perusohjeita säilömiseen, maistamiseen jne

santi (18.11.2007 19.06.10)

Moi kaikille,
ostin nyt kesällä ensimmäisen viskipulloni Frankfurt/Hahnin lentokentältä paksun viiksekkään myyjämiehen suosituksen pohjalta, pyysin häneltä ei liian terävän ja turpeisen makuista, ja hän löi käteeni 10-vuotiaan Ardbegin. Pullon avattuani ensin epäilin ruostuvaa saksankielen taitoani, mutta hetken päästä huomasin, että hyväähän tämä on!:) Ehkä myyjä vaan jyräsi tahdollaan mielipullonsa kassiini, mutta lopputulokseen olen itse erittäin tyytyväinen.

Nyt kun aloitan tätä harrastusta haluaisin tietää sellaisia aloittelijoille hyödyllisiä ohjeita, jotta viskistä nauttisi mahdollisimman paljon. Tässä siis listamainen kysymysluettelo asioista jotka ovat jääneet askarruttamaan mieltä:
-milloin avattu puukorkillinen pullo kannattaa kääntää lepäämään? Olen kuullut kauhutarinan 20 vuotta kaappiin tarkoituksella unohdetusta pullosta, jonka korkin pettäminen sai aikuisen miehen kyyneeliin.

-veden käyttö viskin kanssa? Itse otin ekat lasit varmaan pari vuotta sitten vesilasin kanssa, vuoronperään hörppäillen. Kaveri opetti kesällä laittamaan n. teelusikallisen vettä viskin sekaan, jotta siitä lähtisi terä pois ja maku tulee paremmin esiin. Jäät unohdan suosiolla, vaikka niitä aina tyrkytetäänkin, ainakin väärissä paikoissa.

-paljonko lasi vaikuttaa makuun? Millaisia laseja pitäisi suosia/välttää? onko eri tilanteisiin tai viskeihin eri suositukset?

-mistä viskeistä kannattaa aloittaa? Onko jotain neuvoa, minkälaisista mauista kannattaa kehittää omaa kieltään ja hajuaan?

Kysymyksiä varmaan tulee matkan varrelta lisää, mutta jos näihin saisi vastaukset niin olisin äärimmäisen kiitollinen!

InkRose (19.11.2007 5.11.05)

Näihin on jonkin verran vastauksia tuossa Maistelu-sivulla, johon löytyy linkki tuosta vasemmasta framesta.

Pullojen säilytyksestä lähinnä sen verran, että ei viskejä yleensä pahemmin kyljellään lepuuteta, vaan nimenomaan pystyssä säilötään.

Whisky (19.11.2007 7.09.59 last edit 19.11.2007 7.10.49)

Kuten InkRose jo totesikin, monet näistä perusasioista on selitetty sivujen Maistelu-osiossa. Jos putkahdit suoraan tänne foorumille, niin tuo vasen frame ei välttämättä näy. Suuntaa siis kulku osoitteeseen http://www.viskikaappi.net/ ja klikkaa vasemman reunan Maistelu-osioon, joka kannattaa lukaista läpi. Sieltä löytyy vastaus kysymyksiisi. Kannattaa samoin selailla foorumin vanhempia aiheita ja käyttää hyväkseen etsi-toimintoa. Täällä on moneen asiaan jo ennestään vastaus.

Ja kuten sanottua, älä missään nimessä käännä viskipulloa vaaka-asentoon. Viski korkittuu ja kun korkki ei ole lähimainkaan niin tiivis kuin viinipulloissa, niin hyvin äkkiä pullossa ei ole juurikaan juotavaa.

akallio (19.11.2007 8.11.41)

quote[santi (link)]:

-paljonko lasi vaikuttaa makuun? Millaisia laseja pitäisi suosia/välttää? onko eri tilanteisiin tai viskeihin eri suositukset?

Minun mielestäni paljon. Paljon enemmän kuin sille yleensä uhrataan ajatusta.

Kannattaa suosia ohutreunaisia ja kohtuullisen suppeita laseja. Niistä juoma tulee hyvin suuhun, aromit kerääntyvät sopivasti ja viskiä on helppo lämmittää kämmenessä. Pahin mahdollinen on siis paksureinainen tumbler, eli sellainen mitä bulkkiravintoloissa usein käytetään... Lasin taustalla on kai lähinnä se, että villissä lännessä sitä suosittiin koska viski oli kelvotonta ja tarvittiin lasi jossa aromit katoavat mahdollisimman hyvin - ja muutenkin astiasto oli sieltä simppelimmästä päästä. Lähinnä kai elokuvien kautta on sitten syntynyt käsitys, että viski kuuluisikin juoda sellaisesta. Jotkut, tosin harvat, harrastajat sitä myös suosivat, mutta pääasiassa sitä kyllä vältetään.

Usein viskiä juodaan glencairn-lasista, joka on ainoa puhtaasti viskiin liittyvä lasimalli. Jotkut taas käyttävät pulleaa aromilasia (sitä klassista konjakkilasia), kun taas hyvissä viskiravintoloissa ehkä useimmiten näkee jalallista aromilasia/copitaa. Siis suunnilleen tällaista:
http://www.wineglasses.com/acatalog/4400130full.jpg

Itselläni on käytössä juuri tuo kuvassa oleva Spiegelaun lasi, ja se on minusta ihan paras. Riedelin uudempi XO-konjakkilasi on pitkälti samanlainen, samoin kuin Eischin viskilasi. Ohutreunaisena se vaan on vähän herkkä, joten käytän myös melko samanmallista halvempaa ja paksumpaa lasia, sekä glencairnia erityisesti maasto-olosuhteissa. Glencairnin kestävyys on tankin luokkaa. Jotkut myös vaihtelevat lasia juoman tai "maistelutavoitteen" mukaan, mutta itse en ole siinä kokenut suuremmin itua olevan.

Lopuksi voi todeta, että tärkeintä on että osaa maistella oikein. Aromit ja alkoholihuurut keräytyvät eri tavalla eri laseissa, ja juoma tulee suuhun eri tavalla. Eli oli lasi mikä tahansa, niin se pitää tuntea.

Turvesavu (19.11.2007 8.45.04)

Lasi todellakin on tärkeä, juuri tässä tein empiiristä tutkimusta ja esim. kovin suosittu Glencairn ei mielestäni ole paras mahdollinen juuri reunan paksuuden takia. Itsellä on halpoja tulppaanilaseja joista on juttua jo täällä foorumilla muualla ja olen ihan tyytyväinen. Suu on tarpeeksi kapea verrattuna "mahaan" jotta aromit jäävät lasiin ym.

Korkkikuvio on siinä mielessä mielenkiintoinen että monessa pullossa todella korkki on kohtuu löysä, itse olen huomannut että esim. Bruichladdichin korkit omissa pulloissani irtoavat jo todella kevyesti. Samalla se tarkoittaa sitä että molempien maku on muuttunut matkalla. Se on viskien ominaisuus joka kuuluukin osaltaan asiaan. Parempi juoda ajoissa pois ennenkuin korkki kuivuu liikaa.  ;)

Marko76 (19.11.2007 9.20.19 last edit 19.11.2007 9.34.09)

Veden lisääminenkin on ihan omakohtainen valinta, automaattisesti ei vettä kannata lasiin lisätä, vaan rohkeasti maistaa tislettä sellaisenaankin ensin. Joihinkin tisleisiin vesi ei todellakaan sovi.

Hyödyllisimmillään vesi toimii ensimaistelutilanteessa, kun tisleestä etsitään maun koko spektriä. Viskin vahvuus (Varsinkin tynnyrivahvuisissa pullotteissa) peittää joskus pienempiä nyansseja ja ne saa esiin vedellä. Muutama tippa pariin senttilitraan riittää yleensä mainiosti.

Itse tosin en enään käytä vettä viskin tutkimiseen.  :)

Aloittamis viskejä ei juurikaan ole, vaan kannattaa "surffailla" rauhassa ja tutkia esim. millaisia perusmakuja tietyn alueen viskeissä on. Maku muuttuu matkan varrella varmasti ja maistelutekniikka hioutuu harjoittelulla.

Laseissa olen suosinut Glencairnia, konjakkilaseja ja portviinilaseja.

Viski ei kypsy avaamattomassa pullossa, vaan säilyy sellaisenaan. Jotkut viskit eivät kestä pitkäaikaista säilytystä avattuna. esim. Laphroaigin maku alkaa hitaasti "laimenemaan", varsinkin jos ilmatila on ylittänyt pullon puolivälin.

Whisky (19.11.2007 10.39.06 last edit 19.11.2007 10.40.44)

quote[Turvesavu (link)]:
Lasi todellakin on tärkeä, juuri tässä tein empiiristä tutkimusta ja esim. kovin suosittu Glencairn ei mielestäni ole paras mahdollinen juuri reunan paksuuden takia. Itsellä on halpoja tulppaanilaseja joista on juttua jo täällä foorumilla muualla ja olen ihan tyytyväinen. Suu on tarpeeksi kapea verrattuna "mahaan" jotta aromit jäävät lasiin ym.

Itse suosin myös jonkin aikaa Glencairneja ja ne toimivat edelleen melko usein maistelulasina silloin, kun juon jotain ennestään tuttua. Varsinaisina maistelulaisena ne on kuitenkin korvannut viime keväänä Hannoverista viskiostosten mukana saadut Zigarren- und Pfeiffenhausen König & Schubertin lasit, joiden valmistajasta ei ole tietoa. Tulppaanimaiset, mutta ylhäältä avautuvat lasit toimivat mainiosti, kun alkoholihuuru ei tule niin keskitettynä kuin Glencairnista ja yläreunan taitto ohjaa viskin kielellä hieman eri kohtaan (lähinnä makeus tuntuu ensimmäisenä, josta itse pidän). Laitan vaikka kuvan kunhan ehdin sellaisen räpsäisemään.

Edelleen on myös toteuttamatta kotikokeilu "viisi eri lasia - yksi viski". Tulisi sitten selvitettyä sekin aspekti tähän hommaan.

Ard-Begbie (19.11.2007 12.09.56)

Joskus olen huomannut että iso konjakkilasi on haistelussa jopa parempi kuin normaali tulppaanilasi koska sitä on helppo heilutella "kerätä aromipamausta" , ja vaikka läheltäkin vetää isot hajut niin voimakkuus ei pistele liikaa. Riippuu päivästä ja on ns. hajuasia!

akallio (19.11.2007 12.45.40 last edit 19.11.2007 13.22.00)

quote[Whisky (link)]:
Itse suosin myös jonkin aikaa Glencairneja ja ne toimivat edelleen melko usein maistelulasina silloin, kun juon jotain ennestään tuttua. Varsinaisina maistelulaisena ne on kuitenkin korvannut viime keväänä Hannoverista viskiostosten mukana saadut Zigarren- und Pfeiffenhausen König & Schubertin lasit, joiden valmistajasta ei ole tietoa. Tulppaanimaiset, mutta ylhäältä avautuvat lasit toimivat mainiosti, kun alkoholihuuru ei tule niin keskitettynä kuin Glencairnista ja yläreunan taitto ohjaa viskin kielellä hieman eri kohtaan (lähinnä makeus tuntuu ensimmäisenä, josta itse pidän). Laitan vaikka kuvan kunhan ehdin sellaisen räpsäisemään.

Etpä voisi paremmin asiaa ilmaista! Kapean ja taittuvan reunan ansiosta nimenomaan alkumakeus pääsee esille, tiedä sitten mistä se johtuu. Ilmeisesti kielten makualueet ovat ihan legendaa, mutta jotenkin se liittynee viskin ryöpsähtämiseen kielen päälle.

quote[Whisky (link)]:

Edelleen on myös toteuttamatta kotikokeilu "viisi eri lasia - yksi viski". Tulisi sitten selvitettyä sekin aspekti tähän hommaan.

Itse olen yhden tuollaisen tastingin raportin lukenut. En vaan onnistu sitä enää netistä löytämään. Enkä oikein muista tuloksiakaan, muuta kuin että ne eivät kauhean kiinnostavia olleet.

Turvesavu (19.11.2007 12.54.01)

Koska lasi-aiheesta on käynyt jo aikaisemminkin neuvoa-antavia keskusteluja niin ohjaanpa myös tuonne:

http://viskikaappi.net/yabb/YaBB.pl?num=1167339861

Siellä myös siis aihetta koskevaa tietoa.

akallio (2.12.2007 21.19.34)

Ostinpa tuossa Antti Uusitalon kirjan Kertoisinko konjakista, jossa aika hyvin esitetään (s. 56) tämä asia - tai ainakin se vastaa omia ajatuksiani tismalleen:

"Maistamiseen soveltuu parhaiten tulppaanin muotoinen lasi. Kapeassa pesässä alkoholi ei haihdu liikaa, vaan hienot aromit kohoavat hitaasti kohti lasin suuta. Lasin suuosa saa olla hieman kaareva ulospäin, jolloin tisleen pehmeys korostuu sen kaatuessa lasista kielen päälle. Tämän muotoinen lasi sopii hyvin myös muiden tisleiden kuten calvadoksen, armagnacin tai jopa viskin nauttimiseen.

Pyöreä ja pullea pallolasi ei sovellu niin hyvin konjakin maisteluun. Siinä alkoholi saa liian suuren haihtumispinta-alan ja maistaja haistaa vain voimakkaan alkoholin tuoksun. Hieno aromimaailma jää kokonaan varjoon."

En tosin tiedä mitä tuo lausahdus "jopa viskin" oikein tarkoittaa. Minusta tulppaanin muotoinen lasi (tismalleen sellainen joka on muuten myös ko. kirjan kannessa) on paras lasi kaikkien laadukkaiden tisleiden maisteluun. Viskit eivät ole mikään poikkeus, tosin tietyt skottiviskit toki poikkeavat muista tisleistä hyvin vahvalla aromillaan - mutta jos se tuntuu liialta niin silloin on minusta parempi aloittaa kevyemmistä tuotteista, eikä häivyttää aromia toisenlaisella lasilla.