Talisker 57º North (NAS)

I.R. (11.3.2008 9.50.39 last edit 11.3.2008 9.53.39)

Ravintolamaistelussa oli eilen parinkin annoksen verran Taliskerin uusi "tynnyrivahvuinen" (57 %) travel retail -pullote. Ikämerkintää ei tosiaan ole. Vielä varmistamattomien tietojen mukaan suurin osa tähän käytetyistä viskeistä olisi alle 10-vuotiaita, mutta toisaalta joukkoon väitetään sekoitetun jonkin verran parikymppisiäkin tisleitä. Vaikuttaa siis samantyyppiseltä konseptilta kuin Aberlour a'bunadh, Ardbeg Uigeadail, Longrow CV ja muutamat muut. Ei kuitenkaan tunnu lainkaan turhalta lisäykseltä, sillä nuorehkoa Taliskeria ei näin vahvana ole ollut yleisesti saatavilla.

Tuoksu on syvän savuinen mutta samalla oudosti sitrusmaisen raikas. Sitrus ei nyt tarkoita sitruunaa tai erityistä kirpeyttä, vaan pikemmin appelsiinia, appelsiinin kuorta ja hetkittäin jopa mandariinimaista makeutta. Taliskermainen savu ikään kuin suodattuu tämän sitruksen läpi eikä iske ollenkaan niin intensiivisesti kuin OB 10 yo:ssa (45,8 %).

Pienen seisottamisen jälkeen alkoholi antaa kielellä periksi, ja esiin tulee sama appelsiinihuntu kuin tuoksussa. Tunnistettava Talisker mutta vailla minkäänlaista vulkaanisuutta. Ei silti niin hienostuneen kuivunut kuin OB 18 yo (45,8 %). Ja kaikki "yty" todella suodattuu läpi sellaisen happamuuden ja makeuden kombinaation, jollaista en ole mistään aiemmin maistamastani Taliskerista löytänyt. Nuoruus (tai ainakin nuoren viskin suuri osuus) paljastuu jälkimaussa, joka ei ole kovin pitkä.

Vesilisällä tuoksusta häviää suurin osa potkusta, ja appelsiini tulee yhä selkeämmin esiin. Maussa ei vielä parilla tilkalla tapahdu juurikaan muutosta.

Pääsee ilman muuta omalle hankintalistalleni. Hinta liikkuu samoissa lukemissa kuin 18 yo:n (laivoilla kuulemma noin 60 €). Vertailussa täytyy kuitenkin ottaa huomioon pullokoko, joka 57:ssä on yksinomaan täysi litra.

smn (26.3.2008 12.35.32 last edit 26.3.2008 12.35.53)

Olen nyt muutamaan otteeseen tätä maistellut ja hyväähän se on mutta yllättävällä tavalla erilaista. Savua on mutta tavallisen Taliskerin pippurisuudesta ei tietoakaan. Tilalla on hedelmäistä pehmeyttä. Muistikuvieni mukaan tällä olisi jonkinlaista yhtymäkohtaa 18-vuotiaaseen.

POP (12.6.2008 20.28.49)

Kyseinen Nortti lasissa mistä kiitos Eat P:lle, tuolle suurelle Taliskerin ystävälle. Tuoksu on yllättävän raikas ja kirpeä, näiden alta löytynee savua, maku alkuun todella makea, alkoholinen ja suuhun jää nuoren tunkkaisen turpeen maku esittämään puuttuvaa jälkimakua. Mieleen tuli heti Laphroaigin uusin FoL/FeisIle-pullo, nuori, keskeneräinen tuotos, joten kyseiselle Norttonille ei ole tilaa minun tallissani.

viskisieppo (16.6.2008 13.28.50)

Tuli maisteltua tätä menneellä viikolla. Eipä ollut pöllömpää, täytyy kaapata pottu mukaan kun tulee vastaan. Erillainen Talisker kieltämättä, yllätyin pippurin puutteesta jota oletin löytyvän tästä. Itse en ainakaan löytänyt yhtäläisyyksiä 18-vuotiaaseen, josta löytyy pippuria ja jälkimakua vaikka Norttiin lainattavaksi. Mutta tarviiko kaikista löytyä ne samat ominaisuudet, eiköhän tälle nuorelle Taliskerille löydy ne omat kannattajansa. Hyvää se ainakin on.

smoke on the water (16.6.2008 14.44.47)

Tuli myös tämä maistettua taannoin ja ei ollut minun juoma. (vaan Iit Piin, thanks). Kertamaistaminen ritti ja litra tätä kotona olisikin jo pahemman sortin ongelmajätettä. No, Taliskerfanit tykkää, kai.

caeklund (9.9.2008 14.03.56)

Pullollinen tarttui matkaan jokin aika sitten. Parin maistelun jälkeen ei kyllä ole kauheasti kolahtanut. Luonne jotenkin puuttuu, tuntuu että kaikki särmät on hiottu pois ja runkokin on jäänyt hieman ohueksi. Alkoholia on vähintään riittävästi. Vesikään ei kauheasti auta. Pettymys :(

Hakkis (9.10.2008 16.05.27)

Hmm, itsellä kaksijakoinen mielipide. Olen (vanhan) perus Taliskerin suuri ystävä, mutta juuri Taliskerin ystävyyden pohjalta tämä ei kolahda. Jotenkin puuttuu juuri ne särmät ja räjähtävyys suussa mitä kaipaan. Ehkä puuttuvaa räjähtävyyttä on haettu korkealla alkoholipitoisuudella, mutta huonolla lopputuloksella minusta.

Mutta kun maistelen viskiä omana itsenään niin se toimii jotensakin paremmin. En siis vertaa siihen kymppiin. Ei se yksinäänkään minulla nouse "unohtumattomien" luokkaan, mutta ei se ongelmajätteeksikään minulla mene. Ihan kelvollinen "iltamyssy" tai (huonon) tv-ohjelman parantaja  ;)

MrBeam (23.12.2008 8.31.03)

Vasta avatusta pullosta ensituntumat ja pidin parempana kuin odotin nuoren CS-Taliskerin olevan. Vahvuudestaan huolimatta maistui yllättävän pehmeälle, mukana hieman tulta ja vähän savua. Tislaamosta olisi hyvin vaikea erehtyä sokkomaistelussakaan (uskallan väittää). Kympin maistamisesta on aikaa, mutta kyllä tämä minun suussani oli hyvin samanoloinen kuin muistelen sen olleen. Sitä olen maistellut 2005-2007 pullotettuja. Vai kuinka vanhaan Taliskeriin Hakkis tuossa viittaa?

Nyt vain , ettei tähän ilmaantumisen seurauksena ilmaannu liikaa alkoholisuutta ja kuivuutta.

Hakkis (23.12.2008 13.41.50)

quote[497646616569040 (link)]:
Sitä olen maistellut 2005-2007 pullotettuja. Vai kuinka vanhaan Taliskeriin Hakkis tuossa viittaa?

Viittasin ainakin kahden/kolmen etiketin takaiseen peruskymppiin. Mennään siis -90 luvun ihan lopulla tai 2000 luvun alkuihin. Muistikirja ei ole nyt mukana vaan rauhoittuu joulun viettoon, joten en voi tarkistaa tarkemmin (joku varmasti voi tarkentaa aikaa). Taliskerin muuttumisesta oli jo aiemmin keskustelua jossain ketjussa, mutta en nyt löytänyt sitä mistään. Siinä oli yleisesti keskustelua miten Taliskerin mm. pippurisuus on vuosien saatossa vähentynyt. Viittasin siis tuonne saakka. Toki nykyinen kymppi on oikein erinomaista edelleen, mutta oma muistikuva tuosta hitusen vanhemmasta on vain parempi (tai aika kultaa muistot).

mja (21.4.2012 15.20.35)

Pari kertaa olen tätä aikisemminkin maistanut, mutta omasta pullosta kaikessa rauhassa eilen vasta ensimmäistä kertaa. Taliskerit ovat minulle suuri mysteeri. Pippurinen kymppi on loistava ja 25 yo on yksi kautta aikain minua eniten miellyttäneistä viskeistä. 18 yo on kyllä hieno mutta ei ollenkaan niin persoonallinen kuin 10 yo. Tästä 57 Northista en oikein saa otetta. Makua on vähän samaan tapaan liikaa kuin Ardbegin Uigeadailissa, mutta kokonaisuus ei ole ihan tasapainossa. Välillä luulen että pippuriakin löytyy, mutta välillä taas ei. Tämä on myös niitä harvoja viskejä johon tekee mieli lisätä vettä. Ja vesi toimii. Yksiulotteisen turvesavun alta nousee pehmeää hedelmää.

mja (5.8.2012 6.44.50 last edit 5.8.2012 6.46.34)

Nyt on tämän kanssa taisteltu tosissaan jo useampi kuukausi, enkä edelleenkään tajua yhtään, mitä ihmettä Taliskerilla on ajateltu, kun tällainen tuote on luotu. Yritin olla avoin ja positiivinen, mutta nyt on jo pakko myöntää, että tämä on yksi vastenmielisimmistä viskeistä mitä on tullut "laatumerkeiltä" vastaan pitkään aikaan. Ainoa positiivinen asia oli, että tätä irvistellessä keksin uuden tavan tutkia veden vaikutusta viskiin: monta lasia käyttöön ja sama viski kattaukseen eri määrällä vettä ja aloitetaan maistelu loivimmasta. Suosittelen menetelmän kokeilemista tiukimpien CS tuotteiden kanssa.

Olli (5.8.2012 10.10.38)

quote[53545F3E0 (link)]:
Nyt on tämän kanssa taisteltu tosissaan jo useampi kuukausi, enkä edelleenkään tajua yhtään, mitä ihmettä Taliskerilla on ajateltu, kun tällainen tuote on luotu. Yritin olla avoin ja positiivinen, mutta nyt on jo pakko myöntää, että tämä on yksi vastenmielisimmistä viskeistä mitä on tullut "laatumerkeiltä" vastaan pitkään aikaan. Ainoa positiivinen asia oli, että tätä irvistellessä keksin uuden tavan tutkia veden vaikutusta viskiin: monta lasia käyttöön ja sama viski kattaukseen eri määrällä vettä ja aloitetaan maistelu loivimmasta. Suosittelen menetelmän kokeilemista tiukimpien CS tuotteiden kanssa.

Osaatko kertoa sanallisesti mikä viskistä tekee niin vastenmielisen? Yleisesti, ainakin itse teen niin, että maistelu aloitetaan ilman vettä ja sen jälkeen lisätään vettä tarpeen mukaan - jokaisella on omat tapansa.

Itse en ole huomannut mitään erityisen vastenmielistä ko juomassa, pippuria ja Taliskerille tyypillistä vulkaanista makua sekä sitrushedelmiä näin äkkiseltään kun muistelen. Pitänee tarkistaa illalla oliko näin. Mielestäni tämä sopii aivan mainiosti Taliskerin valikoimaan.

mja (5.8.2012 11.50.08 last edit 5.8.2012 11.51.40)

quote[5E7D7D78110 (link)]:
quote[53545F3E0 (link)]:

Osaatko kertoa sanallisesti mikä viskistä tekee niin vastenmielisen? Yleisesti, ainakin itse teen niin, että maistelu aloitetaan ilman vettä ja sen jälkeen lisätään vettä tarpeen mukaan - jokaisella on omat tapansa.

Itse en ole huomannut mitään erityisen vastenmielistä ko juomassa, pippuria ja Taliskerille tyypillistä vulkaanista makua sekä sitrushedelmiä näin äkkiseltään kun muistelen. Pitänee tarkistaa illalla oliko näin. Mielestäni tämä sopii aivan mainiosti Taliskerin valikoimaan.

Veden lisäämisestä ensin. Jep. Normaalitapa on tottakai maistaa ensin ja lisätä sitten mahdollisesti vettä. Tämän kanssa keksin vain tehdä toisinpäin, kun vettä ei saa lasista pois. Ihan mielenkkiintoista.

Mitä vastenmielisyyteen tulee, niin nuottien mukaan Taliskerina kaikki on kunnossa eli löytyy merta ja sitrusta ja jotain epämääräistä pippuriakin. Kai se "pippuri" on tässä se mikä minulle ei toimi ollenkaan. Se ei ole mustaapippuria eikä oikein chiliäkään, vaan jotain mikä minulla vaan laittaa koko viskin tukkoon. Aluksi tuntuu, että viski on monipuolinen ja runsas, mutta tuon ummehtuneen pippurisuuden takia en pääse makuihin kiinni. Vesi auttaa vähän, mutta ei vaan kokonaisuutena toimi ollenkaan minulla.

smn (15.8.2012 11.09.43 last edit 15.8.2012 11.11.35)

quote[7D7A71100 (link)]:

Mitä vastenmielisyyteen tulee, niin nuottien mukaan Taliskerina kaikki on kunnossa eli löytyy merta ja sitrusta ja jotain epämääräistä pippuriakin. Kai se "pippuri" on tässä se mikä minulle ei toimi ollenkaan. Se ei ole mustaapippuria eikä oikein chiliäkään, vaan jotain mikä minulla vaan laittaa koko viskin tukkoon. Aluksi tuntuu, että viski on monipuolinen ja runsas, mutta tuon ummehtuneen pippurisuuden takia en pääse makuihin kiinni. Vesi auttaa vähän, mutta ei vaan kokonaisuutena toimi ollenkaan minulla.

Omat kokemukset tästä viskistä muutama vuosi sitten oli samansuuntaiset. Viski tuntui olevan täysin tukossa ja ilman reilua veden lisäystä väärällä tapaa poltteleva, sitten kun vettä lisäsi tarpeeksi niin viski lässähti tyystin.

EDIT: Huvittavaa kyllä tämä muistikuva on täysin ristiriidassa sen kanssa, mitä joskus aikoinaan kirjoitin aiheesta. Voiko maku muuttua myös muistojen tasolla?

Peat (20.8.2015 18.42.13)

quote[706F70200 (link)]:
Tuoksu on yllättävän raikas ja kirpeä, näiden alta löytynee savua, maku alkuun todella makea, alkoholinen ja suuhun jää nuoren tunkkaisen turpeen maku esittämään puuttuvaa jälkimakua.

Samat mietteet alkuun tästä tuotoksesta. Ongelma hyllyssä, mutta nyt 7 vuotta auki olleena ja hyvin vajaana tämä alkaa maistua Taliskerin ystävällekin :)
Kuka vaan viitsii ostaa pullon ja jakaa sen kuuteen vajaaseen pulloon ja odottaa seisemän vuotta,että se alkaa maistumaan hyvältä, niin tämä on hyvä ostos :)

Mushinico (20.8.2015 18.53.15)

quote[0B2F3A111E4E0 (link)]:
quote[706F70200 (link)]:
Tuoksu on yllättävän raikas ja kirpeä, näiden alta löytynee savua, maku alkuun todella makea, alkoholinen ja suuhun jää nuoren tunkkaisen turpeen maku esittämään puuttuvaa jälkimakua.

Samat mietteet alkuun tästä tuotoksesta. Ongelma hyllyssä, mutta nyt 7 vuotta auki olleena ja hyvin vajaana tämä alkaa maistua Taliskerin ystävällekin :)
Kuka vaan viitsii ostaa pullon ja jakaa sen kuuteen vajaaseen pulloon ja odottaa seisemän vuotta,että se alkaa maistumaan hyvältä, niin tämä on hyvä ostos :)

Ai sekös siinä kuoressa tuoksuikin.... ;)