Another one bites the dust

JaRiMi (29.10.2007 0.01.19 last edit 29.10.2007 0.26.51)

Bowmore - ei ole koskaan ollut suunnaton lempparini (Rosebank, Ardbeg, Port Ellen ja Imperial), mutta olen aina todella pitänyt tästä viskistä joka tapauksessa, ja yksi ensimmäisiä omistamiani mallasviskejä oli Bowmore cask strength.

Olen nyt maistellut kolme eri uutta Bowmorea (12v, Cask Strength ja Darkest), ja on pakko sanoa että en tule enää Bowmoren peruspullotteita ostamaan, ellei linja muutu. Kyllä tämän tislaamon tuotteet voi haudata - samoin kuin esim. Springbankin - koska uudet ovat todella heikkoja versioita vanhoista (ei ihan yhtä kamalia kuin Springbankit). Sääli, sillä Bowmoren linja (maku) oli aina uniikki ja omintakeinen, sitä ei hevillä sotkenut muihin Islay-viskeihin.

Nykypullotteissa ongelma on selvästi tuon uniikin Bowmore-maun (tervaa ja suolaa) laimeneminen lähes olemattomiin, ja karamellin ylitunkeminen viskiin sen pehmentämiseksi. Kukahan aasi vastaa uudesta linjasta? Tyyppi pitäisi pistää hurulaan. Ja pullot ja etiketti yhdistelmänä on graafisesti äärimmäisen tasapainoton ja huono esitys. Sinänsä hyvä asia, toimii varoituksena kuin ampiaisen väri..

Harmittaa tulla vanhemmaksi - ja huomata että niin moni asia muuttuu aina vaan huonompaan suuntaan. Helskatti, vastahan se oli 70-luvun alkupuolta kun Itämeren vesikin oli paikoitellen niin upean kirkasta että näkyvyys meni iisisti pinnasta kolmeen - neljään metriin...Ja nyt sitten Bowmoren viskit ovat karamellilla värjättyjä ja lievästi sukkamehua, Springbankin viskien ollessa myös todella TODELLA heikkoja kopioita entisistä. Voi tätä elämää. Kohta Lagavulin sanoo että 16v. lopetetaan, ja uusi standardi on 8v tai jotain...

Ize (29.10.2007 6.15.51)

Ohons, olen epäillyt vain omaa makuaistiani Bwomoren suhteen, mutta en ole näemmä yksin. Tosin omat kokemukset ovat vajaa viisi vuotta vanhoja, uudempia en ole maistellut, mutta joka tapauksessa silloin tajusin mikä FWP on. Se tunki 17yo:sta harvinaisen ärsyttävästi esiin ...

Hakkis (29.10.2007 6.31.08)

quote[JaRiMi (link)]:
Kohta Lagavulin sanoo että 16v. lopetetaan, ja uusi standardi on 8v tai jotain...

JaRiMi, vanhuus ei tule yksin...ota nyt lasillinen (mielestäsi) hyvää ja huuhdo nyky-Bowmoren maku suustasi. Ehkä joku vielä onnistuu tekemään nykypäivänäkin hyvää...

Tuossa juttelin paikallisen viskikaupan omistajan kanssa juuri Lagavulinista (kuulemma 16Y versiota on pirun hankala saada tänne ja jos muutama pullo tulee niin heti menee).

Niin, siis siihen loppumiseen. Michael kertoi, että yksi Lagavulin matalimpia tuotantokausia osuu vuosille 1991/92 (jos oikein muistan niin tislattiin yhtenä päivänä viikossa). Laske siitä sitten, mikä on Lagavulin 16Y:n tilanne kohta   :'( Toisaalta hyvä uutinen on se, että (hänen mukaansa) viimeiseen 11 vuoteen Lagavulinilta ei ole lähtenyt yhtään ulos blendeihin tai muihin pullotteisiin. Kaikki on kuulemma "kotona".

Jarkko72 (29.10.2007 6.48.04)

quote[Hakkis (link)]:
Toisaalta hyvä uutinen on se, että (hänen mukaansa) viimeiseen 11 vuoteen Lagavulinilta ei ole lähtenyt yhtään ulos blendeihin tai muihin pullotteisiin. Kaikki on kuulemma "kotona".

Nyt taisi kyllä kaveri puhua puppua, Lagan tuotannosta lähtee osa (ja yllättäen ei Graham Logie kysyttäessä suostunut kertomaan tarkempaa määrää) White Horsen valmistamiseen.

I.R. (29.10.2007 7.36.42)

quote[JaRiMi (link)]:
- - Nykypullotteissa ongelma on selvästi tuon uniikin Bowmore-maun (tervaa ja suolaa) laimeneminen lähes olemattomiin, ja karamellin ylitunkeminen viskiin sen pehmentämiseksi. Kukahan aasi vastaa uudesta linjasta? Tyyppi pitäisi pistää hurulaan. Ja pullot ja etiketti yhdistelmänä on graafisesti äärimmäisen tasapainoton ja huono esitys. Sinänsä hyvä asia, toimii varoituksena kuin ampiaisen väri... - -

Kun kuukauden tai parin kuluttua mietitään päättyvän viskivuoden iloja ja suruja, joutuvat Bowmoren uudistukset kyllä jälkimmäisessä kategoriassa sinne kaikkein syvimmälle. Jos lähdettäisiin ns. puhtaalta pöydältä, ei CS, 12 yo ja 15 yo Mariner -uutuuksia voisi leimata huonoiksi viskeiksi, mutta kun vertailukohtina ovat - muistoissa tai konkreettisesti kaapissa - vielä näiden pullotteiden vanhat versiot, ei itku ole kaukana. Terva, suola ja merellisyys ovat hiipuneet. Uudessa CS:ssä on aiempaan verrattuna selkeämmin savua, mikä tekee siitä edelleen ihan juotavaa. Edukseen on mielestäni muuttunut 25 yo, jonka edellinen lasipulloversio oli aika mitäänsanomaton. Kyllähän tästäkin kulööriä löytyy, mutta uutuus on rungoltaan edeltäjäänsä jämäkämpi. 18 yo ei jostakin syystä pahemmin häirinnyt; ehkä vertailukohteen puuttumisen ansiosta. - Syyttävän sormen voinee osoittaa Japanin suuntaan...

Ard-Begbie (29.10.2007 10.46.10 last edit 29.10.2007 11.21.08)

Olen päättänyt ostaa palautuksilla jotain Bowmorea pitkästä aikaa mutta rupes pelottaan. Dawn + joku litran perusleka(mariner tai enigma) mutta kannattaako vaivautua? Kertokaa mikä peruspullo on vielä ostamisen arvoinen ja mikä ei!

smn (29.10.2007 11.24.25)

quote[Ard-Begbie (link)]:
Olen päättänyt ostaa palautuksilla jotain Bowmorea pitkästä aikaa mutta rupes pelottaan. Dawn + joku litran perusleka(mariner tai enigma) mutta kannattaako vaivautua? Kertokaa mikä peruspullo on vielä ostamisen arvoinen ja mikä ei!

En tiedä sitten ovatko niin 'peruspulloja' mutta nämä 16v vintaget (1989, 1990, 1991) ovat tosi maittavia, etenkin tuo sherrypainos. 'Perus' Bowmoret eivät itselleni jostakin syystä pahemmin maistu.

Ize (29.10.2007 12.30.58 last edit 29.10.2007 12.31.15)

quote[Jarkko72 (link)]:
Nyt taisi kyllä kaveri puhua puppua, Lagan tuotannosta lähtee osa (ja yllättäen ei Graham Logie kysyttäessä suostunut kertomaan tarkempaa määrää) White Horsen valmistamiseen.

Mikä onkin peljoittavaa, kun tiedossa on blended viskien suuresti kasvanut suosio itäisellä suunnalla. :|

JaRiMi (29.10.2007 13.14.24)

Joo, näistä 16v. vintage-pullotteista varsinkin Bourbon-versiossa on mielestäni juuri sitä mistä Bowmoreissa pidin aiemmin parhaimmillaan. Ikävä vaan ettei sitä jotain enää noista standardipulloista löydy.

Asian vierestä, tuo Itämeri-infoni on totta - kyllä tulee nykyään paha mieli kun katsoo meren tilaa, kun vielä itse muistaa miten upean kirkasta vesi oli ainakin paikoitellen vielä 70-luvun alussa.

Yhdessäkin Etelä-rannikon paikassa kalastin serkun kanssa onkivavalla isoja Ahvenia, ja pistettiin siima syvälle - 2-3 kertaa oman pituuden verran silloin, eli jotain parin metrin verran ainakin. Vesi oli pienessä poukamassa kuin ammeen vettä, niin kirkasta että näki selvästi kalojen liikkeet ja koon kun ne alkoivat napsimaan! Olen myöhemmin käynyt paikalla ja vesi oli hernerokan väristä ja sameaa, näkyvyys n. 20 cm.  :( Eipä tee enää mieli edes uida mokomassa lutakossa.

Jarkko72 (29.10.2007 13.24.36)

Go for it! Dawn on sentään "vanhaa" bowmorea ja kelpo tuote kaikin puolin. Samoiten pullouudistusta edeltävä versio Marinerista, jota on vielä ihan kiitettävästi serkkujenkin saatavilla....sehän on parasta käyttöbowmorea!

Eat P (29.10.2007 15.37.44)

quote[Jarkko72 (link)]:

Go for it! Dawn on sentään "vanhaa" bowmorea ja kelpo tuote kaikin puolin. Samoiten pullouudistusta edeltävä versio Marinerista, jota on vielä ihan kiitettävästi serkkujenkin saatavilla....sehän on parasta käyttöbowmorea!

joo, ja tuo 1957 toimii myös kivasti, sehän se on parasta käyttöbowmorea!No,  Parasta Bowmorea mitä itse ole maistanut. ;D Nuo Vintaget (1989, 1990, 1991) toimii myös mainiosti. Ei muutakuin serkkulikalle tekstaria..

Pietari (29.10.2007 17.35.22)

Dusk on mielestäni Dawniakin parempi, toki Dusk on myös hyvä. Vanhaa Darkestia saa myös vielä, mutta on niin mielipiteitä jakava, etten uskalla suositella  ;) Omasta mielstäni loistavaa.

Mariner ehdottomasti ennen Enigmaa.

Itse lähtisin linjalle Dusk/16 yo 1990/Mariner/Dawn. Ei voi mennä pahasti pieleen tuolla neliapilalla, vaikka valitsee minkä kahden kombinaation.

Turvesavu (29.10.2007 17.38.51)

Enigma = Kauheeta kuraa.

viskisieppo (29.10.2007 19.44.52)

Jokin noista mitä edellä on mainittu, omasta hyllystä puuttuu vielä -91 port mutta tilanne on korjaantumassa. ;) Ei vaan kolahda nuo uudet Bowmoret, onneksi vielä löytyy noita hieman vanhempia versioita.

Hakkis (29.10.2007 19.47.56)

quote[Jarkko72 (link)]:
quote[Hakkis (link)]:
Toisaalta hyvä uutinen on se, että (hänen mukaansa) viimeiseen 11 vuoteen Lagavulinilta ei ole lähtenyt yhtään ulos blendeihin tai muihin pullotteisiin. Kaikki on kuulemma "kotona".

Tuo minuakin alkoi häiritsemään, sillä hän myös viittasi White Horseen. Valitettavasti tilanne oili silloin sellainen, että en ehtinyt hänen kanssaan jutella asiasta enemmän. Olen menossa kauppaa lähipäivinä ja ajattelin jutella hänen kanssa tarkemmin asiasta mihin hän tietonsa perustaa. Mutta kuten sanoin, "hänen mukaansa".

Ard-Begbie (30.10.2007 15.05.55)

quote[Eat P (link)]:
quote[Jarkko72 (link)]:

joo, ja tuo 1957 toimii myös kivasti, sehän se on parasta käyttöbowmorea!No,  Parasta Bowmorea mitä itse ole maistanut. ;D Nuo Vintaget (1989, 1990, 1991) toimii myös mainiosti. Ei muutakuin serkkulikalle tekstaria..

Joo...tuo 1957 on parasta mitä oon suoraan pullon suusta epähuomiossa juonut junan ravintolavaunussa. Tais olla herra Misan pullo!  Kiitos vaan suuresti mutta mitäs näyttelet sitä 12 y.o pulloon laitettuna krapulaiselle risteilyhörhölle! ;D ;D  

Jarkko72 (30.10.2007 15.26.07)

joo, ja tuo 1957 toimii myös kivasti, sehän se on parasta käyttöbowmorea!No,  Parasta Bowmorea mitä itse ole maistanut. ;D Nuo Vintaget (1989, 1990, 1991) toimii myös mainiosti. Ei muutakuin serkkulikalle tekstaria.

Joo...tuo 1957 on parasta mitä oon suoraan pullon suusta epähuomiossa juonut junan ravintolavaunussa. Tais olla herra Misan pullo!  Kiitos vaan suuresti mutta mitäs näyttelet sitä 12 y.o pulloon laitettuna krapulaiselle risteilyhörhölle! ;D ;D  

Äsken käväisi jälleen pieni annos 1957 Bowmorea lasissa ja on se kyllä uskomattoman hyvää! Ja tuoksu....mieletön! Liimaa misa prkl nyt se -57 etiketti siihen pikkupulloon, niin vältyt sekaannuksilta...sitä varten niitä tulostelin ;)

misa (30.10.2007 17.15.43)

Ilo oli kokonaan minun puolellani  ;).

misa (30.10.2007 17.29.13)

quote[Jarkko72 (link)]:
 Liimaa misa prkl nyt se -57 etiketti siihen pikkupulloon, niin vältyt sekaannuksilta...sitä varten niitä tulostelin ;)

Liian myöhäistä liimata enää, mutta hyvää oli ja etiketti lompakossa muistona. :)

Mikko (30.10.2007 23.46.51)

Onneksi on pullo vanhaa kaksitoistavuotiasta. Uudesta en pitänyt juurikaan. Kahdeksantoistavuotias taas toimi ihan kohtuudella. Vanha CS maistui aikanaan ja harmi, että sekin on pitänyt raiskata.
Bowmoren uudistukset ovat, kuten edellä sanottiin, vuoden suru-uutisia.

smoke on the water (31.10.2007 10.55.50)

Nyt kun täällä näyttää olevan jonkinasteinen Bowmoren dissausbuumi meneillään, niin pakko heitää hieman poikkeavaa näkökulmaa peliin. Jotta ei tulisi kirjoitettua ihan mututuntumalla, niin varmuudeksi maistelin illalla muutamia näistä uusista tuotteista.
-12yo on kevyt, mutta varsin maukas ja miellyttävä. Mitä enemmän olen tätä juonut, sitä enemmän tästä pidän. Tällä hetkellä viehättää jopa enemmän kuin edellinen versio, jota savu hallitsee hieman liikaa. "parhaiden vuosien" tervaisuus toki puuttuu, mutta sitä ei ollut kyllä edellisessäkään versiossa.
-Cask Strenght, tyyliltään 12yo:n tyylinen, mutta luonnollisesti maut ovat vahvempia. Mitä kauemmin tämän antaa seistä lasissa, sitä paremmin alkaa löytyä niitä "vanhoja" hyviä Bowmore-elementtejä,jopa sitä maukasta tervaisuutta. Hyvää.
-15yo Darkest, maukas ja toimivan sherryinen. Tasapainoisempi kokonaisuus kuin edeltäjässään,  mainio tuote.
-18yo. Todella herkullinen, tästä pullotteesta löytyy paljon merkille tyypillisisä piirteitä laventelia myöden, pärjännyt hyvin myös kilpailuissa. Tuleva Bowmore klassikko.

Eli muutosta tislaamon tuotteissa on tapahtunut, mutta ei ainoastaa huonoon suuntaan, joten mielestäni ei kannata näitä dissata vain parin esimerkin perusteella. Eikä etenkään pidä mennä massan mukana tyyliin "jos muut ei pidä, niin en minäkään". Itsellänikin oli suuria ennakkoluuloja jo pullon ulkonäön suhteen, mutta nopeasti olen kyllä päässyt sinuiksi näiden uutuuksien kanssa.
Bowmoren perusvalikoima on suuri, ja sisältää kiitettävän erityylisiä tuotteita, joista jokainen voi omat suosikkinsa bongata. Eihän kaikkien tietenkään täydy pitää kaikista, mutta jonkun huonon kokemuksen perusteella ei pidä tuomita koko sarjaa. Ja tietysti myös vapaasti saa olla pitämättä koko merkistä.
Halusin vain tällä ilmaista sen, että aivan yksisilmäisesti ei kannata pelkkien juttujen perusteella jotain viskejä tuomita, oma maku ratkaisee ja kokeilemalla oppii.

Kun vauhtiin pääsin, niin käsitellään vielä bonuksena tapaus 12yo Enigma. "Turvesavu" taisi tuolla kirjoittaa että kauheaa kuraa tms. Mielelläni kuulisin tuolle mielipiteelle perusteluja, jos vain mahdollista?
Omasta mielestäni Enigma on aivan kelpo tuote, johon tosin vei hiukan aikaa päästä sisään. Helposti juotava ja pehmeän maukas käyttöviski, kun haluaa juoda hyvää viskiä sen kummemmin hienostelematta. Kyseessä on edullinen tax free-tuote, esim Viikkarilla oli litran hinta n.33e (0,7l hinnaksi tulee siis noin 23e), joten tuskin voidaan olettaakkaan, että tällä hinnalla saataisiiin jotain aivan super special eriloisherkkua, esim. Alkosta ei taida irrota tähän rahaan juuri mitään mallasviskihyllystä. Enigma on hyvä, loistavan hinta-laatusuhteen omaava Bowmore, kannataa ehdottomasti kokeilla, jos edullista mutta maukasta viskiä etsii. Ja niin, ettei tämäkään olisi ihan mutu-puhetta, niin maistelin myös tätä Enigmaa eilen.

Marko76 (31.10.2007 12.07.14)

12y ei ole koskaan toiminut (kumpikaan "uusista" versioista, vanhempia tuotoksia en ole valitettavasti päässyt testaamaan), mutta tuo uusi 18y on kyllä ihan mainio kevyen hetken viski, kesti vain hetken ennen kuin pääsi makuun. Itse tosin pidin jopa Bowmoren Surf:ista ja sitä vasta onkin haukuttu.  :)

I.R. (31.10.2007 19.29.34 last edit 31.10.2007 19.32.08)

quote[smoke on the water (link)]:
Nyt kun täällä näyttää olevan jonkinasteinen Bowmoren dissausbuumi meneillään, niin pakko heitää hieman poikkeavaa näkökulmaa peliin.

- -

Eli muutosta tislaamon tuotteissa on tapahtunut, mutta ei ainoastaa huonoon suuntaan, joten mielestäni ei kannata näitä dissata vain parin esimerkin perusteella. Eikä etenkään pidä mennä massan mukana tyyliin "jos muut ei pidä, niin en minäkään". Itsellänikin oli suuria ennakkoluuloja jo pullon ulkonäön suhteen, mutta nopeasti olen kyllä päässyt sinuiksi näiden uutuuksien kanssa.

Bowmoren perusvalikoima on suuri, ja sisältää kiitettävän erityylisiä tuotteita, joista jokainen voi omat suosikkinsa bongata. Eihän kaikkien tietenkään täydy pitää kaikista, mutta jonkun huonon kokemuksen perusteella ei pidä tuomita koko sarjaa. Ja tietysti myös vapaasti saa olla pitämättä koko merkistä.
Halusin vain tällä ilmaista sen, että aivan yksisilmäisesti ei kannata pelkkien juttujen perusteella jotain viskejä tuomita, oma maku ratkaisee ja kokeilemalla oppii.

Ei tosiaan ole mieltä tuomita muutamien pullotteiden perusteella koko tislaamon tuotantoa; eikä ainakaan uskoa sokeasti muiden kirjoituksia ns. makuasioista. Vaikka nykyiset CS, 12 yo ja Mariner olivatkin minulle pettymyksiä edeltäjiinsä verrattuna, jaksan yhä kantaa Bowmoren lippua. On se vain tislaamoista ehdoton ykkönen. Ja edistystäkin on tapahtunut, varsinkin 25 yo:n kohdalla. Uuden Surfin maistamista odotan myös innolla, ja uskon, että parempaan suuntaan on sekin mennyt. ;)

Onko muuten kenelläkään kommentteja "uudesta", siis vuoden 2007 Enigmasta? Smokekin taisi kirjoittaa vielä vanhasta pullotteesta(?)

Pietari (31.10.2007 19.52.30)

Bowmore on loistava tislaamo, joka tuottaa loistavaa viskiä. Avaamassani TOP5-tislaamot ketjussa on oma ykköseni, johtuen riittävästä ja tasalaatuisesta tarjonnasta. Jos tuolla nyt uudistuksien jälkeen hieman kummallisia tuotteita on, niin uskon asian (ja makuaistin) tasaantuvan ajan mittaan.

En kylläkään itse ole mitään varsinaista Smoken esittämää "dissausbuumia" havainnut, mutta jos tuollaista on käynnissä, niin lienee todellakin aiheetonta.

Usein kun jotain tuotetta uudistetaan, on ensimmäinen mielipide uudistukseen negatiivinen. Siis monessa muussakin asiassa kuin viskissä. Johonkin makuun, tuoksuun tai ulkonäköön vain tottuu, ja uudistus ei välttämättä heti tunnu oikealta. Monesti kuitenkin maku-, haju-, näkö- ja tuntoaistin tottuessa huomataankin, että uudistus olikin tarpeellinen, ja uudessa tuotteessa onkin aivan uusia hyviä puolia. Tämä siis yleisesti uudistuksista yleensä, ei koskien pelkästään Bowmoren uudistusta.

Esim. Bowmoren uusi 18 yo on mielestäni loistava, ja jos 12yo nyt onkin ottanut vähän päihinsä, niin so what ?

JaRiMi (31.10.2007 23.15.28 last edit 31.10.2007 23.17.06)

En dissaa B'morea muoti-ilmiön johdosta, vaan olen aidosti aika pettynyt uusiin pullotteisiin. On totta että vanhoissakin oli vaihtelua vuosien varrella, mutta silti.

Nyt on minusta selvästi pehmennetty makuja ja tehty ympäripyöreitä viskejä joissa tislaamolle ominaiset maut joista olen pitänyt ovat vaimeina taka-alalla. Eivät nämä yhtä surkeita räpellyksiä ole kuin Springbankin tuotokset tänä päivänä, mutta huonompaan suuntaan kuitenkin, ja selvästi linjaa on muutettu aika systemaattisesti. Minkäs teet, ehkä ne siitä parantuvat vielä.

Enigmasta en pitänyt minäkään - kuiva, puiseva ja kireä oli tämä sherryversio - hävisi selvästi ainakin aikaisille Darkest-versioille minun suussani.

Turvesavu (1.11.2007 8.29.48)

No juu, en minäkään mitään dissausta ole tekemässä vain ilmiön vuoksi mutta todellakin uusi 12 yo on minulle myös pettymys. Siitä on tullut vetisempää verrattuna kovasti pitämääni vanhempaan versioon. Litrainen laiva-Enigma oli minulle myös loistavan Darkestin takia pettymys, se vanhempi Enigma oli jo minulle liian vetinen.

Aion kuitenkin toki kokeilla uudet versiot, tässä hommassa on mentävä omaa polkuaan koska kielen makunystyrät ovat jokaisella erilaiset. Eihän millään tislaamolla kaikki pullotteet noudata toisiaan eli ole samaa laatua. Yhden perusteella ei koko tislaamoa voi tuomita mutta jos uusi Darkest on huonompi ja muutkin ovat saaneet saman vetisyys-käsittelyn vedän kyllä omat johtopäätökseni. Surf, Mariner jne ovat vielä kokeilematta joten tutkittavaa riittää ennen lopullisen mielipiteen muodostamista. Ensi vuonna sekin voi taas muuttua.  :)

smoke on the water (1.11.2007 8.42.26)

quote[JaRiMi (link)]:

Nyt on minusta selvästi pehmennetty makuja ja tehty ympäripyöreitä viskejä joissa tislaamolle ominaiset maut joista olen pitänyt ovat vaimeina taka-alalla.

Minulla on ollut mahdollisuus maistella erilaisia ja eri aikakausien Bowmore-pullotuksia jonkun verran. Vertailumielessä olenkin usein laittanut rinnakkain näitä tuotteita ja näissä rinnakkain maisteluissa olen hieman itsekin yllättyneenä huomannut että eivät nämä uudet pullotteet niin kehnoja olekaan kuin mitä itsekin alkujaan pelkäsin. Niistä löytyy kuitenkin selkeä ja johdonmukainen linja, ja etenkin 12-vuotiaassa on mielestäni palattu paljon "ajassa taaksepäin" ja haettu sitä "alkuperäistä" Bowmore-tyyliä, (tervaisuus on vain unohtunut johonkin.) Parhaiten "klassista" linjaa edustaa ehdottomasti herkullinen 18yo, josta löytyy "se" makeus, terva ja laventeli - sekä runsaasti herkullista toffeeta.
Ja I.R. - Maistelemani  Enigma on on tosiaan vielä vanhaa perua, uusi pullo odottaa vielä hyllyssä..

smoke on the water (1.11.2007 8.49.50)

quote[Turvesavu (link)]:
Litrainen laiva-Enigma oli minulle myös loistavan Darkestin takia pettymys, se vanhempi Enigma oli jo minulle liian vetinen.

Varmasti Enigma on Darkestiin verrattuna pettymys -ja täytyykin olla! Siinähän ei olisikaan enää mitään mieltä jos noin puolta halvempi tuote päihittäisi kalliimman "verrokkinsa". Enigma on siis, niinkuin aiemmin kirjoitin, hyvä ja edullinen käyttöviski minkä kohdalla ei liiemmin kannata vertailuja muihin tehdä. Eli toimiva mallasviskiharrastajan kossun korvike, "perjantaipullo" ;D

malmqvis (2.11.2007 22.27.47)

Minulla on kokemusta vasta tasan yhdestä uuden linjan Boukasta, ja se on Bowmore 18.

Ensin minäkin ajattelin, että onpas tylsähkö yksiulotteinen Bowmore, distillery character kyllä tavallaan rynnistää, mutta onko siinä mitään muuta? Bowmore 17 verrattuna etenkin savu loistaa poissaolollaan, tai ainakin melkein.

Olisin luullut, ettei tuon oloiseen tuotokseen hapensaanti olisi vaikuttanut, mutta taisin olla väärässä. Sopivan hapettumisen tuloksena jälkimaku on tuntunut saavan mukavasti sävyjä, maun kehittyminen tuntuu nyt paljon elävämmältä.

Varmaankin tämä myönteinen kehitys oli sekoitus hapettumista ja tottumista, mutta joka tapauksessa nyt olen ostokseeni tyytyväinen, vaikka alussa epäilin.

--markus

Ard-Begbie (3.11.2007 9.55.14)

Jos johonkin pettyy niin se sumentaa joskus realistisen suhtautumisen tuotteeseen ja asenne on jo alkuun perseellään. Jos voitat lotossa ja kaadat lasiin surkeinta Bowmorea niin lyön vetoa ette herkkua on! Eilen join kyläilyreissulla Glenmorangie cellar 13:sta ja vaikka se on jo kertalleen kirottu litku-divariin niin kyllä oli käsittämättömän hyvää! En enää uskalla mollata juuri mitään viskejä joten ehkä annan Bowmorelle vielä mahdollisuuden ja tutkin asiaa "hyvänä" viski-iltana.

DP (4.11.2007 18.19.01)

Bowmore-keskustelun innoittamana pyysin vaimoa tuomaan tuliaispulloksi tallinnan reissulta pullon Bowmoren 17-vuotiasta. Hinta oli noin 60 egeä, eli ei mikään hirveän kallis.

Shepherd (5.11.2007 0.45.39)

quote[smoke on the water (link)]:
quote[Turvesavu (link)]:
Litrainen laiva-Enigma oli minulle myös loistavan Darkestin takia pettymys, se vanhempi Enigma oli jo minulle liian vetinen.

Varmasti Enigma on Darkestiin verrattuna pettymys -ja täytyykin olla! Siinähän ei olisikaan enää mitään mieltä jos noin puolta halvempi tuote päihittäisi kalliimman "verrokkinsa". Enigma on siis, niinkuin aiemmin kirjoitin, hyvä ja edullinen käyttöviski minkä kohdalla ei liiemmin kannata vertailuja muihin tehdä. Eli toimiva mallasviskiharrastajan kossun korvike, "perjantaipullo" ;D

Mielestäni Enigma oli perus "settiä" eikä suinkaan "kuraa" niin kuin aiemmin joku totesi.

Uusi 12 yo oli aikas keveä, mutta kohtuu miellyttävä ja kuitenkin tunnistettavissa Bowmoreksi valitettavasti ilman tervaa. Testattua tuli myös uusi 18 yo se oli hyvää, ei mikään voimakas, mutta omasi tislaamolle tyypillisiä piirteitä paljon ja jonkun verran minä ainakin löysin yhtymäkohtia vanhaan 15 yo "marineriin".

25 yo tuli maisteltua myöskin, se on ehdottomasti uudelleen testaamisen arvoinen, mutta en päässyt kunnolla iholle, joten jätän kommentoimatta sen enempää.

Turvesavu (5.11.2007 18.16.25)

No, perussettiä on minun mielestäni 12 yo joka on ainakin ollut hieno viski ja kaikella kunnioituksella mutta koska se asettaa riman ei muut viskit (Edes talousviski) samalta tislaamolta mielestäni ainakaan huonompaa saa olla. Vaikka Enigma onkin laiva-pullo ja litran lekana tax freessäkin vain jotain 50 egen paikkeilla niin saisi siinä sentään olla laatu kohdallaan. Ainoa mielikuva mikä minulle on jäänyt muistiin siitä on että se on vetinen ja mauton versio myös 12 yo:n rinnalla. Mielikuvani Bowmoresta yleisesti kun on ollut laadukas, aromikas ja tasapainoinen eli hyvä viski niin Enigma ei tätä mielikuvaa kyllä minun arvioissani tue.

Makuasia sanoi se kuuluisa ajokoira kun hännän alustaansa nuoli.  ;D

Shepherd (5.11.2007 18.43.03)

No myönnettävä se on, että odotin Enigmalta minäkin aikoinani enemmän. Miestäni se parani ajan myötä hivenen ilman vaikutuksesta.  

Makuasioita kyllä, muista ei pystykään kiistelemään.  ;)

Ard-Begbie (9.12.2007 21.37.14 last edit 1.2.2008 16.29.09)

Ainakin tämä uusi Bowmore 12 y.o on aika hyvä. En osaa lähteä haukkumaan vaikka ehkä hieman vaisummaksi on mennyt kuin vanhempi. Nykyään kun kaikki tarjoilee markkinoille noita savumulkeroita niin tietty keveys välillä ihan kiinnostaa.

Hakkis (22.4.2008 7.01.25 last edit 22.4.2008 7.03.59)

[Liittyy ketjun alussa käytyyn keskusteluun Lagan myymisestä White Horseen...]

Sori, palaan tähän aika myöhässä. Koko asia vähän unohtui, mutta onneksi nyt muistin jutella aiheesta lisää kun kävin viimeistä kertaa Galoressa.

Michael oli edelleen vakaasti samaa mieltä, ja oli asiasta edelleen ihan varma. Lagavulinilta ei ole lähtenyt moneen vuoteen enää yhtään viskiä ulos (raakaa tislettä voi lähteä, mutta ei Lagavulin brändinä) muiden käyttöön (blendi/indy). Whisky Galore oli tiedustellut asiaa myös suoraan tislaamolta ja näin myös oli heille vastattu.

Laga on ollut ennen White Horsen pohjana, mutta kun White Horsen brändi myytiin muutama vuosi sitten, ei Laga ole ollut enää sen viskin runkona ollenkaan. Lisäksi tulee ottaa huomioon, että vuonna 2007 vuonna Lagan myynti (litroissa) oli suurempi kun tislauskapasiteetti samaan aikaan niin ei ihme, jos varastot hupenevat eikä hyvää mallasta myydä ulos muuten kuin OB-pullotteina. Tislauskapasiteetti ja myynti tarkistettiin kirjallisuudesta.

Näin minulle kerrottiin. Itse en ole ollut tislaamon yhteydessä enkä siis pysty varmentamaan asian oikeellisuutta. Toisaalta minulla ei ole syytä epäillä ainakaan valehtelusta minulle Galoren suunnalta. Joko jossain on väärinymmärrys tai jotain jos edellinen ei pidä paikkansa.

I.R. (22.4.2008 7.41.14 last edit 22.4.2008 7.48.52)

quote[Hakkis (link)]:
- - Lagavulinilta ei ole lähtenyt moneen vuoteen enää yhtään viskiä ulos (raakaa tislettä voi lähteä, mutta ei Lagavulin brändinä) muiden käyttöön (blendi/indy). Whisky Galore oli tiedustellut asiaa myös suoraan tislaamolta ja näin myös oli heille vastattu.

Puuttumatta mitenkään White Horsen koostumukseen vain yksi yleinen kommentti: Varmasti onkin niin, ettei tislaamolta myydä "valmiiksi kypsytettyä" viskiä blendaajille tai yksityisille pullottajille. Usein kuitenkin main. pullottajat ostavat juuri raakatislettä ja kypsyttävät sen viskiksi omissa varastoissaan ehkä hyvinkin kaukana tislauspaikasta, ja tällainenkin viski yksilöidään sitten ao. tislaamon tuotokseksi. Lagavulinin kohdalla pitää vielä muistaa se, että suuri osa OB-tavarastakin on kypsytetty muualla kuin tislaamolla - ja myös muualla kuin Islayn saarella. :(

Ard-Begbie (7.1.2011 17.43.32)

Another Ardbeg moment bites the dust!

Tuli uusi Komitealäpyskä postissa enkä ymmärrä eikö mitään mielenkiintoista oikeasti keksitä lähetettäväksi. Ilmanaikaista hypetystä Murrayn ylistämistä Begeistä(niinkuin se olisi päässyt joltakin unohtumaan) ja vielä tarkoituksettomampaa perusturistifani löyhyttelyä. No kun aivopesu on aloitettu niin pitäähän se pitää käynnissä. Olisi edes raaputusarpa ollut mukana jolla olisi voinut voittaa pullon supernovaa...mutta ei. Puurokilpailuja ja Sotkan tööt tööt-päivien  mattomummoja tarjousmattokasalla. Huoh! :-/

sähkäri (7.1.2011 22.33.21)

quote[784B5D147B5C5E5B505C390 (link)]:

Tuli uusi Komitealäpyskä postissa enkä ymmärrä eikö mitään mielenkiintoista oikeasti keksitä lähetettäväksi.

Olihan kannessa kuitenkin aika kuumat kissat. Kenet sinä haluat? Minä voisin ottaa tuon Maisien, jätetään POPille se mikä ei meille kelpaa. ;D

Ard-Begbie (8.1.2011 15.05.56)

Taitaa voiton vetää neljäs korppumuori eli Uigepuuron keittäjä Catherine. Kuumaa kamaahan tämä pahvi on...ei käy kieltäminen! ;)

POP (9.1.2011 14.16.37)

quote[2738252C60202C3939244D0 (link)]:
quote[784B5D147B5C5E5B505C390 (link)]:

Tuli uusi Komitealäpyskä postissa enkä ymmärrä eikö mitään mielenkiintoista oikeasti keksitä lähetettäväksi.

Olihan kannessa kuitenkin aika kuumat kissat. Kenet sinä haluat? Minä voisin ottaa tuon Maisien, jätetään POPille se mikä ei meille kelpaa. ;D

Todella lapsellista :)