Chill Filtering - kylmäsuodatus

JaRiMi (26.2.2007 21.32.16 last edit 26.2.2007 21.34.53)

Tästä aiheesta on varmastikin ollut paljonkin puhetta. Tuolla kansainvälisellä foorumilla olen itsekin pohtinut ja kysellyt aiheesta ja koittanut löytää faktoja sen alkuperistä ja ajankohdasta jolloin moinen viskin peukalointi aloitettiin.

Asiasta on viime aikoina muistaakseni Iain Wisniewski kirjoittanut Whisky magazinessa ja todennut että tämmöinen levisi laajemmin vasta 1960-luvulla - keskustelin asiasta erään mallasviskiseuran jäsenen kanssa jonkin aikaa sitten, ja sanoin muistelleeni että kylmäpuristesuodatuksen juuret viskin osilta, samoin kun tuon alkoholiprosentin pudottaminen 40%:iin, olivat paljon kauempana kuin 1960-luvulla.

Löysinkin asiasta lisää tietoa vanhasta viskilehdestä (Whisky magazine, issue 17, 2001).

Vuoden 1914 Defense of the Realm Act UKssa sai aikaan alkoholiprosentin pudottamisen yleisesti 40%, ja jo vuonna 1917 lääketieteellinen lehti "The Lancet" kirjoitti chill filteringistä ja sen vaikutuksista viskiin sivuillaan, huomioiden tämän käytännön vievän paljon tärkeitä makuja viskistä. Aion yrittää hankkia kopion tuosta artikkelista ihan vain huvikseni.

Kaikkea sitä oppii. Olisikin mukava saada lisää informaatiota viskistä ja sen historiasta, itse ainakin olen kiinnostunut aiheesta.

http://www.whiskymag.com/forum/viewtopic.php?t=4831

Marko76 (27.2.2007 8.57.22)

Ainakin vähemmän kokeneelle viskinharrastajalle suositeltava aihepiirin historia opus:

"Charles MacLeanin - Scotch Whisky - A Liquid History"

"The book weaves the many and varied threads of the story of Scotch whisky - sociological, economic and technological - into a coherent whole. An extraordinary tale unfolding over five centuries (1494-1994).

Wine & Spirits Book of the Year 2005
James Beard Foundation Awards

Short listed Drinks Book of the Year
Andre Simon Awards 2003

"The most thorough, colourful and accessible book ever published on the history of Scotch. A mine of information" Richard Joynson, Scotch Whisky Review"

Eat P (27.2.2007 9.40.45)

Chill Filteringistä Caol Ilan Shopissa töissä ollut vanhempi herrasmies, jopa vanhempi kuin Matusalem, suunnilleen kirosi alimpaan helvettiin nuo amerikkalaiset joiden "syytä" hänen mielestään tuo filteringkäytäntö on, kun amerikkalaiset ei tykkää jos viski on sameaa, kun siihen laittaa jäitä (nuijat)!

Ize (27.2.2007 9.45.30)

Olen vanhemman herrasmiehen kanssa samaa mieltä, tuolla sameutumisellahan kylmäsuodatusta perustellaan. Mutta eihän ne jäät sinne viskiin ylipäätään kuulu, joten olematonta ongelmaa tässä korjaillaan.

JaRiMi (27.2.2007 10.07.57)

Näin olen minäkin kuullut toki että Jenkeistä alkoi tämä viskin sameudesta valittaminen, kun piti niitä jäitä änkeä juomaan. Siinä on varmaankin perää jonkin verran, Amerikkalaisethan ovat paatuneita jään ylikäyttäjiä - sitä pitää pistää jokaiseen juomaan.

Bourbonissa hyväksyn asian, mutta en ikinä suosittele jäiden käyttöä Skottiviskin kera. Heikkoon Irkkuunkin voi joskus jään tipauttaa.

Hakkis (27.2.2007 12.29.54)

Kiitos JaRiMi mielenkiintoisesta viestistä. Itsekkin olen usein miettinyt suodatuksen syntyä, mutta en ole saanut aikaiseksi alkaa metsästämään infoa sen enempää.

Mutta kun se minun skeptisyys taas nostaa päätään...:-)

Kuten kirjoitin värjäykseen liittyvässä keskustelussa, niin ainakin minulle on myös kommentoitu sitä, ettei sillä ole _suurta_ vaikutusta makuun. En yhtään epäile The Lancet:n artikkelia, mutta toisaalta se on vuodelta 1917. Tuntematta kylmäsuodatusta täysin (siis todella tarpeeksi), tulee väkisin mieleen olisiko menetelmä voinut kehittyä noista päivistä paremmaksi (nopeampi kylmennys, parantuneet suodattimet), eli vaikutusta makuun ei ehkä olisikaan enää niin paljoa. En tiedä, joku viisaampi kertokoon.

Ja eiköhän suodatuksen takana ole taas se markkinointi. "Puhdas" tuote on helpompi myydä. Olisi todella mielenkiintoista päästä maistamaan aivan samaa tuotetta, joka on suodatettu ja jota ei ole. Voihan olla, että "viisaammat siellä tislaamolla" testaavat tuotteen ja pullottavat lopulta siis sen version, joka onkin parempi.

Ja mitä tulee jäiden lisäämiseen, niin bourboneiden kanssa jätän nykyään jäät pois. Löytää paljon enemmän hyvä aromeja (kuten maltaidenkin kanssa). Itse asiassa pääsin bourboneihin aikoinaan hyvin sisälle kun aloin maistella niitä samoin kuin maltaita.

Marko76 (27.2.2007 12.34.13)

Kyllä viskin tulee samentua vesiperäisiä tuotteita lisättäessä, jotta loppukäyttäjä tietää tehneensä virheen...  ::)

pere (27.2.2007 13.08.37 last edit 27.2.2007 13.09.52)

quote[Hakkis (link)]:
Olisi todella mielenkiintoista päästä maistamaan aivan samaa tuotetta, joka on suodatettu ja jota ei ole.

Mahdollisia vertailupareja taitaa olla ainakin muutamia saatavilla, esim Benriachin 10yo Curiositasta taas sekä 40% suodatettuna että 46% suodattamattomana-versiona. Muistalisin, että joitain muitakin olisi vastaan tullut, mutta en nyt tähän hätään kykene kaivamaan muististani yhtään toista parivaljakkoa :)

Noista Curiositaseista ainakin yleinen mielipide pitää 46%-versiota selvästi parempana, toki korkeammalla alkoholiprosentillakin on varmasti osuutensa asiaan, mutta... ja saahan tuon 46%:n kotikonsteinkin aika helposti laimennettua tarkalleen samaan alkoholiprosenttiin (ja tuskimpa se Glasgown hanavesi ainakaan sen mauttomampaa on kuin keskiverto suomalainen vesi...).

JaRiMi (27.2.2007 17.23.50 last edit 27.2.2007 17.25.17)

Aikanaan kyselin kovastikin tuosta itse chill-filtering menetelmästä mm. Auchentoshanin tislaamomestarilta, Signatoryn Symingtonilta, Murray McDavidin kavereilta ja Ardbegin henkilöiltä. Tuli aika erilaisia vastauksia kyllä, mutta jotain niistäkin pystyi päättelemään.

Signatory aikanaan aluksi chill-filtteroi kaiken viskin. Symington ei silloin vielä 2002 ollut kovin innostunut puhumaan siitä sen enempää, kunhan totesi että ei se viskiä pilaa ja sehän on yleinen käytäntö. Noh, nykyjään Signatoryllakin on noita "Unchillfiltered" pullotteita..

Auchentoshanilla Ronnie puhui aiheesta pitkään ja sanoi että senkin voi tehdä raa'asti ja rankalla kädellä, tai sitten vähän löysemmin rantein - ja viittasi mm. siihen mitä lämpötilaa käytetään, ja kuinka rankkaa suodatusta käytetään. Tuo suodatushan on mekaaninen toimenpide lähinnä. Mies oli sitä mieltä että jos sitä ei aivan överiksi vedetä, lisää se tasalaatuisuutta. Ronnie vähän ihmetteli että puristien kotkotuksia tämmöisen asian ylikorostaminen, mutta myönsi toki että monen mielestä olisi hienointa saada viskinsä suoraan tynnyristä omaan pulloon ilman sen kummempia kaupallisia kommervenkkejä.

Murray McDavidin herrat olivat selkeästi menetelmää vastaan ja sanoivat nähneensä miten paljon erilaisia rasvoja, lipidejä jne poistuu sen ohella viskistä - ja kuinka juoman maku muuttuu "ohuemmaksi".

Ardbegilla sanottiin että enää ei sitä tehdä heillä, mutta myönsivät että esim. 1975 pullote joka on chill-filtteroitu on pirun hyvä tuote - eivät pitäneet aihetta hypen arvoisena, mutta totesivat kuitenkin että tästedes annetaan juoma ihmisille 46% ja alkuperäisempänä.

Uskon että chill-filtering muuttaa viskin makua jonkin verran, mutta sekin muutos saattaa joitakin jopa miellyttää (samoin kuin alempi %). On olemassa paljon todella hyviä chill-filtteroituja viskejä - ja samoin ei-chill-filtteroituja.

[Mitä tulee siihen veteen mitä muuten käytetään viskien laimentamisessa 40% tai 43%:tiin, se EI ole mitään suoraan hanasta vedettyä vettä - näin ei minulle ole kukaan viskin ammattilainen koskaan väittänytkään. Vaikka pullotuspaikka olisikin Glasgow, vesi jota viskiin lisätään on perinpohjin suodatettua - se kuulemma ajetaan suodatuksen läpi jotta siitä saataisiin neutraalin oloista ja mautonta. Lähinnä naureskelivat kun kyselin ettei se vain tule suoraan Glasgow'n surkeasta vesijohtovedestä suoraan...Ja tätä tivasin monelta eri taholta vuosina 2001 - 2002.]

Hakkis (28.2.2007 5.58.23)

quote[JaRiMi (link)]:

Vaikka pullotuspaikka olisikin Glasgow, vesi jota viskiin lisätään on perinpohjin suodatettua - se kuulemma ajetaan suodatuksen läpi jotta siitä saataisiin neutraalin oloista ja mautonta.

Ja hard-core nauttijahan hankkii AINA kotiin sen tislaamon vettä, jonka viskiä nautitaan. Tällöin makuun ei tule varmasti mitään "vierasta" :-)

Noista JaRiMin tekemistä kyselyistä huomaa mun mielestäni tämänkin asian "arkuuden". Ne, jotka sitä tekevät niin toteavat, ettei sillä ole merkitystä. Ne jotka eivät tee, pitävät sitä pahana. Molemmilla tahoilla on se oma lehmä ojassa eli eihän omaa tuotetta voi "morkata" vaan kehua.

Kyllä minunkin maalasjärki sanoo, että suodatuksen luulisi vaikuttavan makuun. Kuinka paljon ja onnistusinko itse eroa maistamaan onkin sitten ihan eri asia. Ja kuten JaRiMikin toteaa, muutos voi olla parempaan päin. Koko ajanhan viskitislaamot kehittelevät uusia tapoja/juttuja joilla he pystyisivät erottumaan massasta. On juuri värjääminen/värjäämättömyys, suodatus/suodattamattomuus, uusia tynnyrilopetuksia jne. Eiköhän sieltä jossain vaiheessa tule vieläkin jotain uutta, joka aiheuttaa lisää tätä mielenkiintoista keskustelua.

Whisky (28.2.2007 6.42.28 last edit 28.2.2007 6.42.43)

quote[Hakkis (link)]:
Eiköhän sieltä jossain vaiheessa tule vieläkin jotain uutta, joka aiheuttaa lisää tätä mielenkiintoista keskustelua.

Edelleen sitä sillitynnyrifinistelyä odotellaan. Se on tosin luultavasti pakko suodattaa, ettei jää ruoto kurkkuun juodessa!

JaRiMi (28.2.2007 9.27.34)

quote[Whisky (link)]:

Edelleen sitä sillitynnyrifinistelyä odotellaan. Se on tosin luultavasti pakko suodattaa, ettei jää ruoto kurkkuun juodessa!

Itse ajattelin että varmaan tulee joku reverse-finishing, eli Bourbonia tehtynä esim. Islay-caskissa, tai Sherryä joka on kypsytetty vanhassa Springbanktynnyrissä...!  Tai sitten jotain tosi eksoottista, vaikkapa Metaxa-viimeistelty Caol Ila...! Hmm, hyvä rommi joka kypsytettäisiin savuisen Islayn caskissa...voisi jopa toimia!

JaRiMi (2.7.2010 11.34.49)

quote[63487B406440290 (link)]:
quote[Whisky (link)]:

Itse ajattelin että varmaan tulee joku reverse-finishing, eli Bourbonia tehtynä esim. Islay-caskissa, tai Sherryä joka on kypsytetty vanhassa Springbanktynnyrissä...!  Tai sitten jotain tosi eksoottista, vaikkapa Metaxa-viimeistelty Caol Ila...! Hmm, hyvä rommi joka kypsytettäisiin savuisen Islayn caskissa...voisi jopa toimia!

Ja nythän näitä on nähty - Demerara-rommia Islay-tynnyrissä kypsytettynä, sekä myös esim. Tokaiji-kypsyteltyjä viskejä, huh!!!