Suomi pullote

vesku (9.8.2007 8.34.26)

Tämä pullote tullee myyntiin syys-lokakuussa ja hinta on max 180,- pullo. Numero  yksi toivottavasti menee hankkeen vetäjälle
Jarimille. Faktat ovat kaikille selvät joten pannaan tähän lista ja katsotaan montako pulloa tämän foorumin porukka satsista ostaa.
Itse olen tilannut kaksi ravintolaan ja oman pullon ostan alkon kautta.
Eli Vesku ostaa 1 pullon. :) :)

tmu (9.8.2007 8.37.48)

toka! (vai miten se nuoristo sanoo?)

McViski (9.8.2007 8.49.57)

Yhden pullon ostan itselleni ensalkuun. Voisi olla myös hyvä lahjaidea syntymäpäiville tms.  

Olli (9.8.2007 8.56.28)

Jeps

Yhden pullon tulen hankkimaan, ALKOsta. Maistaminen tapahtuu seuraavassa sopivassa tastingissa.  ::)  Se niistä hankintarajoista...

JaRiMi (9.8.2007 8.57.14)

jees, ostan numerosta riippumatta (saattaa maahatuoja pitää tuon ykkösen) kolme pulloa tätä namuisaa juomaa!

Ize (9.8.2007 9.01.02 last edit 9.8.2007 9.13.03)

Kahdesta kolmeen pulloa ostan, riippuen sen hetkisestä rahatilanteesta. Asiasta viidenteen, pullote tullee tilausvalikoiman puolelle? Onko konstia varmistaa sen saatavuus etukäteen vai tuleeko tuote listalle vain tiettynä päivänä ja sen jälkeen nopeat syövät hitaat ... ja tuossa tapauksessa olisi kiva tietää minä päivänä se listoille tulee? :)

Edittiä: Tarkemmin kuin mietin, niin tuohon hintaan pullotteessahan on melkoisia riskejä. Saksasta saa varmuudella tunnustettuja OMC-pulloja -82/-83 -akselilta alle 150€:n. Eli todennäköisesti "seiftaan" ja max. kaksi pulloa ostan.  :-/

wiljami (9.8.2007 9.03.57)

Yksi pullo ainakin tulee hankittua. Todennäköisesti kaksi.

JaRiMi (9.8.2007 9.29.09)

quote[Ize (link)]:

Edittiä: Tarkemmin kuin mietin, niin tuohon hintaan pullotteessahan on melkoisia riskejä. Saksasta saa varmuudella tunnustettuja OMC-pulloja -82/-83 -akselilta alle 150€:n. Eli todennäköisesti "seiftaan" ja max. kaksi pulloa ostan.  :-/

Mitä riskejä tarkoitat, koitan tässä miettiä? Juoma on taatusti laadukasta eikä varmaan häviä Saksan OMC-pullotteille. Hmm, alta 150 euron ei tahdo kyllä kovin paljoa enää Saksastakaan saada OMC sherry Port Elleniä, ja muistat varmaan laskea mukaan muut kustannukset postitus ym.

Pure Pot (9.8.2007 9.33.09)

Asettuukohan hinta lähelle tuota 180€ vai onko esim. 150€ mahdollinen hinta

Samalla OT:na kysyn kun tosiaan tuota 25yo pulloa itselleni hamuan synttäripulloksi, että löytyykö samalla rahalla (siis max. 180€) mielestänne varteenotettavaa haastajaa tälle Suomi-pullote Port Ellenille jostakin 25yo juomasta? HP ei tule kysymykseen. Se on nyt joko tai...

pere (9.8.2007 9.53.05)

quote[JaRiMi (link)]:
sherry Port Elleniä

Niin onkos tuo suomipullote sherrytynnyristä? Oletin pullotusmäärän perusteella sen olevan bourbonia, mutta nyt kun koitin lukea noita ketjuja uudelleen läpi, niin en kyllä löytäynyt mainintaa suuntaan tai toiseen :)

JaRiMi (9.8.2007 9.54.30 last edit 9.8.2007 9.55.02)

Kyllä vahvasti sanoisin että sherryä on, mutten voi tietenkään vannoa ennenkuin putelit ovat Suomeen saapuneet maihin. Oma varmuus asiasta 92+% eli on ellei ihmeitä tapahdu huonoon suuntaan.

Ize (9.8.2007 10.00.47 last edit 9.8.2007 11.19.23)

Etukäteisriskiksi laskin vain sen, että esim. MaltManiacs matriisissa on vuoden -82 pullotteita arvostelijoiden keskiarvohaarukassa välillä 82-93 (jos oikein pikatutkinnan tein) ja muutamia n.90 keskiarvolla olevia löytää tuosta 150€:n hintaluokasta ... yli 90:t ovatkin sitten jo järkiään yli 200€:n hintaluokassa. Pessimisti kun olen, niin sieltä muun tuurilla tulla tupsahtaa kehnoin Port Ellen DL OMC ikinä, joka on arvosana on nippa nappa 80:n luokkaa.

Pidän peukkuja, mutta kun kun herra Murphy potkii minua munaskuille joka käänteessä, niin nielen tässä jo etukäteen tappioitani.  Pessimisti ei pety, enintään yllättyy iloisesti ... ja silloinkin epäilee koiran olevan haudattuna. ;D

Hmm, -83 vuoden hajonta on tiiviimpi 84-91, kumpaahan sieltä oli tulollaan?

JaRiMi (9.8.2007 10.21.08)

Njaah, Mallasmaanikot saa mun puolesta arvostella viskiä miten haluaa, jos katsoo kavereiden omaa sisäistä pistehajontaa on siinä aika monen kohdalla tuollaiset +-12 pojoa riippuen jässikästä joka arvostelee juomaa. Ei se sellaisenaan minun sielunelämääni hajota. Olen itse Rosebank ja Imperial-fani, eikä siellä ole pahemmin pisteitä annettu näille viskeille koskaan. Ei voisi vähempää kiinnostaa. Arvostelen itse viskini aina kun saan siihen tilaisuuden.  

Taitaa jäädä kyseisiltä äijiltä Suomipullote kokonaan maistamatta, eli tulos on kuin euroviisuissa aikanaan, 0 pistettä kun ei ole edes maistettu. Huonontaako se viskiä, hmm..? Eipä taida.

Kysehän on ekasta Suomi-spesiaalipullotteesta ja Stewart Laing tulee itse tänne paikalle edustamaan. Siksikään en pidä mitenkään uskottavana että saamme nautiskella sukkamehua. Tämä valittu tuote on kuitenkin valittu useiden tynnyrien joukosta juuri meitä varten enemmän kuin yhden ihmisen voimin siellä, sen tiedän.

Olen puhelimessakin jutellut Stewartin kanssa siitä silloin tällöin henk. koht. eikä ole MITÄÄN syytä epäillä juoman olevan huonoa, päinvastoin. Olen jopa nähnyt kyseisen juoman maistelunootit eikä niissäkään puhuttu poronkusesta tai sukkamehusta, päinvastoin.

Jos joku uskoo kyseisen pullotteen olevan heikko, käyköön maistamassa sitä baarissa sitten aikanaan ja jos mielipide vahvistuu, älkööt ostako - se on niin simppeliä - ja makuja on toki monia. Jää sitten enemmän muille, pisteiden kera tai ilman. ;)

vesku (9.8.2007 11.17.13 last edit 9.8.2007 11.20.42)

Ajatus aamusta oli tämä.Ilmeisesti kirjoitin vaikeasti, sorry.
http://foorumi.olutopas.info/showthread.php?tid=159
Jos laitettaisiin homma uudestaan, viesteistä voisi tähän mennessä päätellä alkosta lähtevän seuraavasti:
Vesku 1kpl,Tmu 1kpl, Olli 1kpl, Jarimi 3kpl,Ize 2kpl. Joten tällä hetkellä saldo on 8 pulloa.
Näköjään unohdin Wiljamin ja Mcviskin eli 10 pulloa.

InkRose (9.8.2007 11.32.11)

Minä ostan yhden itselleni kyllä, ja lähes 100% varmuudella kaverin kanssa toisen yhteishuoltajuuteen.

JaRiMi (9.8.2007 11.36.58)

Vähän se taas rönsyilee, ei sen kummempaa..!  ;)

viskisieppo (9.8.2007 11.42.38)

Kaappiin ilmestynee 1-2 kpl Suomi pullotetta. :P

Ize (9.8.2007 12.09.00)

Kuten jo koetin tarkentaa, niin kyse oli omista "pelkotiloistani", enkä pura niitä enää täällä. Alitajuntani on vain sen tyyppinen, että haluan hakea tuolle rahalle oikeutusta tai ainakin madaltaa sitä. Pyydän anteeksi purkaustani, asia voidaan puolestani katsoa loppuunkäsitellyksi.

JaRiMi (9.8.2007 12.10.26)

Njou hätä Ize, minun pointtini oli rauhoitella että ei sieltä mitään sukkamehua tule, voisin lyödä siitä vaikka vetoa!  ;)

Marko76 (9.8.2007 12.23.59)

Vähintään 1 pullo on haettava.  :)

CoolHuh (9.8.2007 13.43.33)

luulisin, että jos niitä saa niin ostan kolme.

I.R. (9.8.2007 13.44.37)

En ole varma, mitä tarkoitusta tällainen gallup palvelee; siis että julkisesti ilmoitetaan, montako pulloa aikoo ostaa. Mikään ostositoumushan tämä ei voi olla, ja nyt kun pullote on jo tulossa, ei ole enää tarvetta kartoittaa kysyntää. Mutta vastaanpa minäkin, että vähintään kaksi pulloa tulee tähän talouteen; yksi hetimiten avattavaksi ja toinen odottamaan aikoja parempia. Itse olen vakuuttunut pullotteen laadukkuudesta, mutta kunkin kielihän se maistuvuuden lopulta ratkaisee.

Whiskana (9.8.2007 18.38.02 last edit 9.8.2007 18.38.20)

Vai että sherryä olikin mahdollisesti tulossa...muuttaa hieman ehkä tilannetta mutta yksi tulee varmasti ostettua. Toinen ja kolmas riippuu kovasti hinnasta eli jos hinta hilataan jonnekin 180 euroon, niin kiinnostus vähenee huimasti, koska taatusti hyviä pullotuksia saa tuohon hintaan vielä helposti.

Kolme kaveriani (ei foorumilta) ovat mukana kyllä pullon-parin voimin - riippuen heilläkin tietysti hinnasta.

Itse ostin juuri 1982/2007 BBR Ellenin alle 120 euroon; en ole avannut vielä mutta mainioksi on kehuttu. Ei siis aivan tolkuttomia viitsi maksaa edes Suomi-pullosta, paitsi siis yhdestä ainakin... ;)

malmqvis (9.8.2007 19.05.07)

Ostan yhden, maistan pari kertaa, ja mahdollisesti ostan sitten toisen... Mutta yksi siis ainakin mulle.

Mikko (9.8.2007 21.32.52)

Kuten jo todettua, on ainakin yksi pullo tulossa talouteen. Saa nähdä, onko taloutemme molemmilla osapuolilla varaa omaan. jos on, niin silloin tulee kaksi pulloa.

Shepherd (9.8.2007 22.24.48)

Ostan varmasti yhden pullon ja mikäli talous antaa myöden niin pitänee hankkia toinenkin pullo.

Turvesavu (10.8.2007 10.30.04)

Tänne tulee kaksi pulloa suunnitelmien mukaan. Kolmas saattaa mennä kaverillle lahjaksi.

JaRiMi (11.8.2007 11.25.31 last edit 11.8.2007 11.33.25)

quote[Whiskana (link)]:
Toinen ja kolmas riippuu kovasti hinnasta eli jos hinta hilataan jonnekin 180 euroon, niin kiinnostus vähenee huimasti, koska taatusti hyviä pullotuksia saa tuohon hintaan vielä helposti.

Kolme kaveriani (ei foorumilta) ovat mukana kyllä pullon-parin voimin - riippuen heilläkin tietysti hinnasta.

Itse ostin juuri 1982/2007 BBR Ellenin alle 120 euroon; en ole avannut vielä mutta mainioksi on kehuttu. Ei siis aivan tolkuttomia viitsi maksaa edes Suomi-pullosta, paitsi siis yhdestä ainakin... ;)

Näin kun Suomessa ollaan hinta ei varmastikaan tule olemaan maailman halvimmalla tasolla, se on kaiketi varma asia. Katselin tuossa naapurimaan hintoja ja nekään yllätys yllätys eivät ole Pohjois-Saksan tasoa vaan piirun kireämpiä. Hinta on aina liian kova sille joka ei jostain tuotteesta tahdo maksaa sitä - toiselle taas hinta on ok, siihenhän bisnes perustuu. Kysyntä ja tarjonta. Maailmalta löytyy varmasti hyviä pullotteita halvemmalla, jos niitä pääsee ostamaan esim. työmatkan yhteydessä niin hyvä niin, tilatessa tulee jonkin verran kuluja päälle, saatika jos itse maksaa matkankin vielä.

Aika moni täällä on aiemmissa kirjoituksissaan kertonut ostoksistaan ja niissä on pistetty ostaen yli 200, jopa 300 euron pulloja. Sinänsä hiukan ihmettelen miksi joku ajattelisi että Suomeen saatava ensimmäinen eksklusiivinen, numeroitu 24v. Port Ellen uniikkipullote olisi maapallon halvimpia Port Elleneitä..? Viimeinen sherry Port Ellen jonka itse ostin Saksasta matkoilta maksoi 179 euroa, ja samaa pulloa on monessa paikassa myyty hintaan 195 euroa - Saksassa siis.

On tietty hyvä olla hintatietoinen kuluttaja, mutta tämä ei varmaan ole tuote tarjousten ja alehintojen jahtaajalle, sitä varten on esim huutokaupat jne. joissa tosin menee hyvä tovi (ilmaista?) aikaa eikä ole sanottua että jotain sieltä sitten saa halvalla (tai mitä ns. "halpa" tuote edes sisältää - viskin väärennökset lisääntyvät koko ajan ja ovat kohtuullisen helppoja toteuttaakin).  

Toisaalta jos Suomen ensimmäinen eksklusiivinen tuote olisi ollut joku perus-Speysider Glen-jotain, 12v, hinta 55 euroa, niin suuri osa sanoisi (minä mukaan lukien) että ei voisi vähempää kiinnostaa, kun tuo on niin tavanomainen.

Joskus tulee vähän semmoinen fiilis että rahaa on kivempi kai käyttää ulkomailla tai jotain ja sitten kertoa siitä, ja toisaalta kotimaahan säästetään jupina ja kitinä tyyliin "miks tää sama juttu maksaa Suomeen tuotuna 130 euroa kun näin sen halvimmillaan Itä-Saksassa yhden pikkuisen maitopuodin ikkunas hintaan 119.50 euroa, emmä maksa kun sen saman ..kele".   ;)

Ketään ei varmasti pakoteta ostoksille, se on selvä. Jokainen ostaa mitä haluaa ja mistä haluaa. Varmaankin tämän pullotteen menekki antaa myös osviittaa siitä onko Suomi markkinana todella edes valmis tällaisille erityistuotteille, kuten olen itse tähän asti uskonut. Toivotaan parasta, sillä minusta olisi hienoa saada muitakin vastaavia jos harrastajat ovat sellaisista kiinnostuneita.  Edelleenkin yksi mukava Ardbeg-single cask olisi hilpeää saada Suomeen esimerkiksi!  ;D

Joka tapauksessa nyt on tulossa hienoa juomaa, tislaamona ei vähempää kuin Port Ellen (jota suurin osa nimenomaan toivoi), ensimmäisen kerran. Otetaan iisisti ja odotellaan.   8-)

Whiskana (11.8.2007 22.45.53)

Kuten JaRiMi:kin hyvin tietää, niin joillakin meillä on tapana muuttaa puheitaan lennossa ja useampaankin otteeseen. Välillä hommassa saattaa olla jopa vedätyksen makua. Missään kun ei nimeä ole paperissa, niin minkäs sille mahtaa ja jokainenhan taaplaa tyylillään. :-X

Projektina tämä kiitettävää aikaansaamista kokonaisuudessaan ja toivottavasti homma saa arvoisensa päätöksen.

JaRiMi (12.8.2007 0.50.16 last edit 12.8.2007 2.19.21)

quote[Whiskana (link)]:
Kuten JaRiMi:kin hyvin tietää, niin joillakin meillä on tapana muuttaa puheitaan lennossa ja useampaankin otteeseen. Välillä hommassa saattaa olla jopa vedätyksen makua. Missään kun ei nimeä ole paperissa, niin minkäs sille mahtaa ja jokainenhan taaplaa tyylillään. :-X

Henk.koht. loanheittoskabaan en lähde, ei ole akkamainen fiilis just nyt.  Jokainen saa pohtia kommunikaatiotaan, tekojaan ja käytöstään.  Punaista korttia futarille..

Projektina tämä kiitettävää aikaansaamista kokonaisuudessaan ja toivottavasti homma saa arvoisensa päätöksen.

Eiköhän, asia etenee mukavasti ja uskon että kiinnostuneet ostajahalukkaat saavat vielä itselleen todella hyvän tuotteen!  :)

smn (13.8.2007 16.08.08)

2 kpl.

Marko76 (14.8.2007 7.18.08 last edit 14.8.2007 7.18.24)

Henk.Koht. olen toteuttanut ostokset mahdollisuuksien mukaan Suomen Alkosta. Saksasta on tilattu vain ne tuotteet, joita ei täältä ole saanut. Kovasti on odotettu tämä tuote ja hyvillä mielin se Alkosta haen (tietenkin soveliaalla tavalla sisäisesti kiroten tuota infernaalista monopolia joka harrasteitani vaikeuttaa...). Mainiota on tälläisen kehitysaskeleen ottaminen, sekä Alkolle, että katajaiselle (vai Kataisen...) kansallemme. Jo vähän hyvää isossa huonossa?  :)

Turvesavu (16.8.2007 10.45.05)

quote[Marko76 (link)]:
Jo vähän hyvää isossa huonossa?  :)

Ehdottomasti jos tälle linjalle pikkuhiljaa kulkeudutaan!

Mikko (16.8.2007 12.41.07)

Jos iso huono muuttuisi pikkuhiljaa paremmaksi isoksi. Suunta on oikea.
Sama periaate kuin Markolla pätee, sen minkä saan Alkosta, ostan Alkosta. Viimeksi tänään Ardbegin kymppi. Tai no, naiseni osti, mutta kun tuo oli ikään kuin osuutensa toisesta viskistä niin...
Suomi-pullote lienee seuraava Alkosta hankittava, ellei nyt Ardbegin kymppiä äidytä hamstraamaan. Mieli tekisi.

Pure Pot (16.8.2007 13.03.27)

quote[Mikko (link)]:

Suomi-pullote lienee seuraava Alkosta hankittava, ellei nyt Ardbegin kymppiä äidytä hamstraamaan. Mieli tekisi.

OT: onko Artun kymppi muuttumassa / poistumassa Alkon valikoimista vai puhtaastiko varastojasi kasvatat?

InkRose (16.8.2007 13.23.17)

Olikos se niin että kohta tulee "uusi" kymppi ('Morangien omistuksessa tislattu) ja nämä mitä on hyllyssä on vielä edellisen omistajan tuotantoa? En muista varmuudella, mutta jotain tämänsuuntaista luulen joskus kuulleeni. Korjatkoon viisaammat.  :D

vesku (16.8.2007 14.20.45)

Taitaa mennä uuden kympin julkaisu ensi vuoden puolelle,veikkaisin, siis puhdas lotto.
Luulen myyntimiesten vielä tuovan markkinoille jonkun pulloteen VY,SY ja AT tapaan, joka tietysti on limited edition etc..

Turvesavu (17.8.2007 7.36.06)

quote[Pure Pot (link)]:
OT: onko Artun kymppi muuttumassa / poistumassa Alkon valikoimista vai puhtaastiko varastojasi kasvatat?

Tuolla muissa ketjuissa on spekuloitu sillä että tämän nykyinen, vanha TEN on todennäköisesti aika paljonkin vanhempaa eli mukana on ainakin 15-vuotiasta ellei jopa yli 20-vuotiasta tavaraa. Kun uusi kymppi tulee on se vissiin lähempänä ilmoitettua ikää. Nykyinen omistaja kun ei ole ehtinyt laskennallisesti vielä tislaamaan vanhempaa. Eli pelko on että ero tulee olemaan jonkin moinen. Koska TEN on laatutavara on sen hamstraaminen tainnut alkaa yhdellä jos toisella. T: Nimim. Kolme pulloa hyllyssä.

viskisieppo (17.8.2007 11.17.23)

Ehkäpä se on vaan hyvä asia että uudistuksia ja muutosta tapahtuu, vaikkakin TEN on loistava viski ja laatu tavaraa. Jossain vaiheessa uudistuminen on aina edessä kun varastot loppuvat, tai yritetään saada uusia "asiakkaita". Mielenkiinnolla odotan uutta kymppiä, ja neljän suoran maistelua yhtä aikaa. Hamstraamisesta puheen ollen, pari pulloa on hyllyssä ja tarkoitus on ostaa pari lisää. :)