Arvostus

misa (3.3.2007 0.55.43)

Mikä mielestäsi säväyttää eniten viskikokemuksessa ja mikä on tärkein arvosteluperiaate? Tuoksu? Maku? Jälkimaku? Voihan joillekin väri olla tärkein, mutta ilmeisen epätodennäköistä. Omalla kohdallani jälkimaku tekee suurimman vaikutuksen. Kakkosena tuoksu. Outoa kyllä viimeisenä itse "palate".

spam (3.3.2007 8.48.41)

Sekä viskeissä että muissa juomissa pidän makua tärkeimpänä ominaisuutena, sitten jälkimaku ja tuoksu. Värilläkin on toki väliä, itse pidän kaikkein herkullisimpana värinä oikein tumman mahonginruskeaa jossa voi havaita punaisia värivivahteita.

Väri on ainakin minulle se magneetti kaupassa johon tulee kiinnitettyä huomiota, ja ainakin minulla se vaikuttaisi ostopäätökseen muuten tasavertaisten tuotteiden ollessa rintarinnan. Ottaisin sen jonka väri on herkullisempi.

pete_83 (3.3.2007 9.43.54)

quote[misa (link)]:
Mikä mielestäsi säväyttää eniten viskikokemuksessa ja mikä on tärkein arvosteluperiaate? Tuoksu? Maku? Jälkimaku? Voihan joillekin väri olla tärkein, mutta ilmeisen epätodennäköistä. Omalla kohdallani jälkimaku tekee suurimman vaikutuksen. Kakkosena tuoksu. Outoa kyllä viimeisenä itse "palate".

Näin se minullakin menee.

Quercus (4.3.2007 18.08.38 last edit 4.3.2007 18.12.30)

Minä olen taas tuoksuihmisiä. Viskin tärkein ominaisuus on minulle tuoksu, ja sen erittelyyn käytän ainakin eniten aikaa. Tuoksuttelu on kuin pitkä esileikki ennen maistelukliimaksia: haistelen viskiä tuoreeltaan, annan juoman seisoa pitkään ja havainnoin hengittämisen ja hapettumisen vaikutuksia, leikittelen vesitipoilla, joilla on eniten vaikutusta juuri bukéen avautumiseen, lämmitän viskilasia kädellä ja huomaan haihtumista ja tuoksun muuttumista moniulotteisemmaksi — parhaimmat pikku yksityiskohdat saa esiin vain lämmittämällä.

Ize (4.3.2007 18.23.05)

1. Jälkimaku
2. Jälkituoksu (tyhjä lasi)
3. "Keskimaku" aka palate
4. Alkutuoksu (täysi lasi)
5. Alkumaku

Noin se mullakin menee, värejä en katso koskaan ... mitäpä noita E150:ia tuijottelemaan. :)

Quercus (4.3.2007 18.34.29)

Hyvä perkaus, Ize. Oma ykkössuosikkini vahvistui, koska jälkituoksusta voi olla iloa jopa seuraavana päivänä (tyhjä lasi). Harmi, kun tässä ketjussa ei voine todeta lattean truistisesti, että kyllä kokonaisuus on tärkein (ml. Murraynkin erikseen arvioima tasapaino).

xenoth (4.3.2007 18.38.05 last edit 4.3.2007 18.38.22)

Aika paha laittaa nautinnon eri osia paremmuusjärjestykseen. Viskiä maistellessa on mukava ensin oikein ajan kanssa nuuhkia juomaa ja ottaa "kaikki irti" tuoksusta. Sitten seuraa itse maistaminen, joka ei sekään ole erityisen ikävää puuhaa. Jälkimaku on myös toisinaan loistelias ja pitkä. Eli en halua/osaa sanoa, mistä osasta viskiä pidän eniten. Värin merkitys on joka tapauksessa ainakin kaikkein pienin, johtuen juuri tuosta E150:stä.

Ize (4.3.2007 19.53.38 last edit 4.3.2007 19.54.12)

quote[Quercus (link)]:
Hyvä perkaus, Ize. Oma ykkössuosikkini vahvistui, koska jälkituoksusta voi olla iloa jopa seuraavana päivänä (tyhjä lasi). Harmi, kun tässä ketjussa ei voine todeta lattean truistisesti, että kyllä kokonaisuus on tärkein (ml. Murraynkin erikseen arvioima tasapaino).

Vähän menee off-topiciksi, mutta kyllä tänäkin aamuna sain vaimolta monen kirjavia ilmeitä, kun haistelin 12yo, 18yo ja 25yo Highland Park -laseja ... pitää tieten totaalisen toivottomana juoppona, vaikken kutakaan juonut eilen kun 2cl.  Anopilta sentään salassa homman tein, kun oli viikonloppukyläilemässä. ;D

Quercus (4.3.2007 20.55.51)

quote[Ize (link)]:
quote[Quercus (link)]:

Vähän menee off-topiciksi, mutta kyllä tänäkin aamuna sain vaimolta monen kirjavia ilmeitä, kun haistelin 12yo, 18yo ja 25yo Highland Park -laseja ... pitää tieten totaalisen toivottomana juoppona, vaikken kutakaan juonut eilen kun 2cl.  Anopilta sentään salassa homman tein, kun oli viikonloppukyläilemässä. ;D

Joo, arvaa vain mitkä on täällä kommentit, kun itselläni on tämän päivän/illan saldo eli kahdeksan likaista lasia, pullot, tuubit, boksit, vesikannut ynnä muut levällään tuossa pöydällä... eihän nautittu määrä vastaa kuin arviolta kolmea normaalia ravintola-annosta ja silti väitetään, että ...  :o

Marko76 (5.3.2007 9.02.10)

Ensimmäisen sijan jakaa sekä alku, että loppumaku, tuoksu jää kakkossijalle ja niukasti kolmanneksi jää keskimaku. Henk.koht. arvostan myös yksittäiseen kohtaan sekoitettua makupurskahdusta, esim A'bunadh alkumaun sherryhyökyä ja Ardbeg 10:n loppumaun savustetun voin tulvaa. Pullo, väri ja etiketti taitavat jäädä sitten neljänneksi.

Turvesavu (5.3.2007 11.21.28)

Minuun tekee suurimman vaikutuksen tuoksu. Jostain syystä saan edelleen parhaiten eri nyansseja irti tuoksusta. Sen jälkeen loppu- ja alkusäväykset maussa, kummaa kyllä keskikohta mausta jää listalla neljänneksi. Syy lienee siinä että maistelen mieluiten "raakana" eli ilman vettä ja alkoholi turruttaa kielen. Olen kokeillut eri viskejä eri vesimäärien kanssa ja minusta niista tulee kaikista liian laimeita pienenkin vesimäärän kanssa. Kaivannee lisää harjoitusta tuo vesimäärien arviointi. Hyvä lämmittäminen ja ilmaantuminen ovat omaan makuun ne paremmat keinot saada nyanssit irti.

Hakkis (9.3.2007 10.03.20)

quote[Quercus (link)]:
Harmi, kun tässä ketjussa ei voine todeta lattean truistisesti, että kyllä kokonaisuus on tärkein (ml. Murraynkin erikseen arvioima tasapaino).

No minä totean latteasti : kokonaisuus.

Kokonaisuuteen lasken tuoksun, suutuntuman ja maun (mukaanlukien loppumaku). Itselläni on ainakin tullut vastaan viskejä, joissa tuoksun antama odotus ei ole vastannut makua (hyvässä ja huonossa), jolloin mietin kokonaisuutta. Jos tuoksu on "päätähuimaava" mutta maku on mielestäni huono, en oikein pysty antamaan omissa arvioissani hiuppupisteitä. Ja toisinpäin.

Seuraavan päivän tyhjän lasin tuoksuja en kovinkaan haistele, jo ihan siitä johtuen että sitten ei enää pääse maistamaan ja tällöin siis kokonaisuus puuttuu.

Mielestäni hyvässä viskissä tuoksu ja maku muodostavat harmoonisen kokonaisuuden. Jos toinen pilaa nautintoa, mielestäni viski ei ole silloin tasapainossa ja kokonaisuus ei ole hyvä.

Whisky (9.3.2007 11.06.05)

quote[Hakkis (link)]:
No minä totean latteasti : kokonaisuus.

Itse olen kanssa miettinyt mitä tänne vastaisin ja tulos on sama kuin Hakkiksella. En osaa erotella yhtä yksittäistä aluetta jonka perusteella osaisin sanoa viskin paremmuudesta. Olen haistanut melko kamalan tuoksuisia tököttejä, jotka kuitenkin ovat maistuneet kovin herkulliselle. Monelle pidempään kypsyneelle viskille minun nenässäni esiintyvä liimamaisuus on alkuun hieman luotaantyöntävä, mutta usein se jonkin ajan kuluttua katoaa ja maku saattaa olla taivaallinen. Alkuvaikutelman jälkeen tuleekin sitten jäätyä maiskuttelemaan jälkimakua. Erottelu on usein hankalaa. Missä vaiheessa varsinainen jälkimaku alkaa ja mikä on vielä makua.

Pääasia kuitenkin on, että viskistä tulee nautittua!

Turvesavu (9.3.2007 11.25.57)

quote[Hakkis (link)]:
quote[Quercus (link)]:
Harmi, kun tässä ketjussa ei voine todeta lattean truistisesti, että kyllä kokonaisuus on tärkein (ml. Murraynkin erikseen arvioima tasapaino).

Itselläni on ainakin tullut vastaan viskejä, joissa tuoksun antama odotus ei ole vastannut makua (hyvässä ja huonossa), jolloin mietin kokonaisuutta. Jos tuoksu on "päätähuimaava" mutta maku on mielestäni huono, en oikein pysty antamaan omissa arvioissani hiuppupisteitä. Ja toisinpäin.

Tuo on kyllä täysin validi pointti. Itselle käy myös jatkuvasti samalla tavalla, se on ehkä ollut suuri yllätyskin että monen viskin kohdalla fakta on näin. Moni nyt kaapissani olevista "juomaviskeistä" on vielä sitä tasoa että tuoksun lupaus on suuri ja pettymys aikamoinen. Olen itse päätellyt että syy on siinä että olen vielä kokeillut pääasiassa ns. keskitason perusviskejä.

Tässä ehkä pätee syy siihen poltteeseen mikä ajaa koko ajan kokeilemaan uutta.

Ize (11.3.2007 11.29.59)

Elän toivossa että aistini kehittyvät vielä maistelun suhteen, tällä hetkellä makuaistiani dominoi jälkimaku (kitalaki ja kielen takaosa) ja jälkihaju (hajuaisti), kielellä muutoin en meinaa aromeja saada esiin vaikka kuinka pyörittelen viskiä suussa. Tosin se täytyy todeta ettei mopolla mahdottomiin, voi hyvinkin olla ettei vain meikäläisen aisteilla irtoa enempää ja minkäs teet.  :-/

Tokikin tuosta kaikista osa-alueista muodostuu sitten kokonaisuus, mutta kun siitä piirakasta alan palasia ottamaan niin nuo em. osaset saavat painoarvoa enemmän tuossa kokonaisuudessa.

misa (11.3.2007 16.18.31)

quote[Ize (link)]:
kielellä muutoin en meinaa aromeja saada esiin vaikka kuinka pyörittelen viskiä suussa.

Näin se minullakin valitettavasti tuppaa olemaan.