Uusi suomenkielinen juomista keskusteleva sivusto on avattu, se on http://baari.info/. Sivusto ei minusta kilpaile ainakaan tämän sivuston kanssa, vaikka siellä on osittain samoja "featureita" kuten foorumi.
Käykää kurkkimassa, en ole sivuston ylläpitäjä tai luoja, mutta olen koittanut kyllä auttaa tekijöitä hieman.
Kävin hyvin nopeasti tsekkaamassa, alkutekijöissähän tuo taitaa vielä olla. Yleisasu ihan siisti ja hattua täytyy nostaa haasteellisuudesta. Kova tavoite alkaa keräämään yhden sivuston alle Viinit,Oluet, Viskit, Rommit, Konjakit ja drinkit sekä Baarit.
Viskien ystävänä kiinnitti silmiini se, että voivat järjestää viskikoulutusta. Pikaisella silmäyksellä en kuitenkaan löytänyt henkilöiden nimiä sivuston takana. Itselleni ainakin tuli sen takia aika tunne, olisinko valmis tilaamaan tuolta ko. aiheen koulutusta vai mieluummin noin 10Y seuralta.
Etusivun kommentti "Samassa katsannossa toivomme meistä löydettävän yhtymäkohtia siihen kakkospäivän olotilaan" kanssa hiukan ihmetytti, sillä tuo ohjaa minusta alkoholin nauttimiseen siinä mittakaavassa, että seuraavan päivän kohmelo on "oletettavaa". Mallasviskin ystäväthän tietävät, että tasting tilaisuudet ei ole "humalahakuisia ryyppyhetkiä". Eli siis onko tärkeämpää se alkoholi vai mallasviskin (tai viinin/rommin/oluen) makujen nauttiminen?
Mukava on kuulla muidenkin mielipiteitä (eli olenko siis liian tiukkapipo??). Itse kuitenkin varmaan pysyttelen viskien suhteen täällä. Toki olen valmis myös kääntämään takkini, jos tuosta todella alkaisi kehittyä todellinen "Suomen Baari-porttaali"!
Mitä tulee koulutukseen niin onhan noita kouluttavia tahoja Suomessa jo useita, mm. McAaltonen, erilaiset maahantuojat, viskiambassadöörit jne. Olen itsekin vetänyt viskikoulutuksia joskus huvin vuoksi, ja ollut aikanaan osallisena yrityksessä joka teki bisneksenä peruscatering- ja koulutuspalveluita eri juomista. [Hassua ehkä se että kaikista koulutusfirmoista huolimatta aika heikoilla kantimilla hommat on edelleenkin niin monissa alan yrityksissä]
On siinä haastetta joo - siksi olen vähän autellut herroja mm. kuvien kanssa. Viskien osilta uskon myös että keskustelu pysyy täällä 99,5%sti! Hauskaa silti että yritystä löytyy.
Mitä tulee koulutukseen niin onhan noita kouluttavia tahoja Suomessa jo useita, mm. McAaltonen, erilaiset maahantuojat, viskiambassadöörit jne. Olen itsekin vetänyt viskikoulutuksia joskus huvin vuoksi, ja ollut aikanaan osallisena yrityksessä joka teki bisneksenä peruscatering- ja koulutuspalveluita eri juomista. [Hassua ehkä se että kaikista koulutusfirmoista huolimatta aika heikoilla kantimilla hommat on edelleenkin niin monissa alan yrityksissä]
Kiinnostaisi kovasti tietää, ketkä palvelua ylläpitävät? Nykyisen etusivutekstin kanssa mennään oikeasti hieman vaarallisillekin rajoille. Ihmetyttää hieman myös erilaisten tuotteiden listaukset... olutpuolella listataan pelkkiä Koffin maahantuomia tuotteita Kukkoa lukuun ottamatta. Viinipuolella listataan noin promille Suomessa myynnissä olevista viineistä. Viskeistä lupaillaan lähinnä koulutusta (kuka niitä vetää???). Rommeja ja konjakkeja/brandyjä esitellään vastoin voimassa olevaa alkoholilainsäädäntöä (ainakin niin kauan, kunnes sivuilla selvästi kerrotaan, että niitä ylläpitää harrastustarkoituksessa yksityinen taho). Luojan kiitos viskejä ei ole lähdetty listaamaan samalla tavoin ainakaan ennen kun on selvästi selvillä onko sivuston takana yksityinen henkilö.
Tämä ei ole puolustuspuheenvuoro tämän foorumin puolesta, mutta oletettavissa on, että moni tulee kyselemään mitä moinen sivu oikeasti ajaa. Puolikutoisia sivuja on netti pullollaan, enkä sano, että tämäkään on sieltä parhaasta päästä. Silti jää ihmetyttämään kyseisen sivuston tarkoitus, joka ei myöskään etusivulta käy millään tapaa ilmi.
Ihmetyttää hieman myös erilaisten tuotteiden listaukset... olutpuolella listataan pelkkiä Koffin maahantuomia tuotteita Kukkoa lukuun ottamatta. Viinipuolella listataan noin promille Suomessa myynnissä olevista viineistä. Viskeistä lupaillaan lähinnä koulutusta (kuka niitä vetää???).
Rommeja ja konjakkeja/brandyjä esitellään vastoin voimassa olevaa alkoholilainsäädäntöä (ainakin niin kauan, kunnes sivuilla selvästi kerrotaan, että niitä ylläpitää harrastustarkoituksessa yksityinen taho). Luojan kiitos viskejä ei ole lähdetty listaamaan samalla tavoin ainakaan ennen kun on selvästi selvillä onko sivuston takana yksityinen henkilö.
Tämä ei ole puolustuspuheenvuoro tämän foorumin puolesta, mutta oletettavissa on, että moni tulee kyselemään mitä moinen sivu oikeasti ajaa. Puolikutoisia sivuja on netti pullollaan, enkä sano, että tämäkään on sieltä parhaasta päästä. Silti jää ihmetyttämään kyseisen sivuston tarkoitus, joka ei myöskään etusivulta käy millään tapaa ilmi.
Käsittääkseni rommit, brandyt ja viskit ovat esiteltyjä sivuilla ihan samalla lailla kuvien ja tekstin kera, näin ainakin minun silmiini näyttäisi olevan? Mitään hintoja siellä ei sentään ole esillä.
En tiedä itse mikä on Suomen lainsäädännön kanta tällaiseen esittelyyn, olkoonkin että sivuilla sanottaisiin selvästi että niitä ylläpitää Suomalainen harrastaja/ei-kaupallinen taho? Riittääkö tämmöinen ilmoitus, vai pitäisikö sivuilla olla esim. selkeä K-18 merkintä - vai onkohan sekään riittävä?
Täällähän myös sinänsä esitellään esim. viskejä samalla lailla (viskikaappi-linkki), enkä ole ainakaan itse havainnut mitään suurempia varoitustekstejä..?
Totta. Jos tarkoitus on esitellä erilaisia juomia, olisi se hyvä myös sanoa selvästi. Jos taas tarkoitus on esim. markkinoida jotain koulutuksia tms., sekin tulisi varmaan sanoa - ja silloinhan sivuston idea muuttuukin kaupalliseksi (vaikkei kyseessä olekaan pullokauppa).
Sinänsä pidin itse positiivisena ajatusta webbisivustosta joka yrittäisi esim. jakaa tietoa eri juomista, tai listata erilaisia juomia vaikkapa maistelunoottien kera (kuten täälläkin on tehty viskien osilta). Toivoin myös itse tekijöiltä parempaa interaktiivisuutta, esim. mahdollisuutta päästä antamaan ns. "lukijan arvosteluja" juomista joita sivuilla näkyy.
Noh, saa nähdä mihin homman takana olevat tahot pystyvät. Annoin itse jonkin verran kuvia sinne pikapikaa avuksi kun aikaa oli. Reggasin itseni myös heidän foorumilleen - laitoin muuten ylläpidolle linkin tähän keskusteluun jotta voivat itse katsoa palautetta jo pitempään olemassaolevalta hyvältä saitilta, toivottavasti lukevat nämä keskustelut ja tekevät jotain muutoksia/korjauksia/selvennöksiä. Nuo lakiasiat alkoholijuomien suhteen ovat myös kinkkisiä, Suomessa kun ollaan..
Palautteena sivuston tekijöille voisi laittaa aluksi muutaman asian.
Baari osiossa on drinkki ja olutravintoloita listattuna, onko tämä tehty
huumorimielessä ? Katsokaa nyt edes hieman, vai oliko tarkoitus tehdä jäynää landelta saapuville, vai ovatko pitäjät landelta?
Drinkki osiossa on tehty ihan uusia drinksuja, San Fransisco josta on useampi variaatio olemassa niin nyt on yksi lisää, Gallianosta tehty.
Ei ollut Gallianoa minun nuoruudessani...
Oluet on listattu ja kuvattu hienosti, Fullersin London Pridestäkin on tekstiä saatu paljon.Hyvää on ebujen ja ibujen listaus, kuinka monelle ne sitten kertovat yhtään mitään. Viskien kuvauksissa voisi pitäytyä joko englannin kielessä tai valita kotimaisen. Näitä kun lukee niin muistaa ajan jolloin työskentelin laivalla.
Omasta puolestani toivotan sivustolle kaikkea hyvää. Tässä on sama tilanne kuin telkkarin katsomisessa, voi valita mitä seuraa.
Muut ovatkin jo ihmetelleet, miksi sivuston taustalla oleva taho tai ylläpito paljastaa itsestään vain sähköpostiosoitteen, josta sinänsä ei voida päätellä mitään. Väkevistä juomista annettavaa koulutusta saa kyllä Suomessakin markkinoida, mutta kouluttavalla taholla ei saa olla yhteyksiä alkoholikauppaan sen paremmin tukku- kuin vähittäismyyntipuolella (ml. ravintolat). Sama koskee sinänsä asiallisen ja faktoihin keskittyvän tuoteinformaation antamista tällaisista juomista. Eli vaikka esittely ei olisi lainkaan markkinahenkistä ja vaikka tuotteet olisi valittu "tasapuolisesti", menettely on alkoholilain vastaista, jos mukana on ravintoloita tai muita alkoholikauppaa harjoittavia tahoja. Taustahenkilöiden nimet olisi syytä tuoda esiin, jotta tällaiset epäilyt (aiheettomat tai aiheelliset) saataisiin selvitettyä.
EDIT: Jos tuolla sivustolla ei ole kaupallisia intressejä, ihmettelen hieman sen pystyttämisen tarvetta/mielekkyyttä. Viski- ja olutharrastajia palvelevat foorumeineen aktiiviset Antin ja Äyräväisen Sepon saitit, ja drinkkiporukallekin taitaa olla jo joku oma baarimestareiden foorumi, joka on vapaasti luettavissa. Jos taustalla kuitenkin on vain puhdas harrastamisen ilo, toivotan toki onnea hyvälle yritykselle.
Baariluetteloa silmäilin myös ja mietin, millä kriteereillä siihen on päässyt. Mukana oli "olutravintolana" mm. Albertin Kulma, jonka lähistöllä satun asumaan. Ko. anniskelupaikka on toinen Punavuoren alueella yhä toimivista ns. räkälöistä, enkä usko, että se vastaa yhdenkään olutharrastajan mielikuvaa tai odotuksia "olutravintolasta".
Tämä refined vices sivusto on minusta aika mukava ja sellaisenaan ihan onnistunut; tietysti se että kieli on englanti ja sivustokin on ollut olemassa jonkin aikaa vaikuttaa asiaan (siis siihen että käyttäjiä on jo siunaantunut kohtuullisesti). Siellä on myös kivasti laitettu FAQ-osio jossa selitetään sivuston tarkoitusta, vaikkakin tietty anonymiteetti on täälläkin olemassa tekijätahon osilta (ylläpitäjän nimimerkki on Count Silvio). Myös sivuston erikoisala (rommit) on selkeä ja ylläpidettävä, vaikka jälleen nostan hattua vaivannäöstä tekijälle.
Ymmärrän itse jollain lailla sen jos joku tekijätaho ei tahdo ihan pääsivulla tulla julkisuuteen omalla nimellään internetissä: Meitä käyttäjiä on niin monenlaista menijää, joskus anonymiteetti saattaa olla ihan kunnioitettava vaihtoehto esim. kotirauhankin takia.
Olin itse aikanani ns. neuvovana tahona tietyn alan puolella harrastajille, ja nimeni sitten listattiin "asiantuntijana" alan julkaisussa. Avot, johan alkoi puhelin piristä oli vuorokaudenaika mikä tahansa. Kaverit viisaat soittelevat etsivät minunnimisistä henkilöistä (joita ei ole kovin montaa) sen Oikean ja alkoivat vaivata JATKUVASTI näillä "mul olis yks kysymys muuten" tai "mä oon muuten ihan eri mieltä kun sä" soitoillaan.
Ei siinä vielä mitään, mutta osa porukasta oli selkeästi liikenteessä nimimerkillä "Riitaa haastaen, turpaan tulee jos tavataan". Jos minun kommenttini eivät miellyttäneet, tuli luurista mitä tahansa ivasta ja ilkivaltaisesta kännihäirinnästä henkilökohtaisiin uhkauksiin. Ei hyvä, sanoi perheellinen. Toki voisi ilmoittaa poliisille aina, mutta siitä alkaa aikamoinen rumba jossa selvitetään kuka soittelee, mennään tekemään rikosilmoituksia jne jne.
Piti sitten vaihtaa puhelinnumeroa ja ilmoittaa että valitettavasti minun nimeäni EI saa julkaista kyseisen alan yhteydessä enää lainkaan, ei nettisivuilla eikä muuallakaan, en toimi neuvonantajana enkä muunakaan vaan jurotan yksin himassa harrastusteni kanssa. :(
Kuten sanottu, meitä on niin moneksi...En toissapäivänä tiennyt ollako imarreltu vaiko uhattu kun ensimmäinen muinaisten takavuosien tyttöystäväni "löysi" minut eräässä nettiyhteisössä jossa esiinnyn ihan nimellä - meillä kun ei se kymmenien vuosien takainen ero sujunut mitenkään kovin nätisti. Nimimerkillä "Koston Enkeli" vaiko "Sua ikuisesti kaipaan"? Saas nähdä sano.
Sen varran tuosta anonymiteetistä että huomasin kohdan "info" tuolla baari.infossa paljastavan webbisivujen ylläpidon olevan Sunsivuthttp://www.sunsivut.fi - ja sieltä osoitteesta taas kyllä selviää ainakin kuka on Sunsivujen takana.
Sama tekijä/yritys näyttää ainakin teknisesti vastaavan erilaisten yritysten webbisivuista (referenssit).
Ymmärrän itse jollain lailla sen jos joku tekijätaho ei tahdo ihan pääsivulla tulla julkisuuteen omalla nimellään internetissä: Meitä käyttäjiä on niin monenlaista menijää, joskus anonymiteetti saattaa olla ihan kunnioitettava vaihtoehto esim. kotirauhankin takia.