2008 viskitoiveita ja -projekteja Suomelle

JaRiMi (21.12.2007 16.51.34 last edit 21.12.2007 16.51.58)

Vuodella 2008 tahtoisin itse ainakin saada parikin Suomi-spesiaalia. Voisin esittää ajatusta asiasta jo nyt, koska on täysin mahdollista että tällä foorumilla on ihmisiä jotka voivat toivottavasti suhtautua asiaan suopeasti, ja vaikuttaa myös itse siihen että saisimme hienon pullotteen Suomeen.

Jos jokin kruunaisi viskivuoden 2008 minulle ainakin, niin se olisi yksi maailman hienoimmista viskeistä ellei hienoin, eli ARDBEG. (Minua saa kutsua faniksi ;) )

Tislaamolta on yksinkertaisesti PAKKO löytyä Suomen maallekin yksi tynnyrillinen juomaa, olkoon sitten vaikka nuorempaa tavaraa tai jotain. Tällä hetkellä on todettava että entiset suurkolonialistit ja meidänkin maamme valtiaat, Ruotsalaiset, ovat täysin etuoikeutetussa asemassa meihin nähden tämän suhteen - ja minusta se on jälleen väärin. Skotit tietävät miltä tuntuu olla toisen maan päätäntävallan alla ja ikeessä, ja tuntea vieläkin ettei tasa-arvo ole täysin toteutunut: Itse vetoaisin suoraan Ardbegin väkeen että tekisivät meidänkin suhteellisen nuoresta kansakunnasta "equals amongst our neighbours" - antamalla meillekin yhden Suomi-tynnyrillisen. Yhdeksänkymmenen itsenäisyyden vuoden jälkeen olisi jo aika näyttää naapureille että Pohjolan leijonankansakin saa Ardbegia siinä missä naapurimmekin!!!

Mikäli kenelläkään on mahdollisuus auttaa tässä asiassa (johon hekin toivottavasti suhtautuvat samanlaisella intohimolla), pyytäisin asiaa edistävää toimintaa.  

Mitä tulee muihin erityispullotteisiin, toivon että saamme jälleen jonkin spesiaalin Douglas Laingilta - olisi hienoa jos saataisiin esim. joku mahtava sherryinen Macallan-tynnyri heiltä meille (tai joku muu herkku)!! Tämä tietysti riippuu monesta asiasta, mutta heitetään toivetta maahantuojalle. Macallan tuli mieleen siksi että on vaikeaa saada hyvää (entisen kaltaista) sherryistä Macallania järkihintaan näiden (less than) fine Oakkien aikaan.

Alkokin toivottavasti jatkaa menoa parempaan suuntaan ja tuo meille joitakin erikoisherkkuja - uskon että näin tulee käymään. Rommipuolellakin merkit ovat hyvät.

Noin muuten, toivon että saamme yhä enemmän hienoja viskejä valikoimiin. Arkadian hylly alkaa vihdoinkin näyttää mukavan täydeltä ja onhan siellä upeita juomia Arbegista PC6een ja Highland Park 18v pulloihin asti. Paljon vielä puuttuu, mutta toivon että näiden spesiaalien menekki on noteerattu, ja esim. se että Ardbegit jne menevät oikeasti kaupaksi vaikkeivat aina olisikaan vain niitä tavallisimpia peruspullotteita.  Kivaa olisi jos joku päivä Alkon lista näyttäisi esim. tältä:

Aberlour A’bunadh
Aberlour (joku vanhempi)
Ardbeg 10yo
Ardbeg Airigh Nam Beist
Ardbeg Uigeadail
Ardbeg Single Cask ...
Balvenie Double Wood
Balvenie Single Cask
Balvenie 21v Portwood
Ben Nevis 10v
Benriach ...
Benriach ...
Benriach ...
Bowmore 12v
Bowmore 18v
Bowmore Darkest
Bowmore ...
Bruichladdich
Bruichladdich
Caol Ila 12v
Caol Ila 18v
Caol Ila Cask Strength
Caol Ila Distillers Edition
Caol Ila unpeated
Edradour ...
Glenlivet..
Glenlivet..
Glenmorangie...
Glenmorangie...

No joo, tajuatte idean jatkamattakin - toivottavasti Alkokin!  :) Ei aina vain sitä ihan perusjuomaa, vaan valikoimaa..

I.R. (21.12.2007 18.58.51 last edit 21.12.2007 19.03.38)

quote[JaRiMi (link)]:
Vuodella 2008 tahtoisin itse ainakin saada parikin Suomi-spesiaalia. Voisin esittää ajatusta asiasta jo nyt, koska on täysin mahdollista että tällä foorumilla on ihmisiä jotka voivat toivottavasti suhtautua asiaan suopeasti, ja vaikuttaa myös itse siihen että saisimme hienon pullotteen Suomeen.

Jos jokin kruunaisi viskivuoden 2008 minulle ainakin, niin se olisi yksi maailman hienoimmista viskeistä ellei hienoin, eli ARDBEG. (Minua saa kutsua faniksi ;) )

- -

Mitä tulee muihin erityispullotteisiin, toivon että saamme jälleen jonkin spesiaalin Douglas Laingilta - olisi hienoa jos saataisiin esim. joku mahtava sherryinen Macallan-tynnyri heiltä meille (tai joku muu herkku)!! Tämä tietysti riippuu monesta asiasta, mutta heitetään toivetta maahantuojalle. Macallan tuli mieleen siksi että on vaikeaa saada hyvää (entisen kaltaista) sherryistä Macallania järkihintaan näiden (less than) fine Oakkien aikaan.

Kontaktiensa puolesta JaRiMi taitaa itse olla täällä paras mahdollinen henkilö panemaan näitä projekteja vireille. - Ardbeg on tietysti OB-puolella ollut tasaisen luotettavan hyvää, mutta jos ajatellaan hinta - laatu -suhdetta, on tislaamon single caskeihin tullut valtaisasti "ilmaa", jonka perusteena on vain ja ainoastaan kulttimaine ja siitä seuraava suuri kysyntä. Ardbeg-fanaatikkojen ei ole syytä suoralta kädeltä ristiinnaulita minua tuosta kommentista, vaan miettiä asiaa vakavasti. Maistamani neljästä viiteen sc:a ovat olleet ihan OK, mutta niistä (pullollisesta) pyydettävän hinnan (ja toki enemmänkin) olen aina saanut kulumaan muihin viskeihin ja ollut hankintoihini jälkeenpäin tyytyväinen. Ja IB-puolella jopa DL:n OMC-sarjassa tislaamon esitykset ovat jääneet paikoin aika valjuiksi. Se, mitä yritän sanoa, on, että ainakaan minun mielestäni juuri Suomeen destinoidun Ardbegin saaminen Alkoon ei ole mikään itseisarvo tai osoitus maamme viskiharrastuksen edistyksellisyydestä. Hyvin valittu tynnyri miltei miltä tahansa tislaamolta ajaa hyvin saman asian. Itse kaipailisin (esim. juuri DL:n pullottamana) jotakin vähemmän tunnetuilta ja ehkä single maltina harvemmin markkinoitavilta tislaamoilta, kuten vaikkapa Dailuaine, Inchgower tai Teaninich. Tunnetuista taas varsinkin Springbank olisi minulle kova sana.

- - Kivaa olisi jos joku päivä Alkon lista näyttäisi esim. tältä:

- -
Aberlour (joku vanhempi)

15-16 vuotta näyttää olevan rajapyykki, jonka ylittäviä OB-pullotteita ei juuri ole. 21- ja 30-vuotiaat on myyty loppuun ajat sitten, eikä korvaavia tuotteita ole näkynyt.

JaRiMi (21.12.2007 19.30.47 last edit 21.12.2007 19.32.05)

quote[I.R. (link)]:
Kontaktiensa puolesta JaRiMi taitaa itse olla täällä paras mahdollinen henkilö panemaan näitä projekteja vireille. - Ardbeg on tietysti OB-puolella ollut tasaisen luotettavan hyvää, mutta jos ajatellaan hinta - laatu -suhdetta, on tislaamon single caskeihin tullut valtaisasti "ilmaa", jonka perusteena on vain ja ainoastaan kulttimaine ja siitä seuraava suuri kysyntä. Ardbeg-fanaatikkojen ei ole syytä suoralta kädeltä ristiinnaulita minua tuosta kommentista, vaan miettiä asiaa vakavasti. Maistamani neljästä viiteen sc:a ovat olleet ihan OK, mutta niistä (pullollisesta) pyydettävän hinnan (ja toki enemmänkin) olen aina saanut kulumaan muihin viskeihin ja ollut hankintoihini jälkeenpäin tyytyväinen. Ja IB-puolella jopa DL:n OMC-sarjassa tislaamon esitykset ovat jääneet paikoin aika valjuiksi. Se, mitä yritän sanoa, on, että ainakaan minun mielestäni juuri Suomeen destinoidun Ardbegin saaminen Alkoon ei ole mikään itseisarvo tai osoitus maamme viskiharrastuksen edistyksellisyydestä.

Kiitän I.R.ää hyvästä mielipiteestä!

Nooh, on I.R. aivan oikeassa monessa suhteessa minunkin mielestäni - mitä tulee hintoihin, olen kyllä hyvinkin samaa mieltä. Siltikin: Olisin todella ilahtunut ja hiukan imarreltukin jos saisimme Suomi-pullotteen tältä Islayn eniten "hypetetyltä" tislaamolta ihan tynnyrivahvuisena tislaamopullotteena, ja koitan ainakin itse puhua asiasta maahantuojalle ja Alkolle.

Tämän oman Ardbeg-fanatisminpurkaukseni taustalla on ainakin osittain myös sisukas revanssihenki Ruotsin suhteen; minua hiukan kismittää että siellä maahantuojan ja harrastajien yhteistyö on ollut noinkin hedelmällistä ja tuloksena on ollut suuri määrä erikoispullotteita Ardbegilta - kun taas täällä ei olla saatu aikaiseksi asian suhteen oikein mitään (vielä ainakaan). Olisinkin hyvin iloinen jos Suomen LVMH alkaisi nyt ottamaan asian jatkossa tosissaan ja puhuisi siitä Ardbegin tislaamon kanssa.

Harrastajaryhmän yhtenä yksityisenä edustajana en henkilökohtaisesti halua enää koskaan kuulla minkään maahantuojan taholta vähättelevää tekstiä siitä ettei tällaiset erikoisprojektit kannata Suomen mittapuissa - tulen ilmaisemaan oman mielipiteeni siinä vaiheessa aika suoraan siitä minkälaista roskaa moinen puhe tänä päivänä on.  Tällainen ylettömän ennakkoluuloinen, riskejä totaalisesti kaihtava linja ei toivottavasti jatku nyt kun jo kahden pullotteen voimin olemme todistaneet että meillä harrastajilla on ostovoimaa ja -halua, mikäli tuote on vain hyvälaatuinen. Sopiva tuote voi olla myös melko hinnakas, kunhan laatu ja hinta kohtaavat toisensa.

Mitä tulee Douglas Laingiin, uskoisin että tämän vuoden yhteistyö maahantuojan ja heidän välillään poikii lisää hienoja viskejä tännepäin, ja että saisimme ainakin yhden "Suomi-pullotteen". Tuo Springbank on minustakin muuten erinomainen idea, semminkin kun tislaamon omat pullotteet ovat olleet melkoisen vaisuja viime vuosina (kuten myös Macallanit).

Turvesavu (21.12.2007 19.50.12)

Emmeköhän todella ole Suomen juhlavuonna 2007 näyttäneet että imua on jos on sopivaa tarjontaa. Alkon myyjät itsekin valittavat että kalliimman pään valikoima puuttuu joten nyt kun rahaa on liikkeellä luulisi hitaammankin maahantuojan tajuavan tilanteen. Nyt meidän harrastajien pitää vain varmistaa että jatkamme pommittamista ja hyvien ideoiden esittämistä. Kaikki muutokset tarvitsevat airueen tai airueita ja eiköhän I.R:ää kompaten JaRiMi ole itse toiminut tällaisena. Nyt kun pää on avattu me muutkin pystymme pitämään painetta yllä jatkamalla palautteen ja ideoiden antamista.

Ardbeg on ehkä jopa sellainen must-have vaikka hinta muodostuisikin sikamaiseksi. Täällä esitetyt perusteet riittävät mielestäni, joten en lisää mitään.

OMC-puolen aukeneminen on ilo ja kun saadaan esim. ne huhutut samplet joskus hyllyyn niin avot sano.

Itse olen koko ajan pommittanut Alkoa myös tislaamo-listan pidentämisellä sekä tiettyjen tislaamoiden valikoiman laajentamisella. Siksi hieman pidempi suora tuohon JaRiMin kirjaamaan tyyliin olisi myös mieleeni.

I.R. (21.12.2007 19.57.09)

quote[JaRiMi (link)]:
Harrastajaryhmän yhtenä yksityisenä edustajana en henkilökohtaisesti halua enää koskaan kuulla minkään maahantuojan taholta vähättelevää tekstiä siitä ettei tällaiset erikoisprojektit kannata Suomen mittapuissa - tulen ilmaisemaan oman mielipiteeni siinä vaiheessa aika suoraan siitä minkälaista roskaa moinen puhe tänä päivänä on.  Tällainen ylettömän ennakkoluuloinen, riskejä totaalisesti kaihtava linja ei toivottavasti jatku nyt kun jo kahden pullotteen voimin olemme todistaneet että meillä harrastajilla on ostovoimaa ja -halua, mikäli tuote on vain hyvälaatuinen. Sopiva tuote voi olla myös melko hinnakas, kunhan laatu ja hinta kohtaavat toisensa.

Tuo on kyllä enemmän kuin totta. Riskin sijasta kysymys voi enää olla vain viitseliäisyydestä.

Tuo Springbank on minustakin muuten erinomainen idea, semminkin kun tislaamon omat pullotteet ovat olleet melkoisen vaisuja viime vuosina (kuten myös Macallanit).

Vaisuhkojahan ne ovat olleet vuosituhannen vaihteen aikaan verrattuna. Hauskaa oli muuten lukea, miten Serge sivuillaan tyrmäsi rikkisenä (tosin puhui viisaasti vain omasta puolestaan) tuoreen Raw Cask Springbankin. Minusta tuo oli todella hyvää... Eli vain ja ainoastaan makuasioitahan nämä jutut viime kädessä ovat. :)

Whisky (21.12.2007 20.41.20)

quote[I.R. (link)]:
Itse kaipailisin (esim. juuri DL:n pullottamana) jotakin vähemmän tunnetuilta ja ehkä single maltina harvemmin markkinoitavilta tislaamoilta, kuten vaikkapa Dailuaine, Inchgower tai Teaninich. Tunnetuista taas varsinkin Springbank olisi minulle kova sana.

Olisi tosiaan mukava nähdä I.R:n mainitsemien, ei niin vanhojen, mutta single malttina hankalammin saatavien tislaamojen hyväksi havaittuja tuotteita Alkon hyllyssä. Itse lisäisin listaan vielä esimerkiksi Craigellachien.

Ardbegin single caskin hinta tullee hirvittämään, mutta mennee kaupaksi. Olisi siis mukava nähdä valikoimassa myös edullisempia alle 100 euron erikoisuuksia. Menekkiä isommallekin satsille voisi luvata, kuten Benriach osoitti.

Eat P (21.12.2007 20.49.58)

Arkadian valikoiman toimitus ympäri Suomen! Tämä olisi edistystä. Adressia kehiin... :)

JaRiMi (21.12.2007 20.52.17 last edit 21.12.2007 20.52.38)

quote[Eat P (link)]:
Arkadian valikoiman toimitus ympäri Suomen! Tämä olisi edistystä. Adressia kehiin... :)

Tuo täytyy ottaa tosiaankin puheeksi. Ainakin noiden jo sieltä puhelimitse ostettujen pullojen myymäläsiirtokyky on minusta MUST.

Whisky (21.12.2007 20.54.39 last edit 21.12.2007 20.57.19)

quote[Eat P (link)]:

Työn alla on. Katsotaan mikä on tulos  8-)

Turvesavu (21.12.2007 20.56.50)

Totta! Totta myös sekin että me voisimme oikeasti laittaa adressin liikkeelle. Virallinen kannanotto jonkin alan puolestapuhujan puolelta?

Whisky (21.12.2007 20.57.50)

quote[Turvesavu (link)]:
Virallinen kannanotto jonkin alan puolestapuhujan puolelta?

Heh  ;)

Turvesavu (21.12.2007 20.59.57)

Siinähän se tuli, heti!  ;D

Mikko (21.12.2007 21.22.28)

quote[Whisky (link)]:
quote[Eat P (link)]:

Työn alla on. Katsotaan mikä on tulos  8-)

Helkkarin hyvä homma! Olen yrittänyt yksityishenkilönä käydä dialogia Alkon kanssa asiasta ja se on ollut kertakaikkisen turhauttavaa. Olen nimenomaan penännyt mahdollisuutta saada Viitemaksulla tai luottokortilla maksettu tuote myymäläsiirtona muualle. Vaan Alko kääntää puheen aina valikoiman pienuuteen ja siihen, miksi pientä valikoimaa ei varata tai toimiteta myymäläsiirtoina.
Toivon vaan, että mahdollisimman moni hiillostaa Alkoa ja Alkossa jollakin aukeaisi silmät.

viskisieppo (22.12.2007 9.36.17)

quote[Whisky (link)]:
quote[I.R. (link)]:
Itse kaipailisin (esim. juuri DL:n pullottamana) jotakin vähemmän tunnetuilta ja ehkä single maltina harvemmin markkinoitavilta tislaamoilta, kuten vaikkapa Dailuaine, Inchgower tai Teaninich. Tunnetuista taas varsinkin Springbank olisi minulle kova sana.

Olisi tosiaan mukava nähdä I.R:n mainitsemien, ei niin vanhojen, mutta single malttina hankalammin saatavien tislaamojen hyväksi havaittuja tuotteita Alkon hyllyssä. Itse lisäisin listaan vielä esimerkiksi Craigellachien.

Ardbegin single caskin hinta tullee hirvittämään, mutta mennee kaupaksi. Olisi siis mukava nähdä valikoimassa myös edullisempia alle 100 euron erikoisuuksia. Menekkiä isommallekin satsille voisi luvata, kuten Benriach osoitti.

Paikkaansa pitäviä pointteja jokainen. Toivottavasti myymälä siirto arkadiasta toteutuisi, sekin lisäisi ainakin jonkinverran myyntiä. Näin saataisiin kaikille paikkaan katsomatta samat mahdollisuudet hankkia kaappiinsa sitä single cask Ardbeg:ä. :)

marduk (22.12.2007 9.44.10)

Adressi näinkin sydämellään mukana olevan tahon puolesta kuulostaa hyvältä   :)

Sen vielä ymmärrän, mutten hyväksy että rajallisia eriä pullotteita ei lähetellä/varata kuten normaalivalikoimaa, siis ilman maksua. Syrjintää monopolilta muualla asuvia kohtaan, mutta rajallinen saatavuus/erä - lausahduksen taakse on helppo piiloutua. Sitä en sen sijaan ymmärrä, että jos kerran tuotteet voi puhelimessa ostaa ja maksaa luottokortilla tai peräti pankkisiirrolla, niin minkä ihmeen takia niitä ei voi sitten toimittaa myymäläsiirtona!? Tähän olisi kiva saada järkevä selitys.

Anamoi (22.12.2007 10.32.12)

Mielestäni tärkein kohentamisen kohde vuodelle 2008 alkon osalta olisi tilausvalikoiman kehittäminen. Oman vähäisen kokemukseni mukaan alkon ja Norjan ja Ruotsin monopolien hyllyvalikoiman välillä ei ole pienten myymälöiden kohdalla merkittävä, mutta alkon tilausvalikoima on suorastaan säälittävä. Tuotteita on vähän ja tiedotus väkevien kohdalla hoidetaan myymälässä piilossa olevan kansion avulla. Perusvalikoiman liiallinen lisääminen tässä vaiheessa johtaa vain siihen, että hyvät tuotteet, kuten Glenlivet 18, eivät täytä myyntikiintiöitä ja häviävät kokonaan valikoimasta.

Ensimmäinen asia tilausvalikoiman kohentamisessa olisi mielestäni juuri tuo tiedotus. Tilausvalikoiman uutuudet pitäisi esitellä alkon uutuudet lehdessä kuukausittain samoin kuin muutkin uutuudet. Sen piilossa olevan kansion sijaan tilausvalikoiman tuotteet esille esimerkiksi värillisillä laminoiduilla lapuilla tuotteiden viereen, eli viskihyllyn viereen tilausvalikoiman viskit jne. Alkon kotisivuille voisi myöskin laittaa valikoiman saataville, vaikka automaattivastauksena sähköpostiin tai kirjautumisen taakse, jolloin sitä ei voisi katsoa kaiketi katsoa mainonaksi. Arkadian alko voisi olla tämän kohennetun tilausvalikoiman näyteikkuna, mutta ei mitään sen erikoisempaan. Pienet tuote-erät myyntiin uutuudet lehdessä ilmoitettuna päivä, jolloin nopeat syövät hitaat joko puhelimitse tai paikan päällä Arkadialla tai sitten varattavista viineistä tuttu arvonta käytäntö, muttei mitään Helsinkiläisiä suosivaa erikoisalkoa.

Viimeinen vuonna 2008 korjattava asia olisi maahantuojien hintapolitiikka ja alkon siihen suhtautuminen. Alkon pitää pystyä seuraamaan sen verran maailman viskikauppojen hintoja, että se pystyy kieltäytymään Port Ellen 7th editionin kaltaisista järjettömyyksistä. Ymmärtääkseni alkollla on käytössä vakiokate, joka vielä laskee mitä kalliimmaksi pullon perushinta nousee, joten alkon pitäisi olla hyvinkin kilpailukykyinen Saksan kauppojen kanssa, jos vain maahantuojilla pysyisi maltti mukana.

Ard-Begbie (23.12.2007 17.15.04 last edit 23.12.2007 17.17.07)

Joo...nyky-Arkadian saa naulata vaikka ristiin minunkin puolestani! Ja Ardbegia jos saisi jossain muodossa SC:nä järkihintaan, vaikka nuorempana niin olis hieno homma. Purnataan ja laitetaan viestiä vaikka suoraan Artulle itselleen(hinnoistakin) koska ei ne nykyhintojen väärtejä ole. Muutoinhan suurena Arttu-fanina olisin kyseisiä puteleita jo haalinut! Mutta jo pelkkä mikä tahansa Islay-pullote jatkossakin kävisi hyvin! Jokin Lapparin 12y.o oloroso CS:n kaltainen olisi mahtava "halppis"-erkoisuus. Niin ja nuoret OMC-islayt ovat säväyttäneet joka kerta eli jos sieltä edelleen jotain....

MrBeam (27.12.2007 9.41.35)

quote[Anamoi (link)]:
Mielestäni tärkein kohentamisen kohde vuodelle 2008 alkon osalta olisi tilausvalikoiman kehittäminen. Oman vähäisen kokemukseni mukaan alkon ja Norjan ja Ruotsin monopolien hyllyvalikoiman välillä ei ole pienten myymälöiden kohdalla merkittävä, mutta alkon tilausvalikoima on suorastaan säälittävä. Tuotteita on vähän ja tiedotus väkevien kohdalla hoidetaan myymälässä piilossa olevan kansion avulla. Perusvalikoiman liiallinen lisääminen tässä vaiheessa johtaa vain siihen, että hyvät tuotteet, kuten Glenlivet 18, eivät täytä myyntikiintiöitä ja häviävät kokonaan valikoimasta.

Mielenkiintoinen pointti ja varmaan totta onkin. Mieluumminhan sitä tavaraa tietysti hyllystä hakee kuin tilaamalla, mutta parempi pullo alkon tilausvalikoimassa kuin kymmenen systembolagetissa.

Jaa että  mitä? Minä en tässä vaiheessa ole kieli pitkällä Suomi-spesiaalien perään. Myöskään independent-pullotteet ei vaan jaksa kiinnostaa (johonkin se raja on aina vedettävä). Siispä tämmöisiä:

- Kattavammin eri tislaamojen, myös mantereelta, perus OB/DB-pullotteita. Nythän meillä on se tilanne, että Tobermorya lukuunottamatta kaikki saarelaiset on edustettuna hyllyssä. Isoja aukkoja on Highland/Speyside-osastolla. Tämän hetken ykköstoiveita ainakin Clynelish, Ardmore, Glenturret, Longmorn..

- Lisää erilaisia "parempia" bourboneita ja jokunen rye-viski.

- Lisää japanilaisia.

JaRiMi (27.12.2007 12.01.31)

Hyviä pointteja on tullut paljon!! Tilausvalikoimaa voisi tosiaan kehittää ja paljon - se saisi mielestäni olla semmoinen että se oikeasti eläisi koko ajan ja kasvaen tasaisesti.

Itse täytyy sanoa että nuo täysin peruspullotteet eivät saa minua Alkoon ryntäämään, kun tietää miten moni niistä on nykyisin vähän heikohko maultaan, ikävä kyllä. Minusta ne ovat tasaisesti huonontuneet monien tislaamojen osilta. Esim. Springbankin kymppiä en ostaisi tällaisena kun se nyt on kun olen sen maistanut ja huonoksi tiedän, mutta jos sinne tulisi joku parempi Springbank olisin jo kaupassa käynyt sen ostamassa kolmeen kertaan ;)

Highland Parkin nykyvalikoimassa on juuri se hienoa että löytyy 12v, 18v, on ainakin ollut myös 25v ja saa myös tuon 30v:n jos haluaa - eli valikoimaa on.  Samoin on ollut hienoa että Ardbegia saa perus-kympin (jota en ole koskaan Alkosta ostanut) lisäksi muinakin versioina.

Siltikin mikä saisi todellisen ostoinnon aikaiseksi olisi esim. joku Highland Park-erityispullote. Näitä erikoisuuksiahan suurin osa meistä pyytelee ulkomaan sukulaisiltaan, tai käy itse maitkoillaan ostamassa, ja siksi näkisin että niihin (vielä kun ovat aika pieniä eriä) kannattaisi täällä panostaa.

Ja indypulloja ainakin minä tahdon - en oikein vieläkään ymmärrä tätä linjavetoa "en osta enkä ole kiinnostunut indypulloista" - öööh, viskiähän nekin sisältävät, ja yleensä vielä hyvää sellaista..??

MrBeam (27.12.2007 12.21.36)

quote[JaRiMi (link)]:
Ja indypulloja ainakin minä tahdon - en oikein vieläkään ymmärrä tätä linjavetoa "en osta enkä ole kiinnostunut indypulloista" - öööh, viskiähän nekin sisältävät, ja yleensä vielä hyvää sellaista..??

Viskivalikoima maailmalla on VALTAVA. Kaiken hankkimiseen ei lompakko ja maksa taivu. Näinpä yksi tapa, minun tapa, rajoittaa valikoimaa on pitäytyminen pääosin OB/DB-linjalla. Jos nyt saisi edes haarukoitua "kaikki" tislaamot ennen eläkeikäänsä, voisi sitten alkaa laajentaa repertuaaria indie-linjallekin.

Peruspullot ryntäyttää juuri siksi, että kiinnostus eri tislaamoihin on olemassa. Usein vielä minulle on varsin hyvin maistuneet sellaisetkin viskit, joita enemmistö on pitänyt "ihan jees"- tai "not bad"-tavarana. Parhaina esimerkkeinä Scapa 14 ja Old Pulteney 12, jotka molemmat ovat mielestäni erinomaisia.

Ja sitten on vielä tuo keräilyaspekti. Hullua ehkä, mutta hyllystä löytyy liki 100 tyhjää pulloa. Keräilyintoni ei ole tyyppiä "mikä tahansa käy", vaan jotain rajanvetoja on tehty.

JaRiMi (27.12.2007 12.33.01 last edit 27.12.2007 12.34.49)

quote[MrBeam (link)]:
Jos nyt saisi edes haarukoitua "kaikki" tislaamot ennen eläkeikäänsä, voisi sitten alkaa laajentaa repertuaaria indie-linjallekin. Peruspullot ryntäyttää juuri siksi, että kiinnostus eri tislaamoihin on olemassa.

Sorry, nytpä juuri pitäytymällä vain OB-pulloissa viet itseltäsi mahdollisuuden tutustua moneen jo kuopattuun tislaamoon, ellet sitten ala antiikkipullotteita metsästämään - eikä kaikista maltaista silti löydy OB-pulloa.  :(

Ja kun tiedän että nuo peruspullotteet vaihtavat aika usein totaalisesti tyyliä ja makua (esim. Springbank vaikkapa) niin en itse pidä minään itseisarvona juuri sellaisen maistamista - kokemukseni mukaan se ei usein kerro tislaamosta tai sen viskistä juuri mitään, kertoopa vain sen miten juuri sillä hetkellä kyseisen talon blendaaja on päättänyt viskin esittää maailmalle.  Et varmaan ole myöskään kiinnostunut tislaamojen eri pulloteversioista samalla logiikalla.

Mielenkiintoinen harrastus tuo tyhjien pullojen keräily..Hmm. Itse kerään täysiä tai en mitään. Jonkinmoinen linjanveto on pidettävä ettei homma lähde totaalisesti käsistä.  ;D

Jos joku tulee minulle sanomaan että "minä olen maistanut jokaisen Skottitislaamon peruspullotetta", sanon vain että so what? Ei sellainen henkilö silti tiedä viskistä yhtikäs enempää kuin sellainen joka ei näin ole tehnyt..

MrBeam (27.12.2007 13.04.22)

quote[JaRiMi (link)]:
Sorry, nytpä juuri pitäytymällä vain OB-pulloissa viet itseltäsi mahdollisuuden tutustua moneen jo kuopattuun tislaamoon, ellet sitten ala antiikkipullotteita metsästämään - eikä kaikista maltaista silti löydy OB-pulloa.  :(

Tapa rajoittaa tuokin. Jääköön sitten maistamatta ne kuopatut. Oikeasti en ajattele noin jyrkästi mutta provosoidutaan nyt kunnolla.  ::) En kirjoittanut kaikkia vaan "kaikkia".

quote[JaRiMi (link)]:
Ja kun tiedän että nuo peruspullotteet vaihtavat aika usein totaalisesti tyyliä ja makua (esim. Springbank vaikkapa) niin en itse pidä minään itseisarvona juuri sellaisen maistamista - kokemukseni mukaan se ei usein kerro tislaamosta tai sen viskistä juuri mitään, kertoopa vain sen miten juuri sillä hetkellä kyseisen talon blendaaja on päättänyt viskin esittää maailmalle.  Et varmaan ole myöskään kiinnostunut tislaamojen eri pulloteversioista samalla logiikalla.

Saatanpa ollakin joissain yksittäistapauksissa. Itseisarvona en pidä koko viskitouhua. Mukavana harrastuksena, josta on iloa monella tavalla. Eikä himmennä menoa yhtään, että indiet jäisi paitsioon.

quote[JaRiMi (link)]:
Mielenkiintoinen harrastus tuo tyhjien pullojen keräily..Hmm. Itse kerään täysiä tai en mitään. Jonkinmoinen linjanveto on pidettävä ettei homma lähde totaalisesti käsistä.  ;D

En sentään käy ostamaan tyhjiä pulloja. Ne täydet ryökäleet vain jotenkin tyhjenee ajan myötä.  ;)

quote[JaRiMi (link)]:
Jos joku tulee minulle sanomaan että "minä olen maistanut jokaisen Skottitislaamon peruspullotetta", sanon vain että so what? Ei sellainen henkilö silti tiedä viskistä yhtikäs enempää kuin sellainen joka ei näin ole tehnyt..

Usko pois JaRiMi, minä en ainakaan tule noin sanomaan. Ja tarkoituksenani ei ole tulla maailman parhaaksi viskitietäjäksi, saatika lähteä tiedoillani rehentelemään.

Ja hei, eihän OB/DB-linjalla pysyminen todellakaan tarkoita pelkkiä peruspullotteita, jos sellaiseksi lasketaan yksi pullote per tislaamo. On siellä sarkaa kyntää ihan riittämiin.

Ja hei hei vielä, en siis jätä tarkoituksella maistamatta tai jopa kotiin ostamatta indie-viskiäkään, jos sille päälle satun.

JaRiMi (27.12.2007 13.14.09)

Siirsin tämän IB - OB keskustelun jo tarkoituksella pois tästä ketjusta, joten voimme jatkaa siellä, ettei mene aiheet pahasti sekaisin..

InkRose (21.1.2008 18.42.43)

Tuli tässä mieleeni, että pitäisikö meidän alkaa taas ehdottelemaan maahantuojille mahdollisia seuraavia peliliikkeitä, tai onko niin jo mahdollisesti tehty? Itse näkisin mielelläni myös mm. Bruichladdichin peruslinjaa vähän laajemmin saatavilla, nythän valikoimassa on vain Waves.

Ja samaan hengenvetoon toiseen Alko 2008-keskusteluun liittyen, onko mahdollisista uusista tulokkaista mitään huhuja liikkeellä?

Whisky (21.1.2008 19.39.57)

quote[InkRose (link)]:
TJa samaan hengenvetoon toiseen Alko 2008-keskusteluun liittyen, onko mahdollisista uusista tulokkaista mitään huhuja liikkeellä?

Alun perin piti huomenna tulla hieman selvyyttä Alkon valikoima-asioihin, mutta hommaa jouduttiin siirtämään eteenpäin. Eiköhän tässä piakkoin kuitenkin joitakin "vahvistettuja huhuja" saada tännekin näkyviin. Maahantuojien suuntaan kannattaa silti ehdottomasti olla aktiivinen. Koskaan ei tiedä mitä hyllyyn saadaan kunhan jaksetaan tarpeeksi pommittaa!

JaRiMi (2.2.2008 11.09.13)

Nostelen tätä ketjua hieman...olen saanut ainakin lyhyehkön vastauksen artturin maahantuojalta, ja toivon että pääsen esittämään tätä Suomi-barrell asiaa ainakin heille joku päivä. Alkossakin käynti elää, tässä kuussa toivottavasti toteutuu!!