Sikari & Whisky

viskisieppo (18.8.2006 10.19.41)

Foorumissa on varmasti ihmisiä, jotka nauttiessaan viskiä polttavat samalla sikaria. Kysynkin nyt, että parantaako sikari viskin makua vai miten se yleensäkin vaikuttaa? Itsellä, on kokemuksia vain pikkusikareista harvakseltaan. Eli millaisista sikareista kannattaisi aloittaa kokeilemaan viski/sikari yhdistelmää? Tähän asti olen tuprutellut lähinnä moods merkkistä. ;)  

EANx (19.8.2006 13.01.21)

Kesällä on tullut poltettua paljon erilaisia sikareita, välillä viskin kanssa, välillä ilman. Vaikea sanoa mitään ihanteellista viski/sikariyhdistelmää, mutta itse olen yleensä polttanut sikareita suht kevyiden viskien kanssa.

Moodsiin en ole kajonnut toista kertaa ;) vaan olen poltellut alinomaan käsinkäärittyjä pöllejä, Kuubasta, Dom. Tasavallasta, Hondurasista etc..

Minulla kyllä luonnistui ihan hyvin hieman vahvemman Partagas serie P no. 2 polttelu Highland Park 12yo:n kanssa  :D.  Mutta tosiaan lähtökohtaisesti ajattelisin niin, että Kevyt sikari -> kevyt viski. Mene ja tiedä

Pietari (19.8.2006 13.43.15)

Aikaisemmille foorumeille jo ehdittiin sikareistakin kirjoitella, mutta tottakai tälläkin foorumilla pitää jalosta aiheesta topicci olla.

Itselläni viskit ja sikarit käyvät harrastuksina käsi kädessä, enkä osaa oikein sanoa, kumpi noista olisi se ykkönen. Toisinaan yhteisharrastus vaan käy budjetin päälle  :-X

Ihan yksiselitteinen juttu tuo maun parantuminen yhteisnauttimisessa ei ole. Toisinaan viski ja sikari täydentävät toisiaan mainiosti, toisinaan eivät sitten ollenkaan. Itse olen pitänyt erinomaiset viskit ja erinomaiset sikarit erillään, koska yksittäisinäkin nuo tuottavat tarpeeksi elämyksiä. Yhteiskäytössä toimivaksi olen havainnut keskivahvan sikarin ja esim. sherrykypsytetyn viskin yhdistelmät. Savuiset Islayn tuotteet taas eivät sikarin kanssa omasta mielestäni sovi, koska peittävät toistensa aromit alleen. Tuo kevyt viski/kevyt sikari toimii kyllä paremmin kuin voimakas viski/voimakas sikari.

Pikkusikareita en juurikaan polta, satunnaisesti Pianoja tai Montecriston Minejä. Pääosin sikarivalikoimani koostuu kuubalaisista, sekä joistakin dominikaanilaisista, jotka miedompina olisivat ehkä parhaimpia aloitteleville sikarin ystäville. Merkeistä olen mieltynyt esim. seuraaviin: Montecristo, H.Upmann, Trinidad, Partagas ja edullisemmista R.Gonzalez. Cohibat on mielestäni ylihinnoiteltu, joskin loistava merkki onkin. Romeo y Julieta ei jostain syystä sytytä, muutamaa poikkeusta lukuunottamatta (Churchill).

Sikariharrastus on Suomessa yhtä hankalaa (jos ei hankalampaa) kuin viskiharrastuskin. Saatavuus on kehno ja hinnat hipovat pilviä. Siksipä nuokin herkut täytyy hankkia ulkomailta. Halvimmalla sikarit löytää Espanjasta, joskin nykyisin EU on kieltänyt tupakkatuotteiden mainostamisen, ja hintoja ei enää yleensä nettikauppojen sivuilta löydä. Tilauksen kanssa sama kuin viskienkin, tilata voi maltillisesti omaan käyttöön, itsellä ei ole tilaus koskaan pysähtynyt tulliin. Tarvikkeiden kanssa tilaus kannattaa suunnata Saksaan, josta löytyvät halvimmalla humidorit, sytyttimet, kostuttimet yms.

Poltellaan ja maistellaan !  :)

EANx (19.8.2006 14.09.54 last edit 19.8.2006 14.11.13)

Ihan siedettävällä hinnalla saa sikareita Saksastakin (verrattuna Suomeen). Eikä tosiaan ole vielä tilaukset tulliin jäänyt.

http://www.zigarren-krueger.de/ on ollut hyvä ja luotettava firma. 900e:n tilauksessa kaupanpäälle tuli 30e Cohiba ja Punchin Churchill sekä sikaritikkuja. Myös halvemmissa tilauksissa kaupanpäällisiä on tullut leikkureista pikkusikareihin yms.

75sikaria on ollut aina maksimi tilaus mitä on tullut otettua. Sekä tietysti määrättömästi tarvikkeita  ;)

Pietari (19.8.2006 14.37.25)

Saksastakin on tullut tilailtua, silloin kun käyttämissäni espajalaisissa kaupoissa ei ole jotain haluamaani tuotetta ollut. Esim dominikaanilaisia merkkejä on usein paremmin saatavilla Saksan kuin Espanjan kautta.

Tuosta mainostamis/hintatieto EU-säännöksistä vielä, että en oikein ymmärrä miten saksalaiset firmat saavat hintojaan pidellä esillä, ja espajalaiset kaupat ovat suurimmaksi osaksi hinnat poistaneet ?

viskisieppo (20.8.2006 5.58.08)

Kiitän vastauksista, nyt vaan syventymään aiheeseen. Ostin kerran laivalta jotain yksittäisiä sikareita, ne mureni käteen eikä niitä pystynyt edes polttamaan >:( Millaiset on laivojen valikoimat ja hintataso? Edellä mainittu tapahtui joskus vuosi sitten, laiva oli Isabella Turusta Tukholmaan.

EANx (20.8.2006 14.48.04 last edit 20.8.2006 14.49.38)

Juuh olen myös törmännyt ainakin Viikkarilla siihen että laivan humidorin kosteus on aivan liian alhainen ja siksi on sikarit jäänyt ostamatta. Valikoimakin on usein heikko. Viking-Linellä tuntuu Macanudoja ja Pianoja olevan. Siljasta ei ole käsitystä. Hintataso Macanudojen kohdalla tuntuu olevan kauttaaltaan astetta korkeampi kuin Saksassa. Suomeen nähden kuitenkin kilpailukykyinen.

Jos aihen kiinnostaa niin tässä muutamia kuvia omista sikareista ja humidoristani.  ::)

http://nuppo.myphotoalbum.com/view_album.php?set_albumName=album04

viskisieppo (21.8.2006 9.26.13)

Hintataso Macanudojen kohdalla tuntuu olevan kauttaaltaan astetta korkeampi kuin Saksassa. Suomeen nähden kuitenkin kilpailukykyinen.

Näinhän se menee myös viskien kanssa, tosin alkoholiveron lasku tasoittaa hieman. Olipas vaan hienoja sikareja, tosin vaimon mielestä näyttivät p*****ta :( Miten on, onkos se musta laatikko säilytystä varten? Olin huomaavinani kosteusmittarin  ::)  

EANx (21.8.2006 11.50.09)

Juu kyllä se siihen on suunniteltu, "humidoriksi" kutsutaan. Toinen mittari on lämpömittari, joka näin kesähelteillä näyttää usein vähän turhan korkeita lukemia. Humidoreita on monen hintaisia, kokoisia ja laatuisia kuten arvata saattaa. Jälleen kerran edellämainitussa saksaksalaiskaupassa hintataso tuntui olevan aika mukava.  8-)

Itselläni oli pienempi (n. 50sikarin humidori), mutta vaihdoin tänä kesänä tuohon isompaan johon saa sikarit laatikoineen sisälle.

Turvesavu (9.3.2007 9.13.46)

Jatketaanpa tiedonjanossa tätä ketjua vielä syvemmälle.

Heittäkääpä te jotka olette asiaa kokeilleet paras viski/sikari-yhdistelmänne, tuossa aikaisemmin puhuttiin pääosin sikareista ja siitä että kevyt viski toimii parhaiten mutta pistäkääpä ihan nimillä parhaita kokemuksianne yhdistelmistä.

Marko76 (9.3.2007 10.03.00)

Monesti on yritetty yhdistää näitä mainioita harrastuksia, mutta kertaakaan se ei vielä ole täysin onnistunut. Erilliset hyvät komponentit voin kyllä sanoa. Mielestäni sikarille parhaiten sopiva viski on nyt jo valitettavasti edesmennyt Corriemhor Cigar Malt (korvattu Dalmoren Cigar Maltilla), yksittäisiä pullotteita tosin saattaa löytyä edelleen markkinoilta. Esim omaan viskikaappiin eksyi parikuukautta sitten pullollinen. Sikareista taas mieleen painuvimmat ovat olleet Romeo y Julieta Corona ja La Vieja Habana Celebracion National. Vielä en ole (hyvän sikarin puuttuessa) voinut muistiani virkistää, mutta eiköhän tilanne korjaannu ennen kesää....

Bf109 (30.3.2007 8.28.07)

Eikös moodseissa ole filtterikin, mitäs sikareita ne sellaiset on :o Toisaalta kyllähän kasikasiakin myytiin aluksi nimellä viski...

En ole vielä ainuttakaan hyvin sikareille sopivaa viskiä löytänyt. Joko viski sössii loistavan sikarin tai sitten toisinpäin. Mitä korkeampi alkoholipitoisuus, sitä pahemmin homma menee reisille. Musta kahvi tai portviini tuntuvat sensijaan avaavan sikaria varsin hyvin.

Sikarimerkeistä tulee nykyään valittua useimmiten Rafael Gonzales, H.Uppmann tai Montecristo mutta moni muukin käy. Erityisesti Rafael Gonzalesin Lonsdale on suosikki. Sancho Panzat ovat hyviä myös, mutta saatavuus kotimaassa tuntuu olevan huono.

Hakkis (31.3.2007 18.27.37)

Aluksi todettakoon, että en harrasta sikareita. Pidän kyllä hyvästä sikarista, mutta se jää siihen.

Olen yrittänyt yhdistää sikaria ja viskiä, mutta itse olen tullut tulokseen, että ei kannata. Toki istuessa iltaa voi nauttia viskin ja sikarin sekä turista mukavia ystävien kanssa, mutta "nautiskelun" (tarkemmin: tastingin) kannalta en pidä näiden yhdistämisestä.

Molemmat, tai varsinkin viski, vaatii maku- ja hajuaistin herkyyttä jos sitä haluaa maistella kunnolla. Tällöin sikari peittää paljon hienoja aromeja. Ja itselläni viski (alkoholi)  myös "lamauttaa" osaltaan aisteja, jolloin sikarin nauttiminen kärsii. En vielä ainakaan ole löytänyt yhdistelmää, missä jompi kumpi tai molemmat olisivat parantuneet, tai että edes harmonia olisi löytynyt. Oikeastaan aina tilanne kummankin suhteen on mennyt huonommaksi.

Mutta myönnän kyllä, että tilanne missä halua vain "hetkellistä helpotusta arjen kurjuudesta", sikari ja viski yhdessä auttavat kummasti... :-)

xenoth (1.4.2007 20.59.25)

quote[Bf109 (link)]:
Eikös moodseissa ole filtterikin, mitäs sikareita ne sellaiset on :o Toisaalta kyllähän kasikasiakin myytiin aluksi nimellä viski...

Ei kannata ostaa Moodseja filtterillä, vaan ilman. Itse pidän kovasti Moodseista ja nimenomaan ilman filtteriä. Tai ainakin pidin silloin kun viimeksi maistoin. Filtteri tappaa kaikki aromit aika tehokkaasti.

Ize (2.4.2007 5.28.17 last edit 2.4.2007 5.28.50)

quote[Hakkis (link)]:
Aluksi todettakoon, että en harrasta sikareita. Pidän kyllä hyvästä sikarista, mutta se jää siihen.

Olen yrittänyt yhdistää sikaria ja viskiä, mutta itse olen tullut tulokseen, että ei kannata. Toki istuessa iltaa voi nauttia viskin ja sikarin sekä turista mukavia ystävien kanssa, mutta "nautiskelun" (tarkemmin: tastingin) kannalta en pidä näiden yhdistämisestä.
....

Olen Hakkiksen kanssa tismalleen samoilla linjoilla, en myöskään harrasta sikareja .. tuskin koskaan harrastankaan, pari kertaa kesässä tupruttelen. Rome y Julietaa, Cohibaa ja Balmoralin Torpedo ;D on viimeisimpinä kokemuksina. Mutta tosiaan en voisi kuvitella harrastavani viski- ja sikarinautintoja samalla kertaa en edes samana päivänä ellei sitten ole viskejä maistellut ekaksi, sitten illan päätteeksi voisin harkita erikseen tupruttelevani sikarin.

VT (2.4.2007 7.49.25)

quote[Hakkis (link)]:

Mutta myönnän kyllä, että tilanne missä halua vain "hetkellistä helpotusta arjen kurjuudesta", sikari ja viski yhdessä auttavat kummasti... :-)

Samoilla linjoilla minäkin ja nimen omaan tuon viimeisessä virkkeessä kiteytyneen viisauden osalta. Joskus kokonaisuus on enemmän kuin osiensa summa; tavanomainen viski yhdistettynä keskinkertaiseen sikariin saattaa luoda puitteet muistoihin jäävälle hetkelle.