Uusi foorumilainen ilmoittautuu

Pure Pot (5.6.2007 10.37.11)

Terve vaan kaikille!

Oli pakko kirjautua kun on tullut viime aikoina kovasti selattua foorumianne. Vielä kuluvan vuoden alussa olin täysi viskiummikko (no, edelleen) mutta nyt uusi harrastus nostaa päätään toden teolla. Olen jo aiemmin ollut kiinnostunut viskeistä, mutta vääränlainen maistelu (liian isot hörpyt) ja halvat blendit karkottivat kauas viskeistä. Tammikuun pimeinä iltoina innostuin jälleen asiasta, ja ostin nettisuositusten perusteella Alkosta Kolme Leijonaa Pure Malttia. Nyt "oikeanlainen" juomistapa ja kohtuuhyvä viski antoivat lähtölaukauksen viskien maailmaan. Tarjosinpa kaverillenikin kyseistä viskiä, ja hänkin innostui aiheesta, vaikka olikin alunperin konjakkimiehiä. Pian tarjosi kaverini minulle VAT69:ää, ja eipä aikaakaan kun olimme jo Irlannin pubeissa maistelemassa irkkuviskejä!  ;D No, matka nyt tuli muistakin syistä eteen, mutta viski- ja olutpainotteisesti reissu meni. Kolmaskin kaveri kiinnostui viimeistään matkalla viskeistä.

Edelleen tässä ollaan ihan alkutaipaleella, mutta suussa pyöriteltyjen viskien määrä kasvaa koko ajan. Perusmerkkejä on kokeiltu. Jameson, Johnnie Walker, Laphroaig, Caol Ila... Irkuissa ihastutti pure potit kuten Redbreast ja Greenspot!

No johan tuli stooria. Nimimerkin takaa kirjoittelee 24v opiskelija, tosin hiljalleenhan tässä pitäisi valmistua. Pitää päästä nopeasti tienaamaan, jotta voi ostella - mitäs muutakaan kuin - viskejä!  ;)

Marko76 (5.6.2007 11.37.05)

Tervetuloa forumille!

Kokeilemalla sitä juuri löytää sen oman makumaailmansa. Hyvä tapa tutustua porukkaan ja uusiin viskeihin on osallistua maistelutilaisuuksiin eli tastinkeihin. Itellä tuo harrastuksen ratkaiseva skottiblendi taisi olla VAT69 ja sitä ennen parasta irkkusekoitetta oli Midleton Very Rare... Maltaat tuli sitten myöhemmin.  :)

Seuraava tasting:
16.6 klo 16:00 Tampereen O'Connell'sissa Irkkuviski tasting
http://viskikaappi.net/yabb/YaBB.pl?num=1179939776

Pure Pot (5.6.2007 17.35.44)

Kiitokset Marko!

Asustelen tällä hetkellä Tampereella, joten tuo tasting olisi enemmän kuin loistojuttu... mutta... Tuolla päivämäärällä lukee kalenterissa häät. Ei sentään omat, mutta mentävä niihin on silti. No, tuleehan noita varmasti vielä eteen.

Mikko (5.6.2007 20.39.48)

Luulen, että kesätastingista ei kovin isoa tule ja irkut pitää uusia syssymmällä. Työpaikallani olisi ollut useampi kiinnostunut, mutta minun harmikseni tuolloin on työporukan minigolfturnaus, josta en tiennyt tastingia järjestäessäni. Harmikseni sikälikin, että olisihan se minigolf minuakin kiinnostanut.
Vaan eiköhän suru tastingissa häviä.
Tervetuloa foorumilla ja mukaan Tampereen rientoihin.  

Marko76 (6.6.2007 10.33.28)

quote[Pure Pot (link)]:
Kiitokset Marko!

Asustelen tällä hetkellä Tampereella, joten tuo tasting olisi enemmän kuin loistojuttu... mutta... Tuolla päivämäärällä lukee kalenterissa häät. Ei sentään omat, mutta mentävä niihin on silti. No, tuleehan noita varmasti vielä eteen.

Itellä sama homma, eikä myöskään omat....  :P

-Raul- (6.6.2007 15.59.53)

Kuinkahan monet häät Tampereen seudulla kyseisenä päivänä oikein on  :D Allekirjoittanut joutuu juhlimaan häihin myös.

Mikko (6.6.2007 20.37.43)

Taas lisää syitä pysyä avoliiton kannattajana.

Marko76 (7.6.2007 11.44.04)

Voi olla tietysti että mennään kaikki tietämättämme samoihin häihin.... Pitäiskö laittaa mallaspullonkorkki napinläpeen tunnistusmerkiksi....  :P

Whisky (7.6.2007 12.16.41)

quote[Marko76 (link)]:
Pitäiskö laittaa mallaspullonkorkki napinläpeen tunnistusmerkiksi....  :P

Kannattaa. Taskussa olevan taskumatin sisältöä kun ei kuitenkaan näe. (Sellainen teidät tuntien kuitenkin mukana on.)

Kumiankka (13.6.2007 19.42.45)

Täällä ilmoittautuu toinen uusi foorumilainen. Oli myöskin pakko rekisteröityä, koska on tullut tätä foorumia jo jokin aika seurattua.

Omasta viskiharrastuksestani sen verran, että aikoinaan alkoi kymppi laphroaigilla (tätä tarjosi kaveri), josta homma eteni talisker kympin (eka oma single malt) kautta ardbegin kymppiin (tämän sain lahjaksi töistä vähän yli vuosi sitten), joka sitten kolahti kunnolla. Siitä eteenpäin on tullut maistettua ehkä noin kymmentä eri mallasviskiä, ja noita singlejä on tällä hetkellä kotonakin (neljä pulloa kylläkin vasta, tällä tai ensi viikolla pitäisi saada pari pulloa lisää). Tällä hetkellä kaapissa on Aberlour A´bunadh batch 19 (kiinni), Scapa 14 yo (kiinni), Smokehead (avattu) ja The balvenie doublewood (avattu).

Anamoi (13.6.2007 20.17.48)

Jos sitä itsekkin ilmoittautuisi, vaikka olen jo kohta vuoden verran lukenut palstalta viisaampien tekstejä.
Lagavulinista lähti meikäläisen harrastus, kun kaveri Kosovosta YK-hommista sitä toi. Vuoden verran olen aktiivisemmmin viskejä maistellut ja alkon valikoima alkaa olla koluttu läpi.

Marko76 (14.6.2007 7.41.42)

Tervetuloa forumille ja kehut hyvän harrastuksen valinnasta...  ;)

Whisky (14.6.2007 9.13.15)

Mukavasti on viime aikoina saatu uusia ihmisiä foorumille. Tervetuloa ylläpitäjänkin puolesta kaikille uudemmille tulokkaille. Nyt ei muuta kuin keskustelemaan!

-Zappa- (21.6.2007 17.33.50)

Ilmoittaudumpa sitten minäkin..

Blendejä on tullut jo pitkään aina välillä juotua, mutta varsinaisen innostuksen sai aikaan Bowmore 12yo. Tällä hetkellä kaapissa on Bowmore 17yo, Talisker 10yo, Macallan 10yo, Macallan elegancia 1991, Macallan 10yo cs, Glenfiddich special reserve 12yo ja Ballantine´s finest. Talisker ja Macallan cs ovat vielä kiinni.

Eat P (21.6.2007 19.59.15)

quote[-Zappa- (link)]:
Ilmoittaudumpa sitten minäkin..

Blendejä on tullut jo pitkään aina välillä juotua, mutta varsinaisen innostuksen sai aikaan Bowmore 12yo. Tällä hetkellä kaapissa on Bowmore 17yo, Talisker 10yo, Macallan 10yo, Macallan elegancia 1991, Macallan 10yo cs, Glenfiddich special reserve 12yo ja Ballantine´s finest. Talisker ja Macallan cs ovat vielä kiinni.

Talisker auki ja sassiin, niin moro vaan "Frank"

InkRose (26.6.2007 5.49.38)

Jospa itsekin ilmoittaudun näin virallisemmankin kautta.  :D Itsellä viskeihin tutustuminen ylipäätään alkoi suht nuorena, se kun oli isän lempijuomaa niin joskus harvoin sitä sai tipan maistaa jo alaikäisenä (ja hui-kun-oli-vahvaa-en-tykkää-yhtään). Sittemmin tuli ihan tietoisesti totuteltua makuun ja vahvuuteen kun vähän enemmän oli saanut kontaktia väkijuomiin, Grousen ja Jamesonin parissa enimmäkseen.

Maltaista olen ollut kiinnostunut oikeastaan vasta pari vuotta, omalla kohdallani kaikki alkoi Balvenie DoubleWoodista, jota lähes randomilla valitsin kaverilleni synttärimaljaksi baarissa. Kalliilta tuntui silloin 7,80e/4cl työttömän tilissä. Siitä meni sitten taas puolisen vuotta ennen kuin ostin ekan oman mallaspullon veronpalautusrahoilla, ja sehän oli nimenomaan Balvenie DoubleWood 12yo. Sen jälkeen on muutamakin kertynyt, kuten tuolla Viskikaapin sisältö -keskustelussa joskus mainitsin. Tällä hetkellä on 7 singleä, 2 blendiä ja 1 JD, tosin alkaa kyllä muutamat olla niin vähissä että hirvittää... Caol Ila hupenee hälyttävää tahtia ja Dalwhinnie on jo pitkään ollut vähissä sekin. Noita herkkuja tulee jotenkin säästeltyä, mutta ainakin Glenlivetin kohdalla se ei ollut viisasta. Tuntuu että on "ohentunut" kun on pitkään ollut pullossa vain parin dramin pohjat. Olisi pitänyt rohkeasti juoda pois, mutta kun, mutta kun...  ;)

Marko76 (26.6.2007 8.07.28)

Omalla kohdalla vain yksi Laphroaig pullo on päässyt pliisuutumaan, mutta sekin hyödynnettiin ruoan laitossa. Yleensä vieraat saavat avustaa loppupuolten tyhjennyksessä, tai sitten laitamme pitkän elokuvan koneeseen ja lasin käteen ja pullon lopun kainaloon...  :)

-Raul- (26.6.2007 8.17.30)

Tuo pohjien pois juonti on kyllä kauhiaa hommaa  ;) Itselläni on ollut lähemmäs 10 pulloa auki ja nyt monessa häämöttää pohja. Viimeisen kuukauden aikana on viisi pulloa tyhjennetty viimeisistä tilkoista ja jokunen vielä jäljellä. Nykyiset pulloni olen lähes täysin tuonnut matkoilta ja suurimman osan vielä viime vuoden Edinburghin reissulta. Aina riipaisee kun yksi on joukosta poissa  :-/

Kun reissuun en ole vähään aikaan päässyt (johtuen koiran pennusta), niin täytyy näemmä virittäytyä siihen tosiasiaan, että ensimmäinen nettitilaus ssb:lle on kohta tehtävä.

Eat P (26.6.2007 10.06.13)

quote[Marko76 (link)]:
ja pullon lopun kainaloon... :)

...taas on keksitty yksi asia johon Laphroaig käy, "tosiharrastajan" dödönä. . . :)

Pure Pot (26.6.2007 17.08.44)

quote[-Raul- (link)]:
Kun reissuun en ole vähään aikaan päässyt (johtuen koiran pennusta), niin täytyy näemmä virittäytyä siihen tosiasiaan, että ensimmäinen nettitilaus ssb:lle on kohta tehtävä.

Kuten ketjun aloittajana kerroin, olin vielä tammikuussa sitä mieltä, että viski on pahaa ja, että sitä voi juoda korkeintaan irkkukahvissa. Lähtee huomenna kimppatilaus SSB:lle vetämään, 4 pulloa ja parit miniatyyrit...  :o

Hyllystä löytyy Connemara, RedBreast, Caol Ila 12yo, Jameson 12yo ja Kolme Leijonaa... Onkohan sitä joku purrut?  ;)

Kipi (28.6.2007 10.59.21)

Tervehdys vaan! Ilmoittaudun nyt sitten minäkin. Viskejähän on tullut maisteltua jo jonkin aikaa, mutta nyt vasta kiinnostukseni on todella herännyt tähän jaloon juomaan.  Erityisesti irlantilaiset viskit ovat olleet erittäin mieluisa tuttavuus, mutta kuten sanottua harrastuksen alkuvaiheessa todellakin ollaan. Kaapista ei tällä hetkellä löydy, kuin Jameson 12yo sekä speyburn 10yo. Huomenna palkkapäivä, joten eiköhän joku pullo ilmesty huomisen aikana lisää.  :)

Juutana (19.7.2007 4.12.38)

Ilmoittaudutaan sitten itsekin virallisemman kautta...

Eli viskejä on tullut lipitettyä sellaisen viitisen vuotta. Homma alkoi perus blendeistä (walkerit ja daniels - "pthyi") Sitten siskoni muutti skotlantiin ja tutustuin muutamaan skottiin. -> tutustuttivat minut single maltteihin. -> mennyttä miestä. Kaapin kautta on kulkenut Lagavulinia, Obania, Glendronachia, Cragganmorea, Glenfiddicia, Balvenieta, Ardbegia, Caol Ilaa, Glenmorangieta, MacAllania ja lukuisia muita. Ehdotttomina suosikkeina on pysyneet ainoastaan Lagavulin (distiller's edition), MacAllan, Ardbeg, Vanhemmat Taliskerit ja Glendronach. Etenkin sherry kypsytetyt on olleet mun makuun sopivia.

Skotlannissa on tullut käytyä viitisen kertaa ja aina on pakko päästä eri tislaamoille. Tällä hetkellä tavoitteena on kiertää tislaamot jotka edelleen tekevät omat maltaansa. Niitä on enää 5 ja käymättä olisi 2.

Jees mutta upea harrastus ja nyt vasta löysin nämä sivustot. Täytyypä vierailla useammin, sillä hyvän juotavan ystäviä tapaa aina liian harvoin.

-J

Marko76 (19.7.2007 7.41.37)

Tervetuloa joukkoon!
Tislaamokierrokset ovat valitettavasti omalla kohdalla rajoittuneet vasta Jamesonin kierrokseen, mutta ensivuonna pitäisi jo päästä Skotlannin maille samoilemaan.  :)

McBear (30.7.2007 15.13.52)

Viskimies McBear ilmoittautuu foorumille.

Pari vuotta sitten kaveri maistatti Caol Ilaa ja se oli rakkautta ensi maistilla. Islay Malteja on sen jälkeen tullut pääasiassa maisteltua, mutta myös muita viskialueita on harvakseltaan nautiskeltu. Tällä hetkellä kaapissa on avoinna Laphroaig QC. Caol Ila natural CS taitaa aueta tänä iltana Kylmän ringin parissa...  ;)

Shinobi (2.8.2007 13.18.36)

Suoritanpa "virallisen" esittelyn nyt täälläkin, vaikka rempseästi avasin ekalla postauksella Islay-aluelle ("Islay 2007 - matkaraportti")...

Oma viskiharrastukseni jalostui pitkäaikaisen olutharrastuksen jatkoksi. Jarkko72:n kanssa olemme aseveljinä kiertäneet uusia korkkeja auki jo pitemmän aikaa, hän aktiivisemmin, minä hieman hillitymmällä ostotahdilla.

Pulloja on kerääntynyt kaappiin nelisenkymmentä, pääpaino 95%:sti Islay-viskeillä. Teinivuosina tuli lyhyen aikaa retkahdettua bourboneihin (en tiedä kyllä miksi), nyt ne ovat pysyneet visusti kaukana. Mitään superkalliita en ole vielä lähtenyt lohkaisemaan, hintavin pullo tällä hetkellä lienee Port Ellenin 5th release. Miltei kaikki olen jo avannut, itse haluan nauttia niiden mausta, en keräillä niitä sijoitusmielessä tai odottelemaan jotain abstraktia "juhlapäivää, jolloin Se avataan". Yksikään lesti ei ole vielä tyhjäksi asti kulunut, joten osaan siis sulkeakin sen korkin... ;D

Omaan makuun mätsää tällä hetkellä parhaiten Port Ellenit miltei joka muodossa, vastapainona taas ehdoton "most bang for the buck" -mielittyni on Alkostakin irtoava Caol Ilan 12yo. Bourbon-finishöinti on monessa lemppariviskissäni mukana, sherrypommeja on silloin tällöin mukava maistella, mutta ne ovat minun makuun hieman liian makeita. Kaikenlaiset viinitynnyrikokeilut ovat usein saaneet minulta aika tylyn tuomion.

Itse näen viskien nauttimisessa ensiarvoisen tärkeänä sen sosiaalisen aspektin. Hyvässä kaveriporukassa hifistely antaa NIIN paljon enemmän kuin yksin lipittely. Makuhavaintojen vertailu, niiden omiin mieltymyksiin sovittelu ja asian tiimoilta hersyvä keskustelu ovat sitä parasta antia.

Pyrin levittämään viskitietoisuutta ummikkojen pariin aina kuin siihen tulee tilausta. On palkitsevaa, kun voi valottaa tätä hienompaa alkoholikulttuurin osaa meille ikävän humalahakuisille härmäläisille. Pienin askelin, kärsivällisesti...

Wilshire (6.8.2007 18.01.04)

Johan on uusia foorumilaisia, kuten minä myös... Eli ilmoittaudutaan nyt sitten. Reilut puoli vuotta foorumia seuranneena nyt liittynyt.

Viskeistä olen tykännyt jo vuosia mutta se oli sitä JD tai JW kittaamista. Vuoden verran tullut oikeasti maisteltua, hieman olutharrastuksen innostamana. Tämä nuoren opiskelijan budjetti rajaa ikävästi harrastusta, mutta parhaani mukaan yritetään. Kohta on muutto helsinkiin, siellähän maltaita onneksi löytyy...

Kaapissa kohta kymmenen pulloa, maisteltuna kolme-neljä kymmentä. Ensimmäinen pullo Ardbeg TEN taitaa miellyttää vieläkin eniten. Ja oluet siis maistuvat myös hyvin...

Turvesavu (10.8.2007 10.41.06 last edit 10.8.2007 10.41.25)

Herran pieksut! Nythän on uusia ilmoittautujia iso rivi! Komeata, olen ajatellutkin että meillä on aina pitkä rivi vierailijoita. Mukava että useasta heistä on tullut nyt myös vakijäseniä.

Tervetuloa vain kaikille minunkin puolestani!

Sieppo (17.9.2007 15.26.37 last edit 17.9.2007 15.28.47)

Juu terve vaan kaikille. Uusi aloitteleva harrastelija Keski-pohjanmaalta minäkin, laitoinkin tuossa jo muutama päivä sitten vaatimattoman viskikaappini sisällön tuonne "Viskikaapin Sisältö" -threadiin. Oluet ovat olleet lähellä sydäntä jo hieman pitemmän aikaa ja tarjoaakin sopivaa vastapainoa viskien maistelulle.

Elikkäs olen saanut viimeistään nyt viimeisen kuukauden aikana viskikärpäsen pureman kahlattuani vesi kielellä enimmäkseen tätä foorumia ja muutamia muita sivustoja ahkerasti ja eritoten Skottilaiset Single Maltit ovat alkaneet kiinnostaa ja olenkin aikonut tilata ainakin Alkon tilausvalikoimasta piakkoin muutaman putelin tätä "Jumalten Juomaa".Olisiko kellään suosituksia muuten?

Myös ulkomailta tilaamista olen harkinnut ja toteuttanenkin sen jossain vaiheessa. ::)
Ja kiitokset tosiaan tämänkin foorumin ylläpitäjille, hienoa työtä!!

Whisky (17.9.2007 15.46.01)

quote[Sieppo (link)]:
Ja kiitokset tosiaan tämänkin foorumin ylläpitäjille, hienoa työtä!!

Kiitos ja kumarrus. Muutamaa foorumilaista vaille 200 jäsentä on kyllä mahtava luku, vaikka sekaan mahtuukin niin aktiivisempaa kuin passiivisempaa porukkaa!

SeBBe (17.9.2007 18.36.42)

quote[Sieppo (link)]:
...ja olenkin aikonut tilata ainakin Alkon tilausvalikoimasta piakkoin muutaman putelin tätä "Jumalten Juomaa".Olisiko kellään suosituksia muuten?

Ehdottomasti Ardbegin Almost There kannattaa tilata nyt pois. Hintakin kun on tosi kilpailukykyinen ja tuote muutenkin loistava.

Sieppo (18.9.2007 7.35.54)

quote[SeBBe (link)]:
quote[Sieppo (link)]:
...ja olenkin aikonut tilata ainakin Alkon tilausvalikoimasta piakkoin muutaman putelin tätä "Jumalten Juomaa".Olisiko kellään suosituksia muuten?

Ehdottomasti Ardbegin Almost There kannattaa tilata nyt pois. Hintakin kun on tosi kilpailukykyinen ja tuote muutenkin loistava.

Mietinkin jotain Ardbegin tuotetta, niitä kun on täälläkin kehuttu, samalla ajattelin lompakkoa loiventaa sen verran, että tilaisin tuon Laphroaigin Cask Strengthin. Kiitos suosituksesta!

MyNameIsTaze (19.9.2007 13.21.20)

Ei muutakuin hyvää päivää täältäkin, minäkin , kuten moni muukin , oon tarkkaillu tätä foorumia jo vähän aikaa ja tonkinut tietoa päähän taustoilla. Heti kättelyssä että ei unohdu niin pakko mainita että loistava tietopankki ja muutenkin mukavan oloista porukkaa tuntuu olevan täällä.

Mulla(kin) alkoi tämä harrastus noista blended, ööö, no viskeistä. Eli Jack Daniels, Jim Beam linjalla mentiin pitkään, 18-vuotiaasta aina tuonne kesään 2004 saakka, silloin ystäväni joka oli eräässä baarissa töissä ehdotti mulle tuota niin monelta jalat alta vienyttä Laphroaigin 10 vuotista, siitä se (minunkin kohdalla) lähti.
Lähiaikoina olen vasta siirtynyt pelkästä juomisesta, juomiseen ja keräilyyn. Kaappi on tosin vielä vaatimaton, eilen tilaukseen lähti ilmeisestikkin ihan ok tuotteet, ainakin täällä kerrottuihin havantoihin pohjautuen.  Tulossa on Laphroaig 10 CS , Caol Ila 12 Jahre Hidden Malt ja viimeisenä sellainen josta en juurikaan tietoa löytänyt eli, Caol Ila 15 years 56,3 % Vol. Cadenhead´s.

Tältä pohjalta ja täältä pohjoisesta ilmoittautuu joukkoon 30v partanaama  :)

Turvesavu (24.9.2007 10.36.02)

quote[Sieppo (link)]:
Olisiko kellään suosituksia muuten?

Arbegit yleensäkin ovat kokeilemisen arvoisia, Airigh Nam Beist on hieno myös! Glendronachin 12 yo on mukava myös, jos muita kuin islayn viskejä haluaa kokeilla.

Eiköhän niistä tule pikkuhiljaa suurin osa kokeiltua joten ei muuta kuin tutkimusmatkalle vaan! Se että aina on jotain kokeilematta on tämä homman suola. Ei siis se päämäärä vaan se matka.

Legless Scotsman (18.10.2007 7.59.01 last edit 18.10.2007 7.59.58)

Terve
Legless Scotsman ilmoittautuu myös joukkoon kun sellainen threadi täältä löytyi...

Itse olen viskejä nautiskellut n. 20 vuoden ajan. Ekana tietysti blendedeistä lähdetty liikkeelle (Vat69 ja Red Label). 80-luvun Alkon listoilta kun ei maltaita pahemmin löytynyt :-)
Ensimmäiset maltaat, joita maistelin muistaakseni olivat Glenfiddich ja Dufftown-Glenlivet.
Talisker 10 yo tällä hetkellä suosikkiviskini, mutta muitakin hyviä on, kuten Lagavulin 25 yo.
Old Buck Porista oli myös positiivinen kokemus....

Turvesavu (19.10.2007 7.54.17)

Terve vaan myös sinullekin! Jos oikein olen päätellyt niin Porin suunta taitaa olla osoitteenasi? Mukava että myös se korkeus rannikosta on alkanut täyttämään foorumin jäsenlistaa. Kesällä Porissa poikenneena totesin että siellähän kuulostaa olevan aikas vihkiytynyt ja hyvä viski-meininki! Oli silloin Gallen baarimikon kanssa puhetta että myös jonkinlainen kerho-toiminta on herännyt? Tässähän voisi kohta alkaa harkitsemaan ystävyystastingia Tampere-Pori.

Kanttori Piiparinen (22.10.2007 18.46.59)

Hyvää, sanoi mustapartainen mies, päivää. Kaikille!

Aloitetaan nyt hyvien tapojen mukaisesti täältä osiosta tämä "foorumiloituminen." On tässä jo jonkin aikaa tullut imettyä tietoa muiden foorumilaisten viskikeskusteluista ja paljon onkin ammennettu Hienosta foorumista! Viskiharrastus on hyvällä alulla, joka monien muiden tapaan alkoi Islay -tuotteisiin ihastumalla. "Se" viski mikä kolahti aikoinaan kaikkein eniten (ja josta harrastaminen iski kipinää) oli Lagavulin 16 ja ehkä kolahtaa vieläkin. Pulloja tulee hankittua ja nautittua pikkuhiljaa tasaseen tahtiin, sen minkä työ- ja perhe elämältä ehtii (onneksi vaimo pitää myös viskistä! 8-)). Mutta eipä enempää turhia jorinoita minusta,

UISGE!

InkRose (22.10.2007 19.06.13)

Tervetuloa vaan joukkoon yhä sakeampaan. Täältä ei onneksi tila lopu kesken.  Jos vain serverit kestää, tietenkin. ;)

Seuraavaksi sitten tilastotieteilijöiden iloksi ikä- ja luuraustiedot asiaankuuluviin threadeihin ja lasia huulille.

Slainte!

vepesi (2.11.2007 9.35.25)

Täällä myös uusi foorumilainen!!  8-)

Olen 21-vuotias mies Turusta. Olen aina ollut viskin ystävä, mutta vasta hiljattain kun sain maistaa tuttavani Lagavulin 16 yo niin sain ponnahduksen tähän hienoon harrastukseen.

Kuumeisen lasi etsinnän jälkeen päädyin täällä foorumeilla suositeltuun Sokoksen House Collectionin "viininmaistelija -lasiin". Ostin niitä samantien 6kpl (hinta kun ei ollut paha 1,90€/kpl). Seuraavaksi suuntasinkin alkoon ja ostin pullon Bruichladdichin 7-vuotiasta uisgea. Tuutavani alkossa, joka sattuu olemaan puoliksi Skotti, suositteli tätä pulloa.

Ja hyvää se oli. Tosin olen vielä aloittelija enkä onnistunut tunnistamaan muita makuja kuin suolaisuuden, ja voimakkaasti suolainen se oli.

Legless Scotsman (2.11.2007 11.34.02)

quote[Turvesavu (link)]:
Terve vaan myös sinullekin! Jos oikein olen päätellyt niin Porin suunta taitaa olla osoitteenasi? Mukava että myös se korkeus rannikosta on alkanut täyttämään foorumin jäsenlistaa. Kesällä Porissa poikenneena totesin että siellähän kuulostaa olevan aikas vihkiytynyt ja hyvä viski-meininki! Oli silloin Gallen baarimikon kanssa puhetta että myös jonkinlainen kerho-toiminta on herännyt? Tässähän voisi kohta alkaa harkitsemaan ystävyystastingia Tampere-Pori.

Terve
Olen porilainen vaikka tällä hetkellä asunkin Helsingissä.  Mutta se on hieno asia, että single malt herätysliike leviää ympäri Suomenmaata  ;D
Ja kun jossain vaiheessa muutan takaisin Poriin, niin voisi kyllä liittyä tuohon kerhoon ja sitten voisi pitää näitä ystävyystastingejä (hyvä idea)...

Galle on hieno paikka. Täytyypi taas visiteerata ravintelissa kun Poriin päin matka taas käy...

Asante (7.11.2007 10.11.24)

Pidempään foorumia seuranneena ajattelin sitten viimein oikein kirjautuakin tänne.
Vantaalle oli "pakko" muuttaa lasten myötä, tiedä sitten johtuiko siitä (vantaalle muutosta) vaiko aikuistumisesta, että esikoisen syntymän aikoihin heräsi myös kiinnostus mallasviskeihin.
Viskikaapilla en valitettavasti pääse rehvastelemaan, tällä hetkellä löytyy tasan kaksi pulloa: Balvenie 12 y.o. Double Wood  ja  Glenfiddich, 12yo, kumpaakin nautiskeltu hartaudella jo pidemmän aikaa..Onneksi Pikkulintuun on sopivan lyhyt matka niin voi toisinaan sille suunnalle matkata lisää kokemuksia hankkimaan.

Lisää sisältöä kaappiin ostellaan kun perheen pyörittämiseltä joskus rahaa jää taskun pohjalle (joskus kai sekin päivä koittaa).

Legless Scotsman (7.11.2007 15.07.44)

quote[Asante (link)]:

Viskikaapilla en valitettavasti pääse rehvastelemaan, tällä hetkellä löytyy tasan kaksi pulloa:

Joo, eiköhän se kiinnostus mallasviskeihin kuitenkin ole tärkeämpää kuin se kuinka monta pulloa viskiä kaapista löytyy  ;)

Hennigans (13.11.2007 18.55.56)

Haudii...Noin vuoden olen väijynyt tätä sivua melko säännöllisesti
ja nyt rohkenin vihdoin hypätä mukaan.

Tervehdys kaikille :)

Viineri (19.11.2007 10.36.36)

Moikat vaan kaikille,

samankaltainen historia minullakin, lueskelin jo reilu vuosi sitten palstaa. Harrastus alkoi hieman vahingossa, sain puolisentoista vuotta sitten kolmekymppislahjaksi mallaswhisky kirjan, pienen kapean kovakantisen tietoiskukirjapahasen, jonka luettuani olin jo koukussa. Sain samoilla synttärijuhlilla 2kpl Laphroaig pulloja, ensimmäisen nautiskelin kyseisen kirjan kanssa, taisi kestää kuukauden päivät. Nyt onkin sitten ehditty jo kokeilemaan useita eri whisky merkkejä ja ehkäpä muutama kalliimpikin pullo on ollut joukossa. Ardbeg on tällä hetkellä suosikeitani, tässä jo odotellaan uutta kymppivuotista vesi kielellä. Still young ja almost there löytyvät kaapistani sekä vanhempaa kymppiä. Viimeisin ostos oli tässä muutama viikko sitten Balvenie Portwood 21 yo, jonka aion avata ja koemaistaa hyvin todennäköisesti 9.6.2008.

Olen tampereen seudulta ja kysyisinkin, kuinka voisi parhaiten törmätä samanhenkisiin harrastajiin ja uskaltautuuko sitä lähteä Pirkanmaan singlemalt seuraan?!?!? Olikohan se nyt edes tämmöinen...?

-Antti "Viineri"

Turvesavu (19.11.2007 11.12.29 last edit 19.11.2007 11.24.41)

Tervetuloa joukkoon!

Pirkanmaalaisena sinun kannattaa ehdottomasti lähteä poikkeamaan tulevissa viskipikkujouluissa! Ne ovat mainittuna tuolla Mallaspikkujoulu-threadin puolella ja Mikko-niminen henkilö on puuhamiehenä. Seuratouhuissa hän tai J.Suominen voinevat auttaa enemmän mutta perushommahan taitaa mennä niin että liityt Suomen Mallaswhiskyseuran jäseneksi ja olet sen jälkeen myös paikallisseura Twa Corbesin jäsen automaattisesti. Meininki on ihan bueno, jos luet tuota Tasting-osiota niin näet kirjoituksia vanhoista tastingeista joita on Treella järjestetty. Uskalluksesta se ei ole kiinni, emme pure päätä irti (Ainakin omani on vielä harteilla vaikka kohtuu uusi olen itsekin) ja neuvoa saa varmasti.

http://www.mallaswhiskyseura.fi/

Edit: korjasinpa vain tuon threadin oikeaksi...

Viineri (19.11.2007 11.40.04)

Ok, täytyypä käydä tässä kohta liittymään jäseneksi! Mihin liittymishakemus pitäisi laittaa??? Tyhmiä kysymyksiä, ehkäpä olen liian kiireinen kaivamaan kaiken tiedon itse...

Turvesavu (19.11.2007 11.45.15)

Tuosta antamastani linkistä löytyy tiedot, siksi sen nakkasin mukaan. Lisäksi foorumia pyörittävä herra Whisky voinee jeesata? Hän kun on koko seuran "El Presidente"...

Whisky (19.11.2007 12.12.15)

quote[Turvesavu (link)]:
Tuosta antamastani linkistä löytyy tiedot, siksi sen nakkasin mukaan. Lisäksi foorumia pyörittävä herra Whisky voinee jeesata? Hän kun on koko seuran "El Presidente"...

Juuri näin. Heitä Viineri vaikka yksityisviestiä tuolta foorumin toiminnoista, niin palaan asiaan.

Mikko (19.11.2007 23.12.01)

quote[Turvesavu (link)]:
Tervetuloa joukkoon!

Pirkanmaalaisena sinun kannattaa ehdottomasti lähteä poikkeamaan tulevissa viskipikkujouluissa! Ne ovat mainittuna tuolla Mallaspikkujoulu-threadin puolella ja Mikko-niminen henkilö on puuhamiehenä. Seuratouhuissa hän tai J.Suominen voinevat auttaa enemmän mutta perushommahan taitaa mennä niin että liityt Suomen Mallaswhiskyseuran jäseneksi ja olet sen jälkeen myös paikallisseura Twa Corbesin jäsen automaattisesti. Meininki on ihan bueno, jos luet tuota Tasting-osiota niin näet kirjoituksia vanhoista tastingeista joita on Treella järjestetty. Uskalluksesta se ei ole kiinni, emme pure päätä irti (Ainakin omani on vielä harteilla vaikka kohtuu uusi olen itsekin) ja neuvoa saa varmasti.

http://www.mallaswhiskyseura.fi/

Edit: korjasinpa vain tuon threadin oikeaksi...

Ja ulkojäsenetkin ovat tervetulleita Twa Corbesin tastingeihin ja nyt myös pikkujouluun, eli jäsenyydellä ei sen puolesta ole kiire. Paikallisklubin varsinainen jäsenyys kuitenkin syntyy seuran jäsenyyden myötä.
Tämä siis vinkiksi myös täällä majaileville muille Pirkanmaalaisille.

Servo (17.12.2007 12.20.03)

Uusi jäsenen saapuu paikalle.

Viskejä olen siemaillut jo useamman vuoden, mutta nyt viimeisen vuoden aikana on kiinnostus kasvanut valtavasti, joten ajattelin rekata itseni tänne.

Nuorena vedettiin viskiä vain juopumistartoituksessa, mutta pikkuhiljaa aistit kypsyivät ja nykyään on mahtavaa maistella hyviä juomia.

Oma harrastus on ollut aika vaatimatonta tähän asti, sillä opiskelijabudjetti on aika laiha. Omat suosikkini löytyvät Islay saarelta, joihin ajattelin tutustus vuoden vaihteen jälkeen tarkemmin.

Bomber (18.12.2007 3.05.15)

Tervehdys kaikille.

440 päivää rekisteröitymisestä ja jo nyt saan sanaisen arkkuni auki  :)

Ensikosketukseni viskiin sain vuonna 1989, kun toin itselleni tuliaiseksi Rodokselta "kaikkien rock-jätkien lempijuoman", eli litran Jack Danielsia. Eräänä iltana sitten tuli nautittua tuo pullo lähes pohjia myöten, mistä seurasi elämäni ensimmäinen "filmin katkeaminen" ja seuraavaksi aamuksi järkyttävän krapulan kaveriksi oli jostain tarttunut vielä angiina.
Myöhemmin, yrittäessäni tuhota loppuja pullonpohjalta, vatsani päätti kostoksi potkaista kaikki sisältönsä ulos jo ensimmäisen huikan jälkeen. Tästä eteenpäin olinkin viskivapaata vyöhykettä reilut 15 vuotta ja "tiesin", että kaikki viski on pahaa ja perseestä.

Pari vuotta sitten kaverini sai jotenkin houkuteltua minut juomaan lasillisen JW black labelia. Ja kas, viski viihtyikin sisuksissani ja maistui mainiolta. Puolisen vuotta alkon halpoja blendejä lipiteltyäni, muuan Lagavulinille pahasti sydämensä menettänyt kaverini neuvoi kokeilemaan jotain, missä lukee single malt.
Sen jälkeen mikään ei ole ollut kuin ennen.  ;)

Heikohkosta taloudellisesta tilanteesta johtuen, asuntolaina ja avovaimon hoitovapaa, olen joutunut toistaiseksi hankkimaan harrastusvälineeni alkosta noin pullo/2kk tahdilla.

Tällä hetkellä hyllyssä kököttää vain Lagavulin 16yo, Caol Ila 12yo, Bruichladdich 7yo ja JW green label.

Pari vuotta olen nyt asunut Akaan Viialassa, mutta Tampereella olen suurimman osan elämästäni viettänyt.

jaafetti (18.12.2007 6.33.52)

Hyvä että "arkku" aukee...mitä enemmän täällä on porukkaa sitä enemmän ja mielenkiintoisempia keskusteluja saadaan aikaiseksi.
Hyllyssäsi kököttävät Lagavulin ja Caol Ila ovatkin aivan huippukamaa.Toi Bruichladdich 7yr onkin sellainen joka mulla ainakin on jostain syystä ailahteleva...välillä se maistuu/tuntuu ihan ok:lle välillä tuntuu et se on ihan surkeata.
Jos Laga ja Caol Ila on mieluisia niin satsaa vielä Alkosta Bowmore 12yr (tarkoitan tässä "perus" 12 yr en 12yr Enigmaa joka on mustassa pöntössä-vaikka hyvää sekin) luultavasti pidät.

Pawe87 (21.12.2007 16.21.57 last edit 21.12.2007 20.14.16)

No ilmoittaudun minäkin sitten. Mielenkiinnolla olen foorumia jo jonkin aikaa seurannut. Aivan aloittelija olen, mutta kovasti on ollut kiinnostusta jo muutama vuosi viskeihin. Varsinaista suosikkia ei vielä ole löytynyt, mutta muutamia hyviä on toki löytynyt. Tällä hetkellä ei kaapista kovin kummoisia löydy(JW red, Ballantine's Finest ja Talisker 10yo), mutta eiköhän asia tässä ala vähitellen korjaantumaan.

Turvesavu (21.12.2007 19.38.26)

No juuri tuossa eilen tuli puhuttua tuon Mikon kanssa siitä että ei se oman viskikaapin sisältö vaan se että on oikeaa kiinnostusta. Ravintoloissa on hyvä tilaisuus maistella ilman liian isoja investointeja.

Että terve ja tervetuloa vaan. :-)

Mikko (21.12.2007 21.26.10)

Jep, ainakin Tampereen tastingeissa käy säännöllisesti ihmisiä, joilla ei ole välttämättä yhtään pulloa kotonaan. Kuitenkin intoa löytyy avartaa tietämystään ja maistella uusia viskejä, mikä on oleellista.

fire82 (22.12.2007 12.58.49 last edit 22.12.2007 12.59.20)

Kaippa se täytyy ilmoittautua itsekkin. Aika samoilla linjoilla kuin Pawe87, foorumia tullut seurailtua jonkin aikaa mutta aivan alussa ollaan vielä viskien suhteen. Kaverin ja Laphroaign kautta löysin viskit ja nyt jo muutama omakin hyllystä löytyy: Caol Ila 12, Laphroaig 10, ja Suomi Ellen kiitos forumin tietojen. Myös laatu rommit kiinnostaa meikäläistä, oikeastaan sieltä oli helppo jatkaa tänne maltaiden puolelle.

SmokeGetsInYourEye (30.12.2007 14.05.28)

Uusi jäsen ilmoittautuu. :) Törmäsin foorumiin sattumalta, kun googlailin infoa Taliskerista.

Ensimmäisen kerran maistoin viskiä 16-kesäisenä. Se taisi olla kanadalaista. ::) Siitä sitten siirryin nopsasti perusblendedeihin. Pikkuhiljaa aloin maistelemaan mallasviskejäkin. Aika noviisi taidan olla vieläkin (ainakin kun tämän foorumin juttuja lueskelee  ;D). Maku on pikkuhiljaa kallistunut enempi  Islayn viskeihin.

T-man (9.1.2008 0.05.00)

Vuoden 2008 eka ilmoittautuminen??!
Eli ilmoitan itseni foorumin käyttäjäksi.

Sen verran itsestäni, että. Hankin ensimmäisen singlemalttiviskipulloni tuossa lomareissulla. Malli on Laphroaig Quarter Cask.
Kyseiseen malliin päädyin siksi, että se oli alennuksessa tax free myymälässä eräällä lentokentällä. Heti sitten kun pääsin kotia niin piti se maapläntti mennä lunastamaan :)

Olen joskus aikaisemminkin maistellut jotain single maltteja baarissa. Muistini mukaan jotain Balvenien tuotosta. Aikaisemmasta rajallisesta tietämyksestäni johtuen en ole niistä mitään erityisiä makuja osannut erotella. Olen kumauttanut ne vaan armotta alas jään ja irvistyksen kera.

Tein vielä uutenavuotena virheen ja kippasin quarter caskia jään kera normilasista. siitä ei ole paljon kummempia muistikuvia.

Ajattelin kuitenkin ottaa tämän harrastuksen hieman enemmän tosissaan. Tilasin jo hieman alan kirjallisuutta ja sellaisen hienon "tulppaanilasinkin". :) Ajatella että normitumbleri oli tehty hävittämään senaikaisten tuotosten aromit!
Koska vietän tipattoman tammikuun, niin minulla on hyvin aikaa tehdä taustatutkimusta. Tätä foorumia on jo kahlattu aika hyvin. ja muutenkin netin viskisaitit on napsuteltu suosikkeihin mm. maltmaniacs. Alkon tilausvalikoima ja uusi hinnastokin on jo melko tuttu.

Myös laadukkaat konjakit ovat lähellä sydäntä.

Jotenkin tämä viski on ruvennut maistumaan tässä miehenkin vanhetessa. ei se nuorempana mennyt alas. ::)

Jussi (17.1.2008 2.36.38)

Foorumia on tullut jo selailtua jonkin aikaa, ja ajattelin vihdoin kirjautuakin :)

Viskiin tutustun ekaa kertaa reilu vuosi sitten mutta innostus lähti käyntiin vasta kunnolla viime keväänä. Sitä ennen tuli jo maisteltua Jack Daniel'sia ja Speyburn 10 yo:ta mutta Talisker 10 yo herätti kiinnostuksen muihin viskeihin, ja sillä tiellä ollaan edelleen noin 20 eri viskiä myöhemmin  :D Aloitteilijahan sitä vielä on, mutta hiljaa hyvää tulee...

Eiköhän se oma suosikki sieltä löydy jossain vaiheessa kanssa. Tällä hetkellä suosikit ovat: Arbeg Ten, Balvenie Double Wood 12 yo, Bushmill's 16 yo, Cragganmore 12 yo, Laphroaig 10 yo ja Yoichi 12 yo.

Peku (19.1.2008 12.02.03)

Peku ilmoittautuu myös kerhoon!
Eli olen Pekka Kempeleestä Oulun liepeiltä. varhaita muistoja nuoruudesta löytyy kun
kaverit tarjosivat halpoja viskejä,joita maistoin kulauttamalla ilman tekniikan häiventäkään.
Pahaltahan se silloin maistui.vasta viime joulun edellä kaveri tarjosi perus jim beamia ja kertoi
juonti tekniikasta,ja totesin että tämähän menee alas ilman irvistelyä ja makukin tuli
esiin mukavalla tavalla.Itse jouduinkin jo pian blend kaupan tekoon ja äsken whiskey kertoikin
privana muutaman alkuhankinta pullon makujen maailmaan.
Eli harrastus on todella alkutekijöissään,mikä on toisaalta hienoa kun on niin paljon
maisteltavia viskejä tulossa. Kynnys kirjoittaa eka viesti oli eilen korkea kun oli
niin amatööri olo,mutta muutama mukava vastaus ja olo on jo kotoisa täällä.
ja pari pientä naukkuahan avaa tyypillisesti Suomalaisen suun  :D

PlayR (28.1.2008 20.48.03)

Uusi foorumin käyttäjä ilmoittautuu! Olen seurannut keskusteluja jonkin aikaa, mutta nyt päätin rekisteröityä käyttäjäksi.

Olen viskin kanssa vasta alku taipaleella, mutta hyvältä se tuntuu jo nyt. Perusblendejä olen maistellut jonkin verran ja eka single malt oli Laphroaig 10, jonka terva ja savu sai pään pyörryksiin. Viime viikonloppuna tuli maisteltua toista single maltia, Glenfiddich 12. Se taas maistui hedelmäiseltä ja makeammalta kuin Lappari, hyvää oli sekin.

Foormuilta olen saanut hyvää tietoa viskeistä ja tiedonjano vaan kasvaa. Eka single malt on hankinnan alla, mutta siihen saakka "joudun" juomaan Famous Grousea  :) Ei muuta kun keskustelemaan, jos (tuskin vielä) mun rahkeet riittää sanomaan mitään fiksua viskeistä.

Tervehdys vaan kaikille!

Kende (13.2.2008 12.59.22 last edit 13.2.2008 14.33.02)

Yksi uusi mansesterilainen ilmoittautuu mukaan, vaikka pari kuukautta on jo tullut lurkittua taustalla.

Omia pulloja löytyy tällä hetkellä Laphroiag 10 (hyvää), Scapa 14 (ok, ei pärjää lapparille), Glenfiddich 15 solera reserve (pitää maistella lisää, ei vielä oikein aukea), Bushmills 1608 (ok, miehekäs mausteinen maku), Bowmore Legend (ok-), Bowmore 15 mariner (avaamatta). Seuraavaksi olisi tarkoitus hankkia ainakin Bushmills Black Bush, Ardberg 10,   Black Bottle, JW Black Label ja mahdollisesti joku oikein laatupullokin.

Yritän pitää hinta/laatu suhteen kontrollissa joten tuskin tulee haalittua yli 100€ pulloja ja blended viskitkin kelpaavat. Tähän mennessä lapparin 10 on uponnut hyvin, hyvää viskiä ok hintaan.

Taraghlan (22.2.2008 20.14.23)

Terve vaan kaikille ja nyt tulee ilmoittautuminen joukkoon iloiseen :D  Olen Sami Pohjois-Karjalasta, ja olen reissumiehenä viikot pääkaupungissamme Hki:ssä. Viskien kiehtovaan maailmaan on tullut oikeasti hurahdettua oikein kunnolla ja alettu koluamaan pääkaupungin paikkoja (pikkulintu, black door ja muutama muu ei niin hyvä paikka). Kaapista löytyy 10 single malttia tällä hetkellä ja kasvuvauhti on tällä hetkellä vielä kova ;)

Miten olisi mahdollista päästä jäseneksi Suomen Mallas Viski Seuraan? Kävin kuikuilemassa sivuilla ja sinne ei pääse kuin seurakunta nuoriin, joten pikku apuja jos sais liittymisen tiimoilta? Toiseksi kiinnostaisi osallistua tastingiin pääkaupunkiseudulla, näistä jos saisi vinkkejä myös :)

PS. Puoliso lupasi tehdä valkoisen nenäliinan nimikirjaimilla varustettuna, niin voi tutkia värejä paremmin tastingeissa :)

Whisky (22.2.2008 21.20.37)

quote[Taraghlan (link)]:
Miten olisi mahdollista päästä jäseneksi Suomen Mallas Viski Seuraan? Kävin kuikuilemassa sivuilla ja sinne ei pääse kuin seurakunta nuoriin, joten pikku apuja jos sais liittymisen tiimoilta? Toiseksi kiinnostaisi osallistua tastingiin pääkaupunkiseudulla, näistä jos saisi vinkkejä myös :)

Nyt en halua olla taas kerran pilkunviilaaja, mutta seuran nimi on Suomen Mallaswhiskyseura. Allekirjoittaneelta voi yksityisviestillä kysellä lisää tietoja seuraan liittymiseksi. Hyvät perustelut ovat aina paikallaan ja harrastuksensa syvyydestäkin kannattaa hieman kertoa.

POP (20.4.2008 18.03.26)

Kuten hyviin tapoihin kuuluu niin esittelen itseni "uutena" foorumilaisena. Todettakoon että viskiä kittaavan, pahansuopaisen kapakanpitäjän Al Swearengenin, spirit on nyt siirtynyt minuun. Alille tarkoitetut yv:t voi jatkossa lähettää POP:ille.

Ard-Begbie (21.4.2008 6.58.28)

quote[POP (link)]:
Kuten hyviin tapoihin kuuluu niin esittelen itseni "uutena" foorumilaisena. Todettakoon että viskiä kittaavan, pahansuopaisen kapakanpitäjän Al Swearengenin, spirit on nyt siirtynyt minuun. Alille tarkoitetut yv:t voi jatkossa lähettää POP:ille.

Ok! Tervetuloa. Näyttäis laittomat piristeet kaverille maistuvan kun noita silmiä katselee.

evilhypnotist (30.4.2008 13.16.25)

Tervehdys, parin kuukauden verran foorumia selailtuani päätin rekisteröityä.

Viestejä lukiessani olen ilahtunut siitä, että täällä keskitytään olennaiseen: hyvistä viskeistä nautiskeluun. Näin sen pitää olla! Useimpien ystävieni on vaikea ymmärtää sitä tyydytystä, jonka yksi mainio viskilasillinen voi tuoda. Täällä tuntuu olevan hengenheimolaisia.

Oma innostukseni viskeihin syttyi vuonna 2004, kun skottilainen kämppis suositteli tax-free -ostokseksi Laphroaigin peruskymppiä. Pitkään pidinkin Islay-viskejä ainoina oikeina, mutta viime syksynä korkattuani tuliaisiksi saadun Balvenie Doublewoodin silmäni avautuivat. Doublewood oli täysin erilaista kuin Islay-viskit ja todella hyvää, viskien maailma olikin siis paljon monipuolisempi kuin luulin. Nyt kaapista löytyy jo hieman muutakin kuin Islay-tavaraa.

Viskien lisäksi myös hyvät viinit ja oluet maistuvat. Oluille täällä näkyikin olevan oma keskustelunsa, mutta viinit loistavat poissaolollaan. Onko näin, että viskinjuojille ei viini maistu?

Hyvät vaput kaikille!

turtsi (1.7.2008 20.32.17)

Jälleen yksi hiljaisempi jäsen ilmottautuu joukkoon tummaan...

Foorumia on tullut lueskeltua ja olisi varmaan syytä avata peli täällä.
Viskejä/viskin kaltaisia juomia on tullut nautiskeltua pari vuotta, mutta mallasviskien saloihin on tullut syvennettyä tarkemmin nyt puolisko vuotta.
Balvenie oli kai ensimmäinen tislaamo joka innosti, mutta nyt suunta alkaa siirtymään tuonne Bowmoren puolelle. Makea ja savuinen islay siis maistuu. Hieman olen huomannut, että miten nuo Bowmoren peruspullotteet jakaa mielipiteitä. Mutta pääasiahan on että itselle maistuu  :)
Maltaita on tullut maisteltua nyt jotain neljääkymmentä ja kaapista löytyy n.20 pulloa. Pitänee tehdä lista joskus tuonne "Viskikaapin sisältö" keskusteluun  :)

damper (5.7.2008 14.57.22)

Ehtoota pöytään ja viskiä ja. Täältä ilmoittautuu 30 kymppinen alan mies rivistöön. Olen harrastellut viskejä noin 10 vuotta ja pari kuukautta lueskellut tätä tasokasta foorumia ja päätin rekisteröityä, että pääsee jakamaan mieltymyksiä viskeistä. Turpeista kesää, allekirjoittanut lähtee lämmittämään saunaa ja sauna majurina toimii tällä kertaa näemmä bowmoren 12 vuotias ja johnny walkerin swingi meinaa kans lauteil änkee..

north star (4.8.2008 10.38.07 last edit 4.8.2008 10.38.47)

Ilmoittaudun foorumille. Viime aikoina olen innostunut yhä enemmän mallasviskeistä ja joku pullo on jo tiensä kotiini löytänytkin. Olen vieraillut näillä sivuilla muutaman viikon ajan ja ajattelin rekisteröityä, koska keskustelu täällä vaikuttaa mielenkiintoiselta!

miekin (26.8.2008 16.56.26)

Täältä myös yksi hämäläinen hiljanen viljanen taka-alalta ilmottautuu!!

Sivuja olen seuraillut muutamia kuukausia ja viskejä juonut joitain vuosia. Single Maltteihin tutustuin vasta viimeisen vuoden sisällä oikein kunnolla ja kipinä on sittemmin syttynyt roihuksi. Kaapista löytyy joitain pulloja ~10kpl ja lisää ostetaan kunhan ehditään!!
Maisteluihinkin olisi mukava tulla ja varsinkin nuo naapurikaupungissa (Treella) järjestettävät olisivat sopivalla etäisyydellä!! :D

Mikko (26.8.2008 18.08.22)

quote[4F4B47494B4C220 (link)]:

Sivuja olen seuraillut muutamia kuukausia ja viskejä juonut joitain vuosia. Single Maltteihin tutustuin vasta viimeisen vuoden sisällä oikein kunnolla ja kipinä on sittemmin syttynyt roihuksi. Kaapista löytyy joitain pulloja ~10kpl ja lisää ostetaan kunhan ehditään!!
Maisteluihinkin olisi mukava tulla ja varsinkin nuo naapurikaupungissa (Treella) järjestettävät olisivat sopivalla etäisyydellä!! :D

Ei muuta kuin seuraamaan ilmoittelua ja ei toki haittaa, jos minulle tai J. Suomiselle ilmoitat osoitteesi. Avoimia tilaisuuksia ovat.
Nyt ei kyllä ole seuraavista tietoa.

Jasu (26.8.2008 19.00.00)

Täälläkin ilmottautuu viskikärpäsen puraisema noviisi.
Kokemusta blendi viskeistä noin yksi vuosi ja nyt paria mallas viskiä maistanut ja täytyy sanoa että ei blendi puolelle enää taida tulla koskettua muuta kuin humaltumis aikeissa.
Foorumia lueskellut pari kuukautta ja nyt vasta ensimmäisen postauksen uskallauduin laittamaan... miksi näin myöhään? :-/
Mutta hyviä hetkiä viskien ja muidenki nautintojen parissa kaikille foorumilaisille!

vesku (26.8.2008 19.29.52)

quote[5B7F7D7D79160 (link)]:
quote[4F4B47494B4C220 (link)]:

Ei muuta kuin seuraamaan ilmoittelua ja ei toki haittaa, jos minulle tai J. Suomiselle ilmoitat osoitteesi. Avoimia tilaisuuksia ovat.
Nyt ei kyllä ole seuraavista tietoa.

Omasta puolestani myös tervetuloa foorumille ja nämä manselaisten maistelutilaisuuksien järjestelyt ovat kyllä aina olleet mielenkiintoista luettavaa joka ikinen kerta.

aapeli (27.8.2008 15.11.14)

täällä myös uusi foorumilainen! Useasti eri viskiaiheita/sanastoa "googlettamalla" olen päätynyt tälle palstalle,joten näin aiheellisena rekisteröityä.

Omasta "viskitaustasta" sen verran,että vuosia sitten join melelläni blendeja kunnes erään kerran ostin pullon jossa luki maagiset sanat:"single malt". Jos en ihan väärin muista taisi olla 10 vuotias glengoyne. Ja siitä se lähti......

mantte (28.8.2008 8.57.52 last edit 28.8.2008 8.58.51)

Uusi jäsen ilmottautuu palstoille. Pari vuotta vasta mallasmaistelua ja into vain kasvaa. Kärpäsen puraisu taisi tulla siinä vaiheessa kun olivat nuo vähemmän savuiset ja makeat edustettuna kotihyllyssä (Macallan, Mortlach, Dailuaine) ja kaveri maistatti Taliskeria ja Ardbegia, siitä ei ollut enää paluuta entiseen... Kaikki makeasta kunnon turvepommiin on tervetulleita, mielialan mukaan.

Hyllyssä ei mitään erikoisuuksia tällä hetkellä ole, mutta mm. Ardbegia (muutama) ja oma suosikkini tällä hetkellä Smokehead (luulisin että tulee Arbegiltä?), Dalmore - Black Isle, Knockando, Balvenie Port Wood 1991, Taliskerin 18, Strathisla, Glenrothes 1994, Glenfarclas 12, Glen Ord, Tamdhu, Caol Ila, Macallan 12 - Fine Oak ja irkuista Bushmill'sin orkkis ja 16 vuotias.

R41N3 (29.8.2008 20.52.54)

Raine 30 v. Jyväskylästä. Foorumin löysin joskus 2-3 kk sitten, mutta nyt vasta rohkenin rekisteröityä. Ensimmäisen single maltin ostin varmaankin  jo noin 10 vuotta sitten joltain laivareissulta, mutta vasta nyt viimeisen vuoden aikana on tullut perehdyttyä aiheeseen hieman syvemmin.

Kaapissa nyt noin 15 pulloa, joukossa pari kalliimpaa/harvinaisempaakin, vaikka moni "perus"mallasviskikin on vielä kokematta.

Jos foorumilla on muita jyväskyläläisiä harrastajia, niin voipi laittaa privaattiviestiä. Itse en tunne täältä enkä kyllä muualtakaan ketään viskeistä kiinnostuneita. Tosin parhaimillaan viski onkin yksinään nautittuna, hyvän vinyylilevyn soidessa taustalla.

preem (8.9.2008 14.21.45)

Heipähei vaan kaikille.

Reilun vuoden verran on tullut seurailtua kyseistä foorumia ja nyt sadepäivänä tuli sitten viimein rekisteröidyttyä. Hakukin toimii huomattavasti paremmin kun on loggautunut, eipä tullut aiemmin mieleen, että vinkkinä muille vielä rekisteröitymättömille.

Ensimmäisen single malttini taisin ostaa kuukauden viskin perusteella eli alkosta lähti matkaan aikanaan Caol Ila 12y jonka jälkeen asiaan on tullu vihkiydyttä yhä enemmän ja enemmän. Caol Ilakin on säilyttänyt visusti paikkansa kaapissa ja muut pullot saavatkin tätä kiittää että ovat kaappiini päässeet majailemaan. Eli siitä homma tosiaan sai lopullisen kipinän eikä loppua näy. Viskikaappi on täyttynyt tähän mennessä pääasiassa Islayn ja muiden saarien tuotteilla, siitä ehkä myöhemmin kaapin sisältö topicciin.

Forumilta on löytynyt uskomattoman paljon tietoa ja ennenkaikkea muiden kokemuksia hienoista juomista, omassa ystäväpiirissä kun ei pahemmin ole muita "huikkasuita" viskin suhteen. Eli kiitokset kaikille forumilaisille tähänastisista  :)

Alamaan Jaarli (12.10.2008 8.06.06)

Tervehdys kaikille viskinystäville!

Uskaltauduinpas lopulta rekisteröitymään, näillä mainioilla sivuilla olen kyllä vieraillut ahkerasti, ja syystä. Tässä tuntee kyllä satunnaisempi viskimies itsensä aika nöyräksi kun lukee asiantuntevia juttuja!
Viskejä olen harrastanut kymmenkunta vuotta, joskus harrastus on ollut tosin vähän laimeampaa, mutta kahden edellisen hankinnan (Highland Park 12 YO & Caol Ila 12 YO) jälkeen mallasviski on jälleen alkanut kiinnostaa kuin vuosituhannen vaihteessa. Blendedkin toki maistuu joskus paitsi taloudellisista, myös arkisista syistä. Ja sen perusteella, mitä olen täällä lukenut, on tuo jaappanialainenkin viski kummasti alkanut kiinnostaa...Mallasviskeistä mieleen ovat jääneet etenkin Islayn tuotteet, vaikka erään kalareissun jälkeen Macallanin Thirties Edition oli kuin paratiisin ovea olisi raotettu..
Käyttäjänimestäni huolimatta en juuri Lowland-viskeistä mitään tiedä, ainoa maistamani on Auchentoshanin kymppi joskus edellisellä vuosituhannella, ei hullumpi muttei myöskään säväyttänyt kunnolla. "Alamaa" viittaakin asuinpaikkaani, eli lounaisrannikkoon (Åboriginaali).

MashTun (12.10.2008 16.53.07)

Tervehdys kaikille

Vaikka meillä täällä Itä-Suomessa arvostetaan pontikkaa ja itäviinaa on tarjolla runsaasti, viskin ystäviäkin löytyy. Allekirjoittanut lukee itsensä tähän joukkoon.

Viski on maistunut koko aikuisikäni, joskin ensimmäisen maistiaisen taisin ottaa rippikouluikäisenä salaa isäukon pullosta. Kiinnostus viskin rikkaaseen olemukseen muuttui harrastuksen asteelle parisen vuotta sitten. Muutosta ruokki myös muutaman samanhenkisen henkilön löytyminen. Niinpä meillä on koossa tällä hetkellä viiden hengen porukka, joka muutaman kerran vuodessa kerääntyy arvioimaan itse kunkin kokoelmistaan poimimia juomia.

Siitä huolimatta, että olen huomannut linkin foorumille mm. Virtuaalisen viskikaapin sivuilla, vasta eilen tutustuin tähän keskustelualueeseen ensimmäisen kerran: syyskuun kuukauden viskinä ollut Clynelish 14 v ja Google johdattivat. Mitä olen foorumin keskustelua nyt seurannut, käsittääkseni täällä ei olla aivan älyttömän ryppyotsaisia, vaan pikemminkin avarakatseisina ja uteliaina tutkitaan ja punnitaan sitä, mitä tislaamot ovat meille tuottaneet. Hyvä niin. Elämästä ja viskeistä pitää nauttia suurella sydämellä, jälkimmäisestä tosin kohtuullisin annoksin.

Gooner (28.10.2008 21.56.10)

Tervehdys joen kaupungista. Olen harrastanut skottilaisia "sinkkuja" muutaman vuoden ajan. Maisteluista merkeistä en ole pitänyt luetteloa, mutta eikö noita liene lähempänä sataa. Olen keräilijäluonne, joten päätin rajoittaa oman kaappini kooksi vain kymmenkunta erilaista merkkiä kerralla. Hankin yleensä perustuotteita, mutta nyt on kaapissa Lochside 1991 ja Milroy`silta viikko sitten hankittu Glen Gant 11 v. single cask. Lukeudun Ardbegin ihailijoihin, mutta kyllä Speysideltakin löytyy hyvää tavaraa.
Avaan pelin kysymällä kokeneemmilta löytyykö huonompaa sinkkua kuin Speyburn 10v. minä en ainakaan ole tavannut.  

Ard-Begbie (29.10.2008 10.30.21)

Löytyy. Glen grant 27y.o single bourbon cask 54% bottled for Bladnoch forum.

pettter (1.3.2009 22.46.49)

Rekisteröidyinpä minäkin tälle foorumille.

Viskeistä innostuin joskus noin viitisen vuotta sitten. Aluksi ostin Alkosta enimmäkseen blendejä, joita tuli maistettua/juotua varmaankin pariakymmentä. Halvimmasta päästä aloitin ja pikkuhiljaa siirryin hieman kalliimpiin jne. Ensimmäinen mallasviski oli se halvin - Speyburn 10, ja siitä se sitten lähti. Yhteensä vasta noin 13-14 mallasviskiä on tullut maisteltua tähän mennessä. Nyt viimeisen vuoden tai kahdenkin ajan on ollut vähän hiljaisempaa, mutta nyt jouluna taas innostuin uudestaan. Ikää löytyy 27 ja paikkakuntana Helsinki.

Pitkään mietin että pitäisikö valita nimimerkiksi Hankey Bannister, koska se vaan jotenkin kuulostaa mun korvaani niin erikoisen hyvältä.

kaali (5.3.2009 12.46.29 last edit 5.3.2009 12.49.20)

Terve!
Viskejä tullut juotua noin 10 vuotta, mutta 8-9 vuotta mennyt kolan kanssa kunnes valaistuin :) Alkuinnostuksen sain Laphroaigin 10yo:sta jota seurasi Alkon hyllymerkintöjen perusteella ostetut Caol Ila 12yo, Lagavulin 16yo jne Islayn viskit. Nyt suosikkejani ovat Ardbeg TEN, Lagavulin 16 ja Bruichladdich Peat, mutta uusia avaamattomia pulloja on kaapissa vielä useitta kiitos saksalaisten ystäviemme. Foorumin löysin muutama kuukausi sitten etsiessäni tietoa jo unohtuneesta viskistä. Majapaikkaani pidän Helsingissä ja ikää on kertynyt vasta 33 vuotta.

PS. Onko foorumilla kirjoitettua säännöstöä? Olen törmännyt muutamiin kirjoittamattomiin sääntöihin ja niiden tahaton rikkominen on aloittelevalle foorumin käyttäjälle liian helppoa.

Whisky (5.3.2009 13.03.45)

quote[242E2E23264F0 (link)]:
PS. Onko foorumilla kirjoitettua säännöstöä? Olen törmännyt muutamiin kirjoittamattomiin sääntöihin ja niiden tahaton rikkominen on aloittelevalle foorumin käyttäjälle liian helppoa.

Eipä ole sen kummempia kuin varsinaiset käyttöehdot. Niissä homma on käyty aika lailla läpi.

Gaissa (5.3.2009 13.13.27)

Päätin aloittaa tutustumisen viskeihin 2–3 vuotta sitten, mutta asia pääsi konkretisoitumaan oikeastaan vasta viime vuoden loppupuolella — sitä kun on kaikkea muutakin mukavaa tekemistä, niin ei kaikkea ehdi. Tämän foorumin löysin vuodenvaihteen kieppeillä jotain viskitietoutta etsiessäni. Sen jälkeen on tullut tilattua Whisky Magazine ja joitakin kirjoja. Pikkuhiljaa siis sisään viskien maailmaan. Foorumia, muita nettilähteitä ja kirjoja silmäiltyäni on löytynyt jo vastaus moneen mieltä askarruttaneeseen kysymykseen. Aktivisteille kiitokset.

En osaa enkä välttämättä haluakaan osata arvioida viskejä asiantuntevasti, hienoilla termeillä. Ainakin toistaiseksi olen ajatellut yksinkertaisesti niin, että joko tykkään jostain tai sitten en. Ja mahtuuhan sinne välimaastoonkin kaikenlaista.

Niin ja siellä kaapissa on vain muutama pullo, joista mieluisin on Lagavulin 16 yo. Täydennystä odotellaan...

white water (8.3.2009 14.44.22)

Heip
Viskejä on tullu juotua jo pitemmän aikaa ja viime vuosina juominen on siirtynyt maistelun puolelle. Kalustoa on kertynyt lähinnä Islay tislaamoista mutta Higlanditkin menee, varsinkin sikarien kanssa.
Syy foorumille liittymiseen oli tiedon hakeminen ja mahdollisten "opetustapahtumien" löytyminen. Ei vaan taida kauhean aktiivista olla tasting-iltojen järjestäminen Etelä-Pohjanmaalla.

Rowley (11.3.2009 22.39.32 last edit 11.3.2009 23.47.07)

Ai täällä on tällainenkin topic olemassa. Noh, terve vaan! Olen 22v. viskeihin viime aikoina tosissaan hurahtanut opiskelija pk-seudulta. Haen tositarkoituksella suhdetta kaikenlaisiin viskeihin kylmien iltojen ratoksi.

Tällä hetkellä hyllyn päällä tönöttää vasta hyvä alku viskikokoelmalle. En tarkkaan ottaen muista mikä sai minut alunperin todella kiinnostumaan enemmän viskeistä, mutta maistettuani saman illan aikana Lagavulinia ja Caol Ilaa, totesin että irkku blendien aika oli ohi. En koskaan edes osannut kuvitella millaisia makuelämyksiä alkoholijuomasta voi saada. Makuhan säilyy päiviä suussa! Toistaiseksi vannon Isleyn savuisiin, mutta avoimin mielin haluan maistella kaikenlaisia ja maalaisia viskejä.

Edit. Niin pitää vielä tarkentaa että "irkku blendeillä" tarkoitin noita perus Bushmills, Tullamore, Jameson etc, eikä missään nimessä ollut tarkoitus väheksyä irlantilaisia tai blendejä. Minulle se vain oli henkilökohtaisesti askel uuteen sfääriin.

Nyrkki (15.3.2009 15.24.59)

Terve vaan kaikille,
Tästä lähti aktiivinen postaaminen. Viskejä on tullut nyt kokeiltua lähinnä perustuotteita maistellen ja pikkuhiljaa makukokemuksia keräillen, mukavaa puuhaa.

Luukkumies (16.3.2009 13.31.57)

Moi kaikille,

Viskikaappi foorumi on vallan mainio tietolähde ja oli siis syytä hankkia tunnukset , jotta pääsee keskusteluihin mukaan. Harrastus on mitä hauskin ja kaapin täyttö etenee hyvin ( täältä saatu vinkkejä paljon ).

sähkäri (26.3.2009 15.52.37)

Helöy evripadi.
Taidan minäkin täällä esittäytyä vaikka olenkin pari viestiä jo aiemmin tänne rustannut ja joitain jäseniä yvllä kiusannut. :-[ Olen -73 syntynyt savolainen ja viskejä maistellut pari vuotta pikkisen hartaammin. Ensi kosketus viskeihin tuli reilu kymmenen vuotta sitten mutta vain blendien muodossa ja sinkut on kiinnostanut tietysti aina mutta maisteltu niitä on vasta muutama vuosi (siis viskejä). Saatan välillä pistää tänne omia lurituksiani mutta kaikkea kirjoittamaani ei pidä ottaa liian tosissaan koska elämässä pitää olla huumoria ja en ole tosikko (paitsi jos on kyse minusta itsestäni).  ;)
On hienoa että on tällainen "tietopankki" täällä suomessakin josta voi ammentaa tietoa aiheesta. Toivottavasti "vanhat parrat" jaksaa tänne kirjoitella myöhemminkin niin vanhemmistakin pullotuksista saa helpommin tietoa vastaisuudessakin.

t: j-m

Turnu (27.3.2009 6.32.49)

Uusi ja uusi...onpahan vaan jostain syystä jäänyt ilmoittautumatta.

Olen viskejä "harrastellut" jo reilun kymmenen vuotta, ensimmäinen kokeilu oli noin 12 vuotiaana pojan klopina kun olimme isäni ja setäni kanssa saaressa ja isäni tajosi Glenfiddichiä. Pitihän sitä maistaa ja siitä jäi jonkinlainen kipinä kytemään. Maku oli pitkä ja viipyvä  ;)
Alkuaikoina viskin kanssa pelaaminen oli kyllä aika yksinäistä puuhaa..onneksi nykyään viskin juojia löytyy yhä enemmän ja lisäksi löytyy vielä tällaisia mahtavia foorumeja joissa voi jakaa ajatuksiaan asiasta..MAHTAVAA!
Nykyään asun Kotkassa ja täytyy sanoa että viskien suhteen tämä on melkoinen erämaa..noh onneksi alko toimittaa ja helsinkiin ei ole hirveä matka.

Kaapistani löytyy aina noin 10-20 viskiä. Enempäänkin olisi hinkua, mutta finanssipuoli on ainakin tähän asti tökkinyt vastaan..

Tässähän alkoikin jo suu napsamaan.. ::)

Superweasel (2.4.2009 22.32.26)

Uusi palstalainen, 26v wiskien ja laatu-oluiden ystävä Mansesta. Wiskejä maistellun jo jokusen vuoden, ulkomailta ei vielä ole tullut suuremmin tilailtua.. mitä ilmeisemmin sekin edessä.

Kaapissa muutama pullo aina, nyt tällähetkelle Glenlivet 12, Talisker 10, Macallan 12, Highland Park 16.. Black Bushia ja taitaa jotain muutakin vielä olla.

Wiskien suhteen avoimin mielin, muita suosikkeja Glenfarchlas 25yo, Ardbeg 10..

Feldwebel (6.4.2009 9.06.14)

Huppista huomasin topicin vasta nyt...

Eli 31v maanviljelijä/ravintoloitsija Päijät-Hämeestä. (ei liene vaikea arvata että ravintelin hyllyltä löytyy muutakin kuin kossua.... :D )

Viskien parissa on vierähtänyt jo muutama vuosi, suosikki juomina Laphroaig 10 ja Caol Ila 12.

Mikko87 (14.5.2009 10.32.59)

Elikkä 22 vuotta ja Mikkelistä. Olen harrastanut nyt viskejä vuoden verran. Kaikki alkoi kun maistoin  Laphroaigin 10-vuotista ja sillä tiellä ollaan. Tällä hetkellä löytyy Glenfiddich 15, Ardbeg Ten, Laphroaigin kymppi ja Quarter Cask sekä Taliskerin 10-vuotias.

HateBreed (14.8.2009 13.37.28)

Yhden karvan verran yli neljännesvuosisadan ikäinen viskiamatööri. Juuri valmistunut DI ja sijainti lappeen Ranta.

Blendejä (niitä huonoja..) on tullut juotua satunnaisesti ennen kesää 2007, jolloin tuli tehtyä reissu Skotlantiin Skyen saarelle. Reissulla oli pakko käydä Taliskerin tislaamolla ja siitä se sitten läksi (lapasesta). Kotiin tuliaisiksi tarttui kyseisen tislaamon kymppi ja kaupan myyjän suosittelemana (suuret kiitokset hänelle) Ardbeg TEN (L7). Jo Talisker koukutti matkan aikana single maltteihin (pieni lämmikepullo kului jo matkalla), mutta tuo Ardbeg.. siinä savun tuoksussa ja maussa oli kyllä alkuun ihmettelemistä, ei sitä osannut kuvitellakkaan näin mahtavan juoman olemassaoloa. Itsestäni tuli hetkessä Islay viskien ystävä, mutta Ardbeg on kyllä säilynyt sillä korkeimmalla pallilla.

Tällä hetkellä kaappi on hieman vajunut (http://www.viskikaappi.net/yabb2/YaBB.pl?num=1148920958/510#510) DI-työn kirjoittelun vuoksi (kiitoksista neljäsosa omistettu elämän veden tehtailijoille), mutta valmistumisen johdosta taloudellisen tilanteen parantuessa kaappi todennäköisesti saa uusia tuttavuuksia. Peruspullot kun hupenevat kohtalaisessa käytössä liiankin nopeasti. Uusien makuelämyksien toivossa on tullut kokeiltua Speysiden viskejä Islayn tuotteiden rinnalle. Näistä Cragganmore ja Glenlivet on osoittautuneet erittäin hyviksi valinnoiksi.

Tästä se matka alkaa, nämä foorumit ovat tässä muutaman vuoden aikana tarjonneet mahtavasti informaatiota (lueskellen) ja ajattelinpa pistää oman kortenikin kekoon, vaikkakin korsi on laiha vielä näin alussa mutta ehkä joskus..

Ard-Begbie (14.8.2009 15.04.09)

Tervetuloa vaan HB!  Vanhoja pieruja katoaa saharaan ja uusia tulee tilalle. Toivottavasti kaikki uudet oikeasti haluaa keskustella viskeistä(jahka pienistä alun kasvukivuista selviää). Ei muuta kuin löysää rannetta ja  juttua kehiin. Ja monelta vanhan pierun kitkerältä kommentilta välttyy, kun jaksaa lukea aluksi foorumia läpi ja tarkastella tuon aloituspaketin. Varmaan juuri näin olet tehnytkin. Ja meitä kaikkia ei tosiaankaan häiritse se että joku satuilee että "tällä hetkellä lasissa Taliskerin kymppi" ilman sen suurempaa tarinaa. Eihän se paljon anna muttei toki haittaa yhtään sen enempää. Jos jutustelu kiinnostaa niin aiheita ja tarinaa viskien maailmasta löytyy....eli  tervetuloa!

kapteeni (8.9.2009 20.05.26)

Päivää.
Nauratti tuolla hienossa viskikaapissa osasto, jossa kitattujen putelien kohdalla luki napakasti: "Tyhjä!" Tuli mieleen sankarini kapteeni Haddockin lohduton tyrmistys hänen löydettyään viskipullonsa, jonka lumimies oli tyhjentänyt. "TYHJÄ" kaikui Himalajalla varmaan Kathmanduun saakka.
Viski-innostukseni alkoi lopullisesti 20 vuotta sitten jo ihan ympäristön paineenkin pakottamana, kun olin töissä Pohjois-Skotlannissa. Viimeksi hankittuja mm. Dailuaine 16 yo, Hazelburn 8yo, Littlemill, Glen Scotia,...

JS (6.11.2009 13.42.09)

Hei kaikille!

JS ilmoittautuu foorumille. Syntymävuosi on 1978 ja kotipaikka Kuopio.

Takana on monta vuotta bourbonin ja kanadalaisen viskin ostelua.

Skotlantilaisesta viskistä oli vain huonoja kokemuksia. Joskus maistoin Johnnie Walker Red Labelia, Chivas Regalia ja Ballantinesia, joiden perusteella tein hätäisen päätöksen jättää skottiviskit rauhaan.

Sitten tapahtui valaistus. Otin ensiaskeleen mallasviskien maailmaan, kun kaveri tarjosi 27.12.2008 Lagavulinia. Ihmeellisen maukasta ainetta, ajattelin.

Lagavulinin jälkeen olen maistellut single maltteja laidasta laitaan ja löytänyt mielenkiintoisia tuoksu- ja makuelämyksiä jokaiselta Skotlannin viskialueelta.

Viskiharrastus on lähtenyt antoisasti käyntiin Puijon Whiskypeipposten järjestämien tastingien kautta. Kiitokset Peipposille ja Pannuhuoneelle!

JS

SeBBe (6.11.2009 15.41.41)

Tervetuloa vain fooruminkin puolelle! Laitahan Islay-matkaraporttia tulemaan tännekin jahka ehdit jotain koneelle raapustella

Maamies (27.11.2009 14.35.07)

Tervehdys kaikille,

Uusi foorumilainen täälläkin, 33-vuotias mieshenkilö Pirkanmaalta. Ensikosketukset viskiin tehtiin, jos nyt ei ihan teininä, niin viimeistään lukiossa. Silloin lasissa viihtyi etenkin tuo klassinen ja iki-ihana Seagram's.  :P

Sittemmin viskit jäivät vuosikausiksi lähes kokonaan pois, kunnes sain valmistumislahjaksi kavereiltani pullon 16-vuotiasta Lagavulinia. Sen korkattuani jäi kiinnostus mallasviskeistä itämään, ja parin vuoden päästä kun kaverin luona pääsi maistelemaan 10-vuotiasta Laphroaigia puri kärpänen todenteolla..

Nyt on tullut enemmän tai vähemmän aktiivisesti harrastettua puolitoista vuotta. Ja, yllättäen, Islayn puolelta ne suosikit ovat löytyneet, vaikka toki ihan juotavia viskejä löytyy muualtakin. Suosikkilistaa: Caol Ila, Ardbeg, Highland Park, Balvenie... ja nämä siis ns. perusmalleja. Erikoisempia en vielä ole päässyt maistelemaan, mutta ulkomaantuliaisina löytyy kaapista jouluviskiksi tarkoitettu Ardbegin Uigeadail.. tulisipa jo joulu.

MS940 (19.12.2009 18.44.35)

Terve,
Melko tuore oluiden ja viskien ystävä 29v tamperelaismies ilmoittautuu löydettyään foorumin.
Erilaisten blendien (Famous Grouse, Highland Bird, Hankey Bannister, White Horse, Johnie Walker RL jne.) kautta kiinnostus heräsi hitaasti tutustua kunnon scotch single malteihin. Tutustuttu tähän asti (viime kesänä) Speyburn 10y, (tänä talvena) Laphroiag 10y ja Talisker 10y.

timikko (6.1.2010 22.03.12)

Morjens!

Muutaman kuukauden sivustoa seurannut 29v viskin ystävä ilmoittautuu.

Ensi kosketus viskien maailmaan tapahtui lapsuudessa kun sain maistaa isäni lasista glenfiddich 12 yo viskiä. Silloin tietysti puistatti maku, mutta ainakin omasta mielestäni siemen oli kylvetty maahan odottamaan kasvua.

Kasvu taisi alkaa noin 5 vuotta sitten kun maistoin Laphroaig 10 vuotiasta.

Harrastus on vasta lapsen kengissä, mutta into on suuri.

Islayn alueen viskit ovat peruspulloitteiden osalta jo hyllyssä ja TIETYSTI maistettu.

Muita minun makuuni sopivia ovat Highland Park 12, Tallisker 10, Glen Garioch...

Turnu (7.1.2010 7.19.27)

Tervetuloa foorumille Timikko!
Oli pakko tarttua kiinni kun kovin samanlainen tausta kuin minulla: Myös minulla ensikosketus lapsuudessa isän tarjoama glenfiddich ja aikuis-iällä sittemmin Laphroaigin kautta harrastuksen löytänyt    :)

timikko (7.1.2010 11.22.17)

quote[7657504C57220 (link)]:
Tervetuloa foorumille Timikko!
Oli pakko tarttua kiinni kun kovin samanlainen tausta kuin minulla: Myös minulla ensikosketus lapsuudessa isän tarjoama glenfiddich ja aikuis-iällä sittemmin Laphroaigin kautta harrastuksen löytänyt    :)

Olen jopa saanut oman isäni arvostamaan noita Islayn alueen tuhdimpi aromisia tuotoksia. Aikaisemmin juuri glenfiddich oli kuulemma parasta mitä oli maistanut, mutta onneksi voi näköjään vanhakin koira oppia uusia temppuja.

Muuan ystäväni joka ei niin kovin paljon välittänyt savuisesta viskistä koki aivan uudenlaisia elämyksiä kun kaadoin hänelle aromilasiin Laphroaig QC ja lisäsin muutaman tipan vettä. Ei ollut kuulemma tullut mieleenkään lisätä vettä viskiin  :D

mikkojp (17.1.2010 19.39.43)

terve

Uusi foorumilainen ilmoittautuu. Olen 36v karvainen mies täältä itä-hämeestä. Wiskiharrastus oli muinoin ammattikouluvuosien leijonaviskiä ja cokacolaa. Sitten tuli vuosia kestänyt tauko ennenkuin löysin jalon juoman uudelleen.

Jurrintavoittelun sijaan nyttemin on juoma on avautunut hieman eri tavalla.

Tätä foorumia lukiessa olo on hieman raaka ja vihreä, mutta on hienoa saada olla mukana.  

Kirjoittelemisiin.

Kinseri (8.2.2010 21.45.15)

Moro Moro!

Mansen miehiä ollaan ja kypsytetty 28 vuotta. Viskejä on tullut juotua satunnaisesti muutamia vuosia, mutta vajaa vuosi sitten viskikärpänen pääsi puremaan oikein kunnolla ja sitä myöden tutustunut enemmän tämän jalon juoman saloihin.
Alkutekijöissä harrastus vasta kyllä on ja parhaimmat maku-elämykset ovat vielä edessäpäin... :)

Foorumia on tullut seurattua tiiviisti muutaman kuukauden ajan ja nyt rohkenin kirjoittaa itsekkin.

Kronik (9.2.2010 19.06.34)

Eipä tämä ihan eka posti ole, mutta ilmaoittaudutaan nyt ettei tule myöhemmin sanomista :D.

26 on täynnä ja paljasjalkainen Turkulainen. Kävin tosin tuossa neljä vuotta Tampereella vähän sivistäytymässä TTY:llä.

Viskitaustasta sen verran että isä oli vuosikaudet punavalkoisella töissä ja  osteli laivalta (aivan liian halvalla) lähinnä Islaytuotteita joita myös kiinnostuneena sain maistella.

Eli kärpänen puri jo kauan sitten, mutta vasta tulotason noustua päästin kuumeen kunnolla valloilleen. Vasta-alkajiahan tässä vielä ollaan, eli kaapissa Talisker 10yo ja Caol ila CS.

Jos foorumilla muita turkulaisia niin ilmoitelkaahan ihmeessä itsestänne, ei sitä tarvitse hävetä. :D

SeBBe (9.2.2010 19.26.11)

quote[4344465F42434F482D0 (link)]:
Jos foorumilla muita turkulaisia niin ilmoitelkaahan ihmeessä itsestänne, ei sitä tarvitse hävetä. :D

Foorumille kirjoittelua vai sitä, että on turkulainen? Ensin mainitusta olen kanssasi samaa mieltä ;)

Tervetuloa foorumille :)

Ximenez (9.2.2010 20.22.12)

Kai sitä pitää meikäläisenkin tulla ulos kaapista tai tulla sisään tänne "kaappiin" vai miten se nyt meni...

Eli espoosta ilmoittautuu viskeistä kiinnostunut veijari. Makuhermoja olen syvällisemmin herkistellyt reilu 3 vuotta, lähinnä islayn tuotteilla.

Tähänastinen, viskeihin liittyvä kohokohta on Islay-reissu viime kesältä.

Tomfix (11.2.2010 14.06.34)

No ilmottaudutaan vielä tätäkin kautta foorumille.

Porista päin, 24 vuotta ja viskejä harrastanut 2009 kesästä lähtien. Ensi single malt oli laproaigh 10v, kun pyysin kaveria tuomaan baarin tiskiltä jotakin vaan. Tarkoituksena hänellä oli kyllä tuoda jotain todella pahaa juotavaksi. Mitään lempialuetta ei vielä skoteista ole löytynyt, speyside ehkä kiinnostaa eniten. Matkaa maahan on suunnitteilla, mutta lähtö tulee näillä näkymin venymään aika pitkälle.

Tervehdys myös toisille porilaisille (mikä teitä porilaisia oikeen vaivaa), jos teitä täällä sattuu olemaan :)

Laphroaig-Late (12.2.2010 20.14.54)

Tervehdys kaikille!

Olen helsinkiläinen viskiharrastaja, jonka makuhermoja kutkuttelevat erityisesti Islayn viskit, nimimerkistä voinee päätellä suosikkimerkin :)

Viskejä olen maistellut jo 90-luvulta alkaen. Tuolloin ensimmäinen sokkotasting avasi "oikeasti" viskin maailman. Olin jo jonkun aikaa newbie-snobbaillut skottiviskeillä, mutta sokkona maistettu Jack Daniels herätti huomaamaan ennakkoluulottomuuden hyödyt. Jaska kuuluu muuten vieläkin suosikkiviskeihini, lajinsa hieno edustaja.

En ole millään muotoa hardcore-harrastaja, silloin tällöin pidämme kavereiden kanssa sokkomaisteluja mutta kotivarasto on yleensä vain muutaman pullon kokoinen. Tällä hetkellä kiinnostavalta alueelta Islayn lisäksi tuntuu Japani.

-Late

TumppiS (27.3.2010 13.25.11 last edit 27.3.2010 13.40.53)

Hyvää lauantai- päivää kaikille!

Etsinkin tällaista viestiketjua, jossa uudet jäsenet voivat esittäytyä. Meinasin jo kirjoitella aivan väärään rakoseen, mutta onneksi älysin vihdoin käyttää hakutoimintoa.

Eli, olen suht' tuore harrastaja Viskien lumoavassa maailmassa. Mutta onneksi myöhään kuin ei milloinkaan. Ikää minulla on vasta alle kolmekymmentä (kohta 26), joten toivon mukaan minulla luulisi olevan vielä tiimalasissa aikaa jäljellä elämän veden nauttimiseen ja harrastamiseen.

Toki olenhan minä satunnaisesti maistellut viskiksi kutsuttavia aineita niin kauan kuin olen sitä laillisesti voinut tehdä, mutta "oikean" Viskin maailmassa olen siis melko tuore tapaus. Harrastus kuitenkin tempaisi lopullisesti mukaansa ja en usko että paluuta entiseen enää on.. Eli harrastus on syventynyt lyhyessä ajassa huomattavasti. Hiljattain tilasin ensimmäiset pari satsia tasting- laseja. Aikaisemmin olen käyttänyt Iittalan Gaissoja. (sekä 28cl että 22cl)
Toki edelleen Gaissat pysyvät sellaisina yömyssy/vaivattomina nautiskelulaseina, mutta nyt siis syvällisempää tutkiskelua/maistelua ja harrastamista varten on tilattu 6 kappaletta Glencairnin copita- laseja, sekä Ardbegiltä 6 kappaletta niitä "kannellisia" laseja.
Lisäksi pari aiheeseen liittyvää kirjaakin on jo hyllyyni ilmestynyt.

Palatakseni vielä varsinaiseen esittäytymiseen, niin tosiaan olen alta kolmekymppinen kaveri ja asustelen tällä hetkellä Suomen luvatussa Viskikaupungissa, eli Lahdessa.  ;D Alunperin olen kotoisin pohjois-Savosta, Kuopion eteläpuolelta.
Muista harrastuksistani mainittakoon laadukkaat mekaaniset rannekellot, sekä niihin liittyvä pienimuotoinen välitystoiminta.

Varsinaiseen foorumin aiheeseen eli Viskeihin; Itse olen suuresti ihastunut Islay:n tuotteisiin. Siis savu, turve ja terva on se minun juttu. Toki ilman muuta myös muiden alueiden tuotteisiin suhtaudun avoimesti. Itseasiassa seuraavana olisikin tarkoitus lähteä tutkiskelemaan muiden alueiden tuotteita enemmänkin, eli saaristolaiset, Speysidet ynnä muut kiinnostavat myös suuresti.

Itselleni se ensimmäinen "oikea" ;) Viski oli tuttu ja turvallinen 10yo Laphroaig. Edelleenkin se on yksi niistä perustuotteista, jotka löytyvät kaapistani aina.. Ikäväkseni luin jo täältäkin, että Laphroaig:n laatu olisi kovasti huonontunut viime vuosina ja vuosikymmeninä... Onneksi minulla ei ole omakohtaista vertailupohjaa ko. tislaamon nykyisten ja vintage- pullotteiden välillä.
Onhan myöskin selvää, että makunystyräni eivät ole vielä hioutuneet tarpeeksi, mutta jokatapauksessa minulle tuo Lapparin kymppi on sellainen pomminvarma perustuote ainakin toistaiseksi. Muita pomminvarmoja omia kestosuosikkejani ovat Laphroaig:n naapureidenkin perustavara, eli 10yo Ardbeg, sekä 16yo Lagavulin.. Erityisesti pidän 16yo Lagavulinin makeasta vivahteesta.

Jep.. Tekstiä tuohon tulikin jo aiheesta ja näköjään aiheen vierestäkin, mutta mielenkiinto Viskeihin on kova, joten oli mukava löytää tämä hieno foorumi ja rekisteröityä tänne.

Mukavaa viikonloppua kaikille foorumilaisille!

-Tumppi-

InkRose (11.4.2010 19.52.23)

quote[64455D40405963300 (link)]:

Muista harrastuksistani mainittakoon laadukkaat mekaaniset rannekellot, sekä niihin liittyvä pienimuotoinen välitystoiminta.

-Tumppi-

Pelaatko vintage- vai uuden tavaran kanssa? Oletko Kelloseppäliitossa (tai Kultaseppien liitossa) jäsenenä, ja jos niin onko GSWPro ohjelmassa?

Olisit rohkeasti ottanut yhteyttä, järkkäsin juuri eilen tässä kotosalla pienen Springbank Distillers -tastingin ja ainahan uusia kavereitakin joukkoon mahtuu. Nyt varsinkin olisi sopinut kun yhdeksästä ilmoittautuneesta vain kuusi pääsi lopulta paikalle. Eihän Lahdesta ole tänne matka eikä mikään.

Ai niin, ja tervetuloa foorumille! ;D

Toomio (13.4.2010 6.30.00)

Tsäm!

Suhteellisen tuore harrastelija viskien alalla (3v), mutta jotain nyt kaappiin on saatu. Kavereilta hyvä tuottaa kun käyvät yhtenään ulkomailla. Konjakkeja tullut enemmän maisteltua, mutta jotenkin meni maku makeuteen.

Kiinnostuksen kohteena ollut Islayn viskit, mutta on sitä lahjoina muitakin tullut kaappiin. Olisiko tällä hetkellä joku 15 pulloa... Suosikki on vähän tylsähkösti Caol Ilan 12y. Inhokki on kaverin Etelä-Afrikan leiriltä tuoma blendi, joka on pahempaa kuin lämmin dry vodka... Sitä ei kehtaa edes vieraille tarjota.

Kotoisin olen E-Pohjanmaalta, mutta nykyään vaikutan Joensuussa. Urheilun parissa työskentelen ja kilpaa juoksen harrastukseksena. Muita bändissä tulee soiteltua ja kaikkea luovaa piirtämisestä nikkarointiin harrastettua. Lisäksi omistan koiran jonka nimi on Wiski.

Seuraavaksi projektina rintamamiestalo ja sen baaritiski. 8-)

ikää siis 29 eli ihan jo hyvissä hinnoissa oleva pullote.

Gooner (13.4.2010 11.32.53)

Tervetuloa foorumille muiden joensuulaisten puolesta. Ei ole liikaa viskien ystäviä näillä raukoilla rajoilla. Tervetuloa myös meidän tastingeihin. Seuraava pidetään joko loppukesällä tai syksyllä. Tietoa tulee tälle foorumille.
Jos ei myöhäiskeski-ikäinen seuramme innosta, niin kannattaa ainakin käydä kaupungintalon ravintelissa tutustumassa tilaisuuksista ylijääneisiin viskeihin, mm. erinomaiseen 15 oy. Longmorniin.

RePeat (15.4.2010 10.28.39)

"Iltapäivää", ölähtää Tampereen Hervannassa perusleiriä pitävä viskinystävä.

Ikää tällä joensuulaislähtöisellä RePeat-nimimerkkiä käyttävällä (tarvittaessa) hyvätapaisella ja säyseällä nuorella miehellä on 24 vuotta, joten itseään iäkkäämpien tisleiden juominen on vielä käytännön ja lompakon rajoissa mahdollista.

Foorumia on luettu edestä ja takaa joitakin vuosia, mutta rekisteröitymiseen asti eivät ole koskaan rahkeet riittäneet - mitäpä sitä turhaan kirjoittamaan, kun mitään varsinaista asiaa ei ole.

Harrastuksina minulla on pyrkimys akateemiseen loppututkintoon sähkövoimatekniikasta, muusikointi yksin ja joukkiolla, sekä paheiden harjoittaminen. Paheista mieluisimpia ovat viskien lisäksi Etelä- ja Väli-Amerikkalaiset sikarit, portviinit, hyvät punaviinit ja tummat oluet. Joskus tulee erehdyttyä harrastamaan liikuntaa.

Viskeistä olen ollut kiinnostunut täysi-ikäisyydestä lähtien, tosin ensimmäiset "maistelut" Ameriikan Maissipuurojen (lue: Jack Daniels ja Four Roses) saivat vannomaan, että ikinä en hanasta valuvaa keskikaljaa tummempaa viljavalmistetta lipitä. Suosikkilistalla tällä hetkellä iki-ihana Uigeadail, Laphroaig QC ja hieman kevyemmistä Tullibardine 1993.

woke (21.4.2010 17.32.04)

Moro!

Kemissä asustelen ja ikää on 30-vuotta.Tätä foorumia on tullut lueskeltua jonkin aikaa, niin pitihän se sitten rekisteröiyäkin, että pääsee tarvittaessa kirjoittelemaan.Viskien harrastus on aikalailla lähtökuopissa.Kaikenlaisia alkoholihuomia on tullut maisteltua, myös viskiä, mutta ensimmäisen kerran maistelin single malt viskiä n. 1,5 vuotta sitten kun tarttui ruotsinlaivalta mukaan pullo 12 vuotiasta glennfiddichiä.Siitä se ajatus sitten jäi kytemään.Tuossa pääsiäisenä tuli sitten taas käytyä viking linellä ja otin pullot laproaighin kymppiä ja dalwhinnien 15 vuotiasta.Varsin tuo laproaigh on minuun makuuni.Täytyy kyllä tutustua myös muihinkin islay tuotteisiin.Nyt olen asiaan perehtynyt kirjallisuuden kautta ja eilen tuli yksi kirja tilattuakin.

Mukava myös huomata kun tässä rajan läheisyydessä asuu, että tuo systembolagetin viskivalikoima on todella hyvä ja hinnatkin ovat melkein poikkeuksetta halvempia kuin suomen A-marketissa vaikka kruunun kurssi on nyt aika paljon heikentynyt.Joissakin pullotteissa hintaero on jopa aivan merkittävä.

Maistelemisiin!

TumppiS (2.5.2010 2.19.50 last edit 2.5.2010 2.20.57)

quote[486F6A536E7264010 (link)]:
quote[64455D40405963300 (link)]:

-Tumppi-

Pelaatko vintage- vai uuden tavaran kanssa? Oletko Kelloseppäliitossa (tai Kultaseppien liitossa) jäsenenä, ja jos niin onko GSWPro ohjelmassa?

Olisit rohkeasti ottanut yhteyttä, järkkäsin juuri eilen tässä kotosalla pienen Springbank Distillers -tastingin ja ainahan uusia kavereitakin joukkoon mahtuu. Nyt varsinkin olisi sopinut kun yhdeksästä ilmoittautuneesta vain kuusi pääsi lopulta paikalle. Eihän Lahdesta ole tänne matka eikä mikään.

Ai niin, ja tervetuloa foorumille! ;D

Katsos vain.. Vasta huomasin tuon vastauksesi, joten pahoittelut, etten ole siihen vastannut.
Eli tuo minun kellojenvälityskuvio on ollut niin pienimuotoista, että en kuulu alan järjestöihin. (ainakaan vielä) Olen siis amatööri. ;) Eli OTO- hommasta kyse. Pääpaino tuoreemmassa tavarassa, mutta aina silloin tällöin vintageakin liikkuu. Tai sanotaanko näin, välitän sitä mitä ostaja kulloinkin haluaa. Olen keskittynyt yhteen merkkiin välittämisessä, joten siitäkin syystä kuvio on pientä ja turvallista.  :)

Kiitos vaan kovasti kutsusta näin jälkikäteen. Eiköhän tässä vielä uusia tilaisuuksiakin vastaan tule.

mostro (14.5.2010 11.20.14)

hep,

Keski-Suomessa asuva Savolainen ilmoittautuu "kaappiin".

Viskit on maistuneet sen reilun viisitoista vuotta mitä niitä on laillisesti saanut nauttia. Aluksi oli Bushmilssit, Jamesonit ja Walkerit siitä sitten pikkuhiljaa alkanut mielenkiinto heräämään ja nauttimaan viskeistä muutenkin kuin juopumis tarkoituksessa. Mitään syväluotaavia analyysejä ei vielä osaa tehdä, mutta sen osaa sanoa maistuuko se omassa suussa hyvälle vai tosi hyvälle ;-)

Muutamia viskiin liittyviä kirjoja on tullut aikojen saatossa luettua ja jokunen whisky magazine tavattua.

Tällä hetkellä kaapissa HP 12, talisker 10, Ardbeg 10, laphroaig 10 CS, caol ila 12, islay mist 8 mikä kertonee jotain
siitä minkätyyppinen lähinnä maistuu. Mikä tosin riippuu hieman päivästä mitä mieli tekee, välillä se voi olla vaikka
joku Tennessee whiskey.

JaRiMi (15.5.2010 17.46.06)

quote[102712272336420 (link)]:
"Iltapäivää", ölähtää Tampereen Hervannassa perusleiriä pitävä viskinystävä.

Ikää tällä joensuulaislähtöisellä RePeat-nimimerkkiä käyttävällä (tarvittaessa) hyvätapaisella ja säyseällä nuorella miehellä on 24 vuotta, joten itseään iäkkäämpien tisleiden juominen on vielä käytännön ja lompakon rajoissa mahdollista.

Foorumia on luettu edestä ja takaa joitakin vuosia, mutta rekisteröitymiseen asti eivät ole koskaan rahkeet riittäneet - mitäpä sitä turhaan kirjoittamaan, kun mitään varsinaista asiaa ei ole.

Harrastuksina minulla on pyrkimys akateemiseen loppututkintoon sähkövoimatekniikasta, muusikointi yksin ja joukkiolla, sekä paheiden harjoittaminen. Paheista mieluisimpia ovat viskien lisäksi Etelä- ja Väli-Amerikkalaiset sikarit, portviinit, hyvät punaviinit ja tummat oluet. Joskus tulee erehdyttyä harrastamaan liikuntaa.

Viskeistä olen ollut kiinnostunut täysi-ikäisyydestä lähtien, tosin ensimmäiset "maistelut" Ameriikan Maissipuurojen (lue: Jack Daniels ja Four Roses) saivat vannomaan, että ikinä en hanasta valuvaa keskikaljaa tummempaa viljavalmistetta lipitä. Suosikkilistalla tällä hetkellä iki-ihana Uigeadail, Laphroaig QC ja hieman kevyemmistä Tullibardine 1993.

Tampereen seudulla on aika mukavasti vissiinkin viskeistä kiinnostunutta porukkaa - ja myös pubeja joissa aihetta voi harrastaa. Itselleni oli todella positiivinen ylläri kaupungissa sekin että sieltä löytyi pubi jonka rommivalikoima hakkaa pääkaupungin paikat 6 - 0.

jartsapuikko (6.6.2010 18.28.05)

Terve! Tuntui lähes ikuisuudelta tuo hyväksymisprosessi.. Mutta asiaan: tämä aloitteleva viskisieppo on alkujaan Porista, Helsingissä olen asunut vasta muutaman vuoden. Tätä foorumia on tullut luettua vähäisissä määrin jo reilun vuoden, viime kuukausina lähes joka päivä ja nyt tuli aika itsekin liittyä.

Viskin maistelu lähti käyntiin, kun sain isäukolta ylioppilaslahjaksi perus Grantsia 4,5 litran keinun ja siitä se lähti... Ikää on nyt karvan alle 26 ja tosiaan noin viitisen vuotta on tullut satunnaisesti uisgea nautittua, aluksi tuli enemmän osteltua kaikenlaisia blendejä ja enemmänkin "juotua" niitä kuin maisteltua (laitetaan nyt nuoruuden piikkiin). Myöhemmin tuli eräässä ravintolassa maistettua Ardbegin kymppiä ja koukussa oltiin, samalla tapahtui myös siirtyminen single maltteihin. Aluksi kaikki savuiset, "tunkkaiset" ja voimakkaat viskit kiinnostivat enemmän ja siis keskityin enemmän Islayn tuotteisiin.

Todellinen viskikärpänen puraisi oikeastaan vasta reilu puolisen vuotta sitten. Nyt on maistelukokemuksia laajennettu muihinkin alueisiin, mutta suosikit tulevat vieläkin Islaylta.

Täältä tulinkin lähinnä etsimään hyviä vinkkejä ja jakamaan omia, jokseenkin vielä hyvin hyvin vähäisiä kokemuksia viskeistä. Viskikokemuksia ei vielä ole takana kovinkaan paljoa, mutta kai se siitä lähtee  :)

trent (15.6.2010 7.29.11)

Jahas, tulipas tännekin rekisteröidyttyä vihdoinkin. Sivusta tosin olen foorumia lueskellut jo pitempään...

Viskejä olen ajoittain harrastellut jo vuosikaudet, ja single maltejakin maistellut jo 90-luvulla. Viimeaikoina on harrastus ollut aktiivisempaa, ja kuulun nykyään paikalliseen viskiklubiinkin. Oma kiinnostus, kuten niin monen muunkin, on ollut pääosin tuolla Islayn saarella - mutta kyllä muidenkin alueiden viskit ovat enenevässä määrin alkaneet maistua. Ensimmäinen single malt jota olen maistanut oli muuten Glenfiddichin perusmalli, joskus kutakuinkin -93... Ja hyi että oli pahaa (n. 17v ikää).  ;D

En usko että minulla suurta viisautta teille pidemmälle ehtineille harrastajille on jakaa, mutta kerhojen/yhdistysten välisistä mahdollisista yhteistyökuvioista voidaan aina jutella. :)

Eipä minulla muuta ollut tällä kertaa...

Paw (8.7.2010 16.06.34)

Terve!

Tätä foorumia useamman vuoden lukeneena sain vihdoin ja viimein aikaiseksi rekisteröityä. Mielenkiinnolla olen seurannut mielipiteitä ja uutisia viskin maailmasta, nyt ehkä pääsen itsekin ääneen.

Ensimmäisen kerran tutustuin viskiin jo hieman ennen täysi-ikäisyyden saavuttamista kun hain a-tarvikeliikkeestä omin voimin pullollisen "viskiä", Double Eight 88:ia, olihan isänikin juonut sitä, joten sen täytyi olla hyvää?

Tämän vuosituhannen alkupuoliskolla (~2002) pääsinkin maistamaan Laphroaigin 10-vuotiasta, eikä paluuta ollut. Pian tutustuinkin Ardbeg:iin, Lagavulin:iin ja Laphroaigh:iin syvällisemmin ja totesin löytäneeni lempijuomani. Makuni on pysynyt melko suppeana, sillä noilla on käytännössä menty tähän päivään asti.

En ole nyt juonut viskiä n. kahteen vuoteen, mutta innostus on taas heräämässä hyvin voimakkaana ja varastot ovat alkaneet taas täyttyä.

Olen myös innokas oluiden ystävä ja aloin pitämään blogia jo maistetuista oluista, kun muisti ei aina riitä kertomaan mille mikäkin maistui.

Näillä infoilla on hyvä aloittaa, avaudun lisää jos katson tarpeelliseksi ;)

Jakke N (28.10.2010 16.30.14)

Tervehdys viskinystävät!

Kanta-Hämeestä ilmoittautuu foorumille uusi lukija. Viskin kanssa olen läträillyt noin viisitoista vuotta.
Vakavammin aiheeseen olen suhtautunut ehkä viimeiset kymmenen vuotta. Olen siinä mielessä onnellisessa asemassa, että tämä on yksi niistä harrastuksista, jotka jaamme vaimon kanssa ja hän tämän sivuston itse asiassa löysikin.

Vuonna 2001 olimme reissun päällä Skotlannissa. Siellä viskiharrastuksemme vasta sai tuulta purjeisiin toden teolla (kämppä, jossa olimme oli niin kylmä, että joimme viskiä lämpimiksemme).

Tuolla reissulla kiertelimme joitakin tislaamoja silloin skotlannissa asuneen suomalaisen opastamana.

Päällimmäiseksi jäi mieleemme idyllinen Edradour. Samanlaista kodinomaista tunnelmaa ei muissa tislaamoissa ollut havaittavissa (kiersimme siis lähinnä Spey-joen alueella).

Suunnittelimme uutta Skotlannin matkaa tälle kesälle, mutta jostakin syystä se ei onnistunut ja päätimme korvata tuon reissun tutustumalla pikapuoliin Budapestiin.

Budapestin pikkukatuja kävellessämme törmäsimme eräänä iltana pieneen viskikauppaan. Katselimme ikkunasta, kuinka paikalliset viskinystävät kohottelivat lasejaan. Liikkeessä oli selkeästi tastingit meneillään, joten päätimme palata seuraavana iltana uudelleen.

Seuraavana iltana kävelimme jälleen viskikaupalle, mutta epäonneksemme omistaja oli jo sulkenut oven, joten tyydyimme jälleen katselemaan näyteikkunaa. Omistaja antoi ystävällisesti valojen palaa jonkin aikaa liikkeessään laitellessaan papereitaan kuntoon kassan takana, jotta saimme rauhassa ihastella ikkunasta näkyviä valikoimia.

Kolmantena iltana menimme paikalle hyvissä ajoin ennen sulkemisaikaa ja pääsimme kuin pääsimmekin sisään.
Liike oli pieni, mutta erittäin hyvällä maulla (ymmärrätte varmaan mitä tarkoitan) sisustettu.
Katselimme hyllyjä pää kenossa ja suut auki päästellen syviä huokauksia ja lausuen tunnistamiemme ja maistamiemme viskien nimiä. Edettyämme liikkeen perälle pysähdyimme kuin sähköiskusta hyllyn eteen ja osoitimme kumpikin sormellamme hyllyä ja lausuimme yhteen ääneen: Edradour!
Hyllyssä oli todentotta rivi Edradour pulloja. Muistelin taannoista matkaamme tislaamolle. Muistikuvieni mukaan esittelijä kertoi, että Skotlannin pienimmän tislaamon kapasiteetti ei riitä omiin pullotuksiin, tai jos riittävät, ovat sarjat tosi harvinaisia. Muistaaksen pääosa tuotannosta meni myyntiin isompien tislaamoiden sekoituksiin.
Mieleen tulvahti jälleen kerran tuon pienen tislaamon idyllinen tunnelma, jota ei varmasti heikentänyt pienen viskikaupan tunnelma, jossa olimme.
Tiskiltä löytyi vielä pieni vesikannu, jossa oli tuo samainen Edradourin tislaamon kuva, joka pullon etiketissäkin on.

Fiilis oli aivan loistava, vaikka emme Skotlantiin päässeetkään.

Ehkä ensi kesänä sitten!

ViskiViikinki (2.11.2010 16.41.39)

Täältäkin uusi jäsen forumille. Historiassa epämääräisen paljon blendareita ja jonkun verran singlemaltteja. Skotlannissa tuli käytyä joskus 5v sitten, mutta harrastus lähti oikein kunnolla käyntiin viime kesänä kun kävin Islayllä ja muutenkin tuli skotlantia kierrettyä, nyt kova innostus vaihe menossa :).

Vermin (3.11.2010 9.24.00)

No niin, hyvin paljon infoa tältä foorumilta imeneenä ja jo pidempään kestäneen seurannan jälkeen sain viimeinkin aikaiseksi rekisteröityä.

Espoon ja Vihdin suunnalta liputtelen ja kesiä on tähän asti taakse jäänyt sellaiset 25 kappaletta. Töitä tulee nykyään lähinnä paiskittua vaikka pitäisi vielä jaksaa taistella tuon opiskelunkin kanssa.

Ensimmäinen maistettu single malt oli hämärien muistikuvien mukaan Laphroaigin kymppi, mutta vielä silloin ei ollut ymmärrystä tai makua moisille aineille. Lopulta kiinnostus viskeihin on lisääntynyt huolestuttavan tasaiseen tahtiin sieltä parinkympin huitteilta ja sitä on jo ehditty käydä vierailulla ihan Islayllä asti. Siellä sateessa viimeinkin ymmärsin tuon Ardbeg-lasin kannen tarkoituksen. Tai ainakin yhden niistä :)

Muovirahasta minulta puuttuu jarru, siis tuo kauniimman sukupuolen edustaja. Siten on sangen huomaamatta noita pullotteita tullut ostettua nopeampaan tahtiin kuin niitä ehtii juoda pois. Kaapeissa tällä hetkellä ~57 pulloa ja jouluksi tulee taas lisää...

TJM (4.11.2010 19.18.47)

Hei kaikille!

Tässä esittäytyy uusi foorumilainen, 34-vuotias Savolainen viskin ystävä jo vuodesta 2004. Tällä haavaa tämän aloittelijan intohimona Islayn viskit. Viskikaappia rajoittaa luonnollisesti omakotitalo, tenavat ym. "rajoittavat" tekijät.

Mielenkiinnolla perehdyn foorumin sisältöön ja laajennan tajuntaani täällä.

jartsapuikko (4.11.2010 19.28.12)

quote[292B30282D73420 (link)]:
Hei kaikille!

Tässä esittäytyy uusi foorumilainen, 34-vuotias Savolainen viskin ystävä jo vuodesta 2004. Tällä haavaa tämän aloittelijan intohimona Islayn viskit. Viskikaappia rajoittaa luonnollisesti omakotitalo, tenavat ym. "rajoittavat" tekijät.

Omakotitalohan tuo ihan hyvän perustan harrastukselle, on ainakin enemmän tilaa säilöä pulloja  :D toista se on pienessä kerrostalo kaksiossa   :'(

sähkäri (5.11.2010 0.41.59)

quote[52504B535608390 (link)]:
Hei kaikille!

Tervetuloa foorumille.
On aina mukava kun tännekin saadaan lisää savolais edustusta.

OlliP (8.11.2010 14.51.27)

Terve kaikille!

Uusi viskiharrastaja astuu kaappiin! Olen 24 vuotias viskeihin kunnolla hurahtanut opiskelija Espoon Otaniemestä. Olen harrastanut viskejä nyt kunnolla n. 1,5 vuotta ja harrastuksen alusta alkaen olen seurannut foorumia säännöllisesti, mutta vasta nyt uskaltaudun laittamaan ensimmäisen postauksen.

Vaikka opiskelijabudjetti ja toinen rahaa vievä harrastus (perhokalastus) rajoittaakin viskien hankkimista, on pulloja ehtinyt kertyä kaappiin jo useita. Vaikka pääosa juomistani viskeistä ovatkin skottilaisia, tykkään erittäin paljon esimerkiksi monista Bourboneista. Viskeistä en pysty nostamaan yhtään tyyliä ylitse muiden, vaan nautin täysin siemauksin niin savuisista Islay viskeistä, kuin kevyistä Speysidereistakin. Tosin täytyy myöntää, että ensimmäinen rakkaus oli ehdottomast Caol Ila 12 v, jota pidän edelleen todella hyvänä viskinä.

Foorumista on ollut todella paljon apua harrastuksen aloittamisessa ja toivottavasti uskaltaudun nyt viimein mukaan keskusteluihin.

arviainen (8.11.2010 15.47.58 last edit 8.11.2010 15.48.15)

quote[446767625B7E333D0B0 (link)]:

Vaikka opiskelijabudjetti ja toinen rahaa vievä harrastus (perhokalastus) rajoittaakin viskien hankkimista, on pulloja ehtinyt kertyä kaappiin jo useita.

Tervetuloa foorumille! Perho- ja viskihommat tuntuu kumpikin menevän aika lailla samaan muottiin, ainakin itselläni: Molemmissa harrastuksissa mielenkiintoista hankittavaa ja testattavaa on aina aivan liikaa.

Onneksi viskejä sentään pystyy hankkimaan sampleittain. Esim. perhovapojen kohdalla tilanne on paljon vakavampi kun se on melkein aina hankittava koko keppi... ;)

Ismo (5.12.2010 19.34.30)

Laitetaan tässä omatkin taustat sivulle kun kerran tuli rekisteröidyttyä.

Eli nelisen vuotta on tullut aiheeseen paneuduttua. Laphroaig 10 oli se ensimmäinen askel. Kokemusta on eniten saarelaisviskeistä, ja Laga 16 on oma suosikki. Savuviskien ulkopuolelta Glengoyne 12 CS on aivan loistavaa, jopa hinnankin puolesta.

Joten jatketaan kulttuurituntemuksen syventämistä ja foorumin seuraamista.

Whisky (5.12.2010 21.55.50)

Paljon on tullut uutta porukkaa foorumille viimeisenkin vuoden aikana. Mukavaa on myös ollut nähdä, että suurin osa on huhuillut tähän ketjuun olemassaolostaan. Uusille vinkiksi, että foorumia taaksepäin kaivamalla ja etsimällä löytyy varmasti tietoa ja vastauksia moniin kysymyksiin. Foorumin oma hakusofta ei ole edelleenkään sieltä parhaasta päästä, joten kannattaa haeskelle vaikkapa googlen kautta hakurivillä site:www.viskikaappi.net/yabb2 "hakusana".

Kertoiltkaahan myös te jotka ette ole tänne vielä turisseet vaikkapa ihan vaan siitä miten tulitte viskiin aikanaan tutustuneeksi tms. Sana on tässä ketjussa täysin vapaa!

TomiS (20.12.2010 13.32.21)

Hei!

Täältä ilmoittautuu uusi foorumilainen Varsinais-Suomesta! Suhteellisen pitkään on tullut seurattua tätä foorumia ja päätin lopulta liittyä itsekkin mukaan.
Viskiharrastus/innostus alkoi minulla noin kahdeksan vuotta sitten kun työkaverini tarjosi minulle 16 vuotiasta Lagavulinia, se muutti täysin käsitystäni siitä mitä viski tarkoittaa.
Siitä seuraava ahaa-elämys tuli Macallanin kautta ja sen jälkeen onkin tullut maisteltua kaikkea ristiin rastiin. Pidän kaikista viskeistä: single malt, blended, bourbon, irish jne. Valitsenkin viskin yleensä ajan, paikan ja fiiliksen mukaan, esim. nyt talvella maistuu savuinen viski ja kesällä taas vaikkapa Auchentoshan.
Toinen intohimoni ovat sikarit ja jatkuva missioni onkin löytää unelmapari viskistä ja sikarista. Päämäärähän ei ole tärkeä vaan matka!  :)

saleee (24.1.2011 17.02.55)

Iltaa!

Täällä huhuilee 32-vuotias espoolainen viskialoittelija. Viskejä on tullut juotua melko pitkään enkä ensimmäistä kokemusta todellakaan muista, mutta nyt on hiljakseen herännyt kiinnostus viskiin hieman laajemmassa merkityksessä. Paljon olen saanut maistaa tai juoda hyviä viskejä, mutta ei voi sanoa, että sieltä mikään ylitse muiden nousee. Joskus pidin kovasti savuisista viskeistä, mutta nyt huomaan mieluusti juovani hedelmäisiä, makeita viskejä, joista nyt ihan viimeaikaisia nautintoja ovat tarjonneet Mortlach 16 YO ja Macallan 10 YO.  

Gaissa (24.1.2011 21.27.42)

quote[2A38353C3C3C590 (link)]:
...viimeaikaisia nautintoja ovat tarjonneet Mortlach 16 YO ja Macallan 10 YO.  

Arvaanko oikein: Macallan 10 Sherry Oak?

Doktor Koo (25.1.2011 6.22.32 last edit 25.1.2011 15.37.44)

kappas, onpas esittäytyminen unohtunut!

Doktorkoo, tamperelainen reilu nelikymppinen elektroniikan "ammattilainen" ja bassonsoiton amatööri. Viskien lisäksi sydäntä lähellä:
- tummat ja belgi-oluet, punaviini, portviini, sherry
- Grillaus ja muu ruuanlaitto
- blues & swing
- leffat (Tarantino, Coen)
- bänditouhu (http://www.misbeats.fi/iframe.htm)

Viskiharrastus alkoi 90-luvun puolivälissä Chivas Regalista, ja on laajentunut erittäin hitaasti.... ei vain tahdo aika riittää kaikkeen mielenkiintoiseen. Työnteko haittaa harrastuksia. Islayn kama, Aberlour, HP kuuluu lempparilistalle, eli savuiset turpeiset ja sherryiset. Mutta paljon on vielä maistamatta.

Kaapissa vaihtelevasti 5-10 pulloa, juuri nyt auki Bowmore Dusk, Talisker DE, Highland Park 1989/2009 Triple Wood Bourbon/Port/Sherry Malts ja Lapparin 18. Korkkaamatta Lagavulin DE, Bowmore perus 12, Aberlour a'bunadh ja Lapparin QC.... En kerää viskiä kaappiin vaan ostan juotavaksi. Eivät kestä krematoriota kuitenkaan.

saleee (25.1.2011 7.24.25)

quote[6D4B4359594B2A0 (link)]:
quote[2A38353C3C3C590 (link)]:
...viimeaikaisia nautintoja ovat tarjonneet Mortlach 16 YO ja Macallan 10 YO.  

Arvaanko oikein: Macallan 10 Sherry Oak?

Mitä todennäköisimmin juu. Edinburghissa tilasin lasillisen, enkä pulloa nähnyt, mutta oli niin paljon tumman oloista juomaa, että sherryyn päin olisin kallellaan.

Doktor Koo (3.2.2011 16.08.46)

Tämä piti vielä lisätä:

quote[58737768736E435773731C0 (link)]:
Doktorkoo, tamperelainen reilu nelikymppinen......

http://www.hs.fi/kuvat/iso_webkuva/1135243695550.gif

pere (3.2.2011 19.09.53)

quote[5F74706F7469445074741B0 (link)]:
Tämä piti vielä lisätä:
quote[58737768736E435773731C0 (link)]:
Doktorkoo, tamperelainen reilu nelikymppinen......

http://www.hs.fi/kuvat/iso_webkuva/1135243695550.gif

Kieltämättä tuo sama strippi tuli itsellekin mieleen esittelyäsi lukiessa :)

Jay Kay (10.2.2011 13.32.30)

Morienttes myös puolestani kaikille. Päätin 2011 Uisgen kunniaksi viimeinkin rekata itseni tänne. 3-4 vuotta olen täällä jo pyörinyt hakemassa vinkkejä uusiin elämyksiin lukijan osassa. Ikää 26 vuotta ja Espoossa vaikutan.

Harrastus on kestänyt noin 5 vuotta ja alkuaikojen opiskelija statuksen vuoksi vasta nyt hyllyllä on hankintoja sen aikaisemman 1-2 pulloa/vuosi määrää enemmän. Perjantaina valvotun yön jälkeen sitten freesinä maistamaan muutama drami Uisgeen. Sláinte!

Villain (15.2.2011 21.38.30)

Hei vaan kaikille tasapuolisesti!

Olen epäreilu kolmekymppinen Kainuun korvesta. Viskejä olen harrastanut enemmän tai vähemmän "aktiivisesti" parisen vuotta; viime kuukausien aikana varsinkin erään hassua hattua käyttävän henkilön myötävaikutuksella pullokokoelma on kasvanut sellaisiin mittoihin, että viskikaappi vaihtunee "viskihuoneeksi" lähiaikoina. Kaverini houkutuksesta eksyin viime viikolla Uisgeen ja sitä myötä päätin rekisteröityä tännekin (olen toki vaaninut täällä jo pidemmän aikaa, lukien lähinnä noita maistelukertomuksia).

Mielenkiintoni on suuntautunut lähinnä skottilaisiin mallasviskeihin ja varsinkin saarten ja rantojen maut miellyttävät. Tämänhetkinen ykkönen lienee Talisker, joita löytyy hyllystä puolentusinaa eri pulloa mainiosta peruskympistä jyhkeään kaksvitoseen. Ylämailta maistuu parhaiten Clynelish ja Islayn puolelta Caol Ila (varsinkin upea Distillers Edition), muutamat Bowmoret, sekä ensirakkauteni Laphroaig, joka oikeastaan johdatteli minut koko harrastuksen pariin - tilattuani pullon "Lapparin" kolmekymppistä kolmekymppisilleni tajusin, että tämänhän voi ottaa ihan vakavissaankin (muttei kuitenkaan ryppyotsaisesti).

En erityisemmin pidä nuorista Cask Strength (tai muuten vaan "ylivahvoista") pullotteista: niiden juomakelpoiseksi saaminen tuppaa aina vaatimaan hankalaa veden kanssa läträämistä, kun taas tavallisesti heitän vain sen tipan tai kaksi noihin 43-46-volttisiin ja sillä hyvä. Poikkeuksiakin toki on, ja hieman vanhemmissa herkuissa ylimääräiset prosentit ovat monesti vain plussaa; mutta esim. Ardbegin Supernova ei tahdo maistua minulle (toisin kuin vaikka herkullinen Airigh Nam Beist).

Osallistumiseni keskusteluihin täällä tulee todennäköisesti olemaan varsin satunnaista johtuen työkiireistäni, mutta mielessäni on jo muutamia aiheita, joista kaipailen lisää tietoa "viisaammiltani", eli kysymyksiä on tulossa. Kovin paljoa tuskin alan runoilemaan omien maisteluideni tiimoilta; ei oikein tuo yksittäisten aromien tunnistus toimi riittävän tarkasti, jotta voisin kuvailla omia kokemuksiani. Toki olen aina valmis ilmaisemaan mielipiteeni hyvä/huono-akselilla.

-V

Montecristo (27.5.2011 22.09.30)

Moro vaan kaikille . On tullut joku aika täältä infoa kanssa haettua ja sitten itseni vihdoin tänne myös rekisteröin.Elikkä Jyväskylässä asustan ja viskien ohessa uppoaa myös sikarit ja kun muut harrastukset periksi antaa niin prätkällä tulee päristeltyä...  Itselläni on tuo maku päässyt karkaamaan tuonne islayn suuntaan , Laproighin kymppi aikoinaan koukutti pahasti pimeälle puolelle ... 90 luvun alussa (vanha) sitä ekat viskit rupesi chivaksen muodossa maistumaan , milleköhän se nykyään maistuu :) Mitään kummempia nootteja en ole ikinä osannut kirjata ylös ja muutenkin aika pitkälle vaan nautinto pohjalta tulee viskejä harrastettua. Hienoa että täältä löytyy aktiivista ja  tietävää porukkaa, olen jo saanut monta hyvää vinkkiä. Kiitokset siis niistä ja ylläpidolle tästä paikasta. Kippis!  

javu (21.6.2011 12.55.02)

Tervehdys,

Kymmenkunta vuotta sitten hiipunut pienimuotoinen viskiharrastelu sai uuden startin vastikään kun vietettiin viikko Islayta kierrellen. Matkaan tarttui Ardbegin Supernova ja matkalaukullinen muita jalojuomia, huonohko valmistautuminen tosin sai aikaan se että kannoin ryanairilla mm. Bowmoren Darkest 15yytä jota olisi näköjään saanut alkostakin. Eikä kai edes paremmasta päästä bowmoreja tuo...

Matka oli erinomainen, tislaamoista kierrettiin Ardbeg, Laphroaig ja Bowmore sekä pintapuolisemmin Bunnahabbhain. Caol Ilankin portilla käytiin mutta olikin kiinni lauantait.

Viime vuodet on menty vahvasti bourbonlinjalla (ja mennään edelleen) mutta eiköhän tästä ala taas single maltteja kertymään kaappiin.

JS (21.6.2011 21.27.40)

quote[3F342320550 (link)]:

Viime vuodet on menty vahvasti bourbonlinjalla (ja mennään edelleen) mutta eiköhän tästä ala taas single maltteja kertymään kaappiin.

Anna vaan palaa fiiliksen mukaan niin hyvä tulee. :)

docw (4.7.2011 1.58.26)

Päivää että pätkähti, tämän nimimerkin takaa löytyy juuri 34v mittariin pyöräyttänyt, kotipaikakseen muu maa mustikka ja ammatikseen jonkinsortin insinörtin merkitsevä miehenalku.

Muutaman vuoden konjakkien naukkailun ja jokusen JW black label litran jälkeen viinakaupasta lähti "vahingossa" mukaan Caol Ila:a ja siitä se alamäki sitten lähti. Ihan surettaa kun vuosia ehti vierähtää ihan liian monta ennen kuin oikeiden viskien makuelämyksiin tutustuin. Tässä onkin kovasti nyt kiinni otettavaa ja kaadoinkin juuri lasillisen Ardbergin tuotetta.

Tietämys viskeistä on nollassa joten foorumia tulee varmasti luettua lähinnä ideoiden toivossa. Myös tuo Ardberg pullo tuli ostettua tältä foorumilta saaduista virikkeistä. Tuossa tuo lasillinen pöydällä malttoi odotella tämän viestin kirjoituksen verran mutta tämän pidempään ei pysty pidättelemään joten sen kummemmitta höpinöittä kippis itse kullekin  ;)

arkaguru (27.7.2011 20.09.16)

Helou kaikille.

Uusi foorumilainen ilmoittautuu palvelukseen...  :) Ikää vajaa 50v ja majaa pitää Tampereen maalaiskunnassa.

80-luvun hulahula-vuosien viskibanaanikola-harrastuksen jälkeen parin vuosikymmenen ajan viskit olivat konjakin varjossa. Vasta jonkun kaverin mainitsema (ja maistattama) "mallasviski" sai uusherännäisyyden aikaiseksi vajaa 10 vuotta sitten. Silloinkin Single Malt oli yhtäkuin Laproaigh, vaan johan se maistui sekin.

Todellinen silmien aukeneminen tapahtuikin sitten OktoberFestien paluumatkalla, kun kentän viinamyymälässä sai oikein maistiaisia ja vielä "ilmaisen" pikeepaidan, kun osti Aberfeldyn oravakorkkista koko pullon. Ja kaveriksi mukaan tarttui vielä Aberlourin "sherryä", niin johan löytyi lisää uusia makuelämyksiä hyviin juomiin. Tästä jatkettiin uudestaan Islay-juoman suuntaan ja nyt maistuu tilanteen mukaan laidasta laitaan.

No nyt kun vielä pääsi käymään juoman kotimaan pääkaupungissa viikko sitten, niin ollaankin jo tuhon tiellä. Harrastus lähtee lapasesta vähitellen, mutta olkoon menneeksi :)

conard (28.7.2011 11.04.25 last edit 28.7.2011 11.05.03)

Päivää mieheen. Kotipaikka Helsinki ja ikää kolmenkympin huitteilla.

Viskiharrastusta yritin käynnistellä viime vuoden puolella Glenfiddichin 12yo:n parissa, mutta ei oikein lähtenyt. Valaistuminen tapahtui sitten uudenvuoden aattona Tallinnassa Kohvik moon -ravintolassa (erinomainen rafla btw), jossa sain maistaa Lagavulinin 16-vuotiasta. Ah, mikä autuus (hinta muuten n. 6e lasi, eli kaiketi aika kohtuullista).

Tästä päättelin, että savua sen pitää olla ja vaatimattomasta viskihyllystä löytyykin lähinnä noita Islay-peruspullotteita. Ei-savuviskit (omistan Balvenien 2woodin ja Glenlivetin 15 yo:n) ovat toistaiseksi olleet pettymyksiä, lukuun ottamatta kaverin tarjoamaa Balvenien 21 yo portwoodia, joka oli kertakaikkisen valtaisa kokemus.

Nyt on sitten Edinburghiin varattu reissu lokakuuksi ja sitä ennen fiilistellään.

Mallasmaksa (10.8.2011 21.30.29)

Päivää tahi jopa iltaa.
Itse olen 29 v porilainen hahmo, joka on ollut viskin ystävä noin vuoden päivät.Ensi kosketus elämän veteen oli juoda sitä krapulaan ja saada kaverin huudot (join sen Talisker 10 pari moukkua).Oli säästänyt johonkin parempaan,mukamas.
Ajatus viskin ylemmyydestä alkoi sen jälkeen kyteä ja sain avopuolisolta valmistujaisteni kunniaksi pullon Laphroaigin 10, josta homma sitten lähti...
Puuhastelua tämä touhu omalta kohdalta vielä on, mutta intoa löytyy.

Miccos (25.8.2011 9.09.25 last edit 25.8.2011 14.06.20)

Tere

Uusi aloittelija ilmoittautuu. Tutustuminen viskeihin on itsellä alkanut parisen vuotta sitten kun eräs kaveri tutustutti Laphroaig 10yo viskiin ja olin kyllä heti kättelyssä myyty mies. Tämän jälkeen olen yrittänyt tutustua useampiin viskeihin.

Tällä hetkellä omasta hyllystä löytyy seuraavia tuotteita:
Talisker 10yo
Bruichladdich
Bowmore 12yo
Bunnahabhain
Laphroaig 10yo
Lagavulin 16yo
Caol Ila 12yo
Ardberg 10yo
Ardberg Uigeadail
Smokehead
Smokehead Extra Black 18yo
Smokehead - Islay Single Malt

+drinkkisekoituksiin
Bushmills 10yo
Glenlivet 12yo

Näillä mennään tällä hetkellä. Näistä pulloista lähes kaikki on vielä korkkaamattomia, mutta ainoastaan Bruichladdich ja Ardbergin Uigeadail on vielä tuntemattomia makuja.

Parin viikon päästä jos matkalaukussa tulisi muutama lisää..

Micco

arviainen (25.8.2011 12.42.32 last edit 25.8.2011 12.45.09)

quote[183C36363A26550 (link)]:

Talisker 10oy
Bowmore 12oy
Laphroaig 10oy
Lagavulin 16oy
Caol Ila 12oy
Smokehead Extra Black 18oy
Bushmills 10oy
Glenlivet 12oy

Kansainvälisempi kaveri olis voinu laittaa lyhenteen noiden pullojen perään muotoon ltd. ;)

Ei mitään siis, tervetuloa foorumille!

edit. quotet otettu mukaan kun meni kehveli seuraavalle sivulle

POP (25.8.2011 13.34.49)

quote[695F78785F3A0 (link)]:

Talisker 10oy
Bowmore 12oy
Laphroaig 10oy
Lagavulin 16oy
Caol Ila 12oy
Bushmills 10oy
Glenlivet 12oy

Kansainvälisempi kaveri olis voinu laittaa lyhenteen noiden pullojen perään muotoon ltd. ;)

Me Like :)

Miccos (25.8.2011 14.07.19)

I like it too..

oli tosiaan kirotusvirhe iskenyt jälleen oy = yo. =)

sähkäri (25.8.2011 15.44.24)

quote[4A554A1A0 (link)]:
quote[695F78785F3A0 (link)]:

Talisker 10oy
Bowmore 12oy
Laphroaig 10oy
Lagavulin 16oy
Caol Ila 12oy
Bushmills 10oy
Glenlivet 12oy

Me Like :)

;D ;D ;D

crcr (30.8.2011 18.32.55 last edit 30.8.2011 18.36.00)

Tervehdys! Minäkin päätin viimein liittyä tänne joukon jatkoksi, on tullut selailtua foorumia jo jonkin aikaa. Tämän näppäimistön ääressä on 30v paremmalle puolelle ehtinyt viskiharrastelija. Mikään expertti en voi sanoa viskin suhteen olevani, mutta skottiviskejä on kuitenkin muutama vuosi tullut maisteltua. Joku japsikin on hyllyssä välillä majaillut. Skoteissa olen reissannut 3 kertaa, mm. Islaylla, Skyellä ja Speyn alueella. Orkney on vielä näkemättä.

Alkuun viehätti eniten savuisemmat viskit, mutta sittemmin maku on siirtynyt niistä pois sherryisempiin ja myös lowlandsin kevyemmät viskit ovat alkaneet kiinnostaa. Niitä ei tosin ole paljoa vielä tullut osteltua. Omasta hyllystä löytyy tällä hetkellä:

Glencadam 21yo
Glenmorangie Quinta Ruban
Aberlour 10yo sherry cask finish
Aberlour A'Bunadh batch 35
Lagavulin distillers edition
Aberlourin tislaamolla itse kesällä 2010 suoraan sherrytynnyristä pullotettu 15yo

Lisäksi löytyy myös Teacher's blended viski joka on omaan makuun hintalaatusuhteessa lyömätön puteli. Skoteissa paikalliset eivät tuntuneet tosin arvostavan tätä tuotetta...

Obanboy (2.9.2011 17.01.45)

Hiukan taustatietoa tämän nimimerkin käyttäjästä, olkaapa hyvä.

Ikää 38 ja koko ikäni olen Turun seudulla majaillut.
Viskikokeilut alkoivat heti täysikäisenä halvoilla ja happamilla blendeillä, mutta ensimmäinen nautittava kokemus oli neljään pekkaan sököiltana työkaverusten kanssa jaettu litran Famous Grouse Gold Reserve, joka toimi loistavana astinlautana viskien maailmaan. Siitä illasta on kohta viisitoista vuotta aikaa.

Kokeneemmat työpaikan siepot paljastivat single maltien olemmassaolon ja ekan Glenfiddich pettymyksen jälkeen löysin Oban 14 yo:n ja heti sen perään Laphroaigin kympin (tötterön laivalta "sokkona" ostaessani ajattelin, että tuotteen on pakko olla hyvä, kun pullo itsessään on niin pelkistetty). Molemmista pidin todella paljon, mutta eri syistä. Jälkikäteen ajatellen olikin melkoinen onni, että alkukokemuksiin kuului niinkin eri makuiset tuotteet, sillä juuri siitä heräsi mielenkiinto - mitä näiden väliin mahtuu ja onko näidenkin jälkeen vielä ääripäätä lisää.

Tuoksuja ja makuja on arvioitu saman henkisessä seurassa. Tämä onkin itselleni enemmän sosiaalinen harrastus ja pelkästään omaan lasiin ei useinkaan tule siivua kaadettua. Hyllyn päälle kertyy pulloja lisää tasaisen epäsäännölisesti - useimmiten matkamuistoina, mutta myös Alkon tilausvalikoimia hyödyntäen.

Viskifoorumia olen alkanut lueskelemaan vasta kuluvana vuonna, mutta katsoin aiheelliseksi rekisteröityä omien viskikokemusten jakamiseksi.

jsalomaa (2.9.2011 17.24.17)

Tervehdys.

Enemmän ja vähemmän tätä foorumia selailleena päätin vähän aikaa sitten rekisteröityä. Ikä lähestyy kolmeakymmentä ja valtio maksaa korvausta menetetystä vapaa-ajasta (mielestäni tosin ihan liian vähän).

Harrastus alkoi joskus kauan aikaa sitten, kun poikain kanssa käytiin suuressa maailmassa Tukholmassa ja laivalta tuli ostettua Chivas Regalia. Ei se oikein iskenyt, mutta siitä jäi jonkin sortin kipinä.

Vaimon kanssa taasen käytiin muutama vuosi takaperin Saksassa, josta mukaan tarttui 10-vuotias Laphroaig ja perus-Glenfiddich. No, sen Laphroaigin jälkeen elämä muuttui. Nyt ollaan käyty pari kertaa Skotlannissa, joista jälkimmäisellä kerralla mukaan tarttui aika reippaasti erilaisia pullotteita ja valokuvia. Edinburgh, Skye, Inverness ja Islay on nyt käyty reissaamassa ja into vaan kasvaa taas takaisin.

Eli alussa ollaan, mutta tästäpä se lähtee.

mja (13.12.2011 17.07.47)

Terve kaikille. Epäkunnianhimoista ja säännöllisen epäsäännöllistä viskiharrastusta minulla on takana noin parikymmentä vuotta. Kaapissa on nykyään kerrallaan 10 - 20 mallasviskiä ja muutama bourbon sillä periaatteella, että mitään en keräile ja jos pulloa ei raaski avata, niin kyseessä on virheostos. (No joo. Näin periaatteessa, mutta muutama pullo on tietysti odottanut sitä oikeaa hetkeä jo useamman vuoden.) Suomen Mallaswhiskyseuraan liityin vasta tänä vuonna ja muutama mielenkiintoinen tasting on nyt takana. Sunnuntaiharrastelijana kunnioitan suuresti pidemmälle ehtineiden harrastajien ja ammattilaisten asiantuntemusta ja mielipiteitä, vaikka joskus olen ihan eri mieltäkin.  

Mallasmaksa (13.12.2011 21.14.35)

Nopeasti kun muidenkin tulokkaiden juttuja lueskelin, niin Laphroaig 10 mainitaan aika useasti tavalla tai toisella.

Artturi (14.12.2011 7.32.51 last edit 14.12.2011 7.34.12)

quote[123E33333E2C323E342C3E5F0 (link)]:
Nopeasti kun muidenkin tulokkaiden juttuja lueskelin, niin Laphroaig 10 mainitaan aika useasti tavalla tai toisella.

Jep, ihan yhtä tyypillinen kuin Kossu Alkon kassalla. ;)

Laphroaig 10 on ollut Alkon hyllytavaraa ainakin 70-luvulta ja löytynyt siitä asti monesta juottolastakin.
Se on myös ollut monella ensikosketus parempaan mallasviskiin Viski 88:n ja Leijonan jälkeen ja siinä suhteessa ensirakkaus ei koskaan haihdu.
Ymmärrän tätä kautta Suomalaisten hingun saarelaisiin...makumieltymykseni ei koskaan ole ymmärtänyt. ::)

Ard-Begbie (14.12.2011 9.29.42)

quote[7A494F4F4E49523B0 (link)]:
quote[123E33333E2C323E342C3E5F0 (link)]:

Jep, ihan yhtä tyypillinen kuin Kossu Alkon kassalla. ;)

Laphroaig 10 on ollut Alkon hyllytavaraa ainakin 70-luvulta ja löytynyt siitä asti monesta juottolastakin.
Se on myös ollut monella ensikosketus parempaan mallasviskiin Viski 88:n ja Leijonan jälkeen ja siinä suhteessa ensirakkaus ei koskaan haihdu.
Ymmärrän tätä kautta Suomalaisten hingun saarelaisiin...makumieltymykseni ei koskaan ole ymmärtänyt. ::)

Osaksi totta tämäkin. Ja vaikka Laphroaig 10 ei ole omasta mielestänikään maailman paras viski, niin silti siinä on totta tuo muinainen lausahdus:"The world's most richly flavoured scotch whisky". Jotain sellaista aromia siinä on jota edes muista Islayn viskeistä ei löydy ja joka aina silloin tällöin muistuttaa siitä kuinka loistavaa viskiä Laphroaig on. Toki 10:n pullotusprosentti on väärä ja sitä vaivaa tietty ponnettomuus, mutta ei se ihan pelkkä ponnahdusviski parempiin ole. Ja pientä vaivaa näkemällä löytää herkullisiakin Lappareita sopuhintaan.

Ja pahoittelut Artturi että näkemyksemme puujalkavitsien kommentoinneista eivät menneet ihan yksiin. Tarkoitukseni ei ollut ollenkaan niin paha kuin aluksi saattoi näyttää.

JS (14.12.2011 18.08.13)

quote[1B282E2E2F28335A0 (link)]:

Mielenkiintoista... Onko sinulla vanhaa Alkon hinnastoa, jossa tuote on listattu? Tai jotain muuta lähdettä tälle tiedolle?

Artturi (14.12.2011 20.15.13 last edit 14.12.2011 21.03.59)

quote[162937373D6D5C0 (link)]:
quote[1B282E2E2F28335A0 (link)]:

Mielenkiintoista... Onko sinulla vanhaa Alkon hinnastoa, jossa tuote on listattu? Tai jotain muuta lähdettä tälle tiedolle?

Jos oikein muistan, vuoden 1973 hinnasto löytyy. Pitäskö oikein skannata tai ottaa valokuva tosta "laajasta" mallasviskivalikoimasta ;D

Edit. Tarkistin asian ja eihän se ihan vielä siinä 1973 luettelossa ollut. Tsekkailen asiaa huomenna ja pistän kuvan johonkin sopivampaan topicciin.

Mallasmaksa (14.12.2011 20.25.21)

No onneksi on yövuoroa tiedossa, että kerkeää koko listaan tutustumaan.

Triage (12.3.2012 10.59.24 last edit 12.3.2012 14.53.08)

Täälä taas yksi rohkea (joitakin vuosia foorumia seurannut satunnainen kulkija) ilmoittautuu joukkoon mukaan.

Liittymisen syynä ei niinkään ollut kyky tuoda foorumille mitään sisältöä, vaan jokunen mieltä askarruttava kysymys.

Niistä lisää muissa topikeissa.

Olen Pohjanmaalla asustava ja iältään 40 paremmalla puolella (alle) oleva, muiden tekemiä polkuja/teitä kulkeva omavaltainen perheellinen, jonka vapaa-aika menee siinä sivussa.

Näistä tasa-arvon ja suvaitsevaisuuden ajoista huolimatta, minulla on oikeus ja velvollisuus jaotella/luokitella ihmiset A, B, C, D, ja E ryhmiin.   ;)
Tämän teen nimimerkkiäni vastaavalla tavalla töissäni päivittäin.

Erään 2vuotta kestäneen ulkomaan kommennuksen saattelemana on erinäisistä TaxFree putiikeista tarttunut pulloja mukaan, ja kun niiden sisältö on osoittautunut poikkeuksetta Elämän Vedeksi, niin kiinnostus myös niiden juomiseksi on herännyt.   :)

Ja tämän kiinnostuksen myötä myös kaikensortin kysymyksiä on pulpahtanut pintaan. Vastauksia tältä foorumilta on toki kiitettävästi löytynytkin, mutta muutama on vielä pimennossa. Näistä siis pian lisää.

Joten tervehdys vain kaikille tuntemattomille! (tietääkseni tuttuja täälä ei pitäisi olla...)

Hakala (24.4.2012 18.08.52)

Tervehdys Pohjois-Pohjanmaalta!
Muutamia vuosia A-marketin viskihyllyjä pläränneenä löysin viime vuonna internetin ihmeellisen maailman ja sittemmin uusia laatuja on tullutkin maisteltua vähän kiivaampaan tahtiin. Silti, mitä useampaa sorttia maistaa, sitä vähemmän huomaa tästä jalosta juomasta tietävänsä.
Toisin sanoen viskitietämykseni on vielä hyvin rajoittunutta, mutta into oppia lisää on kova. Näinpä päätin ottaa osaa tähänkin yhteisöön, vaikka vähän laiska foorumikirjoittelija yleensä olenkin.

Itse olen 1980 tislattu, omakotitynnyrissä aviomiehenä ja kahden pienen lapsen isänä kypsytetty. Turpea, humoristinen, hieman vaisu olemus mutta pohjimmiltaan lempeä, häivähdys vuoden vanhaa savuaromia.
Harrastelen tietotekniikkaa, jousiammuntaa ja hieman myös -metsästystäkin, pyöräilyä sekä toivon mukaan tästä keväästä alkaen moottoripyöräilyä.

jenuut (24.4.2012 22.21.46)

Rekistöröin tänne kun on vuoden tai toisen sivusta seurannut.
Ite tykästyin myös viskeihin kun sain ensikosketuksen tutun Lappari 10 CS pulloteeseen noin viisi vuotta sitten. Siitä vähitellen on harrastus ja into viskeihin kasvanut. En näe siis itseäni ihan aloittelijana mutta paljon viel opittavaa ja koettavaa :)
Harrastuksen kohokohtia on tähän mennessä ollut Viking Linen Ardbeg viskiristeily jonka tein kaverin kanssa viime vuonna.
Vaikka harrastus lähti vain pulloja tyhjentämällä ja perusviskejä kavereille tarjoten on kaapit pääosin Islay pullotteet vallannu.
Toivoisinkin, että tätä kautta tutustuisi viski harrastelijoihin ja olisikin erittäin mukavaa jos esim. täältä Turun seudulta löytyisi uusia tuttavuuksia joiden kanssa voisi tastingejä järjestellä. Kiinnostuksen kohteena ja keräilymielessä ovat tällä hetkellä lagavulin 12 yo pullotteet. Ja täällä kirjoittelee 28 vuotias vailla valmis opiskelija, tosin viskejä tulen opiskelemaan koko loppuelämäni :)

Kronik (25.4.2012 13.49.30)

quote[353A312A2A2B5F0 (link)]:
Rekistöröin tänne kun on vuoden tai toisen sivusta seurannut.
Ite tykästyin myös viskeihin kun sain ensikosketuksen tutun Lappari 10 CS pulloteeseen noin viisi vuotta sitten. Siitä vähitellen on harrastus ja into viskeihin kasvanut. En näe siis itseäni ihan aloittelijana mutta paljon viel opittavaa ja koettavaa :)
Harrastuksen kohokohtia on tähän mennessä ollut Viking Linen Ardbeg viskiristeily jonka tein kaverin kanssa viime vuonna.
Vaikka harrastus lähti vain pulloja tyhjentämällä ja perusviskejä kavereille tarjoten on kaapit pääosin Islay pullotteet vallannu.
Toivoisinkin, että tätä kautta tutustuisi viski harrastelijoihin ja olisikin erittäin mukavaa jos esim. täältä Turun seudulta löytyisi uusia tuttavuuksia joiden kanssa voisi tastingejä järjestellä. Kiinnostuksen kohteena ja keräilymielessä ovat tällä hetkellä lagavulin 12 yo pullotteet. Ja täällä kirjoittelee 28 vuotias vailla valmis opiskelija, tosin viskejä tulen opiskelemaan koko loppuelämäni :)

Tervetuloa! Täällä on ainakin yksi kohtalotoveri iän ja eritoten kotikaupungin suhteen. Kyllähä tässä kohta alkaapi olla porukka kasassa, niin paljon on turkulaisia tänne viime aikoina eksynyt. Tastingit kiinnostavat aina, mutta toinen asia jonka järjestämistä olen pohtinut on samplenvaihtelutilaisuus. Katsotaan jos joskus saisin aikaiseksi.

Salminen (15.6.2012 7.54.03)

Hello.

Muutaman vuoden viskeistä palavasti innostuneena päätin viimein hakea tunnuksia, jotta lukemisen ohella myös osallistuminen keskusteluun olisi mahdollista. Lähimpänä sydäntä on yhä Islayn viskituotteet, joista eritoten Bunnahabhain ja Lagavulin pitävät erityistä paikkaa kun puhutaan loistavista viskeistä. Ja jos joku ei ole vielä saarella vieraillut, niin voin mitä puhtaimmin suositella. Upea paikka ja upeita ihmisiä!

Helsingissä asun ja päivätyökseni toimin graafikkona mainostoimistossa. Ikäkin alkaa ikävästi lähestyä sitä kolmenkympin kriisirajaa. Olen mukana myös Viskin Ystävien Seuran hallituksessa varajäsenenä. Viskin ohella harrastan peruspunttisalia ja nyrkkeilyä.

Että terve vaan kaikille.

Grouse (7.8.2012 19.02.46)

Pohjois-Pohjanmaalta (pääosin). Viskejä harrastellut vuoden verran ja hieman alkaa jo tietääkkin niistä. Eniten oppimista single malt viskeistä, tähän saakka mennyt pääasiassa blend linjalla. Toistaiseksi vanhin maistettu viski on The Famous Grouse 30yo blended malt eräässä helsinkiläisessä oluthuoneessa.

-bolinen (30.9.2012 6.00.50 last edit 30.9.2012 6.01.20)

Morjesta vaan kaikille!

Täältä ilmoittautuu yksi single malt untuvikko Helsingistä. Pari vuotta on foorumia tullut kahlattua, mutta rohkenin vasta nyt pyytää tunnarit ja liittyä arvon mallaksen turvottamien viskisieppojen kunkinkaalliseen kaartiin!

Harrastus sai ekan kerran kipinää noin 3v sitten, jolloin oli aika hakea krapulan huuruisena aamuna tasottavaa pitkäripasesta: Silmiin osui ystävän kehuma Lapparin kymppi ja siitähän se sitten lähti: krapula.. ja kiinnostus mallasviskejä kohtaan.

Tähän päivään mennessä makupalettia on tullut rikastettua noin 30-40:llä eri tisleellä ja toinen mokoma keimailee kaapissa.

DavidL.Roth (30.9.2012 8.37.22 last edit 30.9.2012 8.37.54)

Tervehdys,

DavidL.Roth ilmoittautuu forumille.
On tullut koko kesän 2012 lueskeltua tätä forumia ja nyt päätin itsekin rekisteröityä.
Hyvältä näyttää vaikkakin forumi tuntuu olevan aika hiljainen (ei paljoa aktiviteettia).
En käy sen enempää lätisemään itsestäni.

-DavidL.Roth-

Mushinico (26.12.2012 20.04.24)

Tuossa mietiskelin, mitä kävi kun täällä muutama erittäin pitkään ollut/ monia viestiejä kirjoittanut on lopettanut foorumilla käymisen?

pere (26.12.2012 20.36.57 last edit 26.12.2012 20.40.20)

quote[7840465D5C5B5C565A350 (link)]:
Tuossa mietiskelin, mitä kävi kun täällä muutama erittäin pitkään ollut/ monia viestiejä kirjoittanut on lopettanut foorumilla käymisen?

Veikkaan, että aika monella, allekirjoittanut mukaan lukien, elämäntilanteet (terveys, perhe, työt jne) ja viskiharrastukselle varattu aika vaihtelevat sen verran paljon, että aina ei vain ole aikaa harrastaa viskejä, ainakaan niin kovasti, että ehtisi siitä foorumillekin kirjoittamaan. Osa toki on sitten vain siirtynyt vaikuttamaan toisilla foorumeilla (en siis tarkoita pelkästään tälläisiä webbifoorumeita) ja on siellä joukossa varmasti muutama "toistuviin uunoihin kysymyksiin" tai "jatkuvaan vittuiluun" kyllästynytkin :)

Edit:
Oikeastaan ainoa aikanaan aktiivisesti foorumille kirjoitellut, josta en tiedä mitään, tai joka vain katosi täältä taitaa olla xenoth. Kirjoitteli jokus 2006-2007 foorumille kovastikin, mutta on sittemmin täysin hiljentynyt. Kaikki muut 30 eniten kirjoittaneen joukosta osaan kategorisoida johonkin edellä mainitsemistani kategorioista (tai edelleen aktiivisten joukkoon).

ToKa (9.9.2013 17.23.51)

Anomus foorumi-jäsenyyteen jätettiin juhannuksen tienoilla ja nyt ensimmäinen viesti tänne.

Passiivista (muutama single malt hyllyssä) historiaa viskien parissa on noin 15 vuoden ajalta. Laphroaigia ja Lagavulinia maistoin ensimmäistä kertaa vuonna 1997 - en pitänyt kummastakaan. Ensimmäinen viski jota ei tarvinnut irvistellen nauttia oli Aberlour 10YO. Tämä tapahtui vuonna 2002.

Harrastus on muuttunut akviivisempaan suuntaan viimeisen viiden vuoden ajalla. Takana on muutama Skotlannin reissu joista toinen Islaylle ja toinen ylämaille. Omaan suuhuni parhaiten tuntuvat nykyisin sopivan nimenomaan Islayn viskit, erityisesti Ardbeg ja Laphroaig. En tosin sylje Lagavulinin tai Caol Ilankaan suuntaan. Paljon on viskejä maistamatta mutta Islayn ulkopuolelta nostan Highland Parkin ja Taliskerin. Tosin oma ostoskäyttäytymiseni on biasoitunut Islayn ja em. saarelaisviskien suuntaan joten varmasti paljon on vielä kokematta.

Elämäntilanteeni on sellainen, että viskejä tulee ostettua enemmän kuin pulloja avattua. Olen ehkä hieman hamsteri viskienkin suhteen ja luulen, että vaikka kieltolaki tulisi niin pärjäisin nykyvarastollani jo varsin pitkälle.

Viskiharrastuksessa haluaisin oppia löytämään ja tunnistamaan viskin tuoksussa ja maussa enemmän yksityiskohtia. Olen tässä varsin huono ja usein tyydyn vain toteamaan, että hyvää on.

Mushinico (9.9.2013 17.46.07)

quote[62597D57360 (link)]:
Anomus foorumi-jäsenyyteen jätettiin juhannuksen tienoilla ja nyt ensimmäinen viesti tänne.

Passiivista (muutama single malt hyllyssä) historiaa viskien parissa on noin 15 vuoden ajalta. Laphroaigia ja Lagavulinia maistoin ensimmäistä kertaa vuonna 1997 - en pitänyt kummastakaan. Ensimmäinen viski jota ei tarvinnut irvistellen nauttia oli Aberlour 10YO. Tämä tapahtui vuonna 2002.

Harrastus on muuttunut akviivisempaan suuntaan viimeisen viiden vuoden ajalla. Takana on muutama Skotlannin reissu joista toinen Islaylle ja toinen ylämaille. Omaan suuhuni parhaiten tuntuvat nykyisin sopivan nimenomaan Islayn viskit, erityisesti Ardbeg ja Laphroaig. En tosin sylje Lagavulinin tai Caol Ilankaan suuntaan. Paljon on viskejä maistamatta mutta Islayn ulkopuolelta nostan Highland Parkin ja Taliskerin. Tosin oma ostoskäyttäytymiseni on biasoitunut Islayn ja em. saarelaisviskien suuntaan joten varmasti paljon on vielä kokematta.

Elämäntilanteeni on sellainen, että viskejä tulee ostettua enemmän kuin pulloja avattua. Olen ehkä hieman hamsteri viskienkin suhteen ja luulen, että vaikka kieltolaki tulisi niin pärjäisin nykyvarastollani jo varsin pitkälle.

Viskiharrastuksessa haluaisin oppia löytämään ja tunnistamaan viskin tuoksussa ja maussa enemmän yksityiskohtia. Olen tässä varsin huono ja usein tyydyn vain toteamaan, että hyvää on.

Tervetuloa joukkoon. Kuulostaa siltä, että sinulla on jo aimo arsenaali viskejä kotonasi. Ja olet kuitenkin harrastanut enemmän tai vähemmän vuosien saatossa, niin varmaan on kuitenkin hieman enemmän harjoiteltu tuoksuista ja mauista kuin "on hyvää" tai "ei hyvää", ainakin veikkaisin näin. Tulee mieleen, että jos kiinnostustusta riittää niin kannattaa osallistua erilaisiin tastingeihin ja vaikka lukasta muutamasta kirjasta noista tuoksu ja makutunnistuksista. Netistä löytyy myös todella paljon tietoa moniltakin sivuilta. Esimerkkinä tuli jostakin syystä mieleen tämä: http://www.dramming.com/articles/ .
Kirjallisuutta on esimerkiksi Smoken blogissa arvioitu http://smokeonthewater-fin.blogspot.fi/2011/10/suuri-viskiatlas.html Suuri Viskiatlas. Tämä löytyy suomeksi ja englanniksi monistakin kirjakaupoista.
Tosin monillahan ne aistit vaan harjaantuu ja assosiaatiot erilaisiin hedelmiin, mausteisii, viljoihin ym ym vaan tulee itsestään.

ToKa (9.9.2013 20.20.03 last edit 9.9.2013 20.21.33)

No ehkä minä hieman mustavalkoistin asiaa mutta tuolla saralla koen silti olevani aloittelija vaikka viskikaappini sisältö saattaisi muuta viestittääkin.

Uskon, että nimenomaan tastingien kautta voisi omaakin maku- ja hajuaistia laajentaa. Luulen, että minua vaivaa jonkinlainen jäykkyys enkä uskalla heittäytyä löytämään viskeistä niitä märkiä tiskirättejä tai asfaltin makua joita en ole koskaan maistanut. Tiedän kyllä suunnilleen miltä molemmat haisee ja tiedän, että suurin osa mauista on itseasiassa nenässä aistittuja. Silti tyydyn tunnistamaan lähinnä savun, turpeen, lääkemäisyyden, toffeen ja sitruksen.

Täytyy käydä nuo linkit läpi ajan kanssa, Suuri Viskiatlas löytyy omastakin hyllystä. En vain koe oikein omakseni istua kirja auki ja analysoida itsekseni viskiä.

Mushinico (9.9.2013 20.37.31 last edit 9.9.2013 20.40.20)

quote[12290D27460 (link)]:
No ehkä minä hieman mustavalkoistin asiaa mutta tuolla saralla koen silti olevani aloittelija vaikka viskikaappini sisältö saattaisi muuta viestittääkin.

Uskon, että nimenomaan tastingien kautta voisi omaakin maku- ja hajuaistia laajentaa. Luulen, että minua vaivaa jonkinlainen jäykkyys enkä uskalla heittäytyä löytämään viskeistä niitä märkiä tiskirättejä tai asfaltin makua joita en ole koskaan maistanut. Tiedän kyllä suunnilleen miltä molemmat haisee ja tiedän, että suurin osa mauista on itseasiassa nenässä aistittuja. Silti tyydyn tunnistamaan lähinnä savun, turpeen, lääkemäisyyden, toffeen ja sitruksen.

Täytyy käydä nuo linkit läpi ajan kanssa, Suuri Viskiatlas löytyy omastakin hyllystä. En vain koe oikein omakseni istua kirja auki ja analysoida itsekseni viskiä.

No ei kannata liikaa yrittää "pakottaa" itseään toiseen tapaan.
En tiedä onko yksi helppo tapa analysoida vain, että miksi pitää jostakin viskistä ja miksi ei pidä. Maisteluilloissa (esim kaveriporukalla) monesti huomaa, että löytää juuri sellaisesta "miksi en pidä tästä"-pohdinnalla helpommin eri kuvauksia, jolla yrittää kavereillekin selittää asiaa. Samoin kun kaverit yrittää ilmaista omilla ilmaisuillaan, niin monesti jos ei itse löydä tai saa kakistettua ilmaisua ulos, niin kaveri heittää juuri sen oikean ilmaisun/kuvauksen. Tulee sellanen "just tota tarkotin"-elämys. Välillä niitä tulee kotonakin. Olen myös lukenut, että tuoksujen löytämistä auttaa, jos tutkiskelee ihan käytännössä erilaisia "oikeita" tuoksuja. Eli esimerkiksi voi tuoksutella erilaisia mausteita (neilikka, kanelitanko, vaniljatanjko, yrtit, suolat, ym ym) tai jopa hommata apteekista jodia.... metsästä saa sammalta ja pelloilta eri viljoja. Jopa puurohiutaleita on monia ja helppo ja halpa hommata kaupasta. Sitten kuivattuja hedelmia erilaisa. Esim taatelit, viikunat, aprikoosi, erilaiset pähkinät.... niitä löytyy kasoittain.
Savustakin saa hyvin erilaisia vivahteita kun esim palaneen puun sammuttaa vedellä, antaa sen sammua hiljalleen jne jne. Voi kuulostaa hifistelyltä, mutta periaatteessa näin voi saada eri mielleyhtymiä. Mielikuvitus tietty auttaa myös.

edit: tuli mieleen taas eräät linkit josta voi jotakin pientä vinkkiä saada. http://www.youtube.com/watch?v=1EOosC5fFJ8 ja http://www.youtube.com/watch?v=pmJq3ksIe5Y

ToKa (10.9.2013 6.48.46)

Joo pakottamaan ei aleta, omalla tavallani tulen viskeistä jatkossakin nauttímaan. Välillä vain tulee tunne, että voisin saada enemmänkin irti näistä hienoista juomista, "Hyvää viinaa" -toteamus ei riitä.

Monen mausteen ja yrtin maut ja tuoksut ovat kyllä tuttuja jonkinasteisen ruuanlaittoharrastuksen myötä mutta silti niiden löytäminen viskeistä tuntuu vaikealta.

Tuo pohdinta miksi pidän tai en pidä jostain voisi olla kyllä hyvä lähtökohta.

Mallasmaksa (10.9.2013 8.21.51 last edit 10.9.2013 8.22.19)

Kyllä sekin yksi tekijä on, että montako kertaa samaa viskiä maistaa. Jos kotosalla maistelet vaikka kolme kertaa ja kolmannella kerralla alat kirjoittaa maistelunootteja, niin aika erilaiset ne varmaan on kun ne kirjoittaisi ensimmäisellä kerralla.

Itseäni ainakin ärsyttää erityisesti se, kun huomaa maussa tai tuoksussa jotain tuttua,muttei kykeni tarkentamaan mikä se on. Kaipa se hajuaisti paranee, kun sitä tietoisesti treenaa.

Niin ja tervetuloa uusille käyttäjille.

Vesseli (6.10.2013 17.41.16)

Iltaa foorumilaisille. Vuoden verran on tullut lueskeltua foorumia ja nyt otin seuraavan askeleen ja liityin rekisteröityneiden joukkoon. Viskit ovat olleet lähellä sydäntä muutaman vuoden verran ja kaikki lähti liikkeelle maistettuani Lagan 16-vuotiasta jonka jälkeen on tullut maisteltua jos jonkinmoista. Suurimmat mieltymykset kääntyvät Islayn puolelle mutta olen pyrkinyt pysymään avoimena myös muihin alueisiin. Viskikaapissa tällä hetkellä kymmenkunta pullotetta joista puolet Islayn tuotoksia. Omat maisteluhetket eivät ole olleet kovin analyyttisia ainakaan tähän saakka (myös täällä vaikeuksia eritellä kaikkia maku/tuoksu -nyansseja) mutta edistymistä tässäkin on havaittu muutamassa vuodessa. Mukavaa päästä syventämään viskiharrastusta tätäkin kautta!

Mallasmaksa (7.10.2013 6.47.51)

quote[784B5D5D4B42472E0 (link)]:
Iltaa foorumilaisille. Vuoden verran on tullut lueskeltua foorumia ja nyt otin seuraavan askeleen ja liityin rekisteröityneiden joukkoon. Viskit ovat olleet lähellä sydäntä muutaman vuoden verran ja kaikki lähti liikkeelle maistettuani Lagan 16-vuotiasta jonka jälkeen on tullut maisteltua jos jonkinmoista. Suurimmat mieltymykset kääntyvät Islayn puolelle mutta olen pyrkinyt pysymään avoimena myös muihin alueisiin. Viskikaapissa tällä hetkellä kymmenkunta pullotetta joista puolet Islayn tuotoksia. Omat maisteluhetket eivät ole olleet kovin analyyttisia ainakaan tähän saakka (myös täällä vaikeuksia eritellä kaikkia maku/tuoksu -nyansseja) mutta edistymistä tässäkin on havaittu muutamassa vuodessa. Mukavaa päästä syventämään viskiharrastusta tätäkin kautta!

Tervetuloa. Ei muuta kun kiperiä kysymyksiä esittämään.

badger (9.10.2013 16.13.22)

Ehtoota!

Vuoden verran tuli seurattua foorumia "päivittäin" jahka vast'ikään sain pitkän odottelun jälkeen omat tunnukset. Oma viskiharrastus lähti liikenteeseen 2010, kun tuli ostettu laivalta työpaikan kevätjuhlan yhteydessä työkaverin suosituksesta Lapparin 10yo. Oli hyvää ja erilaista aiemmin maistettuihin blendeihin nähden. Tottahan se piti liittyä FoLiin sen tiimoilta. Siitähän se ajatus sitten lähti ja "tyhmyys tiivistyi" työporukassa ja ruettiin kokeilemaan erilaisia single maltteja, lähinnä Islay painotteisesti. Ratkaiseva käänne harrastuksessa oli varmaankin se kun bestmanin kanssa lähdettiin viettämään polttareitani Islaylle 2011. Ihan vaan sen takia, kun lähetään nyt ulkomaille, Skotlanti on ollu haaveissa pitkän aikaa ja viskitkin on ihan kiva juttu. Mikseipä mentäis kahtomaan "omaa maatilkkua" samalla.. Oli muuten kiva reissu, muutoinkin kuin että viskit muuttuivat ihan "oikeaksi harrastukseksi" :) Islay vakuutti kyllä, sillä tuli käytyä siellä sitten vaimon kanssa 2012 ja haaveissa jo seuraava reissu.

Tänä päivänä maistettuja viskejä on reilusti enempi kuin pari vuotta sitten, on kerennyt kerttymään ihan mukava oma kokoelma, ja olen päässyt soluttautumaan paikalliseen Peipposten klubiin.. Omat makumieltymykset ovat hyvin laidasta laitaan, suunmyötäinen viski voi olla savuinen, sherryinen, vaniljainen, kukkainen, näiden yhdistelmä tai jotain muuta. Tämä näkyy hankituista pulloistakin, joita on joka alueelta. Omista puteleista ja sampleista on tullut rustailtua nootteja, toisaiseksi vain omaan käyttöön.. Voihan se olla, että jonain päivänä ne on luettavissa jossain :)

Mutta mukava päästä rupattelemaan kanssa harrastajien kanssa näin interwebin välitykselläkin!

Viltzu (10.1.2014 16.22.47 last edit 10.1.2014 16.24.27)

Terve

Marraskuussa löysin tämän foorumin ja siitä lähtien on päivittäin tullut käytyä täällä. Ja jonkin aikaa odoteltuani sain vihdoin tunnukset.

Viskeihin innostus lähti ihan sattumalta viime syksynä. Olin lankomiehen varpajaisissa ja siellä tuli juotua muutamia single maltteja. Ja juuri lankomies tiesi hieman enemmän viskeistä niin alkoi myös itseänikin kiinnostamaan. Myös faija on aina juonut viskiä niin kauan kuin muistan mutta colan kanssa ja ekat viskit olen itsekin maistanut colan kanssa.

Nyt olen muutaman pullotteen jo hankkinutkin kaappiin ja Islayn tuotteet tuntuvat miellyttävän eniten. Tosin Englannista tuli muutama päivä sitten pari Speysiden ja yksi Highlandin tuote. Saa nähdä miten ne maistuvat.

Dougjarvis (10.1.2014 17.18.57)

Iltaa,
Uusi jannu Oulusta ilmoittautuu. Innostuin viskistä lokakuussa kun laivatuliaiseksi tarttui laphroaigin qa cask. Sen jälkeen on sitten useampia islayn tuotteita nautittu etenkin sample muodoissa ja seuraava tilauskin, jossa testejä vähän muuntyyppisistäkin viskeistä, on jo menossa. Into on valtava ja kaksi kirjaakin tarttui kaupasta mukaan. Mitään en vielä ymmärrä noista tarkoista analyyseistä, mutta ehkä joku päivä. Pääasia varmaan kuitenkin että hyvälle maistuu [ch65533][ch65533]

ps. Eikö oulussa ole koskaan maistajaisia?

Artturi (10.1.2014 17.27.43 last edit 10.1.2014 17.28.18)

quote[567D6775787360647B61120 (link)]:

Kyllä St Michaels järjestää tastingejä. Just Peat It bloggaa ainakin aiheesta ja suosittelee jättämään yhteystiedot ko. puubin tiskille.

Niin ja tervetuloa foorumille!

aapeli (10.1.2014 17.28.32)

quote[5D766C7E73786B6F706A190 (link)]:

On. Maikkelista ainakin kannattaa kysellä.

Mushinico (10.1.2014 18.02.47)

Tervetuloa uusille foorumilaisille!

Fisu (15.1.2014 21.28.50)

Termos Tampereelta! Foorumia tullut muutama vuosi seurailtua vähemmän aktiivisesti mutta viimeisen puolen vuoden aikana harrastus on vienyt vähän enemmän mennessään, joten ajattelin että jotain hajatelmia ja kysymyksiä voisi tännekin kirjoitella. Mielenkiinto jaloa juomaa kohtaan syttyi n.15v sitten kun puoli vahingossa viimeisillä opiskelurahoilla tuli laivalta ostettua lafiksen 10v puteli. Sen jälkeen on tullut aimokasa muitakin vaihtoehtoja maisteltua mutta kyllä ne Islayn maut on täälläkin lähinnä omia makunystyröitä.
Saarella on kertaalleen tullut piipahdettua, loistava paikka ja seuraavasta reissusta haaveillaan.
Tällä hetkellä kaapista löytyy avattuna, Laphroaig PX cask, Bowmore Mariner, BenRiach Curiositas ja Speciality drinksin The Whisky Trail pullote(Caol Ila 1999 vintage)
Mutta eihän siinä, Tampereellakin voisi noita tastingejä järjestää vähän useammin..pääsisi vähän enemmän reenaamaan niiden eri makujen metsästystä.

Mallasmaksa (15.1.2014 22.56.35)

Terve vaan uusille tulokkaille.

Otto L. (29.1.2014 8.20.06 last edit 29.1.2014 8.20.30)

Päivää vaan,

Foorumeita on tullut luettua nyt yli vuosi, ja ensimmäisen jäsenanomuksen jätin maaliskuussa 2013, mutta jotenkin ne sitten hukkuivat bittiavaruuteen.

Ensimmäinen viskini oli Famous Grouse blendi, joka oli mielestäni ihan ok. Itse ihastuin kunnolla viskeihin pari vuotta sitten katsottuani dokumentin Islay viskeistä, aivan mahtava dokkari jossa käytiin läpi viskin valmistamisen prosessi kahdeksan eri tislaamon näkokulmasta. Ei mennyt montaa viikkoa kun kävin hakemassa pullon Laphroaigia, ja järkytyin kuinka hyvää viski saattoi ollakkaan. Tuohon dokumenttiin voisin kaivella YouTube -linkin, oli se vaan niin hyvä.

Tällähetkellä kaapista löytyy Laphroaigia, Ardbegiä, Caol Ilaa, ja pari muuta ei Islay pulloa (kuvaa tulee omasta kaapistani varmasti tänne foorumille toiseen keskusteluun), ja paikallisessa oluthuoneessa on tullut maisteltua vähän erikoisempia Islay viskejä kuten Bruichladdich.

Itse en matkustele paljoa joten hirveän erikoisia pulloja minulta ei löydy, kyselin tuossa juuri Alkon tilausvalikoimaa ja ajattelin tilata jonkun hieman erikoisemman viskin seuraavaksi. A'bunadh olisi kiikarissa, tai sitten Corryvreckan. Miten ihmeessä suomalaiset saa käsiinsä niin erikoisia viskejä joita ei alkosta saa?

Noh, hyvää viskinjuontia vaan kaikille
Sláinte

Mushinico (29.1.2014 8.34.11 last edit 29.1.2014 8.34.59)

quote[213A3A217C7D7E7C4E0 (link)]:
Päivää vaan,

Foorumeita on tullut luettua nyt yli vuosi, ja ensimmäisen jäsenanomuksen jätin maaliskuussa 2013, mutta jotenkin ne sitten hukkuivat bittiavaruuteen.

Ensimmäinen viskini oli Famous Grouse blendi, joka oli mielestäni ihan ok. Itse ihastuin kunnolla viskeihin pari vuotta sitten katsottuani dokumentin Islay viskeistä, aivan mahtava dokkari jossa käytiin läpi viskin valmistamisen prosessi kahdeksan eri tislaamon näkokulmasta. Ei mennyt montaa viikkoa kun kävin hakemassa pullon Laphroaigia, ja järkytyin kuinka hyvää viski saattoi ollakkaan. Tuohon dokumenttiin voisin kaivella YouTube -linkin, oli se vaan niin hyvä.

Tällähetkellä kaapista löytyy Laphroaigia, Ardbegiä, Caol Ilaa, ja pari muuta ei Islay pulloa (kuvaa tulee omasta kaapistani varmasti tänne foorumille toiseen keskusteluun), ja paikallisessa oluthuoneessa on tullut maisteltua vähän erikoisempia Islay viskejä kuten Bruichladdich.

Itse en matkustele paljoa joten hirveän erikoisia pulloja minulta ei löydy, kyselin tuossa juuri Alkon tilausvalikoimaa ja ajattelin tilata jonkun hieman erikoisemman viskin seuraavaksi. A'bunadh olisi kiikarissa, tai sitten Corryvreckan. Miten ihmeessä suomalaiset saa käsiinsä niin erikoisia viskejä joita ei alkosta saa?

Sláinte

Tervetuloa kirjoittajien joukkoon! Erikoisempia viskejä täällä ostellaan varmaankin matkustellessa, huutokaupoista ulkomailta ja tietenkin sukulaisten tuomana ulkomailta. Alkostakin itsekin ostan välillä pulloja, mutta tuppaavat olemaan pullot jokseenkin kaalliita vs. markkinahintaan ja valikoima on tietysti suppea. Jos pääset risteilemään esim ruotsinlaivoille, niin sieltä saa mukavaan hintaan erilaisia pulloja. Vaihtoehtoisesti voit katsella verkkokaupoista pulloja ja koittaa saada se jotenkin perille kotiovelle esim serkun tuomana ;)

Otto L. (29.1.2014 8.55.37 last edit 29.1.2014 9.02.32)

quote[536B6D767770777D711E0 (link)]:
quote[213A3A217C7D7E7C4E0 (link)]:
Päivää vaan,

Sláinte

Tervetuloa kirjoittajien joukkoon! Erikoisempia viskejä täällä ostellaan varmaankin matkustellessa, huutokaupoista ulkomailta ja tietenkin sukulaisten tuomana ulkomailta. Alkostakin itsekin ostan välillä pulloja, mutta tuppaavat olemaan pullot jokseenkin kaalliita vs. markkinahintaan ja valikoima on tietysti suppea. Jos pääset risteilemään esim ruotsinlaivoille, niin sieltä saa mukavaan hintaan erilaisia pulloja. Vaihtoehtoisesti voit katsella verkkokaupoista pulloja ja koittaa saada se jotenkin perille kotiovelle esim serkun tuomana ;)

Jep, niin vähän arvelinkin. Kävin uudella Viking Grace risteilijällä viimekesänä, ja siellä oli laaja valikoima viskejä. Samplejakin siinä maistelin. Kallein pullo oli 2-pack Ardbegiä, hinta 12,000€, mukana tuli hopeiset lasit ja nahkakantinen noottikirja. Laivalta tarttui mukaan Laphroaigin QA (Quercus Alba, valkotammi) ja Macallan Selected Oak pullot. Bonuksena ne olivat toki litraisia.

Tällä hetkellä koitan olla Alkoon yhteydessä että saisiko sinne Aberlourin A'bunadhia tilattua. Tuskimpa saa kun sitä ei tilausvalikoimassa näy.

Mushinico (9.2.2014 16.21.44)

Hei, olen minä. Ei vaiskaan, laitanpa tänne tiedon, että minua voi nyt lähestyä muutoinkin kuin yksityisviesteillä. Allekirjoituksessa löytyy nyt mushimalt-facebook linkki, jossa voi pistää viestiä mistä vain aiheeseen liittyen ja miksei ohikin.

JuhKos (7.3.2014 4.51.42)

Täällä myös uusi "naama" ilmoittelee mukaantulostaan. Viski on ollut osa elämää pidempäänkin, mutta omaksi iloksi ja ilman isompia analysointeja ja ns. "harrastamista" on menty. Mitä enemmän noita herkkuja maistelee, sitä mukavammin pääsee sisälle tähän valtavan laajaan makujen kirjoon.

Tämä talvi on ollut pientä harrastuneisuuden aktivoimisaikaa. Jäsenyys MallasWhisky-seuran paikalliseen seuraan ja nyt tunnusten aktivointi tälle foorumille ovat ensiaskeleet.

Oma viskinystävyys on alkanut sieltä ihan reunamilta, eli Kanadalaisen Siegramin ja erinäisten blended kokeilujen jälkeen single malt:n. Ensimmäinen tajunnan räjäyttänyt ja edelleenkin selkeänä kärkikolmikon juomana nostan esille Lagavullin Distillers Editionin pullotusvuosi 1989. Noita Distillers Editioneita on sittemmin ollut kaapissa 3 eri vuosikertaa, joista yksi ei yltänyt tuon -89 tasolle ja viimeisin on vielä avaamattomana odottamassa oikeaa hetkeä.

Eniten oman maisteluhistorian osalta harmittaa se, että näistä ei ole tullut pidettyä mitään kirjaa. Kuitenkin oman kaapinkin kautta on ehtinyt kiertää jo yli 20 erilaista pullotetta ja osasta noista ei ole pintapuolista mielikuvaa lukuunottamatta sellaista tarkempaa ajatusta enää päässä. Maistellessahan sitä kuvittelee muistavansa hyvinkin tarkkaan asioita, mutta vuoden kuluttua alkaa muistikuvat olemaan aika hataratkin jo. Hyviä vinkkejä tällaisen maistelulog:n ylläpitämisestä otetaan myös vastaan.

Noin - ensimmäinen postaus tehty tälle foorumille :)

eläväpullo (7.3.2014 6.58.39)

quote[08372A092D31420 (link)]:
Täällä myös uusi "naama" ilmoittelee mukaantulostaan. Viski on ollut osa elämää pidempäänkin, mutta omaksi iloksi ja ilman isompia analysointeja ja ns. "harrastamista" on menty. Mitä enemmän noita herkkuja maistelee, sitä mukavammin pääsee sisälle tähän valtavan laajaan makujen kirjoon.

Tämä talvi on ollut pientä harrastuneisuuden aktivoimisaikaa. Jäsenyys MallasWhisky-seuran paikalliseen seuraan ja nyt tunnusten aktivointi tälle foorumille ovat ensiaskeleet.

Oma viskinystävyys on alkanut sieltä ihan reunamilta, eli Kanadalaisen Siegramin ja erinäisten blended kokeilujen jälkeen single malt:n. Ensimmäinen tajunnan räjäyttänyt ja edelleenkin selkeänä kärkikolmikon juomana nostan esille Lagavullin Distillers Editionin pullotusvuosi 1989. Noita Distillers Editioneita on sittemmin ollut kaapissa 3 eri vuosikertaa, joista yksi ei yltänyt tuon -89 tasolle ja viimeisin on vielä avaamattomana odottamassa oikeaa hetkeä.

Eniten oman maisteluhistorian osalta harmittaa se, että näistä ei ole tullut pidettyä mitään kirjaa. Kuitenkin oman kaapinkin kautta on ehtinyt kiertää jo yli 20 erilaista pullotetta ja osasta noista ei ole pintapuolista mielikuvaa lukuunottamatta sellaista tarkempaa ajatusta enää päässä. Maistellessahan sitä kuvittelee muistavansa hyvinkin tarkkaan asioita, mutta vuoden kuluttua alkaa muistikuvat olemaan aika hataratkin jo. Hyviä vinkkejä tällaisen maistelulog:n ylläpitämisestä otetaan myös vastaan.

Noin - ensimmäinen postaus tehty tälle foorumille :)

Tervetuloa JuhKos! Ymmärtääkseni moni pitää kirjaa maisteluistaan Whiskybase.comissa. Sinne saa luotua oman tilin ja kirjattua fiiliksiään viskeistä. En ole itse käyttänyt, mutta joku kokeneempi ehkä osaa opastaa lisää.

JuhKos (8.3.2014 9.02.46)

^Kiitos. Pitääpäs tutustua tuohon. Toinen vaihtoehto on rakennella ihan oma tietokanta, mutta pitäisi ensin tutustua muutamiin jo mietittyihin vaihtoehtoihin, että tietäisi alkuunsa mille kaikelle tuonne kannattaa varata tilaa.

Gooner (8.3.2014 11.27.52 last edit 8.3.2014 11.28.58)

quote[023D2003273B480 (link)]:
^Kiitos. Pitääpäs tutustua tuohon. Toinen vaihtoehto on rakennella ihan oma tietokanta, mutta pitäisi ensin tutustua muutamiin jo mietittyihin vaihtoehtoihin, että tietäisi alkuunsa mille kaikelle tuonne kannattaa varata tilaa.

Kyllä kannattaa aloittaa nuottien kirjaus ymv. mahdollisimman aikaisin. Minulle tarve siihen heräsi vasta muutama vuosi sitten, mutta tuolloin oli jo tullut maistettua vissiin lähes kolmesataa eri versiota. Niitä kun ei saanut enää mukaan luovuin koko ajatuksesta, mutta harmittaa se katsoa kun toiset räpläävät puhelimistaan esiin nuotit vuosien takaa.

Artturi (8.3.2014 12.58.06)

quote[29202F2F342C410 (link)]:
quote[023D2003273B480 (link)]:

Kyllä kannattaa aloittaa nuottien kirjaus ymv. mahdollisimman aikaisin. Minulle tarve siihen heräsi vasta muutama vuosi sitten, mutta tuolloin oli jo tullut maistettua vissiin lähes kolmesataa eri versiota. Niitä kun ei saanut enää mukaan luovuin koko ajatuksesta, mutta harmittaa se katsoa kun toiset räpläävät puhelimistaan esiin nuotit vuosien takaa.

Voin sanoa harrastaneeni viskejä 15 vuotta, enkä ole nähnyt tarpeelliseksi kirjailla tai nuotittaa viskejä. Makuprofiili on muuttunut huimasti tuona aikana ja maistelutilanteet ovat niin erilaisia, että vanhoilla nuoteilla voi pyyhkiä lattiaa.
Jokainen saa/pitää harrastaa tavallaan, mutta en luottaisi kymmenen vuotta vanhoihin muistiinpanoihin. Omakohtaisesti tämä on tullut todettua useamman kuin kymmenen aikaisemmin hylätyn ja maistumattoman viskin kanssa.
Mutta jos tykkää nuotittaa, niin ilman muuta. Voihan sitä vaikka aloittaa koko homman kymmenen vuoden päästä uudelleen ja vertailla sitä aikaisempiin maistelukertoihin :D :P

JuhKos (8.3.2014 13.46.50)

Juu, pitää kokeilla, josko sitä innostusta riittäisi. Tällä hetkellä tuntuu, että pitää :)

badger (8.3.2014 19.51.47)

quote[5F607D5E7A66150 (link)]:
Juu, pitää kokeilla, josko sitä innostusta riittäisi. Tällä hetkellä tuntuu, että pitää :)

Kannattaa ehdottomasti kokeilla nootsien kirjailua! Onhan ne maisteluhetket aina erilaisia ja eri hetkinä samasta viskistä tulee erilaisia mielipiteitä, mutta nootseja kirjailemalla tulee kuitenkin itselle loki siitä, että mitä kaikkea on päässyt maistamaan.

Ite liputan eniten perinteistä kynä ja vihko menetelmää, jotenkin tuntuu, että siinä on eniten "fiilistä". Eikä tarvii rassata tietokonetta/puhelinta/tms. kojetta samalla. Toisaalta se on myös helpoin ja nopein tapa päästä alkuun. Ja jos tuntuu, että kaipaa bittiversiota muistiinpanoistaan, niin nehän voi kirjottaa myöhemminkin "puhtaaksi".

Mushinico (8.3.2014 19.55.00 last edit 8.3.2014 19.57.15)

Itse tykkään jemmata maistelut ylös myös siksi, että on kiva katsoa jälkikäteen mitä on joskus maistellut ja mitä siitä on tykännyt. Ei ole väliä vaikka makuaisti muuttuu, silti voi nähdä, että kyseisenä hetkenä viskistä on ollut jotakin tiettyä mieltä. Ja muutenkin, jos tykkää jotakin rustailla niin mikjäs tässä. Voihan tuo olla että jossakin vaiheessa ei enään kiinnostakaan kirjoitella mitään ylös.

Edit: Itse en kyllä enään muualle jaksaisi rustailla muistiinpanoja kuin bittiavaruuteen, sillä niistä hakeminen on aivan toista luokkaa. Toivotaan, ettei bittiavaruus häviä minnekään :)

hangio (12.6.2014 20.39.10)

Hyvän viskin ystävät - naiset ja herrat,

Vanha viskinystävä ilmoittautuu uutena mukaan samanhenkisten seuraan. Olen vasta viimeisen vuoden aikana kehdannut mainita viskin yhtenä kiinnostuksen kohteista, enkä harrastuksesta puhuisi vieläkään, vaikka viime vuoden aikana homma tuntuu lähteneen lapasesta.

Parilla lauseella kuvattuna seurustelusuhde viskin kanssa alkoi 80-luvun puolivälin tuntumassa Ballantinesin ja Espan puiston merkeissä. Tuolloin vielä varsin nuorena ja innokkaana kelpasi (lähes) mikä vaan, mutta hyvin pian viskistä tuli ainoa miestä väkevämpi juoma, joka kelpasi kaappiin. Ensikokeilusta päädyin Chivasin ja Gardhun kautta Lapparin, Taliskerin ja Glenlivetin kuluttajaksi. Parisenkymmentä vuotta meni lähinnä näiden jälkimmäisten tisleiden parissa, tosin humalahakuisena viskin nautiskelua ei voinut enää pitää. Muutama syrjähyppy tuossa matkalla toki on, mutta minkäänlaista kirjanpitoa en ole tyhjennetyistä pulloista enkä maisteluista pitänyt - enkä pidä vieläkään.

Työmatkoilta on tullut muutama pullo tuotua, mutten ole varsinaisesti keräilijä, joten vanhimmista ei ole jäljellä kuin enimmäkseen kauniita muistikuvia.

En enää muista, mikä toimi innoittajana, mutta viimeisen vuoden aikana pulloja on kertynyt enemmänkin. Ehkä yhtenä inspiraation lähteenä toimi haave saada seuraaviin tasakymppisiin omana syntymävuotena tislattua juomaa. Tämän haaveen toteuttamisen yhteydessä tuli sitten kaikenlaista muutakin kaapin täytettä sekä itseni, sukulaisten ja työkavereiden tuomana. Laitanpa listaa tuonne sille kuuluvan ketjun alle.

Foorumihakemukseni käsittelyä odotellessa kävi mielessä, että mahtaakohan luottotiedoissani ja Supon antamassa lausunnossa olla jotain hämärää;). Ruokahalu toki on kasvanut ja halu kommentoida joitain ketjuja on koetellut itsehillintääni. Joka tapauksessa kaikki kiitos ja kunnia foorumin ylläpitäjälle avoimesta keskustelufoorumista ja informaation lähteestä. Ymmärrän täysin muut kiireet, ja saattaa olla että oma kontribuutionikin tulee rajoittumaan sarkastisiin kommentteihin.

Todennäköisesti omat maistelusessioni eivät sanaista arkkuani raota, sillä keskimäärin minulle viskit maistuvat joko karseilta, hyviltä tai erinomaisilta ... en osaa pukea tunteitani sanoiksi.

Tämän foorumin innoittamana olen kuitenkin perustanut viskikirjaston eli kaikista avatuista pulloistani olen laittanut 6 cl talteen ja etikettiin olen kirjannut kaikki pullosta löytyvät tiedot pullotuskoodeja myöten. Ei, minulla ei ole mitään hajua, mihin noita tietoja käyttäisin, mutta voinpahan ainakin tarpeen vaatiessa osoittaa olevani Freddy Mercuryn sanoin 'Slightly mad'.

Laseissa tällä hetkellä parimaistelussa kaksi viimeisintä tuliaista - ihka ensimmäinen bourbon Gentleman Jack sekä Glenfiddich 18; molemmat 2 dl pikkupulloina, joita jaksaa lentokoneessakin kantaa. Glenfiddich ei pääse ehdottomien suosikkijuomieni listalle, ja bourbon vaatii vielä hieman totuttelua.

- hangio

Artturi (13.6.2014 10.21.24)

quote[555C535A54523D0 (link)]:

Tervetuloa joukkoon! Turhaan huolehdit kontribuution laadusta, ainakin tämä ensimmäinen teksti on tolkullista luettavaa.
Ja eikös se ole niin, että PUHUMINEN HOPEAA, VAIKENEMINEN KULTAA, MUTTA VITTUILUN ARVOA EI VOI RAHASSA MITATA ;D

eläväpullo (13.6.2014 11.40.19)

Joo, Hangio mahtuu kyllä tolla varsin mukavalla aloitusviestillä oikein hyvin kelkkaan ja sarkasmiakin tälle foorumille vielä hyvin mahtuu. Kun mereen tiputtaa kauhallisen, ei syntyvä aalto ole hallitsemattoman suuri.

Mushinico (15.10.2014 17.12.33)

Nyt alkaa oleen kyllä hieman kohtuuton aika odotella foorumitunnuksia. Kuuteen kuukauteen ei ole kukaan päässyt foorumille :(

Eikö tähän olisi jotakin muutosmahdollisuutta?

hangio (15.10.2014 17.22.42)

Sisäänpääsylippuja jaetaan näemmä korkeintaan pari kertaa vuodessa. Itsekin odottelin jotakuinkin puoli vuotta tunnariani, mutta toki supon, tullin, valviran ja avin tarkistukset henkilön taustoista vie aikansa ;)