Lagavulinin tynnyrit?

MaunoAhonen (18.9.2010 14.33.52)

Minulla on jostain syystä mielikuva, että Lagavulin vaihtoi tynnyrityyppiä joskus vuoden 2000 hujakoilla. En tiedä mistä tuon olen päähäni saanut -liekö Vishnu ilmestynyt unessa- ja nyt en löydä varmistusta asialle enää mistään. Olenko oikeassa?

Nimittäin... jos olen oikeassa, niin kohta on aika ostaa Lagan 16 yo:ta kaapit täyteen. Sen kanssa kun ei voi ottaa riskiä, että tuote muuttuu tai pahimmassa tapauksessa poistuu valikoimasta tyystin.

sähkäri (18.9.2010 17.03.26)

quote[2F03170C0D230A0D0C070C620 (link)]:
Minulla on jostain syystä mielikuva, että Lagavulin vaihtoi tynnyrityyppiä joskus vuoden 2000 hujakoilla. En tiedä mistä tuon olen päähäni saanut -liekö Vishnu ilmestynyt unessa- ja nyt en löydä varmistusta asialle enää mistään. Olenko oikeassa?

Nimittäin... jos olen oikeassa, niin kohta on aika ostaa Lagan 16 yo:ta kaapit täyteen. Sen kanssa kun ei voi ottaa riskiä, että tuote muuttuu tai pahimmassa tapauksessa poistuu valikoimasta tyystin.

Vaihtoi mistä mihin? Mitä tarkoitat tuolla tynnyrityypin vaihdolla? Sitäkö että tynnyreiden valitsija on vaihtunut? Eikös Lagavulin ole kypsyttänyt valtaosan viskistään aina ex-bourbon tynnyreissä, näin olen ainakin luullut?  

Ard-Begbie (19.9.2010 11.45.00 last edit 19.9.2010 11.45.42)

quote[09160B024E0E0217170A630 (link)]:
quote[2F03170C0D230A0D0C070C620 (link)]:

Vaihtoi mistä mihin? Mitä tarkoitat tuolla tynnyrityypin vaihdolla? Sitäkö että tynnyreiden valitsija on vaihtunut? Eikös Lagavulin ole kypsyttänyt valtaosan viskistään aina ex-bourbon tynnyreissä, näin olen ainakin luullut?  

En muista missä ketjussa tätä ihmettelin, mutta Murray sanoi kirjassaan Complete book of whisky fenoli määrän tippuvan radikaalisti samoihin aikoihin. Tiedä sitten onko näin käynyt, mutta toivottavasti ei ala tulla löysää Lagaa kauppoihin kohtapuolin. Muistelitkohan tätä, MA?

MaunoAhonen (20.9.2010 7.32.10)

quote[38273A337F3F3326263B520 (link)]:

En tietänyt itsekään mitä tarkoitin, ja yritin justiinsa kysyä onko tuo takaraivossa häiritsevä mielikuva jostain peräisin. Vai olisiko mahdollisesti niin, että alitajunta vain huijaa minut hamstraamaan Lagaa.

En ilmeisesti vielä ole (täysin) sekoamassa. Mielikuvani oli Malt Maniac #1 Heuvelilta peräisin (ja lienee luotettava tieto). Tässä lyhyt lainaus:

Lagavulin switched to maturation in
100% bourbon casks in the late 1990's. If they continue to carry
a 16yo expression in their portfolio, we schould see a change in
profile starting around the year 2015 - maybe even sooner. It's
to be expected that the profile will move to the more 'bourbony'
style of the 12yo Cask Strength version that was first released
in 2002.

Pelastautukoon ken voi, minä ainakin menen ja ostan Tallinnan tyhjäksi Lagavulinista.

Huomionarvoinen asia tuo fenolimäärän tippuminen, senkin vielä ihmisen kiusaksi tekevät. Ard-Begbielle kuitenkin vilpitön kiitos havainnosta.

Whisky (20.9.2010 7.46.28)

Aika pieni on kyllä mielestäni aina ollut sherrykypsytetyn Lagan osuus 16-vuotiaassa ja tislaamolla on omien tietojeni mukaan lähes aina kyllä menty bourbon-painotteisesti. Toki poikkeuksen tekee DE-versio.

16-vuotiaan värikin on lähinnä karamelliväriä. Voin toki yrittää vielä kysellä "mualimalta" mikä on meininki.

POP (20.9.2010 8.38.08 last edit 20.9.2010 10.13.32)

Koska en ole Lagan ystävä ollut koskaan, niin en ole kyseiseen tislaamoon perehtynyt syvemmin. Mitä tulee fenolipitoisuuden tippumiseen niin ainakin se on 2000-luvulla ollut keskiarvolla 35ppm eli sama kuin Caol Ilalla ja uskoisin se olevan täysin identtistä koska molemmat ovat Diageon, mallas tulee Port Elleniltä ja on Optic lajiketta. Mitä fenoli pitoisuus on ollut sitten aiemmin, niin en tiedä.

Mitä tulee tynnyreihin, niin Lagahan käyttää 3rd fill bourboneita sen miltei 100% tynnyreistään (250 litran hoggieta, jotka kootaan Skotlannissa uudestaan, täyttäen ensiksi grainviskillä, sitten mallasviskillä ja tämän jälkeen vasta Lagalla.) ja sherrytynnyreitä on vain "oddcasks" kuten jossain vaiheessa Begilläkin oli/on.

Suurin muutos taisi Lagan 16y:ssä tapahtua samoihin aikoihin kun etiketistä poistui "White Horse" muuttuen "Port Elleniksi" vuoden 2000 tienoilla.

Whisky (20.9.2010 9.55.24)

POPille kiitokset selvennyksestä. Tämä siis aika lailla vahvisti epäilyt oikeaksi. Lagavulin kun ei itsellänikään kuulu niihin ehdottomiin lemppareihin, niin hamstraamisen tarvettakaan tuskin tulee.

MaunoAhonen (20.9.2010 10.24.35)

Minulle Lagavulin on ehdoton suosikki ja siihen liittyy vielä muistojakin. Sitäpaitsi Laga sai minut kääntämään takkini savuisten/turpeisten viskien suhteen. Hamstraamaan siis.

Kiitos kommenteista. Ja erityiskiitos POP:lle selostuksesta 3rd fill caskeista, muu oli sentään minulle poloisellekin tuttua.

JaRiMi (20.9.2010 11.42.02)

quote[6C736C3C0 (link)]:

Suurin muutos taisi Lagan 16y:ssä tapahtua samoihin aikoihin kun etiketistä poistui "White Horse" muuttuen "Port Elleniksi" vuoden 2000 tienoilla.

100% asiaa - ja tämän muutoksen myös "maistoi" eli jotakin tehtiin juomalle, kun sen tuhti savuisuus hieman hävisi muistikuvien mukaan.

Whisky (21.9.2010 7.31.50)

quote[7A5162597D59300 (link)]:
quote[6C736C3C0 (link)]:

100% asiaa - ja tämän muutoksen myös "maistoi" eli jotakin tehtiin juomalle, kun sen tuhti savuisuus hieman hävisi muistikuvien mukaan.

Vaihtoivatko samaan aikaan paikkaa, josta maltaat hankitaan?

Eat P (21.9.2010 8.05.02)

quote[7D42435941532A0 (link)]:

Kyllä maltaat on varmaan tullut Port Ellen Maltingssilta sen jälkeen kun oma lattiamallastus loppui joskus ´70 luvulla, olikohan ´74 ?

POP (21.9.2010 9.02.10)

quote[5074614A45150 (link)]:
quote[7D42435941532A0 (link)]:

Kyllä maltaat on varmaan tullut Port Ellen Maltingssilta sen jälkeen kun oma lattiamallastus loppui joskus ´70 luvulla, olikohan ´74 ?

Tarkoitin tuolla -99/00 tapahtuneella muutoksella juurikin viskin makuprofiilia WH/PE. Eli muutos on tapahtunut 80-luvun alussa tai sitten vattaus on muuttunut tai molemmat.

smoke on the water (23.9.2010 7.03.03 last edit 23.9.2010 7.04.07)

Kiusataan taas yhdellä blugilinkillä, kun aiheen innoittamana pari Lagan versiota lasissa pyörähti:
http://smokeonthewater-fin.blogspot.com/2010/09/2-x-lagavulin-16-yo.html