Glenrothes 6Y (2000, Adelphi)

Hakkis (11.2.2009 15.38.41)

Itselläni Adelphin pullotteet ovat osoittautuneet pääsääntöisesti toimiviksi versioiksi, niin myös nyt. Lasissa pyörähteli siis Glenrothes 6Y, dist.2000, bott.2007, Cask 2413, 56.5%.

Viski on kypsytetty sherry-tynnyrissä (1st fill) ja tynnyri onkin ollut varsin anteliaalla päällä. Viskin väri on yksi tummanpunaisimmista, mihin olen törmännyt. Mahonkimainen, oikein syvän ruskean punainen. Tietämättä ei värin perusteella tulisi viski ihan ekaksi mieleen.

Tuoksussa viinimäisyys on selkeä. Tuoksu on voimainen ja tumman sherryinen ja rusinamainen. Toffeetakin vilahtaa ja jotain hedelmäistä myös sekä parfyymimäistä tunnelmaa.

Maku on viinimäinen, tumma ja aluksi todella makea. Kuivuu loppua kohti ja samalla tulee katkeromaista yrttisyyttä esille.

Tietämättä en noin nuoreksi viskiksi veikkaisi, mutta toisaalta lasin pinnalle muodostuvat jalat vihjaavat nuoreen viskiin , tai oikeastaan muodostumatta jäävät(no, nehän jalathan ei ole yksiselitteisiä).

Prosentit tietysti vihjaavat, että vettä voisi käyttää. Pieni tilkka pahensi viskiä. Siitä tuli kitkerä ja kuivan oloinen. Lisäsin lisää vettä ja sitten se parani huomattavasti. Kesti siis ison tilkan vettä, ei pientä...

Todella hieno ja ISO viski ja noin nuori ennen kaikkea. Hitusen ehkä jälkimaun "katkerovivahde" häiritsi minua, mutta ei niin paljoa että alkaisin moittimaan enempää.

Harmi, kun Adelphilla ei taida vieläkään olla maahantuojaa Suomessa.

MacMatti (19.5.2014 19.41.33)

Adelphi on ilmeisesti saanut vastaavia tynnyreitä enemmänkin,  hommasin lähes vastaavan:
Adelphi Glenrothes 2007 7yo cask 3523 67.5%
Potku ei jää ainakaan prosenteista kiinni. :)

Ard-Begbie (10.7.2014 9.21.40)

Onko kukaan päässyt maistamaan tuota Alkon tilausvalikoiman Glenrothesia? Olikohan 2001 tislattu.

Hakkis (10.7.2014 9.46.51)

quote[6251470E614644414A46230 (link)]:
Onko kukaan päässyt maistamaan tuota Alkon tilausvalikoiman Glenrothesia? Olikohan 2001 tislattu.

Minun mielestäni se oli ihan hyllytavaraa, ei tilausvalikoimaa.

Joo, maistoin. Eipä säväyttänyt kovinkaan kummoisesti. Smoke on sen myös maistellut ja laittanut juttua blogiin. Itse olen aika saa mieltä.

http://smokeonthewater-fin.blogspot.fi/2014/03/glenrothes-2001.html

Adelphilla on myös 8 yo (2000) versio. Cask 2414, 58%. Maistelin rinnakkain tuo 6yo kanssa. 8 yo oli hyvä, mutta 6 yo oli parempi. Tuota 7 yo versiota ei ole tullutkaan maistettua, mutta luulisin (puhdas veikkaus) sen olevan aika samoilla linjoilla (sherrypommi).