Oliskos jotain vinkkiä tuohon CS:n "plissaamiseen"... Itse en ole aiemmin CS:n juomista harrastanut, suht noviisi kun whisky harrastuksessa olen... Kovin paljoa ei ole tapana ollut vettä viskin sekaan laittaa...
Oliskos jotain vinkkiä tuohon CS:n "plissaamiseen"... Itse en ole aiemmin CS:n juomista harrastanut, suht noviisi kun whisky harrastuksessa olen... Kovin paljoa ei ole tapana ollut vettä viskin sekaan laittaa...
Vaikka itsekkään en vettä viskeihin enää lisäile , niin suosittelen silti ainakin kokeilemaan, koska se on todellakin hyvä tapa tutkia viskien pienempiä nyansseja. Muutama tippa riittää tosiaan yleensä mainiosti. Itse olen siirtynyt vahvempien tai maultaan vaikeampien tisleissä mikrosiemauksiin, joiden avulla saan itseäni mielyttävämmällä tavalla pienemmät maut esiin. Enemmän tuo on omalla kohdalla henkimaailman juttuja, mutta jotenkin sielu ei anna ihmisen laimentaa vaivalla tehtyä nautintotislettä... :)
Yleensä lisäilen vettä vain ensimmäisellä maistelukerralla ja vain pieniä tippoja. Sen verran henkimaailman jutuista on kuitenkin kyse, että joinain päivinä tuo vesilisä toimii jossain viskissä, joinain ei. Ainut pitävä sääntö minulla on se, että vesilasi on aina viskilasin vieressä.
Jokin 40% viski saattaa poltella suussa enemmän kuin joku tynnyrivahvuinen. Tässäkin asiassa olen ollut havaitsevinani päiväkohtaista vaihtelua.
Samoilla linjoilla, että ei vettä, jollei halua suorittaa jotain syvälllisempää tutkimusta makujen vivahteista. 60+ prosenttisiakin on tullut nautiskeltua ja alkoholi ei ole poltellut ollenkaan ja on ollut jopa vaikea uskoa että kysessä on alkoholipitoinen juoma. Eli jos polttelee liikaa niin tuo juoma ei juuri sillä hetkellä ehkä toimi ollenkaan. Silloin itse ainakin lopetan CS:n juomisen ja odotan sitä hetkeä kun se taas toimii täysillä. Veden lisääminen kun on vain minulle se epätoivoinen keino muuttaa huono viski-ilta paremmaksi väkisin. Ja taas ollaan siinä tutussa pisteessä että Fiiliksestä ja päivästä on paljon kiinni. Ja kannattaa kokeilla myös huomattavasti pienempiä suullisia tynnyrimörköjen kanssa. Vastikään Glenfarclas 105 (60%) maistui reilusti laimennettuna tosi ällölle.
Itse en pidä kiirettä CS:n laimennuksen suhteen, koska mielestäni viskin maku muuttuu sen mukaan miten pitkään se on ollut avatussa pullossa. Ne tynnyrivahvuudet mitä olen maistanut ovat pehmenneet oltuaan avattuina jonkin viikon.
Ja jos hetki ja suutuntuma nappaa kohdalleen ei CS edes vaadi vettä...
Ja jos viski vaatii vettä niin lisään sitä tippa kerrallaan kunnes tuote on juotavaa.
Tämä onkin yksi Amatöörinä olemisen parhaita puolia, niin paljon maistamattomia pullotteita :P ja niin paljon kokeiltavaa... :)