Ardbegia Ten:n jälkeen

MS940 (3.1.2010 22.19.29)

Uutena harrastajana tutustuin vähän aikaa sitten perus teniin. Pidin pullotteesta kovasti ja aloinkin varovasti mietiskellä mikä muu Ardbeg olisi hinta-laatusuhteeltaan hyvä jatkaa tästä.

Jotain löytämiäni järkevän hintaisia vaihtoehtoja:

Ardbeg 1990 Airigh Nam Beist
Ardbeg 1998 - Almost There
Ardbeg 1998 - Still Young
Ardbeg 1998 / Renaissance
Ardbeg            Blasda
Ardbeg            Uigeadail    

Tuossa ne taisi ollakin.
Blasdasta oon muistaakseni lukenut jotain negatiivisia arvioita.
Jos ajatellaan että ten:stä tykkäisin, mikä saattaisi olla hyvä seuraavaksi..kommentteja?

sähkäri (3.1.2010 23.04.22)

Itse suosittelisin ostamaan noista kaikkia muita paitsi blasdaa, se oli mielestäni heikko esitys, tosin makuasia. Ostovaiheessa kiinnittäisin huomiota siihen mitä vielä on tarjolla, ja minkä aikaa, osahan on ns poistuvia tuotteita, itseasiassa muut paitsi uigeadail. Lisäisin listaan vielä corryvreckanin. Tuskin noista yksikään tuottaa suurta pettymystä. ;)

AndersMorko (4.1.2010 22.39.35 last edit 4.1.2010 22.39.59)

Nuo ovat varmasti kaikki  hyviä, kuten Sähkäri tuossa totesi.
Itse olen myös kaliiberia "aloittelija" ja mielestäni ainakin Uigedailissa on kyllä  hinta-laatu-suhde erityisen kohdillaan.

POP (4.1.2010 22.56.29)

Itse suosisin Tenin jälkeen ANB:tä, L8 koodilla tarjoavat sitä miltä vanhemmat Begit maistuvat, ero varsinkin uuteen Teniin suuri. Sitten maistelisin rinnakkain Still Youngin ja Renen, molemmat 1st fill bourbonista, näkisi makukaaren kehityksen ja jälkkäriksi Uige että Corry rinnakkain. Jos näiden jälkeen tuntuisi, että onpas huipputislaamo, tahtoo lisää, niin vinkkejä annetaan, tarvittaessa ;)

JaRiMi (5.1.2010 9.32.51)

quote[5E415E0E0 (link)]:
Itse suosisin Tenin jälkeen ANB:tä, L8 koodilla tarjoavat sitä miltä vanhemmat Begit maistuvat, ero varsinkin uuteen Teniin suuri.

Kysymys: Onko ANB:n L7 ja L8 erot suuria? Kiinnostaa tietää, kun mulla on muutama näitä L7 pulloja ja yksi L8.

MS940 (5.1.2010 15.34.07)

Kiitoksia vastauksista! Aloittelijoita tässä ollaan ja mieluummin laajaa skaalaa kuin kalliita erikoisuuksia.

Todennäköisesti jatketaan ANB:llä ja ehkä Uigeadaililla. Entäs toi Corryvreckan.. oon katellut, että sen saatavuus taitaa olla vähän kehno nykyään.. Mistä sen tietää tilatessa tuleeko joku pullo uudella vai vanhalla koodilla. Myyvät kai mitä sattuu hyllystä löytymään.

JaRiMi (6.1.2010 13.26.18 last edit 6.1.2010 13.26.34)

quote[143F0C3713375E0 (link)]:
quote[5E415E0E0 (link)]:
Itse suosisin Tenin jälkeen ANB:tä, L8 koodilla tarjoavat sitä miltä vanhemmat Begit maistuvat, ero varsinkin uuteen Teniin suuri.

Kysymys: Onko ANB:n L7 ja L8 erot suuria? Kiinnostaa tietää, kun mulla on muutama näitä L7 pulloja ja yksi L8.

Ymmärsinköhän minä tämän lukemani väärin - eli puhuitkos Pop Tenistä, kun mainitsit tuon L8 koodin? Ymmärsin sen mielessäni niin että ANB L8 olisi jotenkin erilainen, mutta nyt kohdan uudelleen luettuani en ole niin varma menikö oikein..

JaRiMi (6.1.2010 13.27.44)

quote[4B744463676B060 (link)]:
quote[2E305A5753630 (link)]:
....
Mistä sen tietää tilatessa tuleeko joku pullo uudella vai vanhalla koodilla. Myyvät kai mitä sattuu hyllystä löytymään.

Myyjältä voi aina yrittää etukäteen kysyä, ostipa mitä ja mistä hyvänsä.

Varmuuden saa avaamalla (myyjän luvalla) viskin pakkauksen, ja tsekkaamalla laserilla tehty pullotuskoodi putelin takaa alaosasta. Näin siis noissa Ardbegeissa ainakin.

POP (6.1.2010 14.24.28)

Vastataan moneenkin viestiin kerralla, ANB:ssä on takaetiketissä pullotuvuosi, mikä osaltaan helpottaa ostamista ja sitä on pullotettu 2006/2007/2008, uskoisin myyjän kertovan minä vuonna se on pullotettu, ainakin helpommin kuin L koodia etsien. Tarkoitin sillä isolla erolla uuden Tenin (L8 191 ja siitä eteenpäin) vertaamista L8 koodiseen ANB:hen, eroina vanha vs uusi tislaaminen, tynnyripolitiikka, 1st ja 2nd fillien käyttömäärä sekä noin 8 vuoden ikäero!

Kaikki ANB:t on siis tislattu vuonna 1990, en ole itse maistanut rinnakkain L7 ja L8, mutta L8 on yleisesti kehuttu huomattavasti iäkkäämmän oloiseksi kuin muita (L6 tai L7) ANB:tä, ensimmäisen ja viimeisen pullotuksen ero on 3 päivää vajaa 2 vuotta, jos tislauserä on ollut samaa, luulisi tuon ajan tuntuvan viskissäkin, isoin ero L7 ja L8 välillä on miltei 1,5 vuotta, itsellä ei ole tällä hetkellä kuin 5 ANB:tä hyllyssä eli muutama pitäisi hankkia lisää niin pääsisi availemaan rinnakkain, tälläinen olisi mielenkiintoinen L7 058 vs L8 354, tosin täytynee muistaa, että joskus hyvinkin lyhyt "lisä" aika tynnyrissä saattaa muuttaa itse viskiä paljonkin.