Viskisuosituksia

ToKa (6.9.2014 15.04.11)

Olen viime aikoina tykästynyt hienoihin sherry-viimeisteltyihin ei-savuisiin viskeihin ja erityistä nautintoa on tuottaneet seuraavat tisleet:

Aberlour 18YO
Bunnahabhain 18YO
GlenDronach 21YO

Jos haluaisin laajentaa kokemaani, niin mitä yo. viskien kaltaisia suosittelisitte kokeilemaan?

Hieman erikoista on se, etten ole erityisemmin sherryn ystävä sellaisenaan.

Mushinico (6.9.2014 16.07.59 last edit 6.9.2014 16.10.15)

quote[417A5E74150 (link)]:
Olen viime aikoina tykästynyt hienoihin sherry-viimeisteltyihin ei-savuisiin viskeihin ja erityistä nautintoa on tuottaneet seuraavat tisleet:

Aberlour 18YO
Bunnahabhain 18YO
GlenDronach 21YO

Jos haluaisin laajentaa kokemaani, niin mitä yo. viskien kaltaisia suosittelisitte kokeilemaan?

Noista ei taida viimesitelty olla yksikään, tosin Bunna koostuu kyllä sherry ja ex-bourbon tynnyreistä. Eli taidat tykkää ihan sherrykypsytellyistä, joussa sherry on tasapainoista (ei jyrää).

Suosittelen Macallanin 10/12/18 sherrykypsytettyjä, Glenfarclasin family cask -sarjaa etenkin rauhallisemman värisiä ja Glendronachin single cask -pullotteita (etenkin oloroso kypsytettyjä).

Glengoynelta löytyy myös sherryisiä helmiä. Perusrangesta ehdoton suosikkini on 21yo, jota on saanut hyvin huokeaan 72€ hintaan laivoilta. Myös 18yo on ihan kelpo samoin Cask Strenght kaikki batchit.

Arranilta löytyy ihan hyviä premium cask -sarjasta sherryversioina. Vanhemmat Bunnahabhainin IB pullot varmasti saattaa myös maistua.

ToKa (6.9.2014 16.41.51 last edit 6.9.2014 16.43.30)

Seison korjattuna, kiitos.

Macallania varmaankin pitäisi kokeilla, Amberin maistoin joskus ja se ei herättänyt juuri positiivisia tunteita. Tosin se ei taida tähän kategoriaan kuuluakaan.

Glenfarclasin Family caskit olisivat varmastikin mielenkiintoisia mutta hieman kalliita. Nyt haussa suunnilleen alkuperäisten esimerkkieni hintaisia viskejä.

Itse asiassa maistoin GlenDronachin single caskin (1994, cask 97, 60.1%) jokin aika sitten ja omaan makuuni se ei ollut ollenkaan niin hyvä kuin tuo 21YO. 21YO tuntuu jotenkin valmiilta ja ainakin tuo kyseinen 17YO single cask tuntui raa'alta ja vesilisällä sherryinen olemus jotenkin hajosi. Toki jokainen tynnyri on omansa ja noistakin saattaisi löytyä hakemaani hintaluokkaan jotain.

Glengoyne on täysin maistamatta. Pitänee korjata asia syksyn aikana.

Arranin Premium Caskeja olen sillä silmällä katsellutkin ja maistoin jokin aika sitten 16YO 1997 The Un-Official Cask 17th almost (cask 525) ja pidin siitä kovasti.

Vanhemmat IB-Bunnat kiinnostaa myöskin ja olen saamassa samplen 26YO 1987 Berry Own Selectionista.

Mites Aberfeldy 21YO? Mahtaisiko mennä tähän kategoriaan? Erityisen kalliskaan se ei ole.

Gooner (6.9.2014 17.32.32)

Aberfeldyn 21 on loistava viski, mutta taitaa olla vähän hinnakkaampi. BenRiachilta löytyy kaikkia mahdollisia kypsytyksiä ja finistelyjä, osa erinomaisia... osa vähemmään, mutta kokeilemisen arvoisia. Jos jossain matkoilla tms. osuu vastaan Glen Ord kannattaa ostaa. Ei myöskään sovi unohtaa Edradourin viskejä, tosin hieman kalliita ovat ja peruskymppi on hirveää.

ToKa (6.9.2014 17.54.02 last edit 6.9.2014 18.08.19)

Benriachin "Wood finish" -sarjasta on tullut maistettua PX ja Tawny port. Ihan OK mutta ei mitenkään erityisiä, ei missään nimessä huonoja kuitenkaan. Oikeastaan nuo eksoottisemmat viimeistelyt ei edes kiinnosta. Saattaa olla turhaa ennakkoluuloa mutta on niin paljon muuta maistettavaa vielä... Tosin sarjassahan olisi myös 12YO sherry matured (oloroso+PX).

SMWS:n BenRiach-pullotetta olen maistanut ja se oli kyllä omaan suuhuni sopiva joskin oli aika jyrä. Luonnollisesti samoja elementtejä kuin tuossa wood finish -sarjan PX:ssä. Tässä on vain kaikkea enemmän. Kaapissa on muutama Benriach-suomipullote ml. tuo SMWS-pullo odottamassa parempia aikoja.

Glen Ord ja Edradour ovat niinikään täysin maistamatta. Mistäs Edradouriin kannattaisi tutustuminen aloittaa?

Mä luulen, että Mushi on oikeassa ja nimenomaan sherry-kypsytetyt on se juttu. Tosin Bowmoren Devil's Cask ei kauhean erityinen ollut kun Uisgessa maistoin mutta se onkin toinen juttu.

Mushinico (6.9.2014 19.21.05)

quote[003B1F35540 (link)]:
Benriachin "Wood finish" -sarjasta on tullut maistettua PX ja Tawny port. Ihan OK mutta ei mitenkään erityisiä, ei missään nimessä huonoja kuitenkaan. Oikeastaan nuo eksoottisemmat viimeistelyt ei edes kiinnosta. Saattaa olla turhaa ennakkoluuloa mutta on niin paljon muuta maistettavaa vielä... Tosin sarjassahan olisi myös 12YO sherry matured (oloroso+PX).

SMWS:n BenRiach-pullotetta olen maistanut ja se oli kyllä omaan suuhuni sopiva joskin oli aika jyrä. Luonnollisesti samoja elementtejä kuin tuossa wood finish -sarjan PX:ssä. Tässä on vain kaikkea enemmän. Kaapissa on muutama Benriach-suomipullote ml. tuo SMWS-pullo odottamassa parempia aikoja.

Glen Ord ja Edradour ovat niinikään täysin maistamatta. Mistäs Edradouriin kannattaisi tutustuminen aloittaa?

Mä luulen, että Mushi on oikeassa ja nimenomaan sherry-kypsytetyt on se juttu. Tosin Bowmoren Devil's Cask ei kauhean erityinen ollut kun Uisgessa maistoin mutta se onkin toinen juttu.

Tuo Devils Cask on juuri vastakohta sellaiselle rauhalliselle ja laadukkaalle sherrykypsytykselle. Tai ei nyt vastakohta, mutta terävämpi ja räväkämpi. Esim Aberlour 18 on juuri sellainen ajan kanssa kypsynyt eikä nopeasti sherryssä uitettu. Macallanilla ennen käytettuin hyviä sherrytynnyreitä joita ei oltu vain juosten kusten uitettu paskassa sherryssä, vaan niissä oli oikeasti kypsytetty sherryä. Tietääkseni vielä 10/12/18 sherryversiot (ei siis mikään fine oak jne) oli vielä hyvälaatuisia. Uusista sienna on ihan varteenotettava vielä ja mahdollisesti Ruby, mutta se onkin jo reippaasti yli satasen.

Ei taidakaan olla enää tänäpäivänä itsestään selvää ja helppoa löytää sellaista hienoa ja tasapainoista laadukasta sherrykypsytettyä viskiä. Itsekin tykkään oikein paljon tämän tyyppisistä.

mja (8.9.2014 4.56.51)

quote[122A2C373631363C305F0 (link)]:

Ei taidakaan olla enää tänäpäivänä itsestään selvää ja helppoa löytää sellaista hienoa ja tasapainoista laadukasta sherrykypsytettyä viskiä.

Glenfarclas 15 yo minusta hyvä ja hinnan huomioiden erittäin hyvä.

Toni V (8.9.2014 6.08.15)

Jos pitää sherrykypsytetyistä niin yleensähän siitä pulloissa mainitaan, sellaisia sitten maistamaan. Sherry-finistellyt viskit voivat olla myös hyviä, mutta niissä monesti maku on vahvempi ja jyräävämpi.

Jo mainittujen lisäksi kokeiluun voi heittää Bowmoren 18, ja vaikkapa Auchentoshanin sherryisen jos sellaisen jostain löytää.

Vanhemmat IB Bunnat ovat yleensä aika tammisia, eivätkä niinkään sherryisen pehmeitä.

Maistelemalla niihin pääsee käsiksi, eli sherryisiä riviin ja testiin.  ;)

Havis (8.9.2014 6.41.59)

quote[417A5E74150 (link)]:

Aberlour 18YO
Bunnahabhain 18YO
GlenDronach 21YO

Teerenpeli Kaski. Teerenpelin viskeistä minusta paras hinta/laatu suhde.
Glenfiddich 15yo Solera vatting. Tuota saa 0.2 pullossa Alkosta, ei oo iso tappio jos ei satu maistumaankaan.

Ard-Begbie (8.9.2014 12.05.54)

Glendronachin 15y.o Revival hoitaa homman myös.

ToKa (8.9.2014 13.10.28)

quote[042D3A253F4C0 (link)]:

Glenfiddich 15yo Solera vatting. Tuota saa 0.2 pullossa Alkosta, ei oo iso tappio jos ei satu maistumaankaan.

Teerenpeli on jokseenkin liian makea. En tykännyt.

Glenfiddichin 12YO on tislaamon ainoa jota olen maistanut - ei mun suosikki. Tuo 15YO taitaa olla ihan eri sarjassa ja pikkupullo tosiaan ei paljoa maksa.

eläväpullo (8.9.2014 15.01.55)

quote[102B0F25440 (link)]:
quote[042D3A253F4C0 (link)]:

Teerenpeli on jokseenkin liian makea. En tykännyt.

Glenfiddichin 12YO on tislaamon ainoa jota olen maistanut - ei mun suosikki. Tuo 15YO taitaa olla ihan eri sarjassa ja pikkupullo tosiaan ei paljoa maksa.

Glenfiddichin 15yo on mun mielestä kyseisen tislaamon perustuotteista se paras. Aika hyvä referenssiviski sherryisten osastolla.

ToKa (8.9.2014 15.17.19 last edit 8.9.2014 15.22.26)

quote[1625337A153230353E32570 (link)]:
Glendronachin 15y.o Revival hoitaa homman myös.

Joo tämä on perushyvä mutta Allardice ja erityisesti Parliament ovat vielä huomattavasti parempia.

ToKa (8.9.2014 15.22.03)

quote[1328292E1811470 (link)]:
Jos pitää sherrykypsytetyistä niin yleensähän siitä pulloissa mainitaan, sellaisia sitten maistamaan. Sherry-finistellyt viskit voivat olla myös hyviä, mutta niissä monesti maku on vahvempi ja jyräävämpi.

Jo mainittujen lisäksi kokeiluun voi heittää Bowmoren 18, ja vaikkapa Auchentoshanin sherryisen jos sellaisen jostain löytää.

Vanhemmat IB Bunnat ovat yleensä aika tammisia, eivätkä niinkään sherryisen pehmeitä.

Maistelemalla niihin pääsee käsiksi, eli sherryisiä riviin ja testiin.  ;)

Joo kyllä noita varmasti löytää, mutta ei jokaista sherry -maturoitua/-finisteltyä pysty kuitenkaan ostamaan niin siksihän tämä ketjukin on avattu :)

Auchentoshanin three wood on maistettu ja jokseenkin tykätty mutta ei nyt mikään helmi kuitenkaan. Bowmore 18YO kuten myös Darkest ovat molemmat loistavia viskejä mutta nyt haetaan ei-savuisia joissa mielestäni sherryisyys on jotenkin puhtaampaa.

riqu ruisku (8.9.2014 17.17.30 last edit 8.9.2014 17.24.04)

Aberfeldy 21yo on loistava viski (yksi suosikeistani), mutta en sitä mitenkään sherryisenä itse kuitenkaan ole kokenut. Hinnaltaan samaa kategoriaa kyllä nykyään kuin muutkin mainitut (saa alle 70€ pullo).

GlenDronach 18yo Allardice on tosiaan kaikessa erikoisuudessaan varsin hyvää.

Varsinaisesti sherryisistä oma suosikkini on Glenfarclas 105 (tilkalla vettä). Naurettavan edullista mutta himskatin hyvää ja vivahteikasta, mutta itselleni kun uppoaa enemmänkin hedelmäisemmät, eikä niinkään nuo sherrymonsterit niin mielipiteet on aika hataria.

quote[13280C26470 (link)]:
Auchentoshanin three wood on maistettu ja jokseenkin tykätty mutta ei nyt mikään helmi kuitenkaan.

Tuo Auche maistuu mun suussa vähän liikaa pahville :P

upupa (9.9.2014 10.28.51)

En ole ollut erityisen kiinnostunut savuviskeistä, mutta nyt haluaisin laajentaa tajuntaa. Bowmoren viskeihin olen tutustunut : 12v, Mariner 15v, Darkest 15v, Black Rock, White Sand, Gold Reef, Small Batch #3 ym. Melkein kaikki ovat olleet OK, joskus jopa hyvin herkullisia. Highland Parkit ovat aina olleet suosikkejani.

Nyt kuitenkin on aika siirtyä eteen pain ja tarkoitus olisi hankkia Ardbegin pullon. Vaihtoehtoina Ten, Uigeadail tai Corryvreckan. Kymppiä olisi saatavilla 0,35 pullossa, Corrya tarjouksesta ja Uigea lähes samaan hintaan. Olisihan näistä tietty myös sampleja saatavilla....

Voisiko joku vähän kertoa noiden eroista muutamalla sanalla. Minua kiinnostaa lähinnä savuisuudet.

Mushinico (9.9.2014 12.02.17 last edit 9.9.2014 12.03.06)

quote[2B2E2B2E3F5E0 (link)]:
En ole ollut erityisen kiinnostunut savuviskeistä, mutta nyt haluaisin laajentaa tajuntaa. Bowmoren viskeihin olen tutustunut : 12v, Mariner 15v, Darkest 15v, Black Rock, White Sand, Gold Reef, Small Batch #3 ym. Melkein kaikki ovat olleet OK, joskus jopa hyvin herkullisia. Highland Parkit ovat aina olleet suosikkejani.

Nyt kuitenkin on aika siirtyä eteen pain ja tarkoitus olisi hankkia Ardbegin pullon. Vaihtoehtoina Ten, Uigeadail tai Corryvreckan. Kymppiä olisi saatavilla 0,35 pullossa, Corrya tarjouksesta ja Uigea lähes samaan hintaan. Olisihan näistä tietty myös sampleja saatavilla....

Voisiko joku vähän kertoa noiden eroista muutamalla sanalla. Minua kiinnostaa lähinnä savuisuudet.

Äkkiseltään kiteyttäisin näin:

TEN: suoraviivaisempi ja puhtaampi kuin kaksi muuta.

Corry: suolaisempi, leväisempi, sitruksisempi ja pippurisempi. Tujumpi yleensäkin.

Uige: hieman makeampi ja tummempi. Paahteisempi ja karamellisempi. Monille myös hieman tunkkaisempi.

Itse aloittaisin perus TENillä , varsinkin kun saat sen pienemmässä koossa. Toki tilaamalla saat melkein ison samaan hintaan. Tuohon on sitten hyvä vertailla mahdollisesti muita tulevia begejä.

riqu ruisku (9.9.2014 19.33.36 last edit 9.9.2014 20.08.17)

quote[5752575243220 (link)]:
En ole ollut erityisen kiinnostunut savuviskeistä, mutta nyt haluaisin laajentaa tajuntaa.

Eikä kannata unohtaa loistavaa Compass Boxin sekoitetta nimeltä The Peat Monster (on jakanut vähän mielipiteitä, mutta ainakin täällä maistuu) ;)

http://www.worldwhiskiesawards.com/compass-box-the-peat-monster.15561.html

Obanboy (10.9.2014 5.29.11)

Hyvä porttiviski savujen maailmaan on myös Longrow peated, jossa hinta ja laatu lyövät mielestäni mukavasti kättä.

eläväpullo (10.9.2014 6.50.13)

Mistäspäin upupa on? Joku harrastaja nyt tarjoamaan hänelle samplet noista kolmesta perusarpasta niin pääseepi alkuun. Mikäli moinen ei onnistu, niin itsekin lähtisin peruskympillä liikkeelle.

Glendronach 18 allardicelle muuten täältäkin ääni sherryisten osastolla. Siinä on jo sellainen tumma sherry kuitenkin kohtuuhintaan. 21 Parliament ei ole mulle maistunut koskaan, mutta ei kaikki kaikille.

upupa (10.9.2014 7.20.02)

Pohjois-Helsingissä minä asustelen, vaikka on minulla kämppä myös Virossakin (lomailuun...)

Olen minä ostanut myös Laphroaigeja. Ensin meni pullo QC ja nyt on kymppi puolivälissä. Näistä selvästi parempana pidin QC. Tämä kymppi on monasti ollut vähän vaikeaa juotavaa.

Voihan se olla tosiaan niin, että olisi hyvä aloittaa Ardbegin kohdalla TENistä. Ehkä se olleellisin löytyy siitä.

POP (10.9.2014 9.02.15 last edit 10.9.2014 9.03.19)

quote[3E3B3E3B2A4B0 (link)]:

Samasta maltaasta/tisleestä ne tehdään eli savuisuuden lähtökohta on sama, mutta korostaako/peittääkö erilaiset tynnyröinnit tai pullotusvahvuus sitten savuisuuden tunnetta on eri asia ja varmasti ihmiset kokee ne myös eri tavalla. Mutta jos näiden kolmen Begin sisältö ei ole tuttu niin lyhyesti Ten on 100% ex-bourbon 46%, Corryvreckan on vattaus ex-bourbon/ex-frenchoak 57,1% ja Uigedail on vattaus ex-bourbon/ex-sherry 54,2%. Batch eroja ainakin Uigeissa on ollut, myös tässä faceliftatussa, Corryjen batch eroihin en ole niinkään törmännyt. Taannoin lasissa kävi ensi painos L3 Uige ja kyllähän tuo on käsittämättömän upea viski, kuten myös Committee versio Corrystäkin. Toivottavasti tästä oli jotain apua valintaasi.

riqu ruisku (10.9.2014 9.02.42 last edit 10.9.2014 9.03.11)

quote[7F5B59536D7E5B5C564146405D5F320 (link)]:
Hyvä porttiviski savujen maailmaan on myös Longrow peated, jossa hinta ja laatu lyövät mielestäni mukavasti kättä.

Compass box on saman hintaista (tai no ~2 euroa kalliimpaa).

Laphroaigin peruspullotteista annan ääneni Triple Woodille.

Mushinico (10.9.2014 9.04.59)

quote[65414349776441464C5B5C5A4745280 (link)]:

Nythän Longrowlta tuli uusi porttiviski uusimman RED-sarjalaisen muodossa ;)

Obanboy (10.9.2014 9.18.50 last edit 10.9.2014 9.24.53)

quote[467E786362656268640B0 (link)]:
quote[65414349776441464C5B5C5A4745280 (link)]:

Nythän Longrowlta tuli uusi porttiviski uusimman RED-sarjalaisen muodossa ;)

Totta :)
Tämän portviinikypsytyksen maistamista odotan kovasti. Tuntuu jakavan mielipiteitä aika vahvasti - kuten näillä portviskeillä on tapana.
EDIT Nytpä menikin tislaamot sekaisin. Luin aamulla kommentteja Kilchomanin port versiosta. Tästä uudesta Redistä ei taida paljon kokemuksia vielä olla maailmallakaan.

riqu ruisku (10.9.2014 9.41.00 last edit 10.9.2014 9.43.25)

Kun tässä nyt ehdotuksia tulee, niin mitä hedelmäisiä viskejä suositelisitte max. 100€ hintaluokassa (ihan omena/ päärynä tai vaikka troopisempiakin vivahteita omaavia)? Savuisuus ei haittaa mutta en sitä välttämättä myöskään kaipaa. Yltiö sherryisiä olen viimeaikoina kylläkin huomannut vähän karttavani.

Kaikkien haukkujen uhallakin on kutitellut takaraivossa testata Edradour Chateauneuf du Pape finish pullotetta ::)
http://thewhiskyphiles.com/2013/09/15/edradour-13-year-old-straight-from-the-cask-chateauneuf-du-pape-finish/

Se vaikuttaa tuosta finistelysarjasta mielenkiintoisimmalta. Onkohan tätä kyseistä juomaa (tai muita saman puulaatikko sarjan tuotteita) missään esim. Helsingin ravintoloissa tarjolla?

Mushinico (10.9.2014 10.24.18)

quote[574C54507A57504C564E50250 (link)]:
Kun tässä nyt ehdotuksia tulee, niin mitä hedelmäisiä viskejä suositelisitte max. 100€ hintaluokassa (ihan omena/ päärynä tai vaikka troopisempiakin vivahteita omaavia)? Savuisuus ei haittaa mutta en sitä välttämättä myöskään kaipaa. Yltiö sherryisiä olen viimeaikoina kylläkin huomannut vähän karttavani.

Kaikkien haukkujen uhallakin on kutitellut takaraivossa testata Edradour Chateauneuf du Pape finish pullotetta ::)
http://thewhiskyphiles.com/2013/09/15/edradour-13-year-old-straight-from-the-cask-chateauneuf-du-pape-finish/

Se vaikuttaa tuosta finistelysarjasta mielenkiintoisimmalta. Onkohan tätä kyseistä juomaa (tai muita saman puulaatikko sarjan tuotteita) missään esim. Helsingin ravintoloissa tarjolla?

Suosittelen Glenlivet Nadurra 16yo. Hyvin hedelmäinen (päärynä ja vihreää omenaa) ja napakka viski, ei savua eikä sherryä lainkaan (1st fill bourbon).

Balblairilta löytyy paljon ex-bourbon kypsytettyjä ja hedelmäisiä. Kannattaa tislaamon kotisivuilta lukea eri vuosikertojen taustat. Näitä saa aika kohtuu hintaankin.

riqu ruisku (10.9.2014 10.45.19 last edit 10.9.2014 10.45.41)

^Glenliveteistä on jäänyt kevyt ja vetinen vaikutelma, joten en ole piiiitkiin aikoihin edes maistanut niitä. Toisin sanoen Nadurraa voisi ehkä kokeillakin, vaikka odotukset ei ole kovin korkealla.

Balblair sen sijaan kokonaan maistamatta ja vaikuttaa ihan lupaavalta. Tuo pitää ottaa työn alle ja tarkempaan tutkintaan.

Obanboy (10.9.2014 11.25.25 last edit 10.9.2014 11.28.25)

Päärynäinen suosikkini on Laddie Ten.
Savutonta mallasta ja trooppista hedelmää.

En ymmärrä miksi tätä hyvää perusviskiä ei ole Suomessa saatavilla.
Kiertäisi varmasti paremmin Alkon hyllyssä kuin moni hintavampi finistely.
Hinta ulkomailla on kukkarolle sopiva 35-40 euroa.

mja (10.9.2014 11.33.47)

quote[7753515B657653545E494E4855573A0 (link)]:

En ymmärrä miksi tätä hyvää perusviskiä ei ole Suomessa saatavilla.
Kiertäisi varmasti paremmin Alkon hyllyssä kuin moni hintavampi finistely.
Hinta ulkomailla on kukkarolle sopiva 35-40 euroa.

Toinen ääni tälle ja samoin toive sen saamiseksi Alkoon. Hinta/laatu-suhteen oikeat vastaukset löytyvät muutenkin edelleen osoitteesta:
http://www.dramming.com/top-10-bang-for-the-buck-whiskies/

Vode (10.9.2014 11.34.35 last edit 10.9.2014 11.42.01)

Eikös Laddie Tenin kanssa käynyt niin, että kysyntä ylitti tarjonnan ja sitä saa enää hyvin rajoitetusti jos sitäkään? Tilalla on kai jotain NAS-versioita.

Edit: Oisko "Scottish Barley" nyt se uusi entry? Laddie Ten oli kyllä hieno viski.

..vode

MacMatti (10.9.2014 11.36.49)

Old Pulteney 12, siinä sitä hedelmää on mukana reilusti.

ToKa (10.9.2014 11.59.24)

Omaan alkuperäiseen kysymkseeni voisin laittaa potentiaaliseksi uuden Glendronachin 18YO Tawny Portin joka näemmä korvaa 15YO:n:

http://www.whiskyintelligence.com/2014/08/glendronach-launches-18-years-old-tawny-port-finish-scotch-whisky-news/

15YO Tawny Port oli kohtuullisen suunmyötäinen, joten uskoisin tämänkin maistuvan. Joko joku on maistanut tai jopa verrrannut 15YO:n kanssa?

riqu ruisku (10.9.2014 17.53.46 last edit 10.9.2014 17.55.38)

quote[7F5B59536D7E5B5C564146405D5F320 (link)]:

Bruichladdich on sellainen tapaus jonka pullot on kiertänyt omaa ostoskoria jopa raivostuttavuuteen asti >:(
Aina kun on mielenkiinto herännyt jotain kyseisen firman tuotetta kohtaan niin tavara on myyty loppuun nenän edestä. Laddie Ten laitetaan siis ostoslistalle välittömästi :)

quote[243B262F63232F3A3A274E0 (link)]:
Old Pulteney 12, siinä sitä hedelmää on mukana reilusti.

Kyllä ja tämä onkin yksi perussuosikkejani. Pidän enemmän kyseisestä 12yo pullotteesta kuin vaikkapa saman firman 17yo:sta. Kaksitoistasen liemiraja nimittäin alentuu huomattavasti vauhdikkaammin kuin viisi vuotta vanhemmassa sisaruksessaan. Toivottavasti tuo iäkkäämpikin joskus saadaan tyhjennettyä.

Obanboy (11.9.2014 17.43.40)

quote[342D2627420 (link)]:
Eikös Laddie Tenin kanssa käynyt niin, että kysyntä ylitti tarjonnan ja sitä saa enää hyvin rajoitetusti jos sitäkään? Tilalla on kai jotain NAS-versioita.

Edit: Oisko "Scottish Barley" nyt se uusi entry? Laddie Ten oli kyllä hieno viski.

..vode

Tämän innoittaman maistoin tänään Scottish Barley Laddien. Täytyy sanoa, että ei ihan pääse Laddie Tenin tasoon, mutta on mielestäni parempi kuin Laddie Classic. Tuoksu hedelmäinen, mutta maussa hedelmän päälle hyökkää liian nopeasti maltaan maku.

Ymmärrän, että tällekin löytyy kannattajansa ja myös sen, että Laddie Tenin vattaukseen oli pakko käyttää erityisen paljon huomiota.

Kehoitan kaikkia ostamaan vastaan tulevat Tenit pois, sillä muuten saattaa harmittaa. Olen tyytyväinen, että ostin viime keväänä Berliinistä pullon - olisi pitänyt ostaa useampi.

Mushinico (11.9.2014 18.57.24)

quote[785C5E546A795C5B514641475A58350 (link)]:
quote[342D2627420 (link)]:

..vode

Tämän innoittaman maistoin tänään Scottish Barley Laddien. Täytyy sanoa, että ei ihan pääse Laddie Tenin tasoon, mutta on mielestäni parempi kuin Laddie Classic. Tuoksu hedelmäinen, mutta maussa hedelmän päälle hyökkää liian nopeasti maltaan maku.

Ymmärrän, että tällekin löytyy kannattajansa ja myös sen, että Laddie Tenin vattaukseen oli pakko käyttää erityisen paljon huomiota.

Kehoitan kaikkia ostamaan vastaan tulevat Tenit pois, sillä muuten saattaa harmittaa. Olen tyytyväinen, että ostin viime keväänä Berliinistä pullon - olisi pitänyt ostaa useampi.

Mitä? Ostanko kaikki neljä pois mitä täällä eräässä kaupassa hyllyssä on á 30€ / kpl? Ei pysty, matkalaukut repeää jo nyt liitoksistaan ja uusia ei tälle reissulle tule. Ehkä joskus toiste.

riqu ruisku (11.9.2014 19.40.43 last edit 11.9.2014 21.24.05)

^No osta osta :D
Harmi että laukkujen tila on aina rajallinen eikä kaikkea voi hamstrata reissuilta. Sama ongelma itelläkin joka kerta.

Obanboy (12.9.2014 6.32.01)

Toinen edullinen ja hedelmäinen viski omaan makuuni on anCnoc 12 yo.
Täytyy perehtyä tislaamon muihinkin tuotteisiin.

riqu ruisku (12.9.2014 8.18.13)

quote[1034363C02113433392E292F32305D0 (link)]:

AnCnoc on tosiaan kiinnostava (luetun perusteella), mutta ei mokomaa ole sattunut omissa ostospaikoissa koskaan eteen :-[

Kuinkas hedelmäisinä olette kokeneet Scapan ja Knockandon tuotteet?

Ard-Begbie (12.9.2014 11.59.32)

quote[352E36321835322E342C32470 (link)]:
quote[1034363C02113433392E292F32305D0 (link)]:

AnCnoc on tosiaan kiinnostava (luetun perusteella), mutta ei mokomaa ole sattunut omissa ostospaikoissa koskaan eteen :-[

Kuinkas hedelmäisinä olette kokeneet Scapan ja Knockandon tuotteet?

Laajenna tajuntaa. www.drankgigant.nl 23,95€

Aika päättömiä tarjouksia joissain. Ja muutenkin edullista. Glenfarclas 105 litra 29€ !!

riqu ruisku (12.9.2014 12.32.18)

Tuolta ei olekkaan tullut tilattua. Saksan poikia juoksutettu vaan tähän asti, mutta näyttää gigantin valikoimat ihan mainioilta. Pitääpäs selailla tarkemin.

upupa (18.9.2014 12.51.51)

Millainen mahtaa tämä olla Bruichladdich Bere Barley 2006 Second Edition vs. Bruikka TEN ?

Mushinico (18.9.2014 14.16.01)

quote[2A2F2A2F3E5F0 (link)]:
Millainen mahtaa tämä olla Bruichladdich Bere Barley 2006 Second Edition vs. Bruikka TEN ?

Isolla todennäköisyydella nuorekkaampi. Tämä ei välttämättä tarkoita kuitenkaan huonompaa.

ToKa (19.9.2014 17.54.49)

quote[5970677862110 (link)]:

Eipä ollut mun juttu. Sellainen vähän sinnepäin mutta ei mitenkään verrattavissa esim. aloitusviestissä mainitsemiini. Kyllä tuossa tuoksussa aavistus sherryä on mutta se ei kanna kovinkaan pitkään suuhun kaadettuna. Jokseenkin pliisu. Ei nyt erityisen huonoa mutta ei herätä minkäänlaista mielenkiintoa, maistuu liikaa Glenfiddichille :) Eli siis sille 12YO:lle joka ei maistu mulle yhtään. Kyllä tuon 0.2l pullon silti helposti tyhjennettyä saa.

Viltzu (22.10.2014 4.44.15)

quote[5261773E517674717A76130 (link)]:

Aika päättömiä tarjouksia joissain. Ja muutenkin edullista. Glenfarclas 105 litra 29€ !!

Paljonko mahtaa tulla posteja jos tuolta tilaa?

Ard-Begbie (22.10.2014 8.33.38)

quote[7A45405856592C0 (link)]:

Samalta sivultahan tuo hintakin löytyy. Toki vain lyhyellä hollannilla ymmärsin seuraavaa:

24,95€ perusmaksu ja lisää 0,30€ jokaisesta kilosta. Eli olisko 10 pulloa 24,95€ + 3€ = 27,95€. Jotain tähän suuntaan. Joku tilannut varmaan tarkentaa jos olen hakoteillä.

badger (22.10.2014 8.52.01)

quote[7A495F16795E5C59525E3B0 (link)]:
quote[7A45405856592C0 (link)]:

Samalta sivultahan tuo hintakin löytyy. Toki vain lyhyellä hollannilla ymmärsin seuraavaa:

24,95€ perusmaksu ja lisää 0,30€ jokaisesta kilosta. Eli olisko 10 pulloa 24,95€ + 3€ = 27,95€. Jotain tähän suuntaan. Joku tilannut varmaan tarkentaa jos olen hakoteillä.

Olisi mukava kuulla kokemuksia tilauksista.

Jos on laseille tarve, niin tuollahan on melkoinen valikoima ja esim. glencairnit maksaa 17€ / 6kpl eli about puoleen hintaan suomen hintoihin nähden.

riqu ruisku (22.10.2014 12.00.20)

Juuri edellä mainitulla hintakaavalla mennään. Nopsaan on tilaukset tullut (4-5 arkipäivää). Ei moitittavaa.

hangio (22.10.2014 14.06.25)

quote[130810143E131408120A14610 (link)]:
Juuri edellä mainitulla hintakaavalla mennään. Nopsaan on tilaukset tullut (4-5 arkipäivää). Ei moitittavaa.

Siihen toiseen hollantilaiseen serkkuun verrattuna tämä paketti kannettiin kotiovelle asti ... joillekin plussaa, toisille miinusta.

hangio (22.10.2014 14.11.02)

GT:n ystäville tuolla on myös varsin mukava tonic-valikoima ... hieman harmittaa, kun en huomannut laittaa edelliseen tilaukseen mukaan, mutta onpa hyvä syy tilata uudestaan ;)

Viltzu (22.10.2014 18.50.15)

quote[08010E07090F600 (link)]:

Siihen toiseen hollantilaiseen serkkuun verrattuna tämä paketti kannettiin kotiovelle asti ... joillekin plussaa, toisille miinusta.

No on nopeasti jos viikossa tulee. Toiselta hollantilaiselta on kestänyt varmaankin tuplat. Tosin kyllä sieltäkin on ovelle asti paketti tullut.

hangio (22.10.2014 19.06.47)

quote[6857524A444B3E0 (link)]:
quote[08010E07090F600 (link)]:

No on nopeasti jos viikossa tulee. Toiselta hollantilaiselta on kestänyt varmaankin tuplat. Tosin kyllä sieltäkin on ovelle asti paketti tullut.

Tuo toinen hollantilainen vaihtoi kuriiria paikalliseen Postiin jokin aika sitten, joten kaksi edellistä pakettia piti hakea postista (paikallinen Valintatalo). Aikaisemmin tuli kotiovelle.

riqu ruisku (23.10.2014 9.29.27)

Täällä noilla kotiin ja postiin tuloilla ei ole mitään logiikkaa. 85% tulee ovelle, mutta välillä samoista firmoista saapuu vain noutoilmoitus postista.

nipa (24.10.2014 10.13.53)

Drankista tulee kotiin asti mutta selvästi huonommin pakattuna kuin viskisaitilta. Edellisessä lähetyksessä taisi olla jokaisen tuubin kansipellissä korkin kuva kun pullot hyppivät löyhästi pakatussa laatikossa. Noh, eipä ollut mitään keräilykamaa ettei kuitenkaan niin väliksikään tällä kertaa.

Viltzu (27.10.2014 14.25.40)

Onkos muuten Glendronachin Cask Strengthit suositeltavia, kellään kokemusta?

Vai kannattaako mielummin aloittaa tutustuminen kyseiseen tislaamoon 15yo Revival:in kautta? Se on tällä hetkellä tarjouksessakin ;)

MacMatti (27.10.2014 22.42.31)

quote[37080D151B14610 (link)]:

Vai kannattaako mielummin aloittaa tutustuminen kyseiseen tislaamoon 15yo Revival:in kautta? Se on tällä hetkellä tarjouksessakin ;)

Batch 1 sherryisempi kuin jälkimmäiset, ja ilmeisesti parempi jos siitä sherrystä viskissään tykkää. Olikohan batch 3 jota viimeksi maistoin ja se ei säväyttänyt.
15yo on hyvää.

eläväpullo (28.10.2014 5.49.45)

quote[645B5E464847320 (link)]:

Omat kokemukset taitaa myös olla batch1:stä. Se on ainakin oikeinkin suositeltava viski. Aivan eri luokkaa kuin tuolla eri ketjussa mainittu Glengoynen CS.

MacMatti (28.10.2014 7.56.03)

quote[242829263523470 (link)]:
quote[645B5E464847320 (link)]:

Omat kokemukset taitaa myös olla batch1:stä. Se on ainakin oikeinkin suositeltava viski. Aivan eri luokkaa kuin tuolla eri ketjussa mainittu Glengoynen CS.

Minulle maistui vanhempikin CS mutta varsinkin tuo uudempi Glengoyne CS on hyvinkin maistuva tuote joka mielestäni on huomattavasti parempi kuin tuoreemmat maistamani Glendronach CS:t.

pere (28.10.2014 8.16.14)

quote[1D22273F313E4B0 (link)]:

Täältä suositus 15yo Revivalille. En ole CS batch 3:a maistanut, mutta ainakaan aikaisemmat eivät oikein vakuuttaneet. Sen sijaan 15yo on mielestäni oikein mainio perus sherryviski.

badger (28.10.2014 8.56.55)

quote[4877726A646B1E0 (link)]:

Batch 1:nen oli oikein makoisa. Ikämerkityistä perusrangen dronacheista suosikki on 18yo.. Ja maistamani OB single caskit on kyllä olleet erinomaisia sherry herkkuja :)

Mutta dronachin CS batch 2 / 3 ja Glengoynen CS:n sijaan sijoittaisin rahani Aberlourin apunappiin.

ToKa (28.10.2014 9.57.26)

Uisgessa tuon GlenDronachin batch 3:n maistoin ja se ei kyllä mitään wow-efektiä aiheuttanut.

Revival ei ole Allardicen veroinen lähellekään mutta omaan suuhuni CS:ää huomattavasti sopivampi. Varmaan parempi vaihtoehto aloittaa tutustuminen tislaamoon.

POP (28.10.2014 10.25.50 last edit 28.10.2014 10.28.36)

Dronachin cs ei ole puhdas sherrykypsytys ja ainakaan omaan suuhun se ei mitään erikoista tarjonnut. 15 y on mielestäni hyvän hinta/laatusuhteen omaava helppo juontinen viski.

malttivaltti (28.10.2014 17.16.26)

quote[495649190 (link)]:
Dronachin cs ei ole puhdas sherrykypsytys ja ainakaan omaan suuhun se ei mitään erikoista tarjonnut. 15 y on mielestäni hyvän hinta/laatusuhteen omaava helppo juontinen viski.

Juuri näin.

Hakkis (28.10.2014 18.43.45)

Glengoyne on vilahdellut keskusteluissa. 15 yo Distiller's Gold (Travel Retail Exclusive) on viski, johon ei sitten kannata rahojaan tuhlata. Onpa ihan oikeasti mitäänsanomaton ja turha viski.

Obanboy (28.10.2014 19.20.08 last edit 28.10.2014 19.35.30)

quote[7F565C5C5E44370 (link)]:
Glengoyne on vilahdellut keskusteluissa. 15 yo Distiller's Gold (Travel Retail Exclusive) on viski, johon ei sitten kannata rahojaan tuhlata. Onpa ihan oikeasti mitäänsanomaton ja turha viski.

Pirskule! Tuotahan on avaamaton pullo hyllyssä - ollut jo pari vuotta.

Tämä on näitä laivamatkojen sokko-ostoja joita nykyään yritän välttää.
No menneehän tuo jollakin mökkireissulla makkaran kyytipoikana.

pere (29.10.2014 7.09.45)

quote[082C2E241A092C2B213631372A28450 (link)]:

Onneksi ne mitäänsanomattomat ja turhat viskitkin alkaa yleensä vähitellen maistua kummasti paremmalta, kun ei ole mitään muuta viskiä vertailukohtana. Metsässä / mökkireissulla esimerkiksi Aberlour 10yo tai Tomintoul 10yo, jotka edustavat molemmat hyvin "ei niin erikoiset, mutta ei sinänsä pahatkaan" -viskit kategoriaa, ovat kummasti alkaneet reissun kuluessa maistua ihan juomakelpoisilta.

Obanboy (29.10.2014 15.57.35 last edit 29.10.2014 17.20.29)

quote[7E6B7C6B0E0 (link)]:

Onneksi ne mitäänsanomattomat ja turhat viskitkin alkaa yleensä vähitellen maistua kummasti paremmalta, kun ei ole mitään muuta viskiä vertailukohtana. Metsässä / mökkireissulla esimerkiksi Aberlour 10yo tai Tomintoul 10yo, jotka edustavat molemmat hyvin "ei niin erikoiset, mutta ei sinänsä pahatkaan" -viskit kategoriaa, ovat kummasti alkaneet reissun kuluessa maistua ihan juomakelpoisilta.

Tämä on muuten taivaan tosi!
Viime reissulla oli mukana Glenfiddichin 12 yo ja Stratishlan 12 yo ja hyvin maistuivat molemmat.

Kun vaihtoehtoja on vähän ja olot muutenkin askeettisemmat, niin se juuri lasissa oleva viski maistuu nektarilta. Silloin löytyy sellaisia aromeja, joihin kotioloissa ei välttämättä ole tullut huomanneeksi, kun on ollut kiire hakemaan hieman heikomman dramin päälle jotain parempaa.

Hakkis (29.10.2014 17.21.20)

quote[7155575D63705552584F484E53513C0 (link)]:
quote[7E6B7C6B0E0 (link)]:

Tämä on muuten taivaan tosi!
Viime reissulla mukana Glenfiddichin 12 yo ja Stratishlan 12 yo ja hyvin maistuivat molemmat.

Kun vaihtoehtoja on vähän ja olot muutenkin askeettisemmat, niin se juuri lasissa oleva viski maistuu nektarilta. Niistä löytyy sellaisia aromeja, joihin kotioloissa ei välttämättä ole tullut huomanneeksi, kun on ollut kiire hakemaan hieman heikomman dramin päälle jotain parempaa.

Totta, tuollaisiin kohteisiin sopiva. Kauniimpi osapuoli maistoi ja totesi, että "bileviski, helppo kuin mikä" :)

Mutta tislaamoon tutustumista en aloittaisi tuosta tai hankkisi siemailuviskiksi.