Avattu pullo

quagmire (18.5.2008 18.26.27)

Näin noviisina :), tässä harrastuksen alkuvaiheilla on huomannut kuinka paljon Whiskyn maku ja jälkimaku MUUTTUU :D avatussa pullossa. Esimerkkinä mainittakoon itseni kohdalla Laphroaigin CS, aluksin niin tiukkaa tavaraa ettei perässä pysy ja kun aikaa kuluu niin whisky muuttuu avatussa pullossa oikean hetken ja makuaistin napatessa kohdalleen "linnunmaidoksi". Taitaakin tämän harrastuksen suola olla avaamattomien pullojen lisäksi avatut pullot jotka oikean hetken tullessa kohdalleen toimivat erityisen hyvin. Aiempiin arviohin täytyy lisätä että avattuna ja pohjanmaalaista ilmaa saaneena Laphroaigin CS:n pullon sisus muuttuu erityisen maukkaaksi herkuksi eikä tiukkuus häiritse. Onkohan muita whiskyjä jotka reagoivat yhtä voimakkaasti avattuna olemiseen.

Hakkis (19.5.2008 6.18.11)

Heh, tämä aihe tuntuu kiinnostavan koko ajan. Muistaakseni tästä on ollut puhetta jossain muussakin keskustelussa, mutta tuskinpa se nyt haittaa vastailla/kysellä uudelleenkin.

Kyllä, viski muuttuu avaamisen jälkeen. Se alkaa reagoida ilman kanssa mutta viskin muuttuminen on yksilöllistä. Mielestäni juuri voimakkaan aromiset (savu, turve,sherry,...) viskit muuttuvat eniten. Mitä enemmän aromeja, sitä enemmän haihtumiselle altis (tämä on henk. koht. mielipide).

Tästä toki voidaan kiistellä onko se hyvä asia vai ei. Itse miellän sen positiivisena ilmiönä ja viitaten mm. Alex Brucen (Adelphi) kommenttiin, niin viski muuttuu ja yleensä se paranee kun pullo avataan. Törmäsin myös kommenttiin jossa todettiin, että jos viski on tynnyrissä hyvää, se vain paranee pullotuksessa ja pullon aikaisun jälkeen (unohdetaan nyt vialliset tapaukset :-) Toki viski tulee säilyttää oikein, eli pullo kiinni ja auringon valolta suojattuna. Jostain muistan lukeeneeni, että auringonvalo saattaa alkaa muuttamaan mm. oluen makua jo parissa minuutissa, jos pullo on kirkas. Viskin suhteen en sano mitään ja tuo edellinen kommentti pulpahti muistiin jostain muistin kätköistä. Asiantuntijat korjatkoot.

Alex Brucen mielestä vasta kun pullon pohjalla alkaa olla 5-6 senttiä, viski SAATTAA alkaa mennä huonompaan suuntaan jos pullo on kauan kaapissa. Silloin ilman osuus pullossa kasvaa viskiin nähden niin suureksi, että maku saattaa alkaa huononemaan. Mutta tämäkin vaihe vaatii pidemmän ajan, eli viikossa/parissa ei pitäisi tapahtua mitään radikaalia.

Mutta kuten kirjoitin, tämä on makuasia. Itse teen mieluiten maistelut jonkin aikaa auki ollesta pullosta.

Ard-Begbie (19.5.2008 8.59.23)

Ruisviski (omani Jim Beam ja Villi-kalkkuna) pehmenevät suuresti oltuaan viikkoja, kuukausia auki. Ruishäslingeissä tahtoo olla pistävän voimakas aromi korkattuna.  Muista en niin tiedä kun meininki tuntuu vaihtelevan ristiin rastiin riippuen juomasta ja päivän kunnosta. Varsinkin alkuaikoina olin huomaavinani suuriakin eroja maltaissakin, mutta opin että suurin tekijä on juuri  oma turpa. Nenän tukkoisuuden vuoksi en voi olla näissä asioissa niin hirveän tarkka.

PlayR (20.5.2008 22.34.26)

Olis kysymys ison viskikokoelman omaaville liittyen näihin korkattuihin pulloihin. Kuinka monta pulloa "voi" (lue: kannattaa) olla auki samaan aikaan? Tulee mieleen, että jos on kymmeniä pulloja avattuna, niin eikö vanhimmat ala jo mennä huonoksi?  :-/  Tottakai se riippuu, kuinka nopeasti pulloja tyhjentää  ;)

No lasketaan hieman tätä pullontyhjennysmatematiikkaa. Itse juon pari kolme sessiota viikossa ja sessio käsittää pari drammia, niin viikkotasolla se tekee noin 1,5 dl viskiä. Tällä matematiikalla yksi pullo (0,7l) kestää reilun kuukauden. Se siis tekee noin 11 pulloa vuodessa. Suomeksi sanottuna parikymmentä avattua pulloa tasaisesti juotuna kestäisi parisen vuotta, mikä lienee jo aika pitkä aika avatulle viskille. Mun tapauksessa kannattais pitää 10-12 pulloa auki, mutta käviskö valikoima liian suppeaksi?

Miten te kokeneet kaverit hoidatte tän homman? Tarviiko sitä edes hoitaakaan vai meneekö hommat omalla painollaan?  :-?

Marko76 (21.5.2008 7.34.08)

Omalla painollaan on mennyt n. 12 pulloa keskimäärin auki. Tähän asti vain Laphroaigit ovat ottaneet huonolla tavalla nokkiinsa.

Whisky (21.5.2008 8.49.40)

Aika vähän tätä tulee murehdittua. Pulloja on auki satunnainen määrä. Jotkut ovat olleet auki useammankin vuoden. Omalla kulutustahdilla eivät mitenkään äkkipikaisesti pääse vajumaan, mutta varsinaisia jättilässähdyksiä ei ole päässyt sattumaan avattujenkaan pullojen kohdalla.

POP (21.5.2008 9.12.19)

Varsinkin harrastuksen alkuaikoina tuli pidettyä pulloja kuin kukkaa kämmenellä eli auki sai olla vain muutama kerrallaan ja kun sai yhden tyhjäksi sai avata uuden periaatteella. Mutta kun pulloja alkoi kertyä niin avaaminen höltyi ja sen jälkeen en ole sen kummemmin miettinyt/murehtinut asiaa. Mitä enemmän niitä on auki niin sitä enemmän niitä tulee maisteltua kun on mistä valita ja voi maistella rinnakkain, mikä ainakin minusta on mielenkiintoista vertailua. Tällä hetkellä avattuja on, laskematta, arviolta noin 30 pulloa ja silti joskus tulee fiilis ettei ole mitään "kivaa" viskiä hyllyssä mitä kaataa lasiin. Sama efekti kuin musiikinharrastajillakin on, vaikka olisi tuhat cd:tä hyllyssä ja mieli tekisi jotain kuunnella, niin yhtään sellaista levyä ei löydy minkä soittimeen työntäisi. Joskus taas käy kaikki. Yksi viski on minulla muuttunut huonoksi ajan kanssa vajaan kymmenen vuoden aikana, kyseisessä pullossa oli noin desi jäljellä, auki se oli ollut noin 4 vuotta ja alkujaankin prosentit oli vain 40%. Tämän kaadoin pois todettuani ettei sitä viitsinyt enää juoda.

jaafetti (22.5.2008 19.03.38)

Joo lähes kaikki pullot on auki ja oon itsekin miettinyt joskus tota haihtumista ja oon ratkassut sen niin että oon laittanut osaan pulloja sellaisen mehupullon kumikorkin korkin päälle, on aika tiukka laittaa siihen mut tiivistää varmasti... on se hienoa kun on whiskypulloissa kortsu päällä ;D ;D

Ard-Begbie (23.5.2008 12.56.23)

quote[jaafetti (link)]:
Joo lähes kaikki pullot on auki ja oon itsekin miettinyt joskus tota haihtumista ja oon ratkassut sen niin että oon laittanut osaan pulloja sellaisen mehupullon kumikorkin korkin päälle, on aika tiukka laittaa siihen mut tiivistää varmasti... on se hienoa kun on whiskypulloissa kortsu päällä ;D ;D

Hmm...onhan se hyvä pelata varman päälle, mutta käsittääkseni korkatunkaan pullon ongelma ei ole haihtuminen, jonka pitäisi olla melkeinpä olematonta jos korkki on ok kunnossa. Viskin aromia voi latistaa pullossa oleva ilma, jota on suhteessa viskiin sitä enemmän mitä vähemmän pullossa on tavaraa jäljellä. En ole asiaan syvällisesti perehtynyt, mutta tällainen mutu-järkeily on minulla. Korjatkaa vaan jos joku tietää paremmin.

Ize (24.5.2008 10.05.22 last edit 24.5.2008 10.06.28)

Itse harrastan pienempiin pulloihin uudelleen pullottamista eli kun iso pullo tulee alle puolivälin vaihdan sisällön 0.2l tai 0.33l pulloon. Noista pikkupulloista kun alkaa korkki kulumaan, niin sitä mukaan nakkaan pullon korkkeineen menemään ja ostelen uusia maistelupulloja, joiden tyhjettyä niitä voi taas uudelleen käyttää. Mistä puheenollen Diageon 0.2l on ahterista, niiden korkit ovat jo uutena aivan liian väljät.  >:(

Aukinaisia pulloja pidän maksimissaa kymmenkunta, kun tämä harrastaminen on meikäläisellä "hidas tempoista".

quagmire (23.7.2008 18.13.00 last edit 23.7.2008 18.14.33)

Avatun pullon maku muuttuu, mutta niin muuttuu harrastajankin maku. Onko niin, että kun tottuu tiettyihin pullotteisiin ja niiden makuihin niin laadukkaalle maistuvat vain "harvinaisuudet ja kalliit tuotteet" joita saa harvemmin käsiinsä kuten Port Ellenit? Vai onko niin että nämä kalliimmat ja harvemmin nautittavat Whiskyt todellakin tarjoavat harrastajalle enemmän makurintamalla. Itsellä tuntuisi näin olevan kun aluksi Taliskerin/PE:n pippuri ja muut ominaisuudet ei uponneet ollenkaan ja nyt tuntuu että sitä pippuria pitäisi oikein alkaa etsimään kun taas perus Laporaitsi 10 maistuu pliisulle... Toisaalta taas TEN jaksaa aina vaan sykähdyttää vaikka luulisi sen suhteen jo leipiintymistä tapahtuneen.
Eli, jos harrastajilla olisi kasapäin tarjolla Port Elleneitä, 20-50 yo tuotteita, pullotteita yli 1000e ja taas harvemmin tarjottaisiin nuoria viskejä, olisivatko nämä nuoret maultansa silloin parempia harvinaisuutensa ja vienon alkukantaisen pontikan vivahteen vuoksi...

Neville (19.12.2008 21.11.29)

Olipas kiva lukea tämäkin ketju. Olen kovasti ihmetellyt kun olen monesti lukenut kaiken maailman kikkoja joilla avattua viskipulloa varjellaan ilman vaikutukselta. Omasta mielestäni viskit on aina parantuneet kun ne ovat saaneet olla jonkin aikaa pullossa josta on annos tai kaksikin otettu. Ei edes mun 10-vuotiaat Laphroaigitkaan ole koskaan kerenneet pahalta maistumaan.

Kiva huomata että asiantuntijoidenkin mielestä viskipullo todellakin voi olla auki vaikka vähän pitemmänkin aikaa pilaantumatta. Poistuipahan taas yksi täysin turha huoli, semminkin kun mulla ne herkkuviskit eivät ole koskaan vuositolkulla avattuina.