* jäät/vesi yms
Sitä ei välttämättä tarvitse kertoa että Cuba Libre kannattaa
sekoittaa jostakin alle 20 vuotiaasta tavarasta...
[siihen sopii mun mielestä hyvin Havana Club Añejo 7 :D]
Rommeista ei ole paljoakaan kokemusta peruskuran lisäksi...
nuo Havanat on tuttuja, sen lisäksi Cruzan oli jo vähän
mielenkiintoisempaa ja nyt on Alkoon tulossa Zacapa Centario.
Heti kärkeen pitää sanoa, että mulla ei ole hajuakaan "oikeasta" rommietiketistä, mutta kerronpa oman tavan juoda rommeja, joka on sama kuin viskinkin kanssa. Tulppaanin muotoisesta tuoksuttelulasista tulee rommikin nautittua ja harvemmin tulee vedellä lotrailtua.
Heti kärkeen pitää sanoa, että mulla ei ole hajuakaan "oikeasta" rommietiketistä, mutta kerronpa oman tavan juoda rommeja, joka on sama kuin viskinkin kanssa. Tulppaanin muotoisesta tuoksuttelulasista tulee rommikin nautittua ja harvemmin tulee vedellä lotrailtua.
Lasi voi myös olla ihan tasapohjainen ja suora "viskilasi". Itse juon rommit lähinnä raakana tai colan kanssa (hieman sitruunaa ja/tai limettä) 8-). Jäitä en lähtisi rommiin lisämään ainakaan raakana, maku on minusta parhaimmillaan huoneenlämpöisenä. Kookoksen ystävänä olen myös kokeillut rommia kookosmaidon kanssa, ei hullumpaa :). Kylmä rommi grogi ei ole erityisen hyvää, sen sijaan "aito" rommi-grogi eli kuuma vesi ja ripaus sokeria on ihan ok.
Lopuksi on pakko sanoa että itselläkään ei ole mitään käsitystä mikä se "oikea" etiketti on ja onko sillä edes väliä. Pääasia että nauttii siitä. Oikea tapa on se mikä itsessä tuntuu parhaalta, olkoon vaikka se kylpyammeessa suklaassa kylpien ::).
Rommin ollessa mm. vanha merirosvojen juoma oikea etikettihän on suoraan pullon suusta..! Ei vaiskaan, kyllä hienoa rommia kannattaa maistella samoin kuin jotain muutakin hienoa juomaa, kuten konjakkia tai viskiä - jonkinlainen tulppaanilasi, eikä lisiä ellei halua sitten varovasti lorauttaa pientä vesilisää juomaansa. Glencairn sopii tähän hyvin.
Mikäli kyseessä ei ole vakavamielinen maistelu, kelpuutan toki rommilleni esim. "Finnairin bisnessluokan lasityypin" - hieman parempi kuin grogilasi, koska lasi kaartuu kiinni suustaan hiukan, vaikka onkin litteäpohjainen.
Olen myös juonut rommia yhden tai kahden jääpalan kanssa joskus, riippuen rommista. Se muuttaa toki rommin luonnetta ja oman suun makuaisti turtuu kylmän vaikutuksesta. Joillekin rommeille se voi olla miellyttävin tapa nauttia niistä.
Mitä tulee sitten muihin lisiin mitä juomaansa haluaa laittaa, tai itse cocktaileihin mitä rommista voi tehdä, mahdollisuuksia on lukemattomia. Itse en ole cola-juomien ystävä, siksi Cuba Libre ei maistu, mutta esim Mojito on hieno juoma, ja siihenkin saa eri makusävyjä tekemällä sen laaturommista perus-Bacardin valkoisen sijasta.
Mitä tulee sitten muihin lisiin mitä juomaansa haluaa laittaa, tai itse cocktaileihin mitä rommista voi tehdä, mahdollisuuksia on lukemattomia. Itse en ole cola-juomien ystävä, siksi Cuba Libre ei maistu, mutta esim Mojito on hieno juoma, ja siihenkin saa eri makusävyjä tekemällä sen laaturommista perus-Bacardin valkoisen sijasta.
Pussissa siis "mojiton" ainekset valmiina, lisää vain rommi ::)
Mulle on tollasta tyrkytetty ja ensimmäistä kertaa jäi ilmainen viina juomatta. ;D
Eli eiköhän se ole aikalailla maku asia miten tykkää juoda
Näitä cocktail-readymixeja harrastetaan paljon Ameerikoissa, joskin sielläkin suurin osa tulee ihan nesteen muodossa tyyliin "just add booze". Osa on ihan hyvän makuisia, mutta jostain syystä Santa Maria brändinä ei oikein vakuuta, eikä tuo jauhekaan..
Tuli tuossa viikonloppuna laivalta poistettua pullo Ron Matusalem Gran Reserva, 15 Soleraa. Nyt jo toista lasia maistelen, että eipä tämä rommikaan huonoa ainetta ole. Aiemmin on tullut vain halvempia rommeja juotua ja niiden pohjalta vedettyä virheellisiä johtopäätöksiä.
Tämän maku kuitenkin teki erittäin positiivisen vaikutuksen. Kyllä näitä rommipulloja pitää varmaan alkaa jatkossakin kotiuttamaan ;)
Tuli tuossa viikonloppuna laivalta poistettua pullo Ron Matusalem Gran Reserva, 15 Soleraa. Nyt jo toista lasia maistelen, että eipä tämä rommikaan huonoa ainetta ole. Aiemmin on tullut vain halvempia rommeja juotua ja niiden pohjalta vedettyä virheellisiä johtopäätöksiä.
Tämän maku kuitenkin teki erittäin positiivisen vaikutuksen. Kyllä näitä rommipulloja pitää varmaan alkaa jatkossakin kotiuttamaan ;)
Ah, nyt vasta muistan kirjoittaa asiasta. Tekniikan Maailman mukana tuli taannoin tässä alkusyksystä Miesten Maailma lehtinen, jossa oli ihan mielenkiintoinen artikkeli rommeista. Ko. artikkelissa pidettiin ainoana oikeana juomislasina ns. grogilasia ja syyt piilivät käsittääkseni artikkelin kirjoittajan mielestä juomatyypissä eli oma tulkintani artikkelista: rommi ei ole hienostelujuoma vaan äijien juoma, joka tulee juoda äijälasista.
Nooh, meikku neiteilee jatkossakin ja nauttii rommien aromeista aromilasista. :)
Ize (5.11.2007 6.06.18)
Kun vain muistaisi, niin pitäisi tuo lehti kaivaa esille ja lainata tuo lasitekstiä vaikkapa tänne. Muutoin artikkeli oli nähdäkseni pitkälti asiassa (mm. Ron Zacapaa kehuttiin ;)), mutta lasihomma jotenkin yllätti minut housut kintuista. Ja omia tulkintojanihan nuo oli, mutta tosiaan sellainen kuva minulle jäi. :)
Sattumalta luin tämän Miesten Maailman artikkelin tänään. Kojon Artohan siinä oli kirjoittanut suurella sydämellä. Hyvä ja hauska artikkeli, mm. kommentti Rhum Pecoulin optimaalisesta nauttimislämpötilasta ja siitä seuraavasta parhaimmuudesta luokassaan nauratti kovasti.
Mitä rommilasin valintaan tulee, ei Kojo siinä tulppaanilasia mitenkään dissannut, totesi vain että hän tykkää tasapohjaisesta. Mainitsi myöskin itseironisesti ongelman mahduttaa nenänsä tulppaanilasiin :D
Yksi ihmetyksen aihe kyllä oli Matusalem Gran Reserva. Kojo sanoi tätä jenkkirommiksi, itse olin siinä käsityksessä että se on Dominikaanisesta tasavallasta. Täytyy tutkia pullo kunnolla kotona. Kojo myöskin totesi että kun viskit, rommit ja konjakit on tarpeeksi laadukkaita, niiden erottaminen toisistaan voi olla hankalaa ammattimaistajallekin. Tätä piti vähän ihmetellä, laskettaneen maallikolle suunnatuksi 'kyllä rommi on maailmanluokan juoma' kommentiksi.
Artikkelissa puhuttiin myös varsin avoimesti rommin nettitilaamisesta mistä olin vähän ihmeissäni.