Jatketaan helposti saatavalla viskillä, jota aika moni on takuulla maistanut. Harkitsin aikani Alkon uuden Bruichladdich-tulokkaan nostamista lokakuun kuukauden viskiksi, mutta kyseisestä tuotteesta on keskusteltu foorumilla jo sen verran, että menisi kovasti vanhan kertaukseksi. Jatketaan siis savuisella linjalla, mutta vaihdetaan saarta. Kyseisen viskin lisäksi saa toki kertoa kokemuksiaan myös saman valmistajan muista tuotteista ja siten patistella meitä muita laajentamaan kokemuksiaan!
Lokakuun kuukauden viskinä on:
Talisker 10 Y.O. (OB)
Tuoksu: savua ja mallasta, turvetta
Maku: vahva, pippurinen, mausteisen savuinen, jälkimaku erittäin voimakas
Muuta: Talven lämmittäjä, polttavan pippurinen, mutta pehmenee lasissa lämmettyään
Tässä vielä kaivettua tietoa tislaamosta:
Talisker
Taliskerin perustivat Skyen saarelle vuonna 1830 kaksi lääkärin poikaa, Hugh ja Kenneth MacAskill. Alkuhankaluuksien jälkeen tislaamo aloitti varsinaisen toimintansa vuonna 1831. Nimensä tislaamo sai läheisen kukkulan laella sijainneen Taliskerin kartanolta, joka oli iät ajat ollu Macleodin suvun päämiehen asujaimisto. Vuonna 1900 tislaamoa laajennettiin ja se sai oman laiturin ja kärrykiskot. Useat työntekijät olivat myös rakentaneet talojaan tislaamon lähistölle.
Tislaamo vaihtoi vuonna 1928 kolminkertaisesta tislauksesta kaksinkertaiseen. Vuonna 1960 tulipalo tuhosi tislaamon pahoin ja tislaushuone paloi poroksi. Tislauspannut rakennettiin jokaista niittiä myöden samanlaisiksi kun ne olivat ennen paloa, jotta viski säilyisi samanlaisena. Palolta säästyivät tuulen kääntymisen ansiosta ainoastaan seinien ulkopuolella sijainneet perinteiset kierrelauhduttimet.
Taliskerin tislaamossa käytetään yhä edelleen puisia käymisastioita. Vesi viskiin saadaan turpeisilta Hawk Hillin kukkuloilta. Tislauspannuja on käytössä yhteensä viisi. Kaksi isompaa ensimmäistä kierrosta varten ja kolme pienempää toista tislausta varten. Tislauspannuille on ominaista U-kirjaimen muotoinen mutka sisä- ja ulkoseinän välillä. Talisker on ainoa Skyen saarella toimiva mallasviskitislaamo. Saarella tosin ollaan aloittamassa myös toista tislaamoprojektia, jonka tarkoituksena on tuottaa viski lähes ainoastaan Skyen saarella tuotetuista raaka-aineista.
Taas meinaa mennä matkimiseksi, mutta ulkomuistini mukaan tästä löytyy juuri nuo edellä mainitut ominaisuudet, varsinkin pippurisuus ja kiva potku on jäänyt omaan mieleeni. Täytyy vielä tässä joku ilta maistaa tuota uudestaan ja tarkistaa faktat kirjanpidosta. Mielestäni Talisker muistuttaa aika paljon Islayn viskejä, mutta kuitenkin miellyttävästi erilainen. Saaristolaisviskin erinomainen maku tulee kyllä hyvin esille.
Tämä oli itse asiassa ensimmäinen Alkosta ostamani single malt. Ostin sen ensimmäistä tastingiä varten, joka pidettiin kaveriporukalla. Eikä siitä ole vielä vuottakaan aikaa. Nopeasti on harrastus kasvanut, kun nyt jokaisella neljällä kaveruksella on jo noin kymmenen pulloa :D Tuo on muuten kiva keino kasvattaa maistettujen viskien lukumäärää. Ainakin omalla kohdallani vuoden sisällä maistettujen viskien lukumäärä taitaa mennä yli 50. Ei hullumpaa.
Palatakseni Taliskeriin..... Maistoin jokin aika sitten myös DE-versiota. Oli kyllä miellyttävää ainetta! Ei ehkä aivan Lagavulinin vertaista, mutta hyvää se oli! Ja eihän sitä aina jaksa Lagavuliniakaan juoda, vai jaksaako kuitenkin. ;) Ja mielenkiinnolla odotan aikaa, jolloin saisin vielä jotain muuta Taliskeria lasiin...
MP (3.10.2006 14.39.51)
Itselläni myös Talisker 10 toimi johdatuksena single malt-maailmaan, ensin pubissa ja sitten aika pian kotioloissakin. Muhkea viski, upea potku, Alkon parhaita tuotteita hinta-laatu-mielessä. Savu-osaston suosikkejani edelleen; uusi avaamaton odottaa talvea kaapissa. Muista Talisker-pullotteista ei vielä minulla kokemuksia, vasta vuoden 'vakavammin' ;D maistelleena..
Itse tuon Taliskerin kyllä lasken Islay wiskiksi :) sen verran on maku kohillaan...
ja tässä Taliskerin kolmekymppistä odotellessa
3 x 10y Talisker
Kyllähän tuota juo, mutta harrastuksen alkupuolilla en pitänyt Taliskerista ollenkaan. Enpä tiedä sitten osuiko kohdalle huono yksittäiskappalepullo vai mistä asia kiikasti, koska kuitenkin mm. Islay-viskeistä pidän. Pullon tyhjentyessä maku ei oikeastaan muuttunut juuri mihinkään. Kuitenkin kun lopulta viimeisten tilkkojen kohdalla syvennyin oikein ajan kanssa maistelemaan Taliskeria ja kirjoittamaan muistiinpanoja ylös, niin se vaikuttikin yhtäkkiä yhden tähden viskin sijaan neljän tähden viskiltä.
EDIT: Oma pulloni oli (pelkästä pullosta puhuttaessa on yhä vieläkin) keskimmäinen Eat P:n kuvassa näkyvistä, vaikka tuskinpa se etiketti tässä tapauksessa makuun vaikuttaa.
Ihan jo vaikka siksi, että Janne S. saisi yhden huumorinaiheen foorumille lisää, kerron tarinan elämäni ensimmäisestä Talisker-pullosta. Unkari, tuo maa jossa raha on outoa ja suurinumeroista, oli ostopaikkana. Ostin onnellisena Taliskerin ja aloin laskea vasta myöhemmin, mitä oikeasti maksoin. Niinhän siinä oli käynnyt, että pilkut ja kertolaskut olivat huumassa menneet sekaisin ja pullolle tuli hintaa hieman yli 80 euroa. Turha oli kuitenkin itkeä.
Jannen ja äitinsä kerahan tuo pullo sitten teurastettiinkin. Se oli hyvin rakas pullo. Ei millään pahalla nyt kaapissani lymyävää Skyen aarretta kohtaan. Unkarissa tapahtunut turistimoka antoi lopullisen kipinän harrastukselleni.
Täytyy myötää että hyvää ainetta tuo on. Taliskerin maistaminen on aina jonkinlainen yllätys... riippuen sen hetkisestä suun ph-arvosta tai syljen määrästä tjsp. voi saada mukavan pippuripotkun tai sitten ei, jolloin se on vaan loistavaa :D
Täytyy myötää että hyvää ainetta tuo on. Taliskerin maistaminen on aina jonkinlainen yllätys... riippuen sen hetkisestä suun ph-arvosta tai syljen määrästä tjsp. voi saada mukavan pippuripotkun tai sitten ei, jolloin se on vaan loistavaa :D
Talisker oli ensimmäinen maistamani kunnollinen mallaswiski. Silloin ajattelin,kaikkien blendien yms. plöröjen jälkeen, että " MITÄ V#¤TUA :o!! ONKO TÄMÄ WISKIÄ?? TÄTÄ ON SAATAVA LISÄÄ... :P" ja sillä tiellä ollaan edelleen.
Talisker ei kuulu omaan terävimpään kärkeen, mutta en ala moittimaankaan. Maisteltuna 10 ja 18 vuotiaat, saman suuntaisia makuja olen kynäillyt kuin muutkin tuosta kympistä. Vanhempi veli on ehkäpä hieman pehmentynyt vuosien saatossa, mutta samaa pippuria löytyy siitäkin.
Taliskerin kymppi kuuluu myös omiin suosikkeihin. Tosin ekassa pullossa oli pippurisen jälkipotkun lisäksi epämiellyttävän karvas maku, joka tuntui pitkään. Onko teillä vastaavanlaisia kokemuksia? Tietysti jälleen kerran on kyse makuasioista, jotka vaihtelevat itse kullakin. Tai sitten pullo oli jotenkin epätavallinen...
Taliskerin kymppi kuuluu myös omiin suosikkeihin. Tosin ekassa pullossa oli pippurisen jälkipotkun lisäksi epämiellyttävän karvainen maku, joka tuntui pitkään. Onko teillä vastaavanlaisia kokemuksia? Tietysti jälleen kerran on kyse makuasioista, jotka vaihtelevat itse kullakin. Tai sitten pullo oli jotenkin epätavallinen...
Olen huomannut, että "flora ja fauna" on alkanut muutenkin löytämään tietään aisteihini herkemmin viimeisen vuoden aikana :-? Noh en valita, koska eivät nuo lisä ominaisuudet Taliskerissani ole haitaksi ollut. Toisinaan on Talisker jättänyt hyvin raikkaan tuntuman suuhun! ;D
Kyllähän tuossa Taliskerissa tosiaan makeuttakin on, piti oikein puoli senttiä kaataa nuuhkutteluun ja kielen päälle pyörittelyyn. Nyt toki makeus löytyy entistä selkeämmin, kun sitä miettii oikein. Pippuri on kuitenkin se päällimmäisin juttu.
Samperi, Talisker-pullostamme on joku juonut. Kissat, perk... Vasta toista vuotta on pullo talossa ja jo nyt loppu häämöttää.
Maistuu kuukauden viski täälläkin suunnalla. Tosin joko Talisker on vähän skitsoa tai sitten olen itse. Nimittäin joskus kyseinen tuliliemi maistuu taivaalliselta ja joskus taas jopa tavallista huonommalta, jotenkin metalliselta. Enkä ole saanut selvää onko tuo fiiliskysymys vai ihan puhtaasti makuasia. Jos olisi pullo kotosalla niin pitäisi maistaa samantien...
Hyvin on Talisker kolahtanut minullekin. Tälläkin hetkellä kaapista löytyy 4 Taliskeria, mm tuota kymppiä. Komppaan Alia näissä paremmuusasioissa, 20yo 62% on nimittäin todella loistava viski. Sitä kun vielä jostakin pullon löytäisi... tuntuu vaan olevan aika heikosti enää saatavilla.
Onkohan tämä vain kuvittelua, vai onko 10yo:lle voinut tapahtua jotain versioiden välillä? Nykyinen kun ei mielestäni ole niin voimakas ja pippurinen kuin vanhemmat versiot. Tai sitten vain aika kultaa muistot :)
Ketjun innostamana maistelin itsekin eilen illalla pienen siivun Taliskerin kymppiä. Siinä sateen ropistessa parvekelaseihin ja lokakuisen illan hämärtyessa Talisker maistui makoisalta. Talisker tuntuu olevan oiva syysviski hämärtyviin ltoihin. Oikein hyvä valinta lokakuun viskiksi. Pippurinen jälkipotku on kipakan syksyinen, Talisker on kuin valmistautumista talven tuhtien savuisten seuraan. Monella, mutta ei tietenkään kaikilla, kun eri viskit tuntuvat keskittyvän eri vuodenaikoihin.
Onkohan tämä vain kuvittelua, vai onko 10yo:lle voinut tapahtua jotain versioiden välillä? Nykyinen kun ei mielestäni ole niin voimakas ja pippurinen kuin vanhemmat versiot. Tai sitten vain aika kultaa muistot :)
Tosin joko Talisker on vähän skitsoa tai sitten olen itse.
Uskaltaisin kuitenkin veikata, että tällä kertaa jakomielisyydestä kärsii Talisker. Itse olen myös huomannut, että Talisker tosiaan toisinaan ei kolahda makuhermoon läheskään yhtä rankasti kuin parhaimmillaan.
Itse olen huomannut samaa, mutta toisaalta voi olla että makuaisti on vaan muuttunut. :)
Minulla on jonkinlainen outo viha-rakkaus-suhde tähän viskiin. Toisaalta minua ärsyttää suunnattomasti tuo vahva pippurisuus, koska se peittää suussani kaikki muut maut olemattomiin. Usein on vaikea löytää jopa savuisuutta pippurin takaa. Pippuri, pippuri ja vain pippuri. Tylsää.
Toisaalta taas palaan aina uudestaan ja uudestaan pullon ääreen. Kylmä syysilta, koko päivä pihalla hommailemassa, ehkä pieni sade, sisälle, takka palamaan...missäs se Taliskeri nyt olikaan.
Kyllä minä sen joku päivä vielä selätän.
vemuli (13.10.2006 20.13.50)
Nam...ehdottomasti yksi suosikeistani :P
Itseasiassa tykkään juuri tästä 10yo:sta enemmän kuin esim. juuri korkkaamastani 1992 DE versiosta.
Tämä on ehkä 6 pulloni kyseistä tuotetta ja täytyy sanoa että pidän tavarasta. Välillä turve on paikalla, välillä ei. Sama koskee "pippurisuutta". Miten erottaa pippurisuus alkoholin poltteesta, ehkä se (pippurisuus) tuntuu enemmän kielen sivuilla, kun taas alkoholi tuntuu joka paikassa limakalvoilla. Joka tapauksessa, tästä lahjapullosta pidän. Enemmän oikeaa karakteeria kuin 20v.(bourbon), 20v.(sherry1981) tai 1979 25v. tuotteessa.
Tänään on tullut Taliskeria maisteltua pitkin iltaa, ja tuo pippurisuus on kyllä erinomainen näin talvi iltana. Jälkimaussa aloittelijan suuni maistaa lähinnä makean imelän maltaan ja kipakan pippurin, turvetta voisi olla enemmän. Tätä voi kyllä suositella lähes kelle tahansa. Olisin kiitollinen, jos joku voisi kertoa muita pippurisia viskejä. Löytyykö jotain, jossa olisi vielä enemmän pippuria jälkimaussa?
Täytyy kyllä sanoa, että Talisker 10 yo on suosikkini. Mahtava aromi ja flavor. Silmät kiinni ja voin kuvitella olevani Skye'lla. Seuraavaksi täytyy kyllä tutustua tuohon 18 yo versioon, jota alkomahooliliikkeeseen on tullut.
Talisker ei silti ehkä ole paras mahdollinen whisky aloittelijalle. Miedot speyside-viskit ehkä ovat hyviä kun tutustuu viskiin, mutta sitten jossain vaiheessa...