Yksi syy on alkon hullunhauskat vaatimukset tuotteille jotka päätyvät myyntiin heidän kauttaan. Esimerkkinä tästä on vaatimus kemiallisesta analyysistä - eli pullon sisältö täytyy analysoida laboratoriossa jotta alko huolisi sen valikoimiin.
Jos nyt ajatellaan että kyse on esim. jostain single cask-tuotteesta tai indy-pullottajan tuotteesta, aika harva on valmis maksamaan maltaita ja hankkimaan analyysin vain suomea varten jostain pullosta joka saattaa olla yksi kolmensadan pullon erästä! Tuo analyysi ei siis ole mitenkään halpa hankkia. Indy-pullottajan pitäisi hankkia analyysi jokaikisestä eri tynnyristä jonka pullottaa..
Maahantuojille asia on myös epäreilu, jos he haluavat saada tällaisia tuotteitaan alkon tilausvalikoimaan, pitää heidän maksaa tuo analyysilysti. Siihen kun lisätään se että alko ottaa itselleen ihan kivat sikamaiset katteet, ei maahantuojan voitto jää kovin suureksi - tai sitten tuote onkin jo huomattavasti kalliimpi kuin missään muualla.
Ei voi harrastaja muuta kuin ihmetellä "suuren ja mahtavan" suomen suuren monopolin idioottimaisuutta. Dinosauruksia on - ainakin täällä Pohjolassa, missä ne elelevät ja voivat hyvin, valtion tukemina ja ruokkimina.
Munroist (26.1.2007 8.16.00)
Onhan noita, ja kansainvälisesti katsottuna aivan pilkkahintaan, johtuen tuosta säännöksestä että jokaisesta tuotteesta otetaan sama kate tasapuolisuuden nimissä.
Pienimmät erät joita olen nähnyt on ollut reilusti alta 30 pulloa. Ja noissahan systeemi on arpajaiset. Eli ennakkoilmottautuminen, jos ilmoituksia on enemmän kuin pulloja niin osto-oikeus arvotaan, ei tarvi jonottaa missään Regeringsgatanilla.
Aika vahvasti epäilen ettei noille erille ole mitään kauhean kallista testausta tehty.
Jos joku vaikutusvaltainen Alkon henkilö lukee tätä ketjua, niin ilmoittaudun vapaaehtoiseksi testaamaan kaikki uudet valikoimiin saapuvat viskituotteet jossain Alkon myymälän takahuoneessa. Tästä olisi varmasti paljonkin etua, koska tulisi edullisemmaksi palkata minut kuin järjestää hintavia laboratoriokokeita. Lisäksi arvokasta juomaa ei menisi ollenkaan hukkaan, kuten laboratoriokokeissa varmasti tapahtuu. Saataisiin harvinaisempiakin tuotteita ja pienempiä eriä myyntiin.
Pienimmät erät joita olen nähnyt on ollut reilusti alta 30 pulloa. Ja noissahan systeemi on arpajaiset. Eli ennakkoilmottautuminen, jos ilmoituksia on enemmän kuin pulloja niin osto-oikeus arvotaan, ei tarvi jonottaa missään Regeringsgatanilla.
Pitää minunkin kirjoittaa Alkon mädäntyneisyydestä. Vaatimus laatuanalyysistä on pientä. Alko käyttää törkeällä tavalla hyväkseen monopoliasemaansa, mikä näkyy esimerkiksi katteissa ja asiakkaalle korkeina hintoina: muuhun vähittäiskauppaan (reilut 20 %) verrattuna Alkon katetaso on sairas (keskimäärin 42 %), kun vastaavasti Ruotsin Systembolagetin kateprosentti on 23. Yhtiö rikkoo estottomasti niitä ehtoja, joita EU asetti vähittäismonopolin säilyttämiselle. Esimerkiksi toiminnan tasapuolisuus ja avoimuus eivät toimi, minkä osoitti Kauppalehti Presson artikkeli (12.02.2005, Alkon pimeät pullot). Lisäksi artikkeli toi esille Alkon salailu- ja kiristyskulttuurin, salaiset osto-ohjelmat ja suosikkijärjestelmän.
Valtio on sekä Alkon että Altian omistaja. Hyvän hallintotavan irvikuva on se, että Alkossa johto valvoo itseään; STM:n (valtion) alainen STTV valvoo periaatteessa Alkoa, ja kerran vuodessa se tekee EU:hun kumileimasinraportin, jossa se toteaa, että kaikki on valtakunnassa hyvin. Alkoholijuomien yritysmyynti on ollut Alkon etuoikeus. Tämä ei tietenkään ole koskenut Altiaa. MTV3:n 45min-ohjelma paljasti äskettäin yhden jäävuorenhuipun lisää, kuinka Altia saa Viron kautta tapahtuvan yritysmyyntikeinottelun ansiosta koko Alkon myyntikatteen itselleen.
Kaikista naurettavinta ja samalla järkyttävintä on väkevien juomien mainontakielto samoin kuin kaiken perusteleminen kansanterveydellisillä lähtökohdilla. Mitä on hyysäyspolitiikalla saavutettu 70 vuodessa: Euroopan juopoin kansa! Alko tekisi voittoa, vaikka myymälöissä ei olisi tarjolla kuin yksi tuote: Koskenkorva. Esimerkiksi surkea viskivalikoima kertoo, että Alkon monopoli ei ole oikeutettu. Alennustilaa on turha perustella pienellä asukasluvulla, pienillä markkinoilla, pohjoismaisella alkoholipolitiikalla, korkealla alkoholiverotuksella, alkoholimonopolin olemassaololla. Riittää, kun katsoo Ruotsin ja Norjan monopolien valikoimia. Samat lähtökohdat, mutta miten noin suuret erot ovat mahdollisia?
Rohkenin kysellä myyjältä mahdollisista uusista tilausvalikoiman tuotteista. No: "tuolla kassalla on luettelo" - eli kassalle selaamaan. "Se on kyllä netissäkin", tuumasi kassa ja rivien välistä luin "mitäs siinä palloilet ruuhka-aikana". Tuumasin katsovani väkeviä kun ne ei siellä netissä ole ja pyysin yhdestä sivusta kopiota. Myyjä totesi, ettei kopioita anneta "samasta syystä kun ne ei siellä netissäkään ole" ja katsoi pitkään ja myrkyllisesti kuin lapsentappajaa. Kiusallinen hiljaisuus. Teki mieli kysyä, että mikähän se syy sitten on, mutta katsoin parhaaksi tulla joskus aurinkoisempana päivänä uudestaan.
Olen ymmärtänyt, että nettiluettelon kieltoa perustellaan väkevien mainoskiellolla ja alaikäisten varjelulla. Luulikohan myyjä, että teippaan kopion seuraavaan puhelinpylvääseen ja alan välittää alaikäisille Macallanin kolmikymppistä?
"Vastuullinen ja palveleva" lukee brosyyrissä. Kiva että meistä pidetään huolta.
Aivan uskomattoman typerä myyjä! Itse olen kyllä saanut listan printattuna esim. Leppävaaran alkosta kun olen sitä pyytänyt. Eihän ole kenenkään etu että ihmisiä juoksutetaan kyselemässä pulloista erikseen joka kerta!
Pistäpä Alkon palautesivujen kautta kysymys asiasta ihan virallisesti, tai jos et jaksa niin kerro, minä voin pistää. Uskon että vastaus on että printtejä listasta saa. Siinähän on sitten sinullakin mukava printti näyttää samaiselle myyjälle seuraavalla kerralla!!
Myyjä totesi, ettei kopioita anneta "samasta syystä kun ne ei siellä netissäkään ole" ja katsoi pitkään ja myrkyllisesti kuin lapsentappajaa.
Minäkin olen saanut Alkossa asioidessani usein osakseni tuollaisia "lapsentappaja"-katseita. Tähän mennessä olen tavannut vain kourallisen Alkon myyjiä, joita voisin luonnehtia ystävällisiksi.
On muuten aivan mahtavaa keskustella viineistä ja muistakin juomista ennen ostopäätöstä, vaikka monesti oma tietämys on suurempi kuin myyjän, niin silti olen monesti saanut hyviä vinkkejä tuolta maakunnasta. Ja vastavuoroisesti viskeissä olen antanut myyjälle vinkkejä. ;)
Ei minullakaan ole ollut mitään ongelmia Alkon kanssa, enemmänkin olen ollut positiivisesti yllättynyt. Tuntuu vähän että suurin osa myyjistä on huomannut viskien kysynnän lisääntyneen ja ovat vähän anteeksipyytävän oloisia omasta hyllystään. Sitten kun puhe on tullut tilausvalikoimasta on useammassa Alkossa innostuttu ja tarjottu kopioita mukaan. Olen viime aikoina kierrellyt työreissuilla useamman paikkakunnan pitkäripaisia tutkimassa ja homma on pelannut. Kotonurkilla Pirkanmaalla ei ole ollut väliä onko kyse isosta tai pienestä myymälästä. "Koti-Alko" on nyt toimitellut todella innokkaasti tilaustavaroita.
Muilla on paljon positiivisia kokemuksia Alkon myymälöiden palvelusta. Veikkaisin, että omiin huonoihin kokemuksiini vaikuttaa nuori ikä (21,5v). Ehkä myyjät olettavat, että etsin viskiä kännäämistarkoituksessa. Muutenkin luultavasti 45v bisnesmies joka menee liikkeeseen puku päällä, saa parempaa palvelua kuin nuori opiskelija.
Onneksi niitä mukaviakin myyjiä tulee aina välillä vastaan (= yleensä nuoria & miespuolisia). Tosin vähän aikaa sitten oli myös mukava nuori nainen palvelemassa...
Alkon mukaan testausvaatimukset ovat Tuotevalvontakeskuksen asettamia ja se on helppo uskoa; Alko itsehän on vain alkoholin maahantuoja ja jälleenmyyjä, miksi sillä olisi intressejä edistää omaa toimintaansa haittaavaa byrokratiaa.
Minäkin olen saanut ihan hyvää palvelua Alkon taholta.
Ikää on jo kolmenkympin paremmalla puolen, mutta olen vielä niin kakaran näköinen
että viime kesänä junassa kysyttiin "tuleeko oikein isojen poikien lippu?" ;D
Paikallisesta Alkosta ostan kuitenkin firmalle vuosittain sellaisen 3000e satsin,
se on lisännyt jotenkin palvelualttiutta.
Itse en alkossa asioidessa kaipaa ketään hännystelemään siihen kun tutkin pulloja. Minulle riittää että joku on kassalla se toimii ripeästi. Mutta tietysti jos jotain asiaa kysyy myyjältä on tämän heti ryhdyttäväpalvelemaan asiakasta.
Ja tuo edellä kerrottu alkon myyjän käytös on kyllä jo todella törkeätä käytöstä. Ei tilausvalikoiman tuotteiden pimittäminen palvele kenenkään etua.
Miksi tilausvalikoiman tuotelistaa ei voisi julkaista alkon hinnaston yhteyteen? Näin sen jokainen voisi vaivattomasti käydä hakemassa sen alkosta eikä tarvitsisi myyjiä vaivata tällä asialla. Nykyinen käytäntö on kyllä Breesnevin aikainen.
Ei ole kyllä vastaavaa päässyt tapahtumaan, aina on ystävällisesti ojennettu printtiä tilausvalikoimasta kun olen sitä pyytänyt. :) Omakohtainen kokemus nuorista mies myyjistä on sama kuin aikaisemmin mainittuna, eli pelkästään positiivinen. Tiedä sitten johtuuko viskin ostosta ja tilaamisesta, ehkäpä?
Laitanpa minäkin hiukan omia kokemuksia ja muutakin, kokemusta kun kuitenkin vähän on tiskin kummaltakin puolelta. Meilläpäin ainakin on ollut tapana tarjota asiakkaalle printtejä, koskivatpa ne sitten viinivinkkejä, booli- tai drinkkiohjeita. Tilausvalikoimasta ei kukaan ole ainakaan minulta tullut printtejä pyytämään, mutta en näkisi siinäkään mitään ongelmaa. Kuten spam jo mainitsikin tilausvalikoiman tuotteiden pimittämisen ei luulisi palvelevan kenenkään etua.
quote[spam (link)]:
Itse en alkossa asioidessa kaipaa ketään hännystelemään siihen kun tutkin pulloja. Minulle riittää että joku on kassalla se toimii ripeästi. Mutta tietysti jos jotain asiaa kysyy myyjältä on tämän heti ryhdyttäväpalvelemaan asiakasta.
quote[spam (link)]:
Miksi tilausvaloikoiman tuotelistaa ei voisi julkaista alkon hinnaston yhteyteen? Näin sen jokainen voisi vaivattomasti käydä hakemassa sen alkosta eikä tarvitsisi myyjiä vaivata tällä asialla. Nykyinen käytäntö on kyllä Breesnevin aikainen.