Bowmore 17 y vai darkest

PeSa (3.7.2006 13.30.53)

Ajattelin sijoittaa ensi viikolla jompaan kumpaan vähäiset rahani. Löytyykö kommentteja kyseisistä juomista ?

Marko76 (3.7.2006 16.02.31)

Itse valitsisin 17y:n ihan sen takia, että tuo Darkest on ainoita Bowmoreja joka ei suuhuni maun puolesta sovi ollenkaan....  8-)

viskisieppo (3.7.2006 17.23.17)

Kääntyisin myös 17 yo:n puoleen, Darkest on ihan hyvää muttei yllä tuon 17 yo:n tasolle.

xenoth (3.7.2006 22.29.46)

Darkest tuntuu jakavan sen verran ihmisten mielipiteitä, että itse testaisin ennemmin 17-vuotiaan Bowmoren.

Whisky (4.7.2006 11.06.23)

17-vuotias on herkkuva. Osta sitä. Itse pidän myös Darkestista, mutta...

smoke on the water (4.7.2006 11.22.46)

Hyviä ovat molemmat, ja keskenään mukavan erilaisia. 17y viehättää kuivalla savuisuudellaan ja silkkisellä pehmeydellä, kun taas Darkest on tavallaan maukkaampi, makea ja täyteläinen. Juomien erilaisuuden vuoksi on toiselle vaikea suositella näistä vain toista, joten varminta on ostaa molemmat ja verrata itse.. :)

pete_83 (4.7.2006 18.08.51)

Omassa kirjanpidossani 17yo on niukasti parempi...

drystone (19.7.2006 12.29.53)

Darkest iski ainakin aikoinaan kun sitä viskiharrastukseni alkuvaiheessa ensimmäistä kertaa maistoin, makea, sherryinen herkku (tästä tosin jo yli puoli vuotta aikaa). 17yo:ta maistoin viime viikonloppuna eikä sekään pettänyt. Ehkäpä darkestia "sivistyneempi, hienompi" maku, jossa oli vahvasti minttua. Darkest lienee jossain määrin helpompi viski, ainakin viskeihin sen kummemmin perehtymätön ystäväni piti kovasti kun suosittelin maistamaan.

pere (10.9.2006 11.43.06)

Join eilen pitkästä aikaa Darkestia ja nyt vihdoin ymmärrän, että miksi jotkut eivät pidä kyseisestä viskistä lainkaan. Muistikuvani viskistä olivat ennestää ihan positiiviset, muistin sen lähinnä hieman makeahkona ja ei kovin merellisenä Bowmorena. Eilen juodessani viski maistui kuitenkin ihan toisenlaiselta.

Tuoksu: ehkä aavistuksen savuinen, kukkia

Maku: pehmeä savu, taas kukkia, hieman sitrusta ja sellainen kovan omenapastillin hedelmäinen maku, joka alkoi lopulta hallita viskiä ja sai paikoin jopa saippuaisia piirteitä, saman omenapastillin alkoi lopulta erottaa tuoksustakin aika selvästi

En tiedä onko Darkestia jotenkin kovastikin erilaisia eriä markkinoilla, mutta ainakin tämä oli lähinnä eriskummallinen, eikä kyllä viski jota tahtoisin välttämättä juoda uudestaan. Kummallista.

pere (10.9.2006 19.33.29)

Perun sittenkin kaikki pahat puheeni Darkestista, sillä minulle selvisi juuri, että eilen juomani ihmeellisen makuinen viski olikin sittenkin 17yo:a. Taidan tässä vaiheessa todeta olevani entistä enemmän hämmentynyt ja vetäytyväni tekemään hieman lisätutkimuksia :) Liekö sitten ollut saippuainen lasi vai mitä ihmettä, mutta ei se 17yo:kaan kyllä viimeksi ihan tuollaiselta maistunut...

Pietari (11.9.2006 13.06.36)

Darkest on kyllä hienosti mielipiteitä jakava viski. Itse olen kyseiseen siirappiin aivan lääpälläni. Ensimaistit olivat kyllä sellaiset että mitä helv....? Ei ihan tyypillinen Bowmore  ;D

Shokista selvittyäni ja makuun päästyäni, on Darkest ollut se viski mitä on kulunut eniten viimeisen puolen vuoden aikana.

Ostaisin molemmat  ::)

Shepherd (11.9.2006 20.07.28)

Darkest on minulle myös se viski joka maistuu tällä hetkellä paremmin. Ei 17 yo huonoa suinkaan ole, mutta ehkäpä mieltymykseni Darkestiin johtuu siitä että olen maistellut sitä useammin ja pääsyt sen makuun paremmin.  ::)

pere (27.9.2006 14.26.47)

Maistelin 17yo:a kerrankin kunnolla ajan kanssa, ja se vain ei taida olla minun juomani :(

Jotenkin juomassa joka elementissä esiin tuleva hieman saippuainen, hedelmäinen maku ei vain mielestäni sovi siihen. Minttua se kai lähinnä on, tai niitä aikaisemmin mainitsemiani kovia omenapastilleja. No, ehkä tästäkin oppisi ajan kanssa pitämään, mutta ainakaan tällä hetkellä ei vain oikein tunnu toimivan.

IS (1.10.2006 13.10.18)

Tervehdys,
Bowmore Darkest oli ensimmäinen viski, josta tunsin kunnolla sherryisyyden. Mainio viski. Kotimaisen liikkeen valikoimasta ehdoton suosikkini.

Marko76 (2.10.2006 11.03.56 last edit 2.10.2006 11.04.28)

Kannattaa myös tutustua Distillers Editioneihin ja Aberlour a'bunadh:iin , DE perheestä esim Lagavulinin DE on vuodesta riippumatta varsin mainio sherrytuotos.

pere (2.10.2006 11.47.11)

quote[Marko76 (link)]:
Lagavulinin DE on vuodesta riippumatta varsin mainio sherrytuotos.

Rönsyillään vielä vähän lisää tähän suuntaan :) Mielestäni nimittäin 1980 DE Lagavulin on ehkä jopa paras juomani viski tai ainakin hyvin lähellä kärkeä. Eikä noissa uudemmissakaan (-87,-88) mitään vikaa ole ollut :)

IS (3.10.2006 16.18.52)

Terve,
Täytyy tosiaan kokeilla DE Lagavulineita. Niitä tuntuu olevan ruottin laivojen valikoimassa, ainakin jokin versio. Pari kertaa olen meinannut ostaa juuri sieltä, mutta aina ennen on koriin valikoitunut jokin muu pullo. Saattaa johtua siitäkin, että viskiharrastuksen alkuun olen kokeillut eri tislaamojen peruspullotteita ja koittanut näin "kartoittaa" kenttää. Sherryisyys kutkuttaa ainakin omia makuhermoja niin mukavasti, että seuraavalla kerralla hommataan darkestin rinnalle DE Lagavulin. :)

Mikko (3.10.2006 16.26.44)

Uskaltaisikohan tuolle Darkestille joskus suoda uuden mahdollisuuden. Muistan, kuinka petyin tuohon aikanaan Kaksien Kasvojen tastingissa. Taisi muuten Markokin olla siellä? Joka tapauksessa mielipiteeni on koko lailla yhteneväinen Markon mielipiteen kanssa.

Marko76 (3.10.2006 17.26.42 last edit 3.10.2006 17.27.07)

Näin on, tai ainakin oli silloin... Nyt on makuhermoni vallannut Bowmore-tyyppinen renesanssi ja kaikki Bowmoret tuntuvat järjestään sopivan suuhun vallan mainiosti. Täytyypä koittaa seuraavan mahdollisuuden tullen tuota Darkestia uudelleen ja tarkistaa onko bowmore hulluus jo vallan kaikenkattavaa...  ::)

Mikko (3.10.2006 17.43.07)

Saattanet muistaa tuosta tastingista edellisen presidenttimme kommentit Darkestista? Ne olisi pitänyt saada nauhalle  ;D . Löytyi ainakin viski, josta Leevi EI pidä.
Muutoinhan Bowmoren tuotteet ovat maistuneet varsin hyvin. Darkest pitää vielä kokeilla uudelleen.