Tuoksu: Sherryisyys ja tammi tulevat molemmat voimakkaampina elementteinä ensivaikutelmassa, kuten myös jonkinlainen rikas, tummanpuhuva "rancio"; paljon floraalisia nuotteja maltaisella taustalla - jopa aavistus savua ja kanervaa, rusinaa.
Maku: Silkinpehmeä, soljuu alas kuin itsestään. Alhainen alkoholiprosentti 40% on sääli, tämän olisi mieluusti maistanut tynnyrivahvuisena. Todella pehmeä!!!! Mikään maku ei hyppää ulos, pehmeä kokonaisuus on todella harmoninen. Ikä ei vaivaa, mausta huomaan sen vähemmän kuin tuoksusta. Sherry on mukana tukevana, vaan ei dominoivana. Pohjalla tietty hiukan "kirpeän hunajainen" nuotti ja sama maltainen tausta. Kuiva, muttei puinen. Savuisuus jonka tuoksussa aistii katoaa viskin sekaan.
Jälkimaku: Johtuen lähinnä alkoholiprosentista maku on katoavaa - suuhun jää kevyen sherryinen ja maltainen, hyvin miellyttävä, lähes brandymäinen jälkimaku. Öljyisiä nuotteja paljastuu ajan kanssa.
Kommentit: Onpa HYVÄÄ. Itkettää ajatella että ovat laimentaneet tämmöisen perfektion nelikymmenprosenttiseksi, mutta c'est la vie. varmasti toiseksi paras blended-viski mitä olen ikinä maistanut - ensimmäiseksi rankkaan edelleen tuon Inver Housen 35yo blendedviskin - ja tämä hakkaa monta, MONTA Single Malttia soiden.
Katsahdin että Jimi Murrikin oli antanut vuoden 2006 kirjassaan pisteitä ihan lahjakkaasti 95, onneksi ostin itse tämän jo vuonna 2002 Young'sin panimokaupasta kuriositeettina. Mutta ei kai ihme että on onnistunut tuotos kun katsoo tuota "pedigreetä":
[color=#003300]"The Royal & Ancient-28 year-old is a blend of 54% Malt including Smith's Glenlivet, Longmorn, The Macallan and 46% North British Grain. The various whiskies were distilled between April 1969 and August 1970, they were blended in 1975. A limited edition of 300 cases were bottled in 1999. In the Summer of 1970, Cockburn & Campbell acquired nine hogsheads of the finest malt whisky from the two celebrated Speyside Distilleries mentioned above. These were subsequently blended with the triple gold medal winning blend, The Royal and Ancient and left to mature gently in casks. The total yield was 300 cases, released to celebrate the new Millennium, a fine 28 year old blend that contains over 50% single malt. Blended and bottled by Cockburn & Campbell. "[/color]
Tuote valaa uskoa viskiin, mallas- ja blended-viskiin. On jo aikaa kun olen jotain näin hyvää maistanut, eli toimii minun suussani ainakin, ja paranee koko ajan lasissa. Uskomaton.
JaRiMi (24.3.2008 19.05.45)
Kun tämä juoma on nyt saanut aika lailla happea (sitä ovat maistaneet aika monet tuttavat ja siksi myös sen pinta on laskenut aika hyvää vauhtia), se saa aikalailla Macallanin makua itseensä mielestäni. Tuttu sherryinen kumimaisuus tulee esiin. Hyvää se on kyllä edelleenkin!
Pääsin kyseisen tuotteen maistamaan ja yritin samalla ottaa selvää löytyykö kirjastostani tietoa kyseisestä tuotteessta ja pieni tiedomuren löytyikin. Blendiä on alunperin tehty maailman toisiksi vanhimmalle golf clubille nimeltään Royal&Ancient joka toimii St Andrewsin legendaarisella Golf kentällä. Maailman vanhin golf clubi oli tämän edeltäjä the Society of St Andrew´s Golfers.
Tuoksussa olin löytävinäni parfyymimäisyyttä, kukkaniittyä, hedelmäistä raikkautta sekä hieman toffeemaista maikeutta tosin en ole kovin usein tuoksua arvoinut eikä minulla vältämättä ole tarvittavaa sanastoa sille mitä mitä tuoksu kertoo.
Maku oli alussa hyvin hennon oloinen mutta sana räjähtää voisi kuvata parhaiten mitä tapahtui. Maku täyti koko suun ja jälkimaku oli pitkä ja mielyttävä.
Olen vain muutamaa iäkäämpää Blendiä päässyt maistamaan ja tämä oli kyllä erittäin mielyttävä kokemus Hyvin tasapainoinen viski alusta loppuun. Ainoa mitä kaipaisi lisää on korkeampi alkoholiprosentti.
smoke on the water (28.5.2010 18.16.51)
Yllä olevissa jutuissa toistuu useaan kertaan, että tällä viskillä pitäisi olla korkeampi alkoholiprosentti. Uskallan olla tästä eri mieltä.
Eilen maistelin kyseistä viskiä tietämättä mitä lasissa oli, (kiitos I.R. "mysterysamplesta") ja totesin viskin toimivan hyvin juuri tuossa pullotusvahvuudessaan. Kyseessä on melko hentoprofiilinen iäkäs viski ja lisä-alkoholi olisi luultavimmin tuntunut liikana terävyytenä ja itse alkoholi olisi noussut hallitsevaksi. Nyt kokonaisuus oli hyvin balanssissa ja viski oli blendiksi varsin tyylikäs, joskin tiettyä "omaleimaisuutta" olisin tähän kaivannut..
Eilen maistelin kyseistä viskiä tietämättä mitä lasissa oli, (kiitos I.R. "mysterysamplesta") ja totesin viskin toimivan hyvin juuri tuossa pullotusvahvuudessaan. Kyseessä on melko hentoprofiilinen iäkäs viski ja lisä-alkoholi olisi luultavimmin tuntunut liikana terävyytenä ja itse alkoholi olisi noussut hallitsevaksi. Nyt kokonaisuus oli hyvin balanssissa ja viski oli blendiksi varsin tyylikäs, joskin tiettyä "omaleimaisuutta" olisin tähän kaivannut..