Talisker ´81

Eat P (10.11.2006 16.15.04)

Korkataan tääläkin tämä Skye osasto. Siis paras tähän mennessä maistamani Talisker. Ei paljon selityksiä kaipaa :)

pere (11.11.2006 2.00.46)

Samaa mieltä, parasta Taliskeria mitä on vastaan tullut. Voitaa toisen 20yo:n (58,8%) mennen tullen. Tätä näyttäisi saavan whiskyauctionista reiluun 160e:oon pullo tällä hetkellä, saa nähdä kestääkö hinta huomiseen...

I.R. (23.11.2006 13.17.36)

quote[Al Swearengen (link)]:
Tuosta videosta vielä eli se on tehty aikaan jolloin CM-sarjan original six oli vielä nelonen. Arvauksia mitkä kolme muuta silloin oli mukana Taliskerin lisäksi?

Hienoa, että täällä joutuu välillä hieromaan älynystyröitään. Ainakin Glenkinchie ja Cragganmore ovat olleet mukana alusta lähtien. Lagavulin tuli vasta reilusti 1990-luvun puolella. Dalwhinnie puolestaan taisi ehtiä ennen Obania myyntiin; samaan aikaan ne lienee kuitenkin sarjaan hyväksytty. (?)

pere (23.11.2006 13.26.16)

Voisin veikata Dalwhinnietä, Glenkinchietä ja Obania. Perusteena esimerksiksi se, että en keksi muutakaan syytä Obanin mukanaololle, kuin että se on ollut siellä ennen muita nykyisiä.

Ja kai tässä joku kompa on pakko olla tässä kysymyksessä, siksi jätin Lagan pois :)

pere (23.11.2006 13.28.46)

quote[I.R. (link)]:
Hienoa, että täällä joutuu välillä hieromaan älynystyröitään. Ainakin Glenkinchie ja Cragganmore ovat olleet mukana alusta lähtien. Lagavulin tuli vasta reilusti 1990-luvun puolella. Dalwhinnie puolestaan taisi ehtiä ennen Obania myyntiin; samaan aikaan ne lienee kuitenkin sarjaan hyväksytty. (?)

Muistelisin jostakin lukeneeni, että Oban tuli mukaan 1990, mutta en sitten tiedä milloin Dalwhinnie. Eikös tuo sarja perustettu 1989 tai 1988?

I.R. (23.11.2006 13.33.58)

quote[pere (link)]:
Eikös tuo sarja perustettu 1989 tai 1988?

Taisi olla jo 1987.

MrBeam (12.8.2008 6.36.34)

Että 62%? Väittäisin, että korkeintaan 61,5. Tottapa se on tuo 20 vuotta sherrytynskässä, mikä saa aikaan korkean alkoholiprosentin yllättävän vähäisen häirinnän maistelussa. Ei tätä tosin ilman vesilisää kovin isoja hörppyjä pystynyt ottamaan, jos yritti pitempään suussa huljutella. Ilman tarkempia erittelyjä varsin kiintoisa viski, jonka jälkimaku oli omaa luokkaansa. Vaatisi läheisempää tuttavuutta, sellaisen 70 cl:n verran.

MrBeam (9.1.2009 9.28.39)

PLOP kuului näiltäkin osin eilisiltana. Edellisen maisteluni tein hieman epämääräisessä mielentilassa ja hälinäolosuhteissa, mutta yllättävän samanoloinen kokemus oli eilinen ajokunnossa suoritettu kaulanvajennus oman sohvan nurkassa. Sherryn tuomat aromit ja maut jyräävät Taliskerin totutun luonteen yli, joka myöhemmin ehkä löytyy, ehkä ei. Maussa 62% ei todellakaan häiritse, kun malttaa pitää kertasiemaisun järkevän kokoisena. Paremmin toimi kuin syksyn ensimmäinen kerta 65-prosenttista Family Cask Sherry-Glenfarclasia. Se onkin jo etukäteen odotettava tilanne, kun nämä kaksi tulen rinnan maistamaan joskus myöhemmin, mutta sitä ennen täytyy Talisker-pulloon saada enemmän ilmaa ja sille aikaa vaikuttaa.

JaRiMi (9.1.2009 10.03.03 last edit 9.1.2009 10.03.30)

Omat maistelunuottini koskien tätä Taliskeria löytyvät tästä http://www.viskikaappi.net/yabb2/YaBB.pl?num=1155845068/1320#1320 ketjusta.

Taliskeriksi tunnistin makumaailmasta ainakin tällä kertaa, oli siinä tuo tuttu ja muista poikkeava pippurisuus ja turvettakin tulee ihan mukavasti. Toki sherrytynnyrikypsytys tekee juomasta varsin erilaisen kuin esim. puhtaasti ex-Bourbontynnyreissä kypsytetyn Taliskerin - ja hyvä niin, ei ole ollut mikään loppuunkaluttu 4th refill sherrycask kyseessä ainakaan.

On puhtaasti makuasia pitääkö sherrykypsytetyistä viskeistä ylipäänsä, vaiko vain bourbontynnyrikypsytyksen saaneista - itse pidän molemmista, mutta joskus tuo sherrykypsytys tuo viskiin varsin upeita sävyjä peittämättä sen muita ulottuvuuksia: Näin on minusta tässä Taliskerin tapauksessa käynyt.

Macallan lienee paras esimerkki taas sitten viskistä jonka olemus ilman sherrykypsytystä on ollut lähes poikkeuksetta pettymys.  

MrBeam (9.1.2009 10.42.38)

Minähän luin JaRiMin nuotit ennen kuin omani kirjailin ja pienet erot tietty kiihottivat omieni julkaisua. ;) Osaatko muuten sanoa kuinka kauan pullo, josta maistoit oli ollut auki ja missä oli pinnan taso? Nimittäin, vaikka "maistelin" tätä loppukesästä melkein "tukka silmillä", löysin siitä silloin enemmän tislaamon tyyliä kuin nyt juuri korkatusta. Kyseessä taisi tuolloin olla enemmän hengitellyt yksilö.

Jäi mainitsematta, että reilun tunnin seisotuksen jälkeen havaitsin tuoksussa eilettäin varsin selvästi (ei pippuria vaan) basilikaa ja muutenkin yrttisyyttä. Ja se, että ainakin toistaiseksi pidän 1981:stä parempana kuin refill-tynnyreistä kasattua 1982:sta. Sekin päivä koittaa, kun nuo kaksi pannaan viivalle.

POP (10.1.2009 9.16.47)

quote[013E0E292D214C0 (link)]:
Ja se, että ainakin toistaiseksi pidän 1981:stä parempana kuin refill-tynnyreistä kasattua 1982:sta. Sekin päivä koittaa, kun nuo kaksi pannaan viivalle.

-82 refillin ymmärtää hyvin, 20 vuotta firstfill bourbonissa ei välttämättä toimi monenkaan tislaamon kohdalla vaan tynnyrin tuotoksena tulee "ylivoimakas", toisaalta näin voi käydä myös sherrynkin kanssa, tosin yleensä näistä viskeistä käytetään nimikettä "sherrymonsteri", mutten ole törmännyt vastaavaan nimikkeeseen bourbonin osalta. -82 Talisker on ihan jees, mutta tyystin erilainen kuin -81, tuota -82 saa vielä alta satasen kun -81 joutunee maksamaan tuplasti tai triplasti enemmän.

MrBeam (12.1.2009 6.54.58)

quote[7B647B2B0 (link)]:
...20 vuotta firstfill bourbonissa ei välttämättä toimi monenkaan tislaamon kohdalla vaan tynnyrin tuotoksena tulee "ylivoimakas", toisaalta näin voi käydä myös sherrynkin kanssa, tosin yleensä näistä viskeistä käytetään nimikettä "sherrymonsteri", mutten ole törmännyt vastaavaan nimikkeeseen bourbonin osalta...

Miksiköhän juuri minä haluaisin päästä tuollaisia bourbonmonstereita kokeilemaan? Vinkkejä?

JaRiMi (12.1.2009 13.50.09 last edit 12.1.2009 13.50.43)

quote[0639092E2A264B0 (link)]:
quote[7B647B2B0 (link)]:
...20 vuotta firstfill bourbonissa ei välttämättä toimi monenkaan tislaamon kohdalla vaan tynnyrin tuotoksena tulee "ylivoimakas", toisaalta näin voi käydä myös sherrynkin kanssa, tosin yleensä näistä viskeistä käytetään nimikettä "sherrymonsteri", mutten ole törmännyt vastaavaan nimikkeeseen bourbonin osalta...

Miksiköhän juuri minä haluaisin päästä tuollaisia bourbonmonstereita kokeilemaan? Vinkkejä?

Vastarannan kiiski tulee mieleen...ihan hyvässä mielessä siis..! Tai sitten et itse asiassa pidä Skottiviskistä, vaan Bourbonista.

;D

MrBeam (13.1.2009 7.50.28 last edit 13.1.2009 7.52.36)

quote[62497A416541280 (link)]:
quote[0639092E2A264B0 (link)]:

Vastarannan kiiski tulee mieleen...ihan hyvässä mielessä siis..! Tai sitten et itse asiassa pidä Skottiviskistä, vaan Bourbonista.

;D

Vastarannan kiiskeyden tunnustan, enkä sitä häpeile. Ja kuten hyvin tiedät, pidän molemmista. :)
Vinkeillä en tarkoittanut miksi haluaisin, vaan ajattelin mitä niitä bourbonmonstereita voisi olla, kuten tiesit senkin.

JaRiMi (13.1.2009 19.26.17)

quote[0D320225212D400 (link)]:

Vastarannan kiiskeyden tunnustan, enkä sitä häpeile. Ja kuten hyvin tiedät, pidän molemmista. :)
Vinkeillä en tarkoittanut miksi haluaisin, vaan ajattelin mitä niitä bourbonmonstereita voisi olla, kuten tiesit senkin.

Hmm, pakko sanoa että jos noin ajattelet, niin olet väärässä minun kirjoitukseni motiivin suhteen.

Usko tai älä, itse käsitin tekstisi ihan aidosti ja ehkä hieman naiivisti kirjaimellisesti juuri niin kuin se minusta oli kirjoitettu - eli ymmärsin että pyysit (muita) spekuloimaan /kommentoimaan syitä siihen miksi sinua kiinnostavat juuri nämä todella voimakkaan Bourbontynnyrikypsytyksen saaneet viskit (esim. voimakkaan sherryisten viskien sijasta).

Myönnän toki ehdottaneeni hieman ilkikurisesti syyksi tietynlaista itsetarkoituksellista valtavirrasta poikkeamista, mutta sekin oli huumoriksi tarkoitettu kieli poskella heitto (joka johtui aiemmin kirjoituksissasi havaitsemistani "anti-mainstream" sävyistä sekä pienestä "väitänpä vastaan ihan vain väittelyn takia" sävystä. Nämä olen itse ainakin tulkinnut tarkoituksellisiksi, hieman provokatiivisiksi tavoiksesi luoda keskustelua eri asioista (joka sinänsä voi olla ihan positiivistakin, kunhan keskustelu ei mene turhaksi eipäs-juupas vänkäämiseksi).  

Joka tapauksessa suurimmat pahoitteluni jos koit kommenttini sävyn mitenkään loukkaavaksi - se ei todellakaan ollut tarkoitukseni.

MrBeam (14.1.2009 10.08.23)

Viimeinen offtopic-viesti minulta tähän ketjuun.
1) En todellakaan loukkaantunut.
2) En tippaakaan.
3) En edes vähän.
4) Vastauksen kysymykseen "miksi haluaisin" tiesin toki ja pidin itsestään selvänä, että kirjoituksiani lukeneet tuntevat bourbon-myönteisyyteni.
5) Anti-mainstreamiläisyyteni on vain vähän itsetarkoituksellista. Ennemminkin niin, että kun olen mainstreamin mukana, en vain jaksa kirjoitella että "Juu juu, niin minäkin." Minusta niitä kirjoituksia on tarpeeksi muutenkin. Enemmän kuin oikeassa olet siinä, että kun sitten (usein) olen eri mieltä, tykkään hieman ravistella pakkaa ja (usein) liioittelenkin omaa kantaani. Hyvä jos se saa aikaan keskustelua tai edes ajattelua jonkun lukijan päässä. Väkisinkin joku saattaa näitten vuoksi minuun "??ttuuntua", en tarkoita sinua JaRiMi. Mutta mieluummin niin, kuin että myötäilisin mainstreamiä vastoin omaa arvomaailmaani ja mielipiteitäni.
6) En loukkaantunut.

sähkäri (17.1.2009 10.53.00 last edit 17.1.2009 10.54.08)

quote[596656717579140 (link)]:
quote[7B647B2B0 (link)]:

Kannattaisi varmaan testata kentucky gentleman, aivan loistavaa evästä ;D, tai old dignity ja nimen omaan se vanhempi dignity ;). Todellisia monstereita.
Mutta itse taliskeriin, se on kyllä todella loistavaa. Ihan aikuisten oikeasti.

POP (17.1.2009 17.56.22)

Ainakin itse tajusin Herra Beamin pointin välittömästi, joka selviää aika helposti lukemalla hänen kirjoittamia viestejä. Selvennykseksi sähkärille, ettei jää väärää kuvaa leijumaan, niin tarkoitin sherry/bourbon-monsteri jutussa vain kypsytystynnyreitä, enkä bourbonia bourbonina.

sähkäri (17.1.2009 18.44.17)

quote[110E11410 (link)]:
Ainakin itse tajusin Herra Beamin pointin välittömästi, joka selviää aika helposti lukemalla hänen kirjoittamia viestejä. Selvennykseksi sähkärille, ettei jää väärää kuvaa leijumaan, niin tarkoitin sherry/bourbon-monsteri jutussa vain kypsytystynnyreitä, enkä bourbonia bourbonina.

Itse asiassa eipä jäänyt minullekaan epäselväksi mistä oli kyse, mutta en vain voinut vastustaa kiusausta pistää viestiä. Onhan kuitenkin kyse melkoisista "monstereista", joskaan ei ehkä hyvässä mielessä.

MrBeam (10.2.2009 10.03.41)

quote[487747606468050 (link)]:
... ainakin toistaiseksi pidän 1981:stä parempana kuin refill-tynnyreistä kasattua 1982:sta. Sekin päivä koittaa, kun nuo kaksi pannaan viivalle.

Eilen panin. 1982 on korkattu huhti/toukokuulla viime vuonna ja 1981 reilu kuukausi takaperin. Hieman epäreilu vertailu siis kyseessä. Nimittäin rinnan maisteltuna 1982 oli sittenkin parempi. Kovasti se on pehmennyt ajan kanssa ja tuntui erinomaiselta maustesavuherkulta. 1981 maistui tulisemmalle, mutta sherry-alkoholiyhdistelmällään ainakin eilen aavistuksen pistävälle. Jälkimaussa 1981 vei pitemmän korren, sen ollessa pitempi ja toisaalta tulisuus hiipui nielaisun jälkeen nautittavammalle tasolle kuin suussa. Edellä mainittu voi kuulostaa siltä, etten nyt olisikaan enää pitänyt 1981:stä. Pidin kyllä paljonkin, mutta paremmalleen sekään ei nyt mitään voinut.

Kaikkein parasta oli kuitenkin Talisker Pink Single Malt 20yo MrB Edition, joka syntyi session lopulla 50-50 suhteella näistä kahdesta ja mukaan loraus vettä, jolla prosentit pudotettiin arviolta hieman alle 50:n. Kuin parannettu painos 18-vuotiaasta!