En tiedä, onko vastakkainasettelu alkuunkaan oikea lähestymistapa tähän asiaan. Keräily on toisaalta myös nautinnollista, oli kyse sitten minkä tahansa aineellisen tavaran keräilystä. Harvinaisuuden omistaminen tuo sinällänsä mielihyvää.
Omat pulloni haihtuvat hiljalleen "parempiin suihin", enkä oikein osaa mieltää, että nautittavaksi(sisäisesti) tarkoitettua valmistetta ei saisi koskaan maistaa. Viskihän ei pullossa enään parane. Tietysti jos olisi varaa ja tilaisuus ostaa joku hyvin hyvin vanha ja harvinainen pullote, josta jo ostaessaan tietäisi, ettei se ole enään juotavaa, niin ehkä sitten..
Mutta, onko se taloudellisestikaan kannattavaa? Nouseeko lestien hinta vai pysyykö se samassa? Suomessa markinointi noin jälleenmyynnin näkökulmasta on hankalaa säädetystä laistakin johtuen.
Onko olemassa jotain aviisia kuten postimerkkien ja kolikkojen keräilijöillä on, joista voi tarkistella harvinaisuuksien hintoja ja jne. jos vaikka sattuisi törmäämään?
Mielipiteitä, tietoa ja mutua kaivataan. Hira(hihasta ravistettukin) tieto kelpaa.
Karkea vastakkainasettelu on turhan rajaava. Itse myönnän jonkin verran "keräileväni", mutta juotavaksi. Pullot saattavat olla muutamankin vuoden kaapissa kiinni, mutta aukenevat kyllä ajan mittaan. Sijoitusmielessä en ole koskaan yhtäkään viskiä tietoisesti ostanut.
Hulluksi tulisin jos olisi pullovanhuksia kaapissa, joita ei saisi maistaa. Nopeaan hupenevat mutta tietysti kalliimpia tulee vedettyä harvemmin ja "hyvinä" iltoina, joka tietenkin kierouttaa viskien itseisarvoa, varsinkin kohtalaisten ja loistavien viskien välillä.
Mistähän tuota keräiltävien hintoja voisi tarkistella? The Whisky exchange on ainakin kattava palvelu harvinaisia ja tavallisia.
nautiskelen tätä jaloa juomaa. Mun kokoelmassa on vain yksi pullo josta olen
ajatellut että en heti lähiaikoina avaa vaan seuraan "markkinaarvoa" ja se on
tämä Laphroaig 17yr december vintage-89 pullo.
Pääsäntöisesti oon sitä mieltä että sitä whiskyä jota on kaapissa pitää
olla myös maistanut (voihan sitä olla maistanut muuallakin kuin omasta pullosta
jolloin ei heti tarvitse omaa avata)
Itse en osta kaappiin sikaa säkissä odottelemaan avaamista, johon voi mennä vuosia. Omat hankinnat jotka on siirretty "arkistokaappiin" ovat olleet hankintoja joista pidän,useaan kertaan maisteltuja ja hyviä.Näiden arkistokappaleiden hinta on poikkeuksetta ollut EDULLINEN, syy näiden hankkimiseen on ollut tieto tuotteen valmistuksen loppumisesta.Esimerkiksi Scapan 12 yo, Glendronach 15 yo, Glenfiddich vintage 1991 ja 15 yo cask, Bowmore 12 yo ,Lagavulin DE sarja jne.Ajan myötä tuotteiden hinta nousee tasolle jossa minä olen ulkona.Nämä saavat olla rauhassa varsinkin kun tästä(kin) vuodesta näyttää tulevan varsin mukava niin kuin foorumilla on saanut huomata.Itse koen olevani keräilijä sanan siinä merkityksessä kun vaikka marjastaja on.Kerää,säilöö ja nauttii :) :)
MrBeam (13.3.2008 6.59.17)
quote[vesku (link)]:
Itse en osta kaappiin sikaa säkissä odottelemaan avaamista, johon voi mennä vuosia. Omat hankinnat jotka on siirretty "arkistokaappiin" ovat olleet hankintoja joista pidän,useaan kertaan maisteltuja ja hyviä.
Keräilen nautiskellen, eli juotavaksi menee hankinnat. Tosin jotkin viskit avautuu ajan x päästä, kun tulee sopiva tilaisuus yms. Sitten on myös joitain pulloja jotka menee arkistoon, ne ovat sellaisia mistä on tullut "uusi versio" tai on tuloillaan. Esim Bowmore 12, darkest, Ardbeg ten ym, hyväksi todettuja ja edullisia perus pullotteita.
Toinen juttu sitten on, että moni pullo näkyy pysyneen minulla pitkäänkin avaamatta. Kulutan nauttimastani viskistä suurimman osan erilaisissa tasting-tilaisuuksissa ja ravintoloissa. Näissä tarjoutuu usein tilaisuus keskusteluihin muiden harrastajien kanssa, minkä koen paljon mielekkäämmäksi kuin yksinäisen lipittelyn kotona. Joskus on toki mukavaa paneutua jonkin viskin analysointiin rauhassa ja usean annoksen verran, mutta aikaa tällaiseen liikenee minulla vain hyvin harvoin. Jokainen pullo on kuitenkin tarkoitus avata itse eikä jättää perikunnalle väärinkäytettäväksi. ;D
Yksi syy (asiantuntemuksen puutteen ohella) miksi tuntuu että tää on mulle ehkä väärä foorumi on justiinsa se kun ne hyvät viskit tahtovat mulla tulla nautiskelluksi pois. Ostan kyllä silloin tällöin ennenmaistamattomia viskejä ja jos ne on hyviä ne nautiskellaan ennemmin tai myöhemmin poiskin. Viskit jotka taas eivät maistu voivat olla kaapissa vuosiakin, ei tehdä kuten eräs tuttavani:Laphroaig 10 ei ollutkaan hänen mielestään yhtä hyvää kuin Glenfiddich 12, joten hän omien sanojensa mukaan joi lappiksen colajuoman kera loppuun...
Hakkis (20.12.2008 15.51.13 last edit 20.12.2008 15.56.51)
quote[4F6477686D6D64010 (link)]:
Yksi syy (asiantuntemuksen puutteen ohella) miksi tuntuu että tää on mulle ehkä väärä foorumi on justiinsa se kun ne hyvät viskit tahtovat mulla tulla nautiskelluksi pois.
Minulle tuppaa kertymään viskejä enemmän kuin mitä tulee juotua, ja joukkoon on eksynyt semmoisiakin tapauksia joissa ostohinta on joskus ollut 8 vuotta sitten esim. 65 euroa taxfreessä, ja nyt sitten kun katsahdin johonkin huutokauppaan huomasin että piru vie, sama pullo ja viimeinen huuto oli 500+ euroa..! Huimaa. Itse maksoin putelista kuitenkin vain sen 65 euroa, ja inflaation kanssakin se tuskin olisi enempää kuin satkun nykyrahassa.
Myisinkö pois isolla voitolla? Laki sanoo että ei saa, joten ainakin joutuisin myyntitarkoituksessa viemään pulloni muualle. Myisinkö sitten? Jos kova paikka tulee ja ei esimerkiksi saa rahaa muualtakaan, niin ehkä.. Jos rahaa on saatava jostain eikä muutakaan keinoa ole, sitten täytyy miettiä. Tällä erää ei ole kiire, Luojan kiitos, joten antaapa olla, pidän tallessa. Jos sitten esim. Saksassa kaverille tai tuntemalleni harrastajalle möisin, niin en kuitenkaan kehtaisi pyyydellä huippuhintoja.
Miksi en ole juonut pois kaikkia viskejäni aikanaan tai nyt? Noh, viski-innostani huolimatta en ole yksinkertaisesti pystynyt edes kavereiden (ja nyt puhutaan niistä joilla hyviä juomia viitsisi antaa tietäen että he arvostavat niitä) kanssa niitä kaikkia juomaan. Osan kanssa tilanne on se että olen maistanut juomaa ennen / jälkeen oman pullon oston, ja tiedän vallan hyvin miltä juoma maistuu - siksikään ei ole sitten ollut sitä hirveää kiirettä avata ja maistaa.
Osa pulloista oli jo aikanaan ostohetkellä sen verran vanhaa kamaa että minä ainakin nöyränä katsoin juoman ikää ja totesin että ei tätä ihan viitsi avata tavallisen perjantai-illan iloksi, vaan pitää varmaan odottaa parempaa ja erityisempää hetkeä avaamisen kunniaksi.
Yksi fakta on se että en oikein kovin paljoa maistele yksin kotosalla, eikä täällä kovin usein ole illanistujaisissakaan muita viskinharrastajia. Vaimo ei juo väkeviä lainkaan, koskaan, eli hänestä ei ole (ehkä hyväkin asia!) seuraksi viskiä maistelemaan.
Toinen asia joka liittyy edelliseen on se että maistelen viskejä melko paljon baareissa silloin tällöin, ja jokunen kaverikin on aikanaan nauranut että "onpa tyhmä mies, maksaa isosti pienestä tilkasta baarissa sen sijaan että avaisi ja joisi halvemmalla omasta ostamastaan pullosta!". Niin noh..jokainen taaplaa tyylillään, mutta oma tyylini on se että maistelen mieluummin hyvässä seurassa esim. baarissa pieniä määriä kuin että kittaan kotona sitä 0.7 litraa alas yksin. Sittenpähän ainakin nautin juomasta ja tiedän miltä se maistuu.
Joka tapauksessa minulla on varmaan viimeisen kymmenen vuoden aikana ollut aina auki kotosalla noin 10 - 15 pulloa mallasviskiä, useampi konjakki/brandy ja ehkä se 10 - 20 erilaista rommia. Ei vaan ole tarvetta avata kaikkia muita, ja mitä vanhemmaksi sitä tulee, sitä vähemmän olen maistellut kotosalla, kun noilla työmatkoilla tulee ihan tarpeeksi alkoholia maisteltua asiakkaiden ja kolleegoiden kanssa suoraan sanoen. Olen itse asiassa tullut aika tarkaksi alkoholin kulutukseni suhteen, silloin tällöin voi seurassa nauttia mutta olkoot kotonaolon ajat täysraittiimpaa, jo siksikin että voi paremmin pitää lapselle seuraa.
Oma "kokoelmani" on sen verran sekava että varmaankin siitä huomaa etten ole mitenkään systemaattisesti keräillyt koskaan tiettyjä viskejä, vaan ostellut omien olettamusten, omien maistelukokemusten, muiden antamien tietojen ja myös puhtaan inspiraation ja kokeilunhalun johdattamana.
On ollut hienoa löytää vihdoin pullo viskiä jota maistoin silloin ja silloin, ja ihastuin sen makuun. On ollut myös hienoa saada maistiainen ja todeta että hei, tämähän on todella poikkeuksellisen hyvää, pakko saada pullo tai pari talteen. Sitten on niitä pulloja joita olen ostanut rajoittunein tiedoin, ja kun vihdoin pääsen maistamaan voin henkäistä helpotuksesta - onpa hyvää, ou jees! Ikävämpää on sitten jos joukkoon on eksynyt huonompia tapauksia, mutta harrastajista löytyy monia makuja, sitten katson että olisiko joku esim. kiinnostunut vaihdosta - tai jätän pullon unholaan omaan arvoonsa. Aina ei onnista.
Miksi sitten ostan/ olen ostanut erilaisia hienoja viskejä mm. eri puolilta maailmaa? Noh, ei se into viskin suhteen ole mihinkään kadonnut, ja aina sitä voi ajatella että joku päivä kun asiat on erityisen hienosti niin minäpä kutsun muutaman hyvän ystävän illanistujaisiin ja avaamme yhdessä sen Ardbegin 1975 pullotteen, tai sen sherryisen Glen Grantin vuodelta 1969. Ja jos en ehdi kaikkia maistaa, voi nämä historian ja menneen maailman palat antaa sitten eteenpäin lapselleen joku päivä, tehkööt sitten hän niiden kanssa mitä haluaa. Minulla ei ainakaan ole sitä fiilistä että kun pihtaan noiden joidenkin pullojen avaamista niin olisi jäänyt paitsi jostakin; Olen varmasti maistanut satoja viskejä ikäni aikana, eiköhän se riitä.
Siinä ajatuksenjuoksua ns. keräilystä omalta osaltani. Tiedän että on ihmisiä jotka ostavat laatikkokaupalla harvinaisempia viskejä vain myydäkseen niitä kuukauden kuluttua tuplahintaan. Itse en ainakaan tähän kastiin kuulu, enkä tunne ketään joka kuuluisi.
Jännä juttu on se että moni ns. ei-keräilijä joka kuulee että minulla on sitä ja sitä viskiä niin ja niin monta pulloa eivätkä pullot ole auki alkaa pian huomauttelemaan tyyliin että "hei, sullahan on tossa kiinni kymppitonni VIINASSA, mitäs järkeä tossa on"..Noh, onko siinä sitten enempää järkeä että avaa ne kaikki ja juo itsensä kipeäksi? Tai että ostaa kalliin urheiluauton jonka arvo on 1/4osa uuden ostohinnasta parissa vuodessa jos hyvin käy (ja siinä välissä voi nauttia bensa ja vakuutuslaskuista)? Tai että "sijoittaa" ulkomaanmatkoihin?
Itse en ole ajatellut viskejäni samallalailla suoraan rahana kovinkaan usein kymmenen vuoden aikana. Tulee vähän mieleen että miksi se rahamäärä on päällimmäisenä mielessä jos puhutaan viskiharrastuksesta? Ihmiset käyttävät rahansa eri lailla joka tapauksessa, ja se on kaiketi sitä elämää. Ollaan ja ihmetellään.
Piti vielä sanoa, minusta on hienoa että täällä Suomessakin on harrastajaporukoita jotka ostavat yhdessä kalliimpia juomia ja jokainen osallistuja saa siitä sitten osansa nautittavaksi. Tämä vaikuttaa minusta yhdeltä parhaimmista tavoista nauttia näitä hienompia/kalliimpia viskejä, koska jokainen osallistuja saa maistettavakseen mielenkiintoisen juoman ilman suunnatonta rahallista panostusta. Tämmöinen tuohu olisi minustakin mielenkiintoista, tulisi varmaankin ostettua vähemmän noita suljettuja pulloja! :-)
Kysymys JaRiMille. Maistelet siis paljon viskejä ravintoloissa ja sitä kautta ei ole tarvetta "tissutella" muuten. Silti ostelet innokkaasti pulloja kotiin. Onko hyllyssäsi paljonkin viskejä (tai rommeja tai muita pulloja), joita et ole vielä maistanut? Jatkokysymys. Jos on tuntematon viski, niin mikä estää kisauksen aukaista sen? Juuri tämä "maistamattomuuden sietämätön taakka" on yksi näkökulma, jota mietin keräilyn näkökulmasta ja toisaalta viskiharrastajan (maistelun) kautta. Ymmärsin viestistäsi, että siellä olisi viskejä jotka olisi maistamatta. Ymmärsinkö oikein? Toisaalta kommenttisi maistettujen viskien lukumäärästä ja riittävyydestä oli hieno. Viskien suo on loputon, eikä kukaan voi koskaan maistaa kaikkia joten parempi olla yrittämättä ja "antaa periksi".
Alussa kirjoitat myös, että joskus maksoit jotain ja nyt sen hinta on pilvissä. Estääkö pelkkä hinnannousu aukaisemasta? Alunperinhän (ehkä) ostit sen maistettavaksi? Liittyy taas siihen maistamattomuuden dilemmaan. Jos tuttu, toki sen voi myydä mutta jos ei tuttu, mitä tehdä?
Todetaan vielä perinteisesi suomalaisittain vihreänä kateudesta, että tuo Ardbegin 1975 oli kyllä minun kannalta aika raaka heitto.... :'( ;)
Kysymys JaRiMille. Maistelet siis paljon viskejä ravintoloissa ja sitä kautta ei ole tarvetta "tissutella" muuten. Silti ostelet innokkaasti pulloja kotiin. Onko hyllyssäsi paljonkin viskejä (tai rommeja tai muita pulloja), joita et ole vielä maistanut?
Jatkokysymys. Jos on tuntematon viski, niin mikä estää kisauksen aukaista sen? Juuri tämä "maistamattomuuden sietämätön taakka" on yksi näkökulma, jota mietin keräilyn näkökulmasta ja toisaalta viskiharrastajan (maistelun) kautta.
Toisaalta kommenttisi maistettujen viskien lukumäärästä ja riittävyydestä oli hieno. Viskien suo on loputon, eikä kukaan voi koskaan maistaa kaikkia joten parempi olla yrittämättä ja "antaa periksi".
Alussa kirjoitat myös, että joskus maksoit jotain ja nyt sen hinta on pilvissä. Estääkö pelkkä hinnannousu aukaisemasta? Alunperinhän (ehkä) ostit sen maistettavaksi?
Todetaan vielä perinteisesi suomalaisittain vihreänä kateudesta, että tuo Ardbegin 1975 oli kyllä minun kannalta aika raaka heitto.... :'( ;)
Vähän sama juttu minullakin on, eli vaikka helposti kaikenlaista keräilenkin, niin viskipullot tuppaavat lähinnä jäämään, eivät niinkään tarkoitushakuisesti kertymään, avaamattomina kaappiin. Mitään sen suurempaa poltetta en yleensä pullojen avaamiseen tunne. Ovathan ne kaapissa tallessa, jolloin niiden kanssa ei ole mitään huolta siitä, että kyseinen viski jäisi maistamatta ja ne voi hyvin avata vaikka vasta sitten joskus :)
Yleensäkin availen uusia pulloja lähinnä sopivan tilaisuuden ja maisteltavien viskien yhdistelmän tullen. Nytkin kaapissa odottaisi esimerkiksi 7 avaamatonta (joista 3 ennen maistamattomia) ja 2 avattua Balvenieta, jotka voisi kai vaikka joskus tuossa keväämmällä vetää suorana, niin tulisi samalla nekin korkattua. Pullon hinta tai harvinaisuus/saatavuus ei yleensä pahemmin availuuni vaikuta.
JaRiMin mainitsemasta pullojen sopivasta ostomäärästä sen verran, että koska olen päättänyt etten varsinaisesti keräile viskejä, olen yleensä tyytynyt yhteen pulloon per tuote. Kyllä siitä 0,7l pullosta aika pitkään kuitenkin riittää ja ainahan sitä tulee jotain uutta menetettyjen helmien tilalle. Toisaalta luotan myös siihen, että vaikka jotain tiettyä pulloa omassa kaapissa ei säästössä olisikaan, niin kyllä sitä jollakin muulla on. Poikkeuksena tietenkin sellaiset herkut joita ilman ei voisi elää ja joita on rajallisen saatavuuden takia ollut pakko hamstara, kuten Glendronachin 25yo :)
Tuota kalliimpien (ja halvempienkin) pullojen porukalla ostamista on tullut onnistuneesti kokeiltua useampaankin kertaan. Voin lämpimästi suositella kaikille. Tuskin muuten olisi koskaan tullut maistettua esim. 1966 pullotettua 12yo Ardbeggiä, tai muita vastaavia, mutta kun ei tarvitsekaan maksaa kuin neljännes pullon hinnasta niin...
Mitä viskeissä kiinni olevaan rahaan tulee, niin koitan aktiivisesti olla ajattelematta sitä :) mutta jos en harrastaisi viskejä, niin ehkä parkkihallissa olisi nykyisen Seatin sijaan vaikka E61...
Iltaa kaikille! Tämähän on todella mielenkiintoista tarinaa täynnä. Nuo JaMiRin kommentit liippaavat läheltä myös omaa viskinkeruumatkaani, jos näin voitaneen sanoa. Tällä hetkellä kaapeissa on kyllä enemmistö sellaisia viskejä, joita en koskaan aio aukaista, mutta asian laita ei aina ole ollut näin.
Olen aina pitänyt viskistä, nautiskellut siitä niin seurassa kuin yksinkin. Muistan elävästi erään kesälomamatkan Skotlantiin (ensimmäiseni) 8 kunta vuotta sitten. Vaikka olin jo tuolloin ostellut viskejä sieltä sun täältä ja nautiskellut viskejä ihan runsaastikin, en ollut koskaan jaksanut kovinkaan syvällisesti perehtyä edes viskinvalmistuksen perusperiaatteisiin. Suhteeni viskiin oli lähinnä vain ja ainoastaan nautiskeleva, joskus selvästi humalahakuinen sellainen:)
Olin siis tuolla Skotlannin reissulla useassa eri paikassa, mutta saavuttuani Obaniin (matkan alkupuolella) löysin pienen alkoholikaupan, jonka omistajan kanssa aloin juttelemaan viskeistä. Hän näytti minulle pulloa, jonka etiketissä luki Glen Mhor 1979. Ihmettelin, että mikä tässä nyt niin erikoista on ja kaupanpitäjä vastasi, että tätä tislaamoa ei enää ole ja että kyseessä on ns. Silent Distillery-pullotus, siksi harvinainen (vaikka ei juuri tämä pullo, kuten myöhemmin opin:). Tuo pullo on tuossa hyllyllä nähtävillä juuri tätä rainaa kirjoittaessani.
Tuolla hetkellä jotain muuttui ja koin, että on suorastaan pakko alkaa keräämään juuri noiden lakanneiden tislaamojen pullotuksia ja että tuollaisessa, hieman hullussa "marginaaliharrastuksessa" on vetoa. Niinpä aloin enemmän ja enemmän tutkimaan harvinaisia pullotuksia/tislaamoja, kierellen, ostellen.
Olen aina matkustellut paljon työn puolesta ja seuraava "viimeinen muutoskohta" tuli heinäkuussa 2004, kun ensimmäisen kerran tapasin Milanossa Giorgio D´Ambrossion, miehen jolla lienee maailman hienoin viskikokoelma. Kun olin ensimmäistä kertaa hänen kellarissaan tajusin, että vielä on aika paljon "matkaa tehtävänä".
Näin tämä homma on vuosien saatossa laajentunut ja syventynyt tavalla, josta joskus mietin että onko tämä enemmän jo lievää sairautta kuin keräiliyä:) Mutta maistelua en koskaan lopeta:)
Oma lähestymistapani on pariin aiempaan verrattuna täysin erilainen. Onko kyseessä malttamaton luonne,vai mikä,mutta itse olin penskana se,joka veti omat karkit sekunnissa,ja sitten alkoi pännimään,kun muut säästeli omiaan. Se on toki muuttunut,että enää ei harmita,jos joku viskiään säästelee,mutta omat tuntuvat aukeavan aika nopeasti hankkimisesta. Tässä on tietenkin sekin "huono" puoli,että avattuja pulloja on kokolailla liikaa,en malta juoda yhtä tyhjäksi ennen uuden,mielenkiintoisen viskin avaamista. Ja sellaiset ei-niin-ihmeelliset viskit sitten ovatkin avattuna kaapin perällä pitempään.
On toki hankintoja,joita ei haluakaan avata heti,vaan mieluummin odottelee jotain spesiaalia tilannetta,jolloin sopii itselle arvokas hankinta avata.
Mitään todella harvinaista ei kaapistani löydy, kaikki hankitaan käyttöä varten. Voi tietenkin hyvin olla,että jonain päivänä löytyy viski,jota ei yksinkertaisesti voi avata,mutta vielä ei keräilykärpänen ole itseäni purrut. Olen joistakin pulloista etikettejä irrotellut ikään kuin muistoksi,että tällainenkin on ollut,mutta noitakaan en ole jaksanut lähimainkaan kaikista pulloistani säästää. Pulloja en säästele,törppöjä taitaa olla tuolla varaston perukoilla pari-kolmekymmentä,mutta tahtovat nuokin joutua kuskin mukana kaatopaikalle.
Koska maisteluni vielä sijoittuu pääasiassa kotioloihin,ei ravintolaan,on tämä minulle sopiva ja ominainen tapa viskistä nauttia :P
No, moni ajattelee että keräily on yhtä kuin rahanahneiden sijoitustoimintaa. Harmi sinänsä koska voihan sitä keräillä viskimuseotakin varten. Itse olen ottanut yhden hyvin lyhyen askeleen samalla polulla kuin Mr. Hazard mutta olen siis vielä miljoonien valovuosien päässä samasta tilanteesta. Jotenkin vain tuo postimerkkeily alkoi kiinnostaa heti kun osuin tänne foorumille ja tajusin tuon "hiljaisten pannujen" todellisuuden. Jotain taianomaista siinä oli ja siksi jo joitain suljettujen tislaamojen tuotteita hyllyssä on. Ja pysyy siis avaamattomana ainakin toistaiseksi. Maisteluviskejäkin kaappiin kertyy pikkuhiljaa.
BowMan (24.12.2008 19.23.05)
aapelin kanssa aikalailla samoilla linjoilla. Olen ahnehtija, jolle avattujen pullojen lukumäärän rajoittaminen tuottaa suuria ongelmia. Ainoastaan perus blendit säilyvät vuosia avaamattomina. Tälläkin hetkellä tekisi mieli koittaa jotain uutta tuotetta. Osan Pakkauksista ja tyhjistä pulloista laitan säilöön vaatekomeroon varaamani tilaan (viskien hautausmaa). Suurimmaksi ongelmaksi näin harrastuksen alku vaiheessa koen sen, että ostaakko sellaisia tuotteita joista olen pitänyt, ja jotka ovat siirtyneet hautuumaan puolelle, vai koittaakko jotain ihan uutta. Niiden viskien lista joita soisi aina löytyvän kaapista sen kuin kasvaa. Alkaa vaan viski kaapin perus ylläpito kustannukset olemaan köyhälle kovin korkeat.
Tulipas siitä sekava sepostus, no on mikä on!
Keräilystä ja hiljaisista pannuista tuli mieleeni, muutama juttu jonka voisi tänne naputtaa kun ei ole tullut viskiäkään nautittua näin joulun aikaan. Uusimmassa Magissa on paljon mielenkiintoista luettavaa pitkästä aikaa, mm Turbaani kertoilee ajatuksiaan viskibisneksestä, TOP 10 hiljaiset pannut tarinaa sekä keräilystä kiinnostuneet siitä löytyy tarina Brassi miehestä jolla on 3391 pullon kokoelma! Sekä myös juttu maahan haudatusta tynnyristä joka olisi tarkoitus nostaa vuonna 2108 ylös, sadan vuoden ikäisenä, varmasti onnistuessaan todellinen keräilyhelmi. Yksityiskohtaisemmin kertoo Magin no: 76
En ainakaan vielä lukisi Glen Albynia legendojen joukkoon, pulloja pyörii vielä aika paljonkin liikenteessä. Toisaalta 70-luvun Glen Albyneista maksetaan ihan kunnon hintoja. Ja totta on se, että hiljaisten pannujen tislaamoiden ja pullotusten ympärillä pyörii aina kaikenlaisia "tosijuttuja", markkinamiesten hinnannostatuspuheita:) Mutta kaikkeahan ei aina kannatakaan selvittää vaan mietiskellä hyllyllä seisovia pulloja miettien että "missähän kaikkialla tuokin pullo on vuosien saatossa kiertänyt..." Esim. kerran huomasin alkuperäisen Caperdonich 5 Year Old:n erään Lontoolaisen kapakan hyllyllä. Pullo oli avaamaton ja etiketti totaalisen keltaantunut vuosien tupakansavusta. Ihmettelin baarimikolle, että miksi tuota pulloa ei ole ikinä aukaistu. Hän vastasi, että se on niin roskaa että se on vain jäänyt ylähyllylle roikkumaan.
Ard-Begbie (9.1.2009 16.50.26 last edit 9.1.2009 16.50.56)
Tämä asia on yhtä mielenkiintoinen ja moniselkoinen kuin Jumala vs. evoluutio. Toki keräilyssä ja nautiskelussakin voi toki löytää kultaisen keskitien ja jokainenhan tekee juuri niinkuin parhaaksi katsoo. Omat mieltymykseni liittyvät nykyään melkeinpä 100% nautiskeluun, kun ne aiemmin olivat aivan varmasti vain ja ainoastaan nautiskeluun liittyviä.
Aluksi täytyy myöntää että jonkin asteinen keräily ja hamstraus kiinnostaisi, mutta kun maistelu on kuitenkin minun maailmassani se juttu johon kaikki kohdistuu tässä hommassa ja sekin vie aivan tarpeeksi varoja, niin täytyy viskin tarkoituksellinen jemmaus jättää pois laskuista. Olen samaa mieltä että esim. suljettuja tislaamoita on varmasti antoisaa keräillä sanan varsinaisessa merkityksessä. Suurta kunnioitusta herättää esim. Brora, Port ellen, rosebank, jne... ja näitä kun vähän itseltäni löytyy(ja tulossa lisää), niin kyllä niistä jonkinlaisia aarrepulloja on tullut eli korkkausliipasin ei niin herkkänä ole. Mutta se että tekisin päätöksen olla koskaan aukaisematta noita aarteita ei ole mahdollista. Joskus penskana keräiltiin lätkäkortteja ja niiden tarkoitushan on olla kansiossa katseltavana. Ja jos viskini kaapissa eivät olisi juomista varten, niin hieman se ahdistaisi. Minun tapauksessani tuolloin olisi kyseessä ahneus ja vain materialistinen omistamisen tuoma mielihyvä ja se vaan ei tunnu millään tavalla viskin tarkoituksen mukaiselta. Ja kyseessä on nyt siis vain minun oma pieni maailmani "järjen" hivenineen. Mutta kyllä tuo ahneus ja omistamisenhalu kuitenkin minuakin kiusaa ja se mielestäni syö harrastuksen mielekkyyttä. Kun kaapissa on vain yksi harvinainen 1977 Ardbeg, niin eihän sitä voi nauttia, kun sen jälkeen ei ole yhtään. Tai jos Broran korkkaa niin on hommattava tilalle jokin toinen koska jos Brorien määrä kaapissa laskee, niin nautintoa ei voi tuntea siitä turvallisuuden tunteesta joka aukaisemattomien Brorien johdosta vaikuttaa. Ja jossain välissä iskee pieni ahdistus, jos kaappi ei ole ääriään myöten täynnä viskiä. Ehkä joskus unohdan mistä koko touhussa on kyse: Nauttia mallasviskien mahtavasta mausta ja monipuolisuudesta. Se kun ei ole mahdollista että nauttii sekä viskin juomisesta että mahdollisimman suuresta ja laadukkaasta aukaisemattomien pullojen kokoelmasta(tai ainakin se vie homona rahaa ja tupla- ja tripla kappaleita). No tämä balanssi on nyt muutaman vuoden harrastuksen jälkeen työn alla ja uskon sen tuovan tietynlaista löysäranteista otetta hommaan. Mutta mitä sitten keräilyyn tulee, niin hieno harrastuksen haara sekin. Ja jos joku tästä saa minua enemmän nautintoa (olkoonkin se sitten osaksi vain omistamisen tuomaa huumaa), niin asia on sitten näin. Mutta ettei jotain pulloa edes koskaan harkita aukaistavan...hmmm ;)
Ja olisi kiva näistä silent distillery-kokoelmista nähdä vaikka kuvia. Hienojahan ne aivan varmasti ovat!
Opiskelijana ei tietty ole varaa kalliimpiin pullotteisiin, eikä tosin Lahti tarjoa hyviä mahdollisuuksia ravintoloissa maistella erkoiksuuksia 18-vuotiaalle silä esim. teerepeli on 20v. Ne pullotteet joika saa käsiinsä (tällä hetkellä Lagavulin 16 ja Ardbeg Ten) ovat tiukassa säästössä. Mielenkiinto esim Port Elleniin on kova(ja muihinkin lopetettuihin tislaamoihin), mutta ikä rajoittaa niin maistelua ja ostoa. Halvepien pullotteiden osto on siis pääsialla ja jos mahdollisuus tulee maistaa niin kyllä kiinnostusta löytyisi.
Vaikka kaikenmoista keräilen, niin kyllä viskin olen juotavaksi ostanut. Edes suomiellu ei tule ikuiseen olemaan suljettuna. En ole vielä pulloja sijoitusmielessä ostanut. Sijoitukset teen muihin kohteisiin. Tosin kovasti himottaa aina nuo harvinaisemmat pullotteet kun tuola netissä pyörii. Olen kuitenkin saanut hillittyä himoni, vielä.
Ihan kiva tuo valokuvagalleria, vai mitä mieltä mm. Ardbeg Tenin ystävät??? ;)
http://www.nautiskelijat.net/wp/?page_id=5
BowMan (26.1.2009 21.36.21)
quote[675C5D5A6C65330 (link)]:
quote[192A2C2C2D2A31580 (link)]:
...
Hmm, Bushmillsin kymppivuotiasta tuli jossain vaiheessa kulutettua enemmänkin. Tuollakin on siitä pullosta ihan onnistunut kuva:
http://www.nautiskelijat.net/wp/wp-content/photos/IMG05163.jpg
Totahan voisi vaikka taas maistaa. Siis sitä viskiä.
Ei ole myyminen landofhopeandgloryssakaan yksityiselle sallittua. Kohtuullinen kokoelma oli keräilijällä, mutta melko kalliiksi kävi lopulta. En usko, että Suomessa olis jääny neuvotteluvaraa vaan kaik`ois männä.
GOODLETTSVILLE , Tenn. (UPI) 2009 -- A Jack Daniel's collector said he has reached a deal with Tennessee liquor control authorities that will allow him to keep most of his 2,400-bottle collection.
Raymond Fraley Jr., a lawyer for Randy Piper, said his client will forfeit several hundred of the least-valuable bottles from his collection to the Tennessee Alcoholic Beverage Commission, which will auction the whiskey, The (Nashville) Tennessean reported Wednesday.
Piper's collection was seized in October 2007 after Alcoholic Beverage Commission agents caught him selling a $350 bottle of special reserve whiskey, signed by a master distiller, to a fellow collector.
"The underlying investigation was for the sale of alcoholic beverages without a license," ABC Executive Director Danielle Elks said. "Their defense was that these are collectibles, but the law says people should not be selling alcohol without a license."
Under the deal, Piper also agreed to pay a $15,000 fine and pledged not to violate any liquor distribution rules in the future.
quagmire (12.2.2009 19.56.30 last edit 12.2.2009 20.18.17)
Nautiskelen. Haen kaappiini viskejä, jotka tuoksuvat ja maistuvat minulle itselleni. En saa nautintoa omistamieni viskien lukumäärästä, hinnasta tai harvinaisuudesta (vaikka on kiva tietää kuinka paljon viskejä muilla on ja kuinka harvinaisia tai kalliita otoksia kunkin kaapista löytyy).
En saa fiboja uudesta aiemmin viskeistä löytämättömästä tuoksusta tai mausta, vaan viskin nauttimishetken kokonaisuudesta, johon liittyy nautintahetken mieliala ja Whisky ja niiden yhteensopivuus.
On hienoa että isommat ja paremmat nenät jaksavat tutkia aina uusia Whiskyjä, jotta minä ja muut standardi nenät voisimme nauttia paremmista tuotteista...