Minulla ko. tislaamon tuotteet eivät ole toimineet, ei sitten millään. Tiedän, että moni on "hurahtanut" viskeihin maisteltuaan Bowmoren viskejä ja ei siinä mitään, viskit ovat hieno harrastus ja jokaisen makuaisti omansa.
Useissa tilaisuuksissa tämä minun "vajavaisuuteni" on tullut esille ja sitä ihmetelty. Bowmore ei siis minulle maistu. Itselläni Bowmoren suhteen ongelma on useissa (lähes kaikissa) eri versoissa esille tuleva voimakas lakristin maku. Se ei vain minusta toimi viskissä ja piste. Erään McA nimisen herran kanssa tästä väännettiin kättä erään SMWS:n vuosikokouksen jälkeisissä tunnelmissa. Tasapeli tuli, hän tykkäsi, minä en :-)
Siispä kyselenkin, olenko minä yksin tämän "ongelmani" kanssa vai löytyykö muitakin? Ja löytyykö Bowmoren valikoimasta jokin, jota minun kannattaisi kokeilla, että voisin kääntää takkini ainakin osittain. Käännyttäkää minut!
Itse en kyllä muista lakritsia tuossa makujen maailmassa jota Bowmoresta olen löytänyt, ei ainakaan voimakkaana tai hyökkäävänä - tosin makukokemuksethan ovat hyvin henkilökohtaisia. Viime aikojen Bowmoret joita olen maistanut on Darkest ja muistaakseni 25v. distilleryn oma.
Lakritsista on puhuttu tuolla rommiosastolla Ron Zacapa nimisen tuotteen kohdalla - älä osta, siinä todellakin maistuu hyvin voimakkaana lakritsi.
No joo, itse asiassa tarkoitukseni ei ole saada itseäni pitämään Bowmoresta pakolla. Minulla vain ko. tislaamon tuotteet eivät vielä ole toimineet, niin kokeilin josko täällä saisi hyviä ehdotuksia eri versioihin. Tuossa nopeasti kaivoin muistiinpanojani niin ainakin 12, 17, 30, Darkest, Legend on suussa pyörähtänyt (jotain muitakin oli) ja kun kokemukset on olleet huonoja niin muiden versoiden kokeilu on jäänyt ja tullut ehkä ennakkoasenne koko tislaamoa kohtaan.
Toinen ajatus tuossa ekassa mailissa oli ihan tarkoituksella kysellä, onko muita Bowmoresta vähemmän tykkääjiä. Jostain syystä en ole koskaan keneltäkään kuullut niistä huonoa sanottavaa ja se alkoi ihmetyttämään. Toki jos Bowmoren valikoimasta pitää niin ei silloin pidäkkään morkata mutta olisinko muka ainoa, joka niistä ei pidä. Välistä on tuntunut, että oletuksena Bomoresta pitää vain tykätä, kuuluu tavallaan asiaan pitää siitä. Tai sitten vain olen erilainen :-)
Kappas, Whisky valitsi oivallisen kuukauden viskin :-)
Toinen ajatus tuossa ekassa mailissa oli ihan tarkoituksella kysellä, onko muita Bowmoresta vähemmän tykkääjiä. Jostain syystä en ole koskaan keneltäkään kuullut niistä huonoa sanottavaa ja se alkoi ihmetyttämään.
Kaverin kaapista olen maistellut Bowmoren tuotoksia (OB/IB) ja jostain syystä Claret on se ainoa, jota kehtaa muistella jälkeenpäinkin. Tämän putelin ostin juuri omaankin kaappiin jemmaan. Muuten ovat aika "tavallisia" tai siis eivät ole säväyttäneet ollenkaan; muutama onnetonkin on joukosta löytynyt.
En todellakaan muista, mitä kaikkea olen maistanut mutta noin yksi kymmenestä on siis ainakin kelpo kamaa! ;)
Ymmärrän hyvin Hakkista Bowmore on mielestäni yksi mustavalkoisimmista tislaamoista, ja sen suhteen minulla tuntuu olevan eniten päiviä, jolloin tislaamon tuotokset joko maistuvat tai sitten eivät, hyvin kaksijakoista. Suosikkini ovat paremmuusjärjestyksessä 17 yo, 21 yo ja 30 yo 'Sea Dragon'. Lakritsia en kyllä löydä kuin Darkestista, kuten Al jo totesikin.
quote[Hakkis (link)]:
No joo, itse asiassa tarkoitukseni ei ole saada itseäni pitämään Bowmoresta pakolla. Minulla vain ko. tislaamon tuotteet eivät vielä ole toimineet, niin kokeilin josko täällä saisi hyviä ehdotuksia eri versioihin.
Itseäni on Bowmoressa hämmästyttänyt se, miten erilaisiin suuntiin ja tyyleihin tislaamon new-makea saadaan taivuteltua - siis eri tynnyreitä ja eri kypsytysikiä käyttämällä. Kaikkia maistamiani pullotteita en olisi Bowmoreiksi tunnistanut, enkä liioin ole löytänyt mitään koko "rangen" läpi ulottuvaa ominaispiirrettä, johon aina joko tykästyisi tai joka "tökkisi". Teini-ikäiset pullotteet (finistely-sarjaa lukuun ottamatta) muodostavat ehkä selkeimmin oman ryhmänsä. Ikäluokassa 20 - 30 vuotta hajonta on jo suurempi, ja vuosien tästä vielä karttuessa eri pullotteet ovat täysin itsenäisiä persoonallisuuksia. :P
12v maistuu minun suussani kuin Islay-viskiin olisi blendattu jotain halpaa Speysideä
(älkööt Bowmore fanit tästä loukkaantuko, minkä sille voi makuaistimuksilleen).
Monien viskien mausta (useimmat blendit, Jameson, Glenfiddich esim) minulle tulee
ikävä pahoinvointiefekti (ei nyt laatta lennä mutta maku todella ällöttää).
Bowmore nyt kuitenkin menettelee mutta en nauti siitä samalla tavoin kuin
suosikkilaaduistani.
Kuten tuolla toisessa ketjussa jo mainitsinkin, vaikka Islayn ystävä olenkin ei Bowmoren tuotokset mulle kolahda. Darkest välttää, 17yo:ia en viitsisi toiste ostaa, 12yo ja minä emme varmastikaan toiste kohtaa ;D. Kieltämättä nyt kun asiasta on mainittu, niin lakritsimaisia sävyjä (tai anis?) voi tosiaan Darkestistä kaivaa esille, mutta se ainakin omalla kohdalla vain pelastaa pisteitä ko. viskille. :)
Aina on Bowmore maistunut, ja kaikki on tullut juotua mitä on hankkinut. Se on sitten toinen juttu miten tislaamon uudistukset vaikuttavat, sitä odotellaan mielenkiinnolla/ pelonsekaisin tuntein. :-/ Parhaiten on maistunut kääski, 12, 15, -90, 17 ja darkest. Tämä ei kuitenkaan ole paremmuus järjestys. :)
EANx (6.4.2007 9.38.48)
Itseänikään Bowmore ei oikeen iske. Tosin olen maistellut vain alle kymmenen OB-pullotusta em. tislaamolta. Näistä kaikki ovat olleet vain keskinkertaisia. 15yo Mariner on ollut paras, mutta sekään ei läheskään ole yltänyt Islayn aateliin.
Yksi "ongelma" minulle on ollut se, että sherryfaniudestani huolimatta pidän Bowmoren kohdalla enemmän bourbonkypsytetystä tavarasta (16-vuotias 1989 vs. 1990; 1968 37 yo vs. 1971 34 yo). Uusi ongelma syntyi, kun maistoin ensimmäisen kerran pullouudistuksen myötä "vetiseksi" muuttunutta 12-vuotiasta. Neljä maistelukertaa ei ole muuttanut mielipidettäni. Tänään otin maisteluun lisää Bowmorea:
Bowmore 12 yo (2005)
Bowmore 12 yo (2007)
Bowmore 'Darkest' (2005)
Bowmore 15 yo 'Darkest' (2007)
Bowmore 17 yo (2006)
Bowmore 18 yo (2006)
Uusi 12-vuotias on tuoksultaan makean hedelmäinen, etenkin persikkaa, ja kirpeä. Yllättävän kevyeltä, jopa vetiseltä uutuus tuntuu vanhan rinnalla. Savua ja meri-ilmaa saa hakea; maussa taustalla häilyvä savuisuus/suolaisuus sekoittuu häiritsevällä tavalla saippuaveteen. Ei uutuus huono ole jos kyljessä lukisi vaikkapa "Benriach Peated", tämä olisi 90 pisteen viski ;D mutta 12-vuotiaan aiempi versio on asettanut riman melko korkealle.
Uusi Darkest 15 yo yllättää positiivisesti jo tuoksullaan: Täyteläistä sherryä ja upeaa savua nousee taustalta. Tämä on aivan kuin 16-vuotias OB 1990 Oloroso -pullote pikkuisen laimennettuna! Ei laventelia. Sherry tuo esiin Balvenien DoubleWoodista tuttua appelsiinimaisuutta. Maku on melko makea, mutta kaikki maut ovat hyvin selviä ja intensiivisiä: appelsiininkuoren kirpeys, herkullinen hapokkuus koko suuontelossa, suola-pippuri ja oloroso antavat särmää, joten esimerkiksi vetisyydestä ei ole mitään tietoa tällä kertaa. Jälkimaussa "caskstrengthmäistä" poltetta ja turve nousee sherryn keskeltä. Vettä uutuus kestää yllättävän hyvin perusvahvuiseksi. Uutuudesta puuttuvat vanhan version parfyymisuus tuoksusta ja lakritsi kokonaan mausta. Rinnakkain vanhempi versio on kuitenkin savuisempi. Uutuudesta puuttuu myös vanhan herkkä herukkainen aromi johtunee makeuden dominanssista.
Seuraavana taisteluparina pienimuotoisessa maistelutuokiossani ovat vanha suosikkini ja uusi "inhokkini". 17-vuotiaan tuoksun kirpeähkö raikkaus on joka kerta yhtä henkeäsalpaavaa, samoin kuin kahvi- ja suklaa-aromien sävyttämä puun ja turvesavun liitto maussa. Uuden 18-vuotiaan pullotuksen tuoksussa minua häiritsee ylenpalttinen toffeemaisuus, "syksyisyys" ja punaisten hedelmien makeus. Sen minkä pitäisi olla turvetta/savua, tuntuu nenässä epämääräisenä kirpeytenä. Ajan kanssa tai lämmittämällä esiin saa kuitenkin mielenkiintoisen palavien lehtien savun. Sama teema jatkuu maussa, joka tuntuu epätodellisen täyteläiseltä; lisäksi suuta tuntuu kuorruttavan ohut kalvo, joka estää makujen erittelyn, jolloin viskiä on välittömästi otettava uusi kulaus toisen perään ilman tyydytystä. Kitkerällä savulla terästettyä suklaatoffeeta. Jälkimaku on pitkä ja voimakas, mutta liian "miellyttävä ja helppo" JW Blue Label Islay Cask Finish :D
Uusintamaisteluun ja rinnakkain Marinerin ja 1990 16yo:n kanssa pääsi myös 18yo. Kuten ensikommenteissani torstaina arvelinkin, yhtäläisyyttä Marineriin selvästi löytyy, ja samoin sherryisyydessä on paljon samaa kuin tuossa 16yo:ssa. Erittäin hyvä ja tasainen kolmikko, tosin 16yo erottuu luonnollisesti vahvempana kuin nuo pari muuta. Tämän vertailun perusteella uutta 18-vuotiasta voin pitää kyllä varsin onnistuneena tuotteena!
Bowmore-setin jälkeen illan viimeiseksi mustana hevosena Bunnahabhain 18yo, joka ainakin tällä kertaa kyykytti herkullisella sherryisyydellään koko Bowmore-viisikon...
Bowmoren 16yo cs-sarja on kaiketi saamassa tänä vuonna taas jatkoa, ja edellisten bourbon-ja sherrykypsytettyjen seuraksi olisi huhujen mukaan tulossa port-versio.. Toivottavasti huhu pitää paikkansa.