Highland Park 1990/2010 & 1994/2010

POP (11.6.2010 20.10.40 last edit 11.6.2010 20.11.16)

Otsikon viskit rinnakkain ja molemmat OB tavaraa, 40% ja tehty TF/TR markkinoille.

1990 oli hennon savuinen, pehmeä, hienostunut, kypsää hedelmää ja "vain" 40% maukas ja täyteläinen, suosittelen.

1994 oli kuiva, alkoholinen, new makemäinen ja savuisuus tuli esiin vasta jälkimaussa, todella erilainen ja vaikka tälläkin ikää jo on, niin todella raakile edellisen rinnalla.

Samaan settiin kuuluu myös 1998/2010 versio, mutta tämän maistamiseen ei ollut mahdollisuutta tällä kertaa.

Ard-Begbie (11.6.2010 20.44.07)

quote[504F50000 (link)]:
 TF/TR markkinoille.

Aijaijai...mitähän ihmettä tällaiset lyhennykset mahtaakaan tarkoittaa?! Taitaa Ardiella taasen mennä yöunet kun tätä miettii.... ;)

POP (12.6.2010 9.16.38)

quote[4B786E27486F6D68636F0A0 (link)]:
quote[504F50000 (link)]:
 TF/TR markkinoille.

Aijaijai...mitähän ihmettä tällaiset lyhennykset mahtaakaan tarkoittaa?! Taitaa Ardiella taasen mennä yöunet kun tätä miettii.... ;)

Ettei Ardie univelkaannu tai joku muu huomauta lyhenteistä, niin tarkoitin siis tax free ja travel retail, olisipa siihen voinut lisätä vielä DF:n eli duty freen :)

Whisky (13.6.2010 3.04.41)

Eikös näistä lyhenteistä puhuttu! >:( (Köh!)

misa (13.6.2010 11.21.09)

Toivottavasti nämäkin tulevat joskus 46%- versioina. Sama koskee Dalmoren viskejä, joista uusin Mackenzie alkoi heti kiinnostamaan.

JaRiMi (10.10.2010 18.00.58 last edit 10.10.2010 18.03.15)

Maistelussa tänään molemmat, siis tämä 1994 ja 1990 rinnakkain.

Oma suu ja fiilis ei ehkä parhaimmassa terässä tänä Sunnuntaina, mutta kuitenkin, jotain näistäkin saa irti..

Highland Park 1994 tuoksu on vähän raaka, ja siinä on jotain vähän tökkivää - hmm, sherryisyys ei ole aivan balanssissa?

Maussa se tietty vetisyys, myös jotain palanutta, taitaa olla kumista sherryä joka häilyy taustalla - aavistus rikkiä.

Suurin ongelma taitaa olla tuo lievä vetisyys suussa. Mielenkiintoista miten laimennus neljäänkymmeneen prosenttiin (ja siitä seurannut ilmiselvä voimakas suodattelu) vie tästä terän pois aikalailla täydellisesti. Mutta - ei tämä ole muutenkaan aivan herkkua, lähinnä tulee mieleen saman tislaamon 12-vuotias, mutta jotenkin pelkistettynä.  

Jälkimaku on ihan kiva, muttei vaikuttava. Jättää suuhun kumman nuoren viskin maun?

Sitten tämä Highland Park 1990, joka on selvästi parempi ja herkullisempi. Tämän tuoksusta tuli mieleeni vanhemmat pulloteversiot tislaamon 18-vuotiaasta, ja se mihin ihastuin Highland Parkissa - raikas marjaisuus, kanervaisuus, ja se täydellinen balanssi.

Maussa sama hieno meininki jatkuu - Erittäin kaunis viski, mutta tämä on aivan idioottimaisesti taas laimennettu siihen neljäänkymmeneen volttiin, ja se vie kyllä tästäkin terää pahasti! Voihan #@¤¤£##&!!! Tämä OLISI ollut upea Highland Park-julkaisu, nyt vaipuu kyllä alaspäin harrastajan kirjoissa...Harmi. Kivaa juotavaa, ja maku on hyvä, mutta jo 43% tai toki mieluummin 46%, ja tämä olisi ollut täysi timangi. Sen verran mahtavaa silkkistä sherryisyyttä, metsämarjaa, kanervaa, hunajaa, kaakaoista suklaatia, balanssia ym ym. tässä on.    

Suurkiitokset I.R. sampleista!

Edit: Tätä maistellessa tuli mieleen Voden kommentit nykyisen viskibuumin aiheuttamasta ahneudesta..kyllä, varmasti tässä on tarkkaan laskettu montako euroa enemmän saa irti samasta määrästä tynnyreitä, kun verrataan tuotteen alkoholipitoisuutta 46%, 43% ja 40% välillä. Huonoin vaihtoehto sitten voitti.

MrBeam (10.10.2010 21.41.45)

quote[654E7D4662462F0 (link)]:
....
Suurin ongelma taitaa olla tuo lievä vetisyys suussa. Mielenkiintoista miten laimennus neljäänkymmeneen prosenttiin (ja siitä seurannut ilmiselvä voimakas suodattelu) vie tästä terän pois aikalailla täydellisesti. Mutta - ei tämä ole muutenkaan aivan herkkua, lähinnä tulee mieleen saman tislaamon 12-vuotias, mutta jotenkin pelkistettynä.  
....
Maussa sama hieno meininki jatkuu - Erittäin kaunis viski, mutta tämä on aivan idioottimaisesti taas laimennettu siihen neljäänkymmeneen volttiin, ja se vie kyllä tästäkin terää pahasti! Voihan #@¤¤£##&!!! Tämä OLISI ollut upea Highland Park-julkaisu, nyt vaipuu kyllä alaspäin harrastajan kirjoissa...Harmi. Kivaa juotavaa, ja maku on hyvä, mutta jo 43% tai toki mieluummin 46%, ja tämä olisi ollut täysi timangi. Sen verran mahtavaa silkkistä sherryisyyttä, metsämarjaa, kanervaa, hunajaa, kaakaoista suklaatia, balanssia ym ym. tässä on.    
....

Alkuun korostettakoon, että täysin ilman negaa kyselen. Siis kuinka voit olla noin varma laimennuksen huonontavasta vaikutuksesta? Jotta noin voisi varmuudella sanoa, pitäisi ilmeisesti olla maistanut täsmälleen samaa tavaraa laimentamattomana, ja siihen tavalliset kuolevaiset kykenevät tuskin koskaan. Toki vastaavia olettamuksia teen itsekin, mutta arvailuja ne aina ovat. Minua hieman jurppi taannoisessa Malt Advocatessa ollut juttu (kuin myös Johnin (hallelujaa) ainaiset 40% vs >40% ja chill-filtered vs non-chill-filtered -teesit) näistä asioista. Jutussa muistaakseni enempi keskityttiin tuohon chill-filteroinnin pahuuteen ylipäätään.

JaRiMi (13.10.2010 9.05.57)

quote[003F0F282C204D0 (link)]:
Siis kuinka voit olla noin varma laimennuksen huonontavasta vaikutuksesta?

Viski maistuu minusta hieman vetiseltä ja veltolta, suuni kertoo minulle sen, ja kokemus on siis aivan ja vain omakohtainen.

Mikäli viskissä olisi enemmän prosentteja (eikä se olisi kylmäsuodatettu), se tuskin maistuisi minusta vetiseltä. Kyse on siis makuun perustuvasta mielipiteestä, jonka satuin tänne kirjaamaan alas samassa kun kirjoittelin nämä muutkin mielipiteeni juomista tänne makunuotteina.

Jotta noin voisi varmuudella sanoa, pitäisi ilmeisesti olla maistanut täsmälleen samaa tavaraa laimentamattomana

Kyseessä on siis oma mielipiteeni, ja se perustuu taas omaan maistelukokemukseeni sekä suutuntumaani. Eihän tässä sinänsä mitään revolutionääristä ole, aika moni muu on joskus päätynyt samankaltaiseen tulokseen maistettuaan joko valmiiksi laimennettua tai itse laimentamaansa viskiä.

Jos sekoitat vettä viskiin, jossain vaiheessa se alkaa maistua laimean vetiseltä. Kemialla on tässä kuulemma selkeä rooli, ja mikäli asia kiinnostaa jotakuta enemmän, niin uskon että kannattaa tutkia mitä veden lisääminen alkoholiin aiheuttaa nesteen ominaisuuksissa kemiallisessa mielessä, ja miten ne muutokset sitten voi havaita nenällään ja suullaan maistelun yhteydessä.

Toki vastaavia olettamuksia teen itsekin, mutta arvailuja ne aina ovat.

Minusta oli loogista (ja aiempaan kokemukseen monista muista viskeistä perustuvaa) todeta, että mikäli tässä alkoholiprosentti olisi edes vähäsen korkeampi, ei viski varmaankaan maistuisi samalla lailla vetiseltä suussani.

Kuinka paljon korkeampi prosentin pitäisi olla, se lienee sitten arvailua - tai olettamista - ja siinäkin kenties aiempi kokemus ja kokeilu saattaa auttaa veikkaamaan jotain.

Koska en mitenkään pysty palauttamaan näitä juomia niiden alkuperäiseen tynnyrivahvuuteen tai kylmäsuodattamattomaan olemukseensa, jää asia vaille konkreettista todistetta näiden viskien osilta.    

Tätä vetisyyttä voi sen sijaan kyllä käytännössä tutkia itse kukin ostamalla jotain muuta tynnyrivahvuista viskiä, ja vertaamalla sitten sen alkuperäistä laimentamatonta versiota laimennettuihin versioihin jotka itse valmistaa.

Testaaja laimentaa sitten juomaa 46%, 43%, 40%, 38%, 32% 25% esimerkiksi, laskien niin tarkkaan kuin pystyy laimennuksensa asteen. Jossain vaiheessa veikkaan että viski alkaa maistua turhan vetiseltä. Kylmäfiltteroinnin vaikutusta on aikalailla hankalampaa itse testailla kotosalla kunnolla, harmi kyllä.  

JK: Olen ollut havaitsevinani että moni muukin on päätellyt jotain samankaltaista näistä kyseisistä Highland Parkin viskeistä, mielenkiintoista kyllä. Kenties asiassa on sitten jotain perää, mene ja tiedä...Ainakaan en ole ainoa hieman pettynyt maistelija tämän suhteen ilmeisestikään.  

MrBeam (13.10.2010 19.41.45)

Ihan asiaa tuossa yllä. Kysyin asiaa sen vuoksi, etten ainakaan itse uskalla kovin vankkoja mielipiteitä esittää siitä mitä joku viski olisi ollut hieman toisin tehtynä, pelkkiä arvauksia vain. JaRiMin kommentti 40 prosentista oli sen verran - sanoisinko juuri - vankka, että siitä paistoi minun silmääni varmuus selkeästä paremmuudesta vahvempana pullotuksena. En lähde kommentoimaan arvion oikeutta arvion ollessa joka tapauksessa henkilökohtainen ja itse en ole näitä Highland Parkeja maistanut.

Tuosta kotilaimennuksesta hieman yleisellä tasolla. Varmaan liki jokainen meistä on todennut veden lisäyksen vaikuttavan viskiin. Ja että jossain vaiheessa laimennusta jatkaessa viski menee (yllätys yllätys) vetiseksi. Mutta yhtä moni lienee havainnut sopivan vesilisän joissain tapauksissa parantavan vaikutuksen. Missä vahvuudessa mikäkin viski on kulloisellekin maistajalle "zeniitissä", on erittäin vaihteleva ja epästandardi juttu. Periaatteessa joku viski voisi olla parhaimmillaan 40-prosenttisena.

Vode (14.10.2010 8.21.03)

Mulla on vetisyyttä ja yleensä viskin vahvuutta kohtaan aika erilainen filosofia. 40% konjakki on kaikkea muuta kuin vetistä. Sama koskee 21% liköörejä, 14% viinejä, 5% oluesta puhumattakaan, kunhan reseptit ovat kunnossa.

Eri juomatyyppien kohdalla melkein poikkeusellisesti arvostan niitä tuotoksia, jotka tarjoavat pienimmillä volteilla eniten nautintoa. Ihan itsekkäistä syistä - minulla on vain yksi maksa ja rajallinen määrä aivosoluja.

Jos 40% viski on velttoa, niin eka ajatukseni ei ole se, että miksi tämä ei ole vahvempaa vaan se, että miksi tämä ei ole parempaa? Melkein poikkeuksetta parhaat viskit juon tuossa 40% (arvio) vahvuuden hujakoilla. Jotkut vivahteikkaat viskit kestävät laimennusta vielä senkin alapuolelle, joskaan maku ei välttämättä mitenkään paremmaksi enää muutu.

Poikkeuksia toki on, monet nuoret Islayn savupommit ja tylsät sherrymonsterit on käytännössä pakko juoda maksimivahvuisina, koska ne tosiaan muuttuvat vetisiksi joskus jo aika pienelläkin vesitilkalla. Nämä viskit ovat loppujen lopuksi aika yksinkertaisia, mutta suuri alkoholiprosentti tuo niihin potkua, joka peittää sen.

Joskus sitä toki kaipaa potkua viskiinsä, mutta yhä enemmän huomaan siirtyväni miedompiin ja vivahteikkaisempiin tuotoksiin.

..vode

MaunoAhonen (14.10.2010 12.53.33)

quote[7C656E6F0A0 (link)]:

Poikkeuksia toki on, monet nuoret Islayn savupommit ja tylsät sherrymonsterit on käytännössä pakko juoda maksimivahvuisina, koska ne tosiaan muuttuvat vetisiksi joskus jo aika pienelläkin vesitilkalla.

Minusta monet savupommit hyötyvät erittäin paljon pienestä(!) vesitilkasta. Samaten esim. A'bunadh on mielestäni ehdottomasti parhaimmillaan, kun siihen laittaa pari teelusikallista vettä per siivu. Makuja on monia, eikä siinä mitään.

JaRiMi (14.10.2010 13.00.25)

quote[003F0F282C204D0 (link)]:
Ihan asiaa tuossa yllä. Kysyin asiaa sen vuoksi, etten ainakaan itse uskalla kovin vankkoja mielipiteitä esittää siitä mitä joku viski olisi ollut hieman toisin tehtynä, pelkkiä arvauksia vain. JaRiMin kommentti 40 prosentista oli sen verran - sanoisinko juuri - vankka, että siitä paistoi minun silmääni varmuus selkeästä paremmuudesta vahvempana pullotuksena. En lähde kommentoimaan arvion oikeutta arvion ollessa joka tapauksessa henkilökohtainen ja itse en ole näitä Highland Parkeja maistanut.

....

...Periaatteessa joku viski voisi olla parhaimmillaan 40-prosenttisena.

Lähes kaikki se mitä tänne foorumille kirjoittelen edustaa vain omaa mielipidettäni.

Varmasti on viskejä jotka minulle tai jollekulle muulle ovat parhaimmillaan neljänkymmenen prosentin vahvuudessa tai niillä hilkuilla. Nämä kaksi eivät sitä olleet ainakaan minulle, uskallan esittää siitä varman mielipiteeni maisteluun perustuen.

Prosenttiluvun pudottamiseen liittyy näissä melko varmasti myös aika ronskilla kädellä tehty kylmäsuodatus jolla on myös varmaan osansa maussa. Tämäkään tosin ei ole mitään jumalaista totuutta, kunhan nyt heitin.

JaRiMi (14.10.2010 13.01.49)

Monet viskit tosiaankin myös hyötyvät pienestä vesilisästä - ettei nyt kukaan vaan ymmärtäisi väärin että minä sanon voimakkaamman alkoholiprosentin olevan aina parempi asia.

sähkäri (12.4.2011 19.28.36)

Ei aivan otsikon mukainen mutta lähellä eli HP -98/2010 40%.
Tuoksusta jo tunnistaa Highland Parkiksi mutta mitä on tapahtunut. Ikää 12 vuotta mutta laatu ei lähelläkään HP:n perus 12 vuotiasta.
Tuoksu vielä kohtalainen mutta maku on ohkainen ja pistävä, hieman blendimäinen, jälkimaku olematon, heikoin maistamani HP.
Kannattaako todella Tax Free myyntiin tehdä tällaisia sekoituksia?

teni2312 (19.12.2012 18.28.58)

Hieman menee minullakin offtopic.

Mutta nyt lasissa tuota 1998/2010 travel retail Highland Parkia. Litran pullo on haihtunut jo alle puolen välin joten tyädennystä pitäisi saada. Tosin ei tämä niin hyvää ole kuin tuo perus 12 joka loppui jo pari vuotta sitten.

Tuoksu: Ohra, hunaja, vanilija, hieman lääkemäisyyttä mutta ei oikein muuta.

Maku: Mitään sanomaton alkoholi ja ohra. Vetiseltä tämäkin tuntuu.

Jälkimaku: Hieman sitä 12 vuotiaan savua, mutta sitten maku jää tympeäksi suuhun savun hävittyä.