1. Redbreast 15v. - mahtava tuote, intensiivisempi kuin tuo 12v., osittain jo alkoholiprosenttinsa (46%) ja chill-filtteroinnin puutteen takia. Ei niin pehmeän pyöreä kuin 12v. mutta todella massiivinen ja moniulotteinen maultaan. Hienostunut, pomeranssinkuorta, tuota irlannin viskeille niin tyypillistä "vihreyttä" vain häivähdyksenä, mausteinen, sherryinen. Yksi parhaita.
2. Redbreast 12v. - pehmeämpi, todellinen "kuivan-makea" herkku jonka jälkimakuna tuota pomeranssinkuorta / appelsiinimarmeladia. Upea kokonaisuus. Kärsii aika nopeasti mielestäni hapettumisesta, ja tuo herkullisuus häipyy vähitellen - olisiko niin että melko sherryiset viskit kärsivät hapen vaikutuksesta enemmän kuin bourbon-tynnyriversiot? Käännyttänyt monen joka on sanonut ettei Irkkuviskistä pidä.
3. Green Spot. Loppujen lopuksi aika tyypillinenkin Irkku maultaan, tuota mainitsemaani "vihreyttä" löytyy paljon. Intensiivisempi kuin monet muut, se täytyy sanoa. Minusta nykyisellään hiukan yliarvostettu, pääsisipä maistamaan miltä tuote maistui silloin kun sitä vielä blendattiin Mitchell & Son liikkeen kellarissa! Silti, erinomainen viski.
4. Jameson Old Distillery reserve 12v. Sherryinen ja pehmeä, ikäistään vanhemman oloinen, tyylikkäästi tehty viski. Tämä kannattaa maistaa kun käy vanhalla tislaamolla Dublinissa, sitä ei muualta saa. Varmaankin paras Jamson mitä olen maistanut.
5. Black Bushmills. Jonkinlainen "Irkkustandardi" jota lipittää mielellään esim. Kilkennyn tai Guinnesin vierellä ns. whiskey chaser:ina. Hieno ja mutkailematon Irlantilainen viski josta pidän paljon.
6. Connemara, eritoten cask strength. Connemaran maussa ja tuoksussa oli noin viisi vuotta sitten minusta jotain mielenkiintoisen lysolista mikä toi minulle mieleen tuholaiskuoriaisen nimeltä rohmukuoriainen - assosiaatio oli niin voimakas etten tahtonut juoda Connermaraa ollenkaan! Nyttemmin en tuota tuoksua ole läytänyt niin vahvana viskistä, johtuneeko huonontuneesta hajuaistista tai pienestä muutoksesta viskissä. Joka tapauksessa toisin kuin moni muu, pidin tuota cask strength versiota aina parempana, koska siitä selvästi puuttui tuo lysolinen haju / maku. Connemara on maistamisen arvoinen jopa vannoutuneelle Islay-fanille, se on kahteen kertaan tislattu ja savuinen, ainoa sellainen irkku. Sehän pistettiin markkinoille nimenomaan kilpailemaan Islayn tuotteiden kanssa.
Siinä kuusi Irkkua joita ei minusta kannata ohittaa ihan tuosta vaan.
Täytyy kiittää ylläolevasta ja muista kaltaisistaan informatiivisista viesteistä, suuri apu tällaiselle viskimaailmaa aika alkuvaiheessa kartoittavalle. Kesän Dublinin-matkakin jo häämöttää horisontissa... :) Hieman väärä otsikko mutta kysyn silti: Lieneekö siellä muita hyviä kauppoja kuin Celtic Whisk(e)yshop? Saako perus off-licence-kaupoista hyvin viskejä?
Ihan kivasti sieltä löytyy viskiä tavallisista kaupoistakin, tosin erikoisuuksia saa hakea vaikkapa tuolta Old Jameson Distilleryn viskikaupasta. Suosittelen käyntiä! (Sen sijaan heidän järjestämästään viskitislaamokierroksesta vanhassa tislaamossa olen vähän montaa mieltä - sen päämäärä tuntuu olevan niin voimakkaan kaupallinen että totuudetkin muuttuvat sopimaan Irish Distillersin nykyistä linjaa, ja oppaat ovat vähän niin ja näin - maistiaisten tarkoitus on julistaa Jameson parhaaksi)
Hinnat eivät ole halpoja Irlannissa - päinvastoin. Siksi moni paikallinen Irkkuviskiharrastaja onkin tilannut Irkkuviskinsä Saksasta!
Helskatti, yksi jäi muuten puuttumaan tuolta listalta:
- Powers Gold Label 12v. Öljyinen, selvästi tuhdimpi kuin moni muu Irkkuviski, ja tyylissään vanhanaikainen. Voimakas maku joka säilyy pitkään suutuntumassa, johtuneeko sitten tuosta öljyisyydestä. Powersin perusviski on kuulemma Irlannin myydyin viski, ja ymmärrän sen - hinta-laatusuhde on hyvä. Itse ostaisin kuitenkin tuota 12v tuotetta, se on hieno juoma josta olen pitänyt kovasti ja taas hiukan erilainen irkkuviski.
3. Green Spot. Loppujen lopuksi aika tyypillinenkin Irkku maultaan, tuota mainitsemaani "vihreyttä" löytyy paljon. Intensiivisempi kuin monet muut, se täytyy sanoa. Minusta nykyisellään hiukan yliarvostettu, pääsisipä maistamaan miltä tuote maistui silloin kun sitä vielä blendattiin Mitchell & Son liikkeen kellarissa! Silti, erinomainen viski.
quote[JaRiMi (link)]:
4. Jameson Old Distillery reserve 12v. Sherryinen ja pehmeä, ikäistään vanhemman oloinen, tyylikkäästi tehty viski. Tämä kannattaa maistaa kun käy vanhalla tislaamolla Dublinissa, sitä ei muualta saa. Varmaankin paras Jamson mitä olen maistanut.
Tuosta tyypillisyydestä rohkenen olla hieman eri mieltä. :) Yleisen "irkkuvihreyden" ohella Green Spotissa on (yhä?) omintakeinen minttumainen raikkaus, joka erottaa sen selkeästi muista maistamistani (irlantilaisistakin) viskeistä. Kunniakas historiahan tuotteella on...
quote[I.R. (link)]:
4. Jameson Old Distillery reserve 12v.
Löytyi viime syksynä parin tuhannen pullon erä myös Systembolagetin hyllyvalikoimasta.
Knappogue Castle. Tämän maku vaihtelee eri vuosien välillä paljonkin. Mainittakoon, että 1992 pullotus oli kaksi kertaa tislattua, eli toisin kuin Irkut yleensä.
Sitten törmäsin tuotteeseen "Three Stills" (jos oikein muistan). Tätä ei suositellut yksikään kauppias joten jäi ostamatta. Alkoholia oli noin 35 %. On kuulemma "se Irkkujen perjantaipullo" jolla ei makunystyröitä sen enempää herkistellä vaan tarkoitus on vähän muu ;)
Marko76 (20.2.2007 8.19.35)
Midleton Very Rare oli omalla kohdalla vuosia sellainen viski, jota opiskeluaikana oli varaa maistella vain pari kertaa vuodessa. Kemin Punaisessa Kukossa kyseinen nektari maksoi 100mk/4cl ja Tampereen O'Connell's tarjosi saman määrän muistaakseni hintaan 69mk/4cl. Hywää se oli silloin ja hywää se on vieläkin. :)
Äääh, tuota 15yo Redbreastia piti hommata, mutta se jäi kun tuo 12yo ei auennut kotona niin hyvin kuin mitä ensimaistelulla baarissa. Nyt tuo 15-vuotias on loppu, ja täällä Dublinissa CWS kiskoo ko. pullosta 120... Kovin nyt vaan pulloa mielisin kun olin niin hilkulla jo sen ostaa. Kova etsintä ei tuottanut tulosta, voisiko joku vinkata vaikka YV:llä jotain kauppaa josta kyseistä tavaraa vielä saisi sopuhintaan?
--markus
Äääh, tuota 15yo Redbreastia piti hommata, mutta se jäi kun tuo 12yo ei auennut kotona niin hyvin kuin mitä ensimaistelulla baarissa. Nyt tuo 15-vuotias on loppu, ja täällä Dublinissa CWS kiskoo ko. pullosta 120... Kovin nyt vaan pulloa mielisin kun olin niin hilkulla jo sen ostaa. Kova etsintä ei tuottanut tulosta, voisiko joku vinkata vaikka YV:llä jotain kauppaa josta kyseistä tavaraa vielä saisi sopuhintaan?
- Powers Gold Label 12v. Öljyinen, selvästi tuhdimpi kuin moni muu Irkkuviski, ja tyylissään vanhanaikainen. Voimakas maku joka säilyy pitkään suutuntumassa, johtuneeko sitten tuosta öljyisyydestä. Powersin perusviski on kuulemma Irlannin myydyin viski, ja ymmärrän sen - hinta-laatusuhde on hyvä. Itse ostaisin kuitenkin tuota 12v tuotetta, se on hieno juoma josta olen pitänyt kovasti ja taas hiukan erilainen irkkuviski.
Minä kun tuota maistoin syyskuussa(?) tuolla Irlannin länsirannikolla, Doolinissa, niin ainakaan jälkimausta ei voinut edes puhua. Juoma nimittäin suorastaan hävisi jonnekin! No juu, vatsaanhan se meni ;) Suutuntumassa en mielestäni mitään öljyisyyttä huomannut mutta voi olla, että keskityin enemmän siihen jälkimaun uskomattoman nopeen häviämiseen. Eihän tuo huono ollut maultaan mutta kun sitä makua ei ehtinyt käsittelemään lainkaan niin vähän tyhjä olo jäi käteen.
Olihan kyseessä nimenomaan tuo 12-vuotias versio, eikä standardi? Hmm, kummallista, minusta tämä Powers on nimenomaan ollut Irlannin öljyisimpiä viskejä ja ehkä juuri siitä johtuen myös hieman maistuvampaa. Ehkä juomaa on muutettu tms?
Minkäs sille sitten, ehkä itse sekoitin asian mielessäni tuohon tavalliseen Powersiin...? Olen kyllä pitänyt tuosta 12-vuotiaasta, mutta onhan siitä monta vuotta kun olen sitä maistanut: Olisikohan ollut viimeksi joskus 2002.