Rommi UISGE 2014 –festivaaleilla

JaRiMi (27.1.2014 23.13.27 last edit 27.1.2014 23.47.51)

Rommiin pääsee nyt ensimmäistä kertaa tutustumaan Suomessa laajemmassa mittakaavassa UISGE 2014 –festivaaleilla. Tänä vuonna viskien lisäksi mukana ovat myös laaturommit lähes 50 erilaisen pullotteen valikoimalla. Joukosta löytyy todella paljon eri makuisia ja –ikäisiä tuotteita, joihin vannoutuneen viskiharrastajankin kannattaa tutustua avoimin mielin.

Osa rommeista on makeutettuja, osa ei – rommihan on tisleenä alun perin ihan yhtä sokeriton kuin viskikin, mutta jotkut lisäävät tuotteisiinsa sokeria tuomaan pehmeyttä (kuten tehdään konjakissakin).

Rommeista pitää tasting-esityksiä Juho Lokka Interbrandsilta, Henna Sanaksenaho Pernod-Ricardilta ja John Barrett Bristol Spiritsiltä. Tietoa on jaossa! Itse pidän UISGEa edeltävänä tiistaita asiaa avaavan rommitilaisuuden Hotelli Havenissa. Se on avoin kaikille kiinnostuneille, lisää tietoa piakkoin.  

Näin laajaa maisteluskaalaa ei rommeista ole taidettu nähdä edes Pohjoismaisella skaalalla. Ennakkoluulot roskakoppaan ja kokeilemaan, mukaan on valikoitunut todellisia helmiä!

JaRiMi (11.2.2014 14.24.11)

Moniko foorumin lukijoista kavi UISGEssa ja ehti maistella rommia? Oliko aihe teista mielenkiintoinen, ja loytyiko sielta "viskikansalle" uusia, kiinnostavia tisleita?

Mushinico (11.2.2014 14.41.02 last edit 11.2.2014 14.42.20)

quote[002B182307234A0 (link)]:
Moniko foorumin lukijoista kavi UISGEssa ja ehti maistella rommia? Oliko aihe teista mielenkiintoinen, ja loytyiko sielta "viskikansalle" uusia, kiinnostavia tisleita?

Minä kävin molempina päivinä. Samoin 3 kaveriani jotka oli mukana perjantaina. Kaikkien mielestä rommit oli kiva lisä. Itse tykkäsin paljonkin muutamista rommeista ja toivon niitä saatavan Alkonkin hyllyyn lähiaikoina.

Havana Club Seleccion de Maestros ja Bristolin Barbados 2004 oli parhaimpia tai ainakin parhaimmin mieleenpainuvia juomia mitä koko tapahtumasta löytyi.

badger (11.2.2014 19.02.36 last edit 11.2.2014 19.03.42)

quote[052E1D2602264F0 (link)]:

Porukalla käytiin maistelemassa Bristol Spritsin koko tarjonta yläkerrassa ja perjantaina tastingissä. Erityisesti tastingiin oli osattu valita kyllä todella hieno kattaus, jota täydensi omistaja John Barrettin mielenkiintoinen ja asiantunteva tarina. Ei minkäänlaista mainoshömppää vaan rehellistä asiaa mainiolla brittiaksentilla.

Erityisesti mieleen jäi tastingistä Barbados Cask Sample ja Madeira finish. Nami nami 8-)

Ja kyllähän siitä mielenkiinto heräsi.. pitänee kotiuttaa Caronin suomi pullote ensi tilassa, kun sitä on vielä saatavilla :)

badger (11.2.2014 19.20.10)

quote[4A494C4F4D5A280 (link)]:
quote[052E1D2602264F0 (link)]:

Porukalla käytiin maistelemassa Bristol Spritsin koko tarjonta yläkerrassa ja perjantaina tastingissä. Erityisesti tastingiin oli osattu valita kyllä todella hieno kattaus, jota täydensi omistaja John Barrettin mielenkiintoinen ja asiantunteva tarina. Ei minkäänlaista mainoshömppää vaan rehellistä asiaa mainiolla brittiaksentilla.

Erityisesti mieleen jäi tastingistä Barbados Cask Sample ja Madeira finish. Nami nami 8-)

Ja kyllähän siitä mielenkiinto heräsi.. pitänee kotiuttaa Caronin suomi pullote ensi tilassa, kun sitä on vielä saatavilla :)

Itseasiassa kun maistetuista viskeistä jäi puuttumaan se wow-efekti (vaikka useimmat olivatkin erittäin maistuvia!), niin rommit kyllä paikkasivat se puutteen hienosti. Toivottavasti tulevinakin Uisge-vuosina on tarjolla vastaavia mahdollisuuksia.

Gooner (11.2.2014 20.53.28)

Tulihan siellä rommihuoneessa käytyä ja samalla tiskillä tuota em. herrasmiestä jututettua. Useamman rommin maistoin ja jotkut olivat ihan hyviä. Perusrommit olivat kyllä makeita litkuja. Mielenkiintoista oli havaita miten vähän yli parikymmentä vuotta tynnyrikypsennystä lopulta vaikuttaa rommiin. Rommit on hyvä lisä Uisgeen kunhat eivät vie tilaa itse pääasialta.

JaRiMi (12.2.2014 8.09.48)

quote[454C434358402D0 (link)]:
Tulihan siellä rommihuoneessa käytyä ja samalla tiskillä tuota em. herrasmiestä jututettua. Useamman rommin maistoin ja jotkut olivat ihan hyviä. Perusrommit olivat kyllä makeita litkuja. Mielenkiintoista oli havaita miten vähän yli parikymmentä vuotta tynnyrikypsennystä lopulta vaikuttaa rommiin. Rommit on hyvä lisä Uisgeen kunhat eivät vie tilaa itse pääasialta.

Mika rommi oli kyseessa, kun puhuit tuosta etta parikymmenta vuotta kypsytysta vaikutti kovin vahan rommiin?

smoke on the water (12.2.2014 9.17.12)

Hyvä juttu on se, että tapahtuma kehittyy ja monipuolistuu! Omalla kohdalla rommit eivät kuitenkaan ole "se juttu", vaikka pari oikeasti hyvääkin on kohdalle osunut.  Ennemmin olisin nähnyt tapahtumassa rommien tilalla lisää mielenkiintoisia viskejä. Jatkoa ajatellen toivonkin, etteivät rommit vie tilaa tapahtuman "pääasialta", eli viskiltä. Alla vielä lista Uisgessa maistemistani rommeista:

Peat (12.2.2014 13.11.19)

quote[2F3133373903333203283439032B3D28392E5C0 (link)]:
Hyvä juttu on se, että tapahtuma kehittyy ja monipuolistuu! Omalla kohdalla rommit eivät kuitenkaan ole "se juttu", vaikka pari oikeasti hyvääkin on kohdalle osunut.  Ennemmin olisin nähnyt tapahtumassa rommien tilalla lisää mielenkiintoisia viskejä. Jatkoa ajatellen toivonkin, etteivät rommit vie tilaa tapahtuman "pääasialta", eli viskiltä. Alla vielä lista Uisgessa maistemistani rommeista:

Listasi Uisgessa maistetuista rommeista näyttää samalta kuin minun...

JaRiMi (12.2.2014 13.23.08)

Kiitoksia kaikille mielipiteista ja vastauksista!

Ehka oikeastaan ainoana lisakommenttina, etta rommit oltiin ajateltu ihan lisaksi ja plussaksi mukaan, eli niiden lukumaaralla ei ollut tekemista viskien maaran kanssa.

Yhtaan viskimerkkia ja/tai pullotetta ei jaanyt pois rommien takia, eika yhtakaan lisaviskia oltaisi saatu mukaan talla kertaa paikallaolleiden lisaksi maahantuojilta.

misa (15.2.2014 10.11.39)

Miellyin kovasti Bristolin 1988 Enmore still Guyana- rommiin. Päihitti helposti monet alakerran ohratuotteet. Taisi itse asiassa olla paras dram minulle kyseiseltä illalta. Pitkä kypsytys on ehdottomasti tehnyt tästä tasapainoisen ja pehmeän juoman. "Kallis" 2 e per cl oli melestäni huokea hinta verrattuna moneen huomattavasti heikompaan tuotteeseen.

Mushinico (15.2.2014 11.00.29)

quote[34302A38590 (link)]:
Miellyin kovasti Bristolin 1988 Enmore still Guyana- rommiin. Päihitti helposti monet alakerran ohratuotteet. Taisi itse asiassa olla paras dram minulle kyseiseltä illalta. Pitkä kypsytys on ehdottomasti tehnyt tästä tasapainoisen ja pehmeän juoman. "Kallis" 2 e per cl oli melestäni huokea hinta verrattuna moneen huomattavasti heikompaan tuotteeseen.

Muistaakseni kaikki Bristolin tuotteet oli 1e/cl

smn (15.2.2014 13.12.56)

John Barretin tasting oli Uigen kohokohta minulle tänä vuonna, huikean hyvä setti. Mielenkiintoiset juomavalinnat ja paitsi tietoa juomista myös valtavasti näkemystä rommibisnekseen.

Muita rommeja tuli myös maisteltua, St James oli suosikkitavaraa Bristol Spiritsin valikoiman lisäksi. Uisgen 'voittajarommi' Plantation XO oli omaan makuun aivan liian makea, sama juttu valitettavasti päti aika monen muunkin rommin kohdalla.

misa (15.2.2014 15.27.35)

quote[40787E656463646E620D0 (link)]:
quote[34302A38590 (link)]:

Muistaakseni kaikki Bristolin tuotteet oli 1e/cl

Joo,paitsi se 1988

misa (15.2.2014 16.42.05)

Jouduin  maksamaan 2, ehkä guruilta ottivat vähemmän.