilla elvistelyyn. Ostoksista ja muista jutteleminen on tietenkin eri asia. Jokainen oppii hyvin pian sen oman tavan jolla viskinsä kotiuttaa eikä sillä loppu peleissä ole mitään tekemistä itse viskistä nauttimisen kanssa. Jos foorumilla on tullut varmuuden vuoksi varovainen tapa asioista keskustella niin se sitten on niin. Yhden tuorehkon jäsenen asiasta purnaaminen ei sitä muuksi muuta. Keskusteltavaa riittää muutenkin. Ja sitä paitsi H***a P**** kirjoitettuna lehdessä on ihan eri asia kuin sanoa se puolitutulle kaverille saunaillassa. Eli se siitä yksilön vapaudesta ja sensuurista. Toisesta voi joutua lain kanssa tekemisiin.

Itse olisin valmis siihenkin että mahdollisista tilauksista voisi keskustella ihan vapaasti, mutta koska asia on varsin merlityksetön ja siitä saa keskustella yksityisviesteilla loputtomiin, ei se haittaa minua ainakaan ollenkaan.

Hieman tuttavallisemmin
Ardie

Ps: minulle ainakin viskin juominen ja siitä nauttinen(ja sen kokemuksen jakaminen) ovat aina olleet ehdottomasti tärkeimmät asiat harrastuksessa. Ja taasen viskien hankkimisesta(siis ei itse mahdollisesta tilauksen tapahtumisesta ja kulusta) on kerrontaa hyvin, hyvin paljon tällä foorumilla. Mielestäni siinä ei ole mitään peiteltyä tai hämärää. Maassa maan tavalla.

POP (6.11.2010 10.19.08)

Jos viskintilaamisesta pitää/haluaa keskustella avoimesti, niin eiköhän sellainen henkilö voisi aloittaa blogin pitämisen aiheesta, siellä sitten voisi rauhassa pölistä kaikki ne jotka asian julkisesta tärkeydestä liputtavat.