Mietin tuossa noitten viskien säilymistä. Kannattaako viskejä altistaa valolle? Täälläkin on sanottu, että valo vahingoittaa, mutta suoralle auringonpaisteelle nuo eivät lasikaapissa altistu. Toisaalta koteloissakin pullot voisi pitää, mutta pidän enemmän "paljaasta pinnasta" ;D Ja kun siellä kaapilla vierailee usein niin...
Kysymys siis kuuluu kuinka paljon viski saattaa valosta kärsiä? Onko kukaan testannut; pullo kotelossa ja toinen pullo samaa tavaraa valolle altistettuna vaikkapa vuoden ajan, avaus ja maisto - eroa? Ja toistan vielä, että suoraa auringopaistetta ei pulloihini kohdistu.
Mitään tietoa minulla asiasta ei ole, mutta sanoisin, että kunhan eivät suorassa auringonpaisteessa ole, niin tuskimpa niille kovin pahasti käy. Mutta tämä siis on ihan vain oma arveluni asiasta... Itselläni pullot ovat tällä hetkellä ihan avohyllyssä, ilman tuubeja, sijoiteltuna siten ettei aurinko pääse missään vaiheessa paistamaan ko. hyllyyn.
Jostain nyt pitäisi löytää kättä pidempää, mutta samalla lailla kuin ei viineille ja konjakeillekaan suositella suoraa valoa (sen kummemmin erittelemättä sen lähdettä!), en itse ainakaan altista viskejä minkään sortin valolle. Samanlaisia aromaattisia yhdisteitähän ne pitävät sisällään, jotka voivat reagoida valon avittamana. Joillakin harrastajilla on kait UV(?)-suojattuja tai jotain muuta erikoislasia juomakaappien ovissa.
Kenelläkään minkäänlaista faktatietoa siitä kuinka nopeasti valo vaikuttaa viskiin? Kuukausissa? Vuosissa? Ja kuinka tehokkaasti tavallinen hehkulamppu tai epäsuora auringonvalo vaikuttaa verrattuna suoraan auringonvaloon? Valovirta per pinta-alahan lienee hehkulampulla ja suoralla auringonvalolla muutamaa kertaluokkaa erilainen...
En minä sitä kiellä etteikö valo vaikuttaisi, taatusti vaikuttaa. Itse kun kuitenkin ostan viskiä vain juotavaksi, niin en ole kovin hirveästi jaksanut tuollaisilla asioilla stressata, kuten en myöskään säilytyslämpötilalla, joka vaikuttanee viskiin pitkässä säilytyksessä myöskin kohtalaisesti...
En minä sitä kiellä etteikö valo vaikuttaisi, taatusti vaikuttaa. Itse kun kuitenkin ostan viskiä vain juotavaksi, niin en ole kovin hirveästi jaksanut tuollaisilla asioilla stressata, kuten en myöskään säilytyslämpötilalla, joka vaikuttanee viskiin pitkässä säilytyksessä myöskin kohtalaisesti...
Ei varmastikaan isoja muutoksia saada valolla aikaiseksi vuodessa tai kahdessakaan eli ns. juomapullot voi kohtuullisen rauhallisin mielin pitää näytilläkin. Harvinaisuuksien kohdalla on sitten tilanne minusta eri, itse en viitsi ottaa riskiä että vuositolkulla säilyttämäni Rare Maltsit ottaisivat nokkiinsa valosta. :-/
Paradoksi: pulloja, joilla olisi aivan erityistä esittelyarvoa, ei uskalla pitää esillä. :)
Hmm, kun tarkemmin katson onhan mulla sentään pilkulla erotettuna eri lauseissa näemmä tuo harvinaisuudet ja sitten omat pullot. Anyway, ne ovat mulle kuitenkin harvinaisuuksia ja varjelen niitä. :)
Itse en niin mieti valon vaikutusta vaan enemmän ihan visuaalisuutta, en oikein koe viskejä miksikään show pieceiksi joita haluaisin ehdoin tahdoin pitää jokaisen himassakävijän töllisteltävänä. Oma ratkaisuni oli viskikaapin ostaminen, jonne olen pääpiirteissään saanut jemmattua pullot siististi sivuun, sekä omilta että muiden katseilta.
Värien ilotulitus hyllyissä ei ole koskaan saanut minua kummemmin syttymään, kirjatkin ovat nyt kätevästi suojassa pölyltä ovellisissa hyllyissä. (Viski)pakkaukset ovat mielestäni kokonaisuuksia, lieriöt ja pahviboksit, puhumattakaan arvoviskien nahkaisista laatikoista (lapparin 40 yo) ovat mielestäni tärkeä osa kokonaisdesignia ja siksi mielelläni pullot säilytänkin niissä.
Muutenkin on aina välillä hyvä puhua viskien kohdalla visuaalisesta estetiikasta. Varsinkin kun pinnalla on ollut DL:n suomileka, luojan kiitos DL uusii omaa ilmettään, vanhat koiranoksennusta muistuttavat monivärivihreät kummajaiset ovat käsittämättömiä. Kuten myöskin Bruichladdichin lieriöt, Móine Mhor ja 3D3 ovat niistä ehkä rajuimmat esimerkit. Uuden 18 yon kohdalla näyttäisi paletti olevan heilläkin ihan kohtuullisen hyvin kasassa. Ei enää huutohäpeää :D
Toki itse nektari ratkaisee, mutta on se myönnettävä että itse viihdyn ilolla Port Ellenien ja Ardbegin tuotteiden parissa myöskin maun lisäksi ulkoasun vuoksi. Niitä on kiva kerätä :)
(Viski)pakkaukset ovat mielestäni kokonaisuuksia, lieriöt ja pahviboksit, puhumattakaan arvoviskien nahkaisista laatikoista (lapparin 40 yo) ovat mielestäni tärkeä osa kokonaisdesignia ja siksi mielelläni pullot säilytänkin niissä.
Pienenä lisäkuriositeettina: Joillain pullottajilla on ollut älliä laittaa pakkaus prameaksi vaikka pullo on tylsä. Esimerkkinä toisessa ketjussa mainitsemani Glen Moray 16 yo jossa komean peltipönikän sisällä ollut pullo oli melkoinen harmaavarpunen pakkauksensa rinnalla.
Itselläni alkoi pari vuotta takaperin Bowmoren Mariner maistua yllättäen 'pahalta' ja ainoaksi selitykseksi keksin pullon altistumisen auringonvalolle. Sen jälkeen on kaikki pullot pysyneet pahveissaan.