Viskien yleisluonnehdintaa alueittain

Slobo (20.11.2009 11.30.40)

Moro,

Tämän foorumin ensimmäistä kertaa korkkaavana ja varsin tuoreena viskiharrastelijana kaipaisin infoa Skotlannin viskituotantoalueista. Janoaisin asiantuntemustanne erityisesti näiden alueiden viskien ns. perusominaisuuksista ja yleisluonteesta. Ymmärrän kyllä, että viskit eroavat paljonkin alueiden sisällä, mutta varmasti on löydettävissä myös yleisluonnehdintoja joilla tiettyjä viskituotantoalueiden viskejä luonnehditaan.

Eli lähinnä ominaisuuksia, jotka ovat varsin yleisiä tietyn alueen viskeille. Alla, miten tätä asiaa olen itse yrittänyt luokitella:

Lowlands: Kevyttä, mausteista ja kuivaa. Savutonta.
Highlands:
Speyside: Pehmeää ja makeahkoa. Sherry. Kukkaisuus. Mieto savuisuus.
Islay: Savu, terva, turve ja tuhka. Suolaisuus, merellisyys.
Muut saaret:
Campbeltown:

Valistakaa tietämätöntä ja täydentäkää listaa. Alueitakin saa tarkentaa (muut saaret, Highlands), jos siihen näette tarvetta. Vaihtoehtoisesti poistakaa virheellisyydet tai muuten vaan kommentoikaa aihetta.

Marko76 (20.11.2009 11.45.55 last edit 20.11.2009 11.46.37)

Tuolta löytyy perustietoja lisää:
http://www.viskikaappi.net/

MrBeam (20.11.2009 22.33.29)

Ja tietenkin pitää muistaa, ettei mikään aluelokerointi ole kuin suuntaa antavaa. Esimerkkeinä Islaylta Bunnahabhain 12 tai Speysidelta n kpl viskejä, jotka eivät ole sherryä nähneetkään.

Veikkaisin monelle muulle käyneen kuten allekirjoittaneelle, että harrastuksen edetessä osaa olla antamatta alueellisille ennakko-odotuksille liikaa arvoa. Stereotyypitys ei yleensäkään ole mielestäni terveellistä. Ehkä se toimii alussa jonkinlaisena suuntaviittana, mutta kyllä sen itse sitten huomaa miten asiat oikeasti ovat. Alueen sijaan alkaa vähitellen huomioida tislaamoiden erityispiirteitä ja sitten havaitsee niissäkin olevan harmaata aluetta. Ajatellaan vaikkapa Balvenietä, jonka pullotteissa toki aika pitkälle tuntuu löytyvän se perus-Bee ja sitten kuitenkin erilaiset tynnyröinnit tai useammin viimeistelyt tuovat aivan eri maailmaa peliin (rommi, sherry, new wood, port, jne).

Se on kuitenkin sanottava, että jenkit mitä itse olen maistanut ovat skottimaltaista poikkeavia. Ovathan ne mallasohran sijaan maissi- tai ruispainotteisia.

Whisky (21.11.2009 1.32.49)

quote[765A4950540C0D3B0 (link)]:
Tuolta löytyy perustietoja lisää:
http://www.viskikaappi.net/

Ja tuolta kannattaa klikata vielä vasemman reunan linkkiä tislaamot. Tosin kuvaukset ovat osittain vuodelta nakki ja lapio, eli aivan Jumalan sanana niitäkään ei kannata pitää. Pientä osviittaa ne kuitenkin saattavat antaa.

JaRiMi (21.11.2009 10.23.27 last edit 21.11.2009 13.17.12)

quote[2D122205010D600 (link)]:
Se on kuitenkin sanottava, että jenkit mitä itse olen maistanut ovat skottimaltaista poikkeavia. Ovathan ne mallasohran sijaan maissi- tai ruispainotteisia.

Tosiaankin, jenkkiviskien raaka-aineet ovat poikkeavat, itse tekoprosessissakin on eroja, ja myös tynnyrit joihin viski laitetaan ovat lähes aina uusia eli niissä ei ole majaillut mitään aiempaa juomaa, toisin kuin Skotlantilaisten käyttämissä tynnyreissä (jotka ovat järjestään käytettyjä).

Itse tislausprosessia lukuun ottamatta Bourbonit, Ruisviskit tai Tennessee-viskit poikkeavatkin Skottiviskeistä lähes kaikessa ja se kyllä tosiaan maistuu myös lopullisessa maussa. Viskeissä ja viskeissä on eroja.

Mutts mitä tulee Skottiviskien aluejakoon, kyllähän jokaiselta alueelta löytyy ns. "Region-Busters" eli viskejä joiden olemus on ihan erilainen kuin mitä alueen viskien yleiskuvaus antaisi olettaa. Tänä päivänä varsinkin kun viskinteko on pienen tauon jälkeen tullut jälleen luovemmaksi esimerkiksi tynnyrivalintojen ja vaikkapa turvesavukuivatuksen käyttämisen suhteen, on yhä vaikeampaa luonnehtia kattavasti jonkin tietyn alueen viskejä. Tästä johtuen nykyisin edelleenkin käytössä olevat perusluonnehdinnat pitävät yhä huonommin kutinsa.

Kannattaa myös muistaa että viskien aluejaot ovat hyvin kiistelty asia myös Skotlannissa ja niitä on esim SMWS:n toimesta muutettu siitä mitä ne ovat aiemmin olleet. Lähinnä kyse on kai ollut siitä pidetäänkö esim. Speyside ja Campbeltown omina alueinaan vai ei.

Itse pidän kiinni seuraavasta jaosta (miksi? Koska se on juurtunut omaan ajatteluuni):

* Islay - Tunnetusti turpeisia, savuisia ja merellisiä elementtejä sisältäviä viskejä. Regionbustereina mainittakoon Bunnahabhain ja osa Bruichladdichin tuotteista.

* Islands
- Hieman vähemmän turpeisia ja savuisia viskejä joissa on tai ei ole merellisiä vaikutteita - Highland Park ja Talisker (jotka tosin ovat hyvin erilaisia, duhhh). Arran esim. kai jonkinlainen regionbuster, ei merellisyyttä eikä savuakaan (itse asiassa, mitä siinä on pontikkaisen maun lisäksi?).

* Campbeltown - Wanhanajan Springbank sopii minun määrittelyyni tästä, nykyiset ovat kumman laimeita. Jotain "kalaista", suolaista ja merellistä, savuakin joskus näissä Campbeltownin viskeissä. Nykyäänhän Springbankin omistajat ovat yrittäneet muitakin tislaamoja kaupungissa pystyyn, ja viskien makukirjo on samalla kasvanut.

* Speyside - Sherryä tai ei, savua tai ei, maut vaihtelevat todella paljon tänä päivänä. Tynnyrivalinnat ja se käytetäänkö maltaan kuivaamiseen turvetta vai ei vaikuttavat kyllä paljon viskin makuun, enemmän kuin mikään aluejako. 80-luvulla esim. taisi olla aika selkeää että saatavilla olleet Speyside-viskit eivät olleet savuisia (vaikka niitä tehtiinkin tislaamoissa kokeellisesti). Sherryssä kypsytettyä Speyn tuotetta tyypillisemmillään lienevät Glefarclasit, sherry-Macallanit ja esimerkiksi Glen Grant. Bourbon-kypsytystä löytyy sitten esim. Balvenielta ja Glenlivetiltä (molemmat kypsyttävät myös sherrytynnyreissä, c'est la vie). Benriachin savuiset viskit voisivat käydä esimerkkinä tästä Region-Busterista tässä tapauksessa.

* Highlands - Vähän kaikkea, on merellistä rannikon viskiä, on kermaista pikkutislaamon viskiä (vanha Edradour), enempi / vähempi savuista, jne jne jne. Kun katsoo alueen tislaamoja ja miettii miten lähes jokainen on erilainen makuprofiililtaan, voi taas alkaa miettimään onko tässä aluejaottelussa mitään mieltä..

* Lowlands
- Klassisesti selitettynä Lowland-viski on kaiketi hento ja kukkainen, ruohoinen, (joskus) kolmeen kertaan tislattu (ehkä suurin ero muihin Skottiviskeihin verrattuna, tosin nythän Springbank tekee tuota kolmeen kertaan tislattua viskiä Campbeltownissa - ääh...). Rosebank ja Auchentoshan tulevat mieleen ns. Lowland-viskien perikuvina. Tuo kolmeen kertaan tislaaminenkin on aikojen saatossa vaihdellut paljon.

Ei tässä varmaankaan tullut mitään uutta asiasta esitettyä.

MrBeam (21.11.2009 22.53.26)

JaRiMi olet oikeassa paitsi, että myöskin tislausprosessi bourbonien ja skottimaltaiden osalta käsittääkseni on pääosin erilainen. Skotit tislaavat mallasviskit pot stilleissä, mikä ei ole yleinen käytäntö käsittääkseni bourboneilla. Lähinnä yritin tuoda näkökulmaa muistakin alueista, vaikka alkuperäinen kysymys koski vain skottialueita. Tällainen jenkiviskienkin ystävä kun olen. Siellä päin tehdyistä single malteista on toistaiseksi nollakokemus, joten en osaa alueen mahdollisista ominaispiirteistä sanoa mitään.

JaRiMi (21.11.2009 23.47.04 last edit 21.11.2009 23.47.45)

quote[605F6F484C402D0 (link)]:
JaRiMi olet oikeassa paitsi, että myöskin tislausprosessi bourbonien ja skottimaltaiden osalta käsittääkseni on pääosin erilainen.

Jees, ehkä hieman huonosti valitsin sanani tuossa kohdassa. Tarkoitin sanoa että siis itse tislauksen periaate on aina suunnilleen sama, kuumennetaan matala-alkoholista käynyttä juomaa jotta saadaan vahvempaa alkoholia jne.

Ainoa Jenkki Single Malt minkä olen maistanut on Anchor Breweryn Old Potrero, joka on aiiika erikoinen tuote.

MrBeam (22.11.2009 0.25.57)

quote[163D0E3511355C0 (link)]:
Ainoa Jenkki Single Malt minkä olen maistanut on Anchor Breweryn Old Potrero, joka on aiiika erikoinen tuote.

Single malt rye, missä rye tehnee siitä erikoisen. Olletikin että kovin halventavia arvioita Old Potrerosta olen lukenut, olisi sitä mielenkiintoista joskus kokeilla.

Slobo (22.11.2009 13.21.49)

Kiitos vastauksista, etenkin JaRiMille varsin selkeän sekoittavasta vastauksesta. Ehkä onkin syytä heittää tuo alueluokittelu romukoppaan heti alkuunsa ja keskittyä jatkossa vaan tislaamokohtaiseen vertailuun. Sitä vaan yrittää keltanokkana saada jonkinlaista koppia tästä valtavasta kirjosta. No, riittääpähän ainakin maisteltavaa..

JaRiMi (22.11.2009 13.57.58 last edit 22.11.2009 13.58.59)

quote[536C6F626F000 (link)]:
Kiitos vastauksista, etenkin JaRiMille varsin selkeän sekoittavasta vastauksesta. Ehkä onkin syytä heittää tuo alueluokittelu romukoppaan heti alkuunsa ja keskittyä jatkossa vaan tislaamokohtaiseen vertailuun. Sitä vaan yrittää keltanokkana saada jonkinlaista koppia tästä valtavasta kirjosta. No, riittääpähän ainakin maisteltavaa..

Eipä kestä. Aluejaon idea on hauska, ja pääpiirteissäänhän tuo aluejaottelu kai joskus vielä piti jollain tavalla paikkansa, mutta tänä päivänä, eritoten savuisten viskien suosion lisäännyttyä, moni Speyside-tislaamo on alkanut  tehdä savuisempaa juomaa (jälleen, sillä kaiketi aikanaan 1800-luvulla savuisia viskejä tehtiin vähän joka puolella) ja tämä muun muassa sekoittaa pakkaa aika lailla.

Savuisia Lowland-viskejä ei sentään ole vielä tullut vastaan, se on sanottava.

InkRose (22.11.2009 14.49.37)

Bladnochilla on 6- ja 7-vuotiasta lightly peated tavaraa ollut viime vuosina pienet satsit myynnissä, ja äskettäin ovat tislanneet satsin heavily peatedia. Siitä olisi sekä koko tynnyreitä että kymmenesosia saatavilla myös. ;)

JaRiMi (22.11.2009 15.48.29)

Voihan herpetologia soikoon, mihin tämä maailma on menossa..!!!?

MashTun (24.11.2009 14.44.40)

On varmasti totta, että jollekin tuotantoalueelle tyypillisen viskin osoittaminen on käynyt ja  käy tulevaisuudessa entisestäänkin haastavammaksi. En tiedä, onko myös tuotantoalueiden määrittelyssä ollut havaittavissa jonkinlaista venymistä, sillä eilen (23.11.2009) Skotlannissa tuli voimaan laki, joka monen muun viskintuotantoon liittyvän seikan ohella määrittelee viisi perinteistä tuotantoaluetta. Laki sisältää pitkän listan määräyksiä, joilla skotlantilaiset haluavat suojella viskinvalmistustaan kaiken maailman helppoheikeiltä samalla tavoin kuin suomalaiset varjelevat mämmiään ja ranskalaiset shampanjaansa.

Scotch Whisky Associationin tiedote asiasta:
http://www.scotch-whisky.org.uk/swa/files/ScotchRegulationsNov2009.pdf

Itse lakiteksti:
http://www.opsi.gov.uk/si/si2009/uksi_20092890_en_1

InkRose (24.11.2009 15.39.02 last edit 24.11.2009 15.43.42)

Näiden pykälien seassa on todellisia helmiä. Yksi niistä käsittääkseni vaikuttaa tasan yhteen tislaamoon, kaikille meille rakkaaseen Loch Lomondiin, joka ei enää saa kutsua ainakaan osaa tuotteistaan Single Maltiksi, kun käyttävät kolonnitislaintakin. Vain pannussa tislattu kelpaa SWA:lle.

Lisäksi single malt -skottiviskiä näiden pykälien mukaan on nyt sitten vain Skotlannissa pullotettu single malt. Missään puuastiassa, tynnyrissä tai muussakaan, ei Single Maltia saa viedä Skotlannin rajojen ulkopuolelle.

Jos olisivat tosissaan poliitikot halunneet suojata alan työpaikkoja Skotlannissa ja brändien integriteettiä, olisivat rajanneet kaiken skottiviskin pullotuksen maan rajojen sisäpuolelle. Olisi ollut Diageollakin takapakin paikka Ayrshiren suhteen. Nykyiselläänhän tuo pullotuspykälä koskee nimenomaan ja vain ja ainoastaan single malt -viskiä.

[Edit: lisättäköön, etten ole suinkaan mikään lain tuntija, enkä ole itse lakitekstiä edes lukenut, vaan mouhoan ihan sieltä täältä lukemani perusteella muodostetun käsityksen pohjalta.]