Maistelunoottien tekeminen ja blogit

JaRiMi (26.4.2013 21.57.37 last edit 26.4.2013 21.58.36)

Viskisiepon blogi täytti taannoin kuusi vuotta, ja Smoke on the Waterin blogi täyttää tänä vuonna viisi vuotta. Kumpikaan ei käsittääkseni ollut Suomen ensimmäinen viskiblogi, mutta ensimmäisiä kuitenkin, ja herrat ovat jaksaneet pitää niitä yllä jo vuosia. Sinä aikana on syntynyt paljon muitakin enemmän tai vähemmän aktiivisia viskiblogeja.

Suurin osa blogeista tuntuu keskittyvät lähinnä maistelunoottien jakamiseen. Idea on minusta mielenkiintoinen, vaikka joskus olisikin myös mukavaa lukea enemmän informaatiota vaikkapa niistä tislaamoista, joista viskit tulevat. Voi tietysti myös ajatella, että informaatiota saa jo hyvin muualta, ja oma blogi antaa ensisijassa mahdollisuuden kertoa omia mielipiteitään eri tuotteista.

Lukijana toivoisin ainakin itse, että maistelunootit, niin henkilökohtaisia kun kyseiset kokemukset ovatkin, olisi tehty niin, että niistä voisi jokainen päätellä jotain maistellun viskin laadusta. Ainakin toivoisin, että maistelu on yritetty tehdä "tosissaan", hieman miettien mitä on suuhunsa pannut ennen maisteltavaa viskiä - ilman kovaa flunssaa - ja ennenkuin on otettu esim. tusina muita viskejä huiviin. Oman, ehkä jonkun mielestä "pölyttyneenkin" vanhanaikaisen näkemykseni mukaan tällainen kunnioitus maisteltavaa juomaa kohtaan, juomaa, josta halutaan julkisesti kirjoittaa maistelunootit kansan luettavaksi, olisi reilu tapa, sillä muuten hyväkin viski saattaa saada varsin tylyn tuomion, tai huonohkon tuotteen arvosana nousee samaa tahtia kuin humalatilakin.

Tällainen "reilu peli viskiä kohtaan" ei kuitenkaan tunnu ihan kaikkia innostavan, harmi kyllä. Jokainen saa toki kirjoittaa mitä haluaa nettiin, jossa sana on tunnetusti aika vapaa, mutta ihmettelen itse, miksi joku haluaisi kirjoittaa viskeistä ja antaa niille pistearvioita, tai "tuomita" niitä hyviksi tai huonoiksi, jos samalla ei pidä huolta makuaistinsa kunnosta? Saman tien voisi heittää tikkaa ja antaa tulosten mukaisia arvioita eri viskeistä - yhtä viihdyttävää se olisi lukijalle. Ei ole tietenkään pakko lukea blogia, mutta...

Haastaisin hieman joidenkin maistelunoottien tekemisen esim. valkosipuli-chilikebabin, neljän IPA-tuopillisen, ja viiden muun viskin (joiden mukana on savuinen) jälkeen. Ihan vaan esimerkkinä. Kannattaako moista kirjata edes itselleen ylös? Vai onko päämääränä vaan suoltaa jotain tekstiä ulos, ja laskea montako viskiä on kurkustaan alas kumonnut?

Tahtoisin hieman haastaa ihmisiä kokeilemaan maistelunoottien tekemistä eri tavalla - ja tavalla, jonka olen itse havainnut mukavaksi tavaksi saada aikaan tarkempia nootteja. Testatkaa, jos haluatte, tai uskallatte kokeilla muutakin kuin sitä samaa, omaa tapaanne. Tulokset saattavat yllättää - tai sitten ei.

1. Maista viski pubissa. Ei mitään mausteista ruokaa alle, eikä vahvoja olusia (mieluiten ei oluttakaan alle). Ei muita viskejä, tai alkoholijuomia. Ei spriteä, kokista, tms. myöskään. Pari tuntia väliä ainakin edellisestä ruokailusta, ja jonkin em. maistelusta. Ymmärtää varmaan yskän? Voi tempaista mukin mustaa kahvia ilman sokeria alle.

2. Sama viski maisteluun esim. sunnuntaina aamupäivällä, ENNEN kuin olette syöneet mitään, tai juoneet muuta kuin vettä.

3. Sama viski, ja alla ne muutamat IPAt tai APAt, valkosipulipizza/kebab, makea urheilujuoma tms. ja kaikkea muuta kivaa. Tupakoi ennen maistelua. Ota strepsils-pastilleja.

Oliko maussa eroa? Saitko kenties haarukoitua juoman maut tarkemmin? Mitkä nooteista jakaisit kaikkien kanssa julkisesti? 8-)

No joo...On makuasia, mitä mieltä on kunkin tyylistä taaplata, ja tehdä maistelunootteja. Aina välillä vaan ihmetyttää, tänään ihmetytti.  

Mallasmaksa (27.4.2013 5.09.27)

On mielenkiintoista myös miettiä jokaisen viskiblogin tarkoitusta? Onko kyseessä enemmän oma maistelukirjasto, joka on samalla ladattu muidenkin luettavaksi? Vai yritetäänkö sillä esimerkiksi tienata? Jokaisella on omat motiivinsa.

Itse lueskelen blogeja jonkin verran, toisille annan enemmän painoarvoa kun toisille. Useimmiten on lähinnä hauska verrata jälkeenpäin, että mitä toinen piti viskistä,jota juuri maisteli.

Jos joku on niin idiootti että menee vetämään kurkkupastilleja ja tupakkia ennen kun maistelee viskiä ja sitten teilaa tai ylistää kyseisen juoman, niin taputan käsiä, jos sellainen jannu saa myös toimivan blogin pystyyn.

Ard-Begbie (27.4.2013 9.13.44)

Maistelunootit perustana blogeille ja kirjoituksille ovat ainakin minulle se paras vaihtoehto. Omat nootit on omat ja tuo aina jotain sellaista jota muut ei voi tuoda. Tislaamoista ja muista jutuista kun bloggaajat (tai kukaan muukan) ei yleensä voi kertoa mitään uutta ja olen ainakin itse jo esim. viskikirjoissa hyvin kyllästynyt lukemaan perusjaarittelut ja esitelmöinnit tislaamoista ja jo kymmeneen kertaan kerrotusta historiikista.

Voiko omista maisteluista sitten kertoa enemmän kieli keskellä suuta ja ilman reiluhkoa humalatilaa ja analyyttisyyttä häiritseviä tekijöitä? Toki voi! Mutta jos joku maistelee Mynthon-pastilli suupielessä ja alkometri reilusti pimeän puolella niin eiköhän sellaisen opi jo tunnistamaan. Kuitenkin se pieni humala ja tunnepuoli on aika iso osa tätä hommaa ja jos se joitakin häiritsee ja laskee analysoinnin merkitystä niin harmi. Ja kovin kaukaa haetuilta kuullostivat nämä valkosipulichilikebabstrepsils-peikot. Eiköhän jokainen vähänkin viskejä kunnioittava henkilö osaa ottaa tällaiset seikat huomioon.

Monesti on joitakin perusviskejä tullut arvoitua ehkä liiankin monen Ipan jälkeen, mutta jos jotain vähänkään spessumpaa tulee eteen niin resepti on yleensä tämä: yksi Ipa ennen tai yhtäaikaa, 1 reilu kalibrointi viski ja maistelussa 3-5 mallasviskiä. Toimii ja jos tuo yksi Ipa siinä maistelun yhteydessä häiritsee niin voin sanoa että minua ei! Toimii!

Saanko Jarimi kysyä miksi tämä viinanhuuruStrepsils-mörkö nosti juuri nyt päätään: Miksi epäilet ettei Suomen viskiharrastajisto osaa maistella "oikein"?

Tämä on minun mielipiteeni ja toki allekirjoitan joitakin pointteja kirjoituksessasi eli en ole sotajalalla ollenkaan... ;)

JaRiMi (27.4.2013 12.49.16 last edit 27.4.2013 12.49.59)

Vastaan on tullut blogeja, joiden arvosanat ovat ihmetyttäneet. Samalla useampia ihmisiä, jotka kyllä innolla laittavat maistelunoottejaan luettavaksi, mutta sama viski eri päivinä tuntuu saavan sen 180-astetta käsittelyn, eli aiemmin on ollut ihan nannaa, ja nyt onkin "ihan paska". Muistaakseni olen aiemminkin ihmetellyt asiaa.

Muut omat mielipiteeni asiasta sivuun jätettynäkin, minusta tämmöinen ei vaan ole ihan reilua sitä maisteltua juomaa kohtaan. Ollaan valmiita "tuomitsemaan" julkisesti, muttei mitenkään mietitä sitä oman arviointivälineen, eli suun ja mielen, kuntoa.

Jos maistellaan samaa tuotetta huolella ja analyyttisesti, esimerkiksi käyttäen kolmea eri kertaa, ja kahta erilaista tilannetta (baarissa - kotona), niin saadaan jo huomattavasti paremmat nootit aikaiseksi. Nootit, jotka maistelija itsekin voi sitten allekirjoittaa ainakin makujen puolesta - se makumaailma ei kai pahemmin fiiliksistä kuitenkaan muutu, jos suu maistaa jotain? Mansikasta ei tule mustikkaa, eikä perunasta punajuurta, vaika fiilis olisi mikä. Noin niinkuin rautalangasta väännettynä. Jos tulee, niin suosittelen ihan vakavasti kirjoittamisen jättämistä väliin.

Viskin tuomitseminen huonoksi (tai hyväksi) yhden sekavan, likaisella suulla tehdyn maistelukerran perusteella on aika surkea maistelunootin irvikuva, eikä se tosiaankaan ole minusta oikein viskiä tai sen valmistajaa kohtaan. Makuja on monia, eikä kaikki tykkää samasta, mutta tässä ei ole edes kyse siitä.

Vähän sama kuin ilmoittautuisi ravintolakriitikoksi, ja menisi syömään vain osaan ravintoloista stadin kebabin kautta, vatsa täynnä safkaa, ja suu chilissä. Julkinen tuomitseminen ja tuomarointi on myös vallankäyttöä, vaikka bloggari onkin nostanut itse itsensä vallan kahvaan.

Miksi bloggari sitten kirjoittaa maistelunoottejaan julkisesti? Jokainen bloggari nostaa minusta itsensä jonkinlaiseen rooliin, tai vastuuasemaan, kirjoittamalla julksesti tuotteista, ravintoloista, jne.  Esim. UISGEn tuomaristoon on jokunen bloggari pyytänyt pääsyä, vedoten olevansa suosittu viskibloggari. Silloin blogia käytetään jonkinlaisena astinlautana ja vallan välineenä.

Jos bloggaamisen sisältönä on muutakin kuin pelkkä tarve ilmaista itseään, tai oman egon jatkeena toimiminen, on varmaan tullut mietittyä, mitä blogi antaa sen lukijoille. (Jos blogi on vain itseään varten, niin so be it - mutta silloin sitä ei tarvitse varmaankaan jakaa muiden kanssa). Kannattaisi varmaan myös miettiä blogin laatua, eikä kuitata asiaa vaan sillä, että "minun blogi, teen niinkuin huvittaa".

Mitä tulee blogien tai nettikirjoitusten jakamaan tietoon  eri tislaamoista, olen ainakin itse oppinut niistä uusia, mielenkiintoisia asioita, kyllästymättä lukemaan informaatiota rakkaasta aiheesta.  

JaRiMi (27.4.2013 13.14.19)

quote[6C5F49006F484A4F44482D0 (link)]:

Saanko Jarimi kysyä miksi tämä viinanhuuruStrepsils-mörkö nosti juuri nyt päätään: Miksi epäilet ettei Suomen viskiharrastajisto osaa maistella "oikein"?

Tämä on minun mielipiteeni ja toki allekirjoitan joitakin pointteja kirjoituksessasi eli en ole sotajalalla ollenkaan... ;)

Kyse ei ole toki siitä, miten viskiharrastajisto (joka sekin on hyvin iso joukko erilaisia ihmisiä) maistelee viskinsä. Kyse on siitä, mitä kirjoitetaan blogeihin - ja tuotteiden arvostuksesta. Jos viski on harrastus ja tärkeä asia, niin oletan, että viskiä myös arvostaa sen verran, että pitää huolta myös omasta maistelukunnostaan, silloin kun on tarkoitus jakaa nootit koko maailman kanssa.

mja (27.4.2013 13.33.54 last edit 27.4.2013 15.00.45)

Minua ei blogien "laadunvaihtelu" vaivaa ollenkaan. Joitain blogaajia arvostan ja joillekin naureskelen joka ikinen kerta. Ei kaikkea tarvitse ottaa niin vakavasti - kyllä asioista saa olla mieltä ja mielipiteensä saa kertoa, vaikkei mikään objektiivinen analyytikko olisikaan. Kyseessä on kuitenkin aina nautintoaine, johon liittyvät tuntemukset ovat enemmän tai vähemmän subjektiivisia. Suun kemiasta on kirjoiteltu tällä palstalla aikaisemminkin ja se vaikuttaa kokemuksiin tottakai. Minusta vielä suurempi "peikko" objektiivisen arvostelun onnistumiselle on kuitenkin oma fiilis. Chivas regal on joskus maistunut aivan taivaallisen herkulliselle lentokoneessa matkalla lomalle. Peace kaikille ja silleen.  :)

MashTun (27.4.2013 14.53.48)

Kirjoittajalla on aina vastuu sanoistaan, mutta niin on myös lukijalla siitä, millaisen painoarvon hän näille sanoille antaa. Sen verran jokaisen tulisi luottaa omaan arviointikykyynsä, että voi antaa tilaa kaikenlaisille kirjoituksille, olipa kyse sitten tarkkaan punnitusta, useaan maistelukertaan perustuvasta kritiikistä tai kännisen aamuöisestä yrityksestä kuvailla jotain maistelukokemusta. JaRiMin tavoin toivon silti kirjoittajilta määrätynlaista arvostusta sekä juomaa ja sen tekijöitä että myös tekstin lukijoita kohtaan. Toiveen tarkoituksena ei ole tehdä viskiharrastuksesta elitististä munkkilatinan taakse kätkeytyvää salatiedettä, vaan viedä asiaa rakentavasti eteenpäin.

Hakkis (27.4.2013 15.08.46 last edit 27.4.2013 15.11.03)

Jaa, pitänee kommentoida jotain kun kerran blogia pitää ;)

Kun blogini aloitin, päätin alusta alkaen että se ei ole maistelunuotteja varten. Nuotteja löytyy/löytyi netistä vaikka miten paljon, ja en nähnyt että minulla olisi ollut niihin nähden mitään uutta annettavaa tai lisättävää. En toki millään muotoa halua väheksyä blogeja, joissa nuotteja julkaistaan.  Ja onhan  muutama nuotti tuonne omaanikin tullut, eli en ole täysin puritanisti sen suhteen. Silloin en ollut vielä törmännyt suomalaisiin viskiblogeihin (oliko?). Huomasin, että useissa seuran tapahtumissa nousi hyviä keskusteluja ja usein juuri "valtavirrasta poikkeava" katsontakanta aiheutti mukavia väittelyitä. Itselläni on toisaalta kriittinen, toisaalta rento, lähestymistapa viskiin ja oikein muuta tapaa en keksinyt miten voisin "sohaista muurahaispesää" aina välistä. Tai no, aika laimeitahan nuo sohaisut lopulta ovat tainneet olla.

Totta, jos nuotteja laittaa muille luettavaksi niin olen JaRiMin kanssa samoilla linjoilla. Nenä tukossa tehdyt maistelut eivät lopulta palvele ketään (ei edes maistelun tekijää). Jos sen laittaa luettavaksi, niin kannattaa todellakin mainita "vajavuus" ja ehkä olla varovainen viskin tyrmäämisessä/hehkutuksessa. Tai no, jos viski aukaisee hyvin tukkoisen nenän niin antaa sitten 10+ nuhalääkkeenä ;) Ja ehdottomasti pitää muistaa, että kenenkään toisen makuaisti ei vastaa omaasi. En todellakaan ole samaa mieltä kaikista esim.  Smoken nuoteista tai Murrayn tai Boroomin. Oma maku, paras maku...

Ja jokainen varmasti löytää itselleen parhaimman tavan tehdä maistelut. Jos yksi olut pohjalle toimii, niin sitten toimii. Itse en omalla kohdallani voisi ajatellakaan ottavani esim. IPA-olutta pohjalle, jos aion tehdä nuotteja vähänkin vakavammalla naamalla.

Joku varmaan on huomannut, että blogini on henkihieverissä. Katsotaan nyt, saanko uutta puhtia jatkaa vai olisiko aika laittaa korkki kiinni. Todettakoon vielä lopuksi, että en pidä itseäni suosittuna viskibloggaajana, en ole pyytänyt UISGEn tuomaristoon pääsyä, ja en ole tuomaristossa ollutkaan ekaa vuotta lukuun ottamatta.

pere (27.4.2013 16.56.21)

quote[7B5063587C58310 (link)]:
Vastaan on tullut blogeja, joiden arvosanat ovat ihmetyttäneet. Samalla useampia ihmisiä, jotka kyllä innolla laittavat maistelunoottejaan luettavaksi, mutta sama viski eri päivinä tuntuu saavan sen 180-astetta käsittelyn, eli aiemmin on ollut ihan nannaa, ja nyt onkin "ihan paska". Muistaakseni olen aiemminkin ihmetellyt asiaa.

Tokihan se on ikävää, jos pelkästään maistelijan kunto vaikuttaa mielipiteisiin viskeistä noin paljon, mutta toisaalta, juuri se, että eri maistelukerroilla viski maistui aina ihan erilaiselta ja siitä löysi joka kerta uusia ja uusia asioita sai minut kiinnostumaan viskeistä, joten olen ihan valmis uskomaan sekin, että mielipide viskistä muuttuu täysin maistelukertojen välillä. Toki siinä tapauksessa pienellä perustelulla voisi saada hieman lisää vakuuttavuutta viskille antamaansa tuomioon... Olen varmasti itsekin kirjoittanut eri päivinä samasta viskistä täysin erilaisia maistelunootteja, eikä se minusta ole suinkaan mikään huono juttu ollut, kertoo pikemminkin siitä, kuinka hienosta ja monipuolisesta juomasta on kyse.

Mushinico (27.4.2013 17.42.19 last edit 27.4.2013 17.43.42)

quote[4D646E6E6C76050 (link)]:

Meinaatko laittaa korkin kiinni kunnolla koko harrastuksessa vaiko vain blogissa?

No enivei. Itse seuraan erittäin aktiivisesti kaikkia suomalaisia AKTIIVISIA viskiblogeja. Aktiivisiksi luen ne, joihin tulee jotakin edes kerran kahdessa kuukaudessa.  Näitähän ei taida paljoa yli kourallista olla. Lähinnä kiinnostaa vertailla millaisia kokemuksia muut harrastajat kokee erilaisista asioista mitä blogeissa julkaisevat. Tällähetkellä kaikki noin 5-7 kotimaista blogia mitä seuraan ovat melko erilaisia keskenään. Näiden kotimaisten lisäksi seuraan tietysti vielä muitakin ulkolaisia blogeja/sivuja.
Oma mielipiteeni on kuitenkin aika avoin asian suhteen. Mielestäni omalla blogilla voi julkaista aika avoimesti asiansa. Tietysti on suotavaa, että pidetään joku taso yllä, mutta tähän vaikutankin äänestämällä hiirikädellä. Ts. en käy sellaisilla blogisivuilla jotka koen huonoiksi. JaRiMi toi voimakkaasti mielipiteensä esille. Tämä ei tietenkään ole väärin. Olen osittain samaa mieltä, mutta monellakin tapaa olen myös erimieltä, tai sanotaanko avoimempi. En tässä lähde sen kummemmin nyt tuomaan asiaa tarkemmin esille.

Jokatapauksessa, olen huomannut, että täällä välillä tuodaan voimakkaasti esiin mielipiteitä jotka kohdistuu toisiin ihmisiin. Ei siinä sinänsä mitään, välillä ne tietysti tuppaa kuumemtamaan tunteita. Pidetään kuitenkin mielessä, että kyseessä on kuitenkin vain tislattu juoma. Mielestäni ei ole väliä juoko joku tämän juoman vedellä, jäillä, jatkettuna, valkosipilisuulla, hampurilaisella ym ym ja vielä julkaisee nootteja, koska ainoa syy miksi tätä juomaa nykyään tehdään on bisnes. Ei ole väliä kunnioitetaanko me tätä juomaa vaan ainoastan se, että ostamme sen, se on tärkeämpää tislaamolle kuin kunnioitus. Näinollen, jos joku ostaa 500e Macallanin ja huuhtoo sen alas valkosipulilla, on se hänen oma asiansa. Ja tuohon hintaan tulisi saada rauhassa vielä kirjoittaa siitä omaan blogiinsa, vaikka se tunnollista Macallan fania kirpaiseekin. On sitten jokaisen harrastajan oma asia, lukeeko tätä blogia sen jälkeen kun tuollaista lukee...

JaRiMi (27.4.2013 20.51.01 last edit 27.4.2013 21.05.06)

quote[546C6A717077707A76190 (link)]:

Oma mielipiteeni on kuitenkin aika avoin asian suhteen. Mielestäni omalla blogilla voi julkaista aika avoimesti asiansa. Tietysti on suotavaa, että pidetään joku taso yllä, mutta tähän vaikutankin äänestämällä hiirikädellä. Ts. en käy sellaisilla blogisivuilla jotka koen huonoiksi. JaRiMi toi voimakkaasti mielipiteensä esille. Tämä ei tietenkään ole väärin. Olen osittain samaa mieltä, mutta monellakin tapaa olen myös erimieltä, tai sanotaanko avoimempi. En tässä lähde sen kummemmin nyt tuomaan asiaa tarkemmin esille.

Haastoin joidenkin blogien pitäjiä miettimään hieman, kuinka tehdään nuo maistelunootit. En oikein ymmärrä, mitä hurjan voimakasta tässä on. Toki kirjoitukseni on tarkoitettu toisille ihmisille (ihmisiähän blogien pitäjät ovat toki, mutta ihmisten tekosistahan täällä jutellaan - harvemmin esim. puolijumalolentojen).

Avoimuus on hyvä asia. Nykyisin tämä avoimuus tuntuu myös tosin tarkoittavan sitä, ettei minkäänlaista kriittistä tai asioihinpuuttuvaa pohdiskelua tehdä, olipa asia mikä tahansa. Puhutaan, mutta ilman sisältöä. "Kaikki on ok minusta" tuntuukin joskus olevan päivän mantra. Noh, mikä siinä, antaa kaikkien kukkien kukkia, ollaan monella tapaa samaa mieltä, usealla eri mieltä, mutta ottamatta sen enempää kantaa, se voisi olla kantaaottavaa. Ei ole mustaa eikä valkoista, vaan harmaata, enkä siitäkään ole ihan samaa mieltä, mutta hyväksyn sen. Siis? 8-)

Pidetään kuitenkin mielessä, että kyseessä on kuitenkin vain tislattu juoma. Mielestäni ei ole väliä juoko joku tämän juoman vedellä, jäillä, jatkettuna, valkosipilisuulla, hampurilaisella ym ym ja vielä julkaisee nootteja, koska ainoa syy miksi tätä juomaa nykyään tehdään on bisnes. Ei ole väliä kunnioitetaanko me tätä juomaa vaan ainoastan se, että ostamme sen, se on tärkeämpää tislaamolle kuin kunnioitus. Näinollen, jos joku ostaa 500e Macallanin ja huuhtoo sen alas valkosipulilla, on se hänen oma asiansa. Ja tuohon hintaan tulisi saada rauhassa vielä kirjoittaa siitä omaan blogiinsa, vaikka se tunnollista Macallan fania kirpaiseekin. On sitten jokaisen harrastajan oma asia, lukeeko tätä blogia sen jälkeen kun tuollaista lukee...

Joo, kaikki käy...köh. Viskiharrastuksella on harvinaisen vähän tekemistä tämän kanssa mielestäni, enkä nyt personoi asiaa keneenkään ihmiseen tai muuhunkaan olentoon erikseen. Minusta viskinharrastus on hiton kaukana, jos nauttii viskinsä esim. kolajuoman kanssa. Se on viskinjuomista se. Erityisesti se ei ole kovin hienoa, tahi hyväksyttävää, jos aikoo tehdä jotain julkisia viskinootteja.

Bisnes on bisnestä, mutta harrastus on harrastusta. Tuntuu, että itse asia, eli viski, on joillekin harrastajille ihan yhdentekevä asia.

Nyt sitä avoimuutta -  Moni on valmis haastamaan näkemykseni, tai toteamaan että "kaikki on ok" (eli olemaan kommentoimatta, mutta kommentoiden kuitenkin?), tai suosittelemaan etten ota asiaa niin vakavasti. Kovin harva näyttää olemaan kuitenkaan valmis haastamaan itseään kokeilemaan esim. esittämääni kolmepistemaistelua, josssa siis sama juoma maistellaan kolmella eri tavalla, eri aikoina, ja erilaisissa olosuhteissa. Onpas avointa.

Toistetaan: Juomia arvosteleva bloggari, joka ei maistele juomia samanlailla, samoissa olosuhteissa, ei voi tehdä kovin rehtejä arvosteluja, jotka olisivat "reiluja" juomille. "Reiluus" ei tunnu olevan pahemmin muodissa nykyisin, kun "kaikki on ok, ja ollaan avoimia jees",  mutta silti - jos sanoo olevansa viskiharrastaja, voisin olettaa, että se viskikin merkitsee jotain - ei vain se oma, muodikas status "viskinharrastaja". Ollaan siis reiluja viskejä kohtaan - varsinkin, jos on tarvis julkaista niitä arviointeja, ja olla näin esillä. Ilman kummempia henkilökohtaisuuksia. Bloggaaminen on osa mediaa, mutta osa bloggareista ei halua vastuuta osastaan osana mediaa.

Mushinico (27.4.2013 21.13.45)

quote[4B6053684C68010 (link)]:

Meinasin kirjoittaa pitkähkösti, mutta taidan nyt kuitenkin jättää väliin. Viestien perusteella vaikuttaa että olet huonolla tuulella tmv.

JaRiMi (27.4.2013 21.19.57 last edit 27.4.2013 21.22.37)

quote[152D2B303136313B37580 (link)]:

Meinasin kirjoittaa pitkähkösti, mutta taidan nyt kuitenkin jättää väliin. Viestien perusteella vaikuttaa että olet huonolla tuulella tmv.

?  Siksikö, että otan kantaa asioihin? Enkä arvosta kovasti tätä nykyistä muodikkaan suomettunutta "it's all ok, it's all good" suuntausta asioissa? Mielipiteenkin omaaminen on ihan ok, ei sitä tarvitse pelätä! :-)

Ei, oikeasti - kokeilkaa joskus maistella viskejä useammalla eri tavalla. Se on toivottavasti ainakin yhtä valaisevaa kuin se, että otetaan iisisti, ja maistellaan viihteellä, tai millä tahansa tavalla. Ja jos tehdään blogia, on minusta ainakin oikeasti rehtiä kunnioittaa sitä, mistä blogi kertoo - eli tässä tapauksessa viski. Ollaan siis reiluja viskiä kohtaan, sehän on meille (toivottavasti) yhteinen ja rakas harrastus! 8-)

Mushinico (27.4.2013 21.22.22 last edit 27.4.2013 21.25.59)

quote[6A4172496D49200 (link)]:
quote[152D2B303136313B37580 (link)]:

?  Siksikö, että otan kantaa asioihin? :-)

Ei, oikeasti - kokeilkaa joskus maistella viskejä useammalla eri tavalla. Se on toivottavasti ainakin yhtä valaisevaa kuin se, että otetaan iisisti, ja maistellaan viihteellä, tai millä tahansa tavalla. Ja jos tehdään blogia, on minusta ainakin oikeasti rehtiä kunnioittaa sitä, mistä blogi kertoo - eli tässä tapauksessa viski. Ollaan siis reiluja viskille, sehän on meille (toivottavasti) yhteinen ja rakas harrastus!  8-)

Minulla on ainakin sellainen kuva, että suurinosa harrastajista maistelee eri tavoilla. Ei mennyt kovin kauaa aikanaan omalla kohdallanikaan, kun huomasi, että eri tavat vaikuttaa maistelun kokemukseen.

Edit. Kerrankin koitan nimenomaan jättää hieman pienemmälle omat mielipiteet. Nimimerkillä muutamia kertoja elämässä kuullut lauseen "laske kymmeneen ennen kuin aukaiset suusi"

JaRiMi (27.4.2013 21.33.37)

Asia, mitä ajan, on se, että esimerkiksi viskeistä kirjoittavat tahot kokeilisivat samaa viskiä useana eri päivänä, eri tavoin ja eri aikoihin nautittuna, ja täydentäisivät näin käsitystään samasta viskistä, samalla huomaten, että kenties se olut, ruoka tms. vaikuttaakin aika voimakkaasti (fiiliksiä voimakkaammin) omaan makuaistiin.

Joskus tuntuu tosiaan siltä, että erilaisista nooteista mieluusti "syytetään" vain niitä fiiliksiä, ja itse en ainakaan ole tosiaan niin tunneihminen, että saisin persikasta banaanin, tai mansikasta mustikan fiilisten johdosta. Jos maku muuttuu radikaalisti, niin yleisemmin syynä on joku aiemmin nautittu juoma, ruoka tai niiden kombinaatio.

Oma maistelukaavani:

A) Klo 10 - 11 aamulla, puhtain suin, ei ruokaa. Ensin sellaisenaan, sitten vettä lisäten hitaasti, kohti lopullista 40 - 60 sekoitusta, jossa vettä on hieman viskiä vähemmän.

B) Normiolot työpäivän jälkeen, ilman suuria makuelämyksiä (kahvia, vettä, ruoaksi voileipiä). Myös viskin kanssa kokeillen vettä.

C) Ei niin tarkka, kuitenkin ilman esim. chiliä tai valkosipulia. Saatan kokeilla esim. miten viski toimii oluen kanssa, ja minkälaisen oluen. (Näin olen haainnut esimerkiksi Glendronachin 15v;n ja 18v:n toimivan vallan mukavasti brittiouiden kera).

Yhdistellen maistelukokemukset, ja miettien kokonaiskuvaa, lopulliset maistelunootit.

POP (27.4.2013 22.03.03)

http://vaarinmaisteltu.blogspot.fi/

JaRiMi (27.4.2013 22.13.47 last edit 27.4.2013 22.13.59)

quote[584758080 (link)]:

Kosminen ;D

pere (27.4.2013 22.24.07)

quote[113A093216325B0 (link)]:
quote[584758080 (link)]:

Kosminen ;D

Caroni parka...

JaRiMi (27.4.2013 22.29.20 last edit 27.4.2013 22.32.19)

quote[5C495E492C0 (link)]:
quote[113A093216325B0 (link)]:
quote[584758080 (link)]:

Kosminen ;D

Caroni parka...

Sivun parhaat pisteet hei..! Joku törppö päästänyt vielä pullon hajoamaan...ja silti hyvää, wow..

visola (28.4.2013 10.26.51)

Tunnustettakoon että meikäläinen on "kaikki on ok" -kansaa, yritän olla tuomitsematta toisten tekemisiä jos se ei muita mitenkään haittaa.  Tokihan siitä ei varmasti kukaan hyödy jos jakaa täysin maistelukunnottomana tehtyjä merkintöjä mutta toisaalta ne voi kyllä myös jättää lukematta.

Omalta osaltani kuitenki allekirjoitan JaRiMin kritiikin juoman kunnioittamisesta siinä määrin että en todellakaan julkaise omia noottejani, juurikin huonosti kontrolloitujen maistelutilanteiden vuoksi. Itse asiassa suhtauden varsin kriittisesti itsekin omiin raapustuksiini koska en pidä niitä kovinkaan vertailukelpoisina vaihtelevien olosuhteiden takia, en itse kovinkaan usein etukäteen suunnittele viskin maistelua joten melko usein ei päivän mittaan tule vahdittua mitä syö ja sitten noottien laatu heittelee.

Harvoin tulee tehtyä ehdotettua eri tilanteissa maistelua, usein baarissa jos valikoimaa riittää niin haluaa aina maistaa niitä uusia mitä ei aikaisemmin ole päässyt maistamaan ja toisaalta kotoa ei sitten löydy juurikaan niitä samoja pulloja että pääsisi vertailemaan. Pitänee ottaa asiaksi JaRiMin ehdottaman maistelutekniikan kokeileminen, josko jotain suurempaa ahaa-elämystä tulisi.

mja (28.4.2013 13.05.20)

Muistakaa nyt kuitenkin, että vaikka kuinka oikeassa omasta mielestänne olisittekin, niin Jim-sedän mielestä teette kaiken kuitenkin väärin. Ainoa oikea tapa maistella on vähintään 10-15 viskiä kerralla ja "warm, chew and spit". Kaikki muu on väärin. Piste.

Jotenkin toivon, että jostain löytyisi joku atomispektrometri tai muu laite, jolla voisi hapettomassa tilassa saada tulosteen viskin rakenteesta. Sitä olisi sitten aivan mahtavaa analysoida jonkun akreditoidun auditoijan valvovan silmän alla sohvalla. Olisi upeaa kun kerrankin voisi kokea sen vilpittömän ilon tunteen siitä, että viski on hyvää.

Ja ennen kuin joku vetää herneen töpseliin, niin yritin olla sarkastinen - en kyyninen. Antaa kaikkien kukkien kukkia. Peace.

MacMatti (28.4.2013 13.15.12)

quote[7B7C77160 (link)]:
Muistakaa nyt kuitenkin, että vaikka kuinka oikeassa omasta mielestänne olisittekin, niin Jim-sedän mielestä teette kaiken kuitenkin väärin. Ainoa oikea tapa maistella on vähintään 10-15 viskiä kerralla ja "warm, chew and spit". Kaikki muu on väärin. Piste.

Jotenkin toivon, että jostain löytyisi joku atomispektrometri tai muu laite, jolla voisi hapettomassa tilassa saada tulosteen viskin rakenteesta. Sitä olisi sitten aivan mahtavaa analysoida jonkun akreditoidun auditoijan valvovan silmän alla sohvalla. Olisi upeaa kun kerrankin voisi kokea sen vilpittömän ilon tunteen siitä, että viski on hyvää.

Ja ennen kuin joku vetää herneen töpseliin, niin yritin olla sarkastinen - en kyyninen. Antaa kaikkien kukkien kukkia. Peace.

Onhan Alkossa hyllyn reunassa nootit, ne on ammattilaisten analysoimat, sieltä löytyy totuus.

JaRiMi (28.4.2013 13.16.09 last edit 28.4.2013 13.18.31)

Se mikä esimerkiksi viinin maailmassa on itsestäänselvyys, ei näemmä ole näin viskin maailmassa.

Viinin makuhan muuttuu tunnetusti huimasti sen mukaan, mitä ruokaa syödään sen kanssa. Sommelier yrittääkin "parittaa" viinin ja ruoan harmoniseksi yhdistelmäksi. Samoin toki viinin kanssa pelaavat tietävät, että puhtaalla palaatilla viinin maku on erilainen kuin se on ruoan kanssa, tai ruoan jälkeen nautittuna.

Moni on ihmetellyt sitä, etten kirjaa baareissa tai tastingeissa yleensä maistelunootteja ylös. Osittain tämä johtuu mm. siitä, että olen huomannut kuinka paljon jo ihan peruspullotteiden maut vaihtelevat valmistuserien välillä, saatika sitten vuosien kuluessa. Toisaalta se johtuu siitä, että pystyn kyllä nauttimaan viskistä tilanteessa, mutta "laadukkaampien" maistelunoottien teko vaatii minusta kyllä useamman maistelun, ja ehdottomasti myös sen "aamumaistelun" asian tarkennukseksi.

En myöskään luottaisi esim. vuosia samplepullossa seisoneeseen tisleeseen, jos tarkoituksena on tehdä hyvät maistelunootit. Pullon puhtaudesta ei aina tiedä, jos se on (pahimmillaan) muovinen, niin pitkä säilytys on mitä luultavimmin tuonut mukaan jo kaikenlaista makua. Noh, samplepullon tarkoituskaan ei liene ole vuosien säilytysastiana oleminen.  

Lisätäänpä tähän näitä kokeilemisen arvoisia juttuja uskalikoille 8-)

- Maistele tuttu viski varovasti (todella pienin suu-annoksin) tosiaan aamulla vaikka sunnuntaina, muutaman vesilasin jälkeen, ennen kahvia jne. Hamput saa harjata, mutta mielellään pari tuntia ennen sitä maistelua! Lisää vähitellen hieman vettä viskiin, äläkä pelästy, jos viski menee hieman vetiseksi, kuten moni sanoo - vaan keskity siitä tulevien makujen analysointiin. Lisää veden määrää vähitellen, ja maiskuttele rauhassa. Ota lopuksi vaikka hieman lisää viskiä sellaisenaan, ja vertaa veden avaamia makuja siihen miten ne tulevat esiin pelkässä viskissä.

- Maistele muutama savuinen viski yhdessä, ilman muita juomia. Kun ensimmäinen on maistettu, huomaat varmasti, miten fenolit peittävät edelleen suusi sisäpintoja, ja makuaistisi on edelleen savuinen. Vesi tai leipä ei tätä neutralisoi, ja siksi parin savuisen viskin maistelu nopealla aikataululla yhdessä saattaa jopa antaa toisesta lähes savuttoman suutuntuman, kun suussa on jo fenolit valmiina tukkimassa makuja. Otapa ihan tavallista, maustamatonta Vodkaa, ja lisää siihen hieman vettä. Kurlaa ja pyörittele vodkaa suussasi, sylje pois. Tee uudelleen, ja kenties jopa nielaise pieni määrä. Ota lopuksi ieman vettä. Tulet huomaamaan, kuinka kaikki aiemmat fenolit ovat kiinnittyneet alkoholiin, ja suusi on valmis maistamaan uuden viskin! Savu on kadonnut. Kemiaan perustuva juttu, sillä nuo fenolit liukenevat mieluusti alkoholiin. Näin olet valmis saamaan puhtaan suutuntuman seuraavaan viskiin.

- Kokeile ottaa ensin vettä suuhun ihan pieni määrä, ja sen jälkeen siemaus viskiä. Makuaistikokemus on erilainen kuin jos tekisit asian toisinpäin, tai jos lisäisit vettä suoraan viskiin. Koita myös ottaa ensin viskiä ja sitten vettä suuhun, ja vertaa tulosta.

- Yleisellä tasolla, moni siemaisee aika huiman määrän viskiä kerralla suuhunsa. Kokeilkaa joskus ihan pientä määrää, varsinkin jos viski on tynnyrivahvuinen. Pelkkä pisara, jolla saa huulet kostumaan. Suuhun annostellulla määrälläkin on iso vaikutus kokemukseen.

JaRiMi (28.4.2013 13.26.43)

quote[62656E0F0 (link)]:

Jim maistelee tavallaan, eikä ainakaan minun tarkoitukseni ollut antaa mitään aukotonta maistelutapaa, vaan haastaa kokeilemaan esim. aamun maistelua puhtaalla palaatilla.

Jimkään ei ota olutta ja safkaa ennen maistelua käsittääkseni, eli varmaankin aika moni on lähes samaa mieltä siitä, että olut ja kebab ei auta tekemään hyviä maistelunootteja - tai saamaan kaikkea irti viskistä.

Sylkemisestä olen eri mieltä, sillä siinä jää jälkimakukokemus kovin pieneksi. Mutta ainakin olen kokeillut molempia metodeja.

Loch Igcal (28.4.2013 14.14.22)

Tässä ketjussa on sama fiilis kuin taannoisessa newbie-alue/ei newbie-aluetta keskustelussa.

Ts.:
1. Mikäli aiot kirjoittaa tällä foorumilla, lue ensin opukset ja arvostetuimmat asiantuntijablogit sekä oikolue tekstisi 2-3 kertaa ja
2. jos aiot maistella ja siitä julkisesti kirjoittaa, sinun tulee noudattaa tiettyjä perinteiden ja asiantuntijavaltaapitävien laatukriteereitä.

Mielestäni molemmat yllämainitut ovat erittäin vanhakantaista ajattelua, mitä tulee meille kullekin tärkeiden asioiden käsittelyyn. Viskistä kirjoittava henkilö ei ole millekään mystiselle viskin olemukselle tai perinteiden vartijoille vastuussa. Ainoat julkaisijan vastuut liittyvät lain noudattamiseen ja valitun julkaisufoorumin sääntöjen kunnioittamiseen. Jos kyseessä on kirjoittajan oma blogi, niin jälkimmäinen on melko helposti hoidettu. Tämän jälkeen vastuu siirtyy lukijalle ja markkinatesti (ts. kiinnostaako ketään) mittaa blogin validiteetin.

Viskikirjoittelussa on ehdottomasti paikkansä kärjistämisellä, sarkasmilla, pakinoinnilla, satiirilla, yms. kirjoittamismuodoilla -  puhumattakaan kirjoitusvirheiden ryydittämästä, IPA+viski+valkosipulipäissään tuotetusta ilmaisusta. Jos sellaista ei kiinnosta lukea, niin selain vie eri saitelle hyvin pienillä vaihdantakustannuksilla.

Mikä on sitten pointtina kirjoittaa tämä postaus? Yksinkertaisesti se, että minua syö joka kerta, kun vakiintuneet pelaajat yrittävät luoda lisäkynnyksiä innokkaiden harrastajien sisällöntuotannon eteen. Kysymyksessä ei ole pelkästään se, että netissä on tilaa kaikille mielipiteille (jonka jälkeen markkinat + omakohtainen kuratointi ratkaisee), vaan myös se, että huonostikin toteutetun perus-pointsiblogin tekijässä saattaa olla ainesta seuraavaksi Michal Jacksoniksi.

Kirjoittakaa viskistä ihmiset, jos siihen vaan fiilistä on.

mja (28.4.2013 14.42.28 last edit 28.4.2013 15.48.03)

No "vakavasti". Itse olen oppinut viisaammilta ja keksinyt seuraavia tapoja saada maistelukokemuksistani enemmän irti
- Veden lisääminen "väärinpäin", eli yksi viski mutta monta lasia. Ensimmäiseen reilusti vettä, toisen vähän, kolmanteen tippa ja viimeinen raakana. Mitä tällä saa irti? Vahvat maut polttavat joskus makuaistit. Joskus on kiva kaivaa ne hedelmät ja muut hennot maut ennen sitä täyslaidallista.
- Tiukka, mieto, tiukka, mieto. Tastingeissa mennään aina järjestyksessä miedot, sherryiset ja savut. Onko pakko? Ei. Kokeilkaapa joskus ensin tiukka savu, sitten kesäinen speysideri, sitten joku sherrypommi ja lopuksi joku blendi. Väitän, että kokemus on erilainen ja viskeistä löytyy ihan erilaisia puolia kuin järjestyksessä blendi, speyside, sherry ja savu. (Jep. Tämä on sitä samaa perusajatusta suun kemiasta mistä JaRiMi:kin toisesta kulmasta kirjoitteli.)
- Ja sitten mennään epäkorrektille alueelle. Miten viski herää tai maku muuttuu, kun juodaankin 3 dramia samaa kamaa peräkkäin. Minua aina hieman hymyilyttää, kun jollain on 1-2 cl perusteella syntynyt ehdoton mielipide. Minusta viski tarvii useimmiten monta maistamista. (Tästäkin JaRiMi kirjoitti.). Kannattaa kuitenkin aina joskus kokeilla myös useampi drami samaa kamaa kerralla - viskin koko makumaailma aukeaa ihan eri tavalla.
- Yritän aloittaa nuotittamisen peruskysymyksillä. Pidänkö tästä viskistä? Miksi pidän tai miksi en pidä? Tämän jälkeen nuotittaminen on paljon helpompaa, eikä nuotittaminen ole (ainkaan aina) maailmaa syleilevää hömppäproosaa.
- Yritän käyttää termejä jotka itse ymmärrän. Ei kukaan mene torille ja osta "jotain punaista hedelmää" tai "new england bonfire":ia. Hömppää. Jos tuoksulle tai maulle ei löydy itselle kuvaavaa termiä, niin turhaa sitä on muillekaan yrittää ehkä selittää.

Hakkis (28.4.2013 15.26.03)

quote[033B3D262720272D214E0 (link)]:
quote[4D646E6E6C76050 (link)]:

Meinaatko laittaa korkin kiinni kunnolla koko harrastuksessa vaiko vain blogissa?

Blogin suhteen on mietinnässä vakavasti. Katsotaan nyt rauhassa, ei nyt tehdä hätiköityjä päätöksiä. Tosin ihan itse harrastuksenkin suhteen on "laskusuhdanne" ja vähän kaipaisi uutta virtaa. Katsotaan nyt miten käy.

Artturi (28.4.2013 19.35.16)

Kyllä se on tytöt sillä lailla, että jokainen kirjoitelkoot noottinsa ihan just niinkuin haluaa. Se on se oma suukki kuitenkin se mikä määrää tahdin, eikä kenenkään kirjoittamat nootit.
Nootteja muuten antavat eri maiden hallitukset toisilleen kun eivät tykkää toisen tekemisistä elikkästen pikkasen koitetaan tukistaa omasta mielestä tuhmaa.

Ei silti, mukava on lukea toisen mielipiteitä jostakin viskistä mitä on tullut itsekin lipiteltyä. Varsinkin jos tämä kirjoittaja on supliikkimiähiä ja värikkäästi osaa laittaa sanat perätysten elikkäästen verbaalisesti lahjakas hahmo. Joskus joku "veneenpohjan" tuoksu löytyy omallakin nenukalla.

Suomessa yritetään kaikki pistää ruotuun jonkun sääntöjen ja tapojen tähren. Ne eivät ole vapaille sieluille hyväksi. Mitä rikkaampi ja rönsyilevämpi on harrastus ja harrastajakunta, sitä houkuttelevampi se on ohikulkijalle eli asian kanssa kosketuksiin joutuneelle. Sama koskee tätä forumia.

Olen mja:n kanssa siinä samaa mieltä, että antaa kaikkien kukkien kukkia. Kerran täällä eletään, naatitaan ja kerrotaan ihan omin sanoin mistä eniten naatitaan. Kaikissa viskeissä on jotakin hyvää vaikkei se olisikaan sitä kaikille parasta. Slaintè!

Havis (28.4.2013 20.48.28 last edit 28.4.2013 20.49.22)

quote[48574A430F4F4356564B220 (link)]:
quote[7B7C77160 (link)]:

Onhan Alkossa hyllyn reunassa nootit, ne on ammattilaisten analysoimat, sieltä löytyy totuus.

No jaa. Mulle ei taas aukea esim usein siellä viljelty adjektiivi 'rodukas', en kyllä keksi millaiseen makumaailmaan sen sijoittaisi. On ne muutenkin aika asfääriset jos saa sanoa.

P.S.
Aikoinaan töissä kun sinne tuli Kauppalehti, oli suurinta hupia lukea Optio numeron viini ja varsinkin sikariarvostelut :) Mietittiin porukalla että kuinkahan monen konjakin jälkeen arvot herrat arvostelunsa kirjoittivat kun oli niin lennokasta tekstiä. Mutta pääasia että lukuhetkestä tuli ikimuistoinen :)

Viskeissä (kuten muissakin makuasioissa) ratkaisen asioita oman alkeellisen ja kehittymättömän maun mukaan, ja muiden kannanotot on hyviä vinkkejä uusia elämyksiä hankkiessa ja makuaistia kehittäessä. En tiedä muista mutta mukavaa näitä on maistella, kirjoitti muut mitä hyvänsä :)

JaRiMi (28.4.2013 21.05.37 last edit 28.4.2013 21.14.36)

quote[717C6B6B6D76776D76190 (link)]:
Tässä ketjussa on sama fiilis kuin taannoisessa newbie-alue/ei newbie-aluetta keskustelussa.

Ts.:
1. Mikäli aiot kirjoittaa tällä foorumilla, lue ensin opukset ja arvostetuimmat asiantuntijablogit sekä oikolue tekstisi 2-3 kertaa ja
2. jos aiot maistella ja siitä julkisesti kirjoittaa, sinun tulee noudattaa tiettyjä perinteiden ja asiantuntijavaltaapitävien laatukriteereitä.

Ilmeisesti kirjoittamani ei mene oikein jakeluun. Viestini oli, että toivoisi bloggareiden olevan reiluja viskiä kohtaan. Jos maistelee ja julkisesti arvostelee, olisi reilua tehdä se kunnolla. Ja esitin sen omana mielipiteenäni asiasta. En ihan ymmärrä miten se littyy viskikirjallisuuteen, oikolukemiseen, tai "asiantuntijavaltaapitäviinkään", ketä he lienevät.

Mielestäni molemmat yllämainitut ovat erittäin vanhakantaista ajattelua, mitä tulee meille kullekin tärkeiden asioiden käsittelyyn. Viskistä kirjoittava henkilö ei ole millekään mystiselle viskin olemukselle tai perinteiden vartijoille vastuussa. Ainoat julkaisijan vastuut liittyvät lain noudattamiseen ja valitun julkaisufoorumin sääntöjen kunnioittamiseen. Jos kyseessä on kirjoittajan oma blogi, niin jälkimmäinen on melko helposti hoidettu. Tämän jälkeen vastuu siirtyy lukijalle ja markkinatesti (ts. kiinnostaako ketään) mittaa blogin validiteetin.

Viskikirjoittelussa on ehdottomasti paikkansä kärjistämisellä, sarkasmilla, pakinoinnilla, satiirilla, yms. kirjoittamismuodoilla -  puhumattakaan kirjoitusvirheiden ryydittämästä, IPA+viski+valkosipulipäissään tuotetusta ilmaisusta. Jos sellaista ei kiinnosta lukea, niin selain vie eri saitelle hyvin pienillä vaihdantakustannuksilla.

Mikä on sitten pointtina kirjoittaa tämä postaus? Yksinkertaisesti se, että minua syö joka kerta, kun vakiintuneet pelaajat yrittävät luoda lisäkynnyksiä innokkaiden harrastajien sisällöntuotannon eteen. Kysymyksessä ei ole pelkästään se, että netissä on tilaa kaikille mielipiteille (jonka jälkeen markkinat + omakohtainen kuratointi ratkaisee), vaan myös se, että huonostikin toteutetun perus-pointsiblogin tekijässä saattaa olla ainesta seuraavaksi Michal Jacksoniksi.

En oikein ymmärrä mitä lisäkynnyksiä olen yrittänyt luoda, paitsi ehdottaa, että jos tekee jotain, niin pyrkisi tekemään sen hyvin, ja reilusti. Arvosteluissa on aina se ikävä puoli, että osaa tuotteista mollataan, ja osaa nostetaan hyvinä esille. Kun se tehdään julkisesti, niin minusta se pitää tehdä mahdollisimman hyvin, muuten se on epäreilua, eikä anna lukijalle oikeaa informaatiota asiasta. Sitä, että joku haluaa kirjoittaa tahallaan vääristeltyä infoa taas, niin minä en ainakaan ymmärrä kyllä yhtään, mutta kai sillekin nykyisin löytyy ymmärtäjiä..

Eli ideani oli ehdottaa tapoja, jotka olen itse havainnut hyviksi, maistelunoottien saamiseksi yhdenmukaisiksi, ja tarkemmiksi. Jos joku kokee sen lisäkynnysten luomiseksi, niin so be it.

Vanha sanonta sanoo, että voit viedä janoisen hevosen lähteelle, muttet voi pakottaa sitä juomaan. Kaveri taas sanoi, että suomalaista et jumatsukki pysty opettamaan tekemään yhtikäs mitään, sillä sehän tekee piruuttaankin asian erilailla, jos joku ryhtyy ehdottelemaan tai auttamaan antamalla ideoita.

Foorumilla on ollut tapana jakaa mielipiteitä, antaa omia ehdotuksia ja ideoita, ja jakaa informaatiota. Tuntuu, että joillakin se kuppi on niin täynnä jo valmiiksi, ettei sinne mahdu enää mitään, eli on mahdotonta omaksua mitään uutta muilta, ja pelkkä ehdotuskin ärsyttää. Tosi avointa, ei voi muuta sanoa. Kun itsekin on ihan noviisi viskien saralla, niin välillä hämmästyttää miten suuri määrä asiantuntijoita Suomenkin kokoisesta maasta löytyy..

Ihan sama minulle vaikka viskit vedettäisiin tomaattimehuna kera, mutta tarkoituksena oli jakaa oma mielipiteeni täällä koskien tätä reilumpaa ja järkevämpää arvostelua. Omien mielipiteiden esilletuomiseen tätä foorumia on ennenkin käytetty, ja saa käyttää jokainen ihan vapaasti. Annan viskin yliesierikoisvapaavauriopäällikkövastuuhenkilönä luvan :P

eläväpullo (2.5.2013 6.54.38 last edit 2.5.2013 6.55.48)

jahas, täytyy kommentoida, kun minun väärin maistamani viskit tässä ovat kohun nostaneet.

http://elavapullo.blogspot.fi/2013/04/stones-ja-caol-ila.html
http://elavapullo.blogspot.fi/2013/04/gastropub-stones-ja-highland-park.html

Ensinnäkin, huomautuksesta huolimatta Jarimin luetun ymmärtämiseen jäi puutteita: minä en maistellut kirjaamiani viskejä burgerin tai valkosibulakebun jälkeen, vaan menin Stone'siin ihan eri kerralla viskejä varten. Syömättä olin ollut tätä ennen tuon pari tuntia ja kyytipojaksi otin miedon alen. Tämä on yleisestikin ottaen maistelutyylini varsinkin niihin viskeihin, joista blogiini postaan. Sellaiset viskit, joita on saatavilla (esim. pullo on kotona), maistelen aina 2-3 kertaan ennen kuin niistä kirjoittelen. Pyrin siis kyllä vakioimaan olosuhteita niin paljon kuin mahdollista. Poikkeuksen tästä ovat muodostaneet eri messuilla maistetut viskit. Nämä eivät luonnollisesti ole samalla tavalla laboratorio-olosuhteissa maisteltuja, mutta olen kuitenkin tykännyt kirjoittaa niistäkin, koska ne ovat määrällisesti merkittävässä asemassa ja messut itsessään myös merkittävä osa tätä harrastusta. Olen kuitenkin pyrkinyt myös tuomaan blogissani esille, mikäli jokin seikka on mielestäni vaikuttanut maistelukokemukseen. Tämä on itsellenikin oleellinen tieto, kun jatkossa etsin blogistani muistikuvia joistakin viskeistä.

Erikoisena näen tämän väärin maisteltu -hyökkäyksen erityisesti sen takia, että Suomessa ei ainakaan omasta mielestäni ole mitenkään liikaa viskiaktiviteetta tai esim. blogeja. Seuraan itse aktiivisesti kaikkia suomeksi kirjoittelevia blogareita ja mielestäni kaikilla on paikkansa. Tyhjiä paikkoja löytyisi lisäksi vielä vaikka kuinka paljon täytettäviksi. Täyttäjiä ei vaan ole liiemmin ollut. Olen monien ihmisten kanssa jutellut erinäisissä maistelutilaisuuksissa, ja kun on tullut puhe blogista, niin useat ovat sanoneet, että he itse kirjoittavat itselleen aina nuotit ja olisi kiva julkaistakin niitä, mutta kynnys on liian kova. Voidaan mielestäni totisesti kysyä, miksi kynnys on tällaisessa marginaaliharrastuksessa liian kova? Olisiko siinä peiliin katsomista niillä, jotka kovasanaisesti vaativat jotain suomalaisen viskikulttuurin eteen tekemiseksi?

Eskolle sanottiin joskus, että maailma muuttuu. Olen itse löytänyt viskit, koska ne ovat nyt hip ja pop. En väitäkään olevani niiden osalta edelläkävijä tai ammattilainen. Ne ovat minulle harrastus ja sitä harrastusta blogi on toistaiseksi mukavasti tukenut. Sen vuoksi kirjoitan blogiin vast'edeskin sellaista, mikä tukee omaa harrastustani. Jos niitä joku muu haluaa sen lisäksi lukea, se on toki mukavaa. Omat motiivini ovat kuitenkin edelleenkin oman maistelukirjaston kasaamisessa. Esim. juuri vapun alla kaivelin blogistani tietoa siitä, olenko maistanut Port Askaigia, kun kyseinen pullomerkki tupsahti esiin paristakin lähteestä. En ollut, täytyy maistaa. Toisilla voi olla muita motiiveja, kuten esimerkiksi niiden tuotteiden piilomainonta, joiden parissa on itse tavalla tai toisella ollut itse tekemisissä taloudellisesti tai muuten. Vai onko vain niin, että viimeisen vuoden aikana oikealla tavalla suoritettuja maistelusessioita ei ole tullut kuin kolme kappaletta? : http://whisky-rum.blogspot.fi/

JaRiMi (2.5.2013 9.15.32 last edit 2.5.2013 9.21.51)

Tervehdys "Elävä Pullo"!

quote[6F63626D7E680C0 (link)]:
jahas, täytyy kommentoida, kun minun väärin maistamani viskit tässä ovat kohun nostaneet.

http://elavapullo.blogspot.fi/2013/04/stones-ja-caol-ila.html
http://elavapullo.blogspot.fi/2013/04/gastropub-stones-ja-highland-park.html

Ensinnäkin, huomautuksesta huolimatta Jarimin luetun ymmärtämiseen jäi puutteita: minä en maistellut kirjaamiani viskejä burgerin tai valkosibulakebun jälkeen, vaan menin Stone'siin ihan eri kerralla viskejä varten. Syömättä olin ollut tätä ennen tuon pari tuntia ja kyytipojaksi otin miedon alen. Tämä on yleisestikin ottaen maistelutyylini varsinkin niihin viskeihin, joista blogiini postaan. Sellaiset viskit, joita on saatavilla (esim. pullo on kotona), maistelen aina 2-3 kertaan ennen kuin niistä kirjoittelen. Pyrin siis kyllä vakioimaan olosuhteita niin paljon kuin mahdollista. Poikkeuksen tästä ovat muodostaneet eri messuilla maistetut viskit. Nämä eivät luonnollisesti ole samalla tavalla laboratorio-olosuhteissa maisteltuja, mutta olen kuitenkin tykännyt kirjoittaa niistäkin, koska ne ovat määrällisesti merkittävässä asemassa ja messut itsessään myös merkittävä osa tätä harrastusta.

Kommentoin blogiisi noita maistelukokemuksiasi, koska kirjoituksestasi ei alun perin oikein saanut selville, kävittekö samalla keikalla maistelemassa viskejä. Hyvä että asia selvisi. Mitä tulee messumaisteluihin, niin varmaankin kokemus monen viskin jälkeen on erilainen kuin jos viski olisi yksin nautittu, eli sinänsäjulkaistuilla maistelunooteilla ei varmaan ole kovasti itseisarvoa, mutta asiasta voi /näyttää jokaisella olevan oma mielipide.

Olen kyllä aiemminkin täällä puhunut maistelutavoista, ja painottanut esimerkiksi käyttämääni tapaa, jolla olen itse saanut hyviä tuloksia. Siinä mielessä en personoisi tuota omaa aloitustani yksinomaan sinuun, blogiisi tai kyseisiin kirjoituksiisi. Tulipahan mieleen avata vanha asia uudelleen omassa ketjussaan.

Olen kuitenkin pyrkinyt myös tuomaan blogissani esille, mikäli jokin seikka on mielestäni vaikuttanut maistelukokemukseen. Tämä on itsellenikin oleellinen tieto, kun jatkossa etsin blogistani muistikuvia joistakin viskeistä.

Ihan kiitettävää, tosin jos tiedän jo maistellessani, ettei makukokemus ole ihan paikallaan omasta kunnostani johtuen, en itse lähde sitä julkaisemaan (ketä/mitä sellainen palvelee?).

Erikoisena näen tämän väärin maisteltu -hyökkäyksen erityisesti sen takia, että Suomessa ei ainakaan omasta mielestäni ole mitenkään liikaa viskiaktiviteetta tai esim. blogeja. Seuraan itse aktiivisesti kaikkia suomeksi kirjoittelevia blogareita ja mielestäni kaikilla on paikkansa. Tyhjiä paikkoja löytyisi lisäksi vielä vaikka kuinka paljon täytettäviksi. Täyttäjiä ei vaan ole liiemmin ollut.

En ehkä ymmärrä täysin yhteyttä blogien lukumäärän ja sen, että ehdotin reilua peliä maisteltavia viskejä kohtaan niinkin radikaalilla tavalla kuin useammalla maistelukerralla, ja oman suunsa maistelukunnon huolehtimisella, kanssa. Missä on se yhteys asiassa?? Blogeja saa puolestani syntyä monia lisää, mutta yksi laatublogi vastaa tuhatta heikkoa, on oma näkemykseni - eli lukumäärä ei korvaa laatua. Tässä mielessä laadukkaiden blogien löytäminen englanninkielisten blogien joukosta onkin jo vaikeampaa, kun niitä eri blogeja on niin monia.

Olen monien ihmisten kanssa jutellut erinäisissä maistelutilaisuuksissa, ja kun on tullut puhe blogista, niin useat ovat sanoneet, että he itse kirjoittavat itselleen aina nuotit ja olisi kiva julkaistakin niitä, mutta kynnys on liian kova. Voidaan mielestäni totisesti kysyä, miksi kynnys on tällaisessa marginaaliharrastuksessa liian kova? Olisiko siinä peiliin katsomista niillä, jotka kovasanaisesti vaativat jotain suomalaisen viskikulttuurin eteen tekemiseksi?

Luulenpa, että syy löytyy kyllä lähinnä suomalaisesta ajattelustavasta ja itsekritiikistä, joka on meillä tunnetusti kova verrattuna esimerkiksi jenkkeihin. Tuskin syy on se, että esimerkiksi minä kehotan ihmisiä tekemään jotain viskiharrastuksen eteen, tai uskallan keskustella ja ehdottaa erilaisia maistelutapoja pohjautuen omiin kokemuksiini :-)

Mitä tulee vaatimuksiin siitä, että yhä useampi tekisi jotain suomalaisen viskikulttuurin eteen, niin tästäkin voi olla eri mieltä - mikä on se paras tapa vaikuttaa asioihin? Bloggailu, muu? Jokainen vaikuttakoon tavallaan. Itse lähdin aikanaan suoriin tekoihin reaalimaailmassa, kun kyllästyin lukemaan netistä näitä "miksi aina Ruotsissa, miksei meillä" -kirjoituksia.

Jos nettikirjoituksista jotain positiivista haen itse, niin vahvimpina asioina tulee mieleen harrastajapiirien yhdistyminen ja se, että oppi tuntemaan toiset innokkaat harrastajat, sekä myös tiedon jakaminen - esimerkiksi siitä, kuinka eri ihmiset suorittavat maistelun, tai uuden oppiminen jostain viskiin liittyvästä asiasta ja tiedosta. Hassua, että bloggaus ei juurikaan palvele mitään näistä kovin hyvin mielestäni, vaan toimii lähinnä omistajansa yksipuolisena äänitorvena.

Eskolle sanottiin joskus, että maailma muuttuu. Olen itse löytänyt viskit, koska ne ovat nyt hip ja pop. En väitäkään olevani niiden osalta edelläkävijä tai ammattilainen.

Minusta on mukavaa, että viskiharrastus saa kaltaisiasi upouusia viskidiggareita innostumaan asiasta nyt, kun siitä on tullut jollain tavalla muodikas harrastus ilmeisesti. Jos asia on niin uusi, niin ehkäpä aihetta pitkään harrastaneilla voisi olla oikeasti jotain jaettavaa sen suhteen - olettaen tietysti, ettei se oma kuppi ole jo niin täynnä, ettei mitään uutta pysty tai haluakaan omaksua.

Harva lentämisen harrastuksena aloittava hyppää suoraan Beechcraftin puikkoihin ja toteaa, ettei lentämisen opettelu tai Beechcraftia koskevan infon jakaminen ja kuunteleminen muilta ole tarpeen - tai itse asiassa myös tosi hauskaa! Ei kannata herkkähipiäisesti pillastua heti, jos joku ehdottaa jotain erilaista, tai koittaa oikaista jotain asiaa. Kuunteleminen ja oppiminenkin on taito, vaikka se itseensä ottaminen, kaiken kritiikin personointi omaan minään, ja "minuahan ei kukaan v...u neuvo" -asenne tuntuu yleistyvän. Sääli, sillä se ei ole kovin progressiivista. Blogeissahan tällaista vuoropuhelua ei pahemmin synny.

Ne ovat minulle harrastus ja sitä harrastusta blogi on toistaiseksi mukavasti tukenut. Sen vuoksi kirjoitan blogiin vast'edeskin sellaista, mikä tukee omaa harrastustani. Jos niitä joku muu haluaa sen lisäksi lukea, se on toki mukavaa. Omat motiivini ovat kuitenkin edelleenkin oman maistelukirjaston kasaamisessa. Esim. juuri vapun alla kaivelin blogistani tietoa siitä, olenko maistanut Port Askaigia, kun kyseinen pullomerkki tupsahti esiin paristakin lähteestä. En ollut, täytyy maistaa.

Bloggarien keskuudessa tuntuu olevan kovasti muotia sanoa jakavansa maistelukokemuksiaan julkisesti ja pitävänsä blogia vain itseään varten. Minä hieman kyseenalaistan sitä...jollain tavalla tulee mieleen että jakaako joku myös omia kuviaan netissä vain siksi, että voi katsella omaa kuvaansa peilinomaisesti webistä...? Narsismia? Ehkä se on sitten sitä. Luulenpa, että monesta on mukavaa saada omat mielipiteensä ja viestinsä näkyville vahvemmin kuin esimerkiksi vain kirjoittelemalla täällä foorumilla. Samalla voi myös kontrolloida tosiaankin sanaa vahvemmin, eikä interaktiivisuutta synny samalla tavalla, vaan homma pysyy yhden ihmisen mielipiteenä.

Bloggari liittyy (ehkä tahtomattaankin) suoraan osaksi median itsenäistä "lehdistöä", ja alkaa vaikuttaa asioihin voimakkaammin kuin esimerkiksi foorumikirjoittelija. Sana on vapaa, ja sitä käytetään tavalla, johon aiemmin ei ollut mahdollisuutta. Blogin henkilökohtaisuus tuntuu taas saavan aikaan myös suuren herkkähipiäisyyden: Kritiikki tunnutaan usein otettavan äärimmäisen henkilökohtaisena, ja kaikkea omaa kirjoittelua puolustetaan henkeen ja vereen sanavapauteen vedoten. "Blogi on mun, ja mä saan siinä sanoa mitä haluan", on monen bloggarin motto.

OK, mutta kun sana on myös julkista, niin halusit tai et, se näkyy - ja vaikuttaa. Kun korostetaan vapautta ja oikeuksia, unohdetaan tietentahtoen samalla vastuut, ja velvollisuudet. Bloggari voi helposti vahingoittaa tuotetta, henkilöä, tai vaikkapa yritystä - lue esimerkkini huolimattomasti tehdyistä ravintola-arvosteluista, niin ymmärrät ehkä mitä tarkoitan.

Tässä se oma viestini tulikin jälleen, eli että jos arvostellaan, niin pidetään edes huoli sitten siitä arvioinnin laadusta, ja oman suun kunnosta, kun viskeistä puhutaan. Vaikkei mitään vastuuta tai velvollisuutta monen mielestä olekaan. Minusta on.

Toisilla voi olla muita motiiveja, kuten esimerkiksi niiden tuotteiden piilomainonta, joiden parissa on itse tavalla tai toisella ollut itse tekemisissä taloudellisesti tai muuten. Vai onko vain niin, että viimeisen vuoden aikana oikealla tavalla suoritettuja maistelusessioita ei ole tullut kuin kolme kappaletta? : http://whisky-rum.blogspot.fi/

:-)

Oma blogini, kärsii kovasti omasta saamattomuudesta. Perustin blogin, kun huomasin, että blogien lukumäärä lisääntyi kovasti, ja toisaalta en itse pitänyt kaikkien tavasta kohdella tuotteita, tai antaa niistä huolettomasti arvioita. Tein siitä kaksikielisen ihan siksi, että suomenkielinen yleisö on aika pieni, ja muutama englantia osaava ystävä muualta rohkaisi siihen. Heitä kiinnosti eritoten vain Suomen markkinoille tulevat julkaisut.  

En halunnut lähteä tuomitsemaan tuotteita, eli alunperinkin ajatuksena oli käsitellä vain sellaisia tuotteita, joista minulla on jotain positiivista sanottavaa. Jätin pisteytykset pois, samoin kuin "peukku ylös - peukku alas" -ajattelun kokonaan. Maistelut on tosiaankin suoritettu useaan kertaan tavoilla, joita olenkin jo kuvannut. Aika heikoksihan tuo Blogin anti on jäänyt, aika ei oikein riitä, ja se näkyy kävijämäärissäkin.

Mutta asiaan, eli vihjailuusi taloudellisista (tai muista) yhteyksistä:

Hmm, tunnen nykyisin varmaankin jokaisen maahantuojan Suomessa - siten myös Kilchomanin (Vinoble). Itse asiassa Bristolin maahantuojaa (Sky Cellars) en kovin hyvin tunne, mutta tuote ja valmistaja ovat tuttuja, samoin tiedän aika paljon itse tislaajasta ja maasta mistä rommi tulee.

Kehuin tuotteita, jotka tuntuivat jäävän aika vähälle huomiolle, ja toisaalta olivat minusta erinomaisia. Samaan aikaan moni tuote jäi kirjoittelun ulkopuolelle ajan puutteen takia, ja muutama siksi, etten niistä pitänyt. Nämä valikoituivat silloin alkuhuumassa juuri tuon pienen huomion, ja hyvän maistelukokemuksen takia. Harmi kyllä, en ole saanut lahjuksia blogini ansiosta - toisaalta pieni kävijämäärä ei varmaankaan oikeuttaisi kovin moneen lahjustaalaan. :-(

Minun olisi varmaankin vaikeaa kirjoittaa mistään viskiin tai rommiin liittyvästä ilman että joku voisi aina sopivan hetken tullen epäillä lahjomattomuuttani - onhan näitä loanheittoja nähty ennenkin, jo pelkkään foorumikirjoitteluuni ja muihin projekteihin liittyen. Noh, tuotemielipiteeni voin allekirjoittaa hyvillä mielin, ja myös sen, etten ole saanut lahjuksia blogikirjoitteluuni liittyen.

Kaikki eivät varmaankaan asiaa usko, kun sen näin itse sanon, mutta sille en varmaankaan voi mitään. Tunnen isosta maailmasta bloggareita, jotka saavat kaikki maisteltavat tuotteet ilmaispulloina, ja jotka ovat saaneet erilaisia matkoja tms. lahjoina vain bloginsa takia. Jos näin on, pitäisi asia toki ilmaista selvästi blogissa - eli se, että kyseessä on eräällä tapaa maksettu mainos.

"Elävä Pullo" -hyvä, älä ota liikaa vain itseesi sitä, että lähdin nyt jälleen kirjoittelemaan siitä, miten minusta julkaisukelpoiset maistelunootit/nuotit tulisi tehdä. Olin jo aiemmin puhunut aiheesta, joka on minusta tärkeä, ja liian vähän huomioitu.  

Jos arvostellaan, niin kohdellaan tuotetta/kohdetta reilusti - niin reilusti kuin voi. Ja nöyrä itsekritiikkikin on minusta hyvä ja terve asia. Antiikin Roomassa sotavoittojen kunniaksi järjestetyissä triumfeissa orja piteli laakeriseppelettä sotasankarin tai keisarin pään päällä, samalla kuiskien hänen korvaansa "muista, että olet vain ihminen, muista - että olet vain ihminen". Tässä on minusta jotain tervettä ajateltavaa itse kullekin.    

Vode (3.5.2013 18.10.03)

Sen verran tämä ketju innoitti, että on pari kertaa tullut "maisteltua väärin" ihan tarkoituksella  ;) Äsken kokkasin Habanerolla tiukennettua Inkkariruokaa ja päälle MoM:n 19yo Springbank.

Normaalisti ihan maukas, mutta hieman lattea kattaus. Nyt oli melkoinen pippuripommi, mutta alkoholi liuottaa kapsaisiinin aika nopeasti eli ehkä 2cl jälkeen alkoi maistua tutulta.

Ja tosiaan kaikille sananvapautta ja lakia ja ihmisoikeuksia esilletuoneille: jos katsotte oikeudeksi kritisoida viskejä, niin vastaavasti lukijoilla on oikeus kritisoida teidän tuotantoanne. Parempi vain kasvattaa paksu nahka kuin kitistä. Leffakriitikotkin oppivat tämän.

..vode

Toni V (3.5.2013 18.41.19)

Ehkäpä tässä oli hyvä ajatus takana, mutta jotenkin nousee kielteinen fiilis joka lähinnä karkoittaa aloittelevia pois kirjoittamasta foorumille tai blogeihin.

Minusta on hienoa että jotkut tuottavat ilmaista sisältöä toisille. Jos ei kiinnosta niin voi aina siirtyä toiselle sivulle, tai käyttää sitä sisäistä suodatinta joka varmasti jokaiselle viskinharrastajallekin on muodostunut. Vaikka esim Sergeä kunnioitan niin eihän noita kaikkia maistelunootteja voi tosissaan ottaa.

Sen lisäksi nousee mieleen ajatus jota olen jonkin hautonut; nautitaanko viskeistä vai analysoidaanko niitä. Esim. Martin Markvardsen tarinoi että tislaamon "työmaisteluissa" viskit laimennettiin (muistaakseni 20 prosenttiin), mutta ei niistä silloin enää nauttinut.

Aina joskus tulee tehtyä "vääriä" maisteluita, vaikkapa tumman suklaan mussutus Laphroaigin kera tai tai vahvan makuisen ruuan päälle nautittu Glendronach. Ja onpa tullut lapparia löräytettyä glögiinkin. Jää tuo analyysipuoli vähiin mutta hyvvää se on :)

Joskus toki tulee tilanteita jolloin viski ei maistu, alkavaa flunssaa tai jotain häiritsevää syöty pohjalle. Tuttu nollaviski toimii silloin hyvänä kalibrointina.

JS (3.5.2013 19.35.21)

quote[1F36213E24570 (link)]:
quote[7B7C77160 (link)]:

No jaa. Mulle ei taas aukea esim usein siellä viljelty adjektiivi 'rodukas', en kyllä keksi millaiseen makumaailmaan sen sijoittaisi. On ne muutenkin aika asfääriset jos saa sanoa.

"Rodukas" viini = rypälelajikkeelle ja/tai tuotantoalueelle uskollinen, tyypillinen. Esimerkkinä kaksi Sauvignon Blancia, joista ensimmäinen on "rodukas", toinen ei: http://www.alko.fi/tuotteet/fi/574887 ja http://www.alko.fi/tuotteet/fi/501927

JaRiMi (5.5.2013 11.59.46)

quote[417A7B7C4A43150 (link)]:
Ehkäpä tässä oli hyvä ajatus takana, mutta jotenkin nousee kielteinen fiilis joka lähinnä karkoittaa aloittelevia pois kirjoittamasta foorumille tai blogeihin.

Minusta on hienoa että jotkut tuottavat ilmaista sisältöä toisille. Jos ei kiinnosta niin voi aina siirtyä toiselle sivulle, tai käyttää sitä sisäistä suodatinta joka varmasti jokaiselle viskinharrastajallekin on muodostunut. Vaikka esim Sergeä kunnioitan niin eihän noita kaikkia maistelunootteja voi tosissaan ottaa.

Sen lisäksi nousee mieleen ajatus jota olen jonkin hautonut; nautitaanko viskeistä vai analysoidaanko niitä. Esim. Martin Markvardsen tarinoi että tislaamon "työmaisteluissa" viskit laimennettiin (muistaakseni 20 prosenttiin), mutta ei niistä silloin enää nauttinut.

Tosiaankin, pointtini oli vain se, että jos tuottaa sitä sisältöä muiden luettavaksi, niin minusta silloin se pitäisi tehdä vastuullisesti. Jos se sisältö on maistelut ja viskien (tai muiden juomien) pisteytys, niin jotta arvostelut olisivat reiluja, pitäisi arvostelijan myös miettiä esimerkiksi omien työvälineidensä, eli suun ja nenän, toimivuutta, ja pitää huolta siitä, että ne ovat kunnossa. Jos välillä maistellaan ruoan jälkeen, välillä ei, välillä muiden viskien jälkeen, välillä parin APAn, niin arvostelu ei oikein ole reilua arvosteltavia tuotteita kohtaan.

Silloin kun tekee julkisia, pisteytettäviä, ja arvosanoja antavia arvioita toisten tekemistä tuotteista, niin minusta pieni panostus paitsi siihen nautiskeluun (josta varmaan koko harrastus on kummunnut) niin myös pieneen analysointiin on ainakin minusta paikallaan. Muuten tulee mieleen, että kannattaako juomia sitten arvostella ja arvioida sen kummemmin, voi esimerkiksi vain todeta että jaa, nautinpa tästäkin.

Sergen sivut on hyvä esimerkki vastuusta, ja harrastajan sivujen vaikutuksesta tuotteiden arvostukseen, ja myyntiin. Jos Serge sanoo jostakin tuoreesta pullotteesta, että ihan huippua on pullossa, ja heittää sinne 95 pistettä kehiin, niin avot - viski on loppuunmyyty alta aikayksikön kaikkialla. Jos taas tulee kommenttia, että vähän sinne päin (Serge on aika kiltti arvioissaan verrattuna moneen suomalaiseen bloggariin), ja pojot on 75 - 83 tienoilla, niin eipä liiku tuote hyllystä. Serge varmaan huomasi tämän ilmiön jo menneinä vuosina, ja yhdessä vaiheessa selvästi vähensi ns. päivän tuotteiden maisteluaan, penkoen lähinnä ikivanhoja pullotteita läpi. Noh, huutokauppahintoihin sekin vaikutti..

Aina joskus tulee tehtyä "vääriä" maisteluita, vaikkapa tumman suklaan mussutus Laphroaigin kera tai tai vahvan makuisen ruuan päälle nautittu Glendronach. Ja onpa tullut lapparia löräytettyä glögiinkin. Jää tuo analyysipuoli vähiin mutta hyvvää se on :)

Joskus toki tulee tilanteita jolloin viski ei maistu, alkavaa flunssaa tai jotain häiritsevää syöty pohjalle. Tuttu nollaviski toimii silloin hyvänä kalibrointina.

Nollaviski on hyvä idea, kannatan! "Vääristä maisteluista" en täällä ole minä puhunut, vaan ihan muut.

Jännä miten negatiiviseksi moni tosiaan kokee sen, että peräänkuulutin tiettyä vastuuta bloggareiden viskiarviointiin, ja uskalsin ehdottaa erilaisia tapoja saada aikaan parempia maistelunootteja! Noh, älkää toki minua uskoko, vaan kokeilkaa itse, jos on kanttia haastaa omat (vahvat) näkemykset siitä, miten ne parhaat maistelunootit saadaan aikaan.

Eikä kannata ihan heti sitä omaa "mutu-kuppia" täyttää piripintaan harrastuksen alusta asti ja vetää herneet nenään jos joku muu jakaa omaa näkemystään - paljon voi oppia muilta, eikä yksityisesti salassa tehty homman kokeilu ainakaan vie kenenkään mainetta viskimiehenä tai -maistelijana. 8-)

JaRiMi (5.5.2013 12.01.16)

quote[6E514F4F4515240 (link)]:
quote[1F36213E24570 (link)]:
quote[7B7C77160 (link)]:

"Rodukas" viini = rypälelajikkeelle ja/tai tuotantoalueelle uskollinen, tyypillinen. Esimerkkinä kaksi Sauvignon Blancia, joista ensimmäinen on "rodukas", toinen ei: http://www.alko.fi/tuotteet/fi/574887 ja http://www.alko.fi/tuotteet/fi/501927

Hah, eikö se tarkoittanutkaan "herrakansan tuottama"?!? ;D

JS (5.5.2013 14.32.18)

No ei. Ja Alkon tuotekuvauksista AINA todellakin löytyy totuus. ;)

MacMatti (5.5.2013 14.49.29 last edit 5.5.2013 14.55.48)

Kommentoinpa minäkin, ottakoon joku/ jotkut nokkiinsa tai ei.

Minulle ei ainakaan jäänyt epäselväksi mitä JaRiMi alussa tarkoitti, harmi kun se ei kaikille selväksi tullut.
Olen suurelta osin JaRiMin kanssa samaa mieltä, monesti kun joitain blogeja lukee niin eihän se teksti ihan järkevää ole, tosin siksi niitä blogeja ei tule juuri luettua.
Tottakai jokainen saa kirjoittaa omalle, ja miksi ei toistenkin, blogille mitä haluaa, onhan täällä vielä sananvapaus, mutta pitäisi silti olla faktat selvitetty ennen kuin mitä tahansa kirjoittaa. Eihän ketään palvele se että kirjoitetaan mitä sattuu.
Itse ajattelen siten että jos joku perustaa blogin, pitäisi hänen tietää asiasta jo melko paljon jotta tietojaan voisi jakaa eteenpäin.
Mielestäni on älytöntä pistää blogi pystyyn aiheesta jossa on täysi aloittelija, siksi en ole viskiblogia perustamassa. :)
Pisteytys on myös asia jota en harrasta, sekin johtuu vielä mielestäni suhteellisen suppeasta kokemuksestani.
Se joka pisteyttää viskit, ja varsinkin jakaa pisteensä eteenpäin, pitäisi olla aika laajasti kokemusta kerännyt viskien saralta jotta pisteytys ei menisi ihan plörinäksi kokemuksen myötä. Esim taika-Jimin pisteytys on karannut aikoja sitten käsistä vaikka kokemusta löytyykin. Yksi huvittava esimerkki pisteytyksestä, HP25 sai jostain kilpailusta 100/100 pistettä juuri, merkillistä, mitähän joku parempi viski saa???
Loppuun mainitsisin että pari hyvääkin blogia Suomesta löytyy. ;)

Triage (5.5.2013 16.07.36)

quote[7F607D7438787461617C150 (link)]:

Mitkä?

Loch Igcal (5.5.2013 16.45.35)

Eipä tosiaan minullekaan jäänyt mitenkään epäselväksi JaRiMin originaali pointti. Mielestäni se vaan oli aika huono.

Ehdotukset maisteluihin = fine, ja ehdottomasti arvostan JaRiMin runsaan kokemuksen pohjalta tulevia hyviä vinkkejä.

Siinä missä kuitenkin mentiin mielestäni pieleen, oli

1) Maistelunootteja pitäisi jotenkin harmonisoida.
Paletit, aiemmat kokemukset, brändimielikuvat, ympäristö yms. tekijät tulevat aina tekemään makukokemuksista erilaisia. Absoluuttista totuutta mausta ei ole olemassa ja jos sellaiseen pyrkii, rehellisyys omalle kokemukselle.

ja etenkin

2) Kaikkien kirjoittajien pitäisi pyrkiä kirjoittamisessa johonkin "hyvään, reiluun" standardiin ja tehdä se "tarkasti".
Ylevät arvot ovat hieno asia, mutta kun yksi tekee itselleen rehellisen tulkinnan viskistä ja kirjoittaa siitä, se voi aina tuntua toisesta epäreilulta. Etenkin jos kirjoittajan ja lukijan tyylipreferenssit vielä menevät ristiin.

Itselleni blogien (ja monen muun digitaalisen median/tuotantomuodon) kauneus on juuri siinä, ettei aloittelijoiden/harrastajien tarvitse enää eristäytyä maailmasta mielipiteineen, kokemuksineen ja taitoineen, kunnes aiemmat toimijat sanovat, että nyt sun materiaali täyttää hyvyyden, reiluuden ja tarkkuuden kriteerit. Omaa kokemustaan voi elää julkisesti tai puolijulkisesti ja kehittyä siinä samalla kirjoittajana, maistelijana ja kommentaattorina. Matkalla joitain lukijoita saattaa ärsyttää, mutta mitäs sitten.

Kritiikkiä kestettäköön, sen kanssa itselläni ei ole ainakaan mitään ongelmaa. Päinvastoin, luotan tässä JaRiMin kykyyn kokeneena viskinharrastajana ottaa itse kritiikkiä vastaan, koska en ole hänen kanssaan samaa mieltä standardien asetannasta enkä siitä, että objektiivisia standardeja ylipäätään on.

MacMatti (5.5.2013 17.53.53)

quote[70564D454341240 (link)]:
quote[7F607D7438787461617C150 (link)]:

Mitkä?

Tämä jääköön jokaisen itsensä päätettäväksi mistä pitää ja mistä ei. :)

JaRiMi (5.5.2013 18.52.35 last edit 5.5.2013 19.09.43)

quote[0A071010160D0C160D620 (link)]:
Eipä tosiaan minullekaan jäänyt mitenkään epäselväksi JaRiMin originaali pointti. Mielestäni se vaan oli aika huono.

Ehdotukset maisteluihin = fine, ja ehdottomasti arvostan JaRiMin runsaan kokemuksen pohjalta tulevia hyviä vinkkejä.

Siinä missä kuitenkin mentiin mielestäni pieleen, oli

1) Maistelunootteja pitäisi jotenkin harmonisoida.
Paletit, aiemmat kokemukset, brändimielikuvat, ympäristö yms. tekijät tulevat aina tekemään makukokemuksista erilaisia. Absoluuttista totuutta mausta ei ole olemassa ja jos sellaiseen pyrkii, rehellisyys omalle kokemukselle.

Jotenkin tuntuu, että ymmärrät tahallaan väärin asian. Jokainen toki kokee viskin maut erilailla, mutta se, että maistelen osan viskeistä suulla jossa on ollut maistelua ennen voimakkaasti humaloitua olutta pari litraa, muutama viski, ja valkosipulikebab, ja osan taas puhtalla suulla, aiheuttaa aika ison eron asiassa.

Miksi se on niin vaikea ymmärtää, että se asia, jolla sen maistelun tekee, eli suu - senkin kunnosta pitäisi pitää huolta ennen maistelua? Eikä tekisi pahaa maistella pariin otteeseen eri tavalla, ennenkuin rustaa ne nootit kaiken kansan nähtäväksi. Ei ole pyrkimystä absoluuttiseen totuuteen, vaan edes kokemukseen samanlailla tehtynä. Vähän sama kun arvostelisi hifi-kaiuttimia, ja osaa kuunneltaisiin ulkona, osaa kellarissa, ja osaa pahvilaatikossa. Ei niin saavuteta vertailukelpoisia tuloksia. Jos niitä tuloksia haluaa julkaista, niin olisi toki hyvä asia (??) jos ne pisteet ja tulokset olisivat vertailukelpoisia. Harmonisoi OMAT maistelukokemuksesi toisten OMIEN maistelukokemuksiesi kanssa - varsinkin, jos julkaiset niitä.

ja etenkin

2) Kaikkien kirjoittajien pitäisi pyrkiä kirjoittamisessa johonkin "hyvään, reiluun" standardiin ja tehdä se "tarkasti".
Ylevät arvot ovat hieno asia, mutta kun yksi tekee itselleen rehellisen tulkinnan viskistä ja kirjoittaa siitä, se voi aina tuntua toisesta epäreilulta. Etenkin jos kirjoittajan ja lukijan tyylipreferenssit vielä menevät ristiin.

Juu, minusta se moraali asiassa on aina hyvä juttu, ja pyrkimys rehellisyyteen, ja reiluuteen.

RAUTALANKAOSIO:

Jos kirjoitat että Siemensin pesukone oli huono, ja Whirlpoolin hyvä, niin ok. Mutta sitten paljastuu, että teit Siemensin testin ympärikännissä, etkä löytänyt käynnistysnappulaa, ja sammuit ennenkuin muistit laittaa koneeseen pesujauhetta. Ei tullut puhdasta, ei - kun heräsit, niin pesukoneen ulkopuolellakin jalassasi olleet housut olivat likaiset! Hyi hitto.

Toisen testin teit vaimosi avustuksella melkein selvänä, ja Whirlpool oli rahan väärtti, pesi ne kökkäiset housutkin. Ihmelaite!! Näitä enemmän!!! 10/10 pojoa, Siemensille -3/10

Onko tuloksessa eroa vain johtuen kunnostasi? Oliko testi ja julkaisemasi tulos objektiivinen? Olisiko kannattanut testata vaimon avulla molemmat masiinat?

Samoin viskien maistamisessa voi olla eroja, jos toisena päivänä olet vetänyt safkaa ja APAa, ja toisena et. Ja jos julkaiset nuo pesukonetestisi tulokset samanarvoisina, niin arvaa mitä? Ei se tulos ihan reilu ole, jos totta puhutaan. Ketä palvelee huijaus? Ei ketään.

Itselleni blogien (ja monen muun digitaalisen median/tuotantomuodon) kauneus on juuri siinä, ettei aloittelijoiden/harrastajien tarvitse enää eristäytyä maailmasta mielipiteineen, kokemuksineen ja taitoineen, kunnes aiemmat toimijat sanovat, että nyt sun materiaali täyttää hyvyyden, reiluuden ja tarkkuuden kriteerit. Omaa kokemustaan voi elää julkisesti tai puolijulkisesti ja kehittyä siinä samalla kirjoittajana, maistelijana ja kommentaattorina. Matkalla joitain lukijoita saattaa ärsyttää, mutta mitäs sitten.

Ei herranjee! Ei kai aloittajien ennenkään tarvinnut vetäytyä johonkin luolaan yksinään miettimään asioita - kyllä asioita ja kokemuksia jaettiin ennen internettiäkin, saatika nykyistä I-am-therefore-I-blog-and-I-want-my-15min-of-fame -asennettakin.

Internet on jo nyt tuonut maailmaan paljon väärää tietoa, ikävä kyllä. turhan moni haluaa päteä, vaikuttaa, ottaa kantaa, olla mestari, valistaa muita - ja osa jopa huijata tahallaan - osa ottamatta lainkaan selvää edes yksinkertaisimmista asioista, jotka aiheeseen liittyvät. Nykyisin on kene tahansa puolinörtin mahdollista tavoittaa tuhansia esimerkiksi blogien kautta. Hienoa - tai joo....

Kritiikkiä kestettäköön, sen kanssa itselläni ei ole ainakaan mitään ongelmaa. Päinvastoin, luotan tässä JaRiMin kykyyn kokeneena viskinharrastajana ottaa itse kritiikkiä vastaan, koska en ole hänen kanssaan samaa mieltä standardien asetannasta enkä siitä, että objektiivisia standardeja ylipäätään on.

Me kyllä puhutaan ihan eri asioista nyt, ikävä kyllä. En ole puhunut absoluuttisesta totuudesta, enkä siitä, että kaikilla olisi samanlainen kokemus jostain viskistä, jos se maistellaan samalla tavalla, kuten tunnut jotenkin ymmärtävän väärin. Olen puhunut sen omankin kokemuksen samankaltaisuudesta, jos niitä tuotteita halutaan väenvängällä arvostella. Mieti aiempaa esimerkkiäni pesukonetestistä: Ovatko tulokset vertailukelpoisia? Jaa eivät? Kannattaisiko niitä julkaista?

Oma suu on se mittalaite, ja se pitäisi kalibroida aina samalla tavalla, kun maistelee ja lähtee julistamaan sitä "mielipidettä" julkisesti. Hemmetti, jos ei näin tee, ja uskoo omaan makuaistiinsa, siinä muuten huijaa itseäänkin, ja se on vaan fakta.

Se on ihan sama minulle, jos haluaa itseään huijata ja uskoa ties mihin - mutta halusin jättää eriävän mielipiteen sellaisten mielipiteiden jakamisesta netissä blogissa "vertailevana totuutena" eri viskeistä. Se ei ole rehellistä, se ei ole reilua.

Mallasmaksa (5.5.2013 20.18.02)

Ymmärrän tässä kyllä sen pointin, että juomaa pitäisi kunnioittaa antamalla sille/niille samankaltaiset maisteluolosuhteet, mutta kai niistä maksanut saa sanoa niistä mitä tykkää? Tai varsinkin jos on siitä mielipiteen valmis julkaisemaan julkisesti.

Kyllä väittäisin, että nykyään vastuu on enemmän lukijalla, kun kirjoittajalla, jos lain rajoissa toimitaan.

JaRiMi (5.5.2013 20.31.01)

quote[775B56565B49575B51495B3A0 (link)]:
Ymmärrän tässä kyllä sen pointin, että juomaa pitäisi kunnioittaa antamalla sille/niille samankaltaiset maisteluolosuhteet, mutta kai niistä maksanut saa sanoa niistä mitä tykkää? Tai varsinkin jos on siitä mielipiteen valmis julkaisemaan julkisesti.

Kyllä väittäisin, että nykyään vastuu on enemmän lukijalla, kun kirjoittajalla, jos lain rajoissa toimitaan.

Hyvä kun pointti ymmärretään, se on mukavaa! Kovin moni yrittää tehdä tästä jonkin sodan aloittelevia viskiharrastajia vastaan, enkä oikein ymmärrä itse miksi, kun puheena on ollut reilut olosuhteet blogeissa tehtävälle viskien vertailulle.

Ei tämä ole mikään sananvapauden vastainen sota myöskään, vaan A) ihan oma mielipiteeni siitä, että jos liitytään mediaan ja arvostellaan tuotteita julkisesti, niin näkisin mieluusti, että se tehtäisiin rehdisti, ja B) että useampi kokeilisi uusia maistelukonsteja, hieman haastaen omia tapojaan maistella viskiä, ja miettisi sitä omaa suutaan ja sen laatukuntoa myös, eikä vain sen laatua, mitä sinne milloinkin laitetaan.

Minä saan varmaan laittaa Skotlantiin viestin, ettei Suomessa ole yhtään viskinharrastajaa. Joku saattaa uskoa sen. Saan varmaankin myös laittaa saman viestin blogiini, ja yhä useammat saattavat uskoa sen sanoman. Onko se oikein? Onko se reilua, tai totta? Onko siinä mitään järkeä? No ei. Se olisi asian tahallista vääristelyä. Minä ainakin älähtäisin sitä vastaan. Jaa - taisin jo älähtää, eri asiasta tosin.

Mallasmaksa (5.5.2013 20.44.50)

A) ollaanko jo sotatilassa?

B) kuka vääristelee tahallaan asioita blogeissaan?

JaRiMi (5.5.2013 20.52.06)

quote[725E53535E4C525E544C5E3F0 (link)]:
A) ollaanko jo sotatilassa?

B) kuka vääristelee tahallaan asioita blogeissaan?

C) Onko tämä kärjistämistä?

8-)

Mallasmaksa (5.5.2013 20.58.52)

Kysýmyksen a osalta paljon, kysymyksen b ei kovinkaan paljoa.

Artturi (6.5.2013 6.05.01)

Tämän topicin innnoittamana fiktiivinen pläjäys....

Tämä on viesti kaikille viskin konemaistajille sinne ikkunattomiin kammioihin:

Muistakaa resetoida mielialanne ennen maistelua tai ainakin merkitkää, että sviduttiko vaimo, työ tai lapset maisteluhetkellä. Älkää myöskään ottako hyvää seuraa mukaan maistelemaan.

Tarkistakaa lisäksi, että ilmansuodattimet ovat kunnossa, jottei siitepöly, huonepöly, hajuvedet, kukat tai muu ympäristön tuoksumaailma pääse häiritsemään maistelukokemusta.
Muistakaa käydä myös suihkussa ja peskää kainalot sekä munaskuut mäntynestesaippualla.

Edellämainituilla asioilla on todettu olevan suuri merkitys maistelukokemukseen.
[color=#ff0000] Mikäli ette noudata edelläolevia ohjeita, teidät ja blokinne tullaan hylkäämään viskiyhteisön ulkopuolelle[/color].

Terveisin,

Stasi, Supo, EU ja Naula Persuksiin -ryhmän hallitus

.... ja jätetään hernepussit pakastimeen :D

JaRiMi (6.5.2013 9.02.05 last edit 6.5.2013 9.03.01)

quote[1221272726213A530 (link)]:
Tämän topicin innnoittamana fiktiivinen pläjäys....

Tämä on viesti kaikille viskin konemaistajille sinne ikkunattomiin kammioihin:

Muistakaa resetoida mielialanne ennen maistelua tai ainakin merkitkää, että sviduttiko vaimo, työ tai lapset maisteluhetkellä. Älkää myöskään ottako hyvää seuraa mukaan maistelemaan.

Tarkistakaa lisäksi, että ilmansuodattimet ovat kunnossa, jottei siitepöly, huonepöly, hajuvedet, kukat tai muu ympäristön tuoksumaailma pääse häiritsemään maistelukokemusta.
Muistakaa käydä myös suihkussa ja peskää kainalot sekä munaskuut mäntynestesaippualla.

Edellämainituilla asioilla on todettu olevan suuri merkitys maistelukokemukseen.
[color=#ff0000] Mikäli ette noudata edelläolevia ohjeita, teidät ja blokinne tullaan hylkäämään viskiyhteisön ulkopuolelle[/color].

Terveisin,

Stasi, Supo, EU ja Naula Persuksiin -ryhmän hallitus

.... ja jätetään hernepussit pakastimeen :D

:D

Juu, myos hikiset blondit bikineissa pois maistelutilaisuuksista, hairitsee hirveasti keskittymista ja aisteja...

Ei tasta kannata tehda mitaan sotaa - kokeilkaa itse, maistuuko viski eri lailla, kun sita maistelee esim. aamulla ennenkuin on syonyt jne. Avoin mieli, avoin mieli...

POP (6.5.2013 12.47.29 last edit 6.5.2013 13.13.51)

Mun mielestä tän olisi voinut hoitaa toisinkin, nyt ei jäänyt epäselväksi kenen blogia ja/tai tapaa arvostellaan. Onko tämä nyt sitä viskikulttuurin edistämistä? Hassulla tapaa tulee mieleen, että smws:n pressa ripittää julkisesti bloggaria, jollainen hän itsekin on, joka on moneen otteeseen kirjoittanut vys:sin tastingeistä ja vielä positiiviseen sävyyn, hmm tuoksuu pa*kalle. Luonnollisesti tämä asiayhteys kiistetään, mutta tulipahan mieleeni. Mielestäni Eläväpullo on positiivinen kirjoittaja ja varsinkin innostunut asiasta, draivi on kova, sitä en kiistä etteikö matkanvarrelle ole tullut hutejakin, mutta niitä on kai kaikilla. En kyseistä herraa sen paremmin tunne, joten mistään ystävän puolustamisesta ei ole kyse, mutta tälläinen julkinen arvostelu amputoi kirjoittajan sielua.

Serge on kannuksensa hankkinut vuosien saatossa ja uskon, että hänen arvostelunsa vaikuttaa viskinmyyntiin, mutta en usko, että suomesta löytyy yhtään bloggaria tai muutakaan harrastajaa jonka julkinen kirjoitus vaikuttaisi yksittäisen viskin menekkiin piirun vertaa. Ja vaikka näin olisi, niin eikö vastuun voisi siirtää tislaamolle, mitäs teette saipaa, tehkää mun suuhun paremmin sopivaa, niin saatte paremmat pojot ;)

Reilua tai ei, niin eikö tämän kuten kaiken muunkin harrastamisen pitäisi olla kivaa? Mielestäni, jokainen maistelkoon miten haluaa, jäillä, colalla tai paljaalla, pisteyttäköön miten haluaa ja sanokoon suoraan jos jos jostain ei pidä, olipa se sitten reilua tai ei, eiköhän reiluus ole kadonnut kansanperinne muutenkin.

Ja muutamasta vesitipasta ja kemiasta tuli mieleen, että kyllähän jokainen "tosiharrastaja" tietää ja tuntee kemiaa siinä määrin, että tietää sen tosiasian, miten vaikkapa puoli teelusikallista vettä reagoi kun sen kaataa lasiin jossa on esim 4 cl:aa viskiä, sekoittuuko tuollainen vesitippa koko viskimäärään, vai vain osaan siitä, hmm siinäpä pulma 8-)  

ps. voin julkisesti kertoa, että olen smws:n jäsen, enkä ole vys:sin jäsen, jottei jää epäselväksi kun asian otin yllä puheeksi.

Artturi (6.5.2013 13.11.57)

quote[1E011E4E0 (link)]:
Mun mielestä tän olisi voinut hoitaa toisinkin, nyt ei jäänyt epäselväksi kenen blogia ja/tai tapaa arvostellaan. Onko tämä nyt sitä viskikulttuurin edistämistä? Hassulla tapaa tulee mieleen, että smws:n pressa ripittää julkisesti bloggaria, jollainen hän itsekin on, joka on moneen otteeseen kirjoittanut vys:sin tastingeistä ja vielä positiiviseen sävyyn, hmm tuoksuu pa*kalle. Luonnollisesti tämä asiayhteys kiistetään, mutta tulipahan mieleeni. Mielestäni Eläväpullo on positiivinen kirjoittaja ja varsinkin innostunut asiasta, draivi on kova, sitä en kiistä etteikö matkanvarrelle ole tullut hutejakin, mutta niitä on kai kaikilla. En kyseistä herraa sen paremmin tunne, joten mistään ystävän puolustamisesta ei ole kyse, mutta tälläinen julkinen arvostelu amputoi kirjoittajan sielua.

Serge on kannuksensa hankkinut vuosien saatossa ja uskon, että hänen arvostelunsa vaikuttaa viskinmyyntiin, mutta en usko, että suomesta löytyy yhtään bloggaria tai muutakaan harrastajaa jonka julkinen kirjoitus vaikuttaisi yksittäisen viskin menekkiin piirun vertaa. Ja vaikka näin olisi, niin eikö vastuun voisi siirtää tislaamolle, mitäs teette saipaa, tehkää mun suuhun paremmin sopivaa, niin saatte paremmat pojot ;)

Reilua tai ei, niin eikö tämän kuten kaiken muunkin harrastamisen pitäisi olla kivaa? Mielestäni, jokainen maistelkoon miten haluaa, jäillä, colalla tai paljaalla, pisteyttäköön miten haluaa ja sanokoon suoraan jos jos jostain ei pidä, olipa se sitten reilua tai ei, eiköhän reiluus ole kadonnut kansanperinne muutenkin.

Ja muutamasta vesitipasta ja kemiasta tuli mieleen, että kyllähän jokainen "tosiharrastaja" tietää ja tuntee kemiaa siinä määrin, että tietää sen tosiasian, miten vaikkapa puoli teelusikallista vettä reagoi kun sen kaataa lasiin jossa on esim 4 cl:aa viskiä, sekoittuuko tuollainen vesitippa koko viskimäärään, vai vain osaan siitä, hmm siinäpä pulma 8-)  

ps. voin julkisesti kertoa, että olen smws:n jäsen, enkö ole vys:sin jäsen, jottei jää epäselväksi kun asian otin yllä puheeksi.

Suoraselkäinen ja kumartelematon kannanotto hyvän ja hauskan harrastuksen sekä sen eteenpäinviemisen puolesta. Arvostan!

Mushinico (6.5.2013 15.10.00)

quote[011E01510 (link)]:

ps. voin julkisesti kertoa, että olen smws:n jäsen, enkä ole vys:sin jäsen, jottei jää epäselväksi kun asian otin yllä puheeksi.

Aamen. Vaikken uskovainen olekaan.

Mallasmaksa (6.5.2013 19.43.40)

Kyllä POP summaa minun ja näemmä monen muunkin ajatukset aika tarkalleen.

Ard-Begbie (7.5.2013 7.36.28)

Iso aamen myös Popin reply #50:een. Pointtisi, Jarimi ei ole varmaan kellekkään ollut vaikeaa ymmärtää. Tyylisi arvostella toisten vapautta ehkä. Lukijan vastuu. Ei tämä näin vakavaa voi olla.  

Loch Igcal (7.5.2013 10.18.02)

Jotenkin tuntuu, että ymmärrät tahallaan väärin asian. Jokainen toki kokee viskin maut erilailla, mutta se, että maistelen osan viskeistä suulla jossa on ollut maistelua ennen voimakkaasti humaloitua olutta pari litraa, muutama viski, ja valkosipulikebab, ja osan taas puhtalla suulla, aiheuttaa aika ison eron asiassa.

En ymmärrä sinua väärin, Jarimi, en tahallani, enkä muutenkaan. Arvostaisin sitä, jos antaisit tässä keskustelussa mahdollisuuden sille, että olemme yksinkertaisesti asiasta eri mieltä.

Se tarkoittaa sitä, että ei ole mitään suurempaa totuutta, jota olen liian yksinkertainen ymmärtääkseni ja sitä tarvitsee minulle (ja monelle muullekin tässä ketjussa) vääntää "rautalankaosiolla".

Gooner (7.5.2013 10.54.41)

Pitkästä aikaa kunnon keskustelu, jossa lähdetään viattomasta asiasta liikkeelle, sitten ymmärretään väärin puolin ja toisin, sitten kärjistetään leikillään tai ei, seuraavaksi sotketaan mukaan ulkopuolisia asioita (VYS-SMWS), esitetään epäilyjä salatuista motiiveista ja perinteisesti keskustelu päättyy siihen, että joku ilmoittaa jättävänsä forumin lopullisesti. Tätä on ihan oikeasti hauska seurata ja kyllä tämäkin vie viskikulttuuria eteenpäin tai ainakin keskustelukulttuuria. Kiitän kaikkia keskusteluun osallistuneita.

MacMatti (7.5.2013 11.01.59)

quote[717877776C74190 (link)]:
Pitkästä aikaa kunnon keskustelu, jossa lähdetään viattomasta asiasta liikkeelle, sitten ymmärretään väärin puolin ja toisin, sitten kärjistetään leikillään tai ei, seuraavaksi sotketaan mukaan ulkopuolisia asioita (VYS-SMWS), esitetään epäilyjä salatuista motiiveista ja perinteisesti keskustelu päättyy siihen, että joku ilmoittaa jättävänsä forumin lopullisesti. Tätä on ihan oikeasti hauska seurata ja kyllä tämäkin vie viskikulttuuria eteenpäin tai ainakin keskustelukulttuuria. Kiitän kaikkia keskusteluun osallistuneita.

Jos olisi peukutus mahdollisuus, eihän ole eihän, niin nyt peukuttaisin. ;)

JaRiMi (7.5.2013 12.14.28 last edit 7.5.2013 12.41.20)

quote[544B54040 (link)]:

Mietin että viitsinkö edes vastata tähän soopaan ja sekoiluun, mutta kai se pakko on, onhan kyse sentään oman seuran miehestä.

Mitähän siellä Hämeenlinnassa on mennyt viime aikoina pieleen, kun POP noin on alkanut politikoimaan, ja harrastamaan näitä salaliittoteorioita? Oikeasti hämmentävää. Nyt sitten aletaan sotkemaan mukaan jo eri seuroja, jne jne.

Unohda Jari nuo salaliittoteoriat please.

Olen tosiaankin jo aiemmin vuonna 2009, ja viimeksi muistaakseni 2011 puhunut tästä maistelun ja suun kunnon (tai epäkunnon) yhteydestä, ja siitä miten syöty ruoka ym. vaikuttaa viskin makuun. Alla linkki edelliseen vuoden 2011 keskusteluun. Ei tainnut olla muuten VYS edes olemassa vielä silloin? Kumma, että ehdin jo silloin hautoa pahoja ajatuksia asiasta, ja ripittää ihmisiä makujen maailmasta...Todella hämärä juttu.

http://www.viskikaappi.net/yabb2/YaBB.pl?num=1320677691/4#4

Mitä tulee julkiseen viskien "tuomarointiin" blogeissa, uskalsin nyt tuoda esiin oman toiveeni siitä, että bloggarit kiinnittäisivät edes vähän huomiota siihen omaan arviontivälineensä, eli suun, kuntoon. Se toisi puuhasteluun laatua, ja olisi rehtiä arvosteltavia tuotteita kohtaan. On niin helppoa antaa niitä tuomiota siitä, mikä on hyvää ja mikä ei, mutta minusta julkseksi tuomariksi ryhtyvä voisi myös sitten kiinittää huomiota enemmän siihen, miten tuotetta kohdellaan. Piste.

Tuntuu kummalta että tästä yksinkertaisesta asiasta on saatu revittyä A) vihaa ja hyökkäystä aloittelevia viskinharrastajia kohtaan, B) sananvapauden rajoittamista, C) omaa korruptoituneisuuttani, D) pyrkimystä rajoittaa ihmisten viskinautintoja pakottamalla maistelu analyyttiseksi, ja nyt E) pyrkimystä hyökätä toista seuraa vastaan. Ei voi kun ihmetellä, mitä ihmisten päässä liikkuu, ja mikä on lukutaidon ja luetun ymmärtämisen taso.

Jos joku koki, että hyökkäsin juuri HÄNEN blogiaan vastaan, niin so be it. Ehkä sanomani osui kipeään paikkaan. Minusta sangen MONI bloggari voisi kiinnittää enemmän huomiota siihen, miten tekee maistelunoottejaan. Tuntuu usein siltä, että tarkoitus on vain arvostella mahdollisimman monta viskiä, ei mikään muu. Tulee väkisinkin mieleen eräskin arvuuttelija, jonka elämä tuntuisi pörräävän sen ympärillä, että pääsee kertomaan muille, kuinka monta viskiä on elämänsä aikana maistanut. Multum non multa scire sapientis est, sanoi roomalainen.

Arka on aihe, ei voi muuta sanoa..

JaRiMi (7.5.2013 12.23.38 last edit 7.5.2013 12.23.56)

quote[2A273030362D2C362D420 (link)]:

En ymmärrä sinua väärin, Jarimi, en tahallani, enkä muutenkaan. Arvostaisin sitä, jos antaisit tässä keskustelussa mahdollisuuden sille, että olemme yksinkertaisesti asiasta eri mieltä.

Se tarkoittaa sitä, että ei ole mitään suurempaa totuutta, jota olen liian yksinkertainen ymmärtääkseni ja sitä tarvitsee minulle (ja monelle muullekin tässä ketjussa) vääntää "rautalankaosiolla".

Noh, jos ei reilu peli ole tuttu käsite, ja se, miksi peräänkuulutan sitä, ei avaudu, niin enhän minä voi sitä tutuksi tai ymmärrettäväksi sinulle tokikaan väkisin tehdä.

Mitä tulee absoluuttisiin totuuksiin, niin niitä on netti pullollaan.. ::)

POP (7.5.2013 16.59.14)

Meinasitko, että tässä ketjussa ei ollut soopaa ja sekoilua ennen minun kirjoitusta? Tämä ei ollut henkilökohtainen hyökkäys sinua kohtaa JaRiMi, vaan ihmettelin tapaasi toimia. Hämeenlinnassa ei ole tapahtunut mitään ihmeellistä mikä tämän olisi aiheuttanut, enkä politikoi tai kehittele salaliittoteorioita. Peräänkuulutit reiluutta, niin onko se sinusta reilua tai sääntöjen/koodin mukaista puhutella foorumilla, jossa käytänössä kaikki kirjoittavat nimimerkillä, minua etunimellä?

Tämä "oman seuran" mies ihmettelee edelleen onko tälläinen käytös julkisesti, sitä kulttuurin eteenpäin viemistä, käytöstä jolla pidetään vanhat jäsenet mukana ja saadaan uusia? Me eletään vuotta 2013, eikä 70-luvun Kekkoslovakiaa, jossa jengille kerrotaan ainoa totuus ja se vaan on nieltävä. Henkilökohtaisesti, minun on mietittävä haluanko olla mukana tälläisessä toiminnassa.

ps. taisin jo muutama foorumisofta sitten sanoa sinulle, että älä sinuttele minua 8-)

Loch Igcal (8.5.2013 6.22.26)

quote[674C7F4460442D0 (link)]:
quote[2A273030362D2C362D420 (link)]:

Noh, jos ei reilu peli ole tuttu käsite, ja se, miksi peräänkuulutan sitä, ei avaudu, niin enhän minä voi sitä tutuksi tai ymmärrettäväksi sinulle tokikaan väkisin tehdä.

Mitä tulee absoluuttisiin totuuksiin, niin niitä on netti pullollaan.. ::)

Tuollaisen "jos et ole samaa mieltä mun kanssa, niin et tajua" -argumentaation vahva puoli on se, että siihen ei voi vastata tekemättä myös itseään naurunalaiseksi. Annan siis sinun olla reiluuden tuomari jatkossakin. :)

JaRiMi (8.5.2013 6.47.42 last edit 8.5.2013 7.01.04)

quote[4F504F1F0 (link)]:
Meinasitko, että tässä ketjussa ei ollut soopaa ja sekoilua ennen minun kirjoitusta? Tämä ei ollut henkilökohtainen hyökkäys sinua kohtaa JaRiMi, vaan ihmettelin tapaasi toimia. Hämeenlinnassa ei ole tapahtunut mitään ihmeellistä mikä tämän olisi aiheuttanut, enkä politikoi tai kehittele salaliittoteorioita.

Hoh hoijaa. Kyllä tämä tuntuu nyt kovasti ihan henkilökohtaiselta hyökkäykseltä, kun alkaa asia lipsua niin kauas aiheesta. Muistaakseni olet ollut jo jonkin aikaa kitkeränpuoleinen ihan minua kohtaan, ja se alkoi silloin joskus, kun kommentoin erästä ilmoitustasi, ja vedit asiasta herneen nenään. Nyt taas haetaan aseita mm. toiminnastani viskiseuran hallituksessa, ja ties mitä muuta. Itse aihe alkaa tosin hautautua kaiken skeidan alle.  

Kehittelet mielestäni salaliittoteorioita ja politikoit, kun vedät keskusteluun, jonka aloitin maistelutavoista, mukaan Suomessa toimivat viskiseurat, ja pyrit osoittamaan, että avaukseni liittyisi jollain tavalla niihin. Ei liity. Ei liittynyt vuonna 2009, eikä vuonna 2011, kun samaa aihetta tahkosin täällä yksityishenkilönä. (En siis keskustele täällä minkään seuran äänitorvena, vaan yksityishenkilönä).

Jos ihminen pyrkii joka asiasta josta kirjoitan vääntämään seurojenvälistä sotaa, niin se on kyllä minusta paitsi typerää soopaa, myös jonkinsortin politikointia.

Samoin se, että liität asian, josta olen usein tänne kirjoitellut omassa mielessäsi vain yhteen blogiin, vaikka olen jo sanonut, että aihe on avoin eikä mikään hyökkäys yhtä kohtaan. Haet yhteyksiä näihin asioihin nyt kyllä väkisin vääntämällä, ja aivan turhaan.

Peräänkuulutit reiluutta, niin onko se sinusta reilua tai sääntöjen/koodin mukaista puhutella foorumilla, jossa käytänössä kaikki kirjoittavat nimimerkillä, minua etunimellä?

Aih, olipa se raukkamaista minulta, Al Swearengen/POP. Voit toki myös puhutella minua ihan nimelläni eli Mika Jansson - pelkkä Mikakin on ok...No big deal.

Tämä "oman seuran" mies ihmettelee edelleen onko tälläinen käytös julkisesti, sitä kulttuurin eteenpäin viemistä, käytöstä jolla pidetään vanhat jäsenet mukana ja saadaan uusia? Me eletään vuotta 2013, eikä 70-luvun Kekkoslovakiaa, jossa jengille kerrotaan ainoa totuus ja se vaan on nieltävä. Henkilökohtaisesti, minun on mietittävä haluanko olla mukana tälläisessä toiminnassa.

Mietitäänpä vähän: Mistä seuraan liittyvästä "toiminnasta" nyt oikein puhut tässä vähän vaikeasti avautuvassa purkauksessasi? Siitä, että yksityishenkilönä uskallan kirjoitella tänne foorumille erilaisista aiheista, ja uskalsin ehdottaa ihmisten kokeiltavaksi erilaisia maistelutapoja? Vai siitäkö, että mietin suomalaisten viskiblogien maailmaa, ja mistä niissä kirjoitellaan, ja miten tuotteita arvostellaan? Kuinka tämä liittyy mihinkään seuraan, sinun jäsenyyteesi siinä (tai muussa seurassa)?

Mistä oikein puhut mies??

Jos ymmärrän oikein, pyrit rakentamaan minun kirjoituksistani tässä ketjussa jonkinlaista aasinsiltaa viskiseuran jäsenyyteesi, mikä ei minusta tunnu kovin loogiselta. Tuntuu myös, että foorumikirjoituksiin mukaan tuleva käyttämäni "slogan" viskikulttuurista ärsyttää sinua. Olen pahoillani jos näin on.

Kyllä lähtee aiiiika kauas nyt puheet ja kirjoittelut aiheesta, suosittelisin, että luet ketjun aloituksen ihan uusiksi.

ps. taisin jo muutama foorumisofta sitten sanoa sinulle, että älä sinuttele minua 8-)

En yleensä teitittele ketään, näin Suomessa kun ollaan - enkä varsinkaan itseäni nuorempia, mutta jos haluat, niin teen toki teidän kohdallanne poikkeuksen asiassa, jos se teitä ilahduttaisi sitten.

PS: Onko tuo teidän tekemänne blogi? Olen pahoillani, mutta minusta se on aika heikkotasoinen.  

-----------

Täällä oli hetken aikaa eräs toinenkin mielenkiintoinen avautuminen, mutta se on näköjään poistettu/poistunut. Siinä oli liuta kysymyksiä koskien seuran ja minun toimintaa. Todettakoon nyt sen verran, että Suomen Mallaswhiskyseura ry on rekisteröity yhdistys, jonka toiminta on lain sanan mukaista ja valvottua, kaikkine tilinpäätöksineen ym. Hallituksen päätökset ja toiminta on transparenttia, ja kokouspöytäkirjoin dokumentoitua, kuten muidenkin rekisteröityjen seurojen. Jäsenistö valitsee hallituksen vuosikokouksessa äänestämällä tarvittaessa asiasta. Hallituspositioon kuuluu vastuuta ja työtä, mutta ei palkkioita eikä ns. etuuksia - se perustuu puhtaasti ilmaiseen vapaaehtoistyöhön.  

JaRiMi (8.5.2013 7.20.48)

Viimeiset viestit täällä, niin olemassaolevat kuin poistetutkin, ovat menneet jo niin pahasti itse aiheen ohi, että päätin ainakin itse olla kuormittamatta foorumia moisella enempää. Itse aihekin tuli jo varmasti käsiteltyä siinä sivussa joka puolelta ja eri näkemyksiltä, ja muu sekoilu taas voidaan keskustella auki vaikkapa omassa ketjussaan, tai kokouksissa tms.

Artturi (8.5.2013 7.23.32)

No niin, eiköhän tämä asia ala olla jo taputeltu näin yleisellä tasolla.

Viihteellistä draamaa ja intohimoisia kommentteja on ollut mukava lukea, mutta ennenkuin aletaan kaivelemaan lisää henkilkohtaisia asioita menneisyydestä ja nykyisyydestä, niin foorumirauhan nimissä pyydän kipupisteisiin ajautuneita jatkamaan keskustelua vaikka YV:nä.

En ole moderaattori tai ylläpitäjä, mutta iso pliiiiiiiiiiis!

Edit: Jos tästä keskustelusta  sitä parasta antia pitäisi irroittaa, niin...

Olisiko kenties hyvä pistää pystyy ylätopic esim.Enemmän irti viskistä , johon vesikokeilut, olut/ruoka ja muut vaikutteet olisivat yhden otsikon alla?

Slaintè!

Artturi (8.5.2013 7.24.46 last edit 8.5.2013 7.25.59)

quote[7A5162597D59300 (link)]:
Viimeiset viestit täällä, niin olemassaolevat kuin poistetutkin, ovat menneet jo niin pahasti itse aiheen ohi, että päätin ainakin itse olla kuormittamatta foorumia moisella enempää. Itse aihekin tuli jo varmasti käsiteltyä siinä sivussa joka puolelta ja eri näkemyksiltä, ja muu sekoilu taas voidaan keskustella auki vaikkapa omassa ketjussaan, tai kokouksissa tms.

Ah, JaRiMi ehti ensin. Hyvä.;)

POP (8.5.2013 9.39.52)

Hoh hoijaa, en viitsi enää vaivautua vastaamaan JaRiMin väitteisiin, jotka ovat täysin aavalta ulapalta. Edelleen olet smws:n pressa, etkä mielestäni pysty jakamaan persoonaasi kahtia olemalla välillä ykstyishenkilö ja välillä pressa, mutta tälläisen laivan kyydissä en aio matkustaa, jossa kippari v*ttuilee julkisesti, eikä tämä ole mikään uhkaus vaan fakta. Kun seuraavan kerran yksityishenkilönä kerrot jäsenmääristä, muista ottaa yksi pois.

JaRiMi (8.5.2013 10.29.56 last edit 8.5.2013 10.57.26)

quote[6D726D3D0 (link)]:
Hoh hoijaa, en viitsi enää vaivautua vastaamaan JaRiMin väitteisiin, jotka ovat täysin aavalta ulapalta. Edelleen olet smws:n pressa, etkä mielestäni pysty jakamaan persoonaasi kahtia olemalla välillä ykstyishenkilö ja välillä pressa, mutta tälläisen laivan kyydissä en aio matkustaa, jossa kippari v*ttuilee julkisesti, eikä tämä ole mikään uhkaus vaan fakta. Kun seuraavan kerran yksityishenkilönä kerrot jäsenmääristä, muista ottaa yksi pois.

Tulihan se sielta, mista kenka puristelee. Onneksi olin jo aiemmin puheissa yhden kanssa, ja osasin odotellakin. Ei voi muuta sanoa kun etta pienesta on ollut kiinni jasenyys, kun tekosyyksi kelpaa maistelunoottien tekemisen erilaiset tavat..? Hammastyttavaa.

smoke on the water (8.5.2013 12.35.12)

Luin tämän ketjun läpi pariin kertaan ja tunne on kyllä äärimmäisen vaivautunut ja jopa masentava. Tätäkö on viskiharrastus maassamme? Omalla kohdallani julkisten viskiarvostelujen tekemisen mielekkyys katosi nyt ainakin täysin, toivottavasti vain tilapäisesti.

POP (8.5.2013 13.25.49)

Miehekäs liideri, nauraa vielä julkisesti ja myöhemmin muokkaa viestiään.

Havis (8.5.2013 13.57.12 last edit 8.5.2013 14.06.57)

Pyytäisin nöyrimmin moderaattoreita laittamaan tämän aiheen lukkoon, ja asianomaiset voinevat jatkaa asian tiimoilta pienemmissä ympyröissä mikäli tarpeelliseksi katsovat. Kuulostaako kohtuullista toiveelta?

Mielestäni nyt käyty keskustelu ei kehitä viskin piirissä harrastamista väljähtyneen dramin vertaa.

P.S.
Tällainen kuohunta kai kuuluu yleisesti foorumin normaaliin elinkaareen, koska lähes kaikissa harrastefoorumeissa joita itse seuraan, moista ylikuohuntaa sattuu aina muutaman vuoden välein, kun jotkut 'harrastaa' liian vakavasti. :) Esim BMW:n automaattivaihteistoöljyt, saako vai eikö saa vaihtaa, mikä on se ainoa oikea moottoripyöräketjun voiteluöljy, pitääkö ylinopeudella ajavalle ohittajalle antaa tietä pientareelle vaiko ei, mikä on oikea tapa kasvattaa laikaa hirvikoiraksi jne. Näitähän löytyy.

Ainoat foorumit joissa tällaista ilmiötä en ole vielä tavannut on ne joihin kirjaudutaan ja esiinnytään oikeilla nimillä, ei nimimerkin suojassa. Se toimii jonkin sortin kirjoittamissulakkeena...

Mushinico (8.5.2013 18.03.59 last edit 8.5.2013 18.04.57)

quote[3C2220242A102021103B272A10382E3B2A3D4F0 (link)]:
Luin tämän ketjun läpi pariin kertaan ja tunne on kyllä äärimmäisen vaivautunut ja jopa masentava. Tätäkö on viskiharrastus maassamme? Omalla kohdallani julkisten viskiarvostelujen tekemisen mielekkyys katosi nyt ainakin täysin, toivottavasti vain tilapäisesti.

Palautetaan mielekkyyttä. Tiedän aika monta jotka noin vuoden aikana on innostunut sinunkin blogin ansiosta viskeistä. Samat kaverit seuraavan täällä mainitun Eläväpullo:n blogia ja tämäkin on ollu iso osa nostamaan innostusta. Meillä ei Suomessa ole kovinkaan montaa blogia seurattavaksi. Siksi mielestäni (ja varmana puhun myös muutaman muunkin puolesta), näillä blogeilla on merkittävä vaikutus monen harrastajan "harrastearkipäiviin". Meillä on vielä mukavan erilaisia kirjoittelijoita.
Annetaan siis kiitosta teille bloggaajille, kun jaksatte satunnaisista "myrskyistäkin" huolimatta kirjoitella JA vielä jakaa pohdintojanne meille muille.

Toni V (8.5.2013 19.53.52)

quote[56484A4E407A4A4B7A514D407A5244514057250 (link)]:

Sinulle ja "elävälle pullolle";

Älkää ainakaan tämän takia jarrutelko! Molempien blogeja olen seurannut ja aina olen saanut niistä informaatiota. Toki en joka asiasta ole samaa mieltä, mutta tiedetään että makuja on moneen lähtöön.

Kiitos tuottamastanne sisällöstä,
Toni

Ard-Begbie (8.5.2013 20.35.35)

Jarimi...sulla lähti lapasesta siinä vaiheessa kun et (muiden monista hienoista hieman eriävistä mielipiteistä huolimatta) tullut omassa mielipiteessäsi yhtään vastaan, vaan pönkitit vain omaa "ahdasta näkemystäsi". Älä ole huolissasi möröistä joita ei ole olemassa!

misa (9.5.2013 2.36.51)

Ikävävä nähdä, kuinka paljon energiaa menee tähän diipadaapaan ihmisiltä, joilla on kuitenkin niin kovin paljon annettavaa tälle foorumille. Toivon, että voisimme aloittaa nollasta ja kunnioittaa kaikkien mielipiteitä. Tulee mieleen muutaman vuoden takainen keskustelu eliittiviskeistä. Otetaan kaikki iisisti ja mietitään, kuinka viedä tätä hommaa eteenpäin ilman kuppikuntia. Alkuperäisestä viestistä on paisuteltu kamala haloo, jonka toivon loppuvan. Otetaan kaikki mielipiteet huomioon, ja ensi viikonloppuna meinaan käydä syömässä pässin kiveksiä. Paikassa, jossa ainoana stadissa saa niitä ilman varausta. yes. Mechestä saa muuten kokonaisen sian pään, ja sekin on listalla niissä ruoissa, jotka meinaan maistaa. Ah! Mitäs muita "extreme" ruokia muuten meillä pohjolassa löytyy? Kaikki kelpaa :-).

Obanboy (9.5.2013 7.19.44 last edit 9.5.2013 7.23.40)

Sinulle ja "elävälle pullolle";

Älkää ainakaan tämän takia jarrutelko! Molempien blogeja olen seurannut ja aina olen saanut niistä informaatiota. Toki en joka asiasta ole samaa mieltä, mutta tiedetään että makuja on moneen lähtöön.

Kiitos tuottamastanne sisällöstä,
Toni

En voisi olla enempää samaa mieltä Tonin kanssa.

En miellä blogikirjoituksia tuomaroinneiksi tai arvosteluiksi (en edes Sergen), vaan ko. kirjoittajan omiksi mielipiteiksi, jotka ovat sidoksissa kirjoitusajankohtaan ja -fiilikseen. Näitä mielipiteitä voi myöhemmin muuttaa - niin minäkin olen monen viskin kohdalla joutunut tai saanut tehdä.

Nautin kovasti hyvin kirjoitettujen ja kuvitettujen blogien lukemisesta ja etsin aktiivisesti muiden harrastajien mielipiteitä omien maistokokemusten jälkeen.

Mushinico (9.5.2013 8.03.59 last edit 9.5.2013 8.04.20)

quote[5C584250310 (link)]:
Ikävävä nähdä, kuinka paljon energiaa menee tähän diipadaapaan ihmisiltä, joilla on kuitenkin niin kovin paljon annettavaa tälle foorumille. Toivon, että voisimme aloittaa nollasta ja kunnioittaa kaikkien mielipiteitä. Tulee mieleen muutaman vuoden takainen keskustelu eliittiviskeistä. Otetaan kaikki iisisti ja mietitään, kuinka viedä tätä hommaa eteenpäin ilman kuppikuntia. Alkuperäisestä viestistä on paisuteltu kamala haloo, jonka toivon loppuvan. Otetaan kaikki mielipiteet huomioon, ja ensi viikonloppuna meinaan käydä syömässä pässin kiveksiä. Paikassa, jossa ainoana stadissa saa niitä ilman varausta. yes. Mechestä saa muuten kokonaisen sian pään, ja sekin on listalla niissä ruoissa, jotka meinaan maistaa. Ah! Mitäs muita "extreme" ruokia muuten meillä pohjolassa löytyy? Kaikki kelpaa :-).

Aika offtopic, mutta kerran pässinkiveksiä olenkin maistanut. Tosin ajattelin niiden olevan siskonmakkaraa. Olisihan se pitänyt tietää, että Thaimaassa ei siskonmakkaraa välttämättä käytetä ::)

Peat (9.5.2013 11.14.15 last edit 9.5.2013 11.15.15)

quote[292D3725440 (link)]:
Ikävävä nähdä, kuinka paljon energiaa menee tähän diipadaapaan ihmisiltä, joilla on kuitenkin niin kovin paljon annettavaa tälle foorumille. Toivon, että voisimme aloittaa nollasta ja kunnioittaa kaikkien mielipiteitä. Tulee mieleen muutaman vuoden takainen keskustelu eliittiviskeistä. Otetaan kaikki iisisti ja mietitään, kuinka viedä tätä hommaa eteenpäin ilman kuppikuntia. Alkuperäisestä viestistä on paisuteltu kamala haloo, jonka toivon loppuvan.

Aika syvälle tässä loppujen lopuksi mentiin, hoh hoijaa :-X  Olikohan se Olli joka juuri vähän aikaa sitten siteerasi jotain, "Pitää ajatella mitä sanoo, jottei sano mitä ajattelee"

Kiitos ja anteeksi....

MacMatti (10.5.2013 18.49.32)

Hieman erilainen blogi. :)
www.scotchandicecream.com

Artturi (10.5.2013 20.01.22)

Tuosta se lähtee...

http://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=Qlbh9ZvMJ8s

;D

Triage (10.5.2013 20.07.34)

quote[5B686E6E6F68731A0 (link)]:
Tuosta se lähtee...

http://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=Qlbh9ZvMJ8s

;D

Ihan hyvä, mutta tuossa ei puhuttu syömisestä mitään..

JaRiMi (12.5.2013 18.04.25)

quote[7142541D725557525955300 (link)]:
Jarimi...sulla lähti lapasesta siinä vaiheessa kun et (muiden monista hienoista hieman eriävistä mielipiteistä huolimatta) tullut omassa mielipiteessäsi yhtään vastaan, vaan pönkitit vain omaa "ahdasta näkemystäsi". Älä ole huolissasi möröistä joita ei ole olemassa!

Onpa tänne tullut lisää merkityksettömiä viestejä, huh!

Ardbegbie, jos  - luet - viestini tässä ketjussa alusta asti, niin huomaat, että kun nämä keskustelut rönsyilivät vähän joka suuntaan, niin pyrin tuomaan meidät aina takaisin aiheeseen, jossa oli siis tarkoitus puhua siitä miten maistelunootteja tehdään, varsinkin kun ne tehdään julkisesti. Sitten aika monelta muulta tuntui ne jutut lähtevän lapasesta, ja homma keskitttyikin nelosen sanoin "johonkin ihan muuhun". :-)  Varmaan se oli sitä kuuluisaa fiilistä sitten 8-)

Hakkis (14.5.2013 5.24.11 last edit 14.5.2013 5.43.13)

Kappas, sopiva kuvaus (otsikko) minunkin blogille...

http://whiskeyapostle.com/2013/05/were-all-full-of-sht/

Hyvä juttu (ainakin minusta) on myös tuossa em. jutussa linkattu:

http://io9.com/wine-tasting-is-bullshit-heres-why-496098276

[edit: lisäsin tuon toisen linkin]

Artturi (20.5.2013 7.52.22)

On hiljaista forumissa. Viimeisenä kolmena päivänä kolme postausta vaikka viikonloppu takana. :-?

Liekö syynä tämän topikin "iloittelu" vai mikälie kevätahdistus...

Triage (20.5.2013 16.16.42 last edit 20.5.2013 16.19.37)

quote[21121414151209600 (link)]:
On hiljaista forumissa. Viimeisenä kolmena päivänä kolme postausta vaikka viikonloppu takana. :-?

Liekö syynä tämän topikin "iloittelu" vai mikälie kevätahdistus...

Itse tein tuossa männäviikonlopulla ristiretken pääkaupunkiseudulle ja tuli kierrettyä mm Black Door, William K, Pikkulintu ja Viisi Penniä

Jokunen maistiainen tuli kussakin paikassa otettua, mutta kun alla oli mm Memphis Burgeria, Pennin pannua yms sekalaista hiukopalaa, niin eihän niistä drameista mitään makuarvioita viitsi laittaa, kun silloin tulee valehdeltua sekä itselle että muille.. :-X

Mushinico (20.5.2013 16.50.35)

Paskat burgereista tai valkosipulista. Itse ainakin postaan tänne jos siltä tuntuu. On sitten sipuleja tai ei. Sen voin luvata että voin mainita jos makuun vaikuttaa jokin radikaalisesti. Tykkätte tai ette. Jokainen äänestäkööt silmillä.

Obanboy (21.5.2013 6.37.47)

Join perjantaina kuutta eri viskiä. Jotkut olivat parempia kuin toiset ;)