Bowmoria tulollaan

jameli (2.1.2008 23.31.29)

Kauttarantain pitämäni kitinä Alkon toiminnasta Arkadian valikoimien pihtaamisesta suhteen alkaa tuottaa hedelmää ja maahantuojatkin ottavat hiljalleen onkeensa...

Aamupäivällä sain oikeinkin mieltä lämmittävän viestin:

"Helmikuun alkupuolella pitäisi kuitenkin olla saatavilla Bowmore 1995, Douglas
Laingin pullottamana, tilausvalikoiman kautta."

Turvesavu (5.1.2008 19.00.33)

Kas vain, täällä olikin jo juttu tästä aiheesta! Kuulin itse saman huhun tänään ja menin laittamaan toisen viestin samasta aiheesta tuonne kauppojen puolelle kun en huomannut. Eli lisää siis saapunee heti kohta tuohon OMC-putkeen. Vinoble alkaa pikkuhiljaa laajentamaan saamaansa sillanpää-asemaa, kenties...

smoke on the water (5.1.2008 20.47.03)

Valitettavasti vain useat maistamani nuorehkot Indie-Bowmoret ovat olleet suhteellisen tasapaksuja ja mitäänsanomattomia. n.20yo on monesti ollut raja, minkä jälkeen vasta alkaa herkkuja löytymään esim Douglas Laingin pullottamana.
Joten maistamatta ei tule tätä kyllä ostettua, vaikka Bowmorefani olenkin.

Turvesavu (5.1.2008 21.16.29)

No tuokin on kyllä hyvä tietää etukäteen ettei pää märkänä mene taas satimeen. Ei liene kyseisten Bowmore- OMC:iden järkevä hintataso yhtään ihmeellisempi kuin esim. Lapparin? Alle 70 euron hinta-laatusuhde-luokkaan vai?

JaRiMi (5.1.2008 21.39.09)

Joo. Olisi mukavaa saada nimenomaan noita vanhempia pullotteita eri viskeistä Indyiltä joilla niitä on, koska tuota nuorta viskiä on niin paljon muutenkin liikenteessä ja nuo nuoret ovat usein aika mitättömiä.

Ellei tuote satu jostain syystä olemaan erityisen hieno, se ei tule myymään koska sen hintakaan ei tule muodostumaan kilpailukykyiseksi tislaamon omien peruspullotteitten rinnalla.

Oma vahva mielipiteeni on että Indypuolelta ei näitä nuorikkoja kannata tuoda kilpailemaan tislaamon omien perustuotteitten kanssa, vaan pitäisi panostaa nimenomaan iäkkäämpiin erityispullotteisiin. Tästä olen myös puhunut eri maahantuojille.

Ard-Begbie (6.1.2008 11.46.45)

Viime baarikierroksella useita maltaita maistettuamme otimme tilkat OMC Bowmore 10 y.o 50% ja oli todella hyvää. Parempaa kuin esim. 17 y.o jota ensin maistoin. Hedelmäinen eikä tietoakaan tasapaksuudesta(mitä se nyt sitten itse kullekkin tarkoittaa). Odotan ainakin että tämä tuleva alkon Bowmore omc Olisi edes hieman samanlainen joka olisi jo huomattavasti parempi kuin muutamat Islayn peruspullot, mukaanluettuna Bowmore itse! Mutta hintaanhan täkin varmasti hyötynsä lirauttaa.

I.R. (6.1.2008 16.12.12)

quote[Ard-Begbie (link)]:
Viime baarikierroksella useita maltaita maistettuamme otimme tilkat OMC Bowmore 10 y.o 50% ja oli todella hyvää. Parempaa kuin esim. 17 y.o jota ensin maistoin. Hedelmäinen eikä tietoakaan tasapaksuudesta(mitä se nyt sitten itse kullekkin tarkoittaa). Odotan ainakin että tämä tuleva alkon Bowmore omc Olisi edes hieman samanlainen joka olisi jo huomattavasti parempi kuin muutamat Islayn peruspullot, mukaanluettuna Bowmore itse! Mutta hintaanhan täkin varmasti hyötynsä lirauttaa.

OMC-sarjassa ei muistaakseni ole pariin vuoteen julkaistu Bowmorelta muita kymmenvuotiaita kuin c.r. 3078 (d. 6/1996; b. 11/2006; n.o.b. 356), joka on claret-finished (~6 kk punaviinitynnyrissä) ja siksi varsin epätyypillinen. Eli jos maistoit tuota ja tykästyit siihen, ei samaa tyyliä kannata odottaa Alkoon (toivottavasti) ilmestyvältä 12-vuotiaalta OMC-pullotteelta - olipa se sitten bourbon- tai sherry-kypsytetty.

Ard-Begbie (6.1.2008 16.38.27)

quote[I.R. (link)]:

OMC-sarjassa ei muistaakseni ole pariin vuoteen julkaistu Bowmorelta muita kymmenvuotiaita kuin c.r. 3078 (d. 6/1996; b. 11/2006; n.o.b. 356), joka on claret-finished (~6 kk punaviinitynnyrissä) ja siksi varsin epätyypillinen. Eli jos maistoit tuota ja tykästyit siihen, ei samaa tyyliä kannata odottaa Alkoon (toivottavasti) ilmestyvältä 12-vuotiaalta OMC-pullotteelta - olipa se sitten bourbon- tai sherry-kypsytetty.

Hmm...en nyt harmikseni muista finishöintiä mutta jos punaviini tuo viskiin sherrynkaltaista punaisuutta niin tämä ei ollut sitä koska se oli täysin "luonnolisen" värinen. Pitää tutkia asiaa.

I.R. (6.1.2008 16.47.25)

Hmm...en nyt harmikseni muista finishöintiä mutta jos punaviini tuo viskiin sherrynkaltaista punaisuutta niin tämä ei ollut sitä koska se oli täysin "luonnolisen" värinen. Pitää tutkia asiaa.

Ei tuo kovin punaista ole, mutta toki tummempaa kuin mitä pelkästä bourbon-tynnyristä irtoaisi. Sama/eri selviää helposti jo tislaus- ja pullotusajankohdista.

Ard-Begbie (6.1.2008 17.39.58)

Muuten...löytyykö jostain DL:n sivulta lista kaikista OMC-pullotteista? Olen yrittänyt etsiä muttei löydy. Ei edes our complete range-kohdasta josta sen odottaisi löytyvän. Vai onko idiotismini löytänyt uuden ja syvemmän vaihteen.

I.R. (6.1.2008 17.50.37)

Muuten...löytyykö jostain DL:n sivulta lista kaikista OMC-pullotteista? Olen yrittänyt etsiä muttei löydy. Ei edes our complete range-kohdasta josta sen odottaisi löytyvän. Vai onko idiotismini löytänyt uuden ja syvemmän vaihteen.

Valitettavasti ei löydy, vain kulloinkin saatavilla oleva valikoima.

Turvesavu (7.1.2008 20.31.43)

Ei ole idiotismista kysymys vaan äärimmäisen huonosta käytettävyydestä. DL ei todellakaan ole jaotellut informaatiota loogisesti eikä kattavasti. Samaa olen itse kironnut.

JaRiMi (8.1.2008 13.10.32)

Rehellisyyden nimissä en ole löytänyt yhdeltäkään pullottajalta, en indy enkä muilta, listoja kaikista julkaistuista pullotteista. Cadenhead'silla ei ole, ei myöskään Gordon &  Macphaililla, eikä tislaamoillakaan tahdo löytyä.

Olisi muuten hieno palvelu jos olisi!!

Mikko (8.1.2008 21.03.42)

quote[JaRiMi (link)]:
Rehellisyyden nimissä en ole löytänyt yhdeltäkään pullottajalta, en indy enkä muilta, listoja kaikista julkaistuista pullotteista. Cadenhead'silla ei ole, ei myöskään Gordon &  Macphaililla, eikä tislaamoillakaan tahdo löytyä.

Olisi muuten hieno palvelu jos olisi!!

Näin on. Tastingeja puuhatessa on saanut välillä etsiä informaatiota vaikka mistä, eikä sitä vaan löydy. Koskee kaikkia yksityispullottajia.

Pietari (8.1.2008 21.55.01)

Taannoin puheli myös Bowmoren maahantuojan edustaja, että neuvotteluja on käyty Bowmoren kanssa jonkin "erikoispullotteen" tuomisesta Suomeen, mutta asia on vielä kesken. Toivoa sopii...