Springbank marsala finish

vesku (7.10.2006 0.32.02)

Springbank on entuudestaan tuttu.Marsala on kovin tuttu ja samalla kovin etäinen.
Pullon aukaisu saa dementian oikenemaan,sabayon kastiketta vispattiin eräskin kerta kauan kauan sitten.

Springbank on tuonut markkinoille ainakin minulle uuden tulokkaan joka on ensin seitsemän vuotta kypsytetty bourbontynnyreissä ja sen jälkeen kaksi vuotta tuoreissa marsalatynnyreissä.
Viski on vahvuudeltaan 58%.Tislaamo pullottaa reilut 7000 pulloa vuodessa tätä tuotetta.

Ilman vettä en tästä juurikaan saanut mitään irti.
Pieni veden lisäys toimi loistavasti,tuoksuun tuli samaa kuin pulloa avatessa,makea tuoksu olematta kuitenkaan äklö.Maku on makeahko,rusinaa,pähkinää antaen pitkä hyvän jälkimaun.
Tämä on tämänkin ikäisenä hyvä tuote,vaan entäpä 12 tai 15 vuotiaana?
Tislaamolta hyvin oivallettu tynnyröinti joka ei ainakaan suomessa ole kovin tunnettu tuote.
Täytyy maistaa uudelleen kun flunssa joskus menisi ohi...

Shepherd (7.10.2006 18.07.00)

quote[vesku (link)]:

Minä kyllä maistoin tuota viskiä ilman veden lisäämistä. Toimi minulle ainakin aivan mainiosti ilman vettäkin. Pitänee kuitenkin kokeilla veden kanssakin joskus. Löysin samoja piirteitä tuosta viskistä kuin Veskukin, mutta ilman vettä... noh kaipa meillä jokaisella maku ja hajuaisti toimii yksilöllisesti.  ::)

I.R. (9.10.2006 9.28.35 last edit 9.10.2006 9.33.25)

quote[vesku (link)]:
Pieni veden lisäys toimi loistavasti,tuoksuun tuli samaa kuin pulloa avatessa,makea tuoksu olematta kuitenkaan äklö.Maku on makeahko,rusinaa,pähkinää antaen pitkä hyvän jälkimaun.
Tämä on tämänkin ikäisenä hyvä tuote,vaan entäpä 12 tai 15 vuotiaana?
Tislaamolta hyvin oivallettu tynnyröinti joka ei ainakaan suomessa ole kovin tunnettu tuote.
Täytyy maistaa uudelleen kun flunssa joskus menisi ohi...

Hyvän viinifinistelyn merkki on se, että kielelle jää lopussa muutakin kuin makeus. Tältä osin S. Marsala Finish osoittautuu onnistuneeksi: Marsalan makeuden aistii alussa vahvana, mutta loppua kohti tuntuma kuivuu hienosti.

Toinen asia sitten on, että Marsalan vahva vaikutus alussa peittää alleen ne uniikit vivahteet, joista Springbankin tunnistaa. Hieman liioitellen voisi väittää, että tällainen lopputulos (jota siis pidän ihan kelvollisena) olisi saatu aikaan monella muullakin kevyesti savustettua mallasta käyttävällä tislaamolla...

Vesilisä tosiaankin muuttaa tämän viskin "profiilia" yllättävän vähän. Kokonaisuus toki keventyy, mutta samat maut löytyvät silti.

smoke on the water (11.10.2006 17.47.47)

Hyvin erikoinen viskihän tämä on. "Aprikoosi" hallitsee niin tuoksua kuin makuakin, ja mukavaa vaihtelua tämä viski viimeistelyllään tarjoaa. Kertamaistaminen tosin riitti, pulloa en kotiin ostaisi..

Mikko (23.9.2007 10.26.33)

Itse eilen maistoin tämän, pitkän flunssaputken päätteeksi ainakin maistui hyvältä vielä tukkoisen nenän vähän häiritessä. Mustaviinimarja oli se, joka itselläni nousi esiin maussa. Marjaisa voisi olla sana, jolla kuvaisin ensimakua. Vaan löysinpä kyllä viinimäisen alun jälkeen hyvin myös Springbankin perusolemustakin mausta, suolaa ja kuivuvaa loppumakua.
Olin muuten hyvin skeptinen tuotteen suhteen kun Teerenpelin baarimikko sitä suositteli. Vaan pidin. Myös Heidin maistama bourbon wood toimi hyvin eilen. Springbank on minulle jostain syystä aika "on/off"- viski, toisina päivinä maistuu, toisina ei sitten yhtään. Marsalan huolisin kuitenkin kaappiin, jo ihan erilaisuutensa vuoksi. Ainakaan eilen makeus ei äklöttänyt ja yleensä olen kohtuullisen herkkä sen suhteen.

Ard-Begbie (25.9.2007 11.09.46)

Maistettu on ja hyvää oli! Ei vaan varmaankaan toimi ihan aloittelu viskinä, mutta kun ilta etenee ja rupeaa tynnyrivahvuiset maistuun niin aika hyvää. Muistaakseni oli aika  täyteläinenkin(tuohon aikaan yöstä) eikä kaivannut laimennusta. On vaan tovi kun maistoin.