Laphroaig kilpailu

smoke on the water (13.5.2007 7.02.55)

Kuukauden viski Laphroaig 10yo on saanut täällä todella positiivisen vastaanoton. Viskiristeilyltä mukaani tarttui pari ylimääräistä Laphroaig 2007 seinäkalenteria ja ne ajattelin laittaa jakoon. Joten laajennetaan tuota kuukauden viskikeskustelua hieman leikkimieliseksi ja katsotaan kuinka käy. Eli kerro tässä osiossa oma Laphroaig tarinasi, joku hauska muisto, tapahtuma, kommellus, kuva, tai ihan mitä vaan liittyen Laphroaigiin. Tai vaihtoehtoisesti voit vain perustella, miksi juuri sinun tulisi saada tuo kalenteri. Kahdelle parhaat jutut lähettäneelle lähtee kalenteri postissa. Vastausaikaa pistetään viikko, eli sunnuntaina 20.5.2007 tulleet jutut ovat vielä mukana.

Eat P (14.5.2007 10.46.17 last edit 14.5.2007 10.48.02)

Joo, näyttää Laphroaig kiinnostavan kovasti foorumilaisia?  ;D

ps. lähetä se Osmolle  :)

smoke on the water (14.5.2007 10.49.12)

Pitänee alkaa jakamaan MOTÖRHEAD-sälää ;D

Whisky (14.5.2007 11.11.51)

Saako ylläpitäjä osallistua?

smoke on the water (14.5.2007 11.40.24)

quote[Whisky (link)]:
Saako ylläpitäjä osallistua?

Totta kai! "Lähetä se Osmolle" vastaus on vielä lyötävissä ;D

J. Suominen (14.5.2007 14.47.31)

Meikä korkkaa!

Koska rakas äitini aikoinaan koukutti minut viskiharrastukseen lahjomalla säännöllisesti pullolla Laporaitsin tynnyrivahvuista versiota, niin olen kovasti sitä mieltä, että äiteeni on kyseisen kalenterin seinälleen ansainnut. Varsinkin kun eilen oli äitienpäiväkin! (Jonka kunniaksi äiskän kanssa Lahen Teerenpelissä Taliskerin 18 ja Springbankin 15.)

Whisky (14.5.2007 15.51.14)

Oma kokemukseni Laporaitsin kanssa johti aikanaan siihen, että päätin kutakuinkin olematta juomatta viskiä ikinä koskaan.

Homma tapahtui hieman sen jälkeen kun täysi-ikäisyys oli kalenterin mukaan totta. Vietimme kaverien kanssa pääsiäistä ja tiesin faijan kaapissa olevan pullon Laphroaigin kymppiä. Illan mittaan houkutus kävi suureksi ja päätin ottaa "muutaman" siivun pullosta. Pullon vajumisesta ei onneksi tullut sanomista.

Illan aikana ehdin siirtyä melko tehokkaaseen henkiseen liikuttumisen tilaan, jonka seurauksena olin tolkuttanut ystäville kuinka hieno "shavun ja thammen" maku viskissä olikaan. Seuraavana aamuna kömmin sängystä ylös joskus puolen päivän aikaan ja ihmettelin keittiöstä kuuluvaa kolinaa. Kaverit siellä paistoivat aamupalaksi kananmunia ja pekonia, keittelivät kahvia ja hörppivät tuoremehua kuin ei mitään.

Itse sen sijaan halasin iltaseitsemään asti posliinikuningatarta kavereiden v****illessa ja kysellessä, että vieläkö maistuu savu ja tammi. Ei maistunut. Maistui vatsahappo.

Sen seurauksena viskin juomiseni oikeasti tyssäsi täysin useammaksi vuodeksi ja vannotin, etten moiseen myrkkyyn kuunaan koske. Onneksi on tullut sittemmin tuo päätös pyörrettyä, eikä viskin vuoksi ole okse tuon jälkeen lentänyt. Ja Laporaitsikin maistuu jälleen.

Ei ehkä kalenterin arvoinen juttu, mutta tulipahan turistua :)

Eat P (14.5.2007 17.07.22)

Osmo on käyny kuitenkin Laphroaig:n tislaamolla ja kansakoulua!

viskisieppo (14.5.2007 17.56.48)

Kannan oman korteni kekoon, ja laitan yhden jutun. Aikoinaan kun kosin vaimoani, olin sitä ennen maistellut Lapparin kymppiä. Kuinka ollakaan tuoksahdin sitten viskille, siitä ei ollut hyötyä eikä kyllä haittaakaan, sain myöntävän vastauksen ihme kyllä ;), mutta vielä tänäkin päivänä kun tuoksuu Lappari vaimo kysyy meinaanko kosia. :D ;)

pere (14.5.2007 18.15.01)

Minulla ei taida olla esittää lappariin liittyviä muistoja paljon muita kuin tämä:

Tuossahan selvästikin hilpeä joukko viskinystäviä tavoittelee jo aika tyhjäksi käynyttä pulloa Laphroaigin kymppiä. Sitä ennen kyseistä viskiä ja myöskin kuvassa näkyvää Dalwhinnien 15yo:a oli jo lantrattu kopparin mansikkasiiderin kanssa ja näin saatu kolmesta pahanmakuisesta juomasta varsin toimiva yhdistelmä ;)

wiljami (14.5.2007 19.04.40)

;D

smn (15.5.2007 8.34.58)

Laphroaig on aina ollut lähellä sydäntä - se oli ensimmäinen tai toinen (Lagavulin saattoi tulla ensin) väkevä alkoholijuoma josta totesin että tiukka viinahan voi olla hyvää.

Muistoja:
Etsiskelin vuosi sitten lopputalvesta 30-vuotis juhlapulloa Heathrown lentokentältä. World of Whiskiesin myyjänä oli vanhempi herrasmies jolla oli selvästi viskit lähellä sydäntä. Kerroin suurinpiirtein speksit mitä halusin (Islay, 30v) ja hetken kulutua Laphroaig 30v oli kädessä. Kyseinen herrasmies joutui tästä kaupasta jonkin asteen hurmostilaan ja änkesi muutaman Whisky Magazinen numeron kassiini mukaan sekä halusi ehdottomasti maistattaa Laphroaigin 15v-versiota ja Quarter Caskia. QC sitten kolahti enemmän kuin mikään viski ikinä ensi maistamalla, joten ostin sitä heti litran putelin ja hetken harkittuani vielä toisen litran. Oli siinä käsimatkatavaroissa raahaamista kun muitten tavaroitten lisäksi oli 5 litraa viskiä.

Hiukan myähemmin brittituttavat tulivat käymään Suomessa. Retkeen kuului muun ajanvietteen ohella pilkkireissu Helsingin edustalle, jossa jäät olivat vielä kunnolliset. Kalaahan ei tietenkään saatu mutta sekalaiset jäähän ja lumeen liittyvät hölmöilyt maittoivat pitkään. Päivän päätteeksi odottelimme jäällä kyydin saapumista ja auringon laskiessa alkoi tulla oikeasti kylmä. Tässä vaiheessa kaivoin esiin taskumatillisen Quarter Caskia ja shottilasit. Juoman kylmyydestä huolimatta koskaan se ei ole maistunut paremmalta. Ja olipahan suomalaisellekin jonkin verran eksoottinen kokemus, hyvä viski hyvässä seurassa auringonlaskun aikaan meren jäällä.

Ohessa rannasta otettu kuva tunnelmaa luomaan.

vesku (15.5.2007 14.09.05)

Kyllä menee nyt oikeaan osoitteeseen. Noin epäitsekkäästä toiminnasta lahjoitan pienen vaaleanpunaisen mainos kalenterin jonka voi noutaa täältä ankkurista. Tätä kalenteria ei ole käytetty lainkaan vaan on ihka uus.
Mahtuu kätsysti rintataskuun.
Kuka vielä väittää suomalaisen miehen olevan tunteeton sika..

Mikko (17.5.2007 10.42.25)

Harmi, minä olen vaan kumonnut Jannen äidin, Jannen ja Sannan sekä naiseni kanssa maailman kalleinta Taliskerin kymppiä. Ei voi vedota melkein sukulaissuhhteisiin ja sellaisiin Laphroaigin kohdalla.
Ei nämä omat muistot niin häävejä ole, paras oli Tampereella kun alkuperäisen Tuulensuu ravintolan kohdalla olllut samojen omistajien ravintola Schimanski myytiin etelän pizzamiehille. Sen lisäksi, että uudelleen avatusta Schimanskista sai muun muassa vanhentunutta olutta, tapahtui tiskillä hämmentävä havainto: ihmiset tilailevat  viskicolaa yms. ja kaatoviskien sijaan etelän miehet tyhjentelevät drinkkeihin mallasviskejä tyhjenemisjärjestyksessä. Kaatoviskiä olisi ollut vaikka millä mitalla hyllyssä. Mielessä kävi jo Laphroaig- colan testaaminen, tyydyin kuitenkin tilailemaan Laphroaigia. Sniftereitä olisi olut hyllyssä, mutta kielimuuri oli melkoisen ylittämätön ja joutui tyytymään shottilaseista tarjoiltuihin tarjoushintaisiin Laphroaigeihin.

Eat P (18.5.2007 16.14.57)

quote[Mikko (link)]:
Harmi, minä olen vaan kumonnut Jannen äidin. . .

asiayhteydestä irrotettuna, aika härskiä :o

SannaK (18.5.2007 16.29.25)

Okei, seuraava hempeä Laphroaig tarina. Olimme työpaikan järjestämällä ruotsinristeilyllä ja autoin miespuolista kolleegaani/kaveriani Laporaitsin kotiin saattamisessa. Kiitokseksi minulle tarjoiltiin kyseisen herran residensseissä sitten kyseistä nektariiniä (ja export oluita) ja tunnelmasta muotoutui hmm.. kohtuullisen intiimi. Seuraava dialogi on jäänyt pysyvästi mieleeni.

"Köhm, Miten tämä oikein vaikuttaa meidän ystävyyssuhteeseen?"
"Ei me olla niin hyviä kavereita!"
"Hyvä pointti!".

Ja näin sai yksi parisuhde alkunsa.

Mikko (18.5.2007 16.36.52)

quote[Eat P (link)]:
quote[Mikko (link)]:
Harmi, minä olen vaan kumonnut Jannen äidin. . .

asiayhteydestä irrotettuna, aika härskiä :o

Eipäs nyt tehdä tulkintoja.

SannaK (18.5.2007 16.44.56)

quote[Mikko (link)]:
paras oli Tampereella kun alkuperäisen Tuulensuu ravintolan kohdalla olllut samojen omistajien ravintola Schimanski myytiin etelän pizzamiehille. Sen lisäksi, että uudelleen avatusta Schimanskista sai muun muassa vanhentunutta olutta, tapahtui tiskillä hämmentävä havainto: ihmiset tilailevat  viskicolaa yms. ja kaatoviskien sijaan etelän miehet tyhjentelevät drinkkeihin mallasviskejä tyhjenemisjärjestyksessä.

Muistan! Todella hämmentävä kokemus!

Whisky (18.5.2007 18.16.54 last edit 18.5.2007 18.17.17)

quote[SannaK (link)]:
...tunnelmasta muotoutui hmm.. kohtuullisen intiimi. Seuraava dialogi on jäänyt pysyvästi mieleeni.

"Köhm, Miten tämä oikein vaikuttaa meidän ystävyyssuhteeseen?"
"Ei me olla niin hyviä kavereita!"
"Hyvä pointti!".

Ja näin sai yksi parisuhde alkunsa.

Onneksi tämä foorumi on periaatteessa jo valmiiksi K-18. Muutenhan tänne pitäisi pian perustaa jonkin sortin viski ja seksi -osio...

;)  :D

Turvesavu (18.5.2007 21.21.22)

Juu, viime aikoina ei ole enää aina ollut ihan niin selvää ollaanko täällä suhteessa viskiin vai viskin takia...Alkaa näyttää sen verran kimuranteilta nämä juonenkäänteet!  ;)

Mikko (19.5.2007 9.37.07)

quote[Al Swearengen (link)]:
quote[Mikko (link)]:
minä olen vaan kumonnut Jannen äidin

Eli oikeasti Mikko on siis Jannen Isä  :o :o :o

Hmm... Jannehan on minua pari vuotta vanhempi. Taitaa Jannella hajota kohta pää juttujenne kanssa, on minun verisukulaiseni sentään jo hänelle päässyt yhden kunnon shokin järjestämään. Nimimerkillä melkein mutten sittenkään sukua Jannelle.

SannaK (20.5.2007 19.57.27)

quote[Whisky (link)]:

Onneksi tämä foorumi on periaatteessa jo valmiiksi K-18. Muutenhan tänne pitäisi pian perustaa jonkin sortin viski ja seksi -osio... ;)  :D

Heh, Lahtelaiset kosimisrituaalit eivät valitettavasti kuitenkaan taida yltää ihan samalle "seksikkyyden" tasolle kuin mm. Talisker analysointi tahi keskiverto jäätelömainos..  ;D

Onnea Jannelle kalenterista! Ajattelitko äiteelle sen antaa?

J. Suominen (21.5.2007 6.23.40 last edit 21.5.2007 8.10.03)

quote[Al Swearengen (link)]:
Täytyy siis lopettaa vinoilu ettei Jannesta tule Brokeback Janne  ;) (Elokuvia harrastavat löytävät vitsin, ehkä)

Ihme mies tuo Mikko, kun tunkee joka paikkaan. Tai ainakin joka keskusteluun. Ja tartuttaa minuunkin epäilyttävyyksiä.

Pointtihan oli se, että Sannahan täällä rehenteli kumonneensa sekä minut että Laporaitsini, ja nyt on ties mitkä sukulaisuuteen liittyvät asiat El Destructomaisilla mutkilla. (Mikko on siis tuo "El Destructo"... Mies joka pystyy rikkomaan lasin vain katsomalla sitä. Vahingossa.  Tampereella sijaitsevat olutlasinsa herra tuhosi Irlannista asti. Laporaitsin Quarter Cask tuhoutui kerran myös.)

Mutta kalenteri menee siis Jannen äiteelle. Heti kun Janne saa äiteensä osoitteen jälleen kerran selville... Sanna ei nyt tässä kohtaa kuole nauruun. Kuittailemattakin saa olla, jos pystyy.

(Ei kyllä äiteelle kehtaa kertoa, miten sitä on tällä foorumilla häpäisty...)

smoke on the water (21.5.2007 7.36.44)

No niin, viikko vierähti ja tarinaa ja keskusteluakin tänne saatiin. Sitten vaan kalenterit jakoon:
Jannelle pisteet äititarinasta. onneksi Al hoitaa Äipän, niin helpotti vähän valintoja. Whisky ja Pere, tuolla humalahakuisella juomisella ei kylla kalenteria irtoa, hyi. Sanna K, sori mutta naisnäkökulma ei nyt tällä kertaa purrut. Mikko, jyrkkä ei etelänmiehille ja colasekoituksille. Jäljelle jäivät siis, Viskisieppo: Ei kai nyt kukaan selvinpäin lähde kosimaan, ja Lappari toimii ehkä kuitenkin paremmin kuin perjantaikossu. Kalenterin paikka.  smn: Selkä vääränä  kotiin kannettuja pulloja on hyvä muistella kalenteria katsellessa ja etsiä vaikka sopivaa päivämäärää seuraavaan jääretkeen..

Eli Viskisieppo ja smn, laittakaa osoitetiedot yv:nä, niin täältä lähtee pikimmiten postia tulemaan.

Mikko (21.5.2007 8.29.46)

quote[J. Suominen (link)]:
[
(Mikko on siis tuo "El Destructo"... Mies joka pystyy rikkomaan lasin vain katsomalla sitä. Vahingossa.  Tampereella sijaitsevat olutlasinsa herra tuhosi Irlannista asti. Laporaitsin Quarter Cask tuhoutui kerran myös.)

M

Edelleen haluaisin kuulla, mikä tarna tämä lasin rikkominen katsomalla on? kovasti olet sitä levittänyyt, mutta ikinä en ole saanut selvitystä, missä ja milloin tämä muka olisi tapahtunut? Odotan mielenkiinnolla.

Whisky (21.5.2007 9.34.57 last edit 21.5.2007 9.35.09)

quote[smoke on the water (link)]:
Eli Viskisieppo ja smn, laittakaa osoitetiedot yv:nä, niin täältä lähtee pikimmiten postia tulemaan.

Oikeaan osoitteeseen menivät. Tuon mainitsemani kerran jälkeenhän en onneksi ole enää koskaa ollut päihtyneenä... missään... ikinä... kai... vai muistaako joku?

J. Suominen (21.5.2007 9.36.58)

quote[Mikko (link)]:
Edelleen haluaisin kuulla, mikä tarna tämä lasin rikkominen katsomalla on?

Ja monta kertaa olen jo kertonut keneltä olen tuon legendan kuullut...

Minusta se on kyllä hyvä ja uskottava satu.

Mikko (21.5.2007 10.01.42)

quote[Mikko (link)]:
Edelleen haluaisin kuulla, mikä tarna tämä lasin rikkominen katsomalla on?

Ja monta kertaa olen jo kertonut keneltä olen tuon legendan kuullut...

Minusta se on kyllä hyvä ja uskottava satu.

Puhdas satu sen täytyy ollakin, koska se, jolta olet sen kuuullut, ei kuulemma tiedä asiasta yhtään mitään. Busted!

J. Suominen (21.5.2007 10.26.13)

quote[Mikko (link)]:
Puhdas satu sen täytyy ollakin, koska se, jolta olet sen kuuullut, ei kuulemma tiedä asiasta yhtään mitään. Busted!

Ja Zero on sen vielä kertonutkin useampaan otteeseen...

Minä uskon mieluummin Zeroa, kuin sitä mitä Zero teikälle sanoo... Un-busted!

Mikko (21.5.2007 10.47.46)

quote[Mikko (link)]:

Mielenkiintoista, että toisaalle puhutaan toista ja toisaalle toista. Sinulta vielä käskettiin kysyä, mistä juorussa on kyse...
No, yliluonnollisia kykyjä minulla ei edelleenkään ole. Hyvinpä on sinun ja omat lasini katsettani kestänyt. Vaikka se sinun kertoman mukaan jotain särkikin jossain.

Marko76 (21.5.2007 11.48.28)

quote[Mikko (link)]:

Keskiarvoksi muodostuu ilmeisemminkin Plausible?
Saisimmekohan MythBuster Karin tuomariksi?
http://www.tvsquad.com/media/2006/05/mythbuster-kari.jpg  :P

Mikko (21.5.2007 12.51.28)

quote[Marko76 (link)]:
[
Keskiarvoksi muodostuu ilmeisemminkin Plausible?
Saisimmekohan MythBuster Karin tuomariksi?
http://www.tvsquad.com/media/2006/05/mythbuster-kari.jpg  :P

Kelpaisi kyllä. Hmm...

smn (29.5.2007 7.56.24)

Kalenteri saapui ja päätyi seinälle. Komea on. Kiitos!

viskisieppo (29.5.2007 13.30.44)

Kuin myös täällä, kalenteri on löytänyt paikkansa. 8-) Kiitän vielä kerran.