Ardbegin 10v. vs. 17v., vanhempaa viskiä kummassa

JaRiMi (2.1.2008 15.25.52 last edit 2.1.2008 15.35.09)

laitanpa tämän tänne Islay-osioon - sain tämmöisen vastineen eräältä Lännen antisankarilta vastineena kirjoitukseeni jossa sanoin että tislaamolla sanottiin että Artun kymppiin laitettiin alussa vanhempaakin viskiä joukkoon kuin mitä meni 17v. juomaan...

"Tuli taasen luettua tätä foorumia ja yksi asia siellä osui silmääni josta ajattelin sinulle kertoa. Eli Ardbeg on kyseessä, kerroit että  Ardbegin Ten piti sisällään huomattavasti vanhempaa viskiä, jopa vanhempaa kuin vanhimmat 17y:ssä, silloin kun se julkaistiin eli vuonna 2000, Tästä olen yhä ja edelleen erimieltä kanssasi vaikkei 100% varmuutta mulla ole mutta 7 vuoden ajan jonka olen viskejä harrastanut niin siitä viimeiset 5 vuotta olen rakastanut Ardbegia yli kaiken...ja tästä syystä olen etsinyt/lukenut kaiken mahdollisen kyseistä tuotteesta, tässä omat mietteeni asiasta jonka olisin voinut laittaa foorumille jos sinne vielä kirjoittelisin, toki halutessasi voit tämän sinne julkaista.

Ardbeg oli kiinni vuodet 81-89, jonka jälkeen se tislasi 90-96 muutaman kuukauden vuodessa poislukien vuoden 90 jolloin tehtiin isompi erä mikä näkyy tämän päivän pullotuksissakin, 1990 Japsi, 1990 ANB. Morangie avasi tislaamon uudelleen 1997 ja ensimmäiset pullotukset samana vuonna olivat: 1974 Provenance, 17y ja 1978, tuohon ensimmäiseen 17y:hyn käytetyt tisleet olivat 74-80 vuosilta josta suurin osa oli 79-80 vuosien kevyesti turpeista "kildaltonia". Morangie odotti vuoteen 2000 jolloin se julkaisi Tenin, syyksi kerrottiin että 1990 tislattu saavutti maagisen kymmenen vuotta täyteen.  
-Miksi se ei olisi julkaissut sitä jo aiemmin jos se käytti -70 luvun tavaraa Tenissä?
-Miksi se olisi laittanut vanhempaa tavaraa kuin 17y:n vanhin tähän koska silloin kyseessä olisi vuodet -72 tai -73 eli 27 tai 28 vuotta vanhaa.
- uskon vakaasti että Intro Ten on ollut lähellä kymmentä ikävuotta kun taasen tämän päivän pullotukset 2006/2007 voivat olla myös siitä 1990 isosta tislauksesta eli huomattavasti vanhempaa, sillä 2007 pullotettu Ten omaa samoja vivahteita kuin ANB.  
- Usein nämä pullotukset menevät sekaisin eli edellinen Alliedin pullottama 10y, jota pullotettiin ainakin 1993, mutta mahdollisesti myös pari vuotta myöhemminkin vielä, olivat  sata varmasti vanhempia koska niihin käytettiin (oli siis pakko käyttää) -70 luvun lopun tavaraa.

Mutta kuten sanottua täyttä varmuutta minulla ei ole vaikkakin näiden väitteideni takana vakaasti seisonkin   ;)"

Allekirjoituksena oli tosiaankin aiemmin täällä vahvasti läsnä ollut, nyttemmin kummitteleva Deadwoodin antisankari.. :D

JaRiMi (2.1.2008 15.30.03)

Ja eikun vastaten, siis minä ihte:  

Tuli taasen luettua tätä foorumia ja yksi asia siellä osui silmääni josta ajattelin sinulle kertoa. Eli Ardbeg on kyseessä, kerroit että  Ardbegin Ten piti sisällään huomattavasti vanhempaa viskiä, jopa vanhempaa kuin vanhimmat 17y:ssä, silloin kun se julkaistiin eli vuonna 2000, Tästä olen yhä ja edelleen erimieltä kanssasi vaikkei 100% varmuutta mulla ole mutta 7 vuoden ajan jonka olen viskejä harrastanut niin siitä viimeiset 5 vuotta olen rakastanut Ardbegia yli kaiken...ja tästä syystä olen etsinyt/lukenut kaiken mahdollisen kyseistä tuotteesta, tässä omat mietteeni asiasta jonka olisin voinut laittaa foorumille jos sinne vielä kirjoittelisin, toki halutessasi voit tämän sinne julkaista.

Mielellään tämän julkaisisi, sillä ei se meikän höpötys ole mitään Jumalan sanaa vaikka paasaten onkin ulos annettu   ;)

Ardbeg oli kiinni vuodet 81-89, jonka jälkeen se tislasi 90-96 muutaman kuukauden vuodessa poislukien vuoden 90 jolloin tehtiin isompi erä mikä näkyy tämän päivän pullotuksissakin, 1990 Japsi, 1990 ANB. Morangie avasi tislaamon uudelleen 1997 ja ensimmäiset pullotukset samana vuonna olivat: 1974 Provenance, 17y ja 1978, tuohon ensimmäiseen 17y:hyn käytetyt tisleet olivat 74-80 vuosilta josta suurin osa oli 79-80 vuosien kevyesti turpeista "kildaltonia". Morangie odotti vuoteen 2000 jolloin se julkaisi Tenin, syyksi kerrottiin että 1990 tislattu saavutti maagisen kymmenen vuotta täyteen.

Voin vain toistaa sen mitä siellä Ardbegilla kuulin - enkä osaa sanoa miksi olisivat ainakaan suoraan valehdelleet, ehkä vaan tieto oli sitten väärää sielläkin?  

Sanoivat siellä tislaamolla vuonna 2001 tuon tarinan koskien sitä Kildaltonia silloin - olen joskus siitä puhunutkin. Meitä oli kolmen hengen porukka jossa kaksi ammattilaista ja minä läsnä, kun tämä tislaamon rouva Jackie jonka kanssa pääsimme yksityisesti rupattelemaan kertoi että syy miksi Kildaltonia silloin tehtiin, oli se että joku isompi tilaaja oli semmoista savutonta halunnut, ja sitten tämä sama ostaja ei sitä halunnutkaan (oliko se niin että oli mennyt konkurssiin, näin muistelen tarinan menneen) - ja koko pläjäys jäi tislaamon harteille. Hän sanoi että sitten kun tuo 17v. luotiin, haluttiin siihen pistää sitä Kildaltonia "makua pehmentämään" mukaan kun ei oikein oltu keksitty että mitä muutakaan moisella olisi tehty (silloin asenne Kildaltonia kohtaan oli tislaamon väen joukossa yleisesti avoimen halveksuva ja kummeksuva, sen huomasimme - eivät oikein tienneet mihin sen olisi työntänyt). Noh, muistelen että sanoi sitä olevan satoja tynnyreitä.

17v. tuli muistaakseni markkinoilla joskus 1997 lopussa, 1998 alussa - eli hieman ennen kuin itse tislaustoiminta uudelleen aloitettiin? Eli siis nuorin tisle oli tuolta 1980 - 81 vuodelta, ja siihen sekoitettiin vanhempia kamoja mukaan makua antamaan - muistaakseni tislaamon rouvan mukaan vanhin mukana ollut olisi ollut jotain 23 vuotiasta - eli siis vuodelta 1975.  

Joka tapauksessa ymmärsin että heti 1997 kun Glenmorangie oli ostanut tislaamon, oli sillä kova tarve pukata jotain -Beggia ulos rahaa tuomaan ja mainetta taas antamaan. Tuotetta piti moni vanhan polven Beggifani kompromissina juuri tuon pehmeämmän maun takia - johon siis Kildalton oli syypäänä. Kun se ei ollut ihan kova hitti, oli pojilla hirmuinen paine saada ulos se Ardbegille jo perinteeksi aiemmin muodostunut "kymppi" - joka sitten mössäytettiin ulos vuonna 2000 kuten sanoit tällä "Introducing" versiolla.

En usko että odottivat tuon 17v:n saavan niin nihkeää vastaanottoa, se varmaan oli pirunmoinen pettymys. Se, ja toisaalta - halusivat päästä oikeasti eroon tuosta Kildaltonista jollain konstilla kun sitä oli nurkat pullollaan eikä sitä oikein sellaisenaan nähty hienoutena, mutta olipahan tullut kaupan mukana. Eipä pojilla käynyt mielessä että siitä tulisi keräilykamaa...!

Tuosta kympistä rouva sanoi että siihen pistettiin jopa 27 vuotiasta viskiä silloin pieniä määriä, eli vuonna 2000 se tarkoittaisi  '73 vuosikertaa (jos tieto pitäisi noin suunnilleen paikkansa).

-Miksi se ei olisi julkaissut sitä jo aiemmin jos se käytti -70 luvun tavaraa Tenissä?

Tämä nyt on vain spekulaatiota, mutta luulen että joka tapauksessa siellä piti odottaa että tuo vuoden 1990-erä kypsyi kymmenen vuoden ikäänsä, muuten ei olisi viskiä riittänyt mihinkään - ja koko idea oli että PITI SAADA 10v. Ardbeg ulos, jo historiallisista syistä (ja paikkaamaan tuota 17v. julkaisua jota ei silloin muut kuin Murray pahemmin mairitelleet). Kaikki kirjat ja vanhat gurut toitottivat että Ardbeg oli aina ollut parasta 10v. iässä, joten se pisti tietyn luontaisen paineen asiaan myös.

Toinen asia oli se että jos tislaamo halusi maineensa juomantekijänä takaisin, piti tuon kympin olla aika perkeleen hyvää, kun 17vtä oli dissattu kautta rantain heikohkona. Siksi oletin (ja myös tislaamon rouva sanoi näin) että paineet oli valtavat kun kymppiä väsättiin - se oli make it or break it pointti tislaamolle. Näin ollen en kyseenalaistanut itse stooria siitä että siihen pistettiin sitten kaikki voimavarat, jotta tuotos olisi ollut semmoinen Ardbeg josta jengi pitäisi. Näinhän siinä sitten kävikin, onneksi! :-)

-Miksi se olisi laittanut vanhempaa tavaraa kuin 17y:n vanhin tähän koska silloin kyseessä olisi vuodet -72 tai -73 eli 27 tai 28 vuotta vanhaa.
- uskon vakaasti että Intro Ten on ollut lähellä kymmentä ikävuotta kun taasen tämän päivän pullotukset 2006/2007 voivat olla myös siitä 1990 isosta tislauksesta eli huomattavasti vanhempaa, sillä 2007 pullotettu Ten omaa samoja vivahteita kuin ANB.

Kyllähän tuo bulkki tuossa kympissä on aivan varmasti ollut silloin vuonna 2000 kuin nykyäänkin kymmenen vuotta vanhaa - mutta on mahdollista (en väitä siis todeksi, kun voin vain sanoa mitä meille kerrottiin) että siihen alussa uhrattiin enemmän vanhaa kamaa hyvän maun aikaan saamiseksi: Silloin kun eivät selvästikään olleet vielä hiffanneet että tuommoisen vanhan kaman voisi myydä hintaan £500 per pullo ulos! Täytyy muistaa että Ardbeg committeen ekat pullotteet eivät menneet mitenkään vauhdilla kaupaksi - niitä kaupiteltiin useassa committee-makasiinin numerossa vielä ihmisille julkaisun jälkeen - perskule että olin TYPERÄ kun en ostanut semmoista!!  

- Usein nämä pullotukset menevät sekaisin eli edellinen Alliedin pullottama 10y, jota pullotettiin ainakin 1993, mutta mahdollisesti myös pari vuotta myöhemminkin vielä, olivat  sata varmasti vanhempia koska niihin käytettiin (oli siis pakko käyttää) -70 luvun lopun tavaraa.

Mutta kuten sanottua täyttä varmuutta minulla ei ole vaikkakin näiden väitteideni takana vakaasti seisonkin  ;)

Aivan. Näin me silloin tislaamolla juteltiin Jackien ja parin muunkin tekijän kanssa, ja pari asiaa jäi erityisesti mieleen: Vierastivat sitä Kildaltonia ja ihmettelivät vielä 2001 että koskakohan pääsisivät lopullisesti eroon moisesta moskasta, häpeilivät vähän tuota 17v. julkaisua kun se ei ollut mikään suunnaton hitti vaikka osa Ardbegia aiemmin ei-maistaneista siitä pitikin enemmän kuin "liian vahvasta" kympistä, olivat sikaylpeitä kympistään joka oli taas tuhti kunnon Artun kymppinen. Niin, ja odottivat jo silloin innolla että pääsevät pullottamaan vielä paremman kympin itse tislatuista juomista joskus. Nuo muut asiat ovat vain puheiden mukana tullutta kuultua legendaa.

JaRiMi (2.1.2008 15.32.50)

Ja sain vastauksen:

"Moi

Eli eipä tuon sinunkaan kirjoitus soopalta tunnu joten totuus saattaa olla jossain välimaastossa, kirjoituksiemme välillä? Jos haluat  julkaise vaan

ps. 17y julkaistiin jo vuonna -97, siis eka batch"

Joo - oli niin kovia yksityisviestejä Deadwoodin suunnalta että julkaisin siis tämän keskustelun luodin viuhunaa odotellessa...Saas nähdä pääseekö kiinalaisen kautta sikojen safkaksi..

Turvesavu (2.1.2008 19.12.31)

Huh...johan tuli taas melkoinen paketti! Sitä saa kun mister Haamu Deadwoodista ja JaRiMi pääsevät vauhtiin!

Taitaa olla myös niin että tuossa kohtaa kun omistus muuttui ja tislaamo oli kiinni-auki-kiinni legendat muuttuivat matkalla. Se on mielenkiintoista että 17 yo on tislaamolle itselleenkin ollut hieman häpeä, en kyllä itsekään siihen ihastunut mutta ei se silti huono ole vaan erilainen. Taisi olla rima korkealla kun yrittivät pitää tislaamon hengissä. 2007 batch Kymppi ja ANB ovat kieltämättä lähellä toisiaan joten itua siinä jutussa varmasti on että uudempi kymppi olisi vanhempaa kuin vanhempi joka on uudempaa. Eiku...  ;)

Mielenkiintoista että yhdestä aiheesta saadaan näin laajoja pohdintoja aikaiseksi. Kiitos herroille siitä, toivottavasti Haamu ei ammu kovilla.

Turvesavu (2.1.2008 20.22.29)

Ai niin, aiheesta on varmaan tietoa muuallakin mutta kuinka iso tuo 1990 satsi oikein mahtoi ollakaan? Jos se siis oli hieman isompi kuin muut lähivuosien niin kuinka paljon koska siitähän kuitenkin tuli useampi pullote ja ANB:nkin kyljessä lukee että Limited 1990 Release. Mikä siis on Begille tämän vuoden kohdalla "limited"?

POP (10.10.2008 11.52.40 last edit 10.10.2008 11.53.54)

quote[34320D0A080D0E03620 (link)]:
Ai niin, aiheesta on varmaan tietoa muuallakin mutta kuinka iso tuo 1990 satsi oikein mahtoi ollakaan? Jos se siis oli hieman isompi kuin muut lähivuosien niin kuinka paljon koska siitähän kuitenkin tuli useampi pullote ja ANB:nkin kyljessä lukee että Limited 1990 Release. Mikä siis on Begille tämän vuoden kohdalla "limited"?

Vastaaminen hieman venyi ;) ANB:n kohdalla en osaa sanoa pullotus määrää, mutta vuonna 1990 tislaamo tislasi 500 000 litraa (en tiedä onko tämä luku ilmoitettu puhtaana vai oikeana) ja vuosien 89-96 väliselle ajanjaksolle he itse kutsuivat tuota määrää isoksi tai valtavaksi, en tarkkaan muista.

turtsi (10.10.2008 12.49.29)

Nythän on jo varmaan huomattu että Ardbeg shopista tuo ANB on häipynyt pois. Rakkaat naapurimme, ruotsalaisethan on tuota hamstranneet urakalla loppumisen pelossa. Itsekkin koittanut tuota L8 metsästää, kun sitä on jotkut kehunut parhaaksi. Vielä foorumit kuitenkin kertoo että lisää olisi tulossa. Tiedä sitten kuinka paljon...

Linkkiä niille jotka ei tuota ole jo lukeneet:
http://www.spiritofislay.net/warehouse4/viewtopic.php?f=1&t=489

Ard-Begbie (7.10.2010 20.43.26 last edit 7.10.2010 20.46.02)

Ja otsikon viskit voi siis juodakin rinnakkain(aivan niinkuin sitä kukaan ei olisi koskaan tehnyt).

Ten (L6):
T: Mineraalisen merellinen ja mausteinen, makea. Hedelmän, savun ja lääkkeen hieno tasapainoinen ja voimakas paketti. Syvää sitruunasiirapin ja savun paksuutta, joka uudesta Tenistä uupuu. Raikas.
M:  Kirpakka savu. Räyhäkkä, mutta tasapaksu ote. Hedelmä ja toffeisuus hieman tainnoksissa, mutta merellisyys on isoa. Varsin tyypillinen suhteessa muihin Islay-standardeihin.  

17y.o 40%(mini):
T:  Vaimeampi, mutta hienompi tuoksu. Yrttinen ja kevyesti suklaisen antiikkinen tuoksu. Kerrassaan huumava! Kaikkien nyky-Nassien jälkeen on melkein uhohdettu kuinka hieno on hieman kypsempi Ardbeg(ja vanhana). Täyteläinen, voinen, paksu, hienostunut. Kalaa suklaakastikkeessa antiikkikaupan piirongin laatikossa. Ja sitä päärynää...
M:  Kalainen maku. Hedelmäinen ja hieman kevyt suutuntuma. Kynttiläinen vahamaisuus, merellisesti kevyt ja suolainen. Valitettavan vetinen...ainakin tänään.

Vertailut toisiinsa nähden. Ten ehkä maun isouden vuoksi lievä voittajasuosikki. Onkohan Poppeli maistanut 17y.o 43%-versiota? Loisiko tuo 3% ero tarvittavan kikkelin makupuolelle?

POP (9.10.2010 8.16.50)

Nähtävästi kysymys oli minulle? En ole maistanut 43% versiota 17y:stä, mutta se, että -97 pullotettu versio kiinnostaa, tähän on hyvä täsmäase: ensimmäinen Duty Free-versio, josta irtoaa kaksi kärpästä yhdellä iskulla, kun vaan osuu sopivasti joskus kohdalle.

Ard-Begbie (9.10.2010 20.43.06 last edit 9.10.2010 20.45.11)

quote[1F001F4F0 (link)]:
Nähtävästi kysymys oli minulle? En ole maistanut 43% versiota 17y:stä, mutta se, että -97 pullotettu versio kiinnostaa, tähän on hyvä täsmäase: ensimmäinen Duty Free-versio, josta irtoaa kaksi kärpästä yhdellä iskulla, kun vaan osuu sopivasti joskus kohdalle.

Sinulleppa hyvinkin. Ihan kokonaan en pysynyt kärryillä kun hidas pohojaalaanen oon, mutta viittaako kahden kärpäsen taktiikka 3%:n ja 3 desin tuomaan tehokkuuteen? Sopivasti vaan ei taida enää osua kohdalle kuin korkeintaan WA:lla ja sielläkin tämän arvo jo tiedetään...
Tosin en muista senkään lopullista kauppahintaa, muttei voinut olla kaukana 200€:sta. Ja siis yli kahdensadan mielestäni.

POP (10.10.2010 7.26.48)

Ei vaan ensimmäinen Duty Free-versio on 43% ja 1997 pullotettu, toki samalla saa sen 3 desiäkin lisää.