Kyselyä - jos saisimme Suomi-pullotteen..

JaRiMi (17.4.2007 20.27.57 last edit 17.4.2007 20.50.21)

Ajattelin kysyä foorumin ihmisten näkemyksiä siitä, että jos saisimme "Bottled exclusively for Finland Only" pullotteen aikaiseksi jotain kautta, niin mitä olette mieltä, mikä viski olisi erityisen kiinnostava, ja minkähintainen saisi pullo olla Alkossa että ostaisitte sitä?

Itse olen sitä mieltä että kiinnostavia viskejä on kyllä monia, tosin linjassa Ardbeg - Port Ellen olisi erityistä otetta. Olisin silti kiinnostunut myös esim. Springbankistä, Bowmoresta, Laphroaigista,  Brorasta (haave) tai vaikkapa Highland Parkista. Tuo "Bottled exclusively for Finland" saisi olla vaikkapa Indy-pullote tai Tislaamon oma.

Hinnasta, jos tuote on tarpeeksi kiinnostava, olisin valmis pistämään siihen aina noin 200 euroon asti (silloin sen pitäisi olla kyllä tosiaankin joku noista mitä listasin esim.), mutta paras hintaluokka olisi minusta jotain 60 - 150 euron väliltä.

Kuulostaa ehkä tyhmältä, mutta jos tämmöinen "Bottled exclusively for Finland" pullote on joku aivan perus 8 - 10v. Glen-jotain esimerkiksi, ei se kyllä pahemmin hetkauttaisi.

Useampi maahan tuova taho vain epäili viime viikolla asiasta puhuttaessa eri tilaisuuksissa että yli 50-60 euron tuotteelle ei sitten löytyisi tarpeeksi ostajia ja takkiin tulisi. Näinkö huonosti asiat on? Jos tuote olisi kiinnostava, yrittäisin itse ostaa piru vie useammankin pullon..Olisi se sitten tislaamon oma tai vaikkapa Douglas Laingin pullote.

Turvesavu (17.4.2007 20.47.27)

Itse viskistä en osaa heittää muuta kuin että joku sellainen jota Suomen mantereella ole merkkinä vielä nähty. Tarkoitan siis tislaamoja kuten esim. mainitsemasi Port Ellen, Port Charlotte yms...

Hinta saisi myös minulla asettua maksimissaan 200 egeen mutta aina parempi jos halvempi... :) Tuon tasoisten viskien tuskin kannattaa kuitenkaan unelmoida tulevan Suomeen alle 150€:lla.  

Whiskana (17.4.2007 20.55.51)

quote[JaRiMi (link)]:
Ajattelin kysyä foorumin ihmisten näkemyksiä siitä, että jos saisimme "Bottled exclusively for Finland Only" pullotteen aikaiseksi jotain kautta, niin mitä olette mieltä, mikä viski olisi erityisen kiinnostava, ja minkähintainen saisi pullo olla Alkossa että ostaisitte sitä?

Itse olen sitä mieltä että kiinnostavia viskejä on kyllä monia, tosin linjassa Ardbeg - Port Ellen olisi erityistä otetta. Olisin silti kiinnostunut myös esim. Springbankistä, Bowmoresta, Laphroaigista,  Brorasta (haave) tai vaikkapa Highland Parkista. Tuo "Bottled exclusively for Finland" saisi olla vaikkapa Indy-pullote tai Tislaamon oma.

Hinnasta, jos tuote on tarpeeksi kiinnostava, olisin valmis pistämään siihen aina noin 200 euroon asti (silloin sen pitäisi olla kyllä tosiaankin joku noista mitä listasin esim.), mutta paras hintaluokka olisi minusta jotain 60 - 150 euron väliltä.

Kuulostaa ehkä tyhmältä, mutta jos tämmöinen "Bottled exclusively for Finland" pullote on joku aivan perus 8 - 10v. Glen-jotain esimerkiksi, ei se kyllä pahemmin hetkauttaisi.

Useampi maahan tuova taho vain epäili viime viikolla asiasta puhuttaessa eri tilaisuuksissa että yli 50-60 euron tuotteelle ei sitten löytyisi tarpeeksi ostajia ja takkiin tulisi. Näinkö huonosti asiat on? Jos tuote olisi kiinnostava, yrittäisin itse ostaa piru vie useammankin pullon..Olisi se sitten tislaamon oma tai vaikkapa Douglas Laingin pullote.

Samoilla linjoilla - Ellu tai Brora kelpaisi, kuten myös vanhempi Ardbeg... Itselläni kipuraja mennyt tähän asti 200 euron luokassa mutta kyllä jostain "takuuvarmasta" voi aina neuvotella (kunhan vaimolle ei kerro)... ;)

Whisky (18.4.2007 4.12.43)

100 euroa on monelle henkinen kipuraja. Toki moni harrastaja on valmis laittamaan pulloon enemmänkin, mutta "suuren yleisön" houkuttamiseksi tuote ei saisi olla juurikaan kalliimpi.

Merkillä ei sitten olekaan allekirjoittaneelle niin väliä.

Munroist (18.4.2007 5.54.59)

Kipuraja noussut ylöspäin, kakkosella alkava jäisi hyllyyn, 130€ lähtisi varmasti, 150€ kohdalla pitäisi jo vähän miettiä.

Olli (18.4.2007 6.45.17)

Jeps

Toki kiinnostaa, ehdotettu hinta 60 - 150 euron väliltä, kuulostaa aika hyvältä. Ikä voisi olla 10-12  vuotta ja Islayn alueelta, pullottaja voi olla tislaamo tai indy ei suurta merkitystä.
Mistä tahansa viskistä jota Bottled exclusively for Finland Only nimikkeellä myydään en ole valmis maksamaan yli 100 euroa, odotan myös nimen lisäksi jonkin sortin takuuta laadusta .  ::) Tarkoitus on kuitenkin jossain vaiheessa juoda jokainen hankittu pullo tyhjäksi.  :)

I.R. (18.4.2007 7.15.19)

200 euroa on vielä aivan käypä hinta. Erä olisi kuitenkin niin pieni, ettei tuotteesta kannattaisi yrittääkään ns. suuren yleisön pullotetta.

Ardbeg, Bowmore, Bruichladdich, Glenfarclas... - erityisesti kahdella viimeksi mainitulla luulisi tavaraa riittävän "Suomi Editioniinkin".

JaRiMi:lle täysi tuki tässä hankkeessa! Olet meistä (todennäköisesti) ainoa, joka suhteillaan voisi onnistuakin.

pete_83 (18.4.2007 7.19.34)

quote[JaRiMi (link)]:

Ei minullakaan näihin ole juurikaan lisättävää. 200 euroa on kyllä ehdoton yläraja...

Marko76 (18.4.2007 7.24.04 last edit 18.4.2007 7.24.21)

Alle 150 sopisi mainiosti ja lisäisin vielä itseäni miellyttävän Glenrothesin, tosin myös edellä mainitut Ardbegit&Ellenit kelpaisivat myös kummasti.

ronnie (18.4.2007 7.31.04)

Oletan että kyseessä olisi kuitenkin single cask..

Jos saataisi joku hyvä ja kiinnostava pullote niin tulisi omaan hyllyyn varmaan pari pulloa hankittua joka tapauksessa.
Lähellä sydäntä ovat Ardbeg, Laphroaig, Bowmore, Springbank, Highland Park, Talisker, Lagavulin, Balvenie, Glenfarclas, Mortlach, Longmorn, yms.. (Port Elleniä ja Broraa ei varmaan tarvi edes miettiä.) Luultavasti ei irtoaisi monista noista ed. mainitustakaan.

Omasta mielestä joku Yoichi Single Cask, bottled for Finland olisi kova sana, tai joku muu pullote Nikkalta tai Suntorylta esim.

Vertailun vuoksi niin Ruotsin molemmat Highland Park 15 v Single Caskit ja Laphroaig 18 v olivat kaikki hinnoiltaan n. 100€.

Marko76 (18.4.2007 7.34.43)

quote[ronnie (link)]:

Omasta mielestä joku Yoichi Single Cask, bottled for Finland olisi kova sana, tai joku muu pullote Nikkalta tai Suntorylta esim.

Oivallinen idea!  :)

ARdBeggar (18.4.2007 7.36.18)

Satkulla sortuisin savuiseen spetsiaali singlecaskiin...

ARdBeggar (18.4.2007 7.43.19)

quote[ronnie (link)]:

Pistäkääpä ehdotusta asiasta Servaalille joka on Nikka Yoichin maahantuoja
http://www.servaali.fi/

smoke on the water (18.4.2007 9.22.03)

Japsia en kyllä huolisi, eli kyllä tuon "Suomi-pullon" olisi ehdottomasti oltava Skotlannista. Ja OB-pullotus menee kyllä kirkaasti tässä tapauksessa yksityisten edelle. (No DL:n Port Ellen plattari kyllä kävis :)) Hinta ja mitä itse on valmis maksamaan on niin riippuvainen pullotteesta, joten siihen on vaikea mitään sanoa, mutta eiköhän parilla sadalla jo hyvän tuotteen luulisi saavan. Merkki mieluiten joku tunnettu ja "arvostettu", sillä tuskin kukaan innostuu jostain varta vasten suomeen roudatusta kaikille oudosta Glenskädämistä. Tislaamon valinta tietty vaikuttaa hintaan, Ardbegia tuskin edullisesti irtoaa, samoin luulen Bowmoren osalta. Mitä erilaisempia mielenkiintoisia pullotteita on tullut eri maihin ainakin Glenfarclasilta, Highland Parkilta, Laddielta, Laphroaigilta yms...

JaRiMi (18.4.2007 9.31.25 last edit 18.4.2007 9.36.49)

Joo - aika eriäviä mielipiteitä sinänsä näkyy olevan. Jos näistä jotain voi päätellä, niin ne jakautuvat kahteen eri luokkaan:

1) Saa olla kalliskin pullo, 100 - 200 euroa (joka onkin noin suurinpiirtein absoluuttinen maksimi), kunhan on hyvä ja erikoinen tuote joka vastaa sitten laadultaan ja merkiltään odotuksia. Itse olen tällä kannalla.

2) Kelpaa nuorempi ja vähemmän harvinainen tuote, hinta pitää olla alle 100 euroa. Itse en näe hirveästi ideaa siinä että "Bottled exclusively for Finland" pullo on sitten joku tusinajulkaisu eikä kovinkaan erikoinen, esim. 8v. Caol Ila 43% - miksi ostaa semmoista, kun siinä ei ole mitään ihmeellistä oikeasti.

Ennenkuin yksikään maahantuoja lähtee leikkiin mukaan, pitäisi olla jonkinlaista näyttöä siitä että kysyntää on tarpeeksi - single barrel tuottaa iästä ja tynnyristä riippuen 150 - 500 pulloa suurin piirtein.  Tässä tulee tämä muna tai kana ilmiö - jos emme tiedä hintaa ja tuotetta etukäteen, on porukan vaikea kommittoitua asiaan. Jos taas ei ole kommittoituneita tarpeeksi, ei maahantuojat lähde ajamaan projektia. Tässä on selvästi syy siihen miksi näitä ei ole Suomessa ollut. Ruotsissa vaikkapa näitä on ollut koska on löytynyt tarpeeksi ihmisiä ostamaan hieman kalliimpikin tuote.

Näkisin kaksi aivan realistista vaihtoehtoa tällä hetkellä mahdollisina, jos vain löytyisi yksimielisyyttä ja tahtoa ( tämmöistä "put your money where your mouth is" henkeä):

A) Ardbegilta lohkeaisi melko varmasti Suomeen tynnyrillinen, jos homma junailtaisi oikein. Mulla on jo strategia mielessä, ja kanavat mitä kautta lähestyä. Vaatii varmasti noin 250 hengen sitoutumista asiaan (ostoon, kerrotaan sitten myös maksimihinta eteenpäin ettei tule väärinymmärryksiä), muuten ei tapahdu. Tämä on varmasti kalliimpi vaihtoehto, mutta uskoisin että on mahdollista saada joku hieman nuorempi vintage tynnyri 150 - 200 euroon tynnyrivahvuisena.  

B) Douglas Laing on pullottanut erilaisia spesiaalipullotteita Old Malt Cask sarjastaan, ja Platinum-sarjastaan eri maille ja kaupoille. Jos saisimme sovittua vähintään noin 150 harrastajan kesken ehdot (hinta, pullote-ehdotuksia muutama jne) niin asiaa voisi viedä maahantuojalle eteenpäin.  Tämä vaihtoehto voisi olla edullisempi, tosin mitä parempi & iäkkäämpi tynskä, sen kovempi hinta.

Yoichi single cask on kiva idea ja siitäkin voi keskustella Servaalin suuntaan jos sikseen tulee. Pitäisin tätä kauempaa haettuna vaihtoehtona kuin esittämääni kahta edellistä.

Nyt tosiaan pitäisi saada yksimielisyyttä vain aikaiseksi niin nämä suunnitelmat eivät jäisi aivan keskustelun asteelle. Lupaudun viemään asiaa aktiivisesti eteenpäin vain jos saadaan porukkaa tarpeeksi mukaan ja kommitmentti / yksimielisyys aikaan. Olisiko SMWS:llä mitään keinoja auttaa asian tiimoilta?

Nyt HERÄTYS ihmiset! Täälläkin on manguttu Ruotsin parempaa tilannetta ja ihmetelty miksei meillä - NYT on aika saada muutosta asiaan!!!

I.R. (18.4.2007 9.56.07)

quote[JaRiMi (link)]:
Näkisin kaksi aivan realistista vaihtoehtoa tällä hetkellä mahdollisina, jos vain löytyisi yksimielisyyttä ja tahtoa ( tämmöistä "put your money where your mouth is" henkeä):

A) Ardbegilta lohkeaisi melko varmasti Suomeen tynnyrillinen, jos homma junailtaisi oikein. Mulla on jo strategia mielessä, ja kanavat mitä kautta lähestyä. Vaatii varmasti noin 250 hengen sitoutumista asiaan (ostoon, kerrotaan sitten myös maksimihinta eteenpäin ettei tule väärinymmärryksiä), muuten ei tapahdu. Tämä on varmasti kalliimpi vaihtoehto, mutta uskoisin että on mahdollista saada joku hieman nuorempi vintage tynnyri 150 - 200 euroon tynnyrivahvuisena.  

B) Douglas Laing on pullottanut erilaisia spesiaalipullotteita Old Malt Cask sarjastaan, ja Platinum-sarjastaan eri maille ja kaupoille. Jos saisimme sovittua vähintään noin 150 harrastajan kesken ehdot (hinta, pullote-ehdotuksia muutama jne) niin asiaa voisi viedä maahantuojalle eteenpäin.  Tämä vaihtoehto voisi olla edullisempi, tosin mitä parempi & iäkkäämpi tynskä, sen kovempi hinta.
- -
Nyt tosiaan pitäisi saada yksimielisyyttä vain aikaiseksi niin nämä suunnitelmat eivät jäisi aivan keskustelun asteelle. Lupaudun viemään asiaa aktiivisesti eteenpäin vain jos saadaan porukkaa tarpeeksi mukaan ja kommitmentti / yksimielisyys aikaan. Olisiko SMWS:llä mitään keinoja auttaa asian tiimoilta?

Kumpikin noista vaihtoehdoista kuulostaa houkuttelevalta. OB on tietenkin aina OB, mutta toisaalta DL on privaattipullottajien aatelia. Ja 150 henkilöä on helpompi kerätä kuin 250. Kaikki tässä ketjussa esillä olleet tislaamot kelpaisivat minulle aivan mainiosti - lukuun ottamatta Glenrothesia ja Nikkaa. Tärkeämpää olisi sitten sen "oikean" tynnyrin valinta.

SMWS voi hyödyntää jäsenrekisteriään, ts. lähettää sähköpostitse/kirjeitse jäsenille tiedon hankkeesta ja varata mahdollisuuden tehdä (sitova) ennakkotilaus.

Turvesavu (18.4.2007 10.01.01)

quote[JaRiMi (link)]:

Nyt HERÄTYS ihmiset! Täälläkin on manguttu Ruotsin parempaa tilannetta ja ihmetelty miksei meillä - NYT on aika saada muutosta asiaan!!!

OIKEIN!!! Juuri oikea asenne, moneen kertaan todettu että turha valittaa jos ei ole valmis yrittämään itse muutosta. Kiitos tässä kohtaa myös siitä että olet asian ottanut esiin, jokainen onnistunut projekti vaatii innostuneen puuhamiehen.

Sitten itse tynnyrin sisältöön. Minä ehkä välttäisin esim. Ardbegia joka hienoista ja erikoisemmistakin viskeistään huolimatta on kuitenkin merkkinä enemmän valtavirtaa suuren levinneisyydensä ja tunnettuudensa ansiosta. Toki toisaalta laadustakin voisi olla paremmat takeet. Arbeg tislaamona on kuitenkin Suomessa jo saatavilla joten minä suosisin jotain sellaista merkkiä jota ei vielä Suomessa ole ollut tarjolla. Jo moneen kertaan mainitut Port Ellen, Brora, Port Charlotte, jne. Toki muitakin vaihtoehtoja joihin lähtisin mukaan on mutta tällainen vaihtoehto olisi ykkös-suosikkini.

JaRiMin vaihtoehto B) kuulostaa hyvältä, siellä voisi olla jotakin helmeä tarjolla josta löytyisi tietyt takuut laadusta mutta myös erikoisuudesta.

Loppukommenttija että kyllä sen Skotti-sinkku pitäisi olla, ehkä joku Connemara tai Redbreast irkuista kävisi...

viskisieppo (18.4.2007 10.18.30)

Olisihan tollanen Suomi pullo tosi jees hyllyssä, tiedän pari ihmistä jotka voisi valahtaa kateudesta vihreäksi. ;D Vaihtoehto B kuulostaa hyvältä, ja skotti malttia luonnollisesti. Ehdottomasti olen mukana jos hinta pysyy kohtuuden rajoissa. :)

Ize (18.4.2007 10.22.29)

Mukana ollaan, ehdoton kipuraja 200€ ja silloin kyllä pitää irrota 70-luvun Ardbeggi tai "parempi" Brora tai mikä ettei Elleni, mutta jälkimmäisen mahdollisuuteen en jaksa uskoa. Taitaa olla pitkälti kaikki tynnyrit jo pullotettu Ellenniltä ja lopuille on sitten selvä "release" suunnitelma olemassa. Yksityisillä tahoilla on käsittääkseni 70-luvun lopulta vielä Lagavulin tynnyreitä olemassa, mutta jäisikö hinta alle 200€ ... tuskin.

150€ jos on pullon hinta, voisin harkita parikin pulloa hankittavakseni. Tuohon hintaan 70-luvun alkupuolen Clynelish tai 80-luvun alun Ardbeg taikka vaikka Lagavulin, jos hinta on tosiaan kohdillaan.

80-luvun puolivälin jälkeiset pullotteet miltään tislaamolta eivät oikein sytytä meikäläistä. Lukuunottamatta Port Charlottea ja jota vielä enemmän kiinnostaisi kyllä Octomore! Oishan se poikaa saada tänne ekaa järkevän ikäistä Octomorea. :P

smn (18.4.2007 10.45.49)

Olettaen että tuote ei liippaa liian läheltä peruspullotteita niin 100-150€ hintaluokkaan lähden varmasti, siitä yli vaatii sitten jo sitten aika high end tuotetta. Mieluiten cask strengthinä joka tapauksessa.

Whiskana (18.4.2007 11.03.41)

Lisätään vielä, että joku Nikkan suomiversio voisi maistua myös mutta reilusti alle satasen hintaan.

Jos esim. joku spesiaali-ardbeggi tai -ellu irtoaisi, niin kyllä muutama pullo mahtuisi aina komeroon sekä yksi juotavaksi (~500€ sijoituksella). Viime vuosina on muutenkin jo kerääntynyt loistavia puteleita jemmaan eli voisin sanoa, että keräilyinnostus(kin) on alkanut tosissaan. 8-)

ARdBeggar (18.4.2007 12.52.58)

Ardbeg OB CS SC 150e -> olen mukana. Tosin vain yhden pullon verran  8-)

Tuutti (18.4.2007 14.00.41)

Jaa tämmöistä puuhataan. Kaikki kunnioitus puuhamiehelle.

Itse olisin hyvinkin kiinnostunut. Kipurajani kulkee n. 100-150€ hujakoilla koska minulla ei ole juurikaan keräilijän verta suonissani. Kaikki mitä kaappiin ostetaan kaadetaan kurkusta alas. Tässä olisi sopiva pullo säästettäväksi johonkin erikoistilaisuuteen.

Whisky (18.4.2007 16.17.14)

quote[I.R. (link)]:
SMWS voi hyödyntää jäsenrekisteriään, ts. lähettää sähköpostitse/kirjeitse jäsenille tiedon hankkeesta ja varata mahdollisuuden tehdä (sitova) ennakkotilaus.

Jos tälle löytyy puuhamies seuran puolelta, niin miksi ei. Sähköposti-ilmoitus seuran jäsenille siitä, että tällaista ollaan puuhaamassa ja vastuuhenkilön sähköpostiosoite, johon kiinnostuksestaan voi huudella. Siitä se lähtee.

Miksipä tätä ei joku äskettäin seuraan liittynyt aktiivinen asianharrastaja, joka tälläkin foorumilla on monelle tuttu, voisi alkaa seuran puolesta ajamaan  ;) Näin ainakin saataisiin kaikkein suorin tiedonsiirtymisväylä aikaiseksi. Lähetelkäähän asianomaiset vaikkapa sähköpostia allekirjoittaneen Mallaswhiskyseuran osoitteeseen, niin sumplitaan ja katsellaan mitä on tehtävissä.

Whisky (18.4.2007 16.21.19)

quote[JaRiMi (link)]:
Ruotsissa vaikkapa näitä on ollut koska on löytynyt tarpeeksi ihmisiä ostamaan hieman kalliimpikin tuote.

Totta puhut. Sen seurauksena, että sinne on saatu näitä kalliimpia pullotteita, on tarjolle niiden vanavedessä tullut myös edullisempia "ruotsinpulloja" reilusti alle satasen hintaluokkaan. Maahantuoja ei varmaankaan uskalla lähteä tällaiseen leikkiin mukaan, ennen kuin näkee mikä menekki on.

Hyvänä esimerkkinä Ruotsiin pullotetuista Single Caskeistä on omassa kaapissa majaileva mitä mainioin Highland Park. Eikä hintaakaan ollut kuin sen 66 €.

Quercus (18.4.2007 16.30.42 last edit 18.4.2007 16.36.54)

Ensimmäisen Suomi-pullon ei välttämättä tarvitse olla 1972-Brora, joten lähtisin varovasti liikkeelle ja asettaisin hintakatoksi 100—150 euroa. Pullotus tynnyrinvahvuisena ja yhden tynnyrin tavarana takaisi, että pullote on tarpeeksi erikoinen ja eroaa Alkon nykyisistä tuotteista.

OB-tuotteista suosikkini olisivat jo mainitut Glenfarclas ja Bruichladdich, ei vain saatavuuden vuoksi. Glenfarclasilta on tullut jo mieletön määrä erikoispullotteita muun muassa Saksaan. Laddie pullotti Valinchit 50 cl:n pulloihin. Samaa voisi miettiä Suomi-pullon kohdalla: 2 x 50 cl (toinen varastoon) voisi kiinnostaa monia enemmän kuin 1 x 70 cl.

IB-vaihtoehdossa liputtaisin Douglas Laingin puolesta. Huipputislaamon nuorukainenkin on parempi vaihtoehto kuin glengädämvanhus. Miten olisi esimerkiksi Ardbeg 1997 tuon virallisen 4,5 litran jättijuhlatonkan vaihtoehdoksi ja korvaavaksi tuotteeksi... Indienä voisi selvitä satasella?

PS. Meillähän on jo Suomi-pullo olemassa, Old Pulteneyn 18-vuotias Bourbon Single Cask No 546 (OB, 40 %) ;D

I.R. (18.4.2007 16.41.20 last edit 18.4.2007 16.43.50)

quote[Quercus (link)]:
- - PS. Meillähän on jo Suomi-pullo olemassa, Old Pulteneyn 18-vuotias Bourbon Single Cask No 546 (OB, 40 %) ;D

Terävä havainto! Tosin mitään viittausta Suomeen/Alkoon ei etiketistä (tietenkään) löytynyt. Ostin pullon joskus kesällä 2002, ja pari vuotta siitä riitti. Melko vaisua oli, O.P. on saanut aikaan parempaakin.

Muistaako joku, miten oli sen seuraajaksi ilmestyneen Balblairin laita? Oliko single cask?

Quercus (18.4.2007 16.57.31 last edit 18.4.2007 16.59.38)

quote[I.R. (link)]:
Terävä havainto! Tosin mitään viittausta Suomeen/Alkoon ei etiketistä (tietenkään) löytynyt. Ostin pullon joskus kesällä 2002, ja pari vuotta siitä riitti. Melko vaisua oli, O.P. on saanut aikaan parempaakin.

Muistaako joku, miten oli sen seuraajaksi ilmestyneen Balblairin laita? Oliko single cask?

Selvittelin asiaa Inver House Distillersiltä 2002. Kovin olivat vaitonaisia, ilmeisesti asiakkaan vaatimuksesta. Pulteneytä taisi tulla parikin batchiä? Jotain kuitenkin irtosi:

"Cask number 546 is one of a range of casks which have been selected and
specially bottled exclusively for Alko, Finland.

Cask strength spirit atttracts very high duty in the Finnish market and
accordingly Alko opted for bottling at 40% so that the product would be
more affordable for their consumers.

Cask number 546 was a hogshead and not a sherry cask. It produced a
limited edition of 342 bottles as the spirit had a natural strength of
57.6%."

Siinä mielessä tuo on Pulteney-kerääjän aarre, sillä muut tislaamon single caskit ovat tynnyrinvahvuisia — poikkeuksellinen vahvuus tekee siitä poikkeuksellisen.

Balblairista en tiedä tai edes muista juuri mitään, yksi pullo tyhjentyi kauan sitten. Yhteinen nimittäjä kuitenkin kummassakin tapauksessa on Inverhouse.

Eat P (18.4.2007 18.04.46)

Diageon tislaamovalikoimasta varmasti löytyisi jotain helmiä humalahakuisille suomalaisille  :)  Eikä tuo Douglas Laingkään huono vaihtoehto ole...

McViski (19.4.2007 7.53.23 last edit 19.4.2007 8.02.49)

Benriach tislaamoltakin voisi saada hinta-laatusuhteeltaan hyvän tynnyrin.
Peated version, kun valikoimassa kevyt versio jo on.

Ainakin uusimmassa Whisky Magazinessa oli Whisky Exchange-liikkeen
Benriach 21 y.o. 56,7%  pullote "putsannut pöydän" ja oli toimittajien valinta.
Hintaa pullolla oli kohtuulliset 65 puntaa. Tuommoisen pullon voisi jo ostaakin, jos lähialkosta saisi.

Tämä nyt oli tämmöinen heitto vain, on paljon muitakin vaihtoehtoja Jokin Islayn pullote voisi ehkä mennä paremmin kaupaksi...

JaRiMi (19.4.2007 8.09.18)

Tutkin eri vaihtoehtoja, joskin jo käytyjen keskustelujen perusteella pidän Douglas Laingia ehkä toteuttamiskelpoisimpana ideana pöydällä olevien joukosta - jos homma onnistuu, voisi se toki rohkaista muitakin maahantuojia tällaiseen.

Ehdotankin nyt että tehdään selkeämpi ehdotus koskien Douglas Laing-pullotetta:

1) Tuote olisi Bourbon-tynnyripullote (pienempi määrä pulloja, noin 300).
2) Tuotteen absoluuttinen hintakatto olisi 100 - 115 euroa / pullo vähittäismyynnissä ensimmäiselle "Bottled exclusively for Vinoble, Finland" pullotteelle.
3) Tuotteen valintaan osallistuisi maahantuojan lisäksi pieni joukko harrastajia (cask sample tasting).
4) Ehdotamme maahantuojalle tislaamoja jotka meitä kiinnostavat, ja hän yhdessä Douglas Laingin kanssa katsoo mitä mahdollisuuksia noissa puitteissa meillä on, ja sitten tuo lopullinen maistelu ja valintasessio määrää valitun tuotteen (maahantuojalla toki lopullinen VETO-oikeus)

Mitäs tuumaatte?  

Marko76 (19.4.2007 8.18.44)

Kuulostaa hyvältä, hintaraja on sopiva ja bourbontynnyri ei jaa ihmisiä niin voimakkaasti kuin esim sherry/port,yms.

Whiskana (19.4.2007 8.32.05 last edit 19.4.2007 8.32.23)

quote[JaRiMi (link)]:
Mitäs tuumaatte?

Kelpaa!

Olli (19.4.2007 8.51.59)

Mitäs tuumaatte?  

Aika hyvä ::) , tällä hintatasolla ei luulisi olevan vaikeata saada riittävästi poppoota mukaan.

CoolHuh (19.4.2007 9.13.51)

Minä olisin tuossa kyllä mukana. Hieno idea.

Whisky (19.4.2007 10.03.40)

Ei muuta kuin projektia eteenpäin!

Tuutti (19.4.2007 10.12.37)

Tuolla hintahaitarilla mukana kuin peräpukama!!

viskisieppo (19.4.2007 11.04.39)

Rähinä päälle, ja homma eteenpäin.

I.R. (19.4.2007 11.28.51)

Kannatetaan lämpimästi täälläkin.

Ize (19.4.2007 12.26.07)

Olen mukana vaikka tyyriimpikin olisi minulle kelvannut. Pelkään, että mitään kovin erikoista ei tuolla hinnalla saada. Mutta pidän ehdottomasti peukkuja pystyssä, että olisin väärässä!

SeBBe (19.4.2007 12.27.27)

Alustavasti voin itsekin lupautua lunastamaan yhden pullon tuolla hintakatolla. Näin opiskelijana ajatellen ketjussa aiemmin mietityt 150-200e pullot on jo niin iso investointi että menisipä siihen turhan suuri osa kesän työtuloista...

ARdBeggar (19.4.2007 12.54.29)

I'm in  :P

smoke on the water (19.4.2007 13.10.19)

Onnistunut myyntipuhe Jarimilta, täällähän on pulloja "myyty" jo vaikka kuinka paljon, edes sisältöä tietämättä :). Mutta toivotaan että projekti tulee onnistumaan ja saadaan mekin se oma spesiaalipullomme tänne pohjolan perukoille...

UnDone (19.4.2007 13.11.58)

Idea kuulostaa todella hyvältä. :)
Melkeimpä uskaltaisin itsekkin lupautua mukaan... Jos ~100€ hintaluokassa kestetään, niin tälläkin opiskelijalla olisi herkkuun varaa.
Johonkin +200€ pulloon ei tarvitse edes unelmoida rahojaan laittavan :-/
Uskoisin että pari muutakin halukasta saattasi ihan lähipiiristä löytyä...

vesku (19.4.2007 14.14.30)

Ostetaan mielummin tislaamolta tynnyri sopivan ikäistä tavaraa ja roudataan se suomeen ja pullotetaan itse....
Näin ymmärtääkseni on ennekin tehty,kuka kerää fyrkat?

Turvesavu (19.4.2007 15.21.57)

Tuo kuulostaa hyvältä! Mukana ollaan ja ehdottomasti!

Quercus (19.4.2007 16.24.41)

Hienoa, mukana ollaan! Tynnyrinvahvuudesta vielä, julkaistaisiinko Suomi-pullote "sarjattomana" vai jonkin sarjan alla, jolloin esimerkiksi OMC:nä vahvuus olisi 50 %?

Tislaamokandidaattien joukkoon nostaisin HBF:n perusteella Mortlachin, Islaylta suosikkini olisi Ardbeg tai noin 17-vuotias Laphroaig vuoden 1987/88 OB-julkaisujen korvikkeeksi ;)

Shepherd (20.4.2007 0.35.45)

Myös tämä opiskelija ilmoittautuu mukaan ehdottomasti tuohon noin 100e hintaan. Tuo Mortlach kuulostaa mielenkiintoiselta, en tosin potki vastaan muiden hyvien ehdotuksien kohdallakaan (Islay+Springbank).

Hyvä idea tuo pieni ennakko "raadin" tarkastus tasting  :)

Ize (20.4.2007 5.52.09)

quote[vesku (link)]:
Ostetaan mielummin tislaamolta tynnyri sopivan ikäistä tavaraa ja roudataan se suomeen ja pullotetaan itse....
Näin ymmärtääkseni on ennekin tehty,kuka kerää fyrkat?

Hmm, käsittääkseni pullotus on huomattavasti edullisempaa tuolla alkuperämaassa ja rahdin hinnassa tynnyri vs. pullo en usko olevan eroja. Vai onko mulla väärää tietoa? Lisäksi tynnyrillä on alkuperämaassa jälleenmyyntiarvoa jonkin verran. Ja lisäksi kotimainen monopoliliike saa tavaran kulkemaan oman muun tavaran mukana, joten uskoisin, että vaikka jotain välistä vetävätkin ei omalla maahantuonnilla pääse leiville lyömään. Spesialiteettiarvo on tietysti eri itse organisoidussa pullotuserässä eri, mutta voi olla ettei se jälleenmyyntiarvossa näy ...

Mortlach, joo ... se ois kyllä oiva veto! 70-luvun loppupuolen (ehkä jopa alkupuolenkin!!) CS:n saattaisi hyvinkin saada neuvoteltua 100-120€:n tuntumaan. :P :P :P Kannatetaan!  8-)

pere (20.4.2007 6.37.06)

Kaipa minäkin voisin vielä kompata edellisiä ja kehua JaRiMi:n ehdotusta hyväksi :)

Tosin kalliimpikin pullo toki kelpaisi, mutta ehkä sitten vaikka seuraavaksi pullotteeksi voidaan alkaa katsella niitä 150-200e hintaluokan viskejä... kunhan nyt saadaan ensin pää auki.

ARdBeggar (20.4.2007 6.47.57)

Jep tärkeintä varmaan olis että tällanen ensimmäinen hankinta ja pullojen myynti sujuisi mahdollisimman mutkattomasti, siitä voisi olla sitten jatkossa etua ja vertailukohtaa muillekin maahantuojille.

vesku (20.4.2007 7.47.01)

Hyvä kirjoitus IZEltä. On hyvä selvittää ennen tilausta itselle mitä asioita pitää tärkeinä ja haluaa painottaa?
Onko itseisarvo siinä että saamme erän (pienehkön) Suomalaisille pullotettu viskiä leimalla Only finis piipol at viskivoorumi vai mikä ? Tuleeko tavara käyttöön vai kaappiin odottamaan arvon nousua vai mikä?
Mikä on halpaa ja mikä kallista ? Itse voisin saada paremmat fiilarit tynnyristä joka itse pullotetaan, tynnyri ei tuota ongelmaa.
Maailmalla on helvetisti viskiä tynnyreissä ja on helppo ottaa tynnyri kellarista,pullottaa ja laittaa haluttu etiketti päälle....
Monopoliliike ei vielä tällä vuosituhannella ole näissä kuvioissa mukana.Homma hoituu snadin diilerin (esim vinoble) kautta ja myyjänä/pullottajana joku yksityinen lafka.
Idea on hyvä ja kun on tiedossa tislaamo niin uskon olevani mukana.

Hakkis (20.4.2007 9.06.38)

Periaatteessa mukana ollaan ja idea on hyvä. Mutta jos koko idean arvo on saada "suomi-pullote", niin mikä on lopullinen arvo tuolle? Jos se on single cask, niin silloin se on aika "yksilöllinen" sarja Suomeen ja mielenkiinto on varmasti kovempi. Jos taas kyseeseen tulee "perus single malt" niin sitten taas tuo "suomi-pullote" menettää ainakin minun mielestäni hohtoa. Arvo on silloin itse etiketissä, ei niinkään sisällössä. Tuotteen tulee mun mielestä olla myös sisällöllisesti uniikki, jos pulloteen etiketissä on myös uniikki kohde.

Varmaankin lopullisia päätöksiä tehdään vasta kun on selvillä mitä on mahdollista edes saada?

JaRiMi (20.4.2007 9.09.57)

Joo'o. Hiukan tuntuu hajoavan tämä keskustelu ja ajatus eri raiteille, mikä sinänsä ei tietenkään ole huono asia.

Oma tynnyri on varmasti myös hieno idea, mutta ehdotan että yritetään toteuttaa yksi juttu kerralla. Muuten nämä asiat menee aina puihin ja me täällä Suomessa jäädään puhumaan ja nutisemaan kuinka hommat on muualla paremmin. Jostain on lähdettävä liikkeelle, ja ensimmäisen oman pullotteen saaminen Suomen markkinoille olisi minusta ihan hauska pelinavaus, varsinkin jos se myisi hyvin. Se voisi sitten rohkaista muita ideoita toteuttamisasteelle.

Tahtoisin sanoa ja korostaa tässä vaiheessa että minun "myyntityöni" asian tiimoilta ei tuo minulle penniäkään taskuun, eikä mitään muutakaan etuisuutta. Jos saadaan pullote suomeen, joudun sen ostamaan kuten muutkin. En myöskään ole töissä missään firmassa mikä edes liipaisisi alkoholibisnestä.

Kyllä nämä ajatukset ja yritys tehdä jotain lähtee ihan puhtaasti halusta saada jotain kivaa aikaiseksi meille viskinharrastajille täällä homman kehitysmaassa. Mutta tämän uskon olevan meille kaikille foorumilaisille yhteinen asia, ei täällä kukaan rahan takia riehu, vaan sen takia että saisimme hyviä ja hienoja juomia vihdoin tänne Suomeenkin.

Näistäkin vastauksista näkee jo että noin 100 euron hyvä pullote pienenä määränä voisi toimia ja mennä kaupaksikin - ja se on hieno homma. Yritetään kehittää asiaa eteenpäin, ja katsotaan mitä hommasta tulee.

Mikko (20.4.2007 11.11.01)

Jos tällainen saadaan aikaan, niin tosiaan noin sadan euron (+/- joku kymppi) hintainen tuote voisi mahtua hyvinkin omiin kipurajoihin. Toki tuotteella pitää olla muutakin erityisyyttä, kuin etiketti, kuten Hakkis mainitsi. Yleensä oma kipuraja on alhaisempi, mutta jos kyseessä on näinkin spesiaalitapaus, kasvaa raja hieman ;).  

ARdBeggar (20.4.2007 11.32.49)

quote[Hakkis (link)]:
Mutta jos koko idean arvo on saada "suomi-pullote", niin mikä on lopullinen arvo tuolle? Jos se on single cask, niin silloin se on aika "yksilöllinen" sarja Suomeen ja mielenkiinto on varmasti kovempi. Jos taas kyseeseen tulee "perus single malt" niin sitten taas tuo "suomi-pullote" menettää ainakin minun mielestäni hohtoa.

Eikös tässä ole kaiken aikaa ollutkin puhe Single Cask -pullotteesta...
Sehän on nyt melkolailla päivänselvää ettei kukaan pelkästä erilaisesta etiketistä maksa

Shepherd (20.4.2007 12.24.48)

quote[vesku (link)]:

Onko itseisarvo siinä että saamme erän (pienehkön) Suomalaisille pullotettu viskiä leimalla Only finis piipol at viskivoorumi vai mikä ? Tuleeko tavara käyttöön vai kaappiin odottamaan arvon nousua vai mikä?

Hyvä huomio! Ehdottomasti käyttö tavara omassa mielessä, eikä mihinkää hyllyn nurkkaan pölyä keräämään sillä ajatuksella, että jos vaikka muutaman "eskon" hinnan/arvon nousua tapahtuisi.

Lasiin ja maisteltavaksi  :D  

Täkeätä olisi myös se, että spesialiteettiä löytyy muualtakin kuin lapusta, joka on liimattu pullon kylkeen  ;)

I.R. (20.4.2007 14.30.07)

quote[JaRiMi (link)]:
Joo'o. Hiukan tuntuu hajoavan tämä keskustelu ja ajatus eri raiteille, mikä sinänsä ei tietenkään ole huono asia.

Oma tynnyri on varmasti myös hieno idea, mutta ehdotan että yritetään toteuttaa yksi juttu kerralla. Muuten nämä asiat menee aina puihin ja me täällä Suomessa jäädään puhumaan ja nutisemaan kuinka hommat on muualla paremmin. Jostain on lähdettävä liikkeelle, ja ensimmäisen oman pullotteen saaminen Suomen markkinoille olisi minusta ihan hauska pelinavaus, varsinkin jos se myisi hyvin. Se voisi sitten rohkaista muita ideoita toteuttamisasteelle.

Tahtoisin sanoa ja korostaa tässä vaiheessa että minun "myyntityöni" asian tiimoilta ei tuo minulle penniäkään taskuun, eikä mitään muutakaan etuisuutta. Jos saadaan pullote suomeen, joudun sen ostamaan kuten muutkin. En myöskään ole töissä missään firmassa mikä edes liipaisisi alkoholibisnestä.

Kyllä nämä ajatukset ja yritys tehdä jotain lähtee ihan puhtaasti halusta saada jotain kivaa aikaiseksi meille viskinharrastajille täällä homman kehitysmaassa. Mutta tämän uskon olevan meille kaikille foorumilaisille yhteinen asia, ei täällä kukaan rahan takia riehu, vaan sen takia että saisimme hyviä ja hienoja juomia vihdoin tänne Suomeenkin.

Näistäkin vastauksista näkee jo että noin 100 euron hyvä pullote pienenä määränä voisi toimia ja mennä kaupaksikin - ja se on hieno homma. Yritetään kehittää asiaa eteenpäin, ja katsotaan mitä hommasta tulee.

Edelleen haluan ilmaista tukeni Sinulle. On hienoa, että joku pyyteettömästi on valmis ryhtymään tällaiseen pioneerityöhön. Katsotaan nyt tosiaan ensin se DL-vaihtoehto. Kyseiseltä pullottajalta en vielä ole huonoa tai ns. turhaa tavaraa maistanut, joten kyllä rahoille saadaan muutakin vastinetta kuin pelkkä etiketti. Tynnyrin hankkiminen, kuljettaminen Suomeen ja pullottaminen täällä kuulostaa toki hienolta, mutta kustannukset ovat jotakin aivan muuta kuin tuossa DL-vaihtoehdossa. Jos jo 100+ euron hinnasta per pullo vikistään, miten mahdettaisiinkaan suhtautua tuplakustannuksiin, joihin vastaavan viskin pullottaminen täällä väistämättä johtaisi?

Turvesavu (20.4.2007 16.24.21)

Niin, fakta on se että tämänkin kokoisessa porukassa motiivit moisen pullon hankkimiselle tulevat olemaan moninaiset. Siksi vain yhden tiukan spesifikaation määritteleminen Suomi-spesiaalille saattanee tuottaa tuskaa jossa veto hyytyy puuhaporukalta.

Suurin osa taitaa ottaa maisteltavaksi, joku saattaa jopa erehtyä sijoittamaan mutta itse ainakin ostaisin pullon samasta syystä kuin Mount Everestille kiivetään: Koska se on olemassa ja on kaltaistensa joukossa riittävän jännittävä. Joskus on ihan mukavaa kun tietää omistavansa jotain spesiaalia vaikka sille ei mitään tekisikään ja spesiaalia ei viskistä tule jos se ei ole suun mukaista juotavaa.

Tahtoo sanoa että tulevan viskimme pitäisi siis olla tarpeeksi laadukasta jotta sen voi juoda, tarpeeksi nimekästä että sillä on tietty status-arvo sekä mukavassa kuoressa jotta sitä olisi mukava katsella kaapissa ihan muuten vaan. Luotan täysin siihen että herrojen ehdottama DL on kaikki tämän ensimmäisen yrityksen kriteerit.  Tällä hankkeella on mielestäni myös ns. katu-uskottavuus-aspeksi, Suomen harrastajapiiri todennäköisesti saa hieman enemmän näkyvyyttä ja painoarvoa jatkossa kun viskien kanssa kansainvälisesti puuhataan. Siksi olisi hienoa että onnistuisimme.

Otetaan siis peruna kerrallaan ja otetaan sopivan realistinen tavoite jonka onnistumisen jälkeen voidaan laittaa rima korkeammalle.

JaRiMi, mitä voin tehdä asian hyväksi?

JaRiMi (21.4.2007 7.55.18)

Tervehdys kaikille!

Jees, uskon että pelkästään tämän ketjun sisältö valaa jo uskoa projektiin, sekä antaa arvokasta tietoa siitä mitä ihmiset haluavat tällaiselta erityispullotteeltaan. Kiitos kaikille jotka ovat tähän keskusteluun osallistuneet!

Junailen vielä hiukan SMWS:n kanssa asiaa, ja juttelen maahantuojan kanssa asiasta ensi viikolla lisää. Maahantuoja ottaa varmasti asian sitten esille pullottajan kanssa, ja sovitaan mahdollisesta aikataulusta, plus cask sampleista.

Itse lupaan pitää porukat tiedotettuina siitä missä mennään asian suhteen. Pari muutakin pikkukivaa ideaa on mielessä, katsotaanpa mitä saadaan aikaiseksi.

Minusta aika alkaa olla kypsä sille että sekä Alko että maahantuojat saadaan tunnistamaan se fakta, että Suomenkin viskinharrastajat alkavat olla jo tarpeeksi suuri tekijä sekä määrällisesti että muuten jotta meidätkin tulisi ottaa aidosti huomioon, ja yhteistyö harrastajien ja maahantuojien välillä voisi poikia todella hienoja asioita Suomen viskikulttuuriin.

Enkä tarkoita sitä että maahantuojat olisivat meitä laiminlyöneet; olihan mm. tämä Glenmorangien tilaisuus tosi hieno asia ja siitä kiitokset - samoin kuin esim. se että Vinoble lähti tuomaan tänne Douglas Laingin pullotteita, ilman mitään kummempia takeita henkkeen kaupallisesta onnistumisesta. Myös toki aidosti kiitokset niille baaripäälliköille ja muille tekijöille alalla jotka ovat vuosien saatossa vieneet harrastusta eteenpäin silloinkin kun monopolimme ei ole sitä vähittäismyynnin saralla tehnyt.

Lähinnä ajattelisin asiaa niin että yhteistyöllämme voimme aidosti näyttää sen että ei viskinharrastus ole enää kourallisen hajallaan asuvien herrojen hommaa, vaan meitä on jo monta, ja kiinnostuksemme on syvällistä eikä lopu / tyydy siihen että Alkosta saa sen Lagavulin 16 pullon silloin tällöin hankittua. Meillä on myöskin ryhmänä ostovoimaa, jonka ei tarvitse ohjautua pois Suomen maasta - se voisi aivan yhtä hyvin ohjautua Suomeen, mikäli saamme haluamiamme tuotteita kaupasta ja baareista. Ostovoima on sellaista kieltä että sen ymmärtää myös meidän yhtälailla rakas ja vihattu monopolimmekin - massassa on voimaa, ja se "ostaa" meille ääntä vuoropuheluun.  Aktivoidutaan niin voidaan harrastaa paremmin.

Turvesavu (21.4.2007 20.31.27)

Hyvin puhuttu! En voi vastustaa kiusausta nostaa vielä yksi pointti esiin tukemaan sanojasi.

Suomihan on siinä mielenkiintoisessa asemassa että Alko on Systembolagenin kanssa maailman suurimpia viininostajia. Siksi joskus esim. Espanjan viinitiloilla kierrellä on mahdollisuus törmätä sellaiseen mielenkiintoiseen seikkaan että opastetulla kierroksella voi saada opastuksen myös suomeksi...Sisäänostajia on täältä niin paljon liikkeellä että heitä varten kannattaa tämä käännöskuvio tehdä.

Tämä voi olla asia joka auttaa meitäkin. Viiniharrastus on pinnalla ja hyväksytty joten tällä kampanjoinnilla joka jo ansiokkaasti on aloitettu seuran ja foorumilaisten taholta on mahdollisuus saada tietty status myös viskiharrastukselle. Viinit ja oluet ovat siloittaneet tietä kenties meillekin. Kuten JaRiMi sanoit, aika alkanee olla siis kypsä.

JaRiMi (26.4.2007 19.59.41)

quote[Turvesavu (link)]:
Suomihan on siinä mielenkiintoisessa asemassa että Alko on Systembolagenin kanssa maailman suurimpia viininostajia. Siksi joskus esim. Espanjan viinitiloilla kierrellä on mahdollisuus törmätä sellaiseen mielenkiintoiseen seikkaan että opastetulla kierroksella voi saada opastuksen myös suomeksi...Sisäänostajia on täältä niin paljon liikkeellä että heitä varten kannattaa tämä käännöskuvio tehdä.

Tämä voi olla asia joka auttaa meitäkin. Viiniharrastus on pinnalla ja hyväksytty joten tällä kampanjoinnilla joka jo ansiokkaasti on aloitettu seuran ja foorumilaisten taholta on mahdollisuus saada tietty status myös viskiharrastukselle. Viinit ja oluet ovat siloittaneet tietä kenties meillekin. Kuten JaRiMi sanoit, aika alkanee olla siis kypsä.

Kyllä, olen samaa mieltä.

Tämä vuosi on Suomen itsenäisyyden 90. vuosi - paljon on tapahtunut tässä maassa sinä aikana. Siihen nähden ehkä joku Suomi-spesifinen pullote vaikuttaa mitättömältä asialta, mutta minä ainakin kernaasti juhlistaisin näitä yhdeksääkymmentä itsenäisyyden vuotta "Bottled exclusively for Finland" viskillä!   ;)

InkRose (26.4.2007 20.00.28)

Hieno projekti!

Kyllä tämänkin opiskelijan lompakko varmasti venyisi moisen projektin tukemiseen, jos se Suomi-pullote joskus toteutuu. Olisihan se lähestulkoon pakkohankinta ainakin itselle osittain jo siksikin, että se on Suomi-pullote. Varmasti kelpaisi myös yhdelle jos toiselle kaverille lahjukseksi...

Toivotaan vain että homma etenee suotuisaan suuntaan.

Turvesavu (26.4.2007 21.07.12)

quote[JaRiMi (link)]:
Kyllä, olen samaa mieltä.

Tämä vuosi on Suomen itsenäisyyden 90. vuosi - paljon on tapahtunut tässä maassa sinä aikana. Siihen nähden ehkä joku Suomi-spesifinen pullote vaikuttaa mitättömältä asialta, mutta minä ainakin kernaasti juhlistaisin näitä yhdeksääkymmentä itsenäisyyden vuotta "Bottled exclusively for Finland" viskillä!   ;)

Aivan totta! Olen vastavuoroon samaa mieltä sinun kanssasi. Niin hienoa asiaa olisi hieno juhlistaa spesiaali-pullolla. Siitä en ole kyllä yhtään varma haluaisinko monen kaulalla ja paidoissa näkyvää Suomi-leijonaa pullon kylkeen... ;)

Mutta, todellakin. Se toisi pullolle ehkä vieläkin suuremman tunnearvon monille ja voisi itseasiassa olla yksi hyvä markkinointi-kikka maahantuojien suuntaan. Se joka toimittaa spesiaali-pullotteen Suomen itsenäisyyden 90 v. kunniaksi saisi siitä kenties yhden mainoslauseen lisää.

JaRiMi (27.4.2007 9.25.25)

Usko pois, olen jo miettinyt asiaa tämän yhdeksännenkymmenennen itsenäisyyden vuosijuhlan suhteen..!  ;)

Turvesavu (27.4.2007 12.40.58)

Aivan varmaan. Luotan siihen että kaikki keinot ovat käytössä.  ;)

Ei kai vain se etiketti ole jo valmiina...? Yrjö Jylhän runo ja Suomi-kp kuvituksena.  ;D

Mighty (27.4.2007 15.20.42)

quote[Turvesavu (link)]:

Ei kai vain se etiketti ole jo valmiina...? Yrjö Jylhän runo ja Suomi-kp kuvituksena.  ;D

Tuo sopisi ehkä paremmin single maltilla leikatun konjakkipullotteen kylkeen. :o

xenoth (28.4.2007 10.40.56 last edit 28.4.2007 16.29.17)

Hienoltahan tämä idea kuulostaa, jos joskus toteutuisi. Omasta mielestä 100-150e olisi passeli hintaluokka jos kyseessä on OB-pullote (luonnollisesti mieluisin vaihtoehto). Indiekin menettelisi, mutta hinta saisi olla silloin vähän matalampi, ehkä 50-100e.

Joka tapauksessa tulisi varmasti ostettua.

EDIT: Asiaa tarkemmin pohdittuani n. 60-100e voisi olla järkevin hinta OB:lle, koska tällöin saataisiin enemmän ostajia. Eri asia sitten, jos erä olisi muutenkin todella harvinainen/pieni jolloin pienikin määrä ostajia riittäisi.

Mushinico (29.9.2012 17.53.55)

Iltaa. Tiedän, että tämä ketju on vanha, mutta hauskaa olisi tietää miten tässä kävi :)

Olisi voinut erillisen ketjun tehdä ,mutta kysyn samalla, onko tietoa koska uusi BenRiach suomipullo olisi tulossa? Oliko marraskuulle? Ja mihin tahtiin noita suomi-pulloja on tullut?

Whisky (29.9.2012 19.13.50)

quote[1F27213A3B3C3B313D520 (link)]:
Iltaa. Tiedän, että tämä ketju on vanha, mutta hauskaa olisi tietää miten tässä kävi :)

Olisi voinut erillisen ketjun tehdä ,mutta kysyn samalla, onko tietoa koska uusi BenRiach suomipullo olisi tulossa? Oliko marraskuulle? Ja mihin tahtiin noita suomi-pulloja on tullut?

Suomi-pullotteitahan on tämän keskustelun jälkeen saatu jo melkoinen määrä, mutta ei toki missään nimessä tarpeeksi! Ensimmäinen pullo saatiin jo vuonna 2007 BenRiachin muodossa. Sen jälkeen Benkkuja on tullut lähes joka vuosi ja mukaan mahtuu myös yksi Port Ellen, Glendronach ja Rosebank. Jollakulla jaksavammalla on varmasti tarkempi lista. Asiat ovat kuitenkin yleisesti ottaen huomattavasti paremmalla mallilla kuin viisi vuotta sitten!

Mushinico (29.9.2012 20.10.38)

Onko myös Duncan Taylor pullottanut suomeen jotakin? Muistikuva että näin jonkun pullon jossakin myymälässä (olisiko ollut kannelmäen prisma). Saatan muistaa väärinkin.

Whisky (29.9.2012 22.20.10)

quote[0E36302B2A2D2A202C430 (link)]:
Onko myös Duncan Taylor pullottanut suomeen jotakin? Muistikuva että näin jonkun pullon jossakin myymälässä (olisiko ollut kannelmäen prisma). Saatan muistaa väärinkin.

Duncan Taylorilta tuli tosiaan viime keväänä Imperial-pullote. Oikeassa olet!

JaRiMi (30.9.2012 10.06.09 last edit 30.9.2012 10.09.53)

Ensimmäinen Suomi-pullote taisi olla jo aikanaan eräs Old Pulteney, mutta sitä eivät edes viskinharrastajat osanneet oikein noteerata sellaiseksi, ja on ilmeisesti edelleen hieman epäselvää, oliko tuote myynnissä vain Suomessa.

Vuonna 2006 aloitin lobbaamisen uuden Suomi-pullotteen eteen, ja edistyksekäs maahantuoja Vinoble lähti toteuttamaan asiaa - tuloksena oli 2007 julkaistu Douglas Laing & Co. Port Ellen 24v. sherry cask. Jokseenkin samoihin aikoihin toi Tampereen Viinitukku Suomeen Benriachin, joka oli 1994 vuosikertaa, ja voimakkaan savuinen, port-tynnyrissä viimeistelty versio.

Suomi-P-E, jota myytiin vain Arkadian alkossa, oli huima myyntimenestys, ja ensimmäinen 60 pullon erä myytiin loppuun noin päivässä. Alkon sisällä logistiikkakatkokset tuntuivat myöhemmin aiheuttavan sen, että joka toinen kuukausi kaupasta todettiin tuotteen loppuneen ajat sitten, joka toinen kuukausi sitä löydettiin myyntiin pieniä määriä. Suomi-ellun hinnan ollessa n. 190 euroa oli moni alalla työskentelevä ollut epäileväinen sen kaupaksi menemisen suhteen, mutta menekki mursi pahimmat ennakkoluulot Suomesta vain halpojen viskien maana. Benriach meni myös erittäin hyvin kaupaksi hieman yli 60 euron hintaan.

2008 ja 2009 Suomeen toi näitä Suomipullotteita vain Tampereen viinitukku, joka toi vuosittain savuista Benriachia tynnyrillisen harrastajien iloksi. Vuonna 2010 tuli Glendronach 1994 PX cask, ja Pikkulintu pullotti 10v. syntymäpäivänsä kunniaksi aivan upean Benriachin. 201 olin itse mukana toteuttamassa Suomen ensimmäistä Rosebankkia (Douglas of Drumlanrig -pullote, 20y.o  c.6326  55,6%) joka tuli myyntiin muistaakseni sitten jouluksi 2010, tai ihan alkuvuonna 2011. 2011 tuli myyntiin myös Vinoblen maahantuoma Bunnahabhain 13v. 1997 Heavy peated, 54.1%.

Tänä vuonna tuli ensin Lignell & Piispasen maahantuoma Duncan Taylor Imperial, ja sitten Benriachin rioja finish, ja vielä nyt syksyllä tulossa on muutama Benriach lisää.

Tämän vuoden keväällä maahan tuli myös ensimmäinen koskaan vain Suomen markkinoille pullotettu single cask rommi, Caroni Trinity. Huippuarvosteluja täällä ja ulkomailla saanutta rommia löytyy vieläkin hyllyistä alkoissa - selkeä osoitus siitä, että kiinnostus rommia kohtaan on vielä pientä viskiin verrattuna.

On se maailma muuttunut siitä, kun täällä huokailtiin "miksei meillä", ja katseltiin Ruotsin suuntaan kaihoten, siellä kun näitä single caskejä riitti. Ihan kaikki tuotteet eivät ole kaikkia harrastajia miellyttäneet, mutta se lienee luonnollistakin - Suomen markkinat taistelevat muuta maailmaa vastaan niistä "parhaista tynnyreistä", eikä ne kaikki ainakaan taatusti tänne eksy, vaikka hyppisi päällään laulaen Ukko Nooaa, yrittäen jonglata samalla eurokolokoiden kera.

Minusta Suomen asema viskin maailmassa on parantunut joka tapauksessa radikaalisti viiden viime vuoden sisällä, mikä on hyvä saavutus pienelle maalle, jossa harrastajiakaan ei ole vielä kymmeniä tuhansia. Yhdessä tämä on saavutettu, ja minun mieltäni lämmittää ainakin viskikaapissa auki olevat Suomipullotteet.

Mushinico (30.9.2012 10.57.39)

Onko nuo suomi-BenRiachit olleet yleensä savuisia? Ja jos vertaa esim Laphroaig QC ja Highland Park 18 niin kumman savuisuus on lähempänä (lähinnä kuinka vahvasti peated)?

Mainitsit myös, että niitä on tulossa tänä vuonna vielä muutama? Onko tietoa millaisia?

JaRiMi (30.9.2012 11.08.17)

quote[774F495253545359553A0 (link)]:
Onko nuo suomi-BenRiachit olleet yleensä savuisia? Ja jos vertaa esim Laphroaig QC ja Highland Park 18 niin kumman savuisuus on lähempänä (lähinnä kuinka vahvasti peated)?

Mainitsit myös, että niitä on tulossa tänä vuonna vielä muutama? Onko tietoa millaisia?

Kyllä ne hyvin tuhteja ovat olleet savuisuudeltaan (maltaan ppm varmaan jossain 40 - 50 tienoilla), mutta koska turve ei ole käsittääkseni ollut Islayn turvetta, on sen antama makukin erilainen - eli en lähde vertaamaan savuisuutta suoraan Laphroaigiin (Islayn turve antaa selkeästi jodia ym. merellisyyttä). Savuiset speysiderit ovat yleensä hieman "kuivemman" savuisia, joskaan ei sekään aina minusta päde (ja turvetta on aiemmin myyty sieltä sun täältä).

Teerenpelillä opin taannoin senkin, että suomalaisella turpeella kuivattuun maltaaseen oli tullut selkeän savukalainen tuoksu (kiitos Jaakko Joelle upeasta kierroksesta, ja hyvästä keskustelusta mm. maltaan savuisuudesta).  

Syksyn juomia on tosiaan tulossa, mutta en tiedä vielä yksityiskohtia. Joitakin tynnyreitä taitaa tulla pubikäyttöönkin. Luvassa on joka tapauksessa mielenkiintoisia juomia!