Port Charlotte

pere (1.9.2006 11.07.50 last edit 1.9.2006 11.16.47)

Bruichladdich näemmä julkaisi Port Charlotten (5yo 63,5%), eli käsitääkseni ensimmäisen uuden tislaamon tuotoksen. Sitten vain mielenkiinnolla odottelemaan, että mistä tuota löytyisi ostettavaksi tai maisteltavaksi :) ja mihin hintaan.

Ainakaan pikaisella vilkuilulla ei tosin näyttänyt vielä olevan edes tislaamon omassa kaupassa, mutta eiköhän tuota jonnekin ilmesty, vaikka sitä kuulemma vain 1000 laatikollista onkin...

pere (2.9.2006 8.18.01)

quote[Al Swearengen (link)]:
Ainakin infoa löytyy laddien omilta sivuilta kyseisestä PC5:sta

Niinpä näkyy, se oli vain piilotettu tuohon näkyvälle paikalle keskelle etusivua, ei sitä siitä voinut huomata :)

pere (3.9.2006 18.31.50)

Art of Whiskyltä tuli uutiskirje, jossa kerrottiin että Port Charlottea voi (koittaa) ennakkovarata heidän kauttaan, hintakin oli lähes kohtuullinen 62e/pullo.

Quercus (3.9.2006 20.02.57 last edit 3.9.2006 20.08.17)

quote[pere (link)]:
Art of Whiskyltä tuli uutiskirje, jossa kerrottiin että Port Charlottea voi (koittaa) ennakkovarata heidän kauttaan, hintakin oli lähes kohtuullinen 62e/pullo.

Mukava tietää, sillä itse en kyseistä viestiä vielä ole saanut. Joka tapauksessa Corinnalle lähti viesti, että yhden pullon voi laittaa syrjään.

Kohtuulliselta kuulostaa, WhiskyMagissa puhuttiin jopa 90 punnasta!

Quercus (7.9.2006 17.00.35 last edit 7.9.2006 17.01.53)

Muista itseäni kiinnostavista laddie uutuuksista voisi mainita infinity 2nd editionin tulevan pian!

Itseäni kiinnostaa eniten tämä uutuus: 3D 3rd Edition. Tuotteesta oli WhiskyCastissä juttua. Kyseessä on erittäin mielenkiintoinen uutuus, sillä kyseinen multi-vintage tulee sisältämään ensimmäisen kerran Octomorea! Mark Reynieriä mukaillen uusi 3D räjäyttää maistelijan aivot tuhannen p***n päreiksi! Mukana on myös entistä enemmän sherrytynnyreitä.

PC5:stä vielä, että kyseessä on Ardbeg Very Youngin tapaan Annual Release. Ensi vuonna julkaistaan PC6 jne. Port Charlotte julkaistiin tislaamon mukaan siksi, että faneilla on mahdollisuus seurata viskin kehitystä.

PS. Corinna varasi minulle PC5:n ;)

Quercus (17.9.2006 18.16.03)

Tuo uusi 3 D kuullostaa mielenkiintoiselta!! Onko sinulla tietoa  enemmän juomasta ja Markin nykytilasta aivojen suhteen  ;)

Ei sen enempää kuin mitä kerrottiin WhiskyCast.comin Episode 56:ssa. Markin lisäksi haastateltiin myös Stuart Thomsonia.

toeran (1.11.2007 18.41.51)

PC6 tarttui Hampurin reissulta sokko-ostoksena mukaan. Jokos joku on kyseistä pullotetta päässyt maistamaan? Itse ajattelin pitää pullon vielä jonkun aikaa korkkaamattomana, kun on noita avattuja pulloja kaapissa muutenkin jo "turhan" paljon. Heittäkääpäs tietoa mahdollisista kokemuksistanne, jotta kiusaus avata tuote olisi entistä suurempi! ::)

Turvesavu (2.11.2007 7.45.04)

quote[Quercus (link)]:
Itseäni kiinnostaa eniten tämä uutuus: 3D 3rd Edition. Tuotteesta oli WhiskyCastissä juttua. Kyseessä on erittäin mielenkiintoinen uutuus, sillä kyseinen multi-vintage tulee sisältämään ensimmäisen kerran Octomorea!

Hetkinen, tämä ei siis ole sama kuin 3D3 The Norrie Campbell Tribute joka on ollut jo myynnissä? Minä olin siinä ymmärryksessä että jo ko. pullotteessa on sekoite Octomorea ja Port Charlottea mutta oikaiskaapa nyt kieroutumaani tai todentakaa se oikeaksi.

pere (2.11.2007 7.53.49)

quote[Turvesavu (link)]:
quote[Quercus (link)]:
Itseäni kiinnostaa eniten tämä uutuus: 3D 3rd Edition. Tuotteesta oli WhiskyCastissä juttua. Kyseessä on erittäin mielenkiintoinen uutuus, sillä kyseinen multi-vintage tulee sisältämään ensimmäisen kerran Octomorea!

Hetkinen, tämä ei siis ole sama kuin 3D3 The Norrie Campbell Tribute joka on ollut jo myynnissä? Minä olin siinä ymmärryksessä että jo ko. pullotteessa on sekoite Octomorea ja Port Charlottea mutta oikaiskaapa nyt kieroutumaani tai todentakaa se oikeaksi.

Niin siis kyllä tuo nimenomaan se sama 3D3 on.

Turvesavu (2.11.2007 14.23.56)

Kas vain. Itsellä oli käsitys että 3D3 on vanhempikin tuote. Ja siis mukana on ilmeisesti todella molempia. Onko tuosta käytetysä PC:stä enempää tietoa, minkä ikäistä yms. se on?

pere (2.11.2007 15.24.17)

quote[Turvesavu (link)]:
Kas vain. Itsellä oli käsitys että 3D3 on vanhempikin tuote. Ja siis mukana on ilmeisesti todella molempia. Onko tuosta käytetysä PC:stä enempää tietoa, minkä ikäistä yms. se on?

Joskus loppuvuodestahan tuo viime vuonna taisi tulla, joten siitä voinee laskeskella (tai veikata) että Octomore on 3yo ja PC 5yo tai jotain sellaista.

smoke on the water (3.11.2007 17.02.04 last edit 3.11.2007 17.03.52)

quote[toeran (link)]:
PC6 tarttui Hampurin reissulta sokko-ostoksena mukaan. Jokos joku on kyseistä pullotetta päässyt maistamaan? Itse ajattelin pitää pullon vielä jonkun aikaa korkkaamattomana, kun on noita avattuja pulloja kaapissa muutenkin jo "turhan" paljon. Heittäkääpäs tietoa mahdollisista kokemuksistanne, jotta kiusaus avata tuote olisi entistä suurempi! ::)

PC6 maistettu ja mitähän tästä sanoisi..? Kun taiteilijoilla ja vastaavilla on tapana sanoa ettei keskeneräistä työtä saa arvostella, niin vähän sellainen olo tulee tämän viskin kanssa. PC5 ei sytyttänyt minua ja siihen verrattuna on kuitenkin nyt parannusta tapahtunut. Savuisuus ja raaka alkoholisuus on edelleen se hallitseva tekijä, mutta madeirafinistely tuo onneksi hieman tasapainoittavaa makeutta. Veden lisäys parantaa huomattavasti makua, mutta silti turhan nuori ja raa'an oloinen tämä kuutonenkin on. Jos käytössä olisi aikakone, voisin hypätä ajassa 10 vuotta eteenpäin ja silloin tämä (valmis) viski on varmasti huomattavasti parempaa kuin nyt, todennäköisesti jopa loistavaa.
Niinpä tällä hetkellä näissä PC-pullotteissa ainoa itseä kiinnostava seikka on sarjan edetessä seurata viskin kehittymistä. Minulle siihen riittää parin desin ESA-samplet, koko pulloon ei ole ollut vielä tarvetta sijoittaa, mutta ehkä sitten 10 vuoden päästä...

Quercus (5.11.2007 20.28.10 last edit 5.11.2007 20.31.26)

quote[smoke on the water (link)]:
––tällä hetkellä näissä PC-pullotteissa ainoa itseä kiinnostava seikka on sarjan edetessä seurata viskin kehittymistä. Minulle siihen riittää parin desin ESA-samplet, koko pulloon ei ole ollut vielä tarvetta sijoittaa, mutta ehkä sitten 10 vuoden päästä...

Juuri tästä syystä minua hämmästyttää tuoreimman painoksen madeirakäsittely. Esimerkiksi WhiskyCastin episode 56:ssa kerrotun perusteella Laddiella on ollut Port Charlotten vuosijulkaisuissa sama ajatus takana kuin Ardbegilla VY:n, SY:n ja AT:n kohdalla eli antaa yleisölle mahdollisuus vertailla ja seurata viskin kehittymistä. PC6:n pakkausmateriaalissakin sanotaan: "––but equally, try and keep some aside to contrast with next year's PC7." Mielestäni PC5—PC10 eivät ole vertailukelpoisia, koska vertailu ei ole mahdollista Ardbegin tapaan "puhtaalla bourbonpohjalla".

toeran (7.11.2007 16.23.52)

quote[smoke on the water (link)]:

PC6 maistettu ja mitähän tästä sanoisi..? Kun taiteilijoilla ja vastaavilla on tapana sanoa ettei keskeneräistä työtä saa arvostella, niin vähän sellainen olo tulee tämän viskin kanssa. PC5 ei sytyttänyt minua ja siihen verrattuna on kuitenkin nyt parannusta tapahtunut. Savuisuus ja raaka alkoholisuus on edelleen se hallitseva tekijä, mutta madeirafinistely tuo onneksi hieman tasapainoittavaa makeutta. Veden lisäys parantaa huomattavasti makua, mutta silti turhan nuori ja raa'an oloinen tämä kuutonenkin on. Jos käytössä olisi aikakone, voisin hypätä ajassa 10 vuotta eteenpäin ja silloin tämä (valmis) viski on varmasti huomattavasti parempaa kuin nyt, todennäköisesti jopa loistavaa.

Kiitos tästä. Taidanpa malttaa pitää omani kiinni vielä jonkun tovin.