Viskien säilytys kotona - määräyksiä?

malmqvis (26.6.2008 19.59.14)

Moi,

Ajattelin paranoidi-moodissa kysyä asiaa, kun enimmäkseen viskini loikoilevat täällä yksiössä melko hujan hajan.

Nyt pian tulee setiä korjaamaan ikkunan pieliä, ja varmaan vähän hämmästyvät tätä pullojen paljoutta. Mutta mitään laillistettua syytä valittaa heillä ei liene?

--markus

Whisky (27.6.2008 5.44.55)

Käsittääkseni laki palavien nesteiden säilytyksestä ei koske muuta kuin helposti haihtuvia aineita, kuten bensiiniä jne. Niitä saa säilyttää samassa tilassa korkeintaan 25 litraa. Itse olisin enemmän huolissani siitä, että kaikki pullot ovat ikkunankorjaajasetien jäljeltä tallella.

vesku (27.6.2008 8.16.45)

quote[417E7F657D6F160 (link)]:
Käsittääkseni laki palavien nesteiden säilytyksestä ei koske muuta kuin helposti haihtuvia aineita, kuten bensiiniä jne. Niitä saa säilyttää samassa tilassa korkeintaan 25 litraa. Itse olisin enemmän huolissani siitä, että kaikki pullot ovat ikkunankorjaajasetien jäljeltä tallella.

Ellei ammattikunnan sisällä ole tapahtunut muutoksia niin nämä kaverit nauttivat edelleen perinteistä "maalarin valkoista" joko itse kaadettuna tai ravitsemusliikkeen tiskillä joten huoli viskien katoamisesta on pieni jolleivat sekoita sitä petsiin....

malmqvis (27.6.2008 8.51.39)

quote[427D7C667E6C150 (link)]:

Niin, tähän antaa lisäkierrettä vielä se, että setien operaatio tapahtuu nähtävästi lomani aikana. No, ei voi kuin toivoa parasta, ja aika typeräähän tuo heiltä kyllä olisi mennä sorkkimaan.

--markus

Ize (30.6.2008 6.44.10)

Eikös vielä cask strenghtinkin leimahduspiste ole reippaasti yli 55 asteessa, jonka pohjalta voisi soveltaa 50 litran säilytysrajaa asuinhuoneistossa. :)

Edit: No pahus, pitipä kuuklata ja nyt on niin, että erikseen mainittuna on etyylialkoholin vesiliuokset, joiden leimahduspiste on yli 55. Niihin ei sovelleta ollenkaan asetusta vaarallisten kemikaalien teollisesta käsittelystä ja varastoinnista. Lähde: http://www.finlex.fi/fi/laki/alkup/1999/19990059 ja 3 §, jossa soveltamisalan rajaukset. Joten nou hätä isompien viskikaappien omistajat.  ;)