Viskin pullotus ja laimennus vedellä - mietteitä

JaRiMi (28.2.2009 20.40.41 last edit 1.3.2009 1.29.05)

Aika usein aloittelevan viskinharrastajan ensimmäiset pullot ovat ns. OB (original bottling) pulloja eli siis tislaamon omia pullotteita, eikä suinkaan esim. pienten itsenäisten pullottajien tuotoksia. Samoin aika usein nämä ensipullot ovat "turvallisesti" 43% alkoholipitoisia, kylmäsuodatettuja standardin mukaisia tuotteita, eivätkä siis tynnyrivahvuisia, ei-laimennettuja viskejä. Nykyään saattaa tuo ensipullo tosin olla myös 46% vahvuuteen pullotettu, kylmäsuodattamaton pullote, koska tämä vahvuus ja tyyli on yleistynyt selvästi 2000-luvulla. Mutta vasta myöhemmin aika moni uskaltautuu kokeilemaan tynnyrivahvuisia viskejä joita osa harrastajista pitää ylivoimaisina tuotteina siksi että viski on aidoimmillaan näissä pullotteissa, ilman jo pullotusvaiheessa mukaan laitettua vesilisää.

Kylmäsuodatuksesta ja sen historiasta on täälläkin ollut jo aiemmin puhetta, tämä prosessihan varmistaa että viskistä suodatetaan pois ne rasvat, lipidit ym. jotka pistävät alle 46% viskin sameaksi (eli siis kääntäen, 46% alkoholia on alin mahdollinen pullotusvahvuus jossa kylmäsuodattamaton viski EI mene sameaksi - lisää vettä ja tuloksena on juoman sameus). En ala keskustelemaan tästä aiheesta sen enempää tässä yhteydessä, koska asiasta löytyy hakemalla hyvää tietoa. Tuo vesilisä pullotettavaan viskiin on kuitenkin mielenkiintoinen aihe koska siitä liikkuu edelleen aika villejä huhuja.

Suurin osa viskeistä ei päädy pulloon tislaamon tiloissa (samoin kun suuri osa viskeistä ei itse asiassa kypsy tynnyrissään tislaamon varastossa, vaan jossain suuressa keskusvarastossa muualla) vaan keskuspullottamolla. On olemassa erikoispullotuksia jotka pullotetaan suoraan tislaamolla; näistä suurin osa tehdään suoraan tynnyrivahvuisina, pieni osa laimennettuna.

Mutta mitä vettä sitten käytetään tässä laimennuksessa niin tislaamolla kuin keskuspullottamolla? On kai selvää ettei siellä osteta Eviania pullokaupalla tähän tarkoitukseen, vaan hommaan käytetään jotain paikallista vesilähdettä.

Aika usein kuulee vähän pidemmälle harrastuksessaan ehtineen suusta noita standardipulloja mollaaviakin kommentteja joista osa liittyy mm. viskin "leikkaamiseen" tuohon 43% pullotusvahvuuteen. Yleisin kuulemani kommentti on tyyliin "joo, pullotushan tehdään Glasgowssa pullottamolla, ja siinä sitten juot viskisi seassa sitä karmeaa Glasgown paskaista vesijohtovettä, että revi siitä sitten laatua". Tämä on mielenkiintoinen kommentti sinänsä, koska käsittääkseni harva ihminen Glasgowssa juo vesijohtovettä sellaisenaan sen huonon laadun takia. Sama koskee itse asiassa koko Britanniaa; harvassa on ne alueet tässä valtakunnassa jossa vesijohtovettä juotaisiin sellaisenaan tai arvostettaisiin. Vedensuodattimet, vedenkeittimet ja teen särpiminen ovat suosionsa huipulla osittain juuri siksi että vesijohdosta tuleva vesi ei vastaa laadultaan edes Vantaanjoesta puhdistetun veden kriteerejä. Varsinkaan kesäisin ei Britanniassa pahemmin juoda vesijohdosta mitään sellaisenaan koska joukossa voi olla levää tms. kivaa.

Onko sitten pullotuslaitoksella tosiaankin tapana rykäistä pullotusta varten valmiiksi sekoitettuihin viskieriin mukaan suoraan vesijohdosta vettä? En ole itse käynyt pullotuslaitoksella joka Glasgowssa sijaitsee, olen nähnyt vain Springbankin/Cadenheadin oman pienpullotuslinjan. Mutta olen jutellut asiasta muutaman tislaamopäällikön kanssa, ja ainakin he vakuuttivat että ei, ei se nyt ihan noin mene.

Ronnie Learmond Auchentoshanilta kauhisteli että luuleeko joku tosiaan että sinne heivataan sekaan suoraan Glasgown vesijohtovettä - ja kertoi että kyllä alkulähde on toki vesijohdon vedessä, johtuen tarvittavasta veden määrästä, mutta että tämä vesijohtovesi suodatetaan perinpohjin mahdollisimman neutraaliksi ennenkuin se menee lähellekään viskiä. Kuten hän sanoi, tarkoitushan on että mukaan pistettävää vettä on aina tarpeeksi ja halvalla käytettävissä, mutta laaduntarkkailu pitää silmällä koko ajan veden laatua, ja vesi tosiaankin filtteroidaan tehokkaasti tarkoituksena tehdä siitä täysin mautonta, laimennukseen kelpaavaa vettä.

Uskon tämän olevan totta, sillä ei esimerkiksi Young'sin panimo Lontoossa käyttänyt suodattamatta Wandsworthin vesijohtovettä oluensa tekemiseen - sen verran vähissä oli heidänkin luottamuksensa Lontoon vesilaitokseen..Ja tämän näin itse paikan päällä.

Tislaamoilla joskus käytetään paikallista lähdevettä viskin laimentamiseen, tai saman vesilähteen vettä josta heidän viskinsä saa alkunsa. Sekin taidetaan suodattaa aikalailla tehokkaasti tässä tapauksessa, uskoisin. Jos oikein muistan Springbankillakin käytettävä vesi suodatettiin ennen käyttöä - mutta en muista oliko kyseessä johtovesi vaiko lähdevesi.

Olisi mukava kuulla jos joku muu on muistanut kysellä asiasta tislaamokäyntiensä yhteydessä, tai esimerkiksi päässyt käymään keskuspullottamolla katsomassa miten homma hoidetaan. Käytettävän veden osuus viskin makuun on yksi asia josta kiistellään paljon ja niin tuntuu olevan myös tämän laimennuksessa käytettävän veden suhteen.

Whisky (1.3.2009 0.18.57)

Erittäin asiantunteva ja antoisa keskustelunavaus! Itse lähtisin avaamaan tätä siltä kantilta, että onko suomalainen vesijohtovesi tarpeeksi laadukasta viskin laimentamiseen? Itse helsinkiläisenä en huomannut viimeisen vuoden aikana tapahtunutta Päijännetunnelin korjausta veden maussa. Ainoa huomio oli, että viileämpää vettä sai odottaa pidempään. Nyt korjauksen valmistuttua tilanne on ennallaan. Makuun remontti ei meillä vaikuttanut. Omalta osaltani asiaa korjaa se, että asuin aikanani erittäin lähellä paikallista vedenottamoa ja sittemmin uudemmissa asuinrakennuksissa. Helsingissäkin olen törmännyt siihen, että hanasta tulee sameaa puolilämmintä ja aavistuksen ruosteenmakuista vettä, mutta siinä vaiheessa olen onneksi etukäteen varautunut tastingiin pullovedellä.

Auta armias silti... kun viime syksynä (anteeksi jo etukäteen) kävin edellisen kerran Turussa, niin ensimmäistä kertaa paikallista vesijohtovettä haistaessani jo tuli sellainen olo, että tällä en halua single maltiani lantrata. Helsinkikeskeisyyttäni anteeksipyydellen olen myös sitä mieltä, että esim. Lahdessa vesi maistuu jollain tapaa mineraaliselta, vaikkakin se tulee suoraan maailman syvimpien soraharjujen alta ja siitä jopa viskiä tislataan.

Lieneekö sitten lapsuuden peruja, mutta aina kun käyn vanhemmillani, niin tapanani on ensimmäiseksi ottaa tiskikaapista lasi, johon valutan kannelmäleläistä saman tien kylmää ja omaan makuuni raikkaan puhdasta päijänteestä peräisin olevaa vettä. Samalla tavalla puhtaan tuoksuista ja raikkaan makuista H2O:ta en saa edes omasta hanastani.

Kun totuus on se, että monet kaupan hyllyiltä saatavat viskit kuitenkin ovat ns. lantrattuja, niin mitä onkaan se vesi mitä käytetään? JaRiMin aiheeseen keskustelua lisäten: mitä vettä te käytätte, jos eteen tulee tynnyrivahvuinen viski, joka kaipaa pientä vesitippaa? Itse käytän oman kodin hanavettä, joka ei silti vedä vertoja lähempänä Silvolan tekoallasta asuvien vanhempieni vastaavaa.

Vai pitäisikö vallan tilata netistä kunnon vettä alla majailevan malliin?:

[center]

[/center]

Hakkis (1.3.2009 7.28.08)

Itse arvostan suomalaista hanavettä (yleensä) hyvin korkealle ja käytän sitä viskin kanssa jos tarvetta ilmenee. En ole nähnyt tarvetta alkaa ostamaan pullovettä tätä varten.

Reissun aikana juttelin tästä aiheesta Whisky Galoren omistajan kanssa (Michael Fraser Milne). Hän suositteli yleisesti käyttämään Evianin pullovettä omissa laimennuksissa. Hänen mukaansa sen koostumus on neutraalein ja sopivin yleisesti markkinoilta saatavissa vesissä. Eihän hän voinut mitenkään vertailla hanavesien laatuja eri maissa ja hän korostikin tuota yleisesti saatavuutta (samanlaisuus missä päin tahansa). Hanaveden laatuhan vaihtelee ympäri maailmaa kamalan paljon, kuten jo JaRiMinkin avauksesta tulee esille (nautinnosta hengenvaaralliseen).

Mutta tuo veden lähde tislaamoilla ennenkin herättänyt keskustelua. Jokunen vuosi takaperin oli juttua EU:n taholta kieltää joidenkin tislaamojen vedenlähde (puhtaussyistä). Tislaamojen vakuutettua veden puhdistamisesta ennen käyttöä kai ymmärtääkseni antoi poikkeusluvat. Eli kyllä itse uskon tislaamojen olevan hyvin tarkkoja raaka-aineensa lopullisesta puhtaudesta. Tosin muutama tislaamojen edustaja ei ole suoraan kommentoinut asiaa kun olen kysynyt vesiasiaa niin tuotteessa kuin laimennuksessa. En tosin ole kysymystä tehnyt tislaamolla paikanpäällä.

Ard-Begbie (1.3.2009 14.17.44)

Ensinnäkin Veli whisky...minä säälin sitä teidän kuravettä siellä Helsingin liepeillä. ;D  Kyllä maailman paras vesi on täällä pohjanmaalla. Ei kökön kökköä! Ja toiseks...eipä paljon ole huolettanut viskin laimennus. Eiköhän pojat Skotlannissa pidä huolen että kunnon vedellä pelataan. Mutta kiva että tämäkin asia tulee selvitettyä kunnollisesti.

kaali (20.4.2009 14.42.33)

Milloin vesi kannattaa viskin sekaan laittaa? Vesihän sekoittuu alkoholiin nopeasti mutta liukeneminen vie aikaa. Onko joku pro huomannut eroa sekoittuneen ja liuenneen veden välillä?

tmu (20.4.2009 18.28.48)

tislattua apteekin vettä suosittelen. halvempaa kuin pullovedet, kun ostaa esim litran kerrallaan. kotona sitten pienestä lasipullosta korkkihatun ja ruiskun kautta lasiin.

Whisky (21.4.2009 7.21.50)

quote[5E475F2A0 (link)]:
tislattua apteekin vettä suosittelen. halvempaa kuin pullovedet, kun ostaa esim litran kerrallaan. kotona sitten pienestä lasipullosta korkkihatun ja ruiskun kautta lasiin.

Tislattu vesi ei vaan ole oikeasti edes pienissä määrin käsittääkseni kovin terveellistä tavaraa juotavaksi. Korjatkaa, jos olen väärässä. Mautonta ja hajutontahan se toki on, mutta harvoin sitä kyllä viskin lantraukseen missään käytetään.

Ize (21.4.2009 11.28.51 last edit 21.4.2009 11.29.42)

Litratolkulla pitää tislattua vettä juoda, jotta terveysriskejä olisi. Eli sen suhteen ei ongelmia, mutta IMO ongelmia tulee vedenmaun suhteen. Tislattu vesihän on melkoisen eri makuista/oloista kuin "luonnollinen" vesi. Näin siis, jos laimennetaan paljon eli suurella määrällä vettä.

aapeli (21.4.2009 11.43.59)

No ei kai tuo tislattu vesi ihan täyttä myrkkyä liene,eikös sitä apteekeissa käytetä esim.lääkkeiden sekoittamiseen ja sellaiseen. Tosin ei itselläni sen oikeampaa tietoa ole tislatun veden terveyshaitoista.

Mitä tuohon viskin lantraamiseen vedellä tulee,niin itse en ole suurta eroa huomannut pullotetun lähdeveden tai hanaveden välillä. Toki saattaa jotain eroa olla,mutta kummallakaan en mielelläni lutraa,jotenkin aika harva viski on omalla lantrauksella kauheasti parantunut. Veden lämpötilalla on toki suuri merkitys.

Jos vain jostain saisi tilattua tuota aquasta parhainta,eli glasgow:n hanavettä,niin sillä varmasti onnistuisi. Vesissä on eroja... ;)

Whisky (21.4.2009 16.55.24)

quote[7546593C0 (link)]:
Litratolkulla pitää tislattua vettä juoda, jotta terveysriskejä olisi. Eli sen suhteen ei ongelmia, mutta IMO ongelmia tulee vedenmaun suhteen. Tislattu vesihän on melkoisen eri makuista/oloista kuin "luonnollinen" vesi. Näin siis, jos laimennetaan paljon eli suurella määrällä vettä.

Asia piffi. Nyt kun asiaa kaivelin, niin näyttää tosiaan olevan käytännössä täysin vaaratonta tuo tislattu vesi.

Olli (23.4.2009 9.47.46 last edit 23.4.2009 9.48.21)

Jeps

Tislattu vesi ei ole terveellistä joskin sen haitallisuus tulee esille vasta enemmän nautittuna, vähän samalla tavalla kuin merivesi.

Tislattua vettä voi toki juoda jos sen sekoittaa johonkin toiseen juomaa, ei siinä mitään - mutta ei siitä saa kyllä mitään lisäarvokaan.
Täyssuolapoistettuvesi sellaisenaan aiheuttaa ongelmia elimistössä - menee elektrolyytit pian sekaisin, eikä sitä ole ylipäätään tarkoitettu juotavaksi. Apteekin tislattuvesi tuskin on täyssuolapoistettua. Siitä huolimatta en näe mitään etua miksi käyttäisin tislattua vettä laimentamiseen.

Eli mitä tästä opimme, ei pidä läträtä veden kanssa.  Eiköhän tislaamotkin käytä laimentamiseen aivan samaa vettä kuin mitä käyttävät mäskäykseen.

Ize (23.4.2009 11.11.14 last edit 23.4.2009 11.11.39)

Akkuvesipullon (suolat poistettu) kyljestä: Tuotteen nieleminen voi vahingoittaa elimistön suolatasapainoa.

Käytännössä pitää tosiaan juoda melkoisesti suolatonta vettä sekä olla nauttimatta muita suolanlähteitä, että saa suolatasapainoa vahingoitettua saatikka sitten hengenvaaralliselle tasolle. Veden ylenpalttinen juominen jo sinällään on kait terveysriski.

Täällä melkoisesti jaappasua asian vierestä ja ytimestäkin:
http://www.tiede.fi/keskustelut/viewtopic.php?t=5603